Hankimme pirja

omenapuun

keväällä. Se kukki tehden parikymmentä kukkaa, mutta omenoiksi niistä tuli vain kaksi.
Nyt tähän puuhun on alkanut kasvaa noin 5 - 10 sentin korkeudelle oksa enkä tiedä, pitäisikö se leikata pois, vai pitäisikö sen antaa siinä olla?
En tahtoisi sen kasvavan kovin korkeaksi. Miten ja milloin leikkaus tulisi suorittaa, niin että se pysyisi melko pienikasvuisena.
Noin 4 - 5 metrin päästä siitä on toinen omenapuu, sokerimiron. Asumme rivitalossa ja piha ei ole kovin suuri, joten puut saisivat olla melko pieniä, mutta silti tuottavia.
Sokerimironin hankimme myös keväällä puutarhalta. Puutarhuri napsautti siitä oksia pois sanoen, ettei sitä puuta tarvitse leikata ainakaan viiteen vuoteen. Miten lie, sillä kumpikaan puu ei saisi kasvaa liian suureksi?
Olen ensimmäistä kertaa tekemisissä omenapuun kasvatuksen kanssa.

2

609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleisviisas

Parasta olisi leikata omenapuuta nyt syyskesällä niin se ei veso niin paljoa. Samoin kannattaa lukea alan kirjallisuutta. Jos haluaa puiden pysyvän pieninä niin voisi leikata tämänvuotiset kasvut pois niin että jää vain yksi silmu. Onnea yritykselle.

• meilläkin

Jos puu on vartettu kuten yleensä (juuristopää eri lajiketta), niin ihan alas kasvavat oksat tulevat perusrungosta. Leikkaa pois - ei niillä ole mitään virkaa.
      Omaa nelivuotiasta puutani olen muotoillut milloin sattuu ihan oman estetiikan tajun mukaan eikä tuo näytä siitä suuttuneen. Huonoon paikkaan kasvavat oksat leikkaan ihan alkuunsa ja pitkiksi venyvien oksien päitä napsin ohikulkeissani. Kun juuristo on kunnossa, voi maanpäällisiä osia käsitellä aika roisisti.

Tänä kesänä tuli (vielä puussa tosin)reilut 20 omenaa, viime kesänä ei ollut edes kukkia ja edellisvuosina vain pari omppua kerrallaan. Puusi voi hyvin ja viihtyy paikassaan, kun heti eka kesänä sai jotain aikaan:)

Sadon varmistamiseksi voit itse keväällä pölyttää kukkia, jos pörriäisiä ei ole tarpeeksi. Pikku pensselillä sudit kukasta kukkaan niin kuin mehiläisetkin tekevät. Kaikista kukista ei koskaan tule omppuja eikä pieni puu kovin raskasta taakkaa kestäisikään, sato kasvaa puun myötä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1204
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      870
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      643
    5. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      46
      564
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      547
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe