juustokakkua

voiko syödä?

Oletteko syöneet hyydytettyä juustokakkua, johon on käytetty Valion tuorejuustoa sekä kananmunan valkuaisvaahtoa? ..taas näitä tyhmiä kysymyksiä, mutta pakko kai varmistaa.. :)

31

3939

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä

ei voisi syödä?

• nuo..

tuorejuustot ole kokonaan kielletty? En itse ainakaan söisi..

• ole kielletty

Kyllä tuorejuustoja voi syödä, kun ne on tehty pästoroidusta maidosta! Ja tuo raa´an kananmunan syönti kielto on ihan legendaa: voi syödä!

• voi... ***
        ole kielletty kirjoitti:

Kyllä tuorejuustoja voi syödä, kun ne on tehty pästoroidusta maidosta! Ja tuo raa´an kananmunan syönti kielto on ihan legendaa: voi syödä!

Ei saa syödä koska ne on tyhjiö pakattu ja on listeria vaara!! Muutakaan tyhjiöpakattua EI SAA syödä!

Juustokakku erijuttu kun ollut uunissa yli 70astetta.. jos ei ole ollut uunissa en söisi.

• ihmeellistä menoa...
        voi... *** kirjoitti:

Ei saa syödä koska ne on tyhjiö pakattu ja on listeria vaara!! Muutakaan tyhjiöpakattua EI SAA syödä!

Juustokakku erijuttu kun ollut uunissa yli 70astetta.. jos ei ole ollut uunissa en söisi.

Höps höps tuorejuustot mitään tyhjiöpakattuja ole! Nyt on kyllä kirjoittajalla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Tyhjiöpakattua kalaa ei suositella raakana syömään, koska siinä listeriariski on selkeästi suurin.

• kirjoittaa
        ihmeellistä menoa... kirjoitti:

Höps höps tuorejuustot mitään tyhjiöpakattuja ole! Nyt on kyllä kirjoittajalla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Tyhjiöpakattua kalaa ei suositella raakana syömään, koska siinä listeriariski on selkeästi suurin.

komento takas ei olekaan :D.. neuvolatädin lapussa on kirjoitushärö, josta päättelin että ne ovat tyhjiöpakattuja. anteeksi

• laboraattori
        ole kielletty kirjoitti:

Lukekaapa vaikka esim. Valion sivuilta. Siellä on suositus, että VAIKKA sinihomejuustot, tuorejuustot jne tehdään pastoroidusta maidosta, niin niitä EI KÄYTETTÄISI raskausaikana, koska siitä huolimatta niissä on listeriavaara.

Siis jos nyt ihan tarkkoja ollaan. Onko tämä sitten sitä raskaushysteriaa? Sen saa jokainen itse henk koht päättää...

• dabby22
        laboraattori kirjoitti:

Lukekaapa vaikka esim. Valion sivuilta. Siellä on suositus, että VAIKKA sinihomejuustot, tuorejuustot jne tehdään pastoroidusta maidosta, niin niitä EI KÄYTETTÄISI raskausaikana, koska siitä huolimatta niissä on listeriavaara.

Siis jos nyt ihan tarkkoja ollaan. Onko tämä sitten sitä raskaushysteriaa? Sen saa jokainen itse henk koht päättää...

Vaan että esim. Viola-tuorejuustot on kuumennettu ja pakattu kuumana, ja ovat siksi täysin turvallisia. Eli siis ei listeriavaaraa. Osaatko lukea? Tuotteet tarkistetaan listeriabakteerin varalta päivittäin. Ja myös lääkärit, neuvolat ym. sanovat suosituksissaan että nämä tuotteet ovat täysyn sallittuja, eri asia on ne jotka valmistettu pastöroimattomasta maidosta, niistä puhutaan suosituksissa. Käykää itse lukemassa tuolta.

• munassa
        ole kielletty kirjoitti:

Toksoplasmoosin vaara kyllä piilee raaassa kananmunassa, vaikka Suomessa tuota salmonellaa ei munissa pitäisi olla, niin toksoplasmaa ei kontrolloida. Joten raskaanaolevien ei kannata käyttää raakaa munaa. Pastöroidussa munaraaka-aineessa tuota riskiä ei ole (esim. teolliset majoneesit).

• munassa
        ole kielletty kirjoitti:

Toksoplasmoosin vaara kyllä piilee raaassa kananmunassa, vaikka Suomessa tuota salmonellaa ei munissa pitäisi olla, niin toksoplasmaa ei kontrolloida. Joten raskaanaolevien ei kannata käyttää raakaa munaa. Pastöroidussa munaraaka-aineessa tuota riskiä ei ole (esim. teolliset majoneesit).

• dfjösjdöfk

suomessa käytetään ainoastaan pastoroitua maitoa juustoissakin eli sen kun vetelet kakkua rauhassa. tuorejuustojen syönti on jossain ohjeissa kielletty mutta vain jos ne ei ole valmistettu pastoroidusta maidosta. kylläpäs alkoi itselläkin tekemään juustokakkua mieli...=)

• usko että

aiheutat mitään vahinkoa jos syöt vaikka ns. kielletyistä aineista vaikka pienen palan maksaa, punajuurta tms. Listeriabakteerinhan toki voi saada mm. kypsentämättömästä ruoasta ja siihen voi kuollakin, mut jos sitä pelkää ja välttää ruokia sen takia niin kuolee kyllä nälkään... Sitä on tavattu niin monesta ruoka-aineesta ja saattaapa se pahalainen saastuttaa ruoan myös kypsennyksen jälkeenkin.

• punajuuri?
        usko että kirjoitti:

aiheutat mitään vahinkoa jos syöt vaikka ns. kielletyistä aineista vaikka pienen palan maksaa, punajuurta tms. Listeriabakteerinhan toki voi saada mm. kypsentämättömästä ruoasta ja siihen voi kuollakin, mut jos sitä pelkää ja välttää ruokia sen takia niin kuolee kyllä nälkään... Sitä on tavattu niin monesta ruoka-aineesta ja saattaapa se pahalainen saastuttaa ruoan myös kypsennyksen jälkeenkin.

En ole kuullutkaan että punajuuri olisi kiellettyä. Miksi muka?

• minä ainaki söin raskaana ollessa kakkea mitä ennenki, jopa niitä "kiellettyjä" ruokia. ja terve tyttö tuli! ei kannata ottaa nii kamalan vakavasti kaikkia suosituksia, vaan käyttäkää maalaisjärkeä.

• tällaisia

ihmisiä. Okei maalaisjärki on mutta en silti itse syö mitään kiellettyä. Enkä aiokaan, tuskin noita ohjeita turhaan annetaan. Ei kaikkien vauvat ole samanlaisia eikä kaikkien äitien keho yhtä hyviä suodattamaan haitallisia aineita. Jos jostakin aineesta on todettu olevan kehityshäiriötä sikiölle miksi ihmeessä jotkut rohkaisee toisia syömään! Tälläisia aineita ovat esim. inkivääri, kofeiini ja a-vitamiini.

• sjflskjdfljs
        tällaisia kirjoitti:

ihmisiä. Okei maalaisjärki on mutta en silti itse syö mitään kiellettyä. Enkä aiokaan, tuskin noita ohjeita turhaan annetaan. Ei kaikkien vauvat ole samanlaisia eikä kaikkien äitien keho yhtä hyviä suodattamaan haitallisia aineita. Jos jostakin aineesta on todettu olevan kehityshäiriötä sikiölle miksi ihmeessä jotkut rohkaisee toisia syömään! Tälläisia aineita ovat esim. inkivääri, kofeiini ja a-vitamiini.

eihän se a-vitamiinikaan mitään myrkkyä ole eikä sen syömistä tarvitse kokonaan lopettaa raskauden aikana. tietysti on suositus ettei käytetä ollenkaan mutta pieniä määriä voi syödä huoletta esim. kerran viikossa vähän maksamakkaraa tai maksalaatikkoa. ei se kerta-annos tapa vaan suuri määrä saattaa aiheuttaa sikiövaurioita mutta kyllä sitä aika paljon saa kitusiinsa ahtaa ennen kuin on haittaa.

• Äiti 27v.

Ihan uskomatonta miten nykyään tulevat äidit panikoi mitä voi syödä ja mitä ei..Itse syön ainakin niinkun ennenkin, tietysti vältän joitain tai käytän vähemmän, mutta haloo hei miten niitä terveitä lapsia enne saatiin kun syötiin mitä oli ja paiskottiin pellolla hommia!Se on sitten sitä huonompaa tuuria jos lapsi sairastuu, mutta voi sairastua vaikka katsotte kuinka mitä syötte!Maalaisjärkeä käyttöön!!!!!!

• niitä..
        Äiti 27v. kirjoitti:

Ihan uskomatonta miten nykyään tulevat äidit panikoi mitä voi syödä ja mitä ei..Itse syön ainakin niinkun ennenkin, tietysti vältän joitain tai käytän vähemmän, mutta haloo hei miten niitä terveitä lapsia enne saatiin kun syötiin mitä oli ja paiskottiin pellolla hommia!Se on sitten sitä huonompaa tuuria jos lapsi sairastuu, mutta voi sairastua vaikka katsotte kuinka mitä syötte!Maalaisjärkeä käyttöön!!!!!!

terveitä lapsia saatiin ihan samalla tavalla, mutta lapsikuolleisuus oli ihan muuta luokkaa kuin se nykyään on.. Eikä siitä ole niin kauankaan, jo mummoni sisaruksista ainakin kaksi on kuollut heti lapsena..

• tuorejuustofani

viimeksi eilen söin kahta eri juustokakkua juhlissa ja viikonlopun aikana ranskanleipää ja valkosipulituorejuustoa ties kuinka paljon...nam :P

Ja oon kyllä syöny esim maksamakkaraaki useammanki leivän kerralla ku on mieli tehny ihkua maksamakkara-juustoleipää. Ja enemmän aurajuustoa ku ennen raskautta, tosin kypsennettynä sitä.

• A-vitamiinista

"Maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa koko raskauden ajan. Maksa sisältää hyvin runsaasti retinoidimuotoista A-vitamiinia, joten maksaruokien syönti saattaa johtaa raskaudenaikaisten A-vitamiinin saantirajojen ylittymiseen. Maksaa pitäisikin kokonaan välttää pääruokana raskauden aikana. Maksamakkaran tai -pasteijan kohtuullinen syönti (muutaman kerran viikossa) raskauden aikana ei näytä altistavan liian korkeille retinoidiannoksille. Maksa sisältää keskimäärin 18 000 mikrog/ 100g A-vitamiinia. "

"Ylisuuret annokset voivat aiheuttaa sikiövaurioina mm. hermoston, luuston ja sydämen epämuodostumia"

Näin kirjoitetaan HUS:in (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin) nettisivuilla (http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26264,28379). Siitä voi jokainen raskaana oleva itse päätellä, kuinka usein uskaltaa maksamakkaraa syödä.

Raa'assa kanassa/munissa on aina olemassa salmonellan (muistanette salmonellatartunnat munintakanoihin joku aika sitten) ja kampylobakteerin riski, joskin kohtalaisen epätodennäköinen.

Listeriaa ei ole pastöroiduissa tuotteissa, kuten Suomessa myytävissä tuorejuustoissa. Takavuosilta tosin muistuu mieleen ikävän tapahtumaketju, kun meijerin laitteistosta oli tarttunut jo pastöroituun voihin listeriaa ja useita (vanhuksia) kuoli. Listeriariski on aina olemassa mm. tyhjöpakatussa kalassa kuten graavilohessa esim.

Listeria aiheuttaa terveelle ihmiselle flunssan kaltaisia oireita, jos mitään. Raskaana olevalle listerioosista saattaa tulla mm. keskenmeno.

• so...?
        A-vitamiinista kirjoitti:

"Maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa koko raskauden ajan. Maksa sisältää hyvin runsaasti retinoidimuotoista A-vitamiinia, joten maksaruokien syönti saattaa johtaa raskaudenaikaisten A-vitamiinin saantirajojen ylittymiseen. Maksaa pitäisikin kokonaan välttää pääruokana raskauden aikana. Maksamakkaran tai -pasteijan kohtuullinen syönti (muutaman kerran viikossa) raskauden aikana ei näytä altistavan liian korkeille retinoidiannoksille. Maksa sisältää keskimäärin 18 000 mikrog/ 100g A-vitamiinia. "

"Ylisuuret annokset voivat aiheuttaa sikiövaurioina mm. hermoston, luuston ja sydämen epämuodostumia"

Näin kirjoitetaan HUS:in (Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin) nettisivuilla (http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26264,28379). Siitä voi jokainen raskaana oleva itse päätellä, kuinka usein uskaltaa maksamakkaraa syödä.

Raa'assa kanassa/munissa on aina olemassa salmonellan (muistanette salmonellatartunnat munintakanoihin joku aika sitten) ja kampylobakteerin riski, joskin kohtalaisen epätodennäköinen.

Listeriaa ei ole pastöroiduissa tuotteissa, kuten Suomessa myytävissä tuorejuustoissa. Takavuosilta tosin muistuu mieleen ikävän tapahtumaketju, kun meijerin laitteistosta oli tarttunut jo pastöroituun voihin listeriaa ja useita (vanhuksia) kuoli. Listeriariski on aina olemassa mm. tyhjöpakatussa kalassa kuten graavilohessa esim.

Listeria aiheuttaa terveelle ihmiselle flunssan kaltaisia oireita, jos mitään. Raskaana olevalle listerioosista saattaa tulla mm. keskenmeno.

eli tosiaankaan muutama maksamakkaravoileipä ei ole vaaraksi kerralla syötynäkään. Vältämme siis maksaa pääruokana.

• terveydenhoitaja

Jälleen kerran aloitetaan ketju hienolla kysymyksellä ja hysteria valtaa vastukset.
      "Kaikkea" saa syödä kohtuuden rajoissa! Juustokakkua (hyydetettyäkin) voi ottaa palan jos toisenkin, mutta ei sitä ahmimaan pidä alkaa.

maksaruokien kanssa pitää olla hieman varovaisempi. Maksalaatikkoa ei nykysuositusten mukaan saa syödä yhtää, maksamakkaraa 1 rkl viikossa. Näitä en kovin paljon lähtisi ylittämään.

Listeriariski on tosiaan suurin pakatussa kalassa, kuten yksi kirjoittaja sanoi.

Maitotuotteissa on suosituksena, että käytettäisiin vain pastoroidusta maidosta valmistettuja tuotteita.

En sano, että pitää suodä kaikkea, mutta onhan ennevanhaankin syöty melkein mitä vain, on kyllähän meidän vanhemmat "suurinpiirtein terveitä" on :)

Hyviä vointeja kaikille odottajille!

• pieni tarkennus

Tietyllä tavalla olen ihan samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa, mutta ihmettelen vaan sitä, että jos esim. juustokakkua voisi syödä pari palaa, mutta esim. viisi palaa olisi sitten jo vaarallista? Ilmeisesti alkuperäinen kirjoittaja kuitenkin pelkää listeriariskiä tuorejuustossa. JOS nyt jossain juustossa sitä listeriaa sattuisi olemaan niin eikös se kuitenkin ole niin, että sen sitten saa jos saa, syö sitten yhden palan tai viisi palaa? Oletuksena tietenkin on, että pastöroidusta maidosta tehdyissä juustoissa sitä listeriaa ei ole.

Ja tuohon, ennen vanhaan on syöty mitä vaan... Ennen olikin paljon enemmän keskenmenoja ja lapsikuolleisuutta eikä sitä tiedetty mistä se johtuu. Ei näissä ruokarajoituksissa tarvitse hysteriaa lietsoa, mutta on hyvä ottaa tarkkaan selvää MIKSI mikäkin on kiellettyä ja mitä sen vuoksi kannattaa ehdottomasti välttää.

• kyllä todetaan, että

vaikka maksaruokia (siis koko- tai jauhemaksaa) tulee välttää koko raskauden ajan, maksamakkaraa voi käyttää enintään 200g/viikko, eikä tule syödä enempää kuin 100g kerralla; tai jos käyttö on päivittäistä, sitä tulee nauttia enintään 30g/päivä (tämä vastaa 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 rkl maksapasteijaa.

Tarkoittaako hyvä terveydenhoitaja nyt, että HUS haluaa myrkyttää kaikki odottajat ja heidän vauvansa suosittelmalla päivittäin käytettäväksi tuplasti sitä määrää, jonka terveydenhoitaja sallisi viikossa? Vai onko terveydenhoitajalle nyt sattunut pikku mittavirhe?

• nellies
        pieni tarkennus kirjoitti:

Tietyllä tavalla olen ihan samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa, mutta ihmettelen vaan sitä, että jos esim. juustokakkua voisi syödä pari palaa, mutta esim. viisi palaa olisi sitten jo vaarallista? Ilmeisesti alkuperäinen kirjoittaja kuitenkin pelkää listeriariskiä tuorejuustossa. JOS nyt jossain juustossa sitä listeriaa sattuisi olemaan niin eikös se kuitenkin ole niin, että sen sitten saa jos saa, syö sitten yhden palan tai viisi palaa? Oletuksena tietenkin on, että pastöroidusta maidosta tehdyissä juustoissa sitä listeriaa ei ole.

Ja tuohon, ennen vanhaan on syöty mitä vaan... Ennen olikin paljon enemmän keskenmenoja ja lapsikuolleisuutta eikä sitä tiedetty mistä se johtuu. Ei näissä ruokarajoituksissa tarvitse hysteriaa lietsoa, mutta on hyvä ottaa tarkkaan selvää MIKSI mikäkin on kiellettyä ja mitä sen vuoksi kannattaa ehdottomasti välttää.

Minäkin kiinnitin tuohon samaan kummallisuuteen huomiota; jos tuorejuustoa syö ja siinä on listeriabakteeria, niin kyllä se tarttuu siitä ensimmäisestäkin palasta, jos huono tuuri käy:D

Minä noudatan suosituksia, koska kyseessä on kuitenkin vain vaivaiset 8 kk elämästä, mutta ei ketään tietenkään voi pakottaa. Vaikka vain joka 5000:s vauva saisi vakavia vammoja äidin listeriainfektion tähden, minä en halua että se on minun lapseni... Ennen ei tosiaan ollut diagnostiikka hallussa ja vakavasti sairastuneet äidit ja lapset kuolivat ilman sen kummempaa huomiota. Sitä paitsi jos asioita miettii, ennen ei ollut rajoituksia kalansyönnissä, koska luonto oli puhtaampaa ja teollisesti valmistettuja tuorejuustoja ei ollut olemassakaan, ainoastaan kotijuustoja.

• voe voe

no minä välttelin raskauden aikana pellavan siemeniä, kun muutamasta lusikallisessa on haitallisia määriä syaanivetyäkö se nyt oli...en kyllä vältellyt patonkeja yms, muit, kun ei niissä niin paljoa ole.
      Kalaa sen takia en syönyt niin useasti, kun niissä on elohopeaa ja raskasmetalleja...
      mutta kerran kuulin ettei manskoita saisi syödä, ettei lapselle kehittyisi mansikka-allergiaa..ei uppoa minuun...soopaa
      juustokakut maistuu...
      tyhjiöpakatut lohet ei..mutta tuore loimulohi joo.
      ja jospa käy ravintelissa niin voi sen listerian saada sieltäkin, jos on joskus sen saadakseen.
      tee juustokakkutyylinen kakku kermasta ja danone rahkoista ja hyydytä se niin tulee samanveroista llei parempaakin...
      yks tuttu ei voinut juoda vitaminoitua mehua..lopetti mehun juomisen siihen paikkaan kun sai tietää mehun merkin..mieheni siihen vai totesi ettei vitamiinit sentään myrkkyä ole :) jösses...

muistakaa mamsellit siis ei se raskaus ole sairaus...

• :)

taisi lopettaa vitaminoidun mehun juomisen A-vitamiinin takia, jota muutamissa vitaminoiduissa mehuissa on. A-vitamiinihan siis on teratogeeninen, eli aiheuttaa IHAN OIKEASTI sikiölle epämuodostumia liikaa saatuna.

D-vitamiiniahan suositellaan saatavaksi raskauden aikana.

Ne VESILIUKOISET vitamiinit (kuten askorbiinihappo eli C-vitamiini) ovat niitä, joita ei voi kertyä elimistöön liikaa.

• mutta....
        :) kirjoitti:

taisi lopettaa vitaminoidun mehun juomisen A-vitamiinin takia, jota muutamissa vitaminoiduissa mehuissa on. A-vitamiinihan siis on teratogeeninen, eli aiheuttaa IHAN OIKEASTI sikiölle epämuodostumia liikaa saatuna.

D-vitamiiniahan suositellaan saatavaksi raskauden aikana.

Ne VESILIUKOISET vitamiinit (kuten askorbiinihappo eli C-vitamiini) ovat niitä, joita ei voi kertyä elimistöön liikaa.

Liikaa saatuna kyllä, mutta lasillisessa vitaminoitua mehua tuskin on liikaa a-vitamiinia. Ei sen puoleen, itse olen joissain asioissa vähän turhankin tarkka, enkä siis tieten tahtoen osta juuri sitä mehua, jossa on a-vitskua, kun muitakin on. Mutta käytän kyllä levitteitä, joissa on a-vitamiinia ja monessa muussakin varmasti on, ihan tietämättään. Taitaa se maksa olla se ainut, missä on ihan liikaa. Korjatkaa, jos olen väärässä.

• Ei-hysteerinen

Minä ainakin jo heti raskauden alussa päätin olla stressaamatta ja elää kuten ennenkin (alkoholi tietysti on jäänyt pois raskauden ajaksi).

Syön ja urheilen kuten aina ennenkin ja niin kuin hyvältä tuntuu enkä ole jaksanut perehtyä niihin neuvolan listoihin. Mikään ruoka tai tekeminen ei sitä paitsi edes voi olla "kiellettyjen listalla" eikä mihinkään tarvise kysellä lupia, sillä kiellot koskvat vain lapsia. Aikuinen taas voi turvautua järkeensä.

Elämäntavat kun ovat valmiiksi olleet melko terveelliset, niin todennäköisyys siihen, että voisin nyt vaikkapa jollakin suupalalla jotain vahingoittaa sikiötä, on hyvin pieni. Eri asia sitten, jos normaalit (terveet) elintavat ovat ihmiseltä hukassa. Uskoisin, että todellinen riski olisi se, jos odottajan elintapoihin ei luontevasti kuuluisi liikkuminen, hänellä olisi ylipainoa, hänen ravintonsa koostuisi eineksistä, hän murehtisi sikiötä sen sijaan että viettäisi aikaansa harrastustensa ja mielekkään tekemisen parissa jne.

En myöskään maraton-treeneillä tuijottele syke- ja kilometrirajoja, vaan hiljennän silloin, jos keho ilmoittaa kuormitusta olevan liikaa.

Tuomitkaa vain, ei se minua haittaa. Sanomani on kuitenkin se, että eläkää niin kuin ennenkin - tai vaihtoehtoisesti korjatkaa elintapanne, jos niissä on tähän asti ollut jotakin vikaa.

• allitalli

Luin kerran neuvolan ohjeet läpi ja mietin mitä niiden noudattaminen minun ruokavaliossani merkitsee. Sen jälkeen olen valinnut jonkin muun salaatin fetasalaatin sijasta (muutenkin salaatteja ostaessani tai tehdessä olen vaihdellut lajia miten milloinkin) ja yhden kerran olen näiden 3 kk aikana joutunut tilanteeseen, jossa kahvipöydässä ei ollut muuta makeaa tarjolla kuin tuorejuustokakkua, joten söin silloin pelkkää suolaista. En koe joutuneeni luopumaan yhtään mistään, enkä elämäni muuttuneen oleellisesti. Vaikka ohjeet olisivat hätävarjelun liioittelua, niin miksi en saman tien noudattaisi niitä, kun siitä ei ole sen kummempaa vaivaa? Minusta tuollainen "minä ainakin elän niin kuin ennenkin ja esitän kuin en olisikaan raskaana" -uhoaminen nimenomaan on numeron tekemistä raskaudesta. Minun elämäni ainakin muuttui jo muutamaa päivää ennen kuin raskaustesti näytti plussaa, kun alkoivat kovat alamahan kivut ja pahoinvointi. Liikunta jäi kevyitä kävelylenkkejä lukuunottamatta välittömästi, kun ei voinut kuvitellakaan tekevänsä vatsalihaksia valmiiksi kramppaavan mahan kanssa, eikä hengästyminen tai tärinää aiheuttava liikunta tullut kyseeseen, kun yrjöäminen alkoi vähemmästäkin. Nyt olo onneksi alkanut parantua ja alan palailemaan liikunnan pariin:)

• allitalli
        allitalli kirjoitti:

Luin kerran neuvolan ohjeet läpi ja mietin mitä niiden noudattaminen minun ruokavaliossani merkitsee. Sen jälkeen olen valinnut jonkin muun salaatin fetasalaatin sijasta (muutenkin salaatteja ostaessani tai tehdessä olen vaihdellut lajia miten milloinkin) ja yhden kerran olen näiden 3 kk aikana joutunut tilanteeseen, jossa kahvipöydässä ei ollut muuta makeaa tarjolla kuin tuorejuustokakkua, joten söin silloin pelkkää suolaista. En koe joutuneeni luopumaan yhtään mistään, enkä elämäni muuttuneen oleellisesti. Vaikka ohjeet olisivat hätävarjelun liioittelua, niin miksi en saman tien noudattaisi niitä, kun siitä ei ole sen kummempaa vaivaa? Minusta tuollainen "minä ainakin elän niin kuin ennenkin ja esitän kuin en olisikaan raskaana" -uhoaminen nimenomaan on numeron tekemistä raskaudesta. Minun elämäni ainakin muuttui jo muutamaa päivää ennen kuin raskaustesti näytti plussaa, kun alkoivat kovat alamahan kivut ja pahoinvointi. Liikunta jäi kevyitä kävelylenkkejä lukuunottamatta välittömästi, kun ei voinut kuvitellakaan tekevänsä vatsalihaksia valmiiksi kramppaavan mahan kanssa, eikä hengästyminen tai tärinää aiheuttava liikunta tullut kyseeseen, kun yrjöäminen alkoi vähemmästäkin. Nyt olo onneksi alkanut parantua ja alan palailemaan liikunnan pariin:)

En koe joutuneeni luopumaan yhtään mistään, enkä elämäni muuttuneen oleellisesti RUOKAVALIOSUOSITUSTEN TAKIA (muutenhan elämäni kyllä muuttui sikäli, että olo on ollut erittäin huono raskauden alusta lähtien eli kaukana normaalista, mutta toivottavasti nyt ollaan voiton puolella).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe