Onko yhtään ihmistä joka tietää mistä puhuu?
Olen ollut töissä vuokravenefirmassa missä
on Bavaa pienestä isoon
CHARTERBAVA!
Purjehtisitko sinä Bavalla?
Jos et niin miksi?
Ei mutupakkapissa vaan tietoa
Vai onko niin että tietoa ei ole, mollataan syistä tai toisista.
Miksei mollata Fransuja... jne.
Netissä on niin kovia blogeja kuten Sailing Anarchy
Suomalaiset ovat helvetin pärskejä joten
kai meillä voi olla yhtä tiukka blogi.
Ei mitään nynnerövaippatouhua vaan asiaa.
Minä yritän potkia teitä perseen jonkun aikaa
ja jos mitään ei tapahdu...
vaihdan kanavaa, se on tosi helppoa
kuten varmaan kaikki bonjaa.
Bavaria purjeveneet
13
3070
Vastaukset
Kirjoitin tähän viestiisi aika pitkän vastauksen, joka sitten hävisi - ei mikään harvinainen tapaus suomi24:ssä.
Vastauksessani ehkä olennaisin sisältö oli siinä, että arveluni mukaan näillä Bavarian mollaajilla ei ole koskaan ollut (purje)venettä. Kukaan täysjärkinen ihminen ei kirjoita siihen tyyliin.- Tietoa ja kokemusta
on pitkältä ajalta.
Kun puhutaan Bavarian nykymallistosta pitää osata erottaa erilaisten veneiden käyttötarkoitukset. Bavaria on matkavene. Se on erityisen sopiva esimerkiksi meidän Itämeremme olosuhteisiin. Bavarian myyntimenestyksen takana ovat käytännöllisyys, teollinen tuotantoprosessi ja näistä pääosin juontuva ylivoimainen hinta/laatusuhde. Tai oikeastaan oli ylivoimainen vuosina 2005-07. Kilpailu tasoitti sen jälkeen ylivoimaisuutta hieman. Tulevaisuus näyttää, mitä seuraa tämänhetkisen laman jälkeen.
Valtameripurjehdukeen on maailmalla ja miksei meilläkin tuotettu monia paljon Bavariaa soveliaampia venemalleja. Bavarialla pärjää tosin valtamerilläkin kunhan osaa valita oikeat ylitysajankohdat kalenterista. Tämän ovat todistaneet useat kymmenet maailman meriä ylittäneet Bavariat. Suurin ongelma lienee nykysuuntauksen mukainen tasainen pohjan muoto. Tämä koskee nykyisin myös monia perinteisesti valtameriveneiksi miellettyjä merkkejäkin.
Itse olen purjehtinut Bavarialla nyt viisi kautta Itämeren alueella. Paikat ovat kestäneet hyvin, eikä maahantuojaakaan ole tarvinnut vaivata takuuasioissa. Jos olisin lähdössä valtamerille harkitsisin veneeni päivittämistä saman merkin pari pykälää isompaan malliin.- Ei kateuskysymys
Vaan juuri se mitä itse kirjoitit: "Bavarian myyntimenestyksen takana ovat käytännöllisyys, teollinen tuotantoprosessi ja näistä pääosin juontuva ylivoimainen hinta/laatusuhde". Juuri tuon tyylinen myyntiedustajan mainoslause herättää helposti vastustushalua, vaikka ei tietäisi mainostetusta tuotteesta yhtään mitään. Itse luulen, että bava-kiihkoilu sekä puolesta että vastaan on ohimenevä muoti-ilmiö. En ollenkaan usko, että kysymys on kateudesta. Kuka kadehtii ja ketä? Nousukausi pani ihmiset hankkimaan uusia matkailuauton tyyppisiä ja turhan suuria muotiveneitä, joissa tuplavessat ja satama-asuminen ovat tärkeämpää "hinta/laatusuhdetta" kuin purjehdusominaisuudet, rakenteiden lujuus tai vaikkapa meripunkat ja muu matkapurjehdusvarustus. Voisin kuvitella, että taloustaantuma tulee näkymään veneiden kokokehityksessä ja kysynnässä. Sen kyllä ymmärtää, että sellainen tasapohjainen runkomuoto joka on halvin rakentaa sarjatuotannossa ja jolla saa mahdollisimman avarat sisätilat, on ollut suurten tehtaiden suosiossa.
- Onhan siinä
Ei kateuskysymys kirjoitti:
Vaan juuri se mitä itse kirjoitit: "Bavarian myyntimenestyksen takana ovat käytännöllisyys, teollinen tuotantoprosessi ja näistä pääosin juontuva ylivoimainen hinta/laatusuhde". Juuri tuon tyylinen myyntiedustajan mainoslause herättää helposti vastustushalua, vaikka ei tietäisi mainostetusta tuotteesta yhtään mitään. Itse luulen, että bava-kiihkoilu sekä puolesta että vastaan on ohimenevä muoti-ilmiö. En ollenkaan usko, että kysymys on kateudesta. Kuka kadehtii ja ketä? Nousukausi pani ihmiset hankkimaan uusia matkailuauton tyyppisiä ja turhan suuria muotiveneitä, joissa tuplavessat ja satama-asuminen ovat tärkeämpää "hinta/laatusuhdetta" kuin purjehdusominaisuudet, rakenteiden lujuus tai vaikkapa meripunkat ja muu matkapurjehdusvarustus. Voisin kuvitella, että taloustaantuma tulee näkymään veneiden kokokehityksessä ja kysynnässä. Sen kyllä ymmärtää, että sellainen tasapohjainen runkomuoto joka on halvin rakentaa sarjatuotannossa ja jolla saa mahdollisimman avarat sisätilat, on ollut suurten tehtaiden suosiossa.
vähän myyntisloganin hajua, etenkin tuon sanan "ylivoimainen". Toisaalta aika tavalla tottakin, tällä kertaa. Muutaman vuoden oli nimittäin ihan selvästi niin, että jos halusi uuden kelvollisen veneen esim. 80-110 000 hintahaarukassa, ei muita vaihtoehtoja kertakaikkiaan ollut.
Varmasti taantuma jotain vaikuttaa, mutta en usko trendissä suurta muutosta tapahtuvan. Ne kovasti halveksumasi ominaisuudet ovat nimittäin nyt ja aina useimmille tärkeitä. - Tietoa ja kokemusta on
Ei kateuskysymys kirjoitti:
Vaan juuri se mitä itse kirjoitit: "Bavarian myyntimenestyksen takana ovat käytännöllisyys, teollinen tuotantoprosessi ja näistä pääosin juontuva ylivoimainen hinta/laatusuhde". Juuri tuon tyylinen myyntiedustajan mainoslause herättää helposti vastustushalua, vaikka ei tietäisi mainostetusta tuotteesta yhtään mitään. Itse luulen, että bava-kiihkoilu sekä puolesta että vastaan on ohimenevä muoti-ilmiö. En ollenkaan usko, että kysymys on kateudesta. Kuka kadehtii ja ketä? Nousukausi pani ihmiset hankkimaan uusia matkailuauton tyyppisiä ja turhan suuria muotiveneitä, joissa tuplavessat ja satama-asuminen ovat tärkeämpää "hinta/laatusuhdetta" kuin purjehdusominaisuudet, rakenteiden lujuus tai vaikkapa meripunkat ja muu matkapurjehdusvarustus. Voisin kuvitella, että taloustaantuma tulee näkymään veneiden kokokehityksessä ja kysynnässä. Sen kyllä ymmärtää, että sellainen tasapohjainen runkomuoto joka on halvin rakentaa sarjatuotannossa ja jolla saa mahdollisimman avarat sisätilat, on ollut suurten tehtaiden suosiossa.
pitkältä ajalta monenlaisista purjeveneistä. Mikään nousukausi ei vaikuttanut omaan Bavariahankintaani. Ostin veneeni uutena, käteisellä. Olen jo kymmenien vuosien ajan ollut hyvässä taloudellisessa asemassa. Osasyynä tähän on ehkä juuri se, että mietin hankintojani rationaalisesti. (Vaimo on eri mieltä)
Tavoitteenani oli vuonna 2005 hankkia uusi, tilava ja Itämeren olosuhteisiin sopiva matkavene. Joku voisi sanoa sellaista matkailuautoksi tms. Minulle Bavaria on osoittautunut kuitenkin purjehtivaksi matkaveneeksi. Ei tietenkään kisaveneeksi. Lähimpiä kilpailijoita olivat ranskalaiset ja kotimaisista FG. Ranskalaisten kohdalla olisin joutunut laittamaan hankintaan lisäeuroja muutaman kymmenentuhannen verran ja vastaavaan FG:iin yli satatuhatta.
- Kokeiltu on
No,
Puolesta:
Iso ja edullinen, vene samaa tasoa kun muutkin samoissa hintaluokissa pyörivät. Vesillä noita tulee niin paljon vastaan, että ainakin markkinointi on onnistunut hyvin. Moni suomalainen Bavan omistaja vuokraa ulkomaillakin samanlaisen kun vene on kerran tullut tutuksi.
Tehokkaan sarjavalmistuksen herättämä epäily on toki aiheellista. Netissä pyörineessä promovideossakaan kun ei mainita itse rungon valmistamisesta muuta kun kasaan liimaaminen...
Vastaan:
En silti vuokraisi Bavaa jos muitakin vaihtoehtoja on. Syynä varmaan että kyllä Bavoilla pääsee muutenkin seilaamaan kun niitä on joka paikka täynnä. Jos minun pitäisi vuokrata vene, tähtäisin varmaan johonkin hiukan "uniikimpaan" tai ainakin mielenkiintoisesti erilaiseen veneeseen vaikka hinta voisi olla hiukan korkeampi. Lisäksi haluaisin ketterän veneen sillä vierastan ylileveitä nykyveneitä.
Itselläni on vene joten vuokraaminen tulisi varmaankin kyseeseen ulkomailla käydessä ja silloin luulisin, että koittaisin jotain mielenkiintoista venettä niin olisi kavereillekin kerrottavaa.
Jos Sailing Anarchyn kaltaisia sivuja haluat laittaa pystyyn niin ilmottele sitten. Näitä sivuja ei taida voida käyttää muuhun kun tähän ainaiseen jupinaan.- suokkidesign
vastauksia. Tosi hyvä juttu ja harmi kun ekalta lensi tekstit bitti taivaaseen. Varma vinkki jos pitkään meinaa kirjoittaa: Kirjoita vaikka Wordissa ja copy/paste.
Bavahan on vene siinä kun muutkin ja kun ottaa huomioon valmistusmäárän ei kölejäkään paljon putoile, ongelma muissakin tasapohjaisissa. Yksi surkea juttu on että valurautakölejä ainakaan jokuvuosi sitten ei oltu epoksoitu ja se ruosteen mäárä... Jos olisi oma niin puhallus ja epoksia mutta vuokraveneisiin ei liikoja käytä aikaa kun kyse on jutuista vesilinjan alla. Se on keväinen pesu, uusi myrkkyväri, anodit, iänkaikkiset riesat Volvon vuotavan vetolaitteen kanssa ja eikun vene veteen. 50" Bavoissa rustirautojen laminoinnissa on parantamisen varaa, jos jollain on kandee tsekata. Ankkuripeli on monessa (50") rikkonut laminaatit missä se sijaitsee. Ja jos fönari vuotaa niin se ei ole Bavan vika, taitaa olla Lewmar...
Se täytyy sanoa että vuokraveneeksi Bava on liian heppainen sillä vuokraajat käyttäytyvät usein kuin lauma kilpanorsuja mutta mikäpä niillä kestäisi.
Mallorcalla Bava on suosittu Chartervene, 50":seen tulee viikoksi 10 saksalaista 2.700 Eurolla ja siitä otetaan kaikki irti, viikon aikana olutta kuluu normaalisti ainoastaan 240 tölkkiä sillä sen joutuu kantamaan veneeseen...vahinkoja sattuu ja ne korjataan yleensä 12h sisällä ellei kyse ole fataalista kuten maaliskuussa yksi 50" pussasi betonikaijaa kun Volvon vaihdekaapeli katkesi, vene oli vuoden vanha ja sen jälkeen pois käytöstä 2 vk. Yksi todellinen moka Bavalta on sähkömoottorilla laskeutuva perälauta/uimataso, ajatus on kiva mutta se ei kestä käyttöä.
Kaikissa vehkeissä on omat hyvät ja huonot juttunsa, niin Bavassa kuin Wallyssa.
Ps. piti laittaa uusia kuvia jollasta web sivulle mut uretaanivaahdossa on jotain mätää ja siinä ei ollut tarpeeksi kaasua joten kuivuu tosi hitaasti. Huomenna ehkäpä.
www.suokkidesign.webs.com - edelliseen
suokkidesign kirjoitti:
vastauksia. Tosi hyvä juttu ja harmi kun ekalta lensi tekstit bitti taivaaseen. Varma vinkki jos pitkään meinaa kirjoittaa: Kirjoita vaikka Wordissa ja copy/paste.
Bavahan on vene siinä kun muutkin ja kun ottaa huomioon valmistusmäárän ei kölejäkään paljon putoile, ongelma muissakin tasapohjaisissa. Yksi surkea juttu on että valurautakölejä ainakaan jokuvuosi sitten ei oltu epoksoitu ja se ruosteen mäárä... Jos olisi oma niin puhallus ja epoksia mutta vuokraveneisiin ei liikoja käytä aikaa kun kyse on jutuista vesilinjan alla. Se on keväinen pesu, uusi myrkkyväri, anodit, iänkaikkiset riesat Volvon vuotavan vetolaitteen kanssa ja eikun vene veteen. 50" Bavoissa rustirautojen laminoinnissa on parantamisen varaa, jos jollain on kandee tsekata. Ankkuripeli on monessa (50") rikkonut laminaatit missä se sijaitsee. Ja jos fönari vuotaa niin se ei ole Bavan vika, taitaa olla Lewmar...
Se täytyy sanoa että vuokraveneeksi Bava on liian heppainen sillä vuokraajat käyttäytyvät usein kuin lauma kilpanorsuja mutta mikäpä niillä kestäisi.
Mallorcalla Bava on suosittu Chartervene, 50":seen tulee viikoksi 10 saksalaista 2.700 Eurolla ja siitä otetaan kaikki irti, viikon aikana olutta kuluu normaalisti ainoastaan 240 tölkkiä sillä sen joutuu kantamaan veneeseen...vahinkoja sattuu ja ne korjataan yleensä 12h sisällä ellei kyse ole fataalista kuten maaliskuussa yksi 50" pussasi betonikaijaa kun Volvon vaihdekaapeli katkesi, vene oli vuoden vanha ja sen jälkeen pois käytöstä 2 vk. Yksi todellinen moka Bavalta on sähkömoottorilla laskeutuva perälauta/uimataso, ajatus on kiva mutta se ei kestä käyttöä.
Kaikissa vehkeissä on omat hyvät ja huonot juttunsa, niin Bavassa kuin Wallyssa.
Ps. piti laittaa uusia kuvia jollasta web sivulle mut uretaanivaahdossa on jotain mätää ja siinä ei ollut tarpeeksi kaasua joten kuivuu tosi hitaasti. Huomenna ehkäpä.
www.suokkidesign.webs.comTuota sähköuimatasoa olen itse kovasti ihmetellyt. Sillä saatiin ilmeisesti lisää tilaa, mutta mielestäni kippari tarvitsee istuimen ruorin taakse. Sellaisen, jolla voi istua rintamasuunta eteenpäin. Jotenkin se sivuttain istuminen on luonnotonta. Ja koneiston kestävyyskin epäilyttää.
Mikä juttu toi "iänkaikkiset riesat Volvon vuotavan vetolaitteen kanssa" oli? On noista kokemuksia. Eivät vuoda. Jos sieltä saa vuotoa aikaan, niin on pitänyt rikkoa se, vaikkapa vetolaitteen alta nostamalla. - suokkidesign
edelliseen kirjoitti:
Tuota sähköuimatasoa olen itse kovasti ihmetellyt. Sillä saatiin ilmeisesti lisää tilaa, mutta mielestäni kippari tarvitsee istuimen ruorin taakse. Sellaisen, jolla voi istua rintamasuunta eteenpäin. Jotenkin se sivuttain istuminen on luonnotonta. Ja koneiston kestävyyskin epäilyttää.
Mikä juttu toi "iänkaikkiset riesat Volvon vuotavan vetolaitteen kanssa" oli? On noista kokemuksia. Eivät vuoda. Jos sieltä saa vuotoa aikaan, niin on pitänyt rikkoa se, vaikkapa vetolaitteen alta nostamalla.kun manoveeraa ja ensin eteen 1500 rpm ja samantien taakse 1500 rpm tai sit niin paljon kun koneesta lähtee.
Kun tälleen tehdään paljon ( 8 kk/ asiakkaita) niin stefat akselista menee ja
värinänvaimennuskumi potkurissa hajoo ainakin kun käytössä on Volvon huiska.
Sitten kun niillä on akseliveto niin rikkovat vaihdelaatikon mutta eihän sekään ole laite- tai venevalmistan vaan sen kilpanorsun vika.
Uimatason koneistokaan ei kestä. Stopparit on myös mitoitettu väärin ja asennettu väärään paikkaan. Testattiin ja saatiin stopparit rikki heti. Asennettiin vain vähän isommat ettei koneisto hajoaisi mutta ensimmïnen asiakas ja se oli siinä. Tämä on valmistajan vika josta olisi päässyt testaamalla. - voi tulla ongelmia
suokkidesign kirjoitti:
kun manoveeraa ja ensin eteen 1500 rpm ja samantien taakse 1500 rpm tai sit niin paljon kun koneesta lähtee.
Kun tälleen tehdään paljon ( 8 kk/ asiakkaita) niin stefat akselista menee ja
värinänvaimennuskumi potkurissa hajoo ainakin kun käytössä on Volvon huiska.
Sitten kun niillä on akseliveto niin rikkovat vaihdelaatikon mutta eihän sekään ole laite- tai venevalmistan vaan sen kilpanorsun vika.
Uimatason koneistokaan ei kestä. Stopparit on myös mitoitettu väärin ja asennettu väärään paikkaan. Testattiin ja saatiin stopparit rikki heti. Asennettiin vain vähän isommat ettei koneisto hajoaisi mutta ensimmïnen asiakas ja se oli siinä. Tämä on valmistajan vika josta olisi päässyt testaamalla.Ei nääs oo vuokraveneistä kokemusta, ainoastaan yksityiskäytössä olevista. Niitä ei murjota samaan tapaan eikä ainakaan 8 kk vuodessa 30 pv per kk. Normiveneilijä ehtii ajaa 5-6 vuotta ennenkuin ehtii samat päivät kerätä, jotkut enemmänkin.
- -Mika-
Olen purjehtinut bavarialla, eikä se ole sen parempi tai huonompi kuin muutkaan kaltaisensa. Kyseinen bavaria on vieläpä sellainen yksilö, joka oli ollut useita vuosia charter-veneenä kunnes kaverini osti sen ja yhdessä purjehdimme sen hollannista suomeen.
Mutta Bavaria ja suoli24... huh huh... Kaikki kai (?) alkoi siitä, kun tänne pesiytyi jonkinlainen bavaa ylikehuva porukka. Se luonnollisesti sai aikaan vastareaktion, jonka vuoksi niitä älyttömiä provoja ja ihan tosissaankin (?) kirjoitettuja juttuja on ollut puolesta ja vastaan.Näin syntyi "homeskandit" ja "kölinsä pudottavat bavat" .
Kaikkea voi lukea suodatin päällä, ja ottaa lukuun vain sellaiset kirjoitukset, joissa on jotain mieltä. Näin anonymiteetin kulta-aikana kun kuka vaan voi kirjoittaa mitä vaan ja nauraa partaansa, kun on saanut aikaan hyvän väittelyn...
Ai niin, yksi anekdootti vielä: Kadehdin ääneen tuon siirtopurjehduksen aikana Bavarian hyvää purjehdusteknistä varustusta, joten kaveri osti homeskandiini uudet vinssinvapauttajat... samanlaiset kuin siinä Bavariassa oli ja nyt mullakin on... Spinlokin lukot.. vielä kun olis varaa päivittää vinssit ST-vinsseiksi...- missata alun
mutta mun käsityksen mukaan juttu alkoi itse asiassa toisinpäin eli ne Bava-vihaajat ilmestyi ensin mollaamaan "halpiksia", "matkailuvaunuja", "uusveneilijöitä" ja ties mitä.
- Molemmin puoli vihreää
missata alun kirjoitti:
mutta mun käsityksen mukaan juttu alkoi itse asiassa toisinpäin eli ne Bava-vihaajat ilmestyi ensin mollaamaan "halpiksia", "matkailuvaunuja", "uusveneilijöitä" ja ties mitä.
En ole seurannut Bava-keskustelua kun ehkä toista-kolmatta vuotta ja taso on tosiaan ollut ihan tyhjän kanssa. Kaiken lisäksi sitä tunkee mihin tahansa asiakeskusteluunkin, toivon mukaan kukaan ei nyt aloita sitä kun tässä on arvailtu puolin ja toisin "kumpi alotti". Seuraavassa ei ole tarkoitus hakea vastakkainasettelua mutta kun minulla on aitiopaikka molempiin suuntiin, tältä se näyttää:
Veljelläni on iso Bava, itselläni on pieni kotimainen. Jo pyöreä parinkymmen jalan kokoero pistää nämä kaksi ihan eri viivoille ja koska itse purjehdin niin usein kun mahdollista, on pieni koko etu esimerkiksi iltapurjehduksissa ja viikonloppuretkillä. Helsingin lähettyvillä kun kuitenkin on melko vähän turvallisen syväyksen laitureita jolloin luonnonsatamien etu on tietenkin pienellä veneellä. Tilat ovat vastaavasti pienemmät mutta suurimman osan aikaa purjehdimme kaksistaan. Näin ollen olen tyytyväinen valintaani.
Veljeni sen sijaan purjehtii pääasiassa vain lomallaa, sillä jo veneen hallinta helpottuu kun mukana on pari kaveria. Suuret tilat tulevat silloin hyötykäyttöön, parhaillaan väkeä mahtuu 4x2 henkeä. Uusi ja edustavassa kunnossa oleva vene on tällöin kaikkien mieleen ja riittävä sisäkorkeus ei saa kenkuimpiakaan seuralaisia valittamaan. Perheveneily on varmasti tavallisin tuon tyypin veneiden käyttäjäryhmä jolloin suuret tilat saattavat olla välttämättömiä riittävän mukavuuden takaamiseksi ns. "rauhanomaiseen" perhe-elämään. Tapauksia on varmasti monenlaisia.
Sen sijaan leveät veneet itseisarvona on huolestuttava suunta jo ruuhkaloman aikaisien laituripaikkojenkin vuoksi. Toki juuri tuolloin perheet lomailevat ja siihen tarvitaan suuret veneet mutta tahti "klo10 köydet irti ja koneella seuraavaan laituriin viimeistään klo 15 tai jäädään ilman paikkaa"-höyryäminen vie maun muidenkin lomasta. Tästä ei tietenkään voi syyttää juuri Bavarioita, sillä kaikki muutkin valmistajat ovat leventäneet paattejaan suoraan kipurajalle ja mielellään vielä hiukan yli.
Tätä keskustelua on käyty toisaallakin eikä sitä tarvitse tässä uudelleen aloittaa. Olemme veljen kanssa sulassa sovussa veneiden suhteen, häntä kismittää ison veneen käsiteltävyys vs. iltapurjehdukset, itselläni on toisinaan tarvetta viedä turvallisesti enemmän väkeä seilaamaan niin, etteivät saa liian karmivaa ensikokemusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047