Muuttuvatko maksa-arvot kun olen tässä parin viikon ajan ottanut pari paukkua melkein joka ilta. Viikonloppuisin menee enemmän, yleensä 6-8 paukkua. Jos ottaa pari iltaisin eikös se mene vielä terveysjuomana?
Onko liikaa?
7
6311
Vastaukset
- tiedän
ne muuttuu!
- Ibu
koholla, tosin hyvin yksilöllistä.
GGT on noussut varmasti vähän.
ASAT ja ALAT voivat olla viitearvoissa,
jos touhu ei ole jatkunut kuukausia.
Punasolujen tilavuusarvo MCV on varmaan
myös noussut vähän yli viitearvojen.
MCV on nykyään yleinen kontrollikoe, kun
tutkitaan "kaappijuoppoutta".
Kulutuksesi ei sinänsä ole mitään erikoista
Suomalaiselle, ei tosin suositeltavaakaan.
Rajan veto on hankala homma, tuosta käytöstä
on kuitenkin helppo lipsua rankempaan linjaan.- hessu
mutta työterveyslääkärillä kun kävin viimeksi vuositarkastuksessa niin kysäisin ohimennen että mitenkäs ne maksa-arvot, lääkäri vilkaisi paperiin ja sanoi että 16.... hyvät on. Mitähän se tarkoitti? Mikä se 16 oli, en viitsinyt enempää kysellä. Onko teillä tietoa?
- Ibu
hessu kirjoitti:
mutta työterveyslääkärillä kun kävin viimeksi vuositarkastuksessa niin kysäisin ohimennen että mitenkäs ne maksa-arvot, lääkäri vilkaisi paperiin ja sanoi että 16.... hyvät on. Mitähän se tarkoitti? Mikä se 16 oli, en viitsinyt enempää kysellä. Onko teillä tietoa?
Kyseisiä kokeita käytetään mm. työpaikoilla
"juoppojen" tsekaamiseen ja muuhun kyttäämiseen,
vaikka näin ei saisi tehdä.
"Tehtaan lääkäri" vaan soittaa tulokset pomolle.
ALANIINIAMINOTRANSFERAASI
Lyhenne: S-ALAT, S-ALT
Tutkimuksen kuvaus: Laskimoverinäyte.
Tutkimussyitä: Maksavaurion osoittaminen.
Viitearvot: 10-50 U/l
Tulkinta: Korkeita aktiivisuuksia tavataan maksasolujen vaurioituessa, esi. kemiallisten aineiden aiheuttamissa reaktioissa.
Muuta huomattavaa: Yleisin maksaentsyymitutkimus.
GLUTAMYYLITRANSFERAASI eli GGT eli gammaGT eli maksalare
Lyhenne: S-GT.
Tutkimuksen kuvaus: Laskimoverinäyte.
Tutkimussyitä: Maksa- ja sappitiesairaudet. Maksa-aineenvaihdunnan kautta hajoavien lääkkeiden, alkoholin sivuvaikutusten ennakointi.
Viitearvot: Miehet 10 - 60 U/l, naiset 10 - 40 U/l.
Tulkinta: Kohonneita arvoja esiintyy mm. runsaan säännöllisen alkoholinkäytön yhteydessä.
Normalisoituu 2-3 viikossa alkoholin käytön lopettamisesta.
Muuta huomattavaa: Herkkä maksan kudosvaurion ilmaisija.
E-MCV, punasolujen "tilavuus"
80 - 96 fl, yli 100 voi viitata krooniseen tissutteluun
S -AFOS-Is
Viitearvot
Maksa-1- isoentsyymi < 140 U/l
Maksa-2- isoentsyymi < 20 U/l
Luustoperäinen isoentsyymi < 160 U/l
Suolistoisoentsyymi < 30 U/l
- testattu
Otan paukun säännöllisesti ennen nukkumaanmenoa. Joskus kaksi. Oma määräni ei tosin nouse viikonloppuisin. Juomiskäyttäytymiseni on ollut samanlaista useamman vuoden. Itseltäni mitattiin maksa-arvot viime syksynä, täysin toista asiaa tutkittaessa. Tulos oli joka tapauksessa terveydenhoitajan mukaan esimerkillisen hyvä. Ilmeisesti tämä on yksilöllistä?
- joo no minä
Minä otan säännöllisesti joka ilta six packin olutta maksa arvot ihan normaalit.Se on siitä määrästä aika paljon kiinni...
- palsta.
joo no minä kirjoitti:
Minä otan säännöllisesti joka ilta six packin olutta maksa arvot ihan normaalit.Se on siitä määrästä aika paljon kiinni...
ole perustettu vasta tänä vuonna...?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884