Kuukautisten alkaminen teinillä

huolestunut äiti

Tyttäreni on jo 15-vuotias eivätkä hänen kuukautisensa ole vieläkään alkaneet. Kysyin asiasta joskus koulun terkkariltakin ja tämä vain ylimalkaisesti sanoi jotain, että onhan siihen vielä aikaa.
Itsellä nuo alkoivat 10-vuotiaana, joten hieman huolestuttaa.
Tyttöni on 160-senttinen, hoikka (taitaa paikaa jotain vajaat 50-kiloa), harrastaa melko rajua itsepuolustuslajia (muttei ole harrastanut kovinkaan pitkään eikä mitenkään intesiivisesti, eikä muutenkaan ole kauhean liikunnallinen).

Eikö niiden pitäisi alkaa jo???

27

4470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merkkejä naiseudesta

Onko tytöllä näkyvissä muita merkkejä naiseksi kehittymisestä
      -rintojen kasvua
      - pituuspyrähdystä
      - karvojen kasvua
      -jne

Jos on, niin voi odotella 16-ikävuoteen, mutta jos ei näy muitakaan murrosiän merkkejä, niin kannattaisi mennä jo lääkäriin.

• huolestunut äiti

Juu, kyllä niitä karvoja kasvaa (eikä suostu niitä edes ajamaan pois - kainaloista siis), rintojakin on vähän (mitkä hän piilottaa sellaisiin sporttiliiveihin mahdollisimman litteiksi, jotteivät näkyisi ollenkaan), akneakin tuli oikein olan takaa, että jouduimme hankkimaan lääkäriltä A-vitamiinia reseptillä (voiteita ja pillereitä) jotta se saatiin kuriin. Kasvupyrähdystä ei tosin ole ollut, tainnut kasvaa sillain pikkuhiljaa ja tasaisesti.

Eli vielä pitäisi vuosi odotella? - Hikeä pintaan pukkaa, kun jännityksessä elää...

• se on

niin, että vasta jos ei ole 17-vuotiaana menkat alkanut niin sitten kannattaa mennä lääkäriin. Ei vielä mitään kiirettä..

• normaalia..

Ihan normaalilta tuo kuulostaa. Varsinkin jos on hyvin hoikka niin kuukautiset eivät välttämättä ala kovin aikaisin. Sanoit, että hän piilottaa hieman kasvaneet rintansa urheiluliiveihin. Tuli vain mieleen, että onhan murrosikä hänelle itselleen tervetullut ja normaali asia? Luulisi vain, että tuonikäisen tytön ei enää tarvitsisi piilotella rintojaan kun ne lienevät jo suurimmalle osalle kasvaneet edes jonkin verran.

• a

Kuukautisten alkaminen vaihtelee yksilöittäin, ja vaikka äidillä olisi alkanut jo 10-vuotiaana, ei se tarkoita että tyttärellä alkaa samaan aikaan, sillä kuukautisten alkaminen ei ole perinnöllistä. Onhan myös ihan tutkittu ja todettu, että raju liikunnan harrastaminen lykkää kuukautisten alkamista, kun kroppa käy kovilla. Tähän kun lisätään vielä se että tyttäresi on hoikka, tilanne ei ole mitenkään erikoinen. Muistaakseni 17 vuotta oli se ikä, että jos ei mensut ole alkaneet niin tulee kääntyä lääkärin puoleen. Mutta ei siis syytä huoleen, tyttärelläsi on vielä pari huoletonta vuotta aikaa odottaa kuukautisia!

• meri45

alkoi 12v ja äidillä 16v.Olin 156cm ja alle 40kg.Rintoja ei ollut ollenkaan eikä karvoitusta... joten ei se aina ole painosta tai rintojen/karvojen kasvusta kiinni...

• neiti96

Hei onko normaalia, että minulla on ollut valkovuotoa jo ainakin kaksi vuotta, eikä menkat oo vielä alkanut? Eikös niiden yleensä pitäisi alkaa 6-12 kk valkovuodon alkamisesta? Ainiin ja oon jo kohta viistoista, pituutta 165 cm ja painoa n 48 kg. :)

• Minä 11-w

Mä oon nyt jonkun ikänen ja valkovuotoa on ollut about 1-v ja oottelen mensuja...

• Aikuinen nainen!

Älä hätäile!

Minulla alkoi mensut vasta sen jälkeen kun yläaste loppui. Taisin olla jo 16v, kun mensut vihdoin alkoi ja verta vuoti ainkin 3 viikkoa.

Hyvä vain jos ne ei ala yläasteella, itse ainakin kiitän niin.

• Aikuinen nainen!

Oho, tuohan olikin vanha alkuviesti, kuka näitä vanhoja viestejä nostaa!

• vanha ketju
        Aikuinen nainen! kirjoitti:

Oho, tuohan olikin vanha alkuviesti, kuka näitä vanhoja viestejä nostaa!

Minä ihmettelen kanssa. Tämän palstauudistuksen jälkeen tuo on tullut ihan riesaksi, että vastataan ikivanhoihin viesteihin.

• neiti96

no sori ku en osaa laittaa uutta ja aihe oli sama ni mitä välii. :)

• Ihan samaa..

vastausta sinulle kuin tuohon alkuperäiseenkin. Jos ei vielä 17-vuotiaana ole alkanut niin voi kääntyä lääkärin puoleen. Valkovuodon kestolla ym. ei ole mitään merkitystä. Kyllä ne sieltä alkaa sitten kun alkaa.

• tyttö joka ei tiedä

APUA ! olen 11 . vuotias tyttö ja en tiedä kuukautisista mitään ! Minulla on ollut selkä-, ja vatsakipuja jotka ehkä liittyvät kuukautisten alkamiseen . Mistä sen tietää milloin kuukautiset alkavat ? Alkavatko ne noin yhtä-äkkiä vaan ? Olisi kiva jos joku pystyisi vastaamaan minulle !!

• butterfy398

mulla ne alkoivat niin että kun kävin vessassa niin sitten vaa tajusin että "apua, verta!" ei niiden takia kannata menettää yöuniaan. Mäkin pelkäsin aluks että mussa on jotain vikaa. muille kertominen on sitten vähäsen vaikempaa...

• 12

Mulla alkoi menkat melkein 12v, kun aamulla heräsin niin huomasin että alushousuissa on verta.Edellisenä päivänä oli ruskeaa vuotoa, eli jos sinulla on ruskeaa vuotoa niin menkat voi alkaa aika pian..Jos on kertominen vaikeaa äidille, niin voi vaikka lähettää tekstiviestin.Mee vaikka wikipediaan tai joidenkin kuukautissuojien sivuille niin saat enemmän tietoa asiasta ;)

• Moi:D

Mullaki alko menkat joskus 12v ja olin sillon ihan muodoton:) Sit vaan huomasin vessassa et mulla on verta alushousuissa.. Olihan se aika ihmeelistä ku en äidinkään kanssa ollu mitenkään eritysesti asiasta jutellu. Mut sit vaan keräsin rohkeuden ja kerroin äidille. Ja voihan niistä puhua myös terkkarille. Sitä paitsi mulla ei esim ollu yhtään mitään kipuja koko menkkojen aikana. Eli saattaa se johtuu jostain ihan muustaki jos harrastaa urheiluu...

• :o

oon 15 ja mulla ei oo alkanu menkat? onks se normaalia?

• :o

ja vaikuttaako jos poltan tupakkia? siitääköse menkkoja

• Ongelmanuori

Moi oon 13-vuotias typy ,ja Tammikuun 24-26 pv. huomasin vuotavani PIENIÄ MÄÄRIÄ verta ajattelin että kuukautiseni ovat alkaneet . Huhtikuussa kun kävin leikkauksessa vuotoni alkoi silloi, eli väliä oli 2kk :O eikö kuukautisten pitäisi tulla kuukausittain :/ ??? Nytkin on heinäkuu eikä menkkoja ole kuulunut ...

• autansua

ihan normaalia, mun menkat alko kun olin 11v, pieni ruskea läikkä alushousuissa ei sen enempää. melkein vuosi kului ja sen jälkeen tuli seuraavat ja kunnolla, nyt vihdoin 15 vuotiaana alkaneet tulla kuukausittain, vähän epäsäännöllisesti kuitenkin (:

• Kysymyksiä...

Oon 13 v. tyttö ja ylipainoa on... Yrittäny sitäkin saada pois, mutta ei onnistu... Suvussa kulkee kilpirauhasen vajaa toiminta, mutta itselläni sitä ei ole vielä todettu.
      Voisiko tämä vaikuttaa siihen ettei kuukautiset ole alkaneet?

• Minä waan

Hei, olen 13 vuotias tyttö, ja harrastan ratsastusta. Meidän kaveriporukassamme (8hlö) jo viidellä on kuukautiset. Mutta, minulla ei ole. Se ärsyttää, koska muut jäävät esimerkiksi koulu uinnista kuukautisten takia. Tunnen oloni tyhmäksi ja erilaiseksi, koska ne, joilla on kuukautiset ovat välitunneilla aina yhdessä. Yksi niistä jolla on kuukautiset on minun paras kaverini.

Mitä voi tehdä, että kuukautiset alkaisivat nopeammin?

• tietämätön

ku kuukautiset alkaa nii pitääkö sidettä koko ajan pitää koska milloin tietää millon sitä verta taas tulee

• ........

Jotakin suojaa on käytettävä kellon ympäri kuukautisten ajan. Tietysti sitä vaihdetaan päivän aikana monta kertaa.

Kun kuukautiset alkavat, on hyvä merkitä kalenteriin niiden alkupäivä ja joka kuukausi kun alkavat, merkitään se alkupäivä. Vähitellen siitä voi laskeskella miten pitkiä nuo välit kuukautisten alkupäivien välillä ovat ja sen perusteella voi ainakin jollakin tapaa ennustaa aina niiden seuraavien alun. Tosin toisilla nämä kuukautisten välit vaihtelevat hyvinkin paljon ja varsinkin alkuvaiheessa voi olla hyvinkin epäsäännölliset kuukautiset. Keskimäärin kuukautiset tulevat n. 28 päivän välein, mutta tässä on paljon yksilökohtaista vaihtelua.

• oookooo...

kyl mä ainaki aattelin mennä kohta lääkäriin koska ei oo näkyny ja täytin 4vk sit 15v kävin terkkarilla ku oli se 15-v tarkastus... niiniin mun käskettii mennä HETI terkkarini ku koulut alkaa jos ei oo siihe mennes alkanut ku koulu alkaa.. ja se ihmetteli kovasti ku ei ollu alkanut vaikka äidilläni alkoi 12-13vuotiaana ja olen normin pituinen mut painosta se vähä valitti

• Sofiaska

Moi 12 vuotias tyttö joka täyttää ensi kuussa 13 Minua alkoi sattua vatsaan perjantaina ja sitten se on jatkunut jo kaksi päivää äitini epäilee kuukautiskipuja mutta en ole yhtään siitä varma Mitä minun pitäisi tehdä??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7968
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3812
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1240
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1033
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      810
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe