Saksanpaimenkoira on rotu jonka omistaminen tulisi Suomessa kieltää muilta kuin viranomaisilta. Amatöörien käsissä mikään muu rotu ei ole saanut yhtä paljon vahinkoa aikaan. Syynä on omistajien heikko kasvatustaito. Kun nyt aoitte vastata ettei näin ole, niin miettikääpä miksi puolustavan kannanotonne jälkeen koiranne ovat valmiita irti päästyään hyökkämään kenen tahansa kimppuun ulkona. On nähty monta kertaa kuinka kilttinä pidetty koira tekee tälläistä(kaikki tuntemani schäferit)Sakemannien omistajat saisivat mennä itseensä.
Sakemanni on rotu
16
413
Vastaukset
- voi sinua
sanomaasi voitaisiin laajentaa ihan kaikkiin suomessa esiintyviin rotuihin. Heikko kasvatustaito ei ole vain sp koirien ongelma.
- AdaFlink
..., että sakemanni on huono koiravalinta sellaiselle, joka ei tunne rotua. Taas toisaalta, jos osaa kouluttaa ja ymmärtää sakemannin luonteen, niin sakemanni on aivan uskomattoman upea kaveri tilanteessa, kuin tilanteessa. Hyvin tod.näkösesti mun sakemannini pelasti mut aikapäiviä sitten varmalta ryöstöltä ja turpalöylyltä.
Tiedän mistä puhun. Mulla on ollut kaksi saksanpaimenta ja molemmista on vaan hyviä kokemuksia. - joo...
Jokaisella oikeus mielipiteeseensä, mutta minä en sakemannin omistajana tuota allekirjoita ja minusta on erittäin loukkaavaa tuo yleistys. Joten sinä voit mennä lietsomaan tuota vihaasi jonnekkin muualle. Ikävää että kuvittelet asian olevan noin, mutta älä tule tänne jauhamaan sitä totuutena, kun sitä se ei ole. Kommenttisi vain todistaa sen kuinka vähän koirista mitään ymmärrät.
- Yks vaan
En ole samaa mieltä kanssasi,omistan itse saksanpaimenkoiran ja monella tutullani on myös saku, ja yksikään näistä koirista ei hyökkää vapaana ollessaan vieraitten ihmisten kimppuun. Mutta minulla on kokemuksia ihmisistä jotka ohimennessään yrittivät lyödä koiraani ja siinäkään tilanteessa koira ei käynyt heihin kiinni.
- jos
pyytäisit tohtorisedältä parempia lääkkeitä, itse suosittelisin sinulle kerta-annoksena burana 9mm.
- ihan niin
tosiaan kun monet ottavat seefferit sun muut palveluskoirat vaan peniksen jatkeeksi. Siinä on syy tuohon käyttäytymiseen, rodusta ei niinkään tietoa, kun ihmisten yleinen pelko.
Ja vittumaisinta se että lehdissäkin julkaistaan okein kuvan kera jos rottikset, dobermannit tai seefferit ovat käyneet ihmisten kimppuun. Sitten jos kyseessä kultainen noutaja sitten mainitaan vain "koira kävi..." itsellä ainakin kokemus kultasista noutajistakin, kävi kesken lenkin koirani kimppuun. todellakin.. kultainen noutaja..- ilu, pori
Etkö osaa lopettaa idiotismiasi. Soitanko toistamiseen 112 vai pystytkö rauhoittumaan ilman ko. uud. soittoa? ps. ossarisi on selvillä.
t. Pla, Hki
- diipadaapaa
...mutta vain kepin/pallon kimppuun. Innoissaan kyllä menevät ihmisten luo ja odottavat, josko joku heittäisi jotain haettavaa :) Et sil viisiin...
- kolmas saku
menossa, mutta kenenkään kimppuun ei ole koskaan yksikään käynyt. Onkohan ne nyt sitten olleet oikeasti puhdasrotuisia yksikään, jos kerran sakut käy aina kimppuun.
Minua on yksi koira eläissäni purrut, se oli Collie !
- että pakostakin niitä on
väärillä ihmisillä vääristä syistä. En ole mikään rodun fani vaan pelkään saksanpaimenkoiria yleensä jos en kyseistä koiraa tunne. Mielestäni on liikaa ihmisiä jotka ottavat koiran vain, koska koira tekee onnellisesta perheestä täydellisen. Sitten koiran kanssa ei tehdä mitään ja sen annetaan juoksennella vapaana terrorisoimassa ympäristöään. Monella on myös sellainen käsitys ettei sakuja edes tarvitse kouluttaa kun ne on automaattisesti niin tottelevaisia kun ovat muilla nähneet.
Saksanpaimenkoira sekoituksia on muuten myös tosi paljon ja niitäkin on moneen junaan. Saa halvalla sen "hienon koristeen " kun se on sekarotuinen.- 2-sakua
Siinähän se vika ihmisissä juuri onkin kun saku tulee vastaan, niin pelätään ja ruvetaan käyttäytymään epänormaalisti.
Saku on luonteeltaan hirmu tarkkaavainen rotu, joka tarkkailee ympäristöä koko ajan.
Kyllä minunkin 2-urosta heti kiinnittää huomiota jos vastaantulija siirtyy tien toiselle puolelle kävelee tai nurmikolle, mutta jos kävelee ihan normaalisti eivät reakoi millään tavalla.Niinkuin moni on kirjoittanut, ei kannata sakua tuijottaa silmiin, se on haaste niille heti (paitsi tietysti omistajan katsekontakti ei ole) - AdaFlink
... pitää paikkansa. Sakemanni ei ole sohvalla makailuun tarkoitettu. Saksanpaimen on nimenomaan käyttökoira. Sillä on aivan hirmuisen kova hinku tehdä töitä. Jos se ei saa työskenellä, niin se masentuu ja alkaa oireilemaan. Se oireilu sitten näkyy ja kuuluu.
Sellasen, joka ei pysty vaikkapa juoksuttamaan sakemannia 10 kilometriä päivässä käymään säännöllisesti koulutuskentillä keksimään koiralle virikkeitä, on aivan turhaa edes haaveilla sakusta. - joo...
AdaFlink kirjoitti:
... pitää paikkansa. Sakemanni ei ole sohvalla makailuun tarkoitettu. Saksanpaimen on nimenomaan käyttökoira. Sillä on aivan hirmuisen kova hinku tehdä töitä. Jos se ei saa työskenellä, niin se masentuu ja alkaa oireilemaan. Se oireilu sitten näkyy ja kuuluu.
Sellasen, joka ei pysty vaikkapa juoksuttamaan sakemannia 10 kilometriä päivässä käymään säännöllisesti koulutuskentillä keksimään koiralle virikkeitä, on aivan turhaa edes haaveilla sakusta."Sellasen, joka ei pysty vaikkapa juoksuttamaan sakemannia 10 kilometriä päivässä käymään säännöllisesti koulutuskentillä keksimään koiralle virikkeitä, on aivan turhaa edes haaveilla sakusta."
Älä nyt kuitenkaan viitsi liiotella... kaikki on kiinni siitä mihin koira tottuu... ei meillä lenkkeillä 10 km päivässä, eikä käydä ikinä koulutuskentillä, mutta silti on saku ihan onnellinen. Sen kanssa touhutaan pihalla ja tokoillaan omaksi huviksi. Saa myös olla päivät irti pihalla ja sitten käydään noin 4-5 km lenkki päivässä. Koira on onnellinen ja tasapainoinen.
Tämä tekee minusta täällä olevien täydellisten koiranomistajien mielestä huonon koiran omistajan, mutta minä tiedän itse miten asia on enkä välitä muiden mielipiteistä. - AdaFlink
joo... kirjoitti:
"Sellasen, joka ei pysty vaikkapa juoksuttamaan sakemannia 10 kilometriä päivässä käymään säännöllisesti koulutuskentillä keksimään koiralle virikkeitä, on aivan turhaa edes haaveilla sakusta."
Älä nyt kuitenkaan viitsi liiotella... kaikki on kiinni siitä mihin koira tottuu... ei meillä lenkkeillä 10 km päivässä, eikä käydä ikinä koulutuskentillä, mutta silti on saku ihan onnellinen. Sen kanssa touhutaan pihalla ja tokoillaan omaksi huviksi. Saa myös olla päivät irti pihalla ja sitten käydään noin 4-5 km lenkki päivässä. Koira on onnellinen ja tasapainoinen.
Tämä tekee minusta täällä olevien täydellisten koiranomistajien mielestä huonon koiran omistajan, mutta minä tiedän itse miten asia on enkä välitä muiden mielipiteistä.... ihannetilanne, että koira saa olla päivät pitkät vapaana. Sehän silloin liikkuukin (kuluttaa energiaa) luonnostaan varmasti enemmän, kuin 10 kilometrin lenkki päivässä.
Mun sakemannilla oli silleen hyvä tilanne, että se oli mun kanssa töissä. Ihan varmasti se sai elämänsä kyyllyydestä juosta vapaana ihan niin paljon, kuin halutti. Siitä huolimatta se nautti suunnattomasti niistä koulutuskentillä käymisistä. Ne oli sille todella tärkeitä sosiaalisia tapahtumia ja yleensäkin kavereiden tapaamisia. Se oli ihan täpinöissään, kun se hokasi, että nyt lähestytään kenttää.
- Sakun omistaja
Kyllähän niitä huonosti koulutettujakin sakuja näkyy silloin tällöin katukuvassa, mutta en vain ole kertaakaan törmännyt aggressiiviseen saksanpaimenkoiraan.
Saksanpaimenkoira on yleinen koirarotu (olisiko osasyynä nämä kaikki poliisikoirasarjat ym...) ja siihen joukkoon mahtuu paljon luonteiltaan erilaisia koiria. Sekin aikalailla koulutuksesta kiinni, mutta kyllä ihan muullakin kuin viranomaisella riittää koulutustaidot saamaan sakemannista hyvän koiran. Mielestäni kirjoituksesi on aivan turhaa yleistystä. - älä viitsi
Oma sakemannini ei ole tippaakaan kiinnostunut vieraista ihmisistä kunhan vaan antavat sen olla rauhassa eivätkä tule käsi pitkänä lääppimään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi392832Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs272651100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es442306Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201891Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo401773Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa521605- 381513
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä291399- 441326
- 261191