Vihreä Terhi

-Mika-

No niin, nyt on Terhi kunnostettu ja koeajettu ja hyvin toimii. Kyseessä on vihreä 4,5 heppanen kuristettu malli, jota on myyty muualla euroopassa 6 heppasena. Kuristus näytti olevan vaan kaasuläpän aukeamista rajoittava peltikäikäle, jonka säädin uudelleen.
Ja vapaavaihdekin toimii, kun sorvasin uuden osan katkenneen nailonisen tilalle alumiinista. Näitä saatan muuten tehdä muillekin, jos tarvitsijoita löytyy...

Kylmänä lähtee aina ekalla käyntiin, kuumana tarvii muutaman nykäisyn. Vesipumpun siipipyörän korjasin liimaamalla sikafleksin tyyppisellä, eri merkkisellä aineella. Noissa siipipyörissä kun tuntuu olevan yleisin vika sen pronssikeskiön ja kumin irtoaminen toisistaan.

Hyvin jaksaa Terhi viedä 3,3 metristä kumivenettä kahden miehen kuormalla plaanissa... Taitaa niitä heppoja olla siinä kuuden luokkaa, kuten jostain historiikista luin. Ja konehan on todella kevyt, joten sopii tollasen kumiveneen kaveriksi hyvin...

Kantakaa te muut niitä painavia nelareitanne, minä ajelen vihreällä terhillä vielä pitkään...

55

4103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soudat

      Onnittelut että olet saanut elvytettyä "vanhan soutukaverin" henkiin ainakin
      hetkellisesti mutta plaanissa meno voi yhtäkkiä muuttua vastatuulessa souduksi
      ja kumiveneen lötky ei taida olla niitä mielyttävämpiä soudettavia!

      • soutaa

        myös nelarin omistaja.


    • olkoon

      Kunnostetusta terhistäsi. Mulla on samanlainen 4,5hv vihreä 385 tasaperäveneen perässä. Hyvin on pelittänyt koko kesän. Ei muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä ja pidetään Terhit pärisemässä. :)

    • temput täälläkin

      Ihme systeemi se vapaavaihteen muovitappi, mulla oli kanssa juminu kiinni pitkän seisonnan aikana ja katkeshan se kun yritti irrotella. Sorvasin ite kanssa alumiinistä uuden, mutta laitoin vaan yhden O-renkaan, oli muuten niin tiukka liikkumaan ja ajattelin, että jumii helpommin kiinni. 10mm pyöreestä muotinsidontarassista syntyy helposti uus osa.

      • -Mika-

        Niin, jotenkin se vapaavaihde vaan helpottaa elämää...
        Ja ei tuo nyt paha rasti ollut tehdä, vaikka kaikki 3 O-rengasta laitoinkin sinne. Ja vetelin vielä putkuriakselirasvaa reilusti siihen päälle. Sapluuna mulla on valmiina siitä, että saan helposti tehtyä lisää noita. Ja alumiiniin päädyin sen kestävyyden lisäksi siksi, että ei olisi elektrolyysin vaaraa, kuten messinkisellä osalla olisi ollut.

        Muuten ajattelin tuossa vaihtaa reed-läpät hiilikuituisiksi ja samalla suurentaa niiden reikiä... seuraavaksi saatan kokeilla hieman isompaa kaasaria... Ja voi olla, että jossain vaiheessa koitan ihan vaan piruuttani siihen "hieman" erilaista pakopuolta rakentaa...

        Tarkoituksena kun mulla on pitää tuo kumppari plaanissa, vaikka kahden henkilön lisäksi olisi mukana teltta, makuupussit ja kori kaljaa... ;-) Koneen kokohan on 93 kuutiota, joten se kestää kyllä vuosia aktiivista ajoa vaikka siitä ottaisikin 8-10 kaakkia irti...


      • TARVITSIJA
        -Mika- kirjoitti:

        Niin, jotenkin se vapaavaihde vaan helpottaa elämää...
        Ja ei tuo nyt paha rasti ollut tehdä, vaikka kaikki 3 O-rengasta laitoinkin sinne. Ja vetelin vielä putkuriakselirasvaa reilusti siihen päälle. Sapluuna mulla on valmiina siitä, että saan helposti tehtyä lisää noita. Ja alumiiniin päädyin sen kestävyyden lisäksi siksi, että ei olisi elektrolyysin vaaraa, kuten messinkisellä osalla olisi ollut.

        Muuten ajattelin tuossa vaihtaa reed-läpät hiilikuituisiksi ja samalla suurentaa niiden reikiä... seuraavaksi saatan kokeilla hieman isompaa kaasaria... Ja voi olla, että jossain vaiheessa koitan ihan vaan piruuttani siihen "hieman" erilaista pakopuolta rakentaa...

        Tarkoituksena kun mulla on pitää tuo kumppari plaanissa, vaikka kahden henkilön lisäksi olisi mukana teltta, makuupussit ja kori kaljaa... ;-) Koneen kokohan on 93 kuutiota, joten se kestää kyllä vuosia aktiivista ajoa vaikka siitä ottaisikin 8-10 kaakkia irti...

        Millaista hintaa ajattelit jos tekisit mulle kanssa tuollaisen 4.5hp vihreän terhin vaihdevivun. Alkup katkesi ja nyt olis tarvetta uudelle.


      • -Mika-
        TARVITSIJA kirjoitti:

        Millaista hintaa ajattelit jos tekisit mulle kanssa tuollaisen 4.5hp vihreän terhin vaihdevivun. Alkup katkesi ja nyt olis tarvetta uudelle.

        Varsinaista vaihdevipua (siinä koneen kyljessä) en ole tehnyt, mutta sama vika varmaan sullakin on tuon katkeamisen aiheuttaja. Sinne alavaihteeseen menee rikiputken sisällä vaihteenvalitsin, jonka alapäässä on nailonista tehty holkki, joka jää jumiin. Ja katkeaa, jos koittaa käyttää vaan raakaa voimaa sen liikkeelle saattamiseen.
        Näitä holkkeja olen nyt tehnyt kokeeksi yhden kappaleen alumiinista ja se tuntuu toimivan.


    • Terhari

      Kaasukahva ohjaa sirpin mallista metallipalaa, joka liikkuessaan säätää kaasun asentoa. Vaikka ottaisit sielä sen kaasuläpän rajoittimen pois, ei tuo "sirppi" avaa kaasua rajoittimen yli (sirpin nosto loppuu kesken).

      • -Mika-

        ...myös se "sirppi" on säädettävissä. Se on alapuolelta kiinni kahdella pienellä ruuvilla, joiden löysäämisen jälkeen se vipu on säädettävissä. Lisäksi jo pelkkä kaasun rajottimen säätäminen riitti avaamaan kaasun lähes täysille, kun ennen toimenpidettä se aukesi vaan puolen kaasun asentoon.
        Ja seuraavaksi Mopo-Sportista hiilikuituläpät, toinen läppärunko on jo pöydällä ja siitä on reikiä hieman avarrettu...
        Puristussuhdetta pitäisi hieman nostaa myös, mutta se onkin hankalampaa kun on toi sylinteri ja kansi yhtä valua ja palotila on puolipallo kannessa...


      • ajele kuin eukollas
        -Mika- kirjoitti:

        ...myös se "sirppi" on säädettävissä. Se on alapuolelta kiinni kahdella pienellä ruuvilla, joiden löysäämisen jälkeen se vipu on säädettävissä. Lisäksi jo pelkkä kaasun rajottimen säätäminen riitti avaamaan kaasun lähes täysille, kun ennen toimenpidettä se aukesi vaan puolen kaasun asentoon.
        Ja seuraavaksi Mopo-Sportista hiilikuituläpät, toinen läppärunko on jo pöydällä ja siitä on reikiä hieman avarrettu...
        Puristussuhdetta pitäisi hieman nostaa myös, mutta se onkin hankalampaa kun on toi sylinteri ja kansi yhtä valua ja palotila on puolipallo kannessa...

        Terhi oli ja on hyvä moottori silloin kun toimii ja ennenkaikkea kevyt. Liian monet yksilöt oli vaan tehty hutiloiden eli niissä näkyi se kuuluisa kotimaisen työn leima. Silloinhan ne onnistuivat vain opettamaan kiroilemaan, jopa kirkkoherrankin.
        Elä ihan tietten tahoin Terhikkiäs liikaa virittele ja mahollisesti turmele. Jos haluat lisää työntövoimaa niin onhan olemassa isompiakin vanhoja kevyitä koneita tosi halvalla.
        Ajatella että Terhikissä on ihan puolipallonmuotoinen palotila kuten 'hemi' koneisissa ämerikanautoissa ikään.


      • kysyjä........
        -Mika- kirjoitti:

        ...myös se "sirppi" on säädettävissä. Se on alapuolelta kiinni kahdella pienellä ruuvilla, joiden löysäämisen jälkeen se vipu on säädettävissä. Lisäksi jo pelkkä kaasun rajottimen säätäminen riitti avaamaan kaasun lähes täysille, kun ennen toimenpidettä se aukesi vaan puolen kaasun asentoon.
        Ja seuraavaksi Mopo-Sportista hiilikuituläpät, toinen läppärunko on jo pöydällä ja siitä on reikiä hieman avarrettu...
        Puristussuhdetta pitäisi hieman nostaa myös, mutta se onkin hankalampaa kun on toi sylinteri ja kansi yhtä valua ja palotila on puolipallo kannessa...

        Toimin vinkkiesi perusteella ja Terhistä lähtee varmaan puolet enemmän hönkää kuin päivän alkaessa! Kiitti sulle, ja paljon!


      • -Mika-
        kysyjä........ kirjoitti:

        Toimin vinkkiesi perusteella ja Terhistä lähtee varmaan puolet enemmän hönkää kuin päivän alkaessa! Kiitti sulle, ja paljon!

        Näin sitä oppii. Minäkään en vielä muutama viikko sitten edes tiennyt, että tuossa on myös vesipumppu jäähdyttämässä rikiputkea. Täältä sain tarkempia tietoja koneesta ja sen historiasta sekä vinkkejä osien hankintaan.

        Tänään laitoin kumpparin ja Terhin veteen Sjunbyn koskelta ja ajoin merelle Siuntionjokea pitkin. Päivä oli hieno ja Terhi pelas kuin unelma. Ekalla käyntiin koskella kylmänä, ja samoin ekalla käyntiin kuumana (!) kun olin kolauttanut tyhjäkäynnillä puunrunkoon potkurilla ja kone sammu siihen. Kumppari on veneäläinen ja terhinvihreä ;-) noin kolmemetrinen ilmakölinen, vaneripohjalla oleva vekotin.

        Keli oli hieno, ja tienoon rauhaa särki vain Terhin vihainen säksätys ja karmea kakstahtiiöljyn katku... ;-) Seuraavalla kerralla kokeilen Seagullia tuohon samaan kumppariin....

        Se on silleen, että tyyli täytyy säilyttää, vaikka se olis huonokin....


      • -Mika-
        ajele kuin eukollas kirjoitti:

        Terhi oli ja on hyvä moottori silloin kun toimii ja ennenkaikkea kevyt. Liian monet yksilöt oli vaan tehty hutiloiden eli niissä näkyi se kuuluisa kotimaisen työn leima. Silloinhan ne onnistuivat vain opettamaan kiroilemaan, jopa kirkkoherrankin.
        Elä ihan tietten tahoin Terhikkiäs liikaa virittele ja mahollisesti turmele. Jos haluat lisää työntövoimaa niin onhan olemassa isompiakin vanhoja kevyitä koneita tosi halvalla.
        Ajatella että Terhikissä on ihan puolipallonmuotoinen palotila kuten 'hemi' koneisissa ämerikanautoissa ikään.

        ...vaan parannan sitä hieman ;-)
        Hyvä kone tuo on edelleen, ja ennen kaikkea sen keveydestä tykkään tällasen kumiveneen kaverina. Saan yksin kumpparin kannettua rantaan ja täytettyä, sekä sen Terhin siihen kiinni ja koko paketin toimintaan.

        Käsittääkseni (?) valuosat on Mahlen tekemiä ja siksi hyviä ja lujia. Osien sovitus toisiinsa vaan on mitä sattuu. Ja tämäkin yksilö on siis identtinen muualla euroopassa 6 heppasina myytyjen kanssa, tässä vaan oli kaasun aukeamista rajoitettu keinotekoisesti.

        Reedläppien vaihtaminen parempiin ja puristussuhteen lievä nostaminen ei todellakaan riko tuota hienoa konetta, vaan saa sen toimimaan paremmin "alueella", johon se kuutiotilavuutensa puolesta pystyy. Korkeamman tehonkaan vuoksi sitä ei ajamalla rikki saa. Ja jos saakin, niin kaksi varakonetta (vajaita, mutta pytty, mäntä ja kampikammion molemmat puolet löytyy) takaa sen, että minun loppuikäni ne kestää tällaista satunnaista jokiajelua varmasti.

        Pidetään Jyskän tehtaan vehkeet vesillä, eikä vajanvinteillä...


    • sallre

      Mikä vaihde se semmonen on? Muistan, että 60-luvun alussa oli Saabissa ja Wartburgissa semmonen kun rullattiin etiäpäin kaasuttelematta. Ei kai semmonen veneellä ja moottorilla onnistu kuin koskea lasketellessa mutta ettäkö tasasella...

      • -Mika-

        Oikeestaan rakanne on samanlainen, mutta käyttötarkoitus eri. Pienissä perämoottoreissa ei ole eteen/taakse vaihdetta, koska kone kääntyy ympäri peruuttamisen mahdollistamiseksi. Tällaisten pikkukoneiden parempiin versioihin laitettiin yksinkertainen vaihde, jolla vedon saa kytkettyä pois, eli vaihteen "vapaalle".


      • Ex King Cab

        Oli ns. keskipakokytkimestä, jolla estettiin kaksitahtimoottorin kiinnileikkaaminen moottorijarrutuksessa.¨
        Perämoottoreissakin on käytetty em. rakennetta Hondan 2hp malleissa. Tyhjäkäynnillä kytkin irroittaa: potkuri ei pyöri. Vastaavasti kaasua lisätessä kytkin nappaa kiinni ja potkuri alkaa pyöriä. Erillistä vaihdetta ei tarvita.


    • vai?

      Taitaa olla harvassa ne ajettavat Terhit.
      Älä vaan jätä airoja pois matkoistasi!

      • MkOmK

        irroitin terhistä potkurivaihteen, pystyakselista irtosi se ratas niin kuin pitäkiin, mutta myöhemmin sieltä "peräkupista" löytyi 4 prikkaa, mistä ne on peräisin?
        Ei löydy räjäytyskuvia mistään, oisko kellään?


      • -Mika-
        MkOmK kirjoitti:

        irroitin terhistä potkurivaihteen, pystyakselista irtosi se ratas niin kuin pitäkiin, mutta myöhemmin sieltä "peräkupista" löytyi 4 prikkaa, mistä ne on peräisin?
        Ei löydy räjäytyskuvia mistään, oisko kellään?

        Ne prikat on simmilevyjä eli säätöprikkoja. Ne tulee sen pikkurattaan alle pitämään sitä pikkuratasta oikealla etäisyydellä potkuriakselin rattaasta.
        Räjäytyskuvia ei ole minullakaan...


      • j
        -Mika- kirjoitti:

        Ne prikat on simmilevyjä eli säätöprikkoja. Ne tulee sen pikkurattaan alle pitämään sitä pikkuratasta oikealla etäisyydellä potkuriakselin rattaasta.
        Räjäytyskuvia ei ole minullakaan...

        elikkäs 15hp terhin kanssa ongelmia jäädytys ei suostu toimimaan vesipumpun siipiratas ehjä kaikki siivet tallella tosin hiukan jo kuluneet termostaatin otin pois ahistamasta välistä joten ei sekään voi kiukutella vesi vaan ei suostu kiertää missä mahtas olla vika


      • -Mika-
        j kirjoitti:

        elikkäs 15hp terhin kanssa ongelmia jäädytys ei suostu toimimaan vesipumpun siipiratas ehjä kaikki siivet tallella tosin hiukan jo kuluneet termostaatin otin pois ahistamasta välistä joten ei sekään voi kiukutella vesi vaan ei suostu kiertää missä mahtas olla vika

        En tunne tuota konetta, mutta oletko kokeillut puhaltaa siitä vesipumpulta lähtevään putkeen? Meneekö ilma läpi? Kun tuppaa nuo kanavat tukkeutumaan ajan saatossa kaikista koneita pikkuhiljaa. Tuossa erääseen koneeseen kun ryhdyin remonttia tekemään, niin jouduin kyllä avaamaan ihan joka paikan, että sain kaiken kuonan raavittua kanavista pois ja veden kiertämään taas.


      • kannattaa...
        j kirjoitti:

        elikkäs 15hp terhin kanssa ongelmia jäädytys ei suostu toimimaan vesipumpun siipiratas ehjä kaikki siivet tallella tosin hiukan jo kuluneet termostaatin otin pois ahistamasta välistä joten ei sekään voi kiukutella vesi vaan ei suostu kiertää missä mahtas olla vika

        tarkistaa, että alakerrassa on se huulikumi paikallaan, josta vesi nousee ylös ja sitten, ettei vain pumpusta ole mennyt poikki se ruostumaton pesä tai sitten se voi myös pyöriä siellä pesässä siipipyörän mukana ja ei siksi nosta vettä. Siinä on kehässä on pieni patti, joka pitäisi pitää sen paikoillaan ja siinä pesässä on sille lovi.

        Onhan siellä kiila kuitenkin paikoillaan?


      • j
        -Mika- kirjoitti:

        En tunne tuota konetta, mutta oletko kokeillut puhaltaa siitä vesipumpulta lähtevään putkeen? Meneekö ilma läpi? Kun tuppaa nuo kanavat tukkeutumaan ajan saatossa kaikista koneita pikkuhiljaa. Tuossa erääseen koneeseen kun ryhdyin remonttia tekemään, niin jouduin kyllä avaamaan ihan joka paikan, että sain kaiken kuonan raavittua kanavista pois ja veden kiertämään taas.

        on tullut raavittua ainakin termarin kotelo puhtaaksi ja termariahan ei enään välissä kokeilin painaa letkulla vettä sisään ku perä oli irti ja läpi tuntu kulkevan


      • j
        kannattaa... kirjoitti:

        tarkistaa, että alakerrassa on se huulikumi paikallaan, josta vesi nousee ylös ja sitten, ettei vain pumpusta ole mennyt poikki se ruostumaton pesä tai sitten se voi myös pyöriä siellä pesässä siipipyörän mukana ja ei siksi nosta vettä. Siinä on kehässä on pieni patti, joka pitäisi pitää sen paikoillaan ja siinä pesässä on sille lovi.

        Onhan siellä kiila kuitenkin paikoillaan?

        se kumi siinä vesipumpun päällä on kyllä paikoillaan tosin ei ollut ihan uutta vastaavassa kunnossa enään pumpussa pesä oli ehjä ja paikoillaan mutta siinäkin kulumisen merkkejä mutta en usko että kuitenkaan vaikuttaa asiaan se puolikuun muotoinen kiila on paikoillaan kootessani tuntui kaikki toimivan voitelin vielä hiukan siipipyörää kootessani ettei kuivana pyöri ja hajoa kuuluuko muuten vesipumpun kotelon kannen välissä olla muuta tiivistettä kuin se rosteri levyn kaikale?


      • j kirjoitti:

        se kumi siinä vesipumpun päällä on kyllä paikoillaan tosin ei ollut ihan uutta vastaavassa kunnossa enään pumpussa pesä oli ehjä ja paikoillaan mutta siinäkin kulumisen merkkejä mutta en usko että kuitenkaan vaikuttaa asiaan se puolikuun muotoinen kiila on paikoillaan kootessani tuntui kaikki toimivan voitelin vielä hiukan siipipyörää kootessani ettei kuivana pyöri ja hajoa kuuluuko muuten vesipumpun kotelon kannen välissä olla muuta tiivistettä kuin se rosteri levyn kaikale?

        Mahtaako kellään olla tietoa että onko kaikissa vihreäkoppasissa terheissä se vesijäähdytetty alapää? Itsellä 5hp vihreä jossa on ilmajäähdytetty yläpää enkä ole kyllä löytänyt mitään vesireikää mistä vesi tulisi ylempänä ulos...alhaalla kyllä se peltisihti mutta onkohan se kaikissa oli vesijäähdytys tai ei?


      • MkOmK
        eley kirjoitti:

        Mahtaako kellään olla tietoa että onko kaikissa vihreäkoppasissa terheissä se vesijäähdytetty alapää? Itsellä 5hp vihreä jossa on ilmajäähdytetty yläpää enkä ole kyllä löytänyt mitään vesireikää mistä vesi tulisi ylempänä ulos...alhaalla kyllä se peltisihti mutta onkohan se kaikissa oli vesijäähdytys tai ei?

        Viisiheppaisessa (ainakin vihreässä) on se jäähdytysveten ulostulo sylinterin ripojen välissä (koneen takana alaosassa). Se reikä on myös olemattoman pieni, joten menee helposti myös tukkoon.


      • MkOmK
        -Mika- kirjoitti:

        Ne prikat on simmilevyjä eli säätöprikkoja. Ne tulee sen pikkurattaan alle pitämään sitä pikkuratasta oikealla etäisyydellä potkuriakselin rattaasta.
        Räjäytyskuvia ei ole minullakaan...

        Mulla on myös sellainen ongelma tuon kanssa että vaihde hyppii pois päältä aina välillä, varsinkin lämpimänä ja kaasua reilusti lisättäessä. Neuvoa tuohon?


      • -Mika-
        MkOmK kirjoitti:

        Mulla on myös sellainen ongelma tuon kanssa että vaihde hyppii pois päältä aina välillä, varsinkin lämpimänä ja kaasua reilusti lisättäessä. Neuvoa tuohon?

        Onko se pikkuterhi? Siis 4,5 tai 5 heppanen? Niissä kun se "vaihteisto" on itseasiassa vaan yksi jousi, joka pitää tai luistaa sen mukaan onko ylhäältä tuleva nailontappi alhaalla vai ei. Jos se on tällainen, niin perä irti ja nailontapin lukitusmutteri löysälle ja sen jälkeen kierrä sitä nailontappia noin 5 kierrosta sisäänpäin. Mutta älä kierrä väkisin! Jos se on jo pohjassa, niin se nailontappi katkeaa!!!
        Tämän jälkee parä kasaan ja menoksi. Tämäkin siis sillä oletuksella, että varsinainen vaihdevipu on jämäkkä ja pysyy asetetussa kohdassa hyvin.


      • MkOmK
        -Mika- kirjoitti:

        Onko se pikkuterhi? Siis 4,5 tai 5 heppanen? Niissä kun se "vaihteisto" on itseasiassa vaan yksi jousi, joka pitää tai luistaa sen mukaan onko ylhäältä tuleva nailontappi alhaalla vai ei. Jos se on tällainen, niin perä irti ja nailontapin lukitusmutteri löysälle ja sen jälkeen kierrä sitä nailontappia noin 5 kierrosta sisäänpäin. Mutta älä kierrä väkisin! Jos se on jo pohjassa, niin se nailontappi katkeaa!!!
        Tämän jälkee parä kasaan ja menoksi. Tämäkin siis sillä oletuksella, että varsinainen vaihdevipu on jämäkkä ja pysyy asetetussa kohdassa hyvin.

        joo. vaihdevipu pysyy asennossaan ja tuo tappi menee mielestäni riittävän ylös reikäänsä eli ei ota sekään kiinni vaihteen ollessa päällä.


      • Terhimies
        eley kirjoitti:

        Mahtaako kellään olla tietoa että onko kaikissa vihreäkoppasissa terheissä se vesijäähdytetty alapää? Itsellä 5hp vihreä jossa on ilmajäähdytetty yläpää enkä ole kyllä löytänyt mitään vesireikää mistä vesi tulisi ylempänä ulos...alhaalla kyllä se peltisihti mutta onkohan se kaikissa oli vesijäähdytys tai ei?

        terheissä myös ilmajähdytteisissä on siipipyörä ja se on sama oli 3,5 4,5 tai 5heppainen!! Uuden löytää voimakoneelta, mutta reikää tarvii suurenttaa 22e..


      • Terhimies kirjoitti:

        terheissä myös ilmajähdytteisissä on siipipyörä ja se on sama oli 3,5 4,5 tai 5heppainen!! Uuden löytää voimakoneelta, mutta reikää tarvii suurenttaa 22e..

        Vieläkin on epävarmaa ton 5hp vihreän terhin jäähdytys... koitin etsiä sitä poistoreikää sieltä ripojenkin välistä mutta kun ei niin ei löydy! lisäksi otin sen reijitetyn peltisihdin alapäästä irti eikä sieltäkään löytynyt mitään imureikää, mutteri vaan jolla perä on rikissä kiinni. Missä se siipipyörä sijaitsee jos sellainen on?? Jostain muistan lukeneeni että ko. moottoria on myös pelkällä ilmajäähytyksellä sekä vesijäähytyksellä.


      • remonntireino
        eley kirjoitti:

        Vieläkin on epävarmaa ton 5hp vihreän terhin jäähdytys... koitin etsiä sitä poistoreikää sieltä ripojenkin välistä mutta kun ei niin ei löydy! lisäksi otin sen reijitetyn peltisihdin alapäästä irti eikä sieltäkään löytynyt mitään imureikää, mutteri vaan jolla perä on rikissä kiinni. Missä se siipipyörä sijaitsee jos sellainen on?? Jostain muistan lukeneeni että ko. moottoria on myös pelkällä ilmajäähytyksellä sekä vesijäähytyksellä.

        se siipiyörä juuri siinä sen löytämäsi pultin yläpuollella, mutta perä täytyy päästää irti. Kaikissa ei tuota reikää olekaan vaan se vesi poistuu pakokanavaa pitkin. Kun purat sen, niin pidä se kupariputki samassa asennossa niin se menee helpommin sinne tukireikään takaisin kasatessa, kun ei ole välttämättä ihan suora se putki..

        Edelleen myös ilmajäähdytteisissä on siipipyörä ja se jäähdyttää käytännössä myös konettta alhaaltapäin. Nuo koneen alapuolella olvevat jäähdytysrivat eivät saisi kuumentua, nioin silloin se vesi nousee sinne asti.

        Vasta laitoin 5 exportiiin uuden siipyörän


      • j
        j kirjoitti:

        se kumi siinä vesipumpun päällä on kyllä paikoillaan tosin ei ollut ihan uutta vastaavassa kunnossa enään pumpussa pesä oli ehjä ja paikoillaan mutta siinäkin kulumisen merkkejä mutta en usko että kuitenkaan vaikuttaa asiaan se puolikuun muotoinen kiila on paikoillaan kootessani tuntui kaikki toimivan voitelin vielä hiukan siipipyörää kootessani ettei kuivana pyöri ja hajoa kuuluuko muuten vesipumpun kotelon kannen välissä olla muuta tiivistettä kuin se rosteri levyn kaikale?

        no niin vesipumpun siipiratas oli sen verta kovettunut että ei ilmeisesti jaksanut nostaa enään vettä ylösasti seuraavaksi tuli eteen toisenlainen ongelma kylmänä moottori käynnistyy hyvin mutta kuumana ei sitten millään missäköhän nyt vika piilee??


      • kiimainen terhi
        j kirjoitti:

        no niin vesipumpun siipiratas oli sen verta kovettunut että ei ilmeisesti jaksanut nostaa enään vettä ylösasti seuraavaksi tuli eteen toisenlainen ongelma kylmänä moottori käynnistyy hyvin mutta kuumana ei sitten millään missäköhän nyt vika piilee??

        kaasuttimen säätö ja sitten venttiililäpät, että sulkeutuvat aurinkoa vasten hyvä tarkistaa ja korvalla kuulee, jos käytönjäljiltä on kuinka pikkurillillä vähän aukaisemalla toimvaa läppää päästää pienen naks-äänen, mutta jos ei ääntä kuulu, kun öljyja bensa on siinä välissä voi se olla merkki väsyneestä läpästä. Tarkista myös ettei se kaasutin tulvi ja pidäthän aina bensaletkun irti, kun nostata koneen ylös??, koska se on varmin konsti varmistaa, ettei terhi lähde käyntiin ja ohjekirjassakin se suositellaan aina irroitettavaksi, kun kone sammutetaan

        Seoksensäätö siellä edestä oikealla kaikkein lähimpänä kaasuttimen kiinnitysmutteria noin 1-kierros auki on perussäätö ja siitä jompaan kumpaan suuntaan vartti korkeintaan löytyy kohta, jossa kone käy parhaiten..


      • 1111
        j kirjoitti:

        no niin vesipumpun siipiratas oli sen verta kovettunut että ei ilmeisesti jaksanut nostaa enään vettä ylösasti seuraavaksi tuli eteen toisenlainen ongelma kylmänä moottori käynnistyy hyvin mutta kuumana ei sitten millään missäköhän nyt vika piilee??

        Näissä terheissä oli sellainen ongelma, että kun kone kuumana sammutetaan, aiheuttaa pystyrungossa höyrystyvä vesi liikaa vastapainetta ja käynnistys vaikeutuu. korjauskeinoja on kaksi: ennen kuumakäynnistystä kippaa kone ylös ja laske takaisin alas. tällöin vastapaine poistuu ja kone käynnistyy. toinen keino on porata pystyrungon yläpäähän 6 mm reikä.


    • kuka muistaa tuskat?

      jollei se terhi oo uutenakaan ollut mitenkään arvostettu prutku niin miten se nyt nousis arvoon arvaamattomaan. Uutena täys paska verrattuna Amerikkalaisiin luottokoneisiin, vanhana. Museo koneena se liiterissä muistuttaisi harvoja Suomalaista menneiden kesien tuskasta. Penta oli yhtä paska. Niin oli asiat ennen japsi koneita.

      • -Mika-

        Eipä se arvostus minua nytkään juuri heilauta. Käyttöä varten tuo minulla on. Sopii vaan hyvin armeijanvihreän kumiveneen perään tuo vihreä terhi... ja on toimintavarma peli. Ja onhan mulla 9,9 heppanen jammukin, mutta se on liian painava kanniskeltavaksi. Ja onhan mulla Seagull -koneitakin muutama, ja ihan käytössä nekin, joskin toisenlaisessa. Ja nyt on työnalla 1969 mallinen 6 hp Johnson prutku, josta aion ottaa päälle kymmenisen kaakkia irti. Se saattaa vaihtua tuon Terhin tilalle vielä, jos se vastaa tarkoitustaan siinä. Sen saanen kasaan viimeistään viikonloppuna....


      • LL
        -Mika- kirjoitti:

        Eipä se arvostus minua nytkään juuri heilauta. Käyttöä varten tuo minulla on. Sopii vaan hyvin armeijanvihreän kumiveneen perään tuo vihreä terhi... ja on toimintavarma peli. Ja onhan mulla 9,9 heppanen jammukin, mutta se on liian painava kanniskeltavaksi. Ja onhan mulla Seagull -koneitakin muutama, ja ihan käytössä nekin, joskin toisenlaisessa. Ja nyt on työnalla 1969 mallinen 6 hp Johnson prutku, josta aion ottaa päälle kymmenisen kaakkia irti. Se saattaa vaihtua tuon Terhin tilalle vielä, jos se vastaa tarkoitustaan siinä. Sen saanen kasaan viimeistään viikonloppuna....

        Mites tuo perä irtoaa tuosta terhistä? Avasin ne kaksi ruuvia ja sen mutterin jolla se on kiinni. Liikkuu sentin pari alaspäin, mutta ei tule enempää sovinnolla. Jotai vielä irroittamatta? Vai vaatiiko vaan "raakaa" voimaa?


      • -Mika-
        LL kirjoitti:

        Mites tuo perä irtoaa tuosta terhistä? Avasin ne kaksi ruuvia ja sen mutterin jolla se on kiinni. Liikkuu sentin pari alaspäin, mutta ei tule enempää sovinnolla. Jotai vielä irroittamatta? Vai vaatiiko vaan "raakaa" voimaa?

        Se on sitten enää kiinni vain pystyakselin ja vaihdevivun voimalla. Kannattaa avata vaihteisto ja tarkistaa, että se nailontappi liikkuu jouheasti, ettei se ole se mikä kanittaa. Se nimittäin katkeaa helposti. Saattaa auttaa, kun vauhtipyörästä känntelee napakasti edestakas, se akseli on kampuran päässä spooreilla kiinni ja se saattaa sieltä jumittaa. Jos vaihdevipu liikkuu, niin sitten vaan tasasesti "raakaa voimaa" ja vauhtipyörän kääntelyä samalla.


      • ys
        -Mika- kirjoitti:

        Se on sitten enää kiinni vain pystyakselin ja vaihdevivun voimalla. Kannattaa avata vaihteisto ja tarkistaa, että se nailontappi liikkuu jouheasti, ettei se ole se mikä kanittaa. Se nimittäin katkeaa helposti. Saattaa auttaa, kun vauhtipyörästä känntelee napakasti edestakas, se akseli on kampuran päässä spooreilla kiinni ja se saattaa sieltä jumittaa. Jos vaihdevipu liikkuu, niin sitten vaan tasasesti "raakaa voimaa" ja vauhtipyörän kääntelyä samalla.

        Mulla on pari vihreää 5 heppasta vihreää konetta osina. Jos joku jotain osaa on vailla...


      • Paras...

        aikakaudella. esim Jonson/Evirude suurempiruokainen ja Yamahaa sai nykiä lämpöhalvaukseen saakka käyntiin lämpöisenä, Suzuki oli romun maineessa Terhin aikoihin, mutta taitaapi olla sen maine petraantunut nykyään..

        Nuo huonot terhit oli omistajiensa peilikuvia, eli niitä ei osattu käyttää ja huoltoon vietiin sitten, kun kärjet ei enää avautuneet ja ihmeteltiin huollon jälkeen, että miten helvetissä tää nyt on, kuin uusikone


      • ys kirjoitti:

        Mulla on pari vihreää 5 heppasta vihreää konetta osina. Jos joku jotain osaa on vailla...

        Löytyiskö niistä ehjää koppaa myyntiin??


      • ys
        eley kirjoitti:

        Löytyiskö niistä ehjää koppaa myyntiin??

        kaikkea muuta sitten löytyykin


      • mocce
        eley kirjoitti:

        Löytyiskö niistä ehjää koppaa myyntiin??

        Multa löytyis ehjä koppa...


      • mocce kirjoitti:

        Multa löytyis ehjä koppa...

        laita viestä [email protected] mitä pyydät kopasta niin katellaan eteenpäin!


      • j
        Paras... kirjoitti:

        aikakaudella. esim Jonson/Evirude suurempiruokainen ja Yamahaa sai nykiä lämpöhalvaukseen saakka käyntiin lämpöisenä, Suzuki oli romun maineessa Terhin aikoihin, mutta taitaapi olla sen maine petraantunut nykyään..

        Nuo huonot terhit oli omistajiensa peilikuvia, eli niitä ei osattu käyttää ja huoltoon vietiin sitten, kun kärjet ei enää avautuneet ja ihmeteltiin huollon jälkeen, että miten helvetissä tää nyt on, kuin uusikone

        itselläni 15hp terhi mitä lämpimänä ei saa käyntiin millään mitenkäs tuo kärkien säätö suoritetaan


      • kiimainen terhi
        j kirjoitti:

        itselläni 15hp terhi mitä lämpimänä ei saa käyntiin millään mitenkäs tuo kärkien säätö suoritetaan

        tarvii ulosvetäjän (itsellä on) ja sieltä ne kärjet paljastuvat ja ohjekirjan mukaan kärkiväli on 0,4mm ja sytytysennakko 0-2astetta ennen yläkuolokohtaa (suoralinja tulppaan nuoli) ja milleissä tuo on kehällä on 0-3,5mm ja itse olen tuon yläkuolokohdan tarkistanyt työntömitalla männäpäältä (ei aina täsmää nuo nuolet) ja kerran myös säädin sytytyksen ajoituslampulla autonakkua virtalähteenä käyttäen onnistuu, jos ei ole sähkökäynnisteinen kone niin silloinhan se akku löytyy veneestä..


    • 5-V

      htolvanen(at)gmail.com SE VAPAAVAIHTEEN HOLKKI...!

    • -Mika-

      No nyt on tuosta jo nelisen vuotta kulunut, joten aiheeseen liittyvät tavarat on siirtyneet jonnekin romulaatikoiden pohjalle. Mutta onhan tuo itsekin tehtävissä: Jos vaan saat sen rikkinäisen holkin irti niin siitä saa mitat ja sorvareita kyllä löytyy....

      Omaa sorvia mulla ei enää ole, ja siksi nytkin keväällää kun korjasin Seagull-koneen alakertaa, niin teetin kylän sorvarilla siihen uudet laakerit ja samalla kasan simmilevyjä. Ei montaa kymppiä sekään taas maksanut.

      • -Mika-

        Ja vielä niille epäilijöille, jotka jutun alun aikaan (syksyllä 2009) pelottelivat laitteen pettävän: Terhi pelaa edelleen yhtä hyvin kuin silloin nelisen vuotta sitten. Se on ollut yhden kauden lainassa jopa purkkarin (GT-kryssare) moottorina ja tunteja tuli silloin kohtuu paljon. Tänä kesänä se oli lainassa kaverin yhteysveneessä kaivarissa (kaivari-> liuskasaari) ja edelleen se vaan toimii kuten pitääkin.

        Perushuollot oon tehnyt joka toinen kevät, siis kärkivälin säädön ja kaasarin putsauksen. Muuten vaan bensaa tankkiin ja vesille. Tulppaa en ole vaihtanut kertaakaan. Lujia ja hyviä koneitahan nää on , niitä pitää vaan osata käyttää.


      • 23e
        -Mika- kirjoitti:

        Ja vielä niille epäilijöille, jotka jutun alun aikaan (syksyllä 2009) pelottelivat laitteen pettävän: Terhi pelaa edelleen yhtä hyvin kuin silloin nelisen vuotta sitten. Se on ollut yhden kauden lainassa jopa purkkarin (GT-kryssare) moottorina ja tunteja tuli silloin kohtuu paljon. Tänä kesänä se oli lainassa kaverin yhteysveneessä kaivarissa (kaivari-> liuskasaari) ja edelleen se vaan toimii kuten pitääkin.

        Perushuollot oon tehnyt joka toinen kevät, siis kärkivälin säädön ja kaasarin putsauksen. Muuten vaan bensaa tankkiin ja vesille. Tulppaa en ole vaihtanut kertaakaan. Lujia ja hyviä koneitahan nää on , niitä pitää vaan osata käyttää.

        mulla on toiminut oikeinkin hyvin vihreä vitos terhi ja 3,5:nen kanssa


    • kalakeli

      Oma 5hp vihreä terhi on toiminut hyvin! lähtee kuumana käytiin eikä oo tarvinnu soutaa takasin kertaakaan. Lähtee tasaperä lohi venekkin 2 päällä plaaniin. Pari kertaa on pitäny ottaa perä irti ja laittaa uusiks vesipumpun siipiratas. Mutta ei oo iso homma sekään. Luotettava peli on vitosen terhi!

    • 123123123123123

      Pitääkö 5hp vihreän terhin vesipumpun kopasta lähtevässä messinki putkessa olla pieni reikä kyljessä heti vesipumpun jälkeen? En ole saanut vettä nousemaan ollenkaan ja siipipyörä on just uusittu.

    • Anonyymi

      minä ostin terhi 5 vihreäkoppasen laitoin uuden vesipumpun ei vaan lähde vesi kiertämään onko hyviä neuvoja tarjolla kone käy ja kukkuu muuten hyvin?

    • Anonyymi

      Onko nailon osaan joku vakiomitts mihin se asennetaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe