Miten palkanlasku hoituu

jos työpaikkana

on pieni yritys noin 20 henkeä ja palkanlaskun hoitava henkilö sairastuu. Jääkö palkat maksamatta? Onko firmoissa yleensä varahenkilö tälläisia tilanteita varten?

3

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      jos siis firmassa vain palkanlaskijalla oikeudet ja salasanat palkkaohjelmaan eikä kukaan muu osaa/pysty hommaa tekemään.

      • oli kun minä

        olin palkanlaskijana. Oli vain mentävä sairaana töihin. 10 vuotta olin tässä firmassa. Olen ollut töissä kun ranne murtui kaaduttuani liukkaalla. Onneksi oli vasen käsi. Olen ollut töissä myös kun sormi murtui. (koira veti nurin). Olen ollut töissä kun olkapää meni sijoiltaan (koira vetäisi silloinkin, rotikka 60 kg). Olen ollut töissä kun jalassa oli paha tulehdus (diabetes). Silloin sentään joku haki autolla töihin, muuten eivät olisi palkkojaan saaneet. Pahan ihottuman takia jouduin sairaalaan (itsestään jäljentävistä papereista). Minun oli pyydettävä, että pääsen pois palkkkoja laskemaan. Heti kun pääsin eläkeputkeen, otin lopputilin, vaikka tiesin että tulee 3 kk karenssi. Irtisanomisaikana pomo ei viitsinyt ketään etsiä tilalleni ja aika huvittavaa, pomo havahtui lähdettyäni vasta sitten kun työntekijät rupesivat kyselemään palkkojaan. Tein muutakin kuin hoidin palkanlaskun, olin kirjanpitäjä. Sen vain sanon, että pienessä firmassa ei voi sairastaa, kesälomat pitää pitää pätkissä. Aina on jossain kiinni, on palkanlasku, on alvin tilitykset, on verottajalle tilitykset ja paljon muuta. En suosittele kenellekään. Isossa firmassa on aina joku, joka tekee hommat kun on itse lomalla.


      • ei voi yleistää noin.
        oli kun minä kirjoitti:

        olin palkanlaskijana. Oli vain mentävä sairaana töihin. 10 vuotta olin tässä firmassa. Olen ollut töissä kun ranne murtui kaaduttuani liukkaalla. Onneksi oli vasen käsi. Olen ollut töissä myös kun sormi murtui. (koira veti nurin). Olen ollut töissä kun olkapää meni sijoiltaan (koira vetäisi silloinkin, rotikka 60 kg). Olen ollut töissä kun jalassa oli paha tulehdus (diabetes). Silloin sentään joku haki autolla töihin, muuten eivät olisi palkkojaan saaneet. Pahan ihottuman takia jouduin sairaalaan (itsestään jäljentävistä papereista). Minun oli pyydettävä, että pääsen pois palkkkoja laskemaan. Heti kun pääsin eläkeputkeen, otin lopputilin, vaikka tiesin että tulee 3 kk karenssi. Irtisanomisaikana pomo ei viitsinyt ketään etsiä tilalleni ja aika huvittavaa, pomo havahtui lähdettyäni vasta sitten kun työntekijät rupesivat kyselemään palkkojaan. Tein muutakin kuin hoidin palkanlaskun, olin kirjanpitäjä. Sen vain sanon, että pienessä firmassa ei voi sairastaa, kesälomat pitää pitää pätkissä. Aina on jossain kiinni, on palkanlasku, on alvin tilitykset, on verottajalle tilitykset ja paljon muuta. En suosittele kenellekään. Isossa firmassa on aina joku, joka tekee hommat kun on itse lomalla.

        Muuten juuri näin, mutta ei pidä paikkaansa että pienissä yrityksissä on _aina_ näin ja isoissa yrityksissä on _aina_ joku muu joka hoitaa hommat puolesta jos on itse sairaana. Itse olen työskennellyt näissä tehtävissä aika isossa yrityksessä ja kukaan ei hoitanut hommia puolestani poissa ollessani. Sen lisäksi että se oli todella kettumaista itselle, kun töitä kerääntyi poissa ollessa kauheat pinot, niin se on myös yrityksen kannalta todella pelottavaa, miten ohuiden lankojen varaan työnantajat jättäytyvät, ilman että on ketään joka hoitaa hommat, jos kriittisissä tehtävissä työskentelevä henkilö jää vaikka auton alle tai mitä tahansa muuta sattuu. Kyllä työnantajan pitäisi ymmärtää varautua back-up -henkilöllä siihen, että mitä tahansa voi elämässä sattua...

        Onneksi en työskentele ko. firmassa enää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2552
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      304
      2289
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2103
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1804
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1717
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1678
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1570
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1387
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1383
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1351
    Aihe