refluksi, astma, hulluus vai mikä?!

Kohta sekaisin

Hei!

En tiedä, mille osastolle tämä olisi pitänyt kirjoitta, mutta kokeilen, löytyisikö täältä keltään samoja kokemuksia.

Minulla on jatkuvasti limannousua kurkkuun, kurkun karheutta, erityisesti yön jälkeen nenä tukossa, nyt on ollut välillä ahdistavaa tunnetta rinnassa ja tunne kuin "pitäisi röyhtäistä", tuntuu myös kuin henkeä ahdistaisi lievästi. Refluksitautia tutkittiin vuosia sitten, kun kärsin närästysoireista ja ääniongelmista (joita on yhä) ja söin lääkekuurinkin, mutta siitä ei ollut erityisemmin apua. Refluksitautini todettiin "lieväksi" ja ruokavaliolla jne. hoidettavaksi.

Oireet tuntuvat välillä niin ahdistavilta, että olen alkanut jopa epäillä astmaa, mutta voiko refluksitaudissa olla hyvin voimakkaatkin oireet mm. rinnassa? Minulla on myös laktoosi-intoleranssi ja usein vatsaoireita, kuten turvotusta, ripulia ja "vatsakramppeja".

Niskat ja hartiat on jatkuvasti jumissa, samoin alaselkä kipuilee, vaikka pyrin harrastamaan liikuntaa ja jumppaa säännöllisesti. Huimausta ja pyörrytystä on ollut varmaankin juuri kireistä niskoista johtuen.

Olenko siis hullu vai onko vaivoihini järkevää selitystä? Voivatko pitkään jatkuneet lihaskireydet pahentaa myös mahdollisia refluksioireita? Pitäisikö mennä astmatesteihin? Onko kohtalotovereita? Kun kaikesta huolimatta tunnen itseni kuitenkin perusterveeksi kolmikymppiseksi, niin olisi kiva kun löytyisi jotakin apua näihin oireisiin, jotka vaikuttavat jo jokapäiväiseen elämään..! :)

11

6479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laryngo

      selitys löytyy -- vie vaan aikaa löytää se (ja saada hyvä lääkäri)!

      Refluksiin iittyen .... jos sinun refluksisi ei ole kuitenkaan niin lievä, että pysyy kurissa ruokavaliolla
      ja niillä tavallisilla muutoksilla (sängynpääty ylös, tunteja ennenkuin vaakaan, stressin hallintaa, rauhallinen syöminen ym ym), kannattaa käydä kyllä
      uudestaan lääkärillä ja kokeilla EHDOTTOMASTI pitemmän aikaa kuin vain se yksi kuukausi. Se on tullut tälläkin palstalla monta kertaa esille. Tuohon kurkun puolelle menevään refluksiin suositellaan (kurkkulääkäreiden puolella) muutenkin jo 3-6 kk "koejaksoa". Itselläni kesti runsaat 3 kuukautta ( tiukka refluksiremppa) ennenkuin oireet diagnosoinnin jälkeen helpottuivat. Eri lääkäreillä on asioista eri mielipiteitä - siihen törmäsi heti ensimmäisen vuoden aikana!

      Sinun luettelemasi oireet (lima kurkussa, karheus, ääniongelmat, hengenahdistus) ovat ainakin typityypillisiä laryngofaryngeaalisen (kurkunpään) refluksin oireita. Itselläni satunnainen vuosia kestänyt hengenahdistus häipyi Nexiumin käytön myötä. Enpä olisi sitä uskonut!! Refluksiin voi liittyä toisilla myös voimakasta rintakipua (kannattaa tietenkin tarkistaa ettei ole sydänperäistä), joka voi muistuttaa pahimmillaan sydänkohtaustyyppistä kipua. Oireet voivat toki olla viitteitä muistakin taudeista. Astmaattiset piirteet voivat syntyä joko ihan minimaalisen ylösnousun kautta joka pääsee/tihkuu keuhkojen puolelle tai sitten hermoärsytyksen kautta ruokatorven puolelta - molemmat saavat aikaan supistumista. Joten refluksi voi olla taustasyynä ...

      Harmi, että sinulla on niska ja hartiaoireita liikunnasta huolimatta! Kurkun alueen
      lihaksisto on hirveän pienellä alueella, joten epäilisin että niskojen jumittuminen vaikuttaa kyllä äänentuottoon osallistuviin lihaksiin. Ja jos alue on refluksin takia tulehtunut jo ennestään, luulisi tämän tuntuvan oireiden pahentumisena.

      Muistaakseni naprapaateilla on ainakin mainittu tietyt nikamat, joita refluksikoilla käsitellään. Jotkut on saanut tavallisesta hieronnasta apua lihaskireyteen ja ainakin kertoneet, että oireet on tuntuneet helpottaneen vähäksi aikaa.
      En tiedä vaikuttaako tämä lihas/hermopohjalta sulkijan tahattomiin aukeamisiin vai lähinnä kivun tuntemismekanismeihin rentoutumisen kautta (esim stressi saattaa vääristää kivuntuntemista refluksin yhteydessä niin että tuntuu että refluksia on enemmän vaikka ylösnousu pysyy ihan samalla tasolla ja ainoastaan kivuntunteminen lisääntyy).

      Hieronnasta puheen ollen suosittelen lämpimästi Voice Massage hierontaa, joka keskittyy nimenomaan kaulan alueelle (ja suositellaan mm äänioireisille, refluksikoille ym). Puheterapeutilla varmaan olet jo käynyt äänioireiden vuoksi?
      Itse olen refluksikko äänityöläinen, joten olen aina kiinnostunut kuulemaan
      erityisesti "ääni ja refluksi" kokemuksia.

      Tsemppiä oireiden kanssa!!

      • Kohta sekaisin

        Tosiaan, kun löytäisikin hyvän lääkärin... Kävin terveyskeskuksen yleislääkärillä ja hän totesi, ettei ole järkeä syödä refluksilääkkeitä, jos ne eivät ole aiemminkaan sanottavasti auttaneet. Kyseisen lääkärin mukaan kurkkuoireet eivät kuulu refluksiin(!), vaan refluksitauti polttelee ylävatsassa ja ruokatorvessa. Totesi vain, että "ne voi olla jotakin muita ruuansulatusvaivoja". Että näin asiantuntevaa apua on tarjolla.

        Puheterapeutilla on tullut käytyä muutaman kerran, mutta sielläkään ei todettu äänentuotossani mitään merkittäviä ongelmia, erilaisia harjoituksia neuvottiin/kehotettiin kuitenkin tekemään. Eipä ole tullut enää säännöllisesti tehtyä...

        Mutta jospa pahimmat oireet taas ajan kanssa helpottaisivat - vielä kun osaisi olla stressaamatta niistä liikaa, ja siten pahentaa omaa oloaan!

        Stressitöntä syksyä kaikille refluksi- ja muille vaivaisille! :)


      • Laryngo
        Kohta sekaisin kirjoitti:

        Tosiaan, kun löytäisikin hyvän lääkärin... Kävin terveyskeskuksen yleislääkärillä ja hän totesi, ettei ole järkeä syödä refluksilääkkeitä, jos ne eivät ole aiemminkaan sanottavasti auttaneet. Kyseisen lääkärin mukaan kurkkuoireet eivät kuulu refluksiin(!), vaan refluksitauti polttelee ylävatsassa ja ruokatorvessa. Totesi vain, että "ne voi olla jotakin muita ruuansulatusvaivoja". Että näin asiantuntevaa apua on tarjolla.

        Puheterapeutilla on tullut käytyä muutaman kerran, mutta sielläkään ei todettu äänentuotossani mitään merkittäviä ongelmia, erilaisia harjoituksia neuvottiin/kehotettiin kuitenkin tekemään. Eipä ole tullut enää säännöllisesti tehtyä...

        Mutta jospa pahimmat oireet taas ajan kanssa helpottaisivat - vielä kun osaisi olla stressaamatta niistä liikaa, ja siten pahentaa omaa oloaan!

        Stressitöntä syksyä kaikille refluksi- ja muille vaivaisille! :)

        ilman muuta selvää, että taatusti stressaa tuollainen tilanne, jos ei apua
        tai kunnon lääkäriä/diagnoosia löydy. Koita kestää mikä ikinä oireiden takana
        onkin!

        Noista "refluksi ei vaikuta kurkkuun" lääkäreistä en ole vähään aikaan kuullut.
        Oliko vanha vai nuori lääkäri (nuorten lääkäreiden pitäisi tämä jo tietää), joka
        tällaisia tokaisi? Ei tuollainen kommentti ainakaan lääkärin ammattitaitoon herätä luottamusta.

        Itse en enää käytä yleislääkäreitä taudin seurantaan. Käytän useimmiten yksityistä kurkkulääkäriä, joka on hyvä kuunteleen ja ottaa asiat tosissaan - tämä ei tietenkään poista minun tautia mutta helpottaa kun lääkärillä on hyvä asiakaspalveluasenne. Teen ääniharjoituksia taas säännöllisesti (parin kuukauden tauon jälkeen). Itsellä oli todella huonoa kautta 5 - 6 viikkoa yhtäjaksoisesti kesä-heinäkuun aikana. Epäilivät hermopinnettä kurkun seudulla, mikä olisi aiheutunut kurkunpään refluksin aiheuttamasta tulehduksesta.


        Refluksettomia hetkiä!


      • muusikko86
        Laryngo kirjoitti:

        ilman muuta selvää, että taatusti stressaa tuollainen tilanne, jos ei apua
        tai kunnon lääkäriä/diagnoosia löydy. Koita kestää mikä ikinä oireiden takana
        onkin!

        Noista "refluksi ei vaikuta kurkkuun" lääkäreistä en ole vähään aikaan kuullut.
        Oliko vanha vai nuori lääkäri (nuorten lääkäreiden pitäisi tämä jo tietää), joka
        tällaisia tokaisi? Ei tuollainen kommentti ainakaan lääkärin ammattitaitoon herätä luottamusta.

        Itse en enää käytä yleislääkäreitä taudin seurantaan. Käytän useimmiten yksityistä kurkkulääkäriä, joka on hyvä kuunteleen ja ottaa asiat tosissaan - tämä ei tietenkään poista minun tautia mutta helpottaa kun lääkärillä on hyvä asiakaspalveluasenne. Teen ääniharjoituksia taas säännöllisesti (parin kuukauden tauon jälkeen). Itsellä oli todella huonoa kautta 5 - 6 viikkoa yhtäjaksoisesti kesä-heinäkuun aikana. Epäilivät hermopinnettä kurkun seudulla, mikä olisi aiheutunut kurkunpään refluksin aiheuttamasta tulehduksesta.


        Refluksettomia hetkiä!

        Täällämyös yksi hulluuden partaalla oleva...Itselläni tämä lääkäri-kierre alkoi pari vuotta sitten "rintalihastulehduksella":DSiitä sitten käyty tutkituttamassa astmaa,allergiaa,kiropraktikolla,hierojalla,osteopaatilla,ekg otettu,laktoosi-intoleranssi todettu....VAAN nytpä osasi viisas FYSIATRI epäillä helikobakteeria. Näitä oireita siis mulla: hengenahdistus,rintapistot-ja kivut,sydämentykytys,ilmavaivat,närästys,selkäkivut,nikamalukot,nenän tukkoisuus,yölliset heräämiset kun ei saa happea...(kuin olisi ilma tiellä ylävatsassa???) ja näistä seuraa: unettomuus,paniikkihäiriö,masennus,vitamiinien puutos kun ei mikään imeydy...
        huoh!!!!
        tässä taas mennyt tää alkusyksy näitten kaa.toivon TODELLA että sieltä bakteeriviljelystä jotain löytyy.Ainoo mistä oon tähän mennessä saanu apua on todellaki noi maitotuotteet pois ja ruisleipä sekä osteopaatin nikamalukkojen avaukset rintarangasta...
        Tsemppiä kaikille "hulluksi" tuleville:=)


    • retyihjghjk

      Kärsin pahoinvoinnista, vatsavaivoista ja kaikesta niihin liittyvästä. Tutkimukset edelleen kesken, mitään ei ole selvinnyt parissa vuodessa. Suosittelen apteekista saatavaa silicageeliä. Se on auttanut minut jo kerran tästä ahdingosta vuosia sitten ja nyt on menossa toinen pullo ja olo on helpottunut.

      • iisakki hajuherne

        Mulla kanssa samat oireet:

        - nenä tukossa, mikään lääke ei auta. Kokeiltu allergiaklinikat ja kaikki tropit. Vika kuulemma ilmansaasteet. Ongelma ympärivuotista.
        - usein joutuu yskimään. varsinkin kun istuu pitempään, alkaa limaa tulla kurkkuun.
        - alaselkä kipeä jos yrittää nukkua selällään. ei löydy apua tähän.
        - niskat ja hartiat jumissa, lihakset kipeänä.
        - sydämenseudulle pistää usein, ei voi nukkua sillä kyljellä. Toisinaan rinta/palleakipua.
        - suonta vetää jaloissa usein tietyissä liikkeissä, erityisesti jos venyttelee kun on selällään.

        Käyty läpi fysiatri, ja kaikenlaisia verikokeita yksityisellä lekurilla. Lisäksi joitakin muuta tutkimuksia, mutta mikään ei tunnu tepsivän, eikä selvää vikaa löydy.

        Tällä hetkellä kokeilen Noni tuotetta ja seuraavaksi lähtee D3 vitamiinikokeilu.

        Maidon kokeilin jättää pois noin pariksi viikoksi, mutta ei vaikutusta. Juon rasvatonta maitoa päivittäin.


    • vastaavankokenut

      Minulla auttaa Ranixal noihin oireisiin.

    • Anonyymi

      Moi!

      Vanha ketju, mutta kommentoin silti. Tätäkö on vanhaksi tuleminen? 30 v. täytettyään tulee oireita jollaisia ei koskaan aiemmin ole ollut, ja vieläpä voimakkaita ja osin säikäyttäviä. Mutta onhan tässä koronavuosi takana, joka voi osaltaan myös vaikuttaa...

      Löysin tänne oiregooglettelulla, samanlaisia epämääräisiä oireita joita olen hiljaiseen/kurkkurefluksiin alkanut yhdistää:

      - aluksi voimakas päivittäinen nenän tukkoisuus (etenkin aamusta) ja myös voimakas aivastelu, yhdistin aluksi kausiallergiaan, mut nyt jo tammikuu...
      - oireet lisääntyi pahanhajuisella hengityksellä (meni ohi parissa viikossa)
      - kun tuli ekan kerran nielemisvaikeus, palan tunne syvällä nielussa, säikähdin pirusti, tähän oireeseen ei tahdo tottua, voimistuu iltaa kohden. Välillä kausia kun on pahempi, välillä oireeton. Somac tuntuu auttavan etenkin tähän glottus-tunteeseen, onneksi!
      - suun ja nenän kuivuminen, myös nielu tuntuu kuivalta, jonka yhdistin sittemmmin tukehtumisen tunteeseen
      - kesto-oireena lihasjumit niskassa ja hartioissa, lapaluun seudulla asti (stressi, päätetyö, tästäkö kaikki alkoi, vai vetääkö refluksi jumiin, muna vai kana?)
      - uusimpana oireena elohiiri/suonenveto käsien ojentalihaksissa, säikäytti myös helvetisti
      - sittemmin olen tajunnut että jaloissa reisi/pohjelihakset sätkineet samalla lailla jo 6kk ajan epämääräisesti, huomaa etenkin nukkumaan mennessä tai pitkään paikallaan istuttuaan

      Lääkärikin todennut että vaikuttaisi voimakkaan stressin aiheuttamalta niskajumilta ja mahdollisesti refluksilta. Joululoma auttoi hieman, ja yritän ottaa oireista huolimatta rennosti ja liikkua ja nukkua. Meen uudestaan lääkäriin jos ei kuukauden kuluessa helpota. Ajattelin kokeilla myös hierontaa ja akupunktiota, vaikka onkin kallista. Mieli ja keho on kyllä Ihmeellinen combo.

      • Anonyymi

        Minulla alkoi marraskuussa kuristavalla ololla kurkussa, nielemisvaikeus tuli mukaan kuvioon. Sitä ennen kärsin äänen menetyksestä ja niskajumeista pitkän aikaa. Nyt olen käynyt neurologille, mri kuvissa ja gastoskopiassa. Löydös lievä refluksi. Somac auttoi kuristavan oloon, tai sitten loma. Nyt taas oireet palasivat. Tämä on ahdistavaa oireilua.


    • Anonyymi

      hei nuo refluksioireet tuttuja, minua tutkittu paljon. Onko vatsan tähystys tehty? Ruokavalio voi aiheuttaa ( pois hiilihapolliset juomat, xylitol, mausteruuat, kuivatut hedelmät, sipuli). Pärjään satunnaisella happosalpaajalääkkeellä. Itsellä myös niska/ hartiavaivoja. Joudun käymään välillä hierojalla tai naprapaatilla. Oletko kokeillut rentoutusta ( youtubesta löytyy hyviä videoita)?

    • Anonyymi

      Nämä kaikki mainitut oireet voivat olla tyypillisiä huonoon sisäilmaan liittyviä oireita. Kannattaa siis tarkistaa, ettei kodissa tai työpaikalla ole kosteusvaurioita, hometta tai voc-kaasupäästöjä materiaaleista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe