keväällä. Se kukki tehden parikymmentä kukkaa, mutta omenoiksi niistä tuli vain kaksi.
Nyt tähän puuhun on alkanut kasvaa noin 5 - 10 sentin korkeudelle oksa enkä tiedä, pitäisikö se leikata pois, vai pitäisikö sen antaa siinä olla?
En tahtoisi sen kasvavan kovin korkeaksi. Miten ja milloin leikkaus tulisi suorittaa, niin että se pysyisi melko pienikasvuisena.
Noin 4 - 5 metrin päästä siitä on toinen omenapuu, sokerimiron. Asumme rivitalossa ja piha ei ole kovin suuri, joten puut saisivat olla melko pieniä, mutta silti tuottavia.
Sokerimironin hankimme myös keväällä puutarhalta. Puutarhuri napsautti siitä oksia pois sanoen, ettei sitä puuta tarvitse leikata ainakaan viiteen vuoteen. Miten lie, sillä kumpikaan puu ei saisi kasvaa liian suureksi?
Olen ensimmäistä kertaa tekemisissä omenapuun kasvatuksen kanssa.
Hankimme pirja
2
505
Vastaukset
- yleisviisas
Parasta olisi leikata omenapuuta nyt syyskesällä niin se ei veso niin paljoa. Samoin kannattaa lukea alan kirjallisuutta. Jos haluaa puiden pysyvän pieninä niin voisi leikata tämänvuotiset kasvut pois niin että jää vain yksi silmu. Onnea yritykselle.
- meilläkin
Jos puu on vartettu kuten yleensä (juuristopää eri lajiketta), niin ihan alas kasvavat oksat tulevat perusrungosta. Leikkaa pois - ei niillä ole mitään virkaa.
Omaa nelivuotiasta puutani olen muotoillut milloin sattuu ihan oman estetiikan tajun mukaan eikä tuo näytä siitä suuttuneen. Huonoon paikkaan kasvavat oksat leikkaan ihan alkuunsa ja pitkiksi venyvien oksien päitä napsin ohikulkeissani. Kun juuristo on kunnossa, voi maanpäällisiä osia käsitellä aika roisisti.
Tänä kesänä tuli (vielä puussa tosin)reilut 20 omenaa, viime kesänä ei ollut edes kukkia ja edellisvuosina vain pari omppua kerrallaan. Puusi voi hyvin ja viihtyy paikassaan, kun heti eka kesänä sai jotain aikaan:)
Sadon varmistamiseksi voit itse keväällä pölyttää kukkia, jos pörriäisiä ei ole tarpeeksi. Pikku pensselillä sudit kukasta kukkaan niin kuin mehiläisetkin tekevät. Kaikista kukista ei koskaan tule omppuja eikä pieni puu kovin raskasta taakkaa kestäisikään, sato kasvaa puun myötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882