Välivuosi peruskoulun jälkeen?

...q

Otsikko kertookin mistä on kysymys... eli joo.
En tosiaan oo pitämässä välivuotta sen takia etten jaksaisi käydä koulussa, nimenomaan haluan kouluun, mutta hain lukioon vaikka oon tiennyt about kuudennelta luokalta lähtien mille alalle haluan.
Hain silti lukioon, koska omalla paikkakunnalla ei ole muuta mahdollisuutta ja mun vanhemmat ajatteli aluks ettei meillä oo millään varaa maksaa mua asumisia ja muita toisella paikkakunnalla. Ajattelin myös, että pääseehän sinne "omalle alalle" sit lukion jälkeenkin.

No oon nyt käynyt lukioo sen viikon ajan ja mulla on jo ihan kamala ahdistus ja paha olo kokoajan. Tiiän että moni sanois ettei toi viikko kerro vielä mitään mutta mulle kertoo jo ihan tarpeeks: ahdistaa liikaa. Ahdistaa se "kun ootte tullu lukioon ootte parhaita"-ajatusmalli ja se, kuinka kokoajan pitäis vaan lukee ja lukee. Matikkaakaan en osaa, en oo ikinä ollut hyvä siinä vaikka peruskoulun päättötodistuksessa se oli 8. Ei siinä mitään, amiksessakin täytyy lukee, matikkaakin, mutta siellä tekisin ees jotain mitä haluaisin samalla. Mä myös tykkään lukee, mut lukio ei vaan tunnu omalta.
Ei oikeestaan edes kiinnostais olla lukiossa kun tietää et jos ois ollu fiksumpi niin vois olla jossain muualla... Nyt siis kun oon nostanu tän asian pöydälle himassa ja oon vanhempien kanssa puhunu tästä niin ne onkin valmiit maksamaan mun asumisia muualla vaikka se tarkottaakin aika tiukkaa budjettia, mut niiden mielestä se on parempi niin kuin että mulla olis paha olo kokoajan. Ne tukee mua tässä oli se mun päätös mikä vaan.

Tänään kävin juttelee opolle ja se koittaa saada mua jatkamaan. Toisaalta joo, ois kiva et ois paikka mihin vois mennä kun duuniakaan ei oikeesti saa, mutta se paine ja ahdistus vaan pitää mut erossa sieltä. En vaan tiedä kumpaa pitäis kuunnella, opoa vai omaa itseään.
Jos pidän välivuoden, teen paljon kotitöitä himassa, harrastan samoja asioita ku ennenkin ja luen niitä lukiokirjoja mitkä mulla on ja mitkä kiinnostaa ihan hirveesti (esim. bilsa, englanti, ruotsi, historia: ainoat aineet joiden takia menin lukioon) ja teen muistiinpanoja yms., ettei se opiskelu unohdu ihan kokonaan. Oon myös hakenut nyt peruutuspaikkaa parilta linjalta ja vaikka jatkaisin nyt lukiota ja esim. myöhemmin syksyllä löytyis peruutuspaikka, menisin ehdottomasti sinne amikseen. Ja enskeväänä hakisin sit yhteyshaussa sinne.
Mulla on ihan hyvä peruskoulun päättäri, 8.6 keskiarvo. Niinku sanoin jo, tykkään kyllä lukee vaikkei se matikka luistakkaan (tääkin lisää sitä ahdistusta) mutta lukio ei vaan tunnu siltä että haluaisin olla siellä yhtään enempää.
Silti pelottaa, et meneeks mun elämä jotenkin pilalle tässä nyt sitten jos pidän sen välivuoden.....

10

3825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sddsa

      Pystyisitkö sä jatkamaan siellä lukiossa vain muutaman kiinnostavan aineen lukemista? Siis siten, että sulla ei olis täysiä jaksoja. Se, että sulla olis kauhee ahdistus ja paha olo koulun takia ei ole hyvä, mutta silti sun ei kannata jäädä täysin tyhjän päälle. Jotain varasuunnitelmia pitää olla. Entä jos sä et pääse opiskelemaan sinne, minne haluut? Sitä kannattaa pohtia. Listaa vaikka paperille mitä kaikkia vaihtoehtoja sulla on opiskelun suhteen.

      Ja tässä syksylläkin on yhteishaku mm. ammatillisiin (opinnot alkais keväällä), joten kannattaa tutustua siihen. Se olis aika hyvä, koska sillon sulle ei jäis niin paljoo aikaa totuttautua kokonaan pois koulumaailmasta. Monissa kouluissa on myös maksuttomia asuntoloita. Kannattaa tutustua siihenkin vaihtoehtoon. Maksullisetkin asuntolat on usein halvempia kuin oma kämppä, ellei sitten satu olemaan kämppistä. Ota kuitenkin huomioon, että asuntoloissa ei tarvi maksaa vettä, sähköä, takuuvuokraa ja kotivakuutusta, näin muutamia menoeriä mainitakseni.

      Sitten, jos päädyt välivuoden pitämiseen niin muutama vinkki:

      -Pidä päivärytmi selkeänä eli herää aamulla äläkä jää löhöämään. Tietty illalla pitää mennä aikasin nukkumaan, koska sillon, jos sä pääset johonkin kouluun, niin tuskin riekut keskellä yötä hereillä. Viikonloppuna tietty voi vähän luistaa tästäkin ;)

      -Syö terveellisesti/normaalisti ja ulkoile. Varsinkin, jos sä aiot opiskella aineita kotona, niin sä tarviit energiaa. Jos sä oot koko päivän kotona tunkkasessa ilmassa, niin hetkessä iskee väsymys. Siks pitää myös tuulettaa kotona.

      -Tee ittelles aikataulu eli mitä opiskelet milloinkin, millon syöt, ulkoilet ja pidät taukoa. Vähän niinkuin lukujärjestys, mutta sun pitää omata tosi hyvä itsekuri, että saat jotain aikaan. Mulla ainakin tahtoo kaikki aika tuhlaantua koneella istumiseen. Ja voithan sä käydä kysymässä lähikaupasta, että tarviiko ne hyllyttäjää vaikka vaan muutamaks päiväks viikossa/tunniks päivässä. Ole oma-aloitteinen.

      -Pysy vanhempien luona, jos mahdollista. Sillon sulla olis ainakin lähellä ihmisiä, jotka auttaa tarpeen tullen (jos vaan osaa) ja potkii perseelle, kun alkaa löhöömään vaan koko päivän. Enkä muutenkaan tajuu, miks pitäis asua muualla kuin kotona varsinkaan välivuonna. Kotoa voit muuttaa sitten opiskeluiden perässä. Ja sitten voit yllättää vanhempas siivoomalla ja tekemällä ruokaa niille :)

      -Ota hyöty irti ammatinvalinnassa auttavista tahoista (esim. työkkäri). Tosin sä jo tiedätkin mihin sä haluat.

      Tiivistettynä: Pidä ittes kiireisenä (älä kuitenkaan polta ittees loppuun) ja pidä päivärytmistä kiinni. Kokemusta on, jos vetää kaiken persiilleen. Siitä ei sitten tuu mitään palata kouluun, kun kynnys kasvaa koko ajan.




      Anyway, onnea tulevaisuuteen. Kannattaa oikeesti miettiä tooodella tarkkaan välivuotta ainakin mun mielestä. Itselläni kun ei muutenkaan kovin hyviä kokemuksia siitä ole (oma moka, parin kk:n jälkeen löhösin vaan :D).
      Kyllä se siitä selviää :)

    • sddsa

      Pystyisitkö sä jatkamaan siellä lukiossa vain muutaman kiinnostavan aineen lukemista? Siis siten, että sulla ei olis täysiä jaksoja. Se, että sulla olis kauhee ahdistus ja paha olo koulun takia ei ole hyvä, mutta silti sun ei kannata jäädä täysin tyhjän päälle. Jotain varasuunnitelmia pitää olla. Entä jos sä et pääse opiskelemaan sinne, minne haluut? Sitä kannattaa pohtia. Listaa vaikka paperille mitä kaikkia vaihtoehtoja sulla on opiskelun suhteen.

      Ja tässä syksylläkin on yhteishaku mm. ammatillisiin (opinnot alkais keväällä), joten kannattaa tutustua siihen. Se olis aika hyvä, koska sillon sulle ei jäis niin paljoo aikaa totuttautua kokonaan pois koulumaailmasta. Monissa kouluissa on myös maksuttomia asuntoloita. Kannattaa tutustua siihenkin vaihtoehtoon. Maksullisetkin asuntolat on usein halvempia kuin oma kämppä, ellei sitten satu olemaan kämppistä. Ota kuitenkin huomioon, että asuntoloissa ei tarvi maksaa vettä, sähköä, takuuvuokraa ja kotivakuutusta, näin muutamia menoeriä mainitakseni.

      Sitten, jos päädyt välivuoden pitämiseen niin muutama vinkki:

      -Pidä päivärytmi selkeänä eli herää aamulla äläkä jää löhöämään. Tietty illalla pitää mennä aikasin nukkumaan, koska sillon, jos sä pääset johonkin kouluun, niin tuskin riekut keskellä yötä hereillä. Viikonloppuna tietty voi vähän luistaa tästäkin ;)

      -Syö terveellisesti/normaalisti ja ulkoile. Varsinkin, jos sä aiot opiskella aineita kotona, niin sä tarviit energiaa. Jos sä oot koko päivän kotona tunkkasessa ilmassa, niin hetkessä iskee väsymys. Siks pitää myös tuulettaa kotona.

      -Tee ittelles aikataulu eli mitä opiskelet milloinkin, millon syöt, ulkoilet ja pidät taukoa. Vähän niinkuin lukujärjestys, mutta sun pitää omata tosi hyvä itsekuri, että saat jotain aikaan. Mulla ainakin tahtoo kaikki aika tuhlaantua koneella istumiseen. Ja voithan sä käydä kysymässä lähikaupasta, että tarviiko ne hyllyttäjää vaikka vaan muutamaks päiväks viikossa/tunniks päivässä. Ole oma-aloitteinen.

      -Pysy vanhempien luona, jos mahdollista. Sillon sulla olis ainakin lähellä ihmisiä, jotka auttaa tarpeen tullen (jos vaan osaa) ja potkii perseelle, kun alkaa löhöömään vaan koko päivän. Enkä muutenkaan tajuu, miks pitäis asua muualla kuin kotona varsinkaan välivuonna. Kotoa voit muuttaa sitten opiskeluiden perässä. Ja sitten voit yllättää vanhempas siivoomalla ja tekemällä ruokaa niille :)

      -Ota hyöty irti ammatinvalinnassa auttavista tahoista (esim. työkkäri). Tosin sä jo tiedätkin mihin sä haluat.

      Tiivistettynä: Pidä ittes kiireisenä (älä kuitenkaan polta ittees loppuun) ja pidä päivärytmistä kiinni. Kokemusta on, jos vetää kaiken persiilleen. Siitä ei sitten tuu mitään palata kouluun, kun kynnys kasvaa koko ajan.




      Anyway, onnea tulevaisuuteen. Kannattaa oikeesti miettiä tooodella tarkkaan välivuotta ainakin mun mielestä. Itselläni kun ei muutenkaan kovin hyviä kokemuksia siitä ole (oma moka, parin kk:n jälkeen löhösin vaan :D).
      Kyllä se siitä selviää :)

    • välivuosi

      mäkin harkitsen tässä välivuotta ihan vakavasti.. kävin lukiossa, ei napannut, pääsin ammattikouluun mutten tiedä sittenkään haluanko olla sillä alalla, enkä jaksa käydä siellä.
      Taidan pitää välivuoden, ja sinä aikana hakea töihin tai työharjoitteluun jotta olisi edes jotain tekemistä.
      Mutta en todellakaan ajattele että yksi välivuosi minua tappaisi. Hankin sitten työkokemusta ja saan etsiskellä itseäni ja miettiä tulevaisuuttani.
      Hyvä että vanhempasi tukevat sinua.

      Must välivuodessa ei oo mitään pahaa! :)

      • hukassa.

        lukiossa mulla on ihan järkyttävän paha olla.
        ja se paha olo jatkuu kotonakin. hirveesti tehtävää ja kamalat paineet.
        tuntuu että mulle on tulossa tästä stressistä joku mahahaava. oksettaakin koko ajan.

        millasia töitä edes 16-vuotias voi saada?
        ja kuinka pitkäksi aikaa?


    • ...;

      Oisko mahollista että joku vois kertoa kaikki mahollisuudet välivuonna (peruskoulun jälkeen) opiskeluun tai työskentelyyn? Siis joku joka tietää asiasta enemmänkin...

      Olis vaan mukava saada jonkunnäkönen lista että tietäis minkälaisia mahollisuuksia on kun toi löhöily ei paras vaihtoehto välivuoden viettoon ilmeisesti ole...

      • hemmoinen.

        niinpä. mulle kotiin jääminen ei oo ainakaan mikään vaihtoehto!
        mielummin vaikka siellä lukiossa sitten poraan päivät pitkät, mutta kotiin en voi todellakaan jäädä vaan löhöileen.

        millaisia töitä ois siis saatavilla? vapaaehtois hommia tms?

        tell me.


      • fkxfkk
        hemmoinen. kirjoitti:

        niinpä. mulle kotiin jääminen ei oo ainakaan mikään vaihtoehto!
        mielummin vaikka siellä lukiossa sitten poraan päivät pitkät, mutta kotiin en voi todellakaan jäädä vaan löhöileen.

        millaisia töitä ois siis saatavilla? vapaaehtois hommia tms?

        tell me.

        peruskoulupohjalta tällaisessa taloustilanteessa on lähes mahdoton saada, ilman mitään työkökemusta, minkäänlaista työtä. suosittelisin ehdottomasti jatkamaan lukiota, vaikka sitten lukien vain kiinnostavia aineita, mihin varmaankin järjestyisi mahdollisuus. Mikäli se lukio yhtään kokonaisuutena kiinnostaa, kannattaa se käydä loppuun: lukion jälkeen ammattikoulun voi suorittaa huomattavasti nopeammin ja se kuluttaa aikaa vain vuoden enemmän kuin välivuoden jälkeen aloitttu ammattikoulu. Lukio lisäksi mahdollistaa useamman vaihtoehdon jatkaa opiskeluja, jos kiinnostus lisääntyy. jos 5 ainetta kokee erittäin mielenkiintoiseksi, siinä on jo valittuna kirjoitettavat aineet ja muiden luvun voi jo lukiossa jättää suosiolla vähemmälle, hyvä niitä muitakin kuitenkin olisi lukea.


      • lukiovsamis
        fkxfkk kirjoitti:

        peruskoulupohjalta tällaisessa taloustilanteessa on lähes mahdoton saada, ilman mitään työkökemusta, minkäänlaista työtä. suosittelisin ehdottomasti jatkamaan lukiota, vaikka sitten lukien vain kiinnostavia aineita, mihin varmaankin järjestyisi mahdollisuus. Mikäli se lukio yhtään kokonaisuutena kiinnostaa, kannattaa se käydä loppuun: lukion jälkeen ammattikoulun voi suorittaa huomattavasti nopeammin ja se kuluttaa aikaa vain vuoden enemmän kuin välivuoden jälkeen aloitttu ammattikoulu. Lukio lisäksi mahdollistaa useamman vaihtoehdon jatkaa opiskeluja, jos kiinnostus lisääntyy. jos 5 ainetta kokee erittäin mielenkiintoiseksi, siinä on jo valittuna kirjoitettavat aineet ja muiden luvun voi jo lukiossa jättää suosiolla vähemmälle, hyvä niitä muitakin kuitenkin olisi lukea.

        niiden kurssien suorittamisen kanssa? jos ei pääse millään läpi.
        mulla on sellasia aineita esim. fysiikka, kemia ja matikka. ja matikasta on kuitenkin ainakin 6 kurssia!
        samoin bilsa ja mantsa tuottaa vaikeuksia.

        jäljelle jää siis vaan kielet ja äikkä. hurraa.

        jossei olis koko matikkaa niin jäisin kyllä lukioon suht hyvin mielin.. kai.


      • "opo"
        lukiovsamis kirjoitti:

        niiden kurssien suorittamisen kanssa? jos ei pääse millään läpi.
        mulla on sellasia aineita esim. fysiikka, kemia ja matikka. ja matikasta on kuitenkin ainakin 6 kurssia!
        samoin bilsa ja mantsa tuottaa vaikeuksia.

        jäljelle jää siis vaan kielet ja äikkä. hurraa.

        jossei olis koko matikkaa niin jäisin kyllä lukioon suht hyvin mielin.. kai.

        Lue matikasta vaan pakolliset (lyhyt 6 kurssia) ja ota kirjoitettavaksi sitten jotain muuta. Sillä pääset irti siit inhottavasta pakollisuudesta ja voit keskittyä lukiossa siihen mikä sua oikeesti kiinnostaa. Samoin kemia ja fysiikka, luet vaan pakolliset (1-2), muistat vaan katsoa, että sulla täytyy vähintään se 75 lukiokurssia, että voit saada lukiopäättötodistuksen. Tsemppiä!


    • joo.

      Sinua ahdistaa lukio niin kovasti? Ei meillä ainakaan lukiossa tuputettu mitään "ootte parhaita jne." sontaa, vaan koulu se oli siinä missä yläastekkin. Tosin, myönnettäköön, lukiossa oli vähempi lapsellista kiusaaja porukkaa ja siinä mielessä ainakin minun kohdalla vielä paljon parempi ilmapiiri mitä yläasteella.

      Onko sinua kiusattu siellä tai jotain muuta mikä erityisesti ahdistaa?

      Itse olen sitä mieltä, että kannattaa edes jotain koulua tms. käydä. Kotona pitkän ajan viettäminen ei erityisen mukavaa ole pitemmän päälle sekään, jos kaikki kaverit käy koulua. Koulussa kuitenkin muodostuu kaveripiirit ja kaikki muu ja siinä pääsee aina pois 4 seinän sisältä, saa jotain puuhaa ja ajateltavaa.

      Lukio on kuitenkin kouluna aika leppoisaa ja huoletonta. Kyllähän sitä sanotaan, että "lukea pitää paljon jne." Mutta loppujen lopuksi aika vähälläkin luvulla pääsee pitkälle, jos tunnilla seuraa vähänkään ja tekee edes välttämättömän. Keskiarvosi on kuitenkin aika hyvä, joten kyllä lukiossa pärjäisit aivan ongelmitta jos luet saman mitä yläasteella. Keskiarvo kyllä tippuu varmasti, koska lukion asteikko alkaa vähän eri kohdasta, mutta mitä sitten? Samalla luvulla kuitenkin pärjää hyvin ja kurssit saa hyvin läpi ja suoritetuksi.

      Toki voit pitää välivuoden. Mutta samahan se olisi hankkiutua suoraan siihen kouluun mihin haluat, ilman välivuosia. Voisit ehkä kysyä, jos on mahdollista saada siirto ammattikouluun. Meiltä muistaakseni muutama lähti lukiosta ammattikouluun parin eka viikon jälkeen, ilman välivuottakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2090
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1783
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1654
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1586
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1475
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1336
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      95
      1283
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe