luontaistuotteista apua?

ahdistuskonkari

Onko kellään kokemuksia vaihtoehtohoidoista paniikkiin ja ahdistukseen? Minulla on tätä jatkunut jo 15 vuotta ja lääkkeitä en jaksaisi taas aloittaa. Jonkinlaista lapsenuskoa luonnollisiin parannuskeinoihin on, eli voisi minun tapauksessani auttaa paremmin kuin lääkkeet, joista en pidä, joskin olen syönyt citalopramia (cipramil) jo kahteen otteeseen. Ja parasetamolia (oxepam) silloin tällöin, tosi harvoin.
Kovin vakavaksi tapaustani ei voi kuvata. Pystyn käymään töissä ja kaupassa. Jos joudun lähtemään matkalle yksin, tulee aina ahdistus joka joskus pahenee paniikkihäiriöksi. Olen kuitenkin sen verran kauan tätä kärsinyt, että selviän näistä kohtuudella. Eihän ne ole vaarallisia (vaikkakin kerran lojuin monta tuntia piuhoissa terkkarissa kun sydän oli totaalisti sekaisin....).
No joka tapauksessa, jossain joku mainitsi jonkun orapihlajauutteen... mitä se on? .... tai ruokavalio, voiko sillä vaikuttaa asiaan? Happo-emästasapaino ym....???
Kesällä ryhdyin kasvissyöjäksi (poikaani tuen hankkeessaan, katsotaan miten kauan kestää), joten nyt pitkästä aikaa iskenyt paniikki voisi linkittyä muuttuneeseen ruokavalioonkin... en tiedä. Kommentteja?

11

1824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostaa minuakin

Olen lopettanut mielialalääkkeen samoihin vaivoihin, jonkin verran siitä oli apua mutta ei mitenkään ratkaisevasti. Pahimpaan ahdistukseen otan opamoxia, mutta yritän välttää sen ottamista mahdollisimman pitkälle.

Olen kovasti kiinnostunut myös esim. luontaistuotteista yms. Sellaista kuin Dormiplant (jos nyt nimen muistan oikein, valeriaana) olen kokeillut, ehkä auttaa jonkin verran. En vain ole kuitenkaan ottanut kuin pillerin silloin tällöin. Siinä sanotaan että saa käyttää max 2 vkoa kerrallaan, en tiedä miksi näin.

Kaikenlaista olen netistä lueskellut ja tullut siihen käsitykseen että esim. d-vitamiinin puute (joka minulla jopa todettu) voi aiheuttaa ahdistusta ja masennustakin, samoin magnesiumin puute. Noita olen sitten alkanut syömään. Samoin kalaöljyä. Niin ja JOS muistan oikein niin olen löytänyt sellaisiakin kirjoituksia että kalsiumin puute saattaa aiheuttaa ahdistusta. Itse en ole juurikaan käyttänyt maitotuotteita kymmeniin vuosiin....

Mutta toivottavasti tähän vastaa joku joka tietää paremmin.

• vastasi pian

Odotellessamme valistuneempia vastauksia tuli yksi asia mieleeni. Eli tuo kalsiumin ja D-vitamiinin puute käy siinä mielessä käsi kädessä, että ilman D-vitamiinia (jota kalaöljyssäkin on) ei Ca imeydy kovin hyvin. Eli vaikka latkisi kuinka maitoa niin ilman D vitamiinia siitä ei ole juuri apua. Kannattaa siis varmaan ihan luustonkin vahvana pysymisen vuoksi syödä edes juustoa leivän päällä. Mutta se oli uutta, että ne liitetään myös ahdistuneisuuteen. Täytyypä tarkkailla omalta osaltakin tätä puolta. Ja tuo valeriaana täytyy pistää hankintalistalle. Kaikkea pitää kokeilla.

Nuo luontaistuotenapit on siinä mielessä lääkkeen kaltaisia, että vaikuttavat aineet on aika lailla konsentroituneena jotta ovat tehokkaita, siksi niitä ei pidä liikaa nauttia (ruoalla harvemmin saa yliannostusta mistään aineesta).

• Itse olen kärsinyt aikuisiän ahdistuneisuudesta ja ajoittain paniikkikohtauksista. Olen syönyt 1,5 v Citalopramia, joka on parantanut elämän laatua. Kohtauksia on harvemmin enään, ehkä noin 3-4 krt / kk, vaihtelevasti. Näihin olen saanut Diapamia, tosin miedointa 2 mg:sta. Ahdistus kasvaa yleensä kun on lähdettävä johonkin uuteen tilanteeseen tai esim pitkillä automatkoilla, jossa iskee ahtaanpaikankammo ja tuntuu että happi loppuu. Olen kokeillut Antistressiä, Stressgardia, Dormiplantia, sekä Aconitum Napellusta. Huuhaaltahan ne tuntuvat, mutta joskus niistäkin on ollut apua, johtuen varmaan omasta päästä, josta pahat ajatuksetkin usein lähtevät vyörymään kuin kasvava lumipallo. Ainakin reseptilääkkeillä on oikeasti tehoa, huomasi kun aloitti Citalopramin käytön. 2 viikkoa meni kun se alkoi pikkuhiljaa vaikuttaan, ja paha olo sekä silmissä tuntuva kumma olo meni sen jälkeen ohi. En ole valmis luopumaan ja kohtaamaan elämää vielä ilman lääkkeitä. Pelottava ajatus. Elämä oli ihan syvältä ennen. Työnteko ja kaikki normaali kanssakäyminen oli aivan kamalaa. Ystäviä minulla on ja nyt olen pitänyt heihin yhteyttä aktiivisemmin kuin ennen. Viihdyn ja rauhallisin olo minulla on vieläkin omassa kotona.Sielläkin joskus iskee ahdistus, enkä tiedä mistä se lähtee ja mikä sen laukaisee. Sehän siinä ärsyttääkin!Olen tajunnut 3-kympin rajan ylitettyäni, että olen mikä olen, ei kaikkien tarvitse olla sellaisia liitäjiä, jotka ovat aina menossa, joten yritän levätä ja rauhoittua mahd. paljon. Liikuntaa harrastan silloin kun siltä tuntuu. Se kyllä helpottaisi oloa. Mutta en ota siitä pakkopullaa itselleni. Ahdistuksen ja paniikin kanssa eläminen vie paljon ylimääräistä energiaa, joka todellakin on väsyttävää ja vetää usein mielen matalaksi. Sellaista tämä elämä on. Nyt on hyvä päivä, huomisesta ei tiedä...

• miten parasetamoli

Ja oxepam ovat sama asia, sillä kyseessähän on kaksi aivan eri lääkettä ja myös käyttötarkoitus on eri.
      Mutta luontaistuotteista sen verran, käytän itse Dynaforce Extra Strongia.
      Minulle määrättiin myös cipralex, en voinut käyttää, mahani ei kerta kaikkiaan sietänyt lääkettä, ei se kuvotus vaan jatkuva ripuli..
      Lisäksi on myös käytössä opamox, jonka otan tarvittaessa.
      Ainakin minä uskon että luontaislääkkeistä on hyötyä!!!

• virheen.

Pahoittelen, tarkoitin ekassa viestissä oksatsepaamia enkä parasetamolia. Pitäisi olla näillä palstoilla huolellisempi...
        Mutta mitä tuo Dynaforte on? Eli mikä on vaikuttava aine ja mihin vaikuttaa, noin fysiologisesti siis? Otetaanko sitä jatkuvasti vai jos alkaa ahdistaa?

• että virhe se oli
        virheen. kirjoitti:

Pahoittelen, tarkoitin ekassa viestissä oksatsepaamia enkä parasetamolia. Pitäisi olla näillä palstoilla huolellisempi...
        Mutta mitä tuo Dynaforte on? Eli mikä on vaikuttava aine ja mihin vaikuttaa, noin fysiologisesti siis? Otetaanko sitä jatkuvasti vai jos alkaa ahdistaa?

Siis Dynaforce, vaikuttava aine on Ruusunjuuri. Lisää aivojen serotoniini ja dopamiinitasoa, sekä on myös vahva antioksidantti joka suojaa kehoa ulkoisilta rasituksilta. Pitää yllä hyvää mielialaa, edistää keskittymiskykyä.
        Yksi pilleri päivässä. Paketti jossa on 60 tabl maksaa noin 13 €, ei siis mikään hirveän kallis kun vertaa moneen muuhun luontaistuotteeseen.

Itse en halua olla koukussa ciproihin ym. vaikka myönnän että niille joille toimii, on varmasti hyvä asia. Mutta kun niistä on aina kuitenkin todella hankala päästä eroon.
        Olen syönyt nyt vasta viikon tuota Dynaforcea ja aamuisin mieleni on todellakin virkeämpi. Ei enää kauheita paniikki ja pelkotiloja, joka aamu.

• luonnontuotteet jees
        että virhe se oli kirjoitti:

Siis Dynaforce, vaikuttava aine on Ruusunjuuri. Lisää aivojen serotoniini ja dopamiinitasoa, sekä on myös vahva antioksidantti joka suojaa kehoa ulkoisilta rasituksilta. Pitää yllä hyvää mielialaa, edistää keskittymiskykyä.
        Yksi pilleri päivässä. Paketti jossa on 60 tabl maksaa noin 13 €, ei siis mikään hirveän kallis kun vertaa moneen muuhun luontaistuotteeseen.

Itse en halua olla koukussa ciproihin ym. vaikka myönnän että niille joille toimii, on varmasti hyvä asia. Mutta kun niistä on aina kuitenkin todella hankala päästä eroon.
        Olen syönyt nyt vasta viikon tuota Dynaforcea ja aamuisin mieleni on todellakin virkeämpi. Ei enää kauheita paniikki ja pelkotiloja, joka aamu.

Hei hei, kannattaa koittaa ST John's Wortia, eli mäkikuismaa. Itsekin aion, sillä sen on sanottu auttavan yhtä paljon kuin antidepressantit. :) Kannattaa koittaa luonnontuotteita ensin mieliala lääkkeitä, koska ne ovat paljon turvallisempia ja eivät jätä koukkuun. Niistä voi saada todella apua kunhan vaan löytää oman tuotteensa. :)

• on hyvä
        että virhe se oli kirjoitti:

Itsellä tämä on toiminut vallan mainiosti..

http://www.yrttipaja.fi/tuotteet.html?id=2/82

Ihan ok makuinen ruusunjuuritee, en nyt muista kuka se alunperin suositteli tätä minulle. Nämä suomalaiset yrttituotteet ovat yllätävän hyviä.

Ei nämä ihmeitä tee mutta yleisolotilaa parantavat kummasti.

• elimistölle ja

tuhoavat maksan sekä munuaiset samalla.Lopettakaa pillereiden popsiminen.Oletteko olleet pitkiin aikoihin kuivilla psyykenlääkkeistä.Jos ei ite pääse eroon niin päihdeklinikka auttaa.Googleta.

• ajatella.

Koska vakavasti paniikkihäiriötä sairastavat tarvitsevat lääkitystä. Eiköhän jokaisen oma lääkäri tiedä, milloin potilas tarvitsee "aivomyrkkyä" ja milloin ei. Samallalailla aknelääkkeetkin tuhoavat maksaa ja munuaisia.

• monella palstalla

ja syyllistetään reseptilääkkeiden syöjiä. Taitaa se olla niin ettei kukaan niitä HALUA syödä. Toisilla vain on niitä kohtaan niin suuri vastenmielisyys (esim minulla) että mielummin kärvistelee kuin syö niitä. Mutta jotkut ihmiset vain ovat niin heikoilla, että eivät pysty itse pitämään oloaan yhtään kurissa. Silloin rauhoittava voi olla järkeväkin vahtoehto saada homma kuriin. Mun mielestä jos sydän hakkaa päivästä toiseen 120/min, ei ole sekään hyvä. Mutta tietysti pitää henkistäkin puolta hoitaa. Eihän ne lääkkeetkään ihmeitä tee.
      Aina on ihmisiä jotka jäävät koukkuun lääkkeisiin, huumeisiin, alkoholiin. Ei ne sitä pahuuttaan tee vaan heikkouttaan. Ei ne sitä halua. Pitää olla tyytyväinen, ettei kuulu niihin, mutta ei niitä pidä syyllistää.
      Toisaalta olen sitä mieltä, että monet kaltaiseni luonnonlapset saisi kohtuu hyvään kuntoon alusta pitäen luontaistuotteilla. Eli lääkärit voisi kyllä niistäkin olla selvillä ja kertoa niistä jotain. Mulla oli pitkään oireetonta ja nyt jostain putkahti taas fillaroinnin jälkeen ahdistus. Ajattelin suoria tänään luontaistuotekauppaan. Katsotaan onko sanoissani perää. Monilla nämä on auttaneet; jos uskoa on... Mutta onhan se nyt hitto vie uskon asia kun pelkkä rauhoittavan lääkkeen mukana olo estää paniikkikohtauksia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      102
      3665
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      29
      2413
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      142
      2059
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      35
      925
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      851
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      61
      825
    7. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      30
      820
    8. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      5
      809
    9. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      40
      717
    10. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      89
      705
    Aihe