jatkuva nuha ja tukkoisuus

Nanana

Onko jollakulla ollut tuota otsikon ilmaisemaa vaivaa, ja onko siitä päästy eroon? Ja miten?

Syön itse jatkuvasti joitain allergialääkkeitä. Allergisuuden lisäksi olen jatkuvasti tukossa, joten antihistamiinin lisäksi tarvitsen tukkoisuutta vähentävää lääkettä. Ikävä kyllä esim Duact-lääkekään ei oikein tehoa enää. Ja sitäkään ei oikein suositella kuin lyhyinä kuureina.

Haistamisesta en voi edes unelmoida.

Olen myös kokeillut nenäkannua, mutta se ei vie tukkoisuutta pois kuin pieneksi hetkeksi, joskus se ei vie sitä pois kunnolla hetkeksikään, vaan tukkoinen tunne jää vaikka ilma kulkeekin -hetken.

Onko kukaan kokeillut esim joitain luontaistuotteita, jotka auttaisivat vaivaan? Alkaa mennä jo hermot tämän ongelman kanssa. Moni on sanonut, että hengitän todella raskaasti. Näin varmaan onkin, kun on koko ajan pää tukossa...

35

29196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raffaello

      Jos et ole kokeile jo niin suosittelen kokeilla sellaista lähes täysin tai aivan täysin maidotonta ruokavaliota. Siis ei maitoa, jugurttia, juustoja, jne. missään muodossa.

      Minulla ollut yli 30 vuotta, eli nuoruudesta asti, voimakas allerginen astma, joka tulee voimakkaana onneksi ainoastaan kevätaikaan (siitepöly pahin aiheuttaja). Tämä allerginen astma puhkesi minulle niin voimakkaana että olin konkreettisesti tukehtua poikasena. Ambulanssissa sairaalaan kuulemma imivät henkireikää ja siten tuleveisuuden toivoakin.

      Omaan allergiaani liittyy tietenkin herkkyyttä jos johonkin ja nenä on tosiaankin ollut melko tukkoinen kymmeniä vuosia.

      Luin jostain matkakertomuskirjasta vuosia sitten kuinka joku ehdotti nuhasta kärsivälle matkaajalle maidotonta ruokavaliota. Ja se auttoi. Minähän sitten itsekin kokeilemaan josko ilmakalvot rauhoittuisivat itsellänikin ja ero on ollut aina tätä kokeiltuani hyvin selvä. Joskin menee aina pari päivää ennen kuin vaikutuksen todella huomaa.

      Olen luonnollisesti syönyt tähän päivään mennessä näiden, kymmenien vuosien aikana, yhteensä muutaman säkillisen erilaisia anti-histamiineja. Eikä siltikään ole homma ollut useinkaan hallinnassa, ei vaikka olen viikkokaupalla ainoastaan sisätiloissa kevätaikaan ja kotosalla yli 1000 euron loistava sveitsiläinen ilmanpuhdistin.

      Anti-histamiinit autaa tietenkin, kuten myös allergian aiheuttajista vapaa ilma. Mutta vaikutuksensa tuntuu olevan ruokavaliollakin.

      Ihmettelen kun en ole tästä kuullut keneltäkään "ammattilaiselta", Paul Threouxin junamatkakirjasta moisen idean vasta kuulin.

      Tapasin viime syksynä EU:n komission yhteisen tutkimuskeskuksen palkkalisoilla Belgian Geelissä työskenneleen tutkijan. Itävaltalainen, mikrobiologiassa väitellyt ja viimeiset pari vuotta pähkinä allergeeneihin tutustunut. (Tulokset julkaistaan ilmeisesti jossain vaiheessa tiedemaailman arvostamassa Nature lehdessä.)

      Hänelle ihmettelin maidon osuutta allergia ja nenän tukkoisuus ongelmiini. Sanoi että sehän on ihan selvä juttu, että maito ja maitotuotteet vaikuttavat ilmakalvoihin tavalla jos toisella. Ja ovatpa ilmanerityksen lisäksi vaikuttamassa itse allergoihinkin. Kertoi sitten minulle eräästä ihan tuoreesta tapauksesta jossa Wieniläinen opiskelijapoika oli ollut vuosikaudet todella vaikeuksissa koivusiitepölyn vuoksi. Sanoi ettei ole lääkäri vaan mikribiologi ja suositteli että nuorukainen kokeilisi maidon käytön lopettamista ja jos mahdollista niin kaikkien maitotuotteiden boikottia. Tapasi nuorukaisen kolme vuotta myöhemmin, joka sanoi ettei sen keskustelun jälkeen ole käyttänyt mitään maitotuotteita ja ettei ole ollut enää mitään allergioita kolmeen vuoteen! Tutkija sanoi ettei ole kovin yllättynyt, vaikka syystäkin todella iloinen kuullessaan nuorukaisen elämänlaadun radikaalista paranemisesta. Sanoi maidon ja maitotuotteissa olevien proteiinien(?) olevan monille todella allergisoivia. Joskin totesi myös että alan tieto on edelleenkin suurista haasteista johtuen jopa täysin ristiriitaista. Jokainen siis kokeilkoon itse jos joku (kuten maidon poisjättäminen) on jotain auttanut. -Ei ainakaan niitä vaarallisimpia kokeiluita koska kalkkia saa muualtakin jos haluaa. Tää kalkin saanti onkin kai niitä ykkösjuttuja mikä kannattaa muistaa ottaa huomioon.-

      Joku voi pitää yllä kerrottua parantumis stooria humpuukina. En osaa sanoa tuohon kuin oman kokemuksani että ainakin itselläni maidon käytön lopettaminen vaikuttaa olooni flunssakin. Olen aiemmin monena keväänä kokeillut maidottomuutta ja sitten taas sen käyttämistä. Aina sama juttu. Kestää pari päivää ja ongelmat palaavat maitotuotteiden käytön jälkeen.

      Kun olin kuullut tuon tutkijan kertomana tästä wieniläisen nuorukaisen tervehtymisestä ajattelin että miksen minäkin voisi kokeilla tuota samaa.

      Ongelmana vain se että kyllä juustot pastaruoassa kuin myös jugurtitkin myslin kanssa on vaan tosi hyvää. Lukuisista muista herkuista puhumattakaan. Toisaalta, ei kai mulla ole mitään menetettävää. Olen popsinut anti-histamiineja vuodesta -70 ja silti saan astmaattisia oireita välillä edelleenkin koivun siitepölyaikaan. Ei se elämä kai siihen kaadu jos olisin naama pokerilla pari vuotta eli ilman maitotuotteita. Onhan myslien kanssa nuo soijajuomat ja pastaa voi herkutella ilman juustoakin.

      Hyvä muuten muistaa että vaikkapa kotijuustot ja vastaavat on jo parempia kuin itse maito on kaikki maitotuotteet syytä huomioida jos haluaa tehdä todellisen testin itselleen.

      Ehkä palaan asiaan parin vuoden kuluttua kertoakseni omista kokemuksistani.

      • Jenni

        Minulla on kanssa nuha kokoajan ja juuri lääkäri sanoi, että allerkisen nuhan lisäksi kärsin toden näköisesti vasotomonisesta (?) nuhasta, jolle ei voi tehdä mitään.

        Oon kuullu kanssa tosta maidon vaikutuksesta nuhaan, ja astmaan, mutta en oo vielä jotenkin saanut itsestäni irti sitä että kokeilisin täysin maidotonta ruokavaliota. Varsinkin kun se tuntuu tuottavan kaikille muille niin suuria ongelmia.

        Missä ajassa huomaa eron? Että jos ensi maanantaista lähtien en käytä mitään maitotuotteita niin huomaako jo viikon päästä eron? Ja miten sitten saan sen kalciumin?

        Voiko käyttää vaikka soijamaitoa tavallisen lehmänmaidon tilalla? Ja niitä beneviva (?) tuotteita?


      • Raffaello
        Jenni kirjoitti:

        Minulla on kanssa nuha kokoajan ja juuri lääkäri sanoi, että allerkisen nuhan lisäksi kärsin toden näköisesti vasotomonisesta (?) nuhasta, jolle ei voi tehdä mitään.

        Oon kuullu kanssa tosta maidon vaikutuksesta nuhaan, ja astmaan, mutta en oo vielä jotenkin saanut itsestäni irti sitä että kokeilisin täysin maidotonta ruokavaliota. Varsinkin kun se tuntuu tuottavan kaikille muille niin suuria ongelmia.

        Missä ajassa huomaa eron? Että jos ensi maanantaista lähtien en käytä mitään maitotuotteita niin huomaako jo viikon päästä eron? Ja miten sitten saan sen kalciumin?

        Voiko käyttää vaikka soijamaitoa tavallisen lehmänmaidon tilalla? Ja niitä beneviva (?) tuotteita?

        Ei minulla ole aavistustakaan kuinka juuri sinä reagoit maitoon ja maidottomuuteen. Ja juuri tuontyyppiseen nuhaan..... Vai vaikuttaako ollenkaan. Helposti asia selviää kokeilemalla vaikka pari viikkoa täysin maidotonta elämää. Jos ei siinä ajassa huomaa mitään niin itselläni ei ehkä riittäisi sisua johonkin pitempään kokeiluun.

        Kalciumia saan mm. soijamaitotuotteista joihin lisätty kalciumia (kalciumin lisäys yleensä selvästi merkitty). Lisäksi otan kalkki tabletteja, eipä tuo ainakaan haittaa. Kannattaa muistaa ettei soijamaidot ehkä sovi kaikille. Koska maitoa en ruokajuomana ole käyttänyt ei asia kovin iso muutos.

        Oma kokemukseni on että pari päivää riittää huomaamaan eron omassa niiskuttamisessa (ja allergia-aikana aivastelussa) mutta pidempi maidoton aika tuntuisi tekevän hyvää allergiaherkkyyteeni. Jos siis on niin että maito vaikuttaa jotenkin limakalvoihin sekä voi myös allergisoida niin tämä tuntuu ihan loogiselta.

        Joskin kuten sanottu on nää epätieteellisiä omakohtaisia kokemuksiani. Varsin subjektiivista siis. Jokainen etsiköön itse mahdollisia syitä ja kokeilkoon toisten ideoita itsensä hoitamiseen.

        Kumpa nyt siis pokka tai makuhermot kestäisi mielenkiinnosta testata pari vuotta maidottomuutta ja sitten olisin voimakkaista siitepöly allergioista vapaa niin ihmeenä kieltämättä minäkin sitä pitäisin. Toisaalta, kovin vähän tässä kokeilussa voi menettää ja voitettavana voi olla tarjolla paljonkin. Siispä olen nyt aloittanut maidottomuuteni! Kuka muu allergikko tulee mukaan? Muunlaiseen nuhaan en osaa sanoa vaikutuksista mitään.

        Omaan allergiaherkkyyteeni olen mukamas myös huomannut että jos nukkuu liian vähän niin ainakin kuvittelen olevani paljon huonommassa tilanteessa. Lieko vain psykologista? Vai onko niin että huonounisuus vie ihan oikeasti yleiskuntoa alaspäin sillä lailla ettei keho kykene toimimaan normaalisti? Toisena vieläkin varmempana juttunua olen huomannut kuinka sopiva hikijumppa vähentää tehokkaalla tavalla allergiaoireita hetkellisesti. Samalla myös unen laatu tuntuu paranevan. Hikijumpassa ja sen jälkeen tuntuu niin kuin keho puhidstuisi jostain allergian aiheuttajista, koska kovankin allergian keskellä tää on ollut tehokasta. Mulla tosin koivuaikaan sellainen rajoitus etten voi hengästyä vähääkään allergia-aikana koska tulee välittömästi rasitusastmaa. Mutta sitä kun voi hyväilmaisessa kuntosalissa hikoilla hengästymättäkin kun nousee vaikkapa alkuun 25min. rappuskoneella jonnekin 80 kerrokseen.

        Tällaisia olen maidottomuuden lisäksi huomannut "itsehoitokeinoina". Ei maksa paljoa kokeilla ja huomata kuinka vonko vaikutuksia omaan oloon.

        Sanottakoon että olen asunut Pohjois Italiassa 3v ja lepän kuin myös koivun siitepölyallergiaa on täälläkin. Ja kausi tällä todella pitkä koska asun vuoriston tuntumassa. 1500m korkeudella kukkuloilla kun kukinta alka ajoskus Suomen aikoihin. Leppä alkaa olla täällä jo ohi. Koivu alkaa parin viikon kuluttua.


      • poe

        Tämmönen sivuhuomautus.
        Maitoteollisuus ei varmaan pidä tämmösistä ideoista. Yleensä kuin maitoa mollataan jotenkin teollisuus lähtee lobbaamaan poliitikkoja ja tämmöset tiedot voidaan pitää suuren yleisön ulkopuolella. Jotkut testit väittävät että maidolla (tai oikestaan lehmien rehun aineet) ja diabeteksella on yhteys. Tämä tieto ei ole päässyt tiedelehtiä pidemmälle. Maitoteollisuus on aika tärkeä Suomessa.


      • Hoitsu

        Maitotuotteiden osuudesta allergiaan on tutkimuksia.Omakohtaisenakin kokemuksena voin kertoa, että maidolla herkuttelu lisää huomattavasti liman eritystä. Jonkun lukemani tutkimuksen mukaan maito on aivan liian "kemiallisesti käsiteltyä", että se olisi terveellistä. Riittävä kalsiumin ja d-vitamiinin saanti on tärkeää, mutta niitähän saa purkeista...Valiokin on kehittänyt maidottomia juomia, joissa on kalsiumia. Nykyään soijasta tehdään kaikkea mahdollista:jäätelöä, jogurttia,juomia ym. Kannattaa kokeilla, vaikka ne nyt ovatkin hinnaltaan kalliimpia. Turha allergialääkkeiden syönti ei kuitenkaan tilannetta muuta miksikään.


      • Pike

        Kiitos kirjoituksestasi! Se varmaan "herättää" monia maidon ystäviä kasvien kukinta-aikana.

        Maito saa monet reagoimaan hyvin monella tavalla. Itse en ole suostunut juomaan maitoa edes kakarana, kun aina tuli vatsa kipeäksi. Silloin oli tarjolla käsittelemätöntä maitoa. Siitä vatsani ei ollut moksiskaan, mutta iskukuumennettu maito (mitä kaikkea sille nyt tehdäänkään) sai vatsan murisemaan ja nipistelemään. Pitkään kypsytetyt juustot on ihan OK.
        Jos olet maitoallerginen, olet mitä todennäköisemmin koivujen ym kukkiessa tukkoinen. Moni ei edes oivalla, että kurkku, tomatti, porkkana ja todella pitkä liuta muita terveellisiä syötäviä, myös sirtushedelmät lisäävät tukkoisuutta.
        Allergiakokeissa ei välttämättä saada positiivista tulosta, mutta siitä huolimatta
        niistä kärsii. Lisäksi kannatta muistaa laaja säilöntä- ja lisäaineiden joukko.


      • tuotasoijaa

        Hei. Moni allerginen on allerginen myös hernekasveille. Maidonvalkuaisaineallergiaa/(kaseiiniallergia) sairastava omaiseni ei voi syödä enää koskaan mitään hernekasvia. Koska korvikeaine oli soijamaitovalmiste. Ja muuten maapähkinäkin on hernekasvi, samoin linssit, jne. Varokaa ainakin llasten kanssa korvaamasta kaseiiniallergiaa(maitotuotteet kaikki) soijajutuilla!

        Kala-allergia on yksi tämän tyypin ihmisten allergioista. Jos vain kevätkukkiville on herkkä, ristiallergiat mukana useasti. Eli- ei voi siitepölyaikaan käyttää tiettyjä raakoja juureksia. Yms juttuja on.
        Miksi ... soijasta puhutaan kaikenkattavana ihanuutena? Se on monelle lääkärin määräämä piinan esikartano.
        Kaurallekkin se omaiseni allergisoitui. on nykyään aikuinen. Mutta allergiat ovat!

        Geneettiset syyt alunperin. Äidin suvussa allergioita. Isän suvussa atopia ja astmaa.
        Räkätauti on kyllä minullakin. Allergisen jutut- ja osin kurissa. Kahvin jouduin jättämään senkin. Sai nuhani oikein innostumaan. Ihottumakausi tältä vuodelta alkamassa, aeriukset kehiin. En silti koe olevani nuhan yms. vanki- eikun nenäliinaa ja menoksi!


    • SSS

      Krooninen nuha vaivaa minuakin ja parannuskeinoa ei tahdo löytyä millään. Samat hommat oon kokeillu kun sinäkin Nanana, mutta nenä vaan vuotaa. Alkaa ottamaan pattiin jo ainainen veden vuotaminen nenästä.

    • SSS

      Niin unohdin edellisessä viestissäni mainita, että allergiatestit on käyty eikä mitään allergioita pitäisi olla. Ihmetyttää siis kovasti tämä ainainen nuha...mahtaakohan olla stressi aiheuttaja loppujen lopuksi?

    • ninni

      Onko poissuljettu, ettei asunnossa ole hometta? Tai allergisoivia huonekasveja? Liian kuiva sisäilma?

      Minullakin on jatkuvaa nuhaa, ollut jo monta vuotta, ja se alkoi siitä että asuin homeasunnossa. Nyt en tietääkseni enää asu (tai mistä sitä tietää) mutta nuha jatkuu, tosin epäilen että se voi johtua parista huonekasvistakin tai tuosta sisäilman kuivuudesta. Nimittäin kun olen poissa kotoa useamman tunnin niin nuha vähenee (esim. työpaikalla ei tarvitse niistellä), ja pahimmillaan se on aina aamuisin. Yleisimmät allergiatestit näyttävät kuitenkin negatiivista. On tää aika ikävä vaiva mutta tuntuu että se on vähän helpottunut niistä homeasunto-ajoista.

      • Krista

        Mulla on kerrottavana ihan sama tarina. Kylppärin kosteus vuonna 1999 (lue: vesi lattiamaton alla) aiheutti "allergisen nuhan", joka jatkuu vieläkin. Nenä tukossa ja aamulla aivastuttaa, räkä vuotaa nenästä ja sitä he*****tiä kestää yleensä tunnista kahteen. Kylppäri korjattiin vuosi sitten mutta oireet eivät kadonneet.
        Mutta mikä huvittavinta, kun olen yökylässä kaverilla, jolla on koira (olen allerginen kaikille eläimillekin) en minä edes aivasta kertaakaan aamulla.
        Siksi olen aivan varma, että kylppärissä on kosteutta vieläkin, tai sitten huonekaluissani on hometta. Pitäisi luopua sohvasta ja kirjahyllystä, joiden maksamiseen meni vuosia.
        Olen hävittänyt huonekasvini, ottanut matot pois lattiasta, ostanut uudet vuodevaatteet ja ostanut ilmanpuhdistimen. Yölliset aamuyöaivastelunenänvuotamiskohtaukset loppuivat mutta aamukohtaukset jäivät.
        Olen etsimässä uutta asuntoa.


    • F30.9

      ...ja yleensä helppo hoitaa tehokkaasti nenäsumutteena annettavalla glukokortikoidi -lääkkeellä.

      Luontaistuotteilla vaivasi ei tule parantumaan.

      Suosittelen lääkärissä käyntiä.

    • nuhanenä

      Pycnogenol strong (rannikkomäntyuute)
      Se auttoi minua. Nyt minulla on astmalääkitys ja se auttaa.
      Luulisin, että ainakin 2 viikkoa täytyy syödä ennen kuin vaikutus alkaa näkyä. Muistaakseni maksavat melko paljon, yli 20 €/60 tablettia.

      • Nanana

        Onko tuo jokin luontaistuote? (Kuulostaisi ainakin vähän siltä)


      • nuhanenä
        Nanana kirjoitti:

        Onko tuo jokin luontaistuote? (Kuulostaisi ainakin vähän siltä)

        Kyllä se on luontaistuotekauppojen tuota, mutta itse sen hankin Tallinnasta apteekista.

        Olin itsekin aika varautunut kokeilemaan, mutta uteliaisuus voitti.
        Se lienee suomalaiselta nimeltään rannikkomäntyuute.

        Astmaksi nuhat ja allergiat muuttuivat omalta kohdaltani usean pölyisen muuton (kymmenien vuosien pölyt arkistossa, jonka jouduin pakkaamaan ja purkamaan) ja uusien toimitilojen takia. Rakenteissa oli käytetty kaikkea muuta, mitä materiaalityöselitykset kertoivat tuuletukset laiminlyötiin (säästettiin ja tuuletin oli hikisesti vain työpäivän päällä).


      • Nanana
        nuhanenä kirjoitti:

        Kyllä se on luontaistuotekauppojen tuota, mutta itse sen hankin Tallinnasta apteekista.

        Olin itsekin aika varautunut kokeilemaan, mutta uteliaisuus voitti.
        Se lienee suomalaiselta nimeltään rannikkomäntyuute.

        Astmaksi nuhat ja allergiat muuttuivat omalta kohdaltani usean pölyisen muuton (kymmenien vuosien pölyt arkistossa, jonka jouduin pakkaamaan ja purkamaan) ja uusien toimitilojen takia. Rakenteissa oli käytetty kaikkea muuta, mitä materiaalityöselitykset kertoivat tuuletukset laiminlyötiin (säästettiin ja tuuletin oli hikisesti vain työpäivän päällä).

        Käytitkö joitain lääkkeitä nuhaasi? Tai käytätkö edelleen jotain tuon pycnogenolin lisäksi? Vai pystyitkö jättää muut lääkkeet pois?


      • Nanana
        Nanana kirjoitti:

        Käytitkö joitain lääkkeitä nuhaasi? Tai käytätkö edelleen jotain tuon pycnogenolin lisäksi? Vai pystyitkö jättää muut lääkkeet pois?

        Ai, astmalääkettä siis ainakin käytät nyt:) Käytätkö jatkuvasti tuota pycnogenolia?


      • nuhanenä
        Nanana kirjoitti:

        Ai, astmalääkettä siis ainakin käytät nyt:) Käytätkö jatkuvasti tuota pycnogenolia?

        Joka vuosi olen kuurin syönyt ennen koivujen kukintaa.
        Astmalääkkeitä en voi jättää pois, koska niitä tarvitsen lähinnä paperipölyn ja huonon ilmastoinnin takia.


    • astmaatikko

      ..menisin lähimmälle keuhkopolille, kertosin nuo oireet lääkärille. ne laittaa sinut allergia testeihin, puhallus testeihin ja juoksemaan portaita tai ulos juoksemaan. itselläni on ollut samat oireet, ja niihin ei auttanut kuin astma lääkkeet, nytkin pitäisi käydä hakemassa uudet astma lääkkeet.

    • Hannariina

      menoa yksityiselle korva,nenä/kurkkutautien
      lääkärille.Hän osaa auttaa pulmassasi.
      Hän voi tutkia sen että johtuuko tukkoisuutesi
      esim.allergioita,rakennevioista, tai yms...
      Tai onko taustalla esim poskiontelotulehdukset?
      Itse kärsin myös samoista vaivoista kuin
      sinäkin ja kävin monta kertaa lääkärillä.
      Välillä söin antibioottikuurin ja välillä
      huuhdeltiin poskiontelot.
      Kunnes eräs lääkäri keksi määrätä
      Telfast nimistä allergialääkettä.
      Tämä lääke auttoi minua ja se on siinäkin
      mielessä hyvä ettei siinä tarvitse noita
      taukoja pitää niin usein kuin muissa
      allergialääkkeissä.Tämän lisäksi käytän
      tarvittaessa Nasocort nenäsuihketta.

      • Nanana

        Mulla itse asiassa onkin tällä hetkellä Telfast käytössä. (Ja Nasonex-suihke.) Josko nuo nyt sitten auttaisivat...


      • Nanana kirjoitti:

        Mulla itse asiassa onkin tällä hetkellä Telfast käytössä. (Ja Nasonex-suihke.) Josko nuo nyt sitten auttaisivat...

        Vois kokeilla (; Ittelläkin koko ajan nuhaa ja tukkoisuutta :/


    • Henna

      Mulla on erittäin hyvät kokemukset uudesta Dymista yhdistelmänenäsuihkeesta, jossa on siis antihistamiini ja kortisoni samassa suihkeessa. Itselläni on lisäksi Xyzal antihistamiini käytössä. Markkinoille on tullut uusi antihistamiini Revitelle, josta olen kuullut positiivisia kokemuksia.

      Siedätyshoito on kuitenkin se kaikista tehokkain tapa hoitaa siitepölyallergiaa ja sillä saadaan useiksi vuosiksi helpotusta allergiaoireisiin ja pystyy vähentämään allergialääkitystä. Itselläni on koivun siedätyshoidosta todella positiiviset kokemukset.Oireita ei tullut juuri lainkaan. Timotein siedätyshoidosta on jo ollut apua koviin silmäoireisiin, vaikka siedätyshoito päästiin aloittamaan vasta viime vuoden lopulla.En ole tarvinut silmätippoja ollenkaan, kun aiemmin jouduin käyttämään joka päivä useamman kerran ja silti mulle tuli oireita.

    • pitkä taival

      Itse kärsin samoista oireista ( jatkuva poskiontelontulehdus).

      Tutkimukset, krooninen sinuiitti, leikkausjonoon. Leikkaus, pari polyyppia pois. Nyt henkikulkee ! Ekaa kertaa ikinä.

    • apua23423

      itselläkin on usein nenä tukossa/nuha mikä avuksi? Joudun sitten yöllä käyttämään nenä suihketta että voin hengittää

    • henna3
    • Tähän se on

      Hel..tin poskiontelot. No ainoa mikä auttaa on Panacod. 2-3 tablettia päivässä. En lähde antibioottikuuriputkeen. Astman myötä kehittynyt tukkoisuus, jota pahentaa kaikki kemikaalit ja hajusteet. Näitähän ei voi vähentää, joten näillä mennään. Nenäsuihkeet ja muut suolahuuhtelut eivät auta. Särkylääkkeellä pysyy työkuntoisena.

    • Niiskunenä

      Haluan jakaa kokemukseni, jos joku googlailija eksyy lukemaan.

      Olen kärsinyt toistakymmentä vuotta jatkuvasta tukkoisuudesta ja nuhasta. Joka ikinen flunssanpoikanen muuttui kahden viikon rajuksi räkätaudiksi ja siitepöly- ja katupölyajat tuskaisiksi. Käytin päivittäin kortisonisumutetta. Potutti.

      Olin lukenut jo vuosien ajan maidon mahdollisista vaikutuksista limakalvoihin ja vaikka en maitoa juonut, vaan maitotuotteet tulivat juustoista ja hapanmaitotuotteista, aloin kypsytellä ajatusta niiden pois jättämisestä. Uskoa kokeiluun lisäsi se, että olin lapsena kärsinyt maitoallergiasta, luten moni lapsi.

      Jätin maidon pois ja samalla myös vehnän. Ensimmäisen kuukauden aikana henki kulki ehkä hieman kirkkaammin, mutta muutos ei ollut radikaali. Tämän jälkeen tilanne parani koko ajan ja ensimmäinen wow-efekti tuli, kun selkeä flunssanalku kurkkukipuineen hiipui pois, eikä nuhaa tullutkaan. Ennenkuulumatonta!

      Käytännössä elämä on ollut ihan helppoa. Rakastan juustoja, mutta ehkä vielä joskus voin poikkeustilanteessa niillä herkutella. Kaurakerma ja kookosmaito toimivat ruoanlaitossa loistavasti ja sininen margariini auttaa monessa.

      Odotan mielenkiinnolla kevään siitepölykautta. Ihanaa, jos luvassa ei olekaan parin kuukauden kärsimys!

    • Helpottaa

      Minulla myös loistavia kokemuksia Dymista-suihkeesta! Tosi tehokasta, suosittelen! Avaa nenän tosi hyvin.

      Lisäksi lääkkeettömät keinot kaikenlaiseen tukkoisuuteen, yskään, sisäilmaoireisiin on ollut minulle SUURI löytö, nykyään olen lähes oireeton! Kirjoitin kokemuksistani tänne: https://helpottaa.wordpress.com

      Tsemppiä!

    • jjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

      Ilmiselvästi viljatuotteet aiheuttaa sinulle allergisuutta.
      Viljatuotteet aiheuttavat eri erilaisi ongelmia.

    • derftgyh

      Sarvikuonon päivittäinen käyttö auttoi itselläni heti ekasta päivästä.

    • ilmansaasteista johtuvaa allergista nuhaa pidän onnistuneesti kurissa antihistamiineilla, jotka tosin aivastuttavat ja väsyttävät, mutta parempi sekin kuin jatkuva niiskutus ja niistäminen

    • SSaattaa

      on ja on ollut aina. kutisevia näppylöitä. zyrtec, histec, heinix (you name it - i'd eating them all)
      Olen huomannut sen, että jos syö suklaata, jäätelöä, jugurttia, rahkaa (rakastan rahkoja) kutina pahenee ja näppylöitä syntyy sekä kurkku kutisee, nenä tukossa - ei oikein aukea millään
      Kiva löytää täältä juttu, missä joku muukin on alkanut epäillä maidon osuutta tässä jutussa. (olen pahasti vehnäjauhoallerginen ja ennenkuin joku epäilee, testit tehty kymmenen vuotta sitten)

      • SSaattaa

        aivan ja piti lisätä, revitelle oli kokeilussa. kutina väheni kovasti, tyhjään vatsaan ottaminen on haaste - mutta onnistunee, kun ottaa haasteena ja saa kuulemma ottaa iltapäivälläkin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe