Spekuloiminen Raamatun henkilöiden motiiveilla

kuunteles mua

Jossakin alempana spekuloitiin sillä miksi Magdalan Maria meni ensimmäisenä Jeesuksen haudalle. Luonnollinen ymmärrys jo riittää hyvin sen arvioimiseen, että hän meni kaipauksesta ikavästä ja rakkaudesta johtuen. Vainaja oli henkilö joka oli merkinnyt Marialle todella paljon. No sittemmin kävi selväksi ettei vainaja ollutkaan vainaja vaan elävä, silloin syttyi jälleennäkemisen ilo ja riemu Marian sydämeen.

Koska meillä ei ole täällä Magdalan Mariaa jolta kysyisimme asiaa tarkemmin, eikä Raamattu sitä kerro, niin se jää arvoitukseksi.

Eikä muuten kuulu kristityn tehtäviinkään pohtia Raamatun henkilöden motiiveja, vaan julistaa sanomaa sovituksesta Jumalan kanssa.

Julistaa sanomaa meidän puolestamme kuolleesta ja kuolleista yläsnousseesta syntiemme sovittajasta ja Vapahtajasta Jeesuksesta Kristuksesta.

Ainoastaan silloin jos Raamattu kertoo jonkun henkilön motiiveista, niin voimme pohtia oppiaksemme niistä lisää originaalia kristillisyyttä, sen vaikutuksia syntisessä ihmisessä, ja Kristus-uskoa.

14

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkistin asian

      kun sinä ,minä olen kokoajan puhunut siitä Uskosta jolla hän USKoi .

      • bobitza

        et Maria Magdalena ,mistä alennustilasta ja ahdingosta hän lähtikään.Hän tapasi Jeesuksen ja uskoi.Siinä on se meille tarkoitettu,kuinka siihen aikaan vielä alhaisemmaksi katsottiin kuin nykyaikana.Tässä nimenomaan näkyy Jeesuksen laupeus,Hän varmasti näki Marian sydämen syvyyksiin asti.Tämä on myös meille opiksi.Jeesus ei syntisintäkään hylkää,Hän kun näkee erilailla kuin me ns.tuomarit.En nyt tarkoita et kaikki olisimme tuomareita mut kysymyksessä voi olla ns.(vähäisempikin asia),kuinka me jaksamme rakastaa toistemme vikoja.lämmöllä peppiina


      • ah ja voi

        Nimenomaan sinä spekuloit tyhjänpäiväisiä Maria Magdalan uskolla! Väitit muutatta saarnamiestä lainaten, että Jeesus kohtasi Marian ensimmäisenä tämän vahvan uskon vuoksi.

        Jumalan sana Raamatussa kuitenkin osoittaa spekuloimisesi pelkäksi humpuukiksi, todistamalla ettei Marialla ollut lainkaan uskoa Jeesuksen kuolleista ylösnousemiseen, kuten ei ollut Jeesuksen valitsemilla opetuslapsillakaan.

        Jeesus EI siis kohdannut Mariaa tämän vahvan uskon vuoksi ensimmäisenä, vaan sen tähden, että Maria kiiruhti ensimmäisenä (ennen opetuslapsia) tapetuksi tietämänsä Jeesuksen haudalle, kaipauksensa ja rakkautensa tähden.

        Marian ylösnousemususko syttyi vasta silloin kun hän oli omin silmin nähnyt Jeesuksen ja omin korvin kuullut hänen puhuvan.

        Toisten ihmisten uskon vahvuudesta puhuminen suulla suuremmalla osoittaa ettei ole kristinoppiin liittyvistä asioista juuri lainkaan perillä.


      • ah ja voi
        bobitza kirjoitti:

        et Maria Magdalena ,mistä alennustilasta ja ahdingosta hän lähtikään.Hän tapasi Jeesuksen ja uskoi.Siinä on se meille tarkoitettu,kuinka siihen aikaan vielä alhaisemmaksi katsottiin kuin nykyaikana.Tässä nimenomaan näkyy Jeesuksen laupeus,Hän varmasti näki Marian sydämen syvyyksiin asti.Tämä on myös meille opiksi.Jeesus ei syntisintäkään hylkää,Hän kun näkee erilailla kuin me ns.tuomarit.En nyt tarkoita et kaikki olisimme tuomareita mut kysymyksessä voi olla ns.(vähäisempikin asia),kuinka me jaksamme rakastaa toistemme vikoja.lämmöllä peppiina

        Kirjoitat kokonaan asian vierestä.

        Nythän on kysymys erään nimimerkin väitteistä, joiden mukaan Jeesus olisi kohdannut Marian ensimmäisenä tämän vahvan uskon vuoksi. Raamattu soittaa kuitenkin kiistatta sen, että Marialla ei ollut lainkaan ylösnousemususkoa hänen mennessään Jeesuksen ruumista katsomaan.

        Koiutetaan pysyä asiassa haahuilematta sinne ja tänne. Muuten kirjoituksesi oli tokia asiaa mutta ei merkitykseltään liittynyt avaukseeni


      • tosiaisoissa

        vaikka lestoja olettekin.
        Ei Maria ainakaan uskonut Jeesuksen lupausta nousta ylös kuolleista.
        Lähinnä epätoivo oli suuri.


      • ah ja voi
        tosiaisoissa kirjoitti:

        vaikka lestoja olettekin.
        Ei Maria ainakaan uskonut Jeesuksen lupausta nousta ylös kuolleista.
        Lähinnä epätoivo oli suuri.

        Olen lestadiolainen ja vakuutan että totta puhut Juuri niin kuin Raamattu sanoo.

        Sitä on tässä yritetty vakuutella toisillekin lastadiolaisille, mutta kaikille ei tahdo mennä perille. Mutta Maria sai nähdä rakastamansa ja kaipaamansa Jeesuksen ensimmäisenä. Tästä on kysymys että saamme nähdä Jeesuksen kuolleista ylösnousseena.

        Harmillista kyllä lestadiolaisuudessa on paljon sellaista voimatonta ristin juurella vaikertamista, ollaan lain alla vankeina kun ei ole nähty vielä Jeesusta kuolleista yläsnousseena vapahtajana.


      • tarkistin asian
        ah ja voi kirjoitti:

        Kirjoitat kokonaan asian vierestä.

        Nythän on kysymys erään nimimerkin väitteistä, joiden mukaan Jeesus olisi kohdannut Marian ensimmäisenä tämän vahvan uskon vuoksi. Raamattu soittaa kuitenkin kiistatta sen, että Marialla ei ollut lainkaan ylösnousemususkoa hänen mennessään Jeesuksen ruumista katsomaan.

        Koiutetaan pysyä asiassa haahuilematta sinne ja tänne. Muuten kirjoituksesi oli tokia asiaa mutta ei merkitykseltään liittynyt avaukseeni

        eiköpä se ollut vain sinun ajatus ? minä puhuin siitä kuka oli uskossaan kelvollisin
        ottamaan vastaan ilmestuksen , tapahtuipa se missä tahansa .


      • Tullessaan
        ah ja voi kirjoitti:

        Nimenomaan sinä spekuloit tyhjänpäiväisiä Maria Magdalan uskolla! Väitit muutatta saarnamiestä lainaten, että Jeesus kohtasi Marian ensimmäisenä tämän vahvan uskon vuoksi.

        Jumalan sana Raamatussa kuitenkin osoittaa spekuloimisesi pelkäksi humpuukiksi, todistamalla ettei Marialla ollut lainkaan uskoa Jeesuksen kuolleista ylösnousemiseen, kuten ei ollut Jeesuksen valitsemilla opetuslapsillakaan.

        Jeesus EI siis kohdannut Mariaa tämän vahvan uskon vuoksi ensimmäisenä, vaan sen tähden, että Maria kiiruhti ensimmäisenä (ennen opetuslapsia) tapetuksi tietämänsä Jeesuksen haudalle, kaipauksensa ja rakkautensa tähden.

        Marian ylösnousemususko syttyi vasta silloin kun hän oli omin silmin nähnyt Jeesuksen ja omin korvin kuullut hänen puhuvan.

        Toisten ihmisten uskon vahvuudesta puhuminen suulla suuremmalla osoittaa ettei ole kristinoppiin liittyvistä asioista juuri lainkaan perillä.

        Että kiivailemaan pitää päästä muusta viis .


      • ah ja voi kirjoitti:

        Kirjoitat kokonaan asian vierestä.

        Nythän on kysymys erään nimimerkin väitteistä, joiden mukaan Jeesus olisi kohdannut Marian ensimmäisenä tämän vahvan uskon vuoksi. Raamattu soittaa kuitenkin kiistatta sen, että Marialla ei ollut lainkaan ylösnousemususkoa hänen mennessään Jeesuksen ruumista katsomaan.

        Koiutetaan pysyä asiassa haahuilematta sinne ja tänne. Muuten kirjoituksesi oli tokia asiaa mutta ei merkitykseltään liittynyt avaukseeni

        ei ylösnousemususkoa ollut kenelläkään ennenkuin Jeesus ilmestyi eikä sittenkään ihan heti.

        Marialle oli kai Jeesus kuoltuaan ihan inhimillisestikin rakas, mutta vasta myöhemmin he muistivat, että Jeesus oli puhunut ylösnousemuksestaan. Sitten, kun olivat saaneet Ylösnousseen kosketuksen ja näinollen myös todisteen henkilökohtaisesti.


      • akvinolainen
        tarkistin asian kirjoitti:

        eiköpä se ollut vain sinun ajatus ? minä puhuin siitä kuka oli uskossaan kelvollisin
        ottamaan vastaan ilmestuksen , tapahtuipa se missä tahansa .

        Tuollainen puhe uskosta "kelvollisimmasta", ei ole kristinuskoa ollenkaan. Kun usko tarttuu syntien sovittajaan Jeesukseen Kristukseen, niin se on kelvollinen. Marialla SITÄ EI OLLUT. Hän tuli ylösnousemus-uskoon vasta nähtyään Jeesuksen omin silmin elävänä. Hän meni haudalle ensimmäisenä koska oli nainen ja kaipasi Jeesusta. Miehille se olisi merkinnyt mahdollista väkivaltaista kuolemaa. Sen tähden opetuslapset (miehet) eivät tahtoneet tohtia mennä sinne.


      • esikoinen,
        akvinolainen kirjoitti:

        Tuollainen puhe uskosta "kelvollisimmasta", ei ole kristinuskoa ollenkaan. Kun usko tarttuu syntien sovittajaan Jeesukseen Kristukseen, niin se on kelvollinen. Marialla SITÄ EI OLLUT. Hän tuli ylösnousemus-uskoon vasta nähtyään Jeesuksen omin silmin elävänä. Hän meni haudalle ensimmäisenä koska oli nainen ja kaipasi Jeesusta. Miehille se olisi merkinnyt mahdollista väkivaltaista kuolemaa. Sen tähden opetuslapset (miehet) eivät tahtoneet tohtia mennä sinne.

        johon Jeesus luotti : että kenelle hän voi ensin ilmestyä , ja hän oli valinnut
        ¨Marian koska tiesi hänen uskonsa " ja tiesi että sen jälkeemn muutkin uskoo.


    • kuunteles mua

      Avauksessani manittu spekuloiminen heijastaa laajemminkin lestadilaisen teologian ongelmaa. Spekuloimista joka ei perustu Raamatun sanaan, vaan järjen tradition ja tunteiden päätelmiin.

      Sanan selittäjät usein poukkoilevat siellä ja täällä, mutta eivät pysy siinä tekstissä ollenkaan jonka ovat Raamatusta lukeneet. Kun Raamattu puhuu pilalle leikattujen kavahtamisesta, niin saarnamies puhuu tällä kohtaa lapinvanhinten erehtymättömyyttä epäilevistä rikollisina. Samassa saarnassa oli paljon sellaista väittetä jota Jumalan sana Raamattu ei tue millään tavalla, mutta ellet usko näitä ihmisten rakentamia juttuja, niin sinä joudut siitä vakavaan vastuuseen. Mielestäni tällainen sanakuulijoiden uhkailu ei ole mistään kotoisin. Sen tähden on tärkeätä että kun saarnan aiheeksi lutetaan Raamatusta teksti, niin siinä myöskin pysytään. Tämä edellyttää hyvää koulutusta saarnaaja tehtävään ja ennalta valmisteltua saarnaa.

    • avaaja

      Kuuntelet Raamatun hallitsevan henkilön opetusta, (esim Norvanto) ja vertaat sitä lestatialaisen paikallissaarnaajan (joskus lährtysmiehenkin) opetukseen, niin ymmärrät miksi lestadiolaisuus on kristinopillisesti siinä tilassa kun on.

      Raittiusliikkeenä lestadiolaisuus on aivan lostava, ja siellä on paljon erittäin rakkaita ystäviä. Opillinen puoli kaipaa sen sijaan pikaista uudistusta synti-keskeisestä Kristus -keskeiseksi. Jeesus on kuollut syntiemme puolesta, me olemme vapaat Jumalan lapset uutta uhria ei tarvita viikottain ja päivittän, syntimme on KOKONAAN sovitettu Jumalan kanssa, tarvitaan vain USKO tämän evankeliumin vastaanottamiseen. Ja USKON kautta myös rakkaus ja yhteys koko maailman kristittyihin jotka tunnustavat Jeesuksen Herrakseen. Omavanhurskaus pyrkii eritämään Rakkaasta Jumalasta ja myös lähimmäisistä. Niistä joilla jo on pelastava usko, ja niistä jotka ovat vielä vailla pelastavaa uskoa. Eritäytymisestä hyötyy vain vihollinen, tämä pitää tiedostaa. Ja se selviää kun huudamme Jumalasta apua hänen poikansa Jeesuksen nimessä. Luotamme ilman epäilyksiä Jumalan SANAN lupaukseen. Ja lakkaamme turvaamasta ihmisiin ja yhteisöihin.

      • ah ja voi

        Kenenkään ei tarvitse pelätä Jeesuksen loppuvan kesken, vaikka hänen ruumiinsa ja verensä jaetaan syntisten iankaikkiseksi pelastukseksi ja ravinnoksi. Jeesus on kuollut JOKAISEN puolesta. Ihmisen ei tarvitse huolehtia siitä, että joku pääsisi varastamaan Jumalalta salaa armoa. Armoa ei tarvitse eikä kysy kukaan, ellei sitä todelliseen hätäänsä tarvitse.

        Jumala armahtaa Poikansa Jeesuksen tähden, armo on JUMALAN lahja ilman ihmisen ansioita, armoa ei siis voi eikä tarvitse kenenkään varastaa.

        - Varasjahdista Jeesuksen Kristuksen todistamiseen,
        - ihmisopeista Kristus-uskoon.
        - Oman vanhurskauden vaatimusten ja kuormien alta Kristuksen vapauteen.

        Tämä olkoon lestadiolaisen herätysliikkeenkin tie. Jeesus on tie totuus ja elämä.

        Niin moni raukka pyrkii taivaaseen osittain omien ansioidensa varassa, koska ylpeys estää ottanasta Kristuksen täydellistä ansioita vastaan JUmalan lahjana. Näitä omin neuvoin taivaaseen yrittäjiä Raamattu kutsuu varkaiksi. Jumalan armoon ja Kristuksen ansioon turvautuvat eivät ole varkaita, se on omavanhurskaus perkeleen vale, vaan he ovat Jumalan lapsia Jeesuksessa kristuksessa.

        Sen töhden jos sinä olet syntinen, niin tervetuloa Jumalan lasten joukkoon. Ota vastaan syntiesi anteeksiantamus Jeesuksen nimessä ja veressä. Jumalan palvelija todistan tämän sinulle, Isän Poja ja Pyhän Hengen nimeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      144
      1995
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      83
      1894
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      58
      1419
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      74
      1224
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      1009
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      3
      889
    7. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      12
      864
    8. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      48
      841
    9. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      56
      838
    10. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      795
    Aihe