Luomujen puolesta

Jerico...!

"Kannattaa muistaa, että 1.1.2001 jälkeen syntyneet typistetyt koirat eivät saa osallistua Suomessa virallisiin näyttelyihin tai kokeisiin, vaikka ne olisi rekisteröity asianmukaisesti."

Turha siis tulla itkemään "koira ei voi mitän hännättömyydelleen", kun ette pääse harrastamaan Suomessa harrastuksia, kun se on jo lakiin kirjoitettu. ihminen voi siihen vaikuttaa.. Yleensä suomessa ei lakeja mitenkään hepposesti laadita, joten silla ON paljonkin merkitystä, onko koira typistetty vai ei.

"Itse Dopperin, jolla se piiska heilui, omistaneena kyllä joskus sen kirosin..varsinkin pikkulasten kanssa leikkiessä se oli jo vaarallinen. Mutta silti ens olisi muunlaista huolinutkaan, heiluivat korvat ja häntä iloisesti.R.I.P
Onhan typistetty joidenkin, varsinkin omaa egoaan pönkittävien mielestä näyttävä.
Muistaakseni joitain häntiä on tosin typistetty terveydellisistä syistä, häntä viuhtoessa tulehtuu jatkuvasti esim. metsässä juostessa."

Yup. Miksi ihmiset hankkivat koiran? Koira yleensäkin omistaa hännän ja iloinen koira saattaa vähän hillua. Ja omasta mielestäni dobermanni (ja muutama muu) ei käy lapsen leikkikaveriksi, ei sitten alkuunkaan, vaikka kunnollisia ja kilttejä koiria ovatkin, jos omistaja on vastuullinen.
Koiran häntä on sen tasapainoelin ja myös selventää koiran mielialoja. Vaikka ne typätyt liikkuvatkin hyvin, oletteko koskaan miettinyt, kuinka hyvin se liikkuisi silloin, kun sillä on koiralle syntymälahjaksi saatu tasapainoelin? Ja ne, jotka sanovat, että hvin he tulkitsevat omia koiriaan. Entä sitten ne toiset koirat, jotka tulevat lenkillä vastaan? Se ei ESTÄ kommunikointia, mutta se vaikeuttaa ja vieras koira saattaa ajatella koiranne olevan vihamielinen sitä kohtaan.


"Koiralle häntä on myös jonkin sortin "apuväline" tasapainon suhteen. Siitä kyllä pystyy YLEENSÄ erittäin hyvin lukemaan koirien välistä kommunikointia. Tietysti asiaan vaikuttaa vielä se, että kuinka alkukantainen rotu on kyseessä. Sopivan jalostettu & sisäsiitetty koira ei välttämättä osaa niin hyvin tuota laumakäyttäytymistä yms. kuin jokin ei-niin-sisäsiitetty rotu."

Eipä mitään lisättävää..

Korvista ei ole mitään muuta kuin ihmisen silmänilo. Koiralta ei kysytä mitään.

Typistys saattaa mennä pieleen, jolloin koira on tuomittu elinikäiseen kipuun. Okei, se onnistuu useimmiten, mutta entäpä jos ei? MIKSI ottaa riski?? "onhan niitä hyvässä maineessa olevia paikkoja" Juu niin on, mutta maksamalla tästä typistyksestä kannustatte näitä muita huonommanopinomaavia typistämään koiraanne entistä kiihkeämmin. TUETTE toimintaa, jossa satutetaan koiraa. Oletteko miettineet, miksi amerikassa ja muualla maailmalla tapahtuu näitä vauvamurhia, mihin dobermanni ja muut typistettävät rodut ovat aika usein osallisia? Saattaa olla, että näistä koirista on tullut enemmän agressiivisia sen takia, että ne tunteva koko ajan kipua korvissa tai hännässä. Nämä koirat lopetetaan sen takia, kun omistaja halusi "uljaan näköisen" koiran. Tietysti omistajakin on vastuullinen näissä tilanteissa.

Minä rakastan kaikkia koiria, mutta jos tulen näkemään minkään koiran olevan typistetty muusta syystä kuin terveyssyistä, minä katson sen luvaksi katsoa koiranomistajaa kuin paskaa, sadistista idioottia, jolta pitäisi evätä eläimenomistusoikeus.

40

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huhhahhei!

      "Minä rakastan kaikkia koiria, mutta jos tulen näkemään minkään koiran olevan typistetty muusta syystä kuin terveyssyistä, minä katson sen luvaksi katsoa koiranomistajaa kuin paskaa, sadistista idioottia, jolta pitäisi evätä eläimenomistusoikeus."

      Ole hyvä vaan. Oma typistetty koirani on rescue tapaus, eikä ollut minun valintani sitä typätä. Muista siis katsoessasi minua kun paskaa sadistista idioottia, että olen tarjonnut kaltoinkohdellulle ja onnettomalle koiraparalle paremman elämän eikä minua vähempää voisi sinun mielipiteesi kiinnostaa!

      • Jesico...!

        Rescue toiminnassa on harvoin puhdasrotusia mukana. Tuo on vain puolustelua. "minun koirani on pelastettu, pelastin sen ja se oli typistetty jo valmiiksi. Ei minun valinta...Täten olen hyvä ihminen." No itsehän valitsit sen typistetyn koiran sieltä rescue-yhtymästä. Valitsitko sen sen ulkonäön takia? Eihän rescuesta muuten voi tietää, millainen koira se on, kun koiran luonnetta kuvataan tarhakäyttäytymisen mukaan. Nostan hattua, että olet auttanut rescue koiria. Mutta tuollainen suhtautuminen siihen, että "koiraa saa typistää" tekee sinut yhtä pahaksi kuin ne, jotka ovat rescuekoiria kohdelleet kaltoin ennen tarhalle tulemista.
        Jos valitsit tuon koiran sen rodun perusteella, olet ihan ok. Rotu itsessään on kunniallinen koira, jonka luonne on ihailtavaa. Tuo viimeinen kappale oli omistettu niille, jotka havittelevat itselleen, oikein kyselevät "mistä saisi typistetyn koiran"-ihmisille.


      • Jerico...!

        Hm.. Olisi pitänyt lukea hiukan tarkemmin ja kirjoittaa tarkemmin.. siis kyseessä tuskin on edes mikään rodun edustaja vaan sekarotuinen.
        Ja tarkoitus oli kirjoittaa, että luonnekuvaus on tarhakuvausta, josta ei saa tarkkaa kuvaa luonteesta, vaan jonkinlaista suuntaa, millainen koirasta voi tulla, jos se ei ole vahingoittunut liikaa Pahoinpidellyssa kodissa. Ja jostain syystä minulla on sellainen käsitys, että rascuessa on harvoin pahoinpideltyjä koiria. Useimmiten siellä on katukoiria tai kotikoiria, jotka hylätään elämäntilanteen (eli huonosti harkittu ennenkuin koira on hommattu) takia.

        Rescue on muutenkin täysin eri asia mitä olen ajamassa takaa. Jos rescuesta minulta kysytään mielipidettä, kannatan niiden toimintaa. Olen esimerkiksi tehnyt pieniä lahjoituksia viipurinkoirilla silloin tällöin, kun on ollut ylimääräistä. Ja mietin, että taidan mieluiten ottaa sieltä itselleni koiran seuraavaksi, kunhan elämäntilanne antaa myöten toiseen koiraan.


      • kaikki kotona?
        Jesico...! kirjoitti:

        Rescue toiminnassa on harvoin puhdasrotusia mukana. Tuo on vain puolustelua. "minun koirani on pelastettu, pelastin sen ja se oli typistetty jo valmiiksi. Ei minun valinta...Täten olen hyvä ihminen." No itsehän valitsit sen typistetyn koiran sieltä rescue-yhtymästä. Valitsitko sen sen ulkonäön takia? Eihän rescuesta muuten voi tietää, millainen koira se on, kun koiran luonnetta kuvataan tarhakäyttäytymisen mukaan. Nostan hattua, että olet auttanut rescue koiria. Mutta tuollainen suhtautuminen siihen, että "koiraa saa typistää" tekee sinut yhtä pahaksi kuin ne, jotka ovat rescuekoiria kohdelleet kaltoin ennen tarhalle tulemista.
        Jos valitsit tuon koiran sen rodun perusteella, olet ihan ok. Rotu itsessään on kunniallinen koira, jonka luonne on ihailtavaa. Tuo viimeinen kappale oli omistettu niille, jotka havittelevat itselleen, oikein kyselevät "mistä saisi typistetyn koiran"-ihmisille.

        "Rescue toiminnassa on harvoin puhdasrotusia mukana."

        Kertoo minulle tietämyksesi rodusta ja valistuneisuutesi asian suhteen. Mikset pidä suutasi soukemmalla, kun et asioista mitään tiedä? Minun rescue koirani on rekisteröity Suomeen ja sillä on kelpo sukutaulu!

        "Tuo on vain puolustelua. "minun koirani on pelastettu, pelastin sen ja se oli typistetty jo valmiiksi. Ei minun valinta...Täten olen hyvä ihminen.""

        Ei se ole puolustelua, vaan kylmä tosiasia! Kuvitteletko, että ottaessani 2-vuotiaan koiran kotiini minulla on jotenkin takautuvasti mahdollisuus vaikuttaa sen typistämiseen?

        "No itsehän valitsit sen typistetyn koiran sieltä rescue-yhtymästä. Valitsitko sen sen ulkonäön takia?"

        Ai että oikein ryhmästä... taas kerran tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi paistaa Enontekiölle asti! Koirasta oli ilmoitus netissä. Minua ei kiinnostanut sen ukonäkö, sillä suoraan sanottuna niin laiha ja karvaton kirppukasa ei olisi näyttänyt komealta, vaikka sillä olisi ollut Pradan saappaat jalassa ja kymmenen karaatin timanttipanta kaulassaan!

        "Eihän rescuesta muuten voi tietää, millainen koira se on, kun koiran luonnetta kuvataan tarhakäyttäytymisen mukaan."

        Tämä koira ei elänyt tarhassa, kuten aika harva rescue dobberi muutenkaan. Oletko tosiaan noin hölmö, että kuvittelet rescue dobbereiden elävän talvipakkasilla tarhassa?

        " Nostan hattua, että olet auttanut rescue koiria. Mutta tuollainen suhtautuminen siihen, että "koiraa saa typistää" tekee sinut yhtä pahaksi kuin ne, jotka ovat rescuekoiria kohdelleet kaltoin ennen tarhalle tulemista."

        Koska olen sanonut, että koiran saa typistää. Nyt alan epäilemään sinun sisälukutaitoasikin!

        "Jos valitsit tuon koiran sen rodun perusteella, olet ihan ok. Rotu itsessään on kunniallinen koira, jonka luonne on ihailtavaa. Tuo viimeinen kappale oli omistettu niille, jotka havittelevat itselleen, oikein kyselevät "mistä saisi typistetyn koiran"-ihmisille."

        Valitsin koiran, koska se tarvitsi apua. Kuten jo sanoin, niin mua ei napannut sen ulkonäkö, rotu, luonne, sukupuoli tai muukaan. Ihan kiva piski se on nyt kun on saanut lihaa luittensa päälle ja uskallan sanoa jopa, että hyvin komea typistettyine korvinensa!


      • hohhoijakkaa
        Jerico...! kirjoitti:

        Hm.. Olisi pitänyt lukea hiukan tarkemmin ja kirjoittaa tarkemmin.. siis kyseessä tuskin on edes mikään rodun edustaja vaan sekarotuinen.
        Ja tarkoitus oli kirjoittaa, että luonnekuvaus on tarhakuvausta, josta ei saa tarkkaa kuvaa luonteesta, vaan jonkinlaista suuntaa, millainen koirasta voi tulla, jos se ei ole vahingoittunut liikaa Pahoinpidellyssa kodissa. Ja jostain syystä minulla on sellainen käsitys, että rascuessa on harvoin pahoinpideltyjä koiria. Useimmiten siellä on katukoiria tai kotikoiria, jotka hylätään elämäntilanteen (eli huonosti harkittu ennenkuin koira on hommattu) takia.

        Rescue on muutenkin täysin eri asia mitä olen ajamassa takaa. Jos rescuesta minulta kysytään mielipidettä, kannatan niiden toimintaa. Olen esimerkiksi tehnyt pieniä lahjoituksia viipurinkoirilla silloin tällöin, kun on ollut ylimääräistä. Ja mietin, että taidan mieluiten ottaa sieltä itselleni koiran seuraavaksi, kunhan elämäntilanne antaa myöten toiseen koiraan.

        "Hm.. Olisi pitänyt lukea hiukan tarkemmin ja kirjoittaa tarkemmin.."

        Mutta ennenkaikkea olisi pitänyt ymmärtää!

        "siis kyseessä tuskin on edes mikään rodun edustaja vaan sekarotuinen."

        Nyt teet olettamuksia hätäpäissäsi, kun et kykene ajattelemaan ja ymmärtämään. Ei! Kyseessä on ihan puhdasrotuinen Venjäntuonti dobermann.

        "Ja tarkoitus oli kirjoittaa, että luonnekuvaus on tarhakuvausta, josta ei saa tarkkaa kuvaa luonteesta, vaan jonkinlaista suuntaa, millainen koirasta voi tulla, jos se ei ole vahingoittunut liikaa Pahoinpidellyssa kodissa."

        Taas olettamuksia. Koiraa ei oltu pahoinpidelty väkivaltaisesti. Ainoastaan sen perustarpeet kuten ruoka, juoma, puhtaus ja rakkaus olivat harvinaista herkkua ja saatavilla ainoastaan hetkittäin. Tee palvelus kaikille äläkä oleta enää mitään, kun se ei kerran sinulta onnistu!

        "Ja jostain syystä minulla on sellainen käsitys, että rascuessa on harvoin pahoinpideltyjä koiria. Useimmiten siellä on katukoiria tai kotikoiria, jotka hylätään elämäntilanteen (eli huonosti harkittu ennenkuin koira on hommattu) takia."

        No tässä mennään jo hiukan lähemmäs totuutta.

        "Rescue on muutenkin täysin eri asia mitä olen ajamassa takaa. Jos rescuesta minulta kysytään mielipidettä, kannatan niiden toimintaa. Olen esimerkiksi tehnyt pieniä lahjoituksia viipurinkoirilla silloin tällöin, kun on ollut ylimääräistä. Ja mietin, että taidan mieluiten ottaa sieltä itselleni koiran seuraavaksi, kunhan elämäntilanne antaa myöten toiseen koiraan."

        Antaisitko kodin typistetylle dobermannille, jos sellainen kipeäasti kotia tarvitsisi ja sinulla olisi mahdollisuus koti, rakkautta ja rajoja sille tarjota vai sanoisitko sille EI, kun se kerran on typistetty. Mietihän sitä ja pohdi mikä olisi eläinrakas teko koiraa kohtaan. Se kun ei itse ole korviaan leikellyt...


      • Jerico...!
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        "Hm.. Olisi pitänyt lukea hiukan tarkemmin ja kirjoittaa tarkemmin.."

        Mutta ennenkaikkea olisi pitänyt ymmärtää!

        "siis kyseessä tuskin on edes mikään rodun edustaja vaan sekarotuinen."

        Nyt teet olettamuksia hätäpäissäsi, kun et kykene ajattelemaan ja ymmärtämään. Ei! Kyseessä on ihan puhdasrotuinen Venjäntuonti dobermann.

        "Ja tarkoitus oli kirjoittaa, että luonnekuvaus on tarhakuvausta, josta ei saa tarkkaa kuvaa luonteesta, vaan jonkinlaista suuntaa, millainen koirasta voi tulla, jos se ei ole vahingoittunut liikaa Pahoinpidellyssa kodissa."

        Taas olettamuksia. Koiraa ei oltu pahoinpidelty väkivaltaisesti. Ainoastaan sen perustarpeet kuten ruoka, juoma, puhtaus ja rakkaus olivat harvinaista herkkua ja saatavilla ainoastaan hetkittäin. Tee palvelus kaikille äläkä oleta enää mitään, kun se ei kerran sinulta onnistu!

        "Ja jostain syystä minulla on sellainen käsitys, että rascuessa on harvoin pahoinpideltyjä koiria. Useimmiten siellä on katukoiria tai kotikoiria, jotka hylätään elämäntilanteen (eli huonosti harkittu ennenkuin koira on hommattu) takia."

        No tässä mennään jo hiukan lähemmäs totuutta.

        "Rescue on muutenkin täysin eri asia mitä olen ajamassa takaa. Jos rescuesta minulta kysytään mielipidettä, kannatan niiden toimintaa. Olen esimerkiksi tehnyt pieniä lahjoituksia viipurinkoirilla silloin tällöin, kun on ollut ylimääräistä. Ja mietin, että taidan mieluiten ottaa sieltä itselleni koiran seuraavaksi, kunhan elämäntilanne antaa myöten toiseen koiraan."

        Antaisitko kodin typistetylle dobermannille, jos sellainen kipeäasti kotia tarvitsisi ja sinulla olisi mahdollisuus koti, rakkautta ja rajoja sille tarjota vai sanoisitko sille EI, kun se kerran on typistetty. Mietihän sitä ja pohdi mikä olisi eläinrakas teko koiraa kohtaan. Se kun ei itse ole korviaan leikellyt...

        Hah. Mitä hemmettiä sinä edes kirjoitat minulle vastauksia, kun pääkirjoitus oli muutenkin tarkoitettu niille, jotka etsivät typistettyä?

        "Taas olettamuksia. Koiraa ei oltu pahoinpidelty väkivaltaisesti. Ainoastaan sen perustarpeet kuten ruoka, juoma, puhtaus ja rakkaus olivat harvinaista herkkua ja saatavilla ainoastaan hetkittäin. Tee palvelus kaikille äläkä oleta enää mitään, kun se ei kerran sinulta onnistu!"

        Ja minähän oletan jos niin haluan. Itse annat kuvan, että teen hirveitä väärinkäsityksiä. Ihminen kuitenkin on inhimillinen ja saattaa sanoa väärin asioita, tai kahdella tavalla ymmärrettäviä tapoja. Ja minun virheeni sentään ovat pienempiä.

        "Taas olettamuksia. Koiraa ei oltu pahoinpidelty väkivaltaisesti. Ainoastaan sen perustarpeet kuten ruoka, juoma, puhtaus ja rakkaus olivat harvinaista herkkua ja saatavilla ainoastaan hetkittäin. Tee palvelus kaikille äläkä oleta enää mitään, kun se ei kerran sinulta onnistu!"

        Minusta tuo on pahoinpitelyä! Jos koira ei voi saada perustarpeita, niin mitä muuta se voisi olla? Ei pahoinpitely aina ole sitä, että sitä piestäisiin fyysisesti.

        "Antaisitko kodin typistetylle dobermannille, jos sellainen kipeäasti kotia tarvitsisi ja sinulla olisi mahdollisuus koti, rakkautta ja rajoja sille tarjota vai sanoisitko sille EI, kun se kerran on typistetty. Mietihän sitä ja pohdi mikä olisi eläinrakas teko koiraa kohtaan. Se kun ei itse ole korviaan leikellyt..."

        Hm. Ja mitähän tämäkin on? Minä ajan takaa sitä, että suomessa lopetettaisiin typistettyjen koirien havittelu. HAVITTELU! Nonnin. Mutta tuohon en voi muuta vastata, että ottaisin. Mutta minua säälittäisi joka ikinen päivä asia, että sitä on silvottu. Ja se. että ottaisin typistetyn koiran, joka kipeästi kaipaa kotia, ei edelleenkään tarkoita, että hyväksyisin asiaa.
        Ja eivät ne dobermannit ole ainoita kotia vailla olevia. Joten luultavasti vakaumukseni takia ottaisin toisen koiran, jota ei olisi silvottu, mutta joka yhtä kipeästi kaipaisi omaa rauhaa, rakkautta ja lämpöä


      • Jerico...!
        kaikki kotona? kirjoitti:

        "Rescue toiminnassa on harvoin puhdasrotusia mukana."

        Kertoo minulle tietämyksesi rodusta ja valistuneisuutesi asian suhteen. Mikset pidä suutasi soukemmalla, kun et asioista mitään tiedä? Minun rescue koirani on rekisteröity Suomeen ja sillä on kelpo sukutaulu!

        "Tuo on vain puolustelua. "minun koirani on pelastettu, pelastin sen ja se oli typistetty jo valmiiksi. Ei minun valinta...Täten olen hyvä ihminen.""

        Ei se ole puolustelua, vaan kylmä tosiasia! Kuvitteletko, että ottaessani 2-vuotiaan koiran kotiini minulla on jotenkin takautuvasti mahdollisuus vaikuttaa sen typistämiseen?

        "No itsehän valitsit sen typistetyn koiran sieltä rescue-yhtymästä. Valitsitko sen sen ulkonäön takia?"

        Ai että oikein ryhmästä... taas kerran tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi paistaa Enontekiölle asti! Koirasta oli ilmoitus netissä. Minua ei kiinnostanut sen ukonäkö, sillä suoraan sanottuna niin laiha ja karvaton kirppukasa ei olisi näyttänyt komealta, vaikka sillä olisi ollut Pradan saappaat jalassa ja kymmenen karaatin timanttipanta kaulassaan!

        "Eihän rescuesta muuten voi tietää, millainen koira se on, kun koiran luonnetta kuvataan tarhakäyttäytymisen mukaan."

        Tämä koira ei elänyt tarhassa, kuten aika harva rescue dobberi muutenkaan. Oletko tosiaan noin hölmö, että kuvittelet rescue dobbereiden elävän talvipakkasilla tarhassa?

        " Nostan hattua, että olet auttanut rescue koiria. Mutta tuollainen suhtautuminen siihen, että "koiraa saa typistää" tekee sinut yhtä pahaksi kuin ne, jotka ovat rescuekoiria kohdelleet kaltoin ennen tarhalle tulemista."

        Koska olen sanonut, että koiran saa typistää. Nyt alan epäilemään sinun sisälukutaitoasikin!

        "Jos valitsit tuon koiran sen rodun perusteella, olet ihan ok. Rotu itsessään on kunniallinen koira, jonka luonne on ihailtavaa. Tuo viimeinen kappale oli omistettu niille, jotka havittelevat itselleen, oikein kyselevät "mistä saisi typistetyn koiran"-ihmisille."

        Valitsin koiran, koska se tarvitsi apua. Kuten jo sanoin, niin mua ei napannut sen ulkonäkö, rotu, luonne, sukupuoli tai muukaan. Ihan kiva piski se on nyt kun on saanut lihaa luittensa päälle ja uskallan sanoa jopa, että hyvin komea typistettyine korvinensa!

        "Kertoo minulle tietämyksesi rodusta ja valistuneisuutesi asian suhteen. Mikset pidä suutasi soukemmalla, kun et asioista mitään tiedä? Minun rescue koirani on rekisteröity Suomeen ja sillä on kelpo sukutaulu!"

        Tuo ei vaihtanut yhtään käsitystäni? Siis jos sinulla on puhdasrotuinen, niin se ei vaihda käsitystäni siitä, etteikö suurinosa ole seropeja? Ja älä kukkoile sukutaululla, kiitti. Minusta ei tarvita mitään hienoa sukutaulua pitkin historiaa tai rekisteriä. Kunhan on terve. Silloin mikä tahansa koira voi olla maailman paras omistajalleen.

        "Ei se ole puolustelua, vaan kylmä tosiasia! Kuvitteletko, että ottaessani 2-vuotiaan koiran kotiini minulla on jotenkin takautuvasti mahdollisuus vaikuttaa sen typistämiseen?"

        En. En usko että voisit vaikuttaa siihen. Mutta tuo, mitä kirjoitit, sai minut ajattelemaan, että otit sen typistetyn muiden joukosta. ja Vastaamalla ensimmäiseen tekstiin teit minusta selväksi sen, että ajattelet minun olevani väärässä. Ja koko tekstin pointti oli, että LOPETTAKAA TYPISTYKSEN HAVITTELEMINEN, ettei näitä sitten tehtailtaisi. Ja siten ajattelin, että olet myönteinen typistyksiä kohtaan. Siinä sinulle vastaus toiseen kohtaan. Ja kyllä, jos sinun pitää yrittää loukata minua, minulla on lukuhäiriö. Aijotko nyt haukkua minua siitä, kun muuhun et pysty?

        "Ai että oikein ryhmästä... taas kerran tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi paistaa Enontekiölle asti! Koirasta oli ilmoitus netissä. Minua ei kiinnostanut sen ukonäkö, sillä suoraan sanottuna niin laiha ja karvaton kirppukasa ei olisi näyttänyt komealta, vaikka sillä olisi ollut Pradan saappaat jalassa ja kymmenen karaatin timanttipanta kaulassaan!"

        YHTYMÄ. Niin? Niitähän on useampia ja helpompi löytääkiin kun noita yksittäisiä ilmoituksia. No pointti sinulle. Yksi hailee minulle.

        "Tämä koira ei elänyt tarhassa, kuten aika harva rescue dobberi muutenkaan. Oletko tosiaan noin hölmö, että kuvittelet rescue dobbereiden elävän talvipakkasilla tarhassa?
        "

        Olisiko minun pitäyt sitten listata kaikki olosuhteet? Kyllähän niillä on pienet sisätilat käytössä tarhoissa... huh huh.. Nii-in. Ja minähän en ole tosiaan mikään asiantuntija, tuskin olet sinäkään.

        "Valitsin koiran, koska se tarvitsi apua. Kuten jo sanoin, niin mua ei napannut sen ulkonäkö, rotu, luonne, sukupuoli tai muukaan. Ihan kiva piski se on nyt kun on saanut lihaa luittensa päälle ja uskallan sanoa jopa, että hyvin komea typistettyine korvinensa!"

        Minä en olisi koskaan ylpeä silvotusta korvista tai hännän typästä. Olisin sen sijaan ylpeä koirasta, joka on komea omana rotunaan ja siitä, millaiseksi se kasvoi siitä huolimatta, että sen elämä on ollut surkeaa kaksi ensimmäistä vuottansa.. Valitsit koiran koska tarvitsi apua. Good for you.


      • huhhahhei!
        Jerico...! kirjoitti:

        Hah. Mitä hemmettiä sinä edes kirjoitat minulle vastauksia, kun pääkirjoitus oli muutenkin tarkoitettu niille, jotka etsivät typistettyä?

        "Taas olettamuksia. Koiraa ei oltu pahoinpidelty väkivaltaisesti. Ainoastaan sen perustarpeet kuten ruoka, juoma, puhtaus ja rakkaus olivat harvinaista herkkua ja saatavilla ainoastaan hetkittäin. Tee palvelus kaikille äläkä oleta enää mitään, kun se ei kerran sinulta onnistu!"

        Ja minähän oletan jos niin haluan. Itse annat kuvan, että teen hirveitä väärinkäsityksiä. Ihminen kuitenkin on inhimillinen ja saattaa sanoa väärin asioita, tai kahdella tavalla ymmärrettäviä tapoja. Ja minun virheeni sentään ovat pienempiä.

        "Taas olettamuksia. Koiraa ei oltu pahoinpidelty väkivaltaisesti. Ainoastaan sen perustarpeet kuten ruoka, juoma, puhtaus ja rakkaus olivat harvinaista herkkua ja saatavilla ainoastaan hetkittäin. Tee palvelus kaikille äläkä oleta enää mitään, kun se ei kerran sinulta onnistu!"

        Minusta tuo on pahoinpitelyä! Jos koira ei voi saada perustarpeita, niin mitä muuta se voisi olla? Ei pahoinpitely aina ole sitä, että sitä piestäisiin fyysisesti.

        "Antaisitko kodin typistetylle dobermannille, jos sellainen kipeäasti kotia tarvitsisi ja sinulla olisi mahdollisuus koti, rakkautta ja rajoja sille tarjota vai sanoisitko sille EI, kun se kerran on typistetty. Mietihän sitä ja pohdi mikä olisi eläinrakas teko koiraa kohtaan. Se kun ei itse ole korviaan leikellyt..."

        Hm. Ja mitähän tämäkin on? Minä ajan takaa sitä, että suomessa lopetettaisiin typistettyjen koirien havittelu. HAVITTELU! Nonnin. Mutta tuohon en voi muuta vastata, että ottaisin. Mutta minua säälittäisi joka ikinen päivä asia, että sitä on silvottu. Ja se. että ottaisin typistetyn koiran, joka kipeästi kaipaa kotia, ei edelleenkään tarkoita, että hyväksyisin asiaa.
        Ja eivät ne dobermannit ole ainoita kotia vailla olevia. Joten luultavasti vakaumukseni takia ottaisin toisen koiran, jota ei olisi silvottu, mutta joka yhtä kipeästi kaipaisi omaa rauhaa, rakkautta ja lämpöä

        "Hah. Mitä hemmettiä sinä edes kirjoitat minulle vastauksia, kun pääkirjoitus oli muutenkin tarkoitettu niille, jotka etsivät typistettyä?"

        Hyvin yksinkertaista. Kirjoitit aloituksessasi näin:
        "Minä rakastan kaikkia koiria, mutta jos tulen näkemään minkään koiran olevan typistetty muusta syystä kuin terveyssyistä, minä katson sen luvaksi katsoa koiranomistajaa kuin paskaa, sadistista idioottia, jolta pitäisi evätä eläimenomistusoikeus."

        Eli katson oikeudekseni vastata sinulle, sillä kategorisoit KAIKKI typpäreiden omistajat samaan lootaan.

        "Ja minähän oletan jos niin haluan. Itse annat kuvan, että teen hirveitä väärinkäsityksiä. Ihminen kuitenkin on inhimillinen ja saattaa sanoa väärin asioita, tai kahdella tavalla ymmärrettäviä tapoja. Ja minun virheeni sentään ovat pienempiä."

        Huhhahhei! Nyt kadotin sun jälkesi täysin. Kuka nyt on tehnyt virheitä ja millä asteikolla / mittarilla mitataan, että kenen virheet on suuria, suurempia ja suurimpia?

        "Minusta tuo on pahoinpitelyä! Jos koira ei voi saada perustarpeita, niin mitä muuta se voisi olla? Ei pahoinpitely aina ole sitä, että sitä piestäisiin fyysisesti."

        Luehan uudestaan mitä kirjoitin. Kirjoitin, että koiraa ei oltu pahoinpidelty VÄKIVALTAISESTI! Avainsana suurilla kirjaimilla, jos et muuten ymmärrä!

        "Hm. Ja mitähän tämäkin on? Minä ajan takaa sitä, että suomessa lopetettaisiin typistettyjen koirien havittelu. HAVITTELU! Nonnin."

        Keskitä mielummin voimavarasi siihen, että Suomessa saisivat kaikki koirat ruokaa, juomaa, lämpöä, rakkautta ja rajoja! Minun koirani ei kärsi siitä että se on typistetty. Sensijaan sen kurjasta entisestä omistajasta johtuva kärsimys jatkui koko sen elämän kaksi ensimmäistä vuotta (lukuunottamatta kasvattajalla vietettyä aikaa) ja pitkälle sen jälkeenkin, kun se minulle muutti, sillä luottamuksen saminen otti oman aikansa. Kesti aikansa ennen kuin kroppa palautui ennalleen pitkään jatkuneesta nälästä. Kesti aikansa ennen kuin se oppi sisäsiistiksi. Kesti aikansa ennen kuin siitä tuli suht normaali koira! Joskus tuntuu, että se saattaisi olla onnellisempi ja terveempi, jos olisi saanut elää hyvin koko elämänsä ajan. En usko, että se missään vaiheessa nälkää näkiessään mietti miksi sillä ei ole korvia tai häntää. Veikkaan sen tunteneen nälkää, yksinäisyyttä, janoa ja kylmää. Häntä ja korvat on siinä kohden sivuseikka!

        "Mutta tuohon en voi muuta vastata, että ottaisin. Mutta minua säälittäisi joka ikinen päivä asia, että sitä on silvottu."

        Minua taas säälittäisi se, että se on kaltoin kohdeltu ja huonosti pidetty. En minä nykyistä koiraani katsele säälien. Se on onnellinen toope ja saa ollakin! En minä sitä koskaan typistyksen vuoksi ole säälinyt. Muista syistä kyllä!

        "Ja se. että ottaisin typistetyn koiran, joka kipeästi kaipaa kotia, ei edelleenkään tarkoita, että hyväksyisin asiaa.
        Ja eivät ne dobermannit ole ainoita kotia vailla olevia. Joten luultavasti vakaumukseni takia ottaisin toisen koiran, jota ei olisi silvottu, mutta joka yhtä kipeästi kaipaisi omaa rauhaa, rakkautta ja lämpöä"

        Eli siis jättäisit typätyn toopen hoitokotiin ihan vaan siksi, että se on typätty? Moinen kaksinaismoralismi ottaa kyllä päähän joskus ja lujaa. Onko se KOIRA syyllinen siihen typistykseen? Onko se KOIRAN vika, että ihminen on tehnyt sille mitä on? Pitääkö sen kärsiä vielä lisää siitä, että kaltaisesi ihmiset moralisoivat ja tuomitsevat ihmisen, joka sen pelastaa. Pitääkö sen jäädä typistettyjen korviensa vuoksi ilman kotia vain koska sinun vakaumuksesi on syvältä suolesta?


        Ja joo! Mennään nyt ihan sinun iloksesi itse aiheeseen. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko seuraava dobberini typpä, luppa tai jotakin siitä väliltä! En tule IKINÄ valitsemaan koiraani korvien tai hännän perusteella. En tule KOSKAAN suosimaan typpiä ta luppia, sillä ihan sama koira se on, oli sillä sitten korvat ja häntä tai ei. Se hyväksynkö typistämisen on toinen asia. Itse en koskaan typistäisi yhtäkään koiraa, jollei sille olisi lääketieteellistä perustetta. Euroopassa (ja on sitä maailmaa muuallakin) on kuitenkin maita, jossa pennut pääsääntöisesti typistetään. Saa sieltä toki pyytää hännällistäkin versiota, mutta jos pentua olisin jostakin tietystä yhdistelmästä ottamassa (kyllä sillä sukupuulla on merkitystä, jos joskus pennun otan) niin en kyllä kykenisi valitsemaan omaani niistä kolmen päivän ikäisistä rääpäleistä. Joten se todennäköisesti typistettäisiin ja valkkaisin pentuni sitten kun ne ovat vanhempia ja voisin jo jotenkin päättää minkä valitsen. Tätä tuskin koskaan tulee tapahtumaan, joten voit nukkua yösi rauhassa. Seuraava koirani tulee olemaan Suomesta ja täällähän ei typistetä!


      • Jerico...!
        huhhahhei! kirjoitti:

        "Hah. Mitä hemmettiä sinä edes kirjoitat minulle vastauksia, kun pääkirjoitus oli muutenkin tarkoitettu niille, jotka etsivät typistettyä?"

        Hyvin yksinkertaista. Kirjoitit aloituksessasi näin:
        "Minä rakastan kaikkia koiria, mutta jos tulen näkemään minkään koiran olevan typistetty muusta syystä kuin terveyssyistä, minä katson sen luvaksi katsoa koiranomistajaa kuin paskaa, sadistista idioottia, jolta pitäisi evätä eläimenomistusoikeus."

        Eli katson oikeudekseni vastata sinulle, sillä kategorisoit KAIKKI typpäreiden omistajat samaan lootaan.

        "Ja minähän oletan jos niin haluan. Itse annat kuvan, että teen hirveitä väärinkäsityksiä. Ihminen kuitenkin on inhimillinen ja saattaa sanoa väärin asioita, tai kahdella tavalla ymmärrettäviä tapoja. Ja minun virheeni sentään ovat pienempiä."

        Huhhahhei! Nyt kadotin sun jälkesi täysin. Kuka nyt on tehnyt virheitä ja millä asteikolla / mittarilla mitataan, että kenen virheet on suuria, suurempia ja suurimpia?

        "Minusta tuo on pahoinpitelyä! Jos koira ei voi saada perustarpeita, niin mitä muuta se voisi olla? Ei pahoinpitely aina ole sitä, että sitä piestäisiin fyysisesti."

        Luehan uudestaan mitä kirjoitin. Kirjoitin, että koiraa ei oltu pahoinpidelty VÄKIVALTAISESTI! Avainsana suurilla kirjaimilla, jos et muuten ymmärrä!

        "Hm. Ja mitähän tämäkin on? Minä ajan takaa sitä, että suomessa lopetettaisiin typistettyjen koirien havittelu. HAVITTELU! Nonnin."

        Keskitä mielummin voimavarasi siihen, että Suomessa saisivat kaikki koirat ruokaa, juomaa, lämpöä, rakkautta ja rajoja! Minun koirani ei kärsi siitä että se on typistetty. Sensijaan sen kurjasta entisestä omistajasta johtuva kärsimys jatkui koko sen elämän kaksi ensimmäistä vuotta (lukuunottamatta kasvattajalla vietettyä aikaa) ja pitkälle sen jälkeenkin, kun se minulle muutti, sillä luottamuksen saminen otti oman aikansa. Kesti aikansa ennen kuin kroppa palautui ennalleen pitkään jatkuneesta nälästä. Kesti aikansa ennen kuin se oppi sisäsiistiksi. Kesti aikansa ennen kuin siitä tuli suht normaali koira! Joskus tuntuu, että se saattaisi olla onnellisempi ja terveempi, jos olisi saanut elää hyvin koko elämänsä ajan. En usko, että se missään vaiheessa nälkää näkiessään mietti miksi sillä ei ole korvia tai häntää. Veikkaan sen tunteneen nälkää, yksinäisyyttä, janoa ja kylmää. Häntä ja korvat on siinä kohden sivuseikka!

        "Mutta tuohon en voi muuta vastata, että ottaisin. Mutta minua säälittäisi joka ikinen päivä asia, että sitä on silvottu."

        Minua taas säälittäisi se, että se on kaltoin kohdeltu ja huonosti pidetty. En minä nykyistä koiraani katsele säälien. Se on onnellinen toope ja saa ollakin! En minä sitä koskaan typistyksen vuoksi ole säälinyt. Muista syistä kyllä!

        "Ja se. että ottaisin typistetyn koiran, joka kipeästi kaipaa kotia, ei edelleenkään tarkoita, että hyväksyisin asiaa.
        Ja eivät ne dobermannit ole ainoita kotia vailla olevia. Joten luultavasti vakaumukseni takia ottaisin toisen koiran, jota ei olisi silvottu, mutta joka yhtä kipeästi kaipaisi omaa rauhaa, rakkautta ja lämpöä"

        Eli siis jättäisit typätyn toopen hoitokotiin ihan vaan siksi, että se on typätty? Moinen kaksinaismoralismi ottaa kyllä päähän joskus ja lujaa. Onko se KOIRA syyllinen siihen typistykseen? Onko se KOIRAN vika, että ihminen on tehnyt sille mitä on? Pitääkö sen kärsiä vielä lisää siitä, että kaltaisesi ihmiset moralisoivat ja tuomitsevat ihmisen, joka sen pelastaa. Pitääkö sen jäädä typistettyjen korviensa vuoksi ilman kotia vain koska sinun vakaumuksesi on syvältä suolesta?


        Ja joo! Mennään nyt ihan sinun iloksesi itse aiheeseen. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa onko seuraava dobberini typpä, luppa tai jotakin siitä väliltä! En tule IKINÄ valitsemaan koiraani korvien tai hännän perusteella. En tule KOSKAAN suosimaan typpiä ta luppia, sillä ihan sama koira se on, oli sillä sitten korvat ja häntä tai ei. Se hyväksynkö typistämisen on toinen asia. Itse en koskaan typistäisi yhtäkään koiraa, jollei sille olisi lääketieteellistä perustetta. Euroopassa (ja on sitä maailmaa muuallakin) on kuitenkin maita, jossa pennut pääsääntöisesti typistetään. Saa sieltä toki pyytää hännällistäkin versiota, mutta jos pentua olisin jostakin tietystä yhdistelmästä ottamassa (kyllä sillä sukupuulla on merkitystä, jos joskus pennun otan) niin en kyllä kykenisi valitsemaan omaani niistä kolmen päivän ikäisistä rääpäleistä. Joten se todennäköisesti typistettäisiin ja valkkaisin pentuni sitten kun ne ovat vanhempia ja voisin jo jotenkin päättää minkä valitsen. Tätä tuskin koskaan tulee tapahtumaan, joten voit nukkua yösi rauhassa. Seuraava koirani tulee olemaan Suomesta ja täällähän ei typistetä!

        Itsehän sinä tulkitset minun kirjoitustani miten sattuu. Noh. Omapa on vikasi.
        Suurimman virheen tekevät ne, jotka silpovat koiransa luonnollista muotoa.
        Minä kirjoitin, että pahoinpidellyssä kodissa. Niin? En olettanutkaan että olisi suoranaisesti pieksetty. Ainoa virhe jonka laitoin, niin oli sana koti. piti kirjoittaa ympäristö.
        Eikö sen pitänyt olla niin ettei minun mielipide kiinnosta sinua :D?

        Niin.minä säälisin sitä koiraa joka päivä että se on silvottu, mutta minun luonani se ei enää olisi vailla perustarpeita joten en säälisii sitä, miten sitä kohdellaan NYT.
        KYLLÄ! Jättäisin typisetetyn koiran ottamatta. Koska en halua millään lailla tukea typistettyjä koiria. Vaikka huomaan kyllä, että pidät sitä julmana. Mutta joskus pitää olla itsekäs. Olen niin itsekäs, että olen valmis ottamaan toisen koiran kadulta, jolla on häntä ja korvat, mutta samassa, huonossa kunnossa vailla kotia? En nimittäin halua katsoa koiraa joka on joutunut kärsimään entisen omistajan tyhmyydestä niin, etten voi millään rakkauden mitalla korjata sitä. Tulisin hulluksi. VAIKKA koira olisi terve. Se kyllä saa uuden kodin, koska näitä typättyjän ihailioita löytyy vaikka millä mitalla ja ulkomaillahan se on suurimmaksi sallittua, harmikseni.

        Nonnin. Ja loppujen lopuksi et ole itse typpäämässä koiraa, joka on hyvä. Ja hyvä ettet ota. Mutta edelleenkin: Aion katsoa typistettyjen koirien omistajia ilman minkäänlaista lämpöä, ellei asia ole lääketieteen perustetta. PISTÄN siis kaikki typättyjen omistajat samaan lootaan, sen jälkeen kun tiedän onko se lääkärin määräyksestä. Ja sinunkoo iloksi tähän pitäisi lisätä, "tai rescue koira". En tiedä kannattaako sitä lisätä.


      • hihhahhei
        Jerico...! kirjoitti:

        Itsehän sinä tulkitset minun kirjoitustani miten sattuu. Noh. Omapa on vikasi.
        Suurimman virheen tekevät ne, jotka silpovat koiransa luonnollista muotoa.
        Minä kirjoitin, että pahoinpidellyssä kodissa. Niin? En olettanutkaan että olisi suoranaisesti pieksetty. Ainoa virhe jonka laitoin, niin oli sana koti. piti kirjoittaa ympäristö.
        Eikö sen pitänyt olla niin ettei minun mielipide kiinnosta sinua :D?

        Niin.minä säälisin sitä koiraa joka päivä että se on silvottu, mutta minun luonani se ei enää olisi vailla perustarpeita joten en säälisii sitä, miten sitä kohdellaan NYT.
        KYLLÄ! Jättäisin typisetetyn koiran ottamatta. Koska en halua millään lailla tukea typistettyjä koiria. Vaikka huomaan kyllä, että pidät sitä julmana. Mutta joskus pitää olla itsekäs. Olen niin itsekäs, että olen valmis ottamaan toisen koiran kadulta, jolla on häntä ja korvat, mutta samassa, huonossa kunnossa vailla kotia? En nimittäin halua katsoa koiraa joka on joutunut kärsimään entisen omistajan tyhmyydestä niin, etten voi millään rakkauden mitalla korjata sitä. Tulisin hulluksi. VAIKKA koira olisi terve. Se kyllä saa uuden kodin, koska näitä typättyjän ihailioita löytyy vaikka millä mitalla ja ulkomaillahan se on suurimmaksi sallittua, harmikseni.

        Nonnin. Ja loppujen lopuksi et ole itse typpäämässä koiraa, joka on hyvä. Ja hyvä ettet ota. Mutta edelleenkin: Aion katsoa typistettyjen koirien omistajia ilman minkäänlaista lämpöä, ellei asia ole lääketieteen perustetta. PISTÄN siis kaikki typättyjen omistajat samaan lootaan, sen jälkeen kun tiedän onko se lääkärin määräyksestä. Ja sinunkoo iloksi tähän pitäisi lisätä, "tai rescue koira". En tiedä kannattaako sitä lisätä.

        "KYLLÄ! Jättäisin typisetetyn koiran ottamatta. Koska en halua millään lailla tukea typistettyjä koiria. Vaikka huomaan kyllä, että pidät sitä julmana."

        Tottakai pidän! Koirahan siinä kärsii. Hittojako kukaan ihmisen tuskasta ja vakaumuksista välittää, jos koira tarvitsee apua!

        "Mutta joskus pitää olla itsekäs. Olen niin itsekäs, että olen valmis ottamaan toisen koiran kadulta, jolla on häntä ja korvat, mutta samassa, huonossa kunnossa vailla kotia?"

        Jotkut ovat niin itsekkäitä, että haluavat itselleen typätyn koiran... Kumpi loppujen llopuksi on pahempi teko. Ostaa typätty pentu vai jättää typätty koira koditta vain siksi, että se on typätty? En pidä sinua lainkaan parempana ihmisenä, kun niitä, jotka typpäreitä hankkivat!

        "En nimittäin halua katsoa koiraa joka on joutunut kärsimään entisen omistajan tyhmyydestä niin, etten voi millään rakkauden mitalla korjata sitä. Tulisin hulluksi. VAIKKA koira olisi terve. Se kyllä saa uuden kodin, koska näitä typättyjän ihailioita löytyy vaikka millä mitalla ja ulkomaillahan se on suurimmaksi sallittua, harmikseni."

        Hyvä siis, että typpäreiden ihailojoita löytyy. Muutenhan koiran pitäisi kaiken kokemansa kurjuuden jälkeen vielä jäädä kodittomaksikin ihan vaan ihmisen turhamaisuudesta johtuvan leikkauksen vuoksi!

        "Nonnin. Ja loppujen lopuksi et ole itse typpäämässä koiraa, joka on hyvä. Ja hyvä ettet ota. Mutta edelleenkin: Aion katsoa typistettyjen koirien omistajia ilman minkäänlaista lämpöä, ellei asia ole lääketieteen perustetta.
        PISTÄN siis kaikki typättyjen omistajat samaan lootaan, sen jälkeen kun tiedän onko se lääkärin määräyksestä. Ja sinunkoo iloksi tähän pitäisi lisätä, "tai rescue koira". En tiedä kannattaako sitä lisätä."

        No itsehän päätät ketä inhoat. Sinulla on siihen täysi oikeus!


      • Jerico...!
        hihhahhei kirjoitti:

        "KYLLÄ! Jättäisin typisetetyn koiran ottamatta. Koska en halua millään lailla tukea typistettyjä koiria. Vaikka huomaan kyllä, että pidät sitä julmana."

        Tottakai pidän! Koirahan siinä kärsii. Hittojako kukaan ihmisen tuskasta ja vakaumuksista välittää, jos koira tarvitsee apua!

        "Mutta joskus pitää olla itsekäs. Olen niin itsekäs, että olen valmis ottamaan toisen koiran kadulta, jolla on häntä ja korvat, mutta samassa, huonossa kunnossa vailla kotia?"

        Jotkut ovat niin itsekkäitä, että haluavat itselleen typätyn koiran... Kumpi loppujen llopuksi on pahempi teko. Ostaa typätty pentu vai jättää typätty koira koditta vain siksi, että se on typätty? En pidä sinua lainkaan parempana ihmisenä, kun niitä, jotka typpäreitä hankkivat!

        "En nimittäin halua katsoa koiraa joka on joutunut kärsimään entisen omistajan tyhmyydestä niin, etten voi millään rakkauden mitalla korjata sitä. Tulisin hulluksi. VAIKKA koira olisi terve. Se kyllä saa uuden kodin, koska näitä typättyjän ihailioita löytyy vaikka millä mitalla ja ulkomaillahan se on suurimmaksi sallittua, harmikseni."

        Hyvä siis, että typpäreiden ihailojoita löytyy. Muutenhan koiran pitäisi kaiken kokemansa kurjuuden jälkeen vielä jäädä kodittomaksikin ihan vaan ihmisen turhamaisuudesta johtuvan leikkauksen vuoksi!

        "Nonnin. Ja loppujen lopuksi et ole itse typpäämässä koiraa, joka on hyvä. Ja hyvä ettet ota. Mutta edelleenkin: Aion katsoa typistettyjen koirien omistajia ilman minkäänlaista lämpöä, ellei asia ole lääketieteen perustetta.
        PISTÄN siis kaikki typättyjen omistajat samaan lootaan, sen jälkeen kun tiedän onko se lääkärin määräyksestä. Ja sinunkoo iloksi tähän pitäisi lisätä, "tai rescue koira". En tiedä kannattaako sitä lisätä."

        No itsehän päätät ketä inhoat. Sinulla on siihen täysi oikeus!

        No. Se on sinun mielipitseesi. Minä jätän typätyn ottamisen, sillä siisti.

        Pahin teko on se, että typistää sen koiran. Ja jos sinulle pitää rautalangasta vääntää, jos ei typistettyjä ei oteta vastaan, lakkaa myös typistys!
        Ja sinustako on väärin auttaa koditonta koiraa, jolla on häntä ja korvat?

        Typättyjen ihailijoita? Pah. Dober saa kyllä helposti uuden koiran, mistä päin maailmaa tahansa. Mutta tänne suomeen niitä ei tuoda, kiitos! Niin voitaisiin maana näyttää mallia.
        Nii-in. Itse minä päätän ja pidän pääni!


    • Jerico...!

      Se on harmillista, että maahantuontia ei ole kielletty. Mutta ihmiset voi vaikuttaa typistämiseen täällä suomessa niin, että laitetaan typistettyjen pentujen hankkiminen kokonaan boikottiin. Kourallinen ihmisiä ei tähän riitä :(.
      Vaikka haluatte venäjältä pennun? "valmiina typätty, "pakko ottaa". Älkää siis ottako ollenkaan. Kyllä niitä kasvattajia löytyy, jolta luomuja löytyy.

    • sen olla pitää!!!

      Eikä mikää rotan häntä lurppa korva..
      Typistetty dobberi on MAAILMAN hienoin koira!!!!

      • Muuta ulkomaille!

        Juuri sinunlainen ihminen kiduttaa koiraa, joka olisi täydellinen ilman silpomista.
        Jos tahdot lyhyen hännän ja pystykorvan, jalosta sellainen! Silppomalla koiraa osoitat koiran olevan sinulle vain ulonäkö-koira, tarkoittaen, ettet rakasta koiraasi. Silpoisitko omaa lastasi vauvana (siis siten, ettei se pysty sanomaan juuta eikä jaata), jotta se näyttäisi trendikkäältä? Vaikkapa korvia. Jotku ihmisethän leikkaavat omia korviaan, joten se on ihan mahdollista tehdäkin.

        http://www.youtube.com/watch?v=euVo3idmIl4&feature=player_embedded
        http://hubpages.com/hub/CropDock

        "Historically, most of these breeds were used in some form which would require that they might engage in battle with another dog or person. The short tail and short ears were less likely to be grabbed by the opponent."

        Eli aijotteko käyttää koiraanne tappeluun?


      • Muuta ulkomaille!

        "Historically, most of these breeds were used in some form which would require that they might engage in battle with another dog or person. The short tail and short ears were less likely to be grabbed by the opponent."

        Aijotteko käyttää siis koiraasi tappelutarkoitukseen? Ei ihmekään, etteivät jos´tkut ihmiset koskaan totu tuollaisiin koiriin palvelukoirina, vaan kutsuvat niitä tappelukoiriksi ja mielipuoliksi.

        Leikkaisitko vauvasi korvia, että siitä tulisi trendikäs? Minusta tuo on sama asia, kuin koiran korvien leikkaaminen.


      • :-)
        Muuta ulkomaille! kirjoitti:

        Juuri sinunlainen ihminen kiduttaa koiraa, joka olisi täydellinen ilman silpomista.
        Jos tahdot lyhyen hännän ja pystykorvan, jalosta sellainen! Silppomalla koiraa osoitat koiran olevan sinulle vain ulonäkö-koira, tarkoittaen, ettet rakasta koiraasi. Silpoisitko omaa lastasi vauvana (siis siten, ettei se pysty sanomaan juuta eikä jaata), jotta se näyttäisi trendikkäältä? Vaikkapa korvia. Jotku ihmisethän leikkaavat omia korviaan, joten se on ihan mahdollista tehdäkin.

        http://www.youtube.com/watch?v=euVo3idmIl4&feature=player_embedded
        http://hubpages.com/hub/CropDock

        "Historically, most of these breeds were used in some form which would require that they might engage in battle with another dog or person. The short tail and short ears were less likely to be grabbed by the opponent."

        Eli aijotteko käyttää koiraanne tappeluun?

        Minun mielestäni jalostamalla ollaan saatu aikaan paljon paljon pahempia asioita koirille kun typistämällä ikinä saadaan!



        Eikö kaunista koiraa voi rakastaa?



        Jos sillä olisi kauheat korvanlerpakkeet, niin voisin hyvin viedä sen plastiikkakirurgille leikeltäväksi tuntematta lainkaan omantunnontuskia.


      • Tekosyitä
        :-) kirjoitti:

        Minun mielestäni jalostamalla ollaan saatu aikaan paljon paljon pahempia asioita koirille kun typistämällä ikinä saadaan!



        Eikö kaunista koiraa voi rakastaa?



        Jos sillä olisi kauheat korvanlerpakkeet, niin voisin hyvin viedä sen plastiikkakirurgille leikeltäväksi tuntematta lainkaan omantunnontuskia.

        Et taida tietää, miten koiraa jalostetaan? Jalostetaanhan sitä koiraa koko ajan nytkin rodun sisällä! Sukua jatkamaan otetaan vain terveet jne.
        Ei. Sinä et rakasta sitä koiraa. Sinä rakastat sen "kauneutta".
        Kauheat korvalerpakkeet? Sinä olet tosissasi sairas. Niin sairas, ettei muuta voi sanoa. Ei ihmekään että doberin omistajista ei pidetä ja hyvän koiran maine on täyttä paskaa eikä sitä pysty korjaamaan tuollaisen ihmisten takia.


      • :-)
        Muuta ulkomaille! kirjoitti:

        Juuri sinunlainen ihminen kiduttaa koiraa, joka olisi täydellinen ilman silpomista.
        Jos tahdot lyhyen hännän ja pystykorvan, jalosta sellainen! Silppomalla koiraa osoitat koiran olevan sinulle vain ulonäkö-koira, tarkoittaen, ettet rakasta koiraasi. Silpoisitko omaa lastasi vauvana (siis siten, ettei se pysty sanomaan juuta eikä jaata), jotta se näyttäisi trendikkäältä? Vaikkapa korvia. Jotku ihmisethän leikkaavat omia korviaan, joten se on ihan mahdollista tehdäkin.

        http://www.youtube.com/watch?v=euVo3idmIl4&feature=player_embedded
        http://hubpages.com/hub/CropDock

        "Historically, most of these breeds were used in some form which would require that they might engage in battle with another dog or person. The short tail and short ears were less likely to be grabbed by the opponent."

        Eli aijotteko käyttää koiraanne tappeluun?

        < Jos tahdot lyhyen hännän ja pystykorvan, jalosta sellainen!>>

        Minun mielestäni jalostamalla ollaan saatu aikaan paljon paljon pahempia asioita koirille kun typistämällä ikinä saadaan!

        < Silppomalla koiraa osoitat koiran olevan sinulle vain ulonäkö-koira, tarkoittaen, ettet rakasta koiraasi. >

        Eikö kaunista koiraa voi rakastaa?

        < Silpoisitko omaa lastasi vauvana (siis siten, ettei se pysty sanomaan juuta eikä jaata), jotta se näyttäisi trendikkäältä? >

        Jos sillä olisi kauheat korvanlerpakkeet, niin voisin hyvin viedä sen plastiikkakirurgille leikeltäväksi tuntematta lainkaan omantunnontuskia.


      • :-)
        Tekosyitä kirjoitti:

        Et taida tietää, miten koiraa jalostetaan? Jalostetaanhan sitä koiraa koko ajan nytkin rodun sisällä! Sukua jatkamaan otetaan vain terveet jne.
        Ei. Sinä et rakasta sitä koiraa. Sinä rakastat sen "kauneutta".
        Kauheat korvalerpakkeet? Sinä olet tosissasi sairas. Niin sairas, ettei muuta voi sanoa. Ei ihmekään että doberin omistajista ei pidetä ja hyvän koiran maine on täyttä paskaa eikä sitä pysty korjaamaan tuollaisen ihmisten takia.

        Edellisestä viestistä puuttui lainaukset, niin taisi tulla väärä kuva mun vastauksista:

        < Jos tahdot lyhyen hännän ja pystykorvan, jalosta sellainen!>>

        Minun mielestäni jalostamalla ollaan saatu aikaan paljon paljon pahempia asioita koirille kun typistämällä ikinä saadaan!

        < Silppomalla koiraa osoitat koiran olevan sinulle vain ulonäkö-koira, tarkoittaen, ettet rakasta koiraasi. >

        Eikö kaunista koiraa voi rakastaa?

        < Silpoisitko omaa lastasi vauvana (siis siten, ettei se pysty sanomaan juuta eikä jaata), jotta se näyttäisi trendikkäältä? >

        Jos sillä olisi kauheat korvanlerpakkeet, niin voisin hyvin viedä sen plastiikkakirurgille leikeltäväksi tuntematta lainkaan omantunnontuskia.


      • :-)
        Tekosyitä kirjoitti:

        Et taida tietää, miten koiraa jalostetaan? Jalostetaanhan sitä koiraa koko ajan nytkin rodun sisällä! Sukua jatkamaan otetaan vain terveet jne.
        Ei. Sinä et rakasta sitä koiraa. Sinä rakastat sen "kauneutta".
        Kauheat korvalerpakkeet? Sinä olet tosissasi sairas. Niin sairas, ettei muuta voi sanoa. Ei ihmekään että doberin omistajista ei pidetä ja hyvän koiran maine on täyttä paskaa eikä sitä pysty korjaamaan tuollaisen ihmisten takia.

        < Et taida tietää, miten koiraa jalostetaan? Jalostetaanhan sitä koiraa koko ajan nytkin rodun sisällä! >

        Kyllä minä tiedän miten koiraa jalostetaan. Itse sun sietäis ottaa noi ruusunpunaiset lasit pois silmiltä ja miettiä mistä johtuu se, että dobbereiden keski-ikä on noin 7 vuotta!

        < Sukua jatkamaan otetaan vain terveet jne. >

        Tätä tarkoitan! Noinhan sen pitöisi mennä, mutta kun ei mene. Sukua jatkamaan otetaan IDC siegerit, AIAD siegerit, sisko-veliparin jälkeläiset ja Graaffi, Prinzi, Ali, Hertog yms vapaata linjaa ei taida dobermanneissa juuri ollakaan. Kovin on sukurutsainen tämä rakastamamme rotu!

        < Ei. Sinä et rakasta sitä koiraa. Sinä rakastat sen "kauneutta". >

        Onko jotakin väärää siinä, että rakastaa kauneutta? Kyllä aika monet ihmiset ovat esteetikkoja ja haluavat itsekin olla kauniita ja haluavat ympärilleen kauniita asioita. Koirista tuskin niin kovin syvällisiä mietteitä irti saa, eli mulle riittää, että se on tervepäinen, vietikäs ja kaunis. Rakastan sellaista koiraa ja mulla on siihen täysi oikeus! Laki ei kiellä minua ostamasta ulkomailta typistettyä koiraa. En riko minkään maan mitään lakia, jos tuon itselleni typistetyn pennun Venäjältä. On kuule herttaisen yhdentekevää mitä sinä siitä ajattelet.

        < Kauheat korvalerpakkeet? Sinä olet tosissasi sairas. Niin sairas, ettei muuta voi sanoa. >

        Koska edellisestä viestistäni oli jostakin syystä jäänyt lainaukset puuttumaan, niin postasin sen uusiksi lainausten kera. Tarkoitin, että jos lapsellani olisi kauheat korvanlerpakkeet, niin en edes miettisi, että leikkautaisinko ne pois.


        < Ei ihmekään että doberin omistajista ei pidetä ja hyvän koiran maine on täyttä paskaa eikä sitä pysty korjaamaan tuollaisen ihmisten takia. >

        Dobberin omistajista ei pidetä? Jos sinä et niistä pidä, niin ei se ole kuitenkaan yleinen mielipide maailmassa! Älä siis puhu kaikkien puolesta vain vaan ihan omastasi!


      • :-)
        :-) kirjoitti:

        < Et taida tietää, miten koiraa jalostetaan? Jalostetaanhan sitä koiraa koko ajan nytkin rodun sisällä! >

        Kyllä minä tiedän miten koiraa jalostetaan. Itse sun sietäis ottaa noi ruusunpunaiset lasit pois silmiltä ja miettiä mistä johtuu se, että dobbereiden keski-ikä on noin 7 vuotta!

        < Sukua jatkamaan otetaan vain terveet jne. >

        Tätä tarkoitan! Noinhan sen pitöisi mennä, mutta kun ei mene. Sukua jatkamaan otetaan IDC siegerit, AIAD siegerit, sisko-veliparin jälkeläiset ja Graaffi, Prinzi, Ali, Hertog yms vapaata linjaa ei taida dobermanneissa juuri ollakaan. Kovin on sukurutsainen tämä rakastamamme rotu!

        < Ei. Sinä et rakasta sitä koiraa. Sinä rakastat sen "kauneutta". >

        Onko jotakin väärää siinä, että rakastaa kauneutta? Kyllä aika monet ihmiset ovat esteetikkoja ja haluavat itsekin olla kauniita ja haluavat ympärilleen kauniita asioita. Koirista tuskin niin kovin syvällisiä mietteitä irti saa, eli mulle riittää, että se on tervepäinen, vietikäs ja kaunis. Rakastan sellaista koiraa ja mulla on siihen täysi oikeus! Laki ei kiellä minua ostamasta ulkomailta typistettyä koiraa. En riko minkään maan mitään lakia, jos tuon itselleni typistetyn pennun Venäjältä. On kuule herttaisen yhdentekevää mitä sinä siitä ajattelet.

        < Kauheat korvalerpakkeet? Sinä olet tosissasi sairas. Niin sairas, ettei muuta voi sanoa. >

        Koska edellisestä viestistäni oli jostakin syystä jäänyt lainaukset puuttumaan, niin postasin sen uusiksi lainausten kera. Tarkoitin, että jos lapsellani olisi kauheat korvanlerpakkeet, niin en edes miettisi, että leikkautaisinko ne pois.


        < Ei ihmekään että doberin omistajista ei pidetä ja hyvän koiran maine on täyttä paskaa eikä sitä pysty korjaamaan tuollaisen ihmisten takia. >

        Dobberin omistajista ei pidetä? Jos sinä et niistä pidä, niin ei se ole kuitenkaan yleinen mielipide maailmassa! Älä siis puhu kaikkien puolesta vain vaan ihan omastasi!

        Kirjoitit, että "hyvän koiran maine on täyttä paskaa".

        Kerrohan nyt sitten miten se koiran mainetta muuttaa, jos IHMISET päättävät sen typistää? Miten dobermann muuttuu sen paremmaksi tai huonommaksi sinun silmissäsi jos se on typistetty. Tuolla aikaisemmin oli kirjoitettukin jo, että ei koira itse itseään typistä. Miten se koira muuttuu typistyksestä? Siis miten koira koirana muuttuu? Ulkonäkö muuttuu, mutta jos kerran ulkonäkö on sinulle niin toissijainen asia, että et koiraa korviin tai häntään katso löytääksesi sen kauneuden, niin miten sinulta voi jäädä huomaamatta koiran sisäinen kauneus, jos se on typistetty? Taidat olla hiukan hoopo?


      • Jerico...!
        :-) kirjoitti:

        < Et taida tietää, miten koiraa jalostetaan? Jalostetaanhan sitä koiraa koko ajan nytkin rodun sisällä! >

        Kyllä minä tiedän miten koiraa jalostetaan. Itse sun sietäis ottaa noi ruusunpunaiset lasit pois silmiltä ja miettiä mistä johtuu se, että dobbereiden keski-ikä on noin 7 vuotta!

        < Sukua jatkamaan otetaan vain terveet jne. >

        Tätä tarkoitan! Noinhan sen pitöisi mennä, mutta kun ei mene. Sukua jatkamaan otetaan IDC siegerit, AIAD siegerit, sisko-veliparin jälkeläiset ja Graaffi, Prinzi, Ali, Hertog yms vapaata linjaa ei taida dobermanneissa juuri ollakaan. Kovin on sukurutsainen tämä rakastamamme rotu!

        < Ei. Sinä et rakasta sitä koiraa. Sinä rakastat sen "kauneutta". >

        Onko jotakin väärää siinä, että rakastaa kauneutta? Kyllä aika monet ihmiset ovat esteetikkoja ja haluavat itsekin olla kauniita ja haluavat ympärilleen kauniita asioita. Koirista tuskin niin kovin syvällisiä mietteitä irti saa, eli mulle riittää, että se on tervepäinen, vietikäs ja kaunis. Rakastan sellaista koiraa ja mulla on siihen täysi oikeus! Laki ei kiellä minua ostamasta ulkomailta typistettyä koiraa. En riko minkään maan mitään lakia, jos tuon itselleni typistetyn pennun Venäjältä. On kuule herttaisen yhdentekevää mitä sinä siitä ajattelet.

        < Kauheat korvalerpakkeet? Sinä olet tosissasi sairas. Niin sairas, ettei muuta voi sanoa. >

        Koska edellisestä viestistäni oli jostakin syystä jäänyt lainaukset puuttumaan, niin postasin sen uusiksi lainausten kera. Tarkoitin, että jos lapsellani olisi kauheat korvanlerpakkeet, niin en edes miettisi, että leikkautaisinko ne pois.


        < Ei ihmekään että doberin omistajista ei pidetä ja hyvän koiran maine on täyttä paskaa eikä sitä pysty korjaamaan tuollaisen ihmisten takia. >

        Dobberin omistajista ei pidetä? Jos sinä et niistä pidä, niin ei se ole kuitenkaan yleinen mielipide maailmassa! Älä siis puhu kaikkien puolesta vain vaan ihan omastasi!

        "Tätä tarkoitan! Noinhan sen pitöisi mennä, mutta kun ei mene. Sukua jatkamaan otetaan IDC siegerit, AIAD siegerit, sisko-veliparin jälkeläiset ja Graaffi, Prinzi, Ali, Hertog yms vapaata linjaa ei taida dobermanneissa juuri ollakaan. Kovin on sukurutsainen tämä rakastamamme rotu!"

        NIIN! Tätähän se minäkin tarkoitin. Jos sinä sitten risteyttäisit dobermannin pystykorvaisten ja sellaisten geenivirheellisen koiran kanssa, jotka ovat olleet syntymästään hännättömiä, niin sehän juuri parantaisi tuota asiaas! Höh! Vai onko pystykorvaiset sinunmielestä sairaita yksilöitä tai jotenkin läheisiä veljiä dobereiden kanssa?

        "Onko jotakin väärää siinä, että rakastaa kauneutta? Kyllä aika monet ihmiset ovat esteetikkoja ja haluavat itsekin olla kauniita ja haluavat ympärilleen kauniita asioita. Koirista tuskin niin kovin syvällisiä mietteitä irti saa, eli mulle riittää, että se on tervepäinen, vietikäs ja kaunis. Rakastan sellaista koiraa ja mulla on siihen täysi oikeus! Laki ei kiellä minua ostamasta ulkomailta typistettyä koiraa. En riko minkään maan mitään lakia, jos tuon itselleni typistetyn pennun Venäjältä. On kuule herttaisen yhdentekevää mitä sinä siitä ajattelet."

        ON! Tosiaan pinnalliset ihmiset ovat tosi rasittavia. Eivät osaa käyttäytyä erilaisten ihmisten kanssa hyvin, koska ne näyttävät erilaisilta. Minä mielummin sanon "rakastan koiraani" kuin jotain "rakastan koirani ulkonäköä ja se on ykkösasia!", Koiran pitää olla KOIRA ja sillä pitää olla mahtava LUONNE, eikä mikään sideshow lenkillä. Se on yhdentekevää, mitä tekee omalle ulkonäölle, muttei se mitä teet koirallesi. Sinulla on oikeus tehdä mitä huvittaa, mutta sehän on herttaisen yhdentekevää myös, mistä sinä pidät. Yhtenä ihmisenä ei juurikaan voi mitään, mutta jonakin päivänä sekin saadaan kuriin, kunhan jaksetaan ajaa asiaa tarpeeksi. Minusta typätyt ovat kaikkein eniten näitä "fifi" koiria, koska niiden ulkonäkö on selvästikin ollut etusijalla. Fifejä kaikki tyyni.

        "Koska edellisestä viestistäni oli jostakin syystä jäänyt lainaukset puuttumaan, niin postasin sen uusiksi lainausten kera. Tarkoitin, että jos lapsellani olisi kauheat korvanlerpakkeet, niin en edes miettisi, että leikkautaisinko ne pois."

        Sinusta siis korvat ja häntä on syntymävika vai? Aika ihmeellistä, että jokaisella dobberilla kuitenkin on häntä ja korva syntyessään.. Ja yleensä vauvoillakin on syntyessään normaalit korvat. KAUHEAT??? Tuon sanan takia sinun pitäisi jo hankkiakin pystykorva, koska vaikka leikkaat korvat ja hännän pois, dibberi on aina lurppakorvainen koira, sinun sanoilla vinoillakseni, "kauhea korvalerpakkeinen" koira. Toistan, olet sairas. Ulkokuoren ihailu on sairasta.

        "Dobberin omistajista ei pidetä? Jos sinä et niistä pidä, niin ei se ole kuitenkaan yleinen mielipide maailmassa! Älä siis puhu kaikkien puolesta vain vaan ihan omastasi!"

        No jaa. Anteeksi kirjoitusvirheeni. NOKKAVISTA TYPISTETTYJEN dobemannien OMISTAJISTA EI PIDETÄ. Olenkin kerran puhunut erään typätyn omistajan kanssa, koska halusin testata häntä. En maininnut inhoa koiran silpotusta tilasta, mutta menin kyselemään että onpa SULOINEN koira ja tarkoitus oli jatkaa vielä näin: millainen tuo on luonteeltaan ja saako sitä silittää jne, mutten kerinnyt. Se selvästikin suuttui, sanoi, että tämä on DOBBERI, ei mikään sylikoira, eikö sinua pelota. Säälittävää, sanon minä. Ja jos et ole huomannut, on aika usein tämä "pelottava koira" teema dobberin kohdalla tosi yleinen ja sellaisia omistajia löytyy sieltä täältä, jotka juuri sen "kovan maineen" takia hankkivat tämän peniksenjatkeen. Sen takia voin varmuudella sanoa yleisesti, ettei NOKKAVISTA typistettyjen dobbereiden omistajista pidetä. Minä puhun mielelläni kaikkien puolesta, koska ne eivät ole alkaneet puhua ^^. Katos kun on olemassa sellainen ketjureaktio: Kun yksi puhuu suunsa puhtaaksi niin kaikki muut tulee perässä. Toki sinä voit korjata tuota lausetta jota kritisoit, mutta et voi yhtään todistaa väitettä vääräksi niinkuin minäkään en voi sitä sanoa todeksi kun vain omasta kokemuksesta ja uutisista (tosin välillä pitää lukea rivien välistä. Lööppeihin ei voi aina luottaa).


      • Jerico...!
        :-) kirjoitti:

        Kirjoitit, että "hyvän koiran maine on täyttä paskaa".

        Kerrohan nyt sitten miten se koiran mainetta muuttaa, jos IHMISET päättävät sen typistää? Miten dobermann muuttuu sen paremmaksi tai huonommaksi sinun silmissäsi jos se on typistetty. Tuolla aikaisemmin oli kirjoitettukin jo, että ei koira itse itseään typistä. Miten se koira muuttuu typistyksestä? Siis miten koira koirana muuttuu? Ulkonäkö muuttuu, mutta jos kerran ulkonäkö on sinulle niin toissijainen asia, että et koiraa korviin tai häntään katso löytääksesi sen kauneuden, niin miten sinulta voi jäädä huomaamatta koiran sisäinen kauneus, jos se on typistetty? Taidat olla hiukan hoopo?

        No jaa. Tuo tuli vähän sivusta tuo lause, ei niinkään liity typistykseen, mutta etkö itse ole sitä mieltä, että dobberin maine ihan yleisessä mielessä ole pilalla, kun ihmiset takertuu historiaan ja pariin lööppi-ilmoitukseen?
        Koiran mainetta voi muuttaa, jos dobberin mainetta "tappajakoirana" saataisiin lievitettyjä ja noita "tämä koira tappaa tuollaisen ipanan" "teki mieli päästää koira irti, niin nähtäisiin miten oma koira voittaa tappaen tuollaisen sairaan mäykyn"-ihmisiä vähennettyä. Typistys yhdistetään yleisesti tuohon ja minusta tuntuu hassulta haluta suomessa typättyjä, koska se rajoittaa koiran harrastuneisuutta. Doberihan on energinen pakkaus ja älykäs, joten se tarvitsee runsaasti aktiviteetteja, ainakin omalla kohdallani.
        Miten koira muuttuu typistettyään? Siitä tulee agressiivisemman näköinen. Sillä saattaa olla haamuhäntä, sillä saattaa olla kipuja, sillä saattaa olla traumoja. Toiset koirat eivät ehkä ymmärrä koiran viestejä tehden koirasta vihollisen. Amerikassa kätkymurhat. Britannian kätkymurhat. Useaan nämä ovat typättyjä rotuja, jotka ovat näihin osallistuneet. Typistettyään koira on hiukan samanlainen, kuin ihminen ilman kasvoja. Minulta tosiaan jää näkemättä typisstetyn koiran sisäinen kauneus, koska se on turmeltu. Ja anteeksi, takstini saattaa olla hiukan vaikeaselkoinen, joten tosiaan: Taidan olla hiukan hoopo.


      • :-)
        Jerico...! kirjoitti:

        "Tätä tarkoitan! Noinhan sen pitöisi mennä, mutta kun ei mene. Sukua jatkamaan otetaan IDC siegerit, AIAD siegerit, sisko-veliparin jälkeläiset ja Graaffi, Prinzi, Ali, Hertog yms vapaata linjaa ei taida dobermanneissa juuri ollakaan. Kovin on sukurutsainen tämä rakastamamme rotu!"

        NIIN! Tätähän se minäkin tarkoitin. Jos sinä sitten risteyttäisit dobermannin pystykorvaisten ja sellaisten geenivirheellisen koiran kanssa, jotka ovat olleet syntymästään hännättömiä, niin sehän juuri parantaisi tuota asiaas! Höh! Vai onko pystykorvaiset sinunmielestä sairaita yksilöitä tai jotenkin läheisiä veljiä dobereiden kanssa?

        "Onko jotakin väärää siinä, että rakastaa kauneutta? Kyllä aika monet ihmiset ovat esteetikkoja ja haluavat itsekin olla kauniita ja haluavat ympärilleen kauniita asioita. Koirista tuskin niin kovin syvällisiä mietteitä irti saa, eli mulle riittää, että se on tervepäinen, vietikäs ja kaunis. Rakastan sellaista koiraa ja mulla on siihen täysi oikeus! Laki ei kiellä minua ostamasta ulkomailta typistettyä koiraa. En riko minkään maan mitään lakia, jos tuon itselleni typistetyn pennun Venäjältä. On kuule herttaisen yhdentekevää mitä sinä siitä ajattelet."

        ON! Tosiaan pinnalliset ihmiset ovat tosi rasittavia. Eivät osaa käyttäytyä erilaisten ihmisten kanssa hyvin, koska ne näyttävät erilaisilta. Minä mielummin sanon "rakastan koiraani" kuin jotain "rakastan koirani ulkonäköä ja se on ykkösasia!", Koiran pitää olla KOIRA ja sillä pitää olla mahtava LUONNE, eikä mikään sideshow lenkillä. Se on yhdentekevää, mitä tekee omalle ulkonäölle, muttei se mitä teet koirallesi. Sinulla on oikeus tehdä mitä huvittaa, mutta sehän on herttaisen yhdentekevää myös, mistä sinä pidät. Yhtenä ihmisenä ei juurikaan voi mitään, mutta jonakin päivänä sekin saadaan kuriin, kunhan jaksetaan ajaa asiaa tarpeeksi. Minusta typätyt ovat kaikkein eniten näitä "fifi" koiria, koska niiden ulkonäkö on selvästikin ollut etusijalla. Fifejä kaikki tyyni.

        "Koska edellisestä viestistäni oli jostakin syystä jäänyt lainaukset puuttumaan, niin postasin sen uusiksi lainausten kera. Tarkoitin, että jos lapsellani olisi kauheat korvanlerpakkeet, niin en edes miettisi, että leikkautaisinko ne pois."

        Sinusta siis korvat ja häntä on syntymävika vai? Aika ihmeellistä, että jokaisella dobberilla kuitenkin on häntä ja korva syntyessään.. Ja yleensä vauvoillakin on syntyessään normaalit korvat. KAUHEAT??? Tuon sanan takia sinun pitäisi jo hankkiakin pystykorva, koska vaikka leikkaat korvat ja hännän pois, dibberi on aina lurppakorvainen koira, sinun sanoilla vinoillakseni, "kauhea korvalerpakkeinen" koira. Toistan, olet sairas. Ulkokuoren ihailu on sairasta.

        "Dobberin omistajista ei pidetä? Jos sinä et niistä pidä, niin ei se ole kuitenkaan yleinen mielipide maailmassa! Älä siis puhu kaikkien puolesta vain vaan ihan omastasi!"

        No jaa. Anteeksi kirjoitusvirheeni. NOKKAVISTA TYPISTETTYJEN dobemannien OMISTAJISTA EI PIDETÄ. Olenkin kerran puhunut erään typätyn omistajan kanssa, koska halusin testata häntä. En maininnut inhoa koiran silpotusta tilasta, mutta menin kyselemään että onpa SULOINEN koira ja tarkoitus oli jatkaa vielä näin: millainen tuo on luonteeltaan ja saako sitä silittää jne, mutten kerinnyt. Se selvästikin suuttui, sanoi, että tämä on DOBBERI, ei mikään sylikoira, eikö sinua pelota. Säälittävää, sanon minä. Ja jos et ole huomannut, on aika usein tämä "pelottava koira" teema dobberin kohdalla tosi yleinen ja sellaisia omistajia löytyy sieltä täältä, jotka juuri sen "kovan maineen" takia hankkivat tämän peniksenjatkeen. Sen takia voin varmuudella sanoa yleisesti, ettei NOKKAVISTA typistettyjen dobbereiden omistajista pidetä. Minä puhun mielelläni kaikkien puolesta, koska ne eivät ole alkaneet puhua ^^. Katos kun on olemassa sellainen ketjureaktio: Kun yksi puhuu suunsa puhtaaksi niin kaikki muut tulee perässä. Toki sinä voit korjata tuota lausetta jota kritisoit, mutta et voi yhtään todistaa väitettä vääräksi niinkuin minäkään en voi sitä sanoa todeksi kun vain omasta kokemuksesta ja uutisista (tosin välillä pitää lukea rivien välistä. Lööppeihin ei voi aina luottaa).

        >

        Miten siitä yhdistelmästä voisi tulla dobberin luonteella varustettu ja dobberin näköinen, pystykorvainen ja -häntäinen koira? En ymmärrä.

        >

        Et ole oikeutettu sanomaan ketään pinnalliseksi pelkästään siksi, jos hän ihailee kauniita asioita. Eikö tuollaisen "diagnoosin" tekeminen ole melko pinnallista? Jos syvällisyydestä haluat keskustella, niin aloita vaikka itse sillä, ettet tee noin kovin pinnallisia olettamuksia!

        >

        Ei se ole syntymävika, mutta en minä dobbereista puhunutkaan kauheista korvanlerpakkeista kirjoittaessani. Helpottaisiko, jos vaihdetaan korvanlerpakkeet vaikka hyvin roomalaiseen nenänpfofiiliin. Se ei ole syntymävika, mutta lapseni saisi mennä plastikkakirurgille hoidattamaan mokoman nokan sievemmäksi!

        >

        Ei siinä ole mitään sairasta. Ulkokuoresta saa nauttia siinä missä sisällöstäkin. Mitä pahaa siinä oikein on?

        >

        Kukaan ei tykkää nokkavista ihmisistä. Oli niillä sitten typpä tai luppa tai ihan mikä muu tahansa!

        >

        Kaikkea vaivaudut keksimään omasta päästäsi. Kukaan normalijärkinen dobberinomistaja ei sano sinulle noin tai jos sanookin, niin olet sitten törmännyt siihen yhteen ja ainoaan!


        >

        Dobberi kärsii maineestaan joo, mutta syytön minä siihen maineeseen olen. Minun koirani ei koskaan ole purrut ketään.

        >

        Puhu suusi puhtaaksi, mutta se on edelleenkin minulle aivan sama. Niin kauan kun typpiä ulkomailta saa, niin minulla sellainen on. Ihan sama mitä minusta ihmiset sen perusteella ajattelee. Jos ei vaivaudu tutustumaan minuun ja koiriini paremmin, niin se on sitten sen ihmisen menetys.


      • :-)
        Jerico...! kirjoitti:

        No jaa. Tuo tuli vähän sivusta tuo lause, ei niinkään liity typistykseen, mutta etkö itse ole sitä mieltä, että dobberin maine ihan yleisessä mielessä ole pilalla, kun ihmiset takertuu historiaan ja pariin lööppi-ilmoitukseen?
        Koiran mainetta voi muuttaa, jos dobberin mainetta "tappajakoirana" saataisiin lievitettyjä ja noita "tämä koira tappaa tuollaisen ipanan" "teki mieli päästää koira irti, niin nähtäisiin miten oma koira voittaa tappaen tuollaisen sairaan mäykyn"-ihmisiä vähennettyä. Typistys yhdistetään yleisesti tuohon ja minusta tuntuu hassulta haluta suomessa typättyjä, koska se rajoittaa koiran harrastuneisuutta. Doberihan on energinen pakkaus ja älykäs, joten se tarvitsee runsaasti aktiviteetteja, ainakin omalla kohdallani.
        Miten koira muuttuu typistettyään? Siitä tulee agressiivisemman näköinen. Sillä saattaa olla haamuhäntä, sillä saattaa olla kipuja, sillä saattaa olla traumoja. Toiset koirat eivät ehkä ymmärrä koiran viestejä tehden koirasta vihollisen. Amerikassa kätkymurhat. Britannian kätkymurhat. Useaan nämä ovat typättyjä rotuja, jotka ovat näihin osallistuneet. Typistettyään koira on hiukan samanlainen, kuin ihminen ilman kasvoja. Minulta tosiaan jää näkemättä typisstetyn koiran sisäinen kauneus, koska se on turmeltu. Ja anteeksi, takstini saattaa olla hiukan vaikeaselkoinen, joten tosiaan: Taidan olla hiukan hoopo.

        >

        Dobberin maine voi olla pilalla, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että dobberi on maailman paras koira. Uskollisempaa kaveria, joka olisi valmis vaikka kuolemaan omistajansa puolesta saa hakea. Dobberin rakkaus on koiran rakkautta aidoimmillaan!

        >

        Herranen aika. Oletko vieraillut rodun omalla foorumilla laisinkaan? Jos kävisit siellä ja muodostaisit käsityksesi dobberi-ihmisistä vaikka siellä, missä dobberiharrastajat kokoontuvat keskustelemaan dobbereista. Tuollainen asenne on syvästi paheksuttua rodun harrastajien keskuudessa. Se, jos muutama mätämuna dobberin omistaa ei muuta dobberia koirana miksikään. Suurin osa toopeihmisistä on harrastavaa ja iloista sakkia. Mene ja katso itse:

        http://www.kriegerhof-dobermanns.com/forum/index.php

        >

        Tottakai se rajoittaa, mutta vain tulosten tekemistä. Ihan kaikkea voi typänkin kanssa Suomessa harrastaa, mutta tulokset on tehtävä ulkomailla. Ei koira osaa kaivata niitä tuloksia. Koira kaipaa tekemistä omistajan kanssa ja sitä voi jokaikinen typän omistaja tarjota koiralleen, jos vaan halua löytyy!

        >

        Minun silmääni siitä tulee elegantimman näköinen. Aggressiivisuudesta ei dobberissa ole hajuakaan! En ole koko dobberiharrastajaurani aikana tavannut yhtäkään koiraa, jolla olisi ollut haamukipuja, traumoja tai muitakaan komplikaatioita typistykseen liittyen. En ole koskaan huomannut, että muut koirat eivät osaisi tulkita typpäreiden kieltä. Koiran kieli kun on paljon monimuotoisempaa, kun pelkkää hännänvispaamista.

        >

        Nyt joku linkki näihin faktoihin. Vai meneekö linkki suoraan hattuusi?

        >

        Sinun silmääsi, muttei suinkaan kaikkien!

        >

        Kerrankin samaa mieltä!


    • Jerico...!

      ”Dobberin maine voi olla pilalla, …”

      Hm. No niinno. Nyt puhutaan rodusta, ei typpäyksestä. Ja kannattaa myös muistaa, että ihmisiä on PALJON joten myös ”paras koira” mielipiteitä on yhtä paljon kuin rotuja. Uskollisinta ja parasta ei voida todistaa kun koirat tosiaan ovat yksilöitä J. Minulla ei ole ”maailman paras” rotua, mutta sen sijaan minulla on ”minun maailman paras koira” rotuun katsomatta.. Mutta ymmärrän kyllä rotu-uskollisia ihmisiä.

      ”Herranen aika. Oletko vieraillut…”

      Enpä juuri noissa. Foorumin sisäiset ihmiset. Jäseniä on ja rekisteröytyjä dobermanneja on . Luvut eivät oikein täsmää.. Ihmisiä on moneen junaan.. Ja sehän tässä mättääkin…
      ” 94905 viestiä 4969 aihetta kirjoittanut 1082 jäsentä” Ihmeellistä.. ” Tällä hetkellä dobermanni on rekisteröintitilastoissa sijalla 52, ja on yhdeksänneksi suosituin rotu. Vuonna 2006 dobermanneja rekisteröitiin Suomessa 258 kappaletta, mikä oli 11,2 % kasvu edellisen vuoden tilanteesta, 232 koiraa. Yleisin väritys dobermanneilla rekisteröintien perusteella on musta ruosteenpunaisin merkein ("black & tan"). Tämän värityypin edustajia on Suomessa Suomesta 6247 kappaletta. Toiseksi yleisin väritys on ruskea ruosteenpunaisin merkein; näitä koiria on Suomessa 1489. Muita värityksiä (kaikki eivät rotumääritelmän sallimia) ovat sininen (siniharmaa ruskein merkein) ja isabellanvärinen. Aktiivisia rodun kasvattajia (vähintään yksi rekisteröity pentue viimeisen kahden vuoden sisällä) on Suomessa 37 kappaletta.”
      Laskes. Mustia dobereita on enemmän kuin aiheitakin… Jokainen ei käy tosiaan dobermanni foorumilla, joten mistäpä sitä tietää miten äksyjä doberinomistajia on. Tuollainen asenne paheksuttavaa? Miksi minä sitten törmään niihin niin usein? Ehkäpä he eivät puhu tuolle tavalla toisille dobermannin omistajille, koska niiden koira on ”cool”. Minähän en enää kuulu tuohon ”cool” porukkaan, joten minulle on hyvä ärjyä. Eihän niille toisille ”cooleille” tarvitse uhkua koiran voimakkuudesta. Ja muuten: Se, että typpäät voidaan yhdistää koiratappeluihin. Aika negatiivista, eikö?

      ”Tottakai se rajoittaa, mutta vain…!”

      Jaa. Miksi tehdä ensinnäkin asiasta niin vaikeaa? Siis hankkia tulokset ulkomailta? Ja myös nyt se tärkein: MITÄ hyötyä koko typistyksestä on? EI mitään. Voi tarjota koiralleen? Se on kuule näin: PITÄÄ tarjota koiralleen. Ostaessa koiran on myös sitoutunut siihen, että koira saapi toteuttaa omaa luonnettaan.

      ”Minun silmääni siitä tulee elegantimman…..”

      SINUN silmissä ja muutaman muun, ehkä... Kaikilla ei ole dobermanneja. Ja muillakin on mielipiteitä. Aggressiivisuudesta? Hei. Kyllä vaan on.. KAIKISTA koiraroduista löytää aggressiivisuutta, tutkittu juttu.. Et ole törmännyt? Suomi on kuule aika pieni maa ja kaikki dobermannit eivät asu samassa kaupungissa… Olen kuullut niistä ja nähnytkin pari, tosin nähnyt vain ulkomailla. Et ole huomannut? Jaha… Oletko sinä siis jokin koirakuiskaaja? Se, jonka voit tulkita toisen koiran muuten vaan vihamielisyydeksi vastaantullessa, voi juuri johtua koiran puutteellisesta ilmeestä. Et voi tuntea vastaantulevia koiria millään, paitsi jos olet asunut jokaisen suomen koiran kanssa saman katon alla sellaisen kuukauden päivät. Tiedän kyllä, että ei se häntä ainoastaan kommunikointiin ole… Se on myös sen luontainen tasapaninoelin..

      ”Nyt joku linkki näihin faktoihin. Vai meneekö linkki suoraan hattuusi?”

      Ei minulla ole yhtään hattua. Pari hassua pipoa kylläkin J Linkki pipooni?
      http://www.ukandspain.com/dangerous-dogs/
      Anteeksi, en löydä nyt sitä amerikan sivustoa, mutten kylläkään tunne olevani niin pahoillani, koska ei ole minun vastuullani valoittaa tuollaista mustaa valkoisella tyyppistä kysymystä.

      ”Sinun silmääsi, muttei suinkaan kaikkien!”

      Niin. Ja myös, minä en ole ainut joka ei pidä typistyksestä :P Kaksinainen juttu. Eli. Minun silmäni ja aika moni muukin :D

      ”Kerrankin samaa mieltä!”

      Et ole kertaakaan ollut minun kanssani samaa mieltä? ”en pidä hänestä, joten hän on typerä paskanjauhaja, joka ei faktoja lauo kuin vain silloin kun myöntää jotain mitä olen sanonut”. Asenteessasi pitäisi olla korjaamista ja huumoria vähän myös lisää J Rento voi olla, vaikkei pidäkään toisen ajamasta asiasta. Pitäisi osata jo keskustella asioista, ei väitellä. Ja taidat olla myös niin kova, ettet uskalla missään välissä löytäväsi itsestäsi mitään hoopoa :D. Huom, arvelu, ei oletus. Olen muuten aika hoopo myös karkkien suhteen, tuon lukihäiriöisen kirjoitusasun lisäksi ^^.

    • Jerico...!

      ”Miten siitä yhdistelmästä voisi tulla dobberin luonteella varustettu ja dobberin näköinen, pystykorvainen ja -häntäinen koira? En ymmärrä.”

      Et ymmärrä? No toki, se muuttuu siitä lähtökohdasta vähän, mutta se ei tarkoita, ettei siitä saataisi samanluonteista kuin dobermanni. Jalostus on aika lailla arpakuutiota :P. Kokeilemalla se selviää. Etkö ole huomannut, että aika monet palvelukoirat ovat aika lailla samantyyppisiä luonteeltaan kuin dober? Oletko huomannut, että pienikin koira omaa puolustusvietin omistajaan, tämä ”kuolemaan saakka”-teemalla? Dobermanni luonteella on todella lähellä jo riistaytysisiään, rottista esimerkiksi. Ei Dobermanni, niin kuin mikään muukaan rotu ole uniikki luonteeltaan. Kerron salaisuuden: Ne kaikki on koiria. Ne kaikki omaavat samat tarpeet, mutta purkavat niitä eri tapaan, riippuen siitä, onko palvelu, seura, paimen, metsästys… jne viettinen.

      ”Et ole oikeutettu sanomaan ketään pinnalliseksi pelkästään siksi, jos hän ihailee kauniita asioita. Eikö tuollaisen "diagnoosin" tekeminen ole melko pinnallista? Jos syvällisyydestä haluat keskustella, niin aloita vaikka itse sillä, ettet tee noin kovin pinnallisia olettamuksia!”

      Tietääkseni Suomi on vapaa maa ja sananvapauden edessä voin sanoa ihmisiä pinnallisiksi, jos he ihailevat kauniita asioita. Vai puhunko jonkin ylimmän sanapoliisin kanssa :P? Kylläkän silmälle kauneus on aina kivaa, mutta ne ihmiset, jotka eivät tutustu kauneuden taustaan ovat niitä pahimpia. ”Ooo.. kaunis punainen taivas.. Niin.. Se on saastetta. JOO! Saatutetaan lisää niin tulee sitten lisää tuollaisia kauniita punaisia taivaasta katseltavaksi!” ”Ihana tiikerin turkki! Näyttää hyvältä päältä. Mitä siitä, jos kuolevat sukupuuttoon muodin takia. Mehän tarvitaan näitä turkkeja silmäniloksi”. Minä en halua puhua syvällisistä asioista vaan siitä, että typistys loppuu ja heti! Kun saadaan tarpeeksi ihmisiä tähän mukaan loppuu koko touhu! Onneksi Eurooppa on jo aika hyvin alkanut lopettaa jo nuo typistykset ^^. Venäjällä (ja nyt sanotaan jo valmiiksi, TIEDÄN ettei se kuulu Eurooppaan… Ettei varomattomasta maininnasta piikiteltäisi lisää..) taas on muitakin ongelmia jo valmiiksi, joten he eivät ymmärrettävästi varmaankaan innostu miettimään koiria niiden muiden ongelmien ohella.. Joten onpa tuuri teille fifi ihmisille, että voitte turvautua naapurimaahan, jossa on aika paljon arveluttavia klinikoita ja katuja..

      ”Ei se ole syntymävika, mutta en minä dobbereista puhunutkaan kauheista korvanlerpakkeista kirjoittaessani. Helpottaisiko, jos vaihdetaan korvanlerpakkeet vaikka hyvin roomalaiseen nenänpfofiiliin. Se ei ole syntymävika, mutta lapseni saisi mennä plastikkakirurgille hoidattamaan mokoman nokan sievemmäksi”

      Kyllä kuule puhuit siitä kuin syntymäviasta. Lueppa uudestaan oma kommenttisi minun kommentin kanssa. Vai niin. Oletan nyt että tuolla nokalla tarkoitat normaalia nenää, mutta et ole tyytyväinen siihen joten leikkaat sen? Ja jos nyt meni ohi, lue tosiaan uudestaan nuo kommentit. Ja eikö olisi parempi, että lapsesi saisi itse päättää, että haluaako leikkauttaa nokkansa? KOIRA ei pysty itse päättämään eikä kommentoimaan, joten se on siis sama, kuin leikkaisit sen nokan lapseltasi lupaa kysymättä. Siinäpä on lapsella ,ei, vauvalla, kivaa toipua siitä… Niin kuin dobbereilla toipua leikkuuksista.. Ja muistathan, että vauvan pitää olla korkeintaan jokin parisen viikon ikäinen, että menet sen nokan leikkauttamaan ;). Sen ikäisenä ei nyt paljoa mielipiteitä kerrota.. Ja nyt tämän tuttavallisen chattailun oheella, minusta roomalaisessa nenäprofiilissa ei ole mitään vikaa. Sehän on nenä missä muutkin..

      ”Ei siinä ole mitään sairasta. Ulkokuoresta saa nauttia siinä missä sisällöstäkin. Mitä pahaa siinä oikein on?”

      Ulkokuorellisesta kuoresta saa nauttia, muttei sellaista, joka on väkipakoin aiheutettua. SE siinä on pahaa. Käännetään nurin päin ”mitä rumuuden ällöämisessä on vikana? Yök miltä ne näyttävät, joilla on syntymästään tullut naamaan tuollainen kauhea möykky!”. Ulkokuori on kuule todellakin eri asia kuin sisältö.. Luulisi että tietäisit. Vaikkapa.. ”aaah. mustelmat ovat tosi nättejä vaimossani, joten sen takia saan hakata häntä. Ei siinä ole mitään väliä mitä mieltä hän tai ympäristö on, kunhan minun silmissäni näkuu mahtavia, mielellään tummia mustelmia.” Siinä on sellainen erittäin riisuttu esimerkki.

      ”Kukaan ei tykkää nokkavista ihmisistä. Oli niillä sitten typpä tai luppa tai ihan mikä muu tahansa!”

      Niin. Siinä tulikin kirjoitusvirhe ^^ Sinä ärsyynnyt näköjään helposti yleistyssanoista, joten päätin hiukan tarkentaa.

    • Jerico...!

      ”Kaikkea vaivaudut keksimään omasta päästäsi. Kukaan normalijärkinen dobberinomistaja ei sano sinulle noin tai jos sanookin, niin olet sitten törmännyt siihen yhteen ja ainoaan!”

      Ei. En keksinyt tuota omasta päästäni ja on noita muitakin, jotka ovat vastaavaa kuulleet. Joten muutama dobermannin omistaja AINAKIN sanoo niin.Oletko vakaasti sitä mieltä, että kaikki doberinomistajat ovat normaalijärkisiä? Oletpa sosiaallinen ihminen kun niinkun paljon tunnet ihmisiä ympäri maapalloa.. Ja yksikin sanoisinko epänormaali on liikaa. Ihan missä rodussa tahansa. Ja käy ihmeessä kurkkaamassa ”kuinka saadaan URPO oppimaan” keskustelu. Siellä näet, etteivät kaikkialla omistajat ole niin mukavia… Vaikkakaan se ei liity dobemanneihin, mutta uskoisin, että on niitä keskustelun aiheena olleita urpoja myös dobberinomistajina.

      ”Dobberi kärsii maineestaan joo, mutta syytön minä siihen maineeseen olen. Minun koirani ei koskaan ole purrut ketään. ””

      Niinpä niin.. Muuten, sinullakin on aika pinkit lasit silmissäsi. Ottaisitko ne pois? Syytön siihen maineeseen sinä olet, mutta ostamalla typätyn koiran tuet typistystä ja olet siten osallinen kaikkiin typistyskoiriin, niihin pieleenmenneisiinkin, jossa koira on lopetettu sen takia. Olet osallistunut tukemaan klinikoita, jotka kaikki eivät ole luotettavia. olet osallistunut silpomaan koiraasi, muttet ole itse mennyt katsomaan, miten koira viettää sen leikkauksen jälkeisen yön, jolloin se on klinikalla häkissään ujeltamassa? Oletko pitänyt koiranpentua sylissäsi, jolta naksaistaan häntä pois? Se ääni, mitä koira pitää leikatessa häntää, kertoo jo kaiken. Sellaista ääntä en haluaisi koiran KOSKAAN MISSÄÄN IÄSSÄ päästävän. Jos päästäisi, tietäisin olevani arvoton koiranomistaja, joka ei koiraa ansaitsisi. Vaikka se vinkuukin vain sen vähän aikaan, se ääni kertoo jo tarpeeksi että se saakeli sattuu! Tuskimpa ihminenkään itkee sormenpäätään pitkään, kun ne odottavat kauhulla, että kiduttaja napsaisee jo toista osaa pois. ja sirkkelimieskin kyllä karjaisee sormen irrotessa, muttei huuda kurkku suorana pitkään…
      Ja myös, etkö sinä haluaisi sinulle niin rakasta rotua auttaa? Se on kuule aika itsekästä itsekseen kohautella olkapäitä maineelle, jota voisit ehkä auttaa omalla kohdallasi. Vaikeaahan se on, mutta se on ihan ok, kun edes yrittää. Vaikkapa ne vastaantulevat mummelit, jotka kiertävät sinua, voisit moikata ystävällisesti ja näin osoittaa, ettet ole mikään vaarallinen körmy koirasi kanssa, jos sellaisia tilanteita tulee vastaan.

      ”Puhu suusi puhtaaksi, mutta se on edelleenkin minulle aivan sama. Niin kauan kun typpiä ulkomailta saa, niin minulla sellainen on. Ihan sama mitä minusta ihmiset sen perusteella ajattelee. Jos ei vaivaudu tutustumaan minuun ja koiriini paremmin, niin se on sitten sen ihmisen menetys.”

      Niin puhunkin :) Mitäs siitä? Sinulle se voi olla aivan sama ja tiedänkin sen olevan joten miksi sinun pitää sitä korottaa. TÄMÄKIN on kaksipiippuinen juttu. Eivät sinunkaan sanat ole minulle minkään arvoisia, nääs.. . Ja jos se tosiaan on sinulle aivan sama, mitä tapahtuu sinun selkäsi takana, sinulla on aika suppea näkemys ympäristöösi, mutta ymmärrettävää. Vähän niin kuin totuttu tapa. Vähän (anteeksi tökeröt vertaukset) niin kuin natseilla juutalaiset saasteisia.. Vähän niin kuin käärmeenmyrkky on aina myrkkyä (tietoisku: käärmeenmyrkkyä käytetään joissakin lääkkeissäkin). En tosiaan vaivaudu tutustumaan SINUUN tarkemmin. Koirissasi luultavasti (ja tosiaan toivon tätä, muuten olisi eläinaktivisteilla taas vähän lisää hommia) ei ole muuta vikaa kuin turmeltunut kauneus, SINUN toimesta.. Jos vaivaituisinkin tutustumaan, haluaisit kuitenkin leikata minun hiukseni, ottaa pari lävistystä pois ja ehkäpä muokata minun nenääni, ihan vaan että sinua miellyttää.. Vaikka olisitkin ihan mukava ihminen, niin typistyksen tukeminen on minulle liikaa ja se, että haluaisit leikkauttaa tukkani häiritsisi minua :P. Pysykööt te fifi koirien omistajat vaikka siellä ulkomailla… Onhan tuo itsekästä sanoa noin, mutta en usko, että voitaisiin vaikuttaa koko maailmaan täällä suomessa. Mutta pikkuhiljaa ^^, ehkä. Tätä toivokaamme :).

      • :-)

        >

        Olen. Suurin osa dobberinomistajista on normaalijärkisiä. Tottakai joukkoon mahtuu idioottejakin, mutta niitä mahtuu rodun kuin rodun omistajiin. Tunnen tooperinomistajia mm. Ruotsista, missä minulla on paljon sukulaisia. Ihan fiksuja ihmisiä ne sielläkin ovat! Oma koirani on Venäjältä ja kasvattajakin oli täysjärkinen ihminen. Ei dobberinomistaminen sen kummallisempaa ole kun vaikkapa sakemannin omistaminen.

        >

        Jos ostaisin luomutooperin, niin luuletko Venäjän todellakin lopattavan typistyksen? Venäjällähän on typistyskielto! Se vaan ei koske dobbereita ja syyn varmaan rodun harrastajana tiedätkin! Olen saanut pentuni suoraan klinikalta vastatypistettynä. Se typättiin nukutuksessa ja samana iltana se jo leikki normaalin pennun tavoin. Kertaakaan se ei valittanut ja tikkien poistokin sujui vaivatta.

        >

        Ne vastaantulevat mummelit tulevat kuule mun koiraani silittelemään ja tuo piski nuolee niiden naaman märäksi! Meidän naapurustossa tuo on aika suosittu piski ja äidit lapsineen sitä silittelevät!

        >

        Miksi minua pitäisi kiinnostaa jonkun kukkahatun näkemys minusta ja koirastani? Miten se muuttaa minun elämääni suuntaan tai toiseen?

        >

        Tuskin minä sinun hiuksiisi tai lävistyksiisi haluaisin koskea. Jos ne on sinun mielestäsi ominta sinua, niin by all means!

        >

        Me Fifikoirien omistajan pysytään missä me halutaan. En tosiaan aio muuttaa ulkomaille sen vuoksi, että minulla on typistetty dobberi. Minulla on kaverit, työ ja perhe Suomessa ja täällä olen enkä muuta edes aio! Minulla on oikeus kulkea kadulla typpärini kanssa ihan omassa kotimaassani. Typistetyn koiran omistaminen ei ole kiellettyä!


      • Jerico...!
        :-) kirjoitti:

        >

        Olen. Suurin osa dobberinomistajista on normaalijärkisiä. Tottakai joukkoon mahtuu idioottejakin, mutta niitä mahtuu rodun kuin rodun omistajiin. Tunnen tooperinomistajia mm. Ruotsista, missä minulla on paljon sukulaisia. Ihan fiksuja ihmisiä ne sielläkin ovat! Oma koirani on Venäjältä ja kasvattajakin oli täysjärkinen ihminen. Ei dobberinomistaminen sen kummallisempaa ole kun vaikkapa sakemannin omistaminen.

        >

        Jos ostaisin luomutooperin, niin luuletko Venäjän todellakin lopattavan typistyksen? Venäjällähän on typistyskielto! Se vaan ei koske dobbereita ja syyn varmaan rodun harrastajana tiedätkin! Olen saanut pentuni suoraan klinikalta vastatypistettynä. Se typättiin nukutuksessa ja samana iltana se jo leikki normaalin pennun tavoin. Kertaakaan se ei valittanut ja tikkien poistokin sujui vaivatta.

        >

        Ne vastaantulevat mummelit tulevat kuule mun koiraani silittelemään ja tuo piski nuolee niiden naaman märäksi! Meidän naapurustossa tuo on aika suosittu piski ja äidit lapsineen sitä silittelevät!

        >

        Miksi minua pitäisi kiinnostaa jonkun kukkahatun näkemys minusta ja koirastani? Miten se muuttaa minun elämääni suuntaan tai toiseen?

        >

        Tuskin minä sinun hiuksiisi tai lävistyksiisi haluaisin koskea. Jos ne on sinun mielestäsi ominta sinua, niin by all means!

        >

        Me Fifikoirien omistajan pysytään missä me halutaan. En tosiaan aio muuttaa ulkomaille sen vuoksi, että minulla on typistetty dobberi. Minulla on kaverit, työ ja perhe Suomessa ja täällä olen enkä muuta edes aio! Minulla on oikeus kulkea kadulla typpärini kanssa ihan omassa kotimaassani. Typistetyn koiran omistaminen ei ole kiellettyä!

        Olet vakaasti sitä mieltä, että suurinosa dobermannin omistajista on normaalijärkisiä? Minä en. Thats it :).

        Jos ostaisit luomudobberin muiden joukossa niin kyllä. VÄHENTÄMÄLLÄ typattyjen ostoa typätyillä ei ole yksinkertaisesti arvoa, jolloin typpäys loppuu.

        Hyvä että sinun koirastasi pidetään ^^ Sinä siis teet tahtäväsi. Kiitos siitä. Siltikään en arvosta asennettasi hällä väliä tyylissä. Ja en oikein tiedä, voinko sinisilmäisesti uskoa koirasi olevasi kaikkien top suosikki kaupungissasi/kylässäsi.

        Kukkahattu? Minulla ei vieläkään ole hattua, pari pipoa kylläkin. Ei. ei sinun tarvitsekaan, mutta vastaamalla viestiini osoitat olevasi silti kiinnostunut minun mitättömästä mielipiteestä..

        Hm. Se, jota puhuin omasta ulkonäöstä oli nälvimistä. Eikö sekään ollut selvää mitä minä pyrin siinä sanomaan :/ No voihan. Siltikään en halua tutustua sinuun ja tuohon asenteeseesi, joka vieläkin näyttää aika suppealta

        Niin.. Se olikin kehoitus muuttaa ulkomaille. Typistetyn koiran omistus ei ole kiellettyä, mutta kannattaisin typistyksen kieltoa koko maailmassa, jolloin typpäys yksinkertaisesti loppuu ja tuo jalo koira pääsee luontaiseen muotoonsa ja arvostetuksi sellaisenaan kun se on. Eläinrääkkäys on kiellettyä...


      • :-)
        Jerico...! kirjoitti:

        Olet vakaasti sitä mieltä, että suurinosa dobermannin omistajista on normaalijärkisiä? Minä en. Thats it :).

        Jos ostaisit luomudobberin muiden joukossa niin kyllä. VÄHENTÄMÄLLÄ typattyjen ostoa typätyillä ei ole yksinkertaisesti arvoa, jolloin typpäys loppuu.

        Hyvä että sinun koirastasi pidetään ^^ Sinä siis teet tahtäväsi. Kiitos siitä. Siltikään en arvosta asennettasi hällä väliä tyylissä. Ja en oikein tiedä, voinko sinisilmäisesti uskoa koirasi olevasi kaikkien top suosikki kaupungissasi/kylässäsi.

        Kukkahattu? Minulla ei vieläkään ole hattua, pari pipoa kylläkin. Ei. ei sinun tarvitsekaan, mutta vastaamalla viestiini osoitat olevasi silti kiinnostunut minun mitättömästä mielipiteestä..

        Hm. Se, jota puhuin omasta ulkonäöstä oli nälvimistä. Eikö sekään ollut selvää mitä minä pyrin siinä sanomaan :/ No voihan. Siltikään en halua tutustua sinuun ja tuohon asenteeseesi, joka vieläkin näyttää aika suppealta

        Niin.. Se olikin kehoitus muuttaa ulkomaille. Typistetyn koiran omistus ei ole kiellettyä, mutta kannattaisin typistyksen kieltoa koko maailmassa, jolloin typpäys yksinkertaisesti loppuu ja tuo jalo koira pääsee luontaiseen muotoonsa ja arvostetuksi sellaisenaan kun se on. Eläinrääkkäys on kiellettyä...

        >

        Montako dobberinomistajaa tunnet? Itse tunnen hyvin useita ja tiedän jopa kymeniä! Kaikki normaalijärkisiä ja mukavia!

        >

        Aina löytyy ihmisiä, jotka haluavat typpäreitä! Yksi sinne tai tänne.

        >

        Ei sinun tarvitsekaan uskoa. Koirani on kuitenkin übersosiaalinen ja kiltti. Se tykkää muista koirista, lapsista, aikuisista ja jopa kissoista. Se on tyypillinen dobermann!

        >

        Itseasiassa minulla ei ole juuri nyt parempaakaan tekemistä. Olen kuumeessa kotona!

        >

        Itseasiassa jos haluat nälviä, niin tee se sitten oikein ja hyvin. Koita edes osua sinne minne se uppoaa!

        >

        Itse olisin enemmän murheissani elävältä nyljetyistä turkiseläimistä Kiinassa tai edes turkiseläinten pidosta Suomessa. Eläinrääkkäys on kiellettyä, mutta jos pentu typätään narkissa, niin se ei tunne kipua, eli se on kaukana rääkkäyksestä. Jälkeenpäin haava paranee ihan niinkuin normaali haava paranee. Koira ei kärsi siitä.


      • Jerico...!
        :-) kirjoitti:

        >

        Montako dobberinomistajaa tunnet? Itse tunnen hyvin useita ja tiedän jopa kymeniä! Kaikki normaalijärkisiä ja mukavia!

        >

        Aina löytyy ihmisiä, jotka haluavat typpäreitä! Yksi sinne tai tänne.

        >

        Ei sinun tarvitsekaan uskoa. Koirani on kuitenkin übersosiaalinen ja kiltti. Se tykkää muista koirista, lapsista, aikuisista ja jopa kissoista. Se on tyypillinen dobermann!

        >

        Itseasiassa minulla ei ole juuri nyt parempaakaan tekemistä. Olen kuumeessa kotona!

        >

        Itseasiassa jos haluat nälviä, niin tee se sitten oikein ja hyvin. Koita edes osua sinne minne se uppoaa!

        >

        Itse olisin enemmän murheissani elävältä nyljetyistä turkiseläimistä Kiinassa tai edes turkiseläinten pidosta Suomessa. Eläinrääkkäys on kiellettyä, mutta jos pentu typätään narkissa, niin se ei tunne kipua, eli se on kaukana rääkkäyksestä. Jälkeenpäin haava paranee ihan niinkuin normaali haava paranee. Koira ei kärsi siitä.

        Muutaman tunnen. Muutaman nähnyt ja järkyttynyt. :'D

        Okei siis minä en saa leikkiä suomenkielellä vaan käytetään tyypillistä suomekielistä kieltä? Ookei:

        Paskan vertaa minua kiinnostaa tuo sinun vitun kymmenen tuttavaa. Ja luuletko että minulla on jokin vitun joukkio ympärillä täynnä kusipäädooberiomsitajia? Ei . Muutama on jotka ovat ihan mukavia. Mutta käyppä vähän amerikassa... Pihakoirina, heitetään jotain, korvat paskana ja koko ajan ärjyvinä. Luonnevikaisen näköisiä ja ties miten laiminlyötyjä. Siltikään mitään ei tehdä TODISTUSAINEISTON puutteesta ja ketään ei kiinnosta siellä vittuakaan jos jokin koiranraato on kuollut takapihalle. Siitähän sille toiselle vittupäälle on syötävää.. Ja tällaisia pihakoiria oli siellä täällä syrjäisemmällä asumisalueilla. Että kivat sinun kympillesi, joka ei ole edes prosentin murto-osapaskankikkare.

        Oletko kuullut saanonnan että se saatanan meri on tehty pisarista? Joten kyllä sillä on aika vitun paljon väliä, otatko luomun vai et. Kauppareissullakin voi vaikuttaa. Sinä paskat näköjään tiedä, miten tämä yhteiskunta toimii?

        Sinä voit nuolla sitä oman koirasi persettäsi miten huvittaa leikkien puppesi olevasi muotovalio, slurppiduuppi nukuppa joka on riistotilassaan, kun sinä pillunpäre et ymmärrä mitään miten tää toimii. Nukutettunahan ne hienot korvat leikellään lepakonkorviksi ja sitten heräämöhäkkiin ulisemaan. Todisteita vääräksi? Paskat löytyy, vai mitä?

        Tämä palsta olikin omistettu noille rumille lepakonkorville, jotka dobberin päätä koristaa, ei mitään saatanan nylkemistä kiinassa. Jos se ei tullut selvätksi sinulle, en pidä turkisksista enkä mistään vitun eläinriistosta, oli kuinka mukavaa harrastetta tahansa. En edes osta niitä sotkan untuva tuotteita, koska niiltä hanhilta on nyljetty elävänä päältä sulkia ja paskat välitetty onko haavat tulehtunut ja vitut sanottu laille.

        Nonnin ^^. Oikein oli hauska kokeilla tuota erillaista kielnkäyttöä.. Tosin minusta aikaisempi tyylini oli järkevämpi tyyli nälviä. Mutta minkäs teet, kun vastassa on ihminen, joka ei tykkää tällaisesta kukkapipoisesta lurppaomistajasta, joka vittuilee kauniisti hymyillen sellaiselle, joka ei osaa tai ymmärrä lukea tekstiä oikein.

        Sinä: Minä minä minä minun minä minä
        Itse yritän enemmänin avarammin. Kokeile sinäkin (selvitettäeksäni tämäkin oli nälvimistä, tosin en enää käyttänyt suomalaista tyyliä)

        Toivottavasti sinäkin naurat tälle kirjoitusasulle yhtäpaljon kuin minäkin ^^ Barbaarisuus on aina huvittavaa


      • :-)
        Jerico...! kirjoitti:

        Muutaman tunnen. Muutaman nähnyt ja järkyttynyt. :'D

        Okei siis minä en saa leikkiä suomenkielellä vaan käytetään tyypillistä suomekielistä kieltä? Ookei:

        Paskan vertaa minua kiinnostaa tuo sinun vitun kymmenen tuttavaa. Ja luuletko että minulla on jokin vitun joukkio ympärillä täynnä kusipäädooberiomsitajia? Ei . Muutama on jotka ovat ihan mukavia. Mutta käyppä vähän amerikassa... Pihakoirina, heitetään jotain, korvat paskana ja koko ajan ärjyvinä. Luonnevikaisen näköisiä ja ties miten laiminlyötyjä. Siltikään mitään ei tehdä TODISTUSAINEISTON puutteesta ja ketään ei kiinnosta siellä vittuakaan jos jokin koiranraato on kuollut takapihalle. Siitähän sille toiselle vittupäälle on syötävää.. Ja tällaisia pihakoiria oli siellä täällä syrjäisemmällä asumisalueilla. Että kivat sinun kympillesi, joka ei ole edes prosentin murto-osapaskankikkare.

        Oletko kuullut saanonnan että se saatanan meri on tehty pisarista? Joten kyllä sillä on aika vitun paljon väliä, otatko luomun vai et. Kauppareissullakin voi vaikuttaa. Sinä paskat näköjään tiedä, miten tämä yhteiskunta toimii?

        Sinä voit nuolla sitä oman koirasi persettäsi miten huvittaa leikkien puppesi olevasi muotovalio, slurppiduuppi nukuppa joka on riistotilassaan, kun sinä pillunpäre et ymmärrä mitään miten tää toimii. Nukutettunahan ne hienot korvat leikellään lepakonkorviksi ja sitten heräämöhäkkiin ulisemaan. Todisteita vääräksi? Paskat löytyy, vai mitä?

        Tämä palsta olikin omistettu noille rumille lepakonkorville, jotka dobberin päätä koristaa, ei mitään saatanan nylkemistä kiinassa. Jos se ei tullut selvätksi sinulle, en pidä turkisksista enkä mistään vitun eläinriistosta, oli kuinka mukavaa harrastetta tahansa. En edes osta niitä sotkan untuva tuotteita, koska niiltä hanhilta on nyljetty elävänä päältä sulkia ja paskat välitetty onko haavat tulehtunut ja vitut sanottu laille.

        Nonnin ^^. Oikein oli hauska kokeilla tuota erillaista kielnkäyttöä.. Tosin minusta aikaisempi tyylini oli järkevämpi tyyli nälviä. Mutta minkäs teet, kun vastassa on ihminen, joka ei tykkää tällaisesta kukkapipoisesta lurppaomistajasta, joka vittuilee kauniisti hymyillen sellaiselle, joka ei osaa tai ymmärrä lukea tekstiä oikein.

        Sinä: Minä minä minä minun minä minä
        Itse yritän enemmänin avarammin. Kokeile sinäkin (selvitettäeksäni tämäkin oli nälvimistä, tosin en enää käyttänyt suomalaista tyyliä)

        Toivottavasti sinäkin naurat tälle kirjoitusasulle yhtäpaljon kuin minäkin ^^ Barbaarisuus on aina huvittavaa

        Miten mulle tulee sellainen kuva, ettet edes pidä dobermanneista? Tuskin edes omistat sellaista?


      • Jerico...!
        :-) kirjoitti:

        Miten mulle tulee sellainen kuva, ettet edes pidä dobermanneista? Tuskin edes omistat sellaista?

        Oooh. Aivan väärin ja aivan oikein! Minä pidän dobermanneista, mutta useimmat dobermannin omistajat tuppaa olemaan aika ärsyttäviä, ainakin enksivaikutus on ollut aika heikkoa. Dobermanni rotuna on vallan loistava, eikä sen runkoa olla pilattu millään ihanteilla, mitä nyt jalostukseen on tullut..
        Ja aivan oikein! Minulle itsellä ei ole dobberia. Minä omistan tällä hetkellä rottiksen. Onko jotain kysyttävää? "tuskin.." Onko sillä väliä, että omistaako sitä rotua vai ei, muutenkin? Minähän olen koko ajan korostanut, että minulla ei ole mitään rotua vastaan, mutta typistys pitää loppua, kaikilta. Suomessa enää dobberin omistajat ovat niitä, jotka eivät ota vaarin typpäyskielloista.


      • :-)
        Jerico...! kirjoitti:

        Oooh. Aivan väärin ja aivan oikein! Minä pidän dobermanneista, mutta useimmat dobermannin omistajat tuppaa olemaan aika ärsyttäviä, ainakin enksivaikutus on ollut aika heikkoa. Dobermanni rotuna on vallan loistava, eikä sen runkoa olla pilattu millään ihanteilla, mitä nyt jalostukseen on tullut..
        Ja aivan oikein! Minulle itsellä ei ole dobberia. Minä omistan tällä hetkellä rottiksen. Onko jotain kysyttävää? "tuskin.." Onko sillä väliä, että omistaako sitä rotua vai ei, muutenkin? Minähän olen koko ajan korostanut, että minulla ei ole mitään rotua vastaan, mutta typistys pitää loppua, kaikilta. Suomessa enää dobberin omistajat ovat niitä, jotka eivät ota vaarin typpäyskielloista.

        Suurin osa Suomen dobbereista on kuitenkin luomuja, joten suurin osa Suomen dobberinomistajistakin omistaa siis luomun. Suurin osa dobberinomistajista on normaalijärkistä ja mukavaa sakkia. Et voi tehdä päätelmiäsi muutaman mätämunan perusteella. Typistystä saat vastustaa, sillä sinulla on siihen oikeus. Se ei kuitenkaan saa ihmisiä muuttamaan mieltänsä, jos keuhkoat täällä millaisia kusipäitä suurin osa meistä on. Olisiko jokin toinen lähestymistapa asiaan kenties tehokkaampi, jos todella uskot asiaasi ja haluat vaikuttaa? Vai kyteekö syvällä sisimmässäsi sittenkin viha dobbereita ja niiden omistajia kohtaan ja netissä raivoaminenhan on tunnetusti kovin terapeuttista..


      • Jerico...!
        :-) kirjoitti:

        Suurin osa Suomen dobbereista on kuitenkin luomuja, joten suurin osa Suomen dobberinomistajistakin omistaa siis luomun. Suurin osa dobberinomistajista on normaalijärkistä ja mukavaa sakkia. Et voi tehdä päätelmiäsi muutaman mätämunan perusteella. Typistystä saat vastustaa, sillä sinulla on siihen oikeus. Se ei kuitenkaan saa ihmisiä muuttamaan mieltänsä, jos keuhkoat täällä millaisia kusipäitä suurin osa meistä on. Olisiko jokin toinen lähestymistapa asiaan kenties tehokkaampi, jos todella uskot asiaasi ja haluat vaikuttaa? Vai kyteekö syvällä sisimmässäsi sittenkin viha dobbereita ja niiden omistajia kohtaan ja netissä raivoaminenhan on tunnetusti kovin terapeuttista..

        En voi tehdä päätelmiä muutaman..Oivoi. Kyllä vain muutaman ohella voin. Eihän koko kansakaan, esimerkiksi ole vaikkapa rattijuoppoja, rikollisia, mitä lie, mutta niistäkin puhutaan. Ja asiahan ei supistu ainoastaan dobbereihin vaan kaikkiin typpäyksiin. TYPPÄYS!! Sitä minä ajan takaa. Älä yritä taivuttaa asiaanu olevani jokin panettelu dobermanniomistajia kohtaan.
        Kyse on edelleen typpäyksestä. Se vaan pois kokonaan! Täällähän on pari ketjua missä kysytään typpien hankinnasta ja siten on olemassa niitä typpäyksen havittelijoita. Muissa ei näy eikä tuolla kadullakaan muita typistyksiä enää näekkään kuin doberin. En voi tehdä päätelmiä muutaman mätämunan perusteella? Minähän en ole asennetta edelleenkään ajamassa takana, enkä ole sanonut missään "dobermannin omistajat ovat kusipäätä" vaan sanonut, etten pidä joidenkin doberin omistajien asenteesta, varsingin sen yhden, jonka mainitsinkin tuolla jossain peniksenjatkeihmisenä. Hänhän se saikin minut kirjoittamaan pääjutun, että pohtisitte sitä typistystä. Ja sen takia se loppu oli myös aika provo. Mutta muista. Käytin sanaa "minä" siinä viimeisessä kappaleessa, joten se oli vain henkilökohtainen mielipide, ei itse asia, jota pidin ainakin itse asiallisena tekstinä.
        Minä tunnen muutamia dobbereiten omistajia, joista osasta pidän ja osasta en. Sillä koiralla nyt ei ole hirveästi väliä, edelleen. Mikäköhän sinua vaivaa, kun noin yrität tehdä asiastani jotenkin vastenmielisen? Sinustako on vastenmielista yrittää herättää ajatuksia typpäyksen järkevyydestä ja miten se voi vaikuttaa typättyyn koiraan? Ja tietysti, tuoda oma mielipide esille?
        USKON asiaani ja varmasti tuen sitä 100%, jos joku lähtee minua pidemmälle. Tällä hetkellä aikani kuitenkaan ei riitä muuhun kuin laittaa pohdintaa foorumille. Surullista. Mutta kyllähän minulle vielä jonain päivänä tulee tarpeeksi luppoaikaa.. Katotaan vaan


    • Koirakuiskuri

      Hei, tämä Jericho-niminen aloittajahan on ollut ihan oikealla asialla. Jotenkin se oikea asia vaan puuroitui riitelyiden alle, kun tuli näemmä tuosta rescue-koiran typistyksestä sivujuonta.

      Varmasti tämä rescuekoirankin omistaja on tuosta pääasiasta samaa mieltä: mieluummin luomujen asialla olemisesta.

      Totta kai jos on rescuedobberi, joka on jo typistetty, asialle ei enää voi mitään ja on Isomman kokonaisuuskuvan kannalta silloin koiralle parasta vain se, että saa hyvän kodin. Olet tarjonnut hyvän kodin ja se merkitsee tuossa kokonaisuuskuvassa eniten.

      Silloin taas, kun puhutaan toisenlaisesta kokonaisuuskuvasta, yleisestä linjauksesta sen suhteen, onko luomuilu parempi vaihtoehto koiralle kuin typistely, on aika selkeää varmaan jokaisen koiraihmisen mielestä, että luonnollinen linjaus on koiralle parempi.

      Harmi että tämä keskustelu meni riitelyksi, kun kuitenkin ihan asiallisella asialla (se pääasia) on oltu. Kaikkia yksityistapauksia ja poikkeuksia (rescuekoirat) ei aina tule mieleen, kuten ei aloittajallekaan, kun on aloittanut aiheen.

      • Jerico...!

        Ja kiitos järkevästä vastauksesta. Kyllä, ei tullut ensimmäisenä mieleen rercuet. Ja yritin tällä viestiketjulla saada edes vähän lukemista niille, jotka haaveilevat niistä typistä ja niille, jotka eivät vain ymmärrä, ettei tyypistys ole mikään oikea rotumääritelmä, vaan erittäin vanha tapa, josta on erittäin monta syytä luopua kokonaan. Ja toivoin kylläkin vähän rakentavampia vastauksia minun tekstiini, mutta tuohonhan se meni ^^. Toki noissa väitöksissä, mitä tuli välillä lauottua, oli aika kärjistyneitä, kun tuppasi olemaan tuota provo muotoista tekstiä, jota en pysty vastustamaan. TODUUDESSA siltikin olen pysynyt koko tekstin ajan... Ja yrittänyt antaa pohtimisen aihetta.


      • :-)

        Minun mielestäni aloittaja ei missään vaiheessa ole ollut asiallinen. Tähän tyyliin kirjoitettu teksti: "luvaksi katsoa koiranomistajaa kuin paskaa, sadistista idioottia, jolta pitäisi evätä eläimenomistusoikeus." on kaikkea muuta kun asiallista. Sen lisäksi ketjusta kumpuaa aloittajan inho dobberinomistajia kohtaan. Suurin osa Suomenmaan dobbereistahan on luomuja, joten kysynkin, mikä ihme oikeuttaa inhoamaan dobberinomistajia moisella raivolla. Tosiaanko se, jos on sattunut kohtaamaan muutaman kehnon sellaisen? Jos itse tekisin yhtä rajuja yleistyksiä olisi suurin osa koiranomistajista mielestäni idiootteja. Katsokaas kun olen kohdannut niin hoopoja settereiden kuin karhu- ja ajokoirienkin omistajia monen monta muun rotuisen omistajaa, joilla ei ole ihan kaikki palikat olleet kohdallaan. Typerimmät tapaamistani ihmisistä on tainneet olla hevosihmisiä, joten onko kaikki hevosihmiset todellakin idiootteja?

        Typistys tuntuu tuota aloittajan tekstiä lukiessa toissijaiselta seikalta, kun suurin rikos taitaa olla ihan vaan dobberin omistaminen. Se jo tekee sinusta itsekkään egoistin, jolle koira on munanjatke. Ilman moista raivoa koko ketju olisi voinut olla asiallinen, mutta jos todella halutaan vaikuttaa typistettyjen ottamiseen oikea lähestymistapa ei ole huutaa meille kuinka kusipäitä me olemme. Siinä jää helposti kakkoseksi ja niinhän se metsä vastaa....


      • Jerico...!
        :-) kirjoitti:

        Minun mielestäni aloittaja ei missään vaiheessa ole ollut asiallinen. Tähän tyyliin kirjoitettu teksti: "luvaksi katsoa koiranomistajaa kuin paskaa, sadistista idioottia, jolta pitäisi evätä eläimenomistusoikeus." on kaikkea muuta kun asiallista. Sen lisäksi ketjusta kumpuaa aloittajan inho dobberinomistajia kohtaan. Suurin osa Suomenmaan dobbereistahan on luomuja, joten kysynkin, mikä ihme oikeuttaa inhoamaan dobberinomistajia moisella raivolla. Tosiaanko se, jos on sattunut kohtaamaan muutaman kehnon sellaisen? Jos itse tekisin yhtä rajuja yleistyksiä olisi suurin osa koiranomistajista mielestäni idiootteja. Katsokaas kun olen kohdannut niin hoopoja settereiden kuin karhu- ja ajokoirienkin omistajia monen monta muun rotuisen omistajaa, joilla ei ole ihan kaikki palikat olleet kohdallaan. Typerimmät tapaamistani ihmisistä on tainneet olla hevosihmisiä, joten onko kaikki hevosihmiset todellakin idiootteja?

        Typistys tuntuu tuota aloittajan tekstiä lukiessa toissijaiselta seikalta, kun suurin rikos taitaa olla ihan vaan dobberin omistaminen. Se jo tekee sinusta itsekkään egoistin, jolle koira on munanjatke. Ilman moista raivoa koko ketju olisi voinut olla asiallinen, mutta jos todella halutaan vaikuttaa typistettyjen ottamiseen oikea lähestymistapa ei ole huutaa meille kuinka kusipäitä me olemme. Siinä jää helposti kakkoseksi ja niinhän se metsä vastaa....

        Luitkohan päätekstin otsikkoa ollenkaan? Ajan luomujen asiaa ja olen tosissani asiaa vetämässä. Missä välissä sanoin että se on rikos? Anteeksi nyt vain, mutta en ole missään välissä sanonut tietääkseni mitään sinne päinkään, joten valoittaisitko asiaa?
        "se tekee sinusta"- lause on epämääräinen. Ketä tarkoitit ja mitä? Ja missä välissä olen sanonut, että koko konkkaronkka olisi kusipäitä? Mainitsinhan tuntevani pari doberuskollista ihmistä, eikä heillä ole kusta ollenkaan päässä? Se lopetus oli sellainen toteamus, omalta kohdaltani. Se on silloin asiallinen, toki? Et taida vaan pitää voimakkaamman sanan käytöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2939
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      413
      2830
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2050
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1844
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1805
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      322
      1629
    10. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1623
    Aihe