ocd-diagnoosi?

olen n. vuoden ajan miettinyt että joku mun päässä täytyy olla vinossa ja nyt kesän aikana kun oon etsiskellyt tietoa ja seurannut tätä palstaa niin oon varmistunut siitä että mulla on ocd. olis kumminkin kiva kuulla se asiantuntijalta kun en jostain syystä luota omiin päätelmiini ja saada apua koska pakkoajatukset häiritsee joka päivä ja on aiheuttanu aikamoisia ongelmia parin viime vuoden aikana. kenen sohvalle mun pitäis istahtaa? kuka voi antaa diagnoosin? lääkäri, psykiatri? ja miten sinne pääsee, mitä maksaa jne?
73066
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

lääkäri ainoastaan voi antaa diagnoosin, aina parempi jos se olon alan erikoislääkäri.
Yksityinen psyk.maksaa n.100 euroa/kerta

Äänestä

ei voi erehtyä, lue esim. wikipediasta

Äänestä

Itse aikoinaan kerroin oireista terveyskeskulääkärille, joka laittoi
lähetteen yleissairaala psykiatrian osastolle. Sieltä sain diagnoosin,
sekä hoidon ilman suurempia kuluja...

Äänestä
  • Entäs jos haluaa diagnoosin mutta EI hoitoa? :) OCD on joskus siunaus, joskus kirous.

Äänestä

• entässssssss kirjoitti:

Entäs jos haluaa diagnoosin mutta EI hoitoa? :) OCD on joskus siunaus, joskus kirous.

tuntuu siltä, ettet halua hoitoa, niin miksi ihmeessä hakisit diagnoosin, pakko kysyä? Mikä siinä on niin hienoa?

Äänestä

Itse miettinyt juuri samaa? kaipa se on omasta aktiivisuudesta kiinni? itselläni "häpeä" omista ajatuksista on tähän asti estänyt hakemasta apua mutta se kait on kohta pakko hakea apua kun" mitä jos" ajatukset vaikeuttavat jo jokapäiväistä elämää:( oikea diaknoosi toisi ainakin helpotuksen......ainakin toivon niin?

Äänestä

OCD ei kyllä ole koskaan siunaus, jos olet tuota mieltä, en usko että voit siitä todella kärsiä... Mielensairauksissa yksi tärkeä juttu on juuri se, miten oiret vaikuttavat elämään, jos ne tuntuvat "siunaukselta" niin sairaus ei ainakaan ole kovin paha.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

drile kirjoitti:

olen n. vuoden ajan miettinyt että joku mun päässä täytyy olla vinossa ja nyt kesän aikana kun oon etsiskellyt tietoa ja seurannut tätä palstaa niin oon varmistunut siitä että mulla on ocd. olis kumminkin kiva kuulla se asiantuntijalta kun en jostain syystä luota omiin päätelmiini ja saada apua koska pakkoajatukset häiritsee joka päivä ja on aiheuttanu aikamoisia ongelmia parin viime vuoden aikana. kenen sohvalle mun pitäis istahtaa? kuka voi antaa diagnoosin? lääkäri, psykiatri? ja miten sinne pääsee, mitä maksaa jne?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu