Osaisikohan joku vastata tähän mieltäni askarruttavaan kysymykseen:
Aloitan iltaopiskelut aikuiskoulutuksessa amk:ssa, eli opiskelua tulee olemaan ma-to n. klo 17-21. Töissä tulisin käymään osa-aikaisesti eli suunnilleen kolmena päivänä viikossa.
Olenko siis oikeutettu minkäänlaisiin tukiin? Normaalia opintotukea en saa koska en ole kokopäiväinen opiskelija ja viikkotunnit opinnoissa ei tule siis täyteen. Saanko työttömyystukea tms. päiviltä jolloin en ole töissä, vai onko se vain oma valinta jos ei halua tehdä joka päivä töitä, ja silloin on myös oltava rahatta niiltä päiviltä?
Olen ihan käsi näissä tukiasioissa eli vastauksista olen kiitollinen :)
Opintotuki iltaopiskelussa ja osa-aikatyössä
2
541
Vastaukset
- oli aikanaan:
Iltaopiskelu sekä toisella että korkea-asteella estää opintotuen saannin. Siksi olet täysin palkkasi varassa, vaikka olisit osa-aikaisessa työsuhteessa.
Yleistä asumistukea, et siis opiskelijan asumislisää, voit hakea kelasta. Sosiaalivirastojen etuuksista en tiedä mitään.
Opintolaina myönnetään, vaikka opintotukea ei saisikaan. Opintolainan saa myös suoraan pankista nykyään, ei vain kelan päätöksen varassa.
Työttömyystuesta kannattaa kysyä työttömyyskassaltasi. En usko, että kela maksaa työttömyyspäivärahaa. Jos saat työttömyyspäivärahaa, et saa opintolainaa kelalta. On oikeus vain yhteen kelan etuuteen kerrallaan asumistuen lisäksi.- neiti...X
"Opintolaina myönnetään, vaikka opintotukea ei saisikaan. Opintolainan saa myös suoraan pankista nykyään, ei vain kelan päätöksen varassa.
---
Jos saat työttömyyspäivärahaa, et saa opintolainaa kelalta. "
Opintolainaa saa vain, jos on oikeutettu opintorahaan. Ainoa poikkeus on ammattikoulussa opiskelevat, joilta opintoraha on evätty vanhempien tulojen vuoksi. Valtion takaamaa opintolainaa siis kysyjän tapauksessa ei ole mahdollista saada.
Tapaukseen liittymättä: opintolainaan haetaan takaus Kelalta (valtion laitos) ja itse laina haetaan pankista. Ilman takausta voi toki lainaa yrittää pankista pyytää, mutta sitä tuskin myönnetään ja sen nimike on sitten jotain muuta kuin opintolaina, esim. kulutusluotto. Näin saatu laina ei myöskään oikeuta opintolainaan liittyviin helpotuksiin, esim. korkojen pääomittamiseen, opintolainavähennykseen ja korkotukeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907