Ostin noin 1.5m korkean kookospalmun. Mukana ei ollut hoitoohjeita. Onko kellään hyviä vinkkejä sen kasvattamiseen? Millaisessa paikassa viihtyy ja pitäisikö purkki vaihtaa isompaan? Ostopurkki on aika ahtaan näköinen. entäs kastelu ym. Kiitos jos viitsit vastata.
kookospalmun
7
8391
Vastaukset
- Helmituuli
http://www.kukkatalo.fi/tuote.asp?id=692
Hoito-ohje tuolta. - Tiyee
Kookospalmu tulisi heti oston jälkeen vaihtaa isompaan ruukkuun, joka tulisi salaojittaa hyvin. (Puuhiiltä 1/3 ruukun pohjalle ja hiekkapohjainen multa). Kookosta ei saa koskaan peittää multaan tai kastella suoraan, ettei se homehdu. Kasvi imee veden juuren päätyosalla, joten kasvin on oltava "ilmavassa" mullassa ja tilavassa ruukussa. (Isoin ruukku, jonka voit löytää). Kasvi ei kuitenkaan saa lillua vedessä, joten saviruukku tai altakasteluastia ovat hyviä.
Puun lehtiä tulisi suihkutella pari kertaa päivässä ja multa pitää tasaisen kosteana ympärivuoden (työnnä vain etusormesi multaan niin selviää onko kasvi tarpeeksi kosteassa). Tarvitsee valoisan ympäristön. Talvisin mielellään myös lisävaloa, eikä saa olla vetoisan ikkunan vieressä. Kesäkausina voidaan myös lannoittaa.
Jos lehdet alkavat ruskistua kärjistä kasvia on suihkuteltava useammin ja enemmän tai muuten se kuolee hyvinkin nopeasti.
Suosittelen hommaamaan kerralla tarpeeksi suuren altakasteluruukun ja kunnon salaojituksen niin kasvi tulee siinä viihtymään useita vuosia, eikä tarvitse vuosittain vaihtaa uuteen ruukkuun,koska tämä myös stressaa kasvia.
Oikein hoidettuna kasvaa erittäin suureksi (huoneen korkuiseksi) ja elää vuosikymmeniä.
Itse olen ollut tyytyväinen, enkä pidä kasvia vaikea hoitoisena.
Ystävälläni on ollut sama kookospalmu noin 15 vuotta. =)- Anonyymi
Hei, ostin kookospalmun. Kerroit, että ystävälläsi kookospalmu viihtynyt 15v niin saisinko hänen hoito-ohjeensa tälle kookokselle??
- Kasva Kookos jookos?
Jos se ei siedä vetoa, niin tarkoittaako se nimenomaan kylmää ilmaa (mitä vetoisista ikkuista yleensä tulee) vaiko kaikkea "tuulta"?
Itselläni ainoa soveltuva paikka on olohuoneessa parin metrin päässä ilmalämpöpumpun vastapäätä. Ilma mitä se puhaltaa on siis lämmintä.
Ostin kasvin tänään ja siirsin isompaan ruukkuun. Sumuttelin sitä ja laitoin vettä aluslautaselle. Multa oli kyllä jo valmiiksi kosteaa, joten olivat saaneet kaupassakin oikeanlaista hoitoa, ainakin kosteuden suhteen. - sitroen.
Asian sivusta.
Halvimmalla saat palmun kun tökkäät taatelin kiven kukkapurkkiin. Siitä se lähtee! Kasvatus tapahtunee samalla tavalla kuin kookospalmunkin?- Palmuen
Hei sitroen, minkälainen ja ikäinen taatelipalmu sinulla on?
Omalla vastaavanlaisella on ikää jo 25 vuotta.
- Kentia
Meillä oli umpinaiseen 90 litran laastisaaviin v. 1990 istutettu kookospalmu. Hoito oli samanlaista kuin kentiapalmulla, jota se isompana muutenkin muistutti. Kasvu on paljon nopeampaa kuin kentiapalmulla, eli n. 10 mm/vrk. Kannattaa istuttaa heti lopullisen kokoiseen saaviin. Kookospalmun lehdet olivat jo v. 1998 kiinni katossa (huonekorkeus 3,5 m.). Leveyttä oli n. 4 m. Palmu kuoli muutossa v. 2015. Oli liian suuri siirrettäväksi. Kookospalmu ei ole arka liikakastelulle.
Saman näköisen palmun saat kentiapalmusta, mutta se kasvaa tosi hitaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269