Syksyyn menee vielä jokunen viikko.
Sitten on taas värejä luonnossa, vähän erilaisia ja kamera on valmiina.
Kauhea kaatosade, sade-asu, hyvät kumpparit ja paljon lätäköitä mihin hypätä tasajalkaa. Kastemadot nousevat jalkakäytäville etteivät hukkuisi reikiinsä.
Tuulen kasaamat lehtikasat joita on kiva potkia kumppareilla hajalle.
Sadetuulen, punaiseksi, pieksemät poskipäät, siniteräksenharmaat silmät joiden ripsitä putoaa kaatosade poskille.
Salamat kuvastuvat noihin silmiin, ja seassa salamoi ilkikurinen katse.
Sadetakin päältäkin tuntuu hellä puristus takapuolelle.
Ja suudelmassa hakeutuu hellä käsi, avatun napin kautta, puristamaan, viiman herättämää rintaa?
Ja silloin jyrähtää ukkonen.
Syysinnostus
36
312
Vastaukset
- vaan et taaskaan
näe minua.....
Tähtesi en linnunradalle liidä.- HTZA
Ei edes sitä, miten tunnistaa nimimerkkejä toisistaan.
Vaan on sen voima säteillyt ja tehnyt minusta hyvän arvaajan.
Taivaankannen alla syöksyvä mustuus, paiskaa voimansa Stadin jalkakäytäville, kaataa Savosta jokusen puun, ison Päijänteen aalloilta pakottaa veneilijät Padasjoen vuonoon turvaan.
Sen voiman yllä lentäjä, vie konettaan tummin lasin, sinkoo UV-säteily niistä.
Mutta kaukana, oikein kaukana, kiitää meteori, sinisin iskuin, kuten silmäniskuin kiitää se siellä, linnunradan editse. Iskee silmää naiseen, maiseen. - handek
HTZA kirjoitti:
Ei edes sitä, miten tunnistaa nimimerkkejä toisistaan.
Vaan on sen voima säteillyt ja tehnyt minusta hyvän arvaajan.
Taivaankannen alla syöksyvä mustuus, paiskaa voimansa Stadin jalkakäytäville, kaataa Savosta jokusen puun, ison Päijänteen aalloilta pakottaa veneilijät Padasjoen vuonoon turvaan.
Sen voiman yllä lentäjä, vie konettaan tummin lasin, sinkoo UV-säteily niistä.
Mutta kaukana, oikein kaukana, kiitää meteori, sinisin iskuin, kuten silmäniskuin kiitää se siellä, linnunradan editse. Iskee silmää naiseen, maiseen.No, sanotaan näin.
Olet säkenöivä keskustelija, älykkö.
Mutta runosi ovat 4v tasolla. Oikeasti. - HTZA
handek kirjoitti:
No, sanotaan näin.
Olet säkenöivä keskustelija, älykkö.
Mutta runosi ovat 4v tasolla. Oikeasti.Hullu kun on.
Runoilija saattaa olla samanlainen.
Kiitos kuitenkin.
- ihme ja kumma
jonkin sortin runoelma vai keskustelun avaus?
Eiköhän jokainen tässä iässä tiedä mitä syksy on.
Sulla vaan nykyisin nuo rinnat tuppaa tulemaan mukaan joka viestiin.- HTZA
Ja avauksena kysymys kaikille, onko syksy liffaa, hei...?
Rintojen tuijotuksen ja käsittelyn opetti minulle jo äiti, vauvasta alkaen, joten siitä ei kannata minua moittia.
Ja, aika monet, rakastavat syksyäkin ja sen mukana kumppaniaan.
Minä osaan tehdä seksistisenkin aloituksen, mutta se ei ole oikein minua.
Yritän Perjantai-iltana. - jäi kesästä
mikä tuntunee väistyvän, kuinka paljon jäi unelmia, jotka eivät muuttuneet todeksi pitkinä lämpiminä kesäöinä,jolloin kuljeskeli rannoilla. Niillä rannoilla, joilla keväällä kulkiessaan havainnoi aivan uusin silmin vihreyden hentoja vaaleita sävyjä, kuin ei koskaan ennen. Elämän keväässä. Kesä tuli, syvenivät vihreät sävyt, vaan ei päässyt kasvuun ihmissuhteissa orastavat alut...ja syksyä odottaa.Vieläkö näkee syksyn kauneuden, kuten on aina nähnyt, vai tummuuko tienoo toivottomuuteen.
Sanoisin keskustelun avaukseksi....jos vain osaa nähdä.
Ja rinnassa on ...tunteita.
- kawe
voisi tehdä 3-vuotias poika, joka tuottaa iloa äidilleen ihan suukoksi asti hellyyden tunnossaan, mutta ei enää rintaa......
Syksy on kuulauden, värien, kirpeiden aamujen ja pitkien kävelylenkkien (oli)aikaa.
Kun illat tummuvat, sade ropisee turvallisesti ikkunapeltiin on vahvan teen ja voimakkaiden värien ja kynttilöiden aika.
(tuossa puistossa palavat nuoren ihmisen muistolle kynttilät) - Ukko raiska
Pysty hyppimään leinin runtelemilla jaloillasi,nokillesi tuuperrut lätäkköön.
Niistä silmistä olisi riittänyt maininta,kuin veitsen viillot,yhtä punaiset ,sointuvat hyvin yhteen nenän värin kanssa.
Ilkikurinen katse joka on maailman puristuksessa muutunut synkäksi tuijotukseksi,ei loista ilo noilta kasvoilta.
Suupielen vino virnistys kertoo ainoastaan parasta ennen päiväyksen umpeutuneen,se hellä käsi joka hapuilee,se hapuilee vanhasta muistista sepalusta.
Tulikohan se isompi tena laitettua paikoilleen?- HTZA
kaikille ei tunne avaudu.
Inho ja viha vaan. - PimuF.
oma mies tässä lähempänä 60-kymmentä kuin 50-kymmentä.. Kumman notkeasti mies vielä veneeseen menee ja rantaan hyppää kuin nuori pantteri...kun saareen mennään. Minä se olen viimeinen joka veneestä nousen...mies siinä aina joutuu minulle käden ojentamaan...kun laituriin tullaan...että, tulehan sieltä muruseni;) ja ikäeroa meillä seitsemän vuotta eli nuorempi..olen...
Ei se notkeus ikää katso;)) Jos, hyvässä kunnossa muuten fyysisesti on..niin ei tuo 60-kymmentä ole vielä ikä eikä mitään...Kaikki se enemmän kiinni tuolta "korvien välistä" ja siitä miten elämään suhtautuu...
Faijani vielä kun viimeisiä hetkiä sairaalassa oli...näytti yhdelle Proffalle siellä miten tehdään selkäkieppi...ja viimeisen asti piti kunnostaan hyvää huolta...nyt se jo hymyilyttää mutta sellainen vain oli..luonteeltaan...
Saisit hävetä! Tosi typerä yleistys....jos itse on huonossa fyysisessä kunnossa ei saisi muita osoittaa sormella...olemme yksilöitä kaikki...yritä vast´edes muistaa...
t.Pimu - niin ja ne korvien välit
PimuF. kirjoitti:
oma mies tässä lähempänä 60-kymmentä kuin 50-kymmentä.. Kumman notkeasti mies vielä veneeseen menee ja rantaan hyppää kuin nuori pantteri...kun saareen mennään. Minä se olen viimeinen joka veneestä nousen...mies siinä aina joutuu minulle käden ojentamaan...kun laituriin tullaan...että, tulehan sieltä muruseni;) ja ikäeroa meillä seitsemän vuotta eli nuorempi..olen...
Ei se notkeus ikää katso;)) Jos, hyvässä kunnossa muuten fyysisesti on..niin ei tuo 60-kymmentä ole vielä ikä eikä mitään...Kaikki se enemmän kiinni tuolta "korvien välistä" ja siitä miten elämään suhtautuu...
Faijani vielä kun viimeisiä hetkiä sairaalassa oli...näytti yhdelle Proffalle siellä miten tehdään selkäkieppi...ja viimeisen asti piti kunnostaan hyvää huolta...nyt se jo hymyilyttää mutta sellainen vain oli..luonteeltaan...
Saisit hävetä! Tosi typerä yleistys....jos itse on huonossa fyysisessä kunnossa ei saisi muita osoittaa sormella...olemme yksilöitä kaikki...yritä vast´edes muistaa...
t.Pimuja kuka häpee mitäkin....
Mietippä sitä vai mietitkö? - PimuF.
niin ja ne korvien välit kirjoitti:
ja kuka häpee mitäkin....
Mietippä sitä vai mietitkö?mitä kukin häpeää tai häpeä ja miksi?
t.Pimu
- Meriläinen
syksyn ihminen niin minulle syksy on jo alkanut.
Syksy alkaa silloin kun illat pimenee ja viilenee, elokuun kuutamoyöt.
Saaressa katselen pimeyden läpi kuutamon heijastusta mereen, tänä vuonna se tosin ei ollut täysi kuutamo silloin.
Toisella rannalla elosalamat välähtelivät.
Majakat ja loistot näyttävat valoa laivoille. kaupunkien valot, muttei meteliä.
Laineet löivät hiljaa rantaan hiekkarannasta tulee aivan erilainen ääni kun kivikosta.
Siitä kaikesta olen jo tänä Syksynä nauttinut, nyt sataa ulkona ja minulla on kynttilöissä tulet kun alkaa pimenemään, ihan syksyn tuoksu ulkona kun kävin siellä.
Edessä vielä se syksyn värikylläisyys ja lintujen pois muutto, usvat aamuisin meren yllä.
Syksy ON ihanaa aikaa.haistellut aamuisin syrämeni kyllyyrestä,aamujen tuoksuja koitan ottaa kiinni menetettyjä aamuja.
Jokainen aamu kun menee ulos ja vetää keuhkot täyteen tuoksuja ja tuntee elävänsä,on kaunis ja elämisen arvoinen.
Elävä liekki on kaunis katsella ja tosiaan kuuluu pimeisiin vuorenaikoihin.- Meriläinen
koti-kiusattu kirjoitti:
haistellut aamuisin syrämeni kyllyyrestä,aamujen tuoksuja koitan ottaa kiinni menetettyjä aamuja.
Jokainen aamu kun menee ulos ja vetää keuhkot täyteen tuoksuja ja tuntee elävänsä,on kaunis ja elämisen arvoinen.
Elävä liekki on kaunis katsella ja tosiaan kuuluu pimeisiin vuorenaikoihin.voi tietää kuinka myrsky raivoaa...
Katselin viime reissulla jäännää juttua; Oli täysin tyyni ja aurinkoinen ilma, yhtäkkiä ukkonen räjähti muutaman kerran vastarannalla ja alkoi tuuli kova tuuli. Pysähdyin seuraamaan luontoa meri joka oli ollut tyyni oli aallokkoa täys, pieniä vaahtopäitä joka aallolla, se oli valkoisenaan vaahtopäistä, sitä myräkkää kesti vähän yli tunnin koska sen alkaessa olin menossa saunaan ja sieltä tullessa oli jälleen tyyntä ja rauhaisaa joka puolella. Ei tietoa ukkosesta ei vaahtopäistä, Rauhallinen ja kaunis ilma. Meriläinen kirjoitti:
voi tietää kuinka myrsky raivoaa...
Katselin viime reissulla jäännää juttua; Oli täysin tyyni ja aurinkoinen ilma, yhtäkkiä ukkonen räjähti muutaman kerran vastarannalla ja alkoi tuuli kova tuuli. Pysähdyin seuraamaan luontoa meri joka oli ollut tyyni oli aallokkoa täys, pieniä vaahtopäitä joka aallolla, se oli valkoisenaan vaahtopäistä, sitä myräkkää kesti vähän yli tunnin koska sen alkaessa olin menossa saunaan ja sieltä tullessa oli jälleen tyyntä ja rauhaisaa joka puolella. Ei tietoa ukkosesta ei vaahtopäistä, Rauhallinen ja kaunis ilma.Heräsin ukkosen kuminaan,kuuntelin sen matalaa ,polveilevaa ja uhkaavaa mörinää.
Sellasella äänellä kun puhuis,siin olis katu uskottavuutta.
On mulla toisinaan ihan sairas ikävä laivaan ja kaikkeen siihen mitä se erusti mut aikansa kutakin ja en mä perheelle sitä kerro.- Meriläinen
koti-kiusattu kirjoitti:
Heräsin ukkosen kuminaan,kuuntelin sen matalaa ,polveilevaa ja uhkaavaa mörinää.
Sellasella äänellä kun puhuis,siin olis katu uskottavuutta.
On mulla toisinaan ihan sairas ikävä laivaan ja kaikkeen siihen mitä se erusti mut aikansa kutakin ja en mä perheelle sitä kerro.ymmärtää.
Teit tosi ison muutoksen kun maihin jäit.
Ja se on tosi arvokas asia ettet perheelles sitä kerro, ne pian syyllistäisivät vain itseään ja siinä teillä olis monta tuskaa, nyt ei ole kun sun tuskas.
Toisaalta ne ei ehkä edes ymärtäis sua, me kun ollaan kaikki niin erilaisia. Meriläinen kirjoitti:
ymmärtää.
Teit tosi ison muutoksen kun maihin jäit.
Ja se on tosi arvokas asia ettet perheelles sitä kerro, ne pian syyllistäisivät vain itseään ja siinä teillä olis monta tuskaa, nyt ei ole kun sun tuskas.
Toisaalta ne ei ehkä edes ymärtäis sua, me kun ollaan kaikki niin erilaisia.Eihän sitä perhettä syylistetä,mä painan pahkaani sellaiset tunteet.
ittekseni kun täs keinus istuskelen ja korkeintaan päästän kaihoisan hymyn suupieliin.
nuorempana oli ne maljat joista ilon aiheet otettiin ja nyt on katkeran kalkin vuoro,aikansa kutakin sanotaan.
Ompahan ainakin näkökulmaa arjen murheisiin.- Meriläinen
koti-kiusattu kirjoitti:
Eihän sitä perhettä syylistetä,mä painan pahkaani sellaiset tunteet.
ittekseni kun täs keinus istuskelen ja korkeintaan päästän kaihoisan hymyn suupieliin.
nuorempana oli ne maljat joista ilon aiheet otettiin ja nyt on katkeran kalkin vuoro,aikansa kutakin sanotaan.
Ompahan ainakin näkökulmaa arjen murheisiin.kuinka erilailla ihmiset elää.
Mä elin nuoruudessa sen katkeran kalkin, kolmekymppisenä olin varma ettei elämällä ole mulle mitään hyvää annettavaa enää koskaan. Että olen hautaan valmista tavaraa.
Nyt kun siitä kaikesta on mennyt ihmisen ikä niin nautin elämästäni, pienistä suurista asioista.
Mutta voin myös allekirjoittaa lauseesi:
Ompahan ainakin näkökulmaa arjen murheisiin. Meriläinen kirjoitti:
kuinka erilailla ihmiset elää.
Mä elin nuoruudessa sen katkeran kalkin, kolmekymppisenä olin varma ettei elämällä ole mulle mitään hyvää annettavaa enää koskaan. Että olen hautaan valmista tavaraa.
Nyt kun siitä kaikesta on mennyt ihmisen ikä niin nautin elämästäni, pienistä suurista asioista.
Mutta voin myös allekirjoittaa lauseesi:
Ompahan ainakin näkökulmaa arjen murheisiin.kaks kolhittua mut elämää arvostavaa ihmistä,ulvotaan kuuta ja parannetaa mailmaa.
katellaan onkelmia jotka on meiän kämmenellä,suurina ja pelottavina,
pyyretään jumalia ottamaan meiät keinuunsa ja heijaamaan korkealle.
Näin tehtäisiin jos rannalla,siel aaltojen kuohuissa tavattaisiin.- Meriläinen
koti-kiusattu kirjoitti:
kaks kolhittua mut elämää arvostavaa ihmistä,ulvotaan kuuta ja parannetaa mailmaa.
katellaan onkelmia jotka on meiän kämmenellä,suurina ja pelottavina,
pyyretään jumalia ottamaan meiät keinuunsa ja heijaamaan korkealle.
Näin tehtäisiin jos rannalla,siel aaltojen kuohuissa tavattaisiin.näin me tehtäisiin.
Kuun ulvominen on mulle tuttua. Myöskin tuskaani olen tuuleen joskua huutanut. Siksi voin sanoa että tuulella on ystävä ja tuuli on minun ystäväni.
Tuuli, kuohuva meri ja me kaksi.... siin se on eikä voi paremmaksi tulla.
- HamiN50v
sitä paitsi olisi kiva, että joku muukin nauttisi rinnositani kuin minä itse... vaikkei sillä nyht ole syksyn kanssa mitään tekemistä...
- Tekstisi
piristi tämän iltapäivän :)
Lisää?
;)- HTZA
Kun syksyn ensimmäinen puna-keltainen lehti on kamerani linssin alla.
Katselen sitä sitten tietokoneeni isolta ruudulta ja annan mielikuvien juosta.
Jo nyt, voisi tarinoida jotenkin näin:
Kaunis lehti, nuorena se oli täynnä vihreän antamaa yhtymisen kiihkoa...
Siinä näkyy vieläkin vihreän heijastus..Kuollut se ei ole, rakkautta on paljon vielä jäljellä.
Muut värit ovat ottaneet vallan, keltaisen ymmärrys, punaisen viisaus.
Se ei ole enää hauras kun kevään aamussa, se on sitkeä, se on kokenut paljon myrskyjä ja tuulia. Sen suonet erottuvat paljon vahvemmin kuin nuorena, kertoen siitä veren voimasta joka niissä on virrannut.
Ne suonet antavat ymmärtää että vielä ne sykkisivät, kunhan vain olisi oksa. - kawe
HTZA kirjoitti:
Kun syksyn ensimmäinen puna-keltainen lehti on kamerani linssin alla.
Katselen sitä sitten tietokoneeni isolta ruudulta ja annan mielikuvien juosta.
Jo nyt, voisi tarinoida jotenkin näin:
Kaunis lehti, nuorena se oli täynnä vihreän antamaa yhtymisen kiihkoa...
Siinä näkyy vieläkin vihreän heijastus..Kuollut se ei ole, rakkautta on paljon vielä jäljellä.
Muut värit ovat ottaneet vallan, keltaisen ymmärrys, punaisen viisaus.
Se ei ole enää hauras kun kevään aamussa, se on sitkeä, se on kokenut paljon myrskyjä ja tuulia. Sen suonet erottuvat paljon vahvemmin kuin nuorena, kertoen siitä veren voimasta joka niissä on virrannut.
Ne suonet antavat ymmärtää että vielä ne sykkisivät, kunhan vain olisi oksa.elämästä joka antaa paljon ymmärtäjälle ja vie kaiken jos odottaa vain parasta.
Jokaiselle on oma oksa, mihin elämänsä lehdet levittää. Olemme ruskan lähellä onko lehdilläsi ilon ja rakkauden värikylläisyys vai tyhjyys ja kyynisyyskö tiputti harmaat lehdet kylmenneeseen maahan.
- paapuuri
ihan tuli vedet silmiin ;))
Tein muuten tosi hyvää kaalilaatikkoa, syksyn ensimmäistä ja
varmaan parasta mitä olen koskaan tehnyt.
Tai sitten minulla oli vaan kova nälkä, kun en ole aikaisemmin tänään ehtinyt syömään.
Syksyn tulon huomaa jo nyt, tuolla marjapuskissa kolutessani näkee, miten pensaiden lehdet ovat ruskettuneet ja käpristyneet, pian tippuvat pois.
Pian tippuvat myös karviaiset ja herukat, ovat jo niin kypsiä, joten menen taas ;)))- HTZA
en unohda koskaan, yksi asia on vieläkin mielessä.
- paapuuri
HTZA kirjoitti:
en unohda koskaan, yksi asia on vieläkin mielessä.
minulla on koko ajan hurjan monta asiaa mielessä ;))
**
Nyt sitä kaalilaatikkoa olisi reilusti, tein kaksi isoa vuokaa täyteen :)
- henri|
olen hankkinut lehtipuhaltimen, polttomoottorilla toimivan.
Sillä saa lehdet puhallettua ympäri pihaa, ja innokaimmat kopeloijat säikähtää karkuun.
Ei salamoita, eikä jyrinää. Työt alkaa taas):
Saas nähdä minkälainen syksy tästä tulee, nyt sen verran syksy suunnitelmia mielessä, joskos aloittais taas lenkkeilyn, sieltä sitä punaa poskiin vois saada:))- PImuF.
sieltä ei nyt malta pois pysyä...ja punaset posket...niih...ne sit tulee kaupan päälle..;))saunaan ei viitsi enää tosin mennä..
t.Pimu PImuF. kirjoitti:
sieltä ei nyt malta pois pysyä...ja punaset posket...niih...ne sit tulee kaupan päälle..;))saunaan ei viitsi enää tosin mennä..
t.Pimukesäistä ilmaa on onneksi taas tulossa, ja viel loppuviikko lomaa, kivaa:))
On se kiva kun on sellanen paikka niiku teilläki, pääsette nauttimaan merimaisemasta, varmaan upeeta:))
Nautinnollisia hetkiä teille:)))- Pimu.F.
sasus kirjoitti:
kesäistä ilmaa on onneksi taas tulossa, ja viel loppuviikko lomaa, kivaa:))
On se kiva kun on sellanen paikka niiku teilläki, pääsette nauttimaan merimaisemasta, varmaan upeeta:))
Nautinnollisia hetkiä teille:)))kustannuksin, sitä kuitenkin voi tuosta luonnosta nauttia...isompaa venettä nyt kyllä kovasti jo mieli..saa sitten nyt nähdä myykö tämä toinen kaveri syksyllä omansa...siinä kun on ohjaus sellainen rattisysteemi että, minäkin voisin ajaa..ja kundi myös..;)) perämoottori yksin vähän hankala... Iloinen olen nyt yksin siitä, että, mies "kunnossa"...voidaan lähteä merelle..kaikki elämässä niin suhteellista tässä iässä kun ollaan..huomisesta kun emme onneksi tiedä...oppinut olen elämään nyt päivän kerrallaan ja nauttimaan myös siitä satoi tai paistoi sama se...ja se on upeeta..
t.Pimu
- PimuF.
Nooh. Kundin kanssa käytiin tänään Jumbon Stockalla..niin siellä kun käppäiltiin myös kirja-osastolla...sattui silmiini Ihana kirja joka tuosta Kuninkaan Saaresta...oli kirjoitettu, kauniit kuvitukset myös siinä...ajattelin, että, kyllä huomenna itselleni hankin...oli siellä yhdessä korissa, näitä kirjoja... käypä katsomassa.
tsau;
t.Pimu - Heikunkeikku
..kertomus, jonka kannattamana oli helppo mennä syksyn kaatosateen alle.
Tuollaisella ilmalla en kuitenkaan menisi pihalle pomppimaan.
Sadetakin päältä puristeleva käsi, kuulostaa tosi mukavalta, puhumattakaan takin alle hakeutuvasta kädestä. Hämärä muistikuva on sellaisestä käpälöinnistä :)
Mutta käytäntöön asti hämärillä muistikuvilla ei pötkitä.
Syksy enteilee talventuloa. Talvi on vähemmän innostava vuodenaika. Vaivun jonkinasteiseen horrokseen ja sisäiset inspiraatiot pysyvät piilossa, odottaen kevään puhkeamista, jolloin tunnen taas herääväni.
Syksy on keskittymistä alkavaan lukuvuoteen, tutustumista uusiin oppilaisiin ja lataamalla itseensä keskittyneisyyttä näihin asioihin. Väliajoilla pompahdan metsään keräämään puolukoita. Kirjojen lukeminen on myös mieltä virkistävää. Eilen sain luettua hyvin mielenkiintoisen kirjan ja tänään meen hakemaan lähikirjastosta sinne tilaamani kirjan, jota sitten illalla alan innolla lukemaan. Kirjaehdotuksen sain täältä palstalta, saapi nähdä mimmonen on. Osasiko kirjan ehdottaja ehdottaa minulle sopivan kirjan, se jää nähtäväksi.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917485- 373977
- 453520
- 2362814
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402662- 452492
- 1322401
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292289Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna202248- 451972