Jääkaudesta kokemuksia?

Kokemuksia pikaisesti

Hei. onkohan täällä ihmistä / ihmisiä joilla olisi kokemuksia jääkauden pitämisestä? Minulla olisi muutama kysymys, joihin haisin tietää muiden kokemuksia ja vinkkejä... Jostais syystä käyttäjätunnukseni on vanhentunut koiraneuvolan sivuille joissa asiasta on enemmän, mutta kai täälläkin joku tietää asiasta??

14

4986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiralle sitä

      käyttäisit? Minun kokemukseni mukaan se toimii _harvoilla_ koirilla. Monesti omistajat käyttävät sitä väärin eli eivät osaa, ymmärrä, tiedä, ole johdonmukaisia jne, jolloin koira on entistä enemmän ymmällään ja syy on vain ja ainoastaan omistajassa.

      Oletko kokeillut mitään parempaa keinoa vielä? Yleensä pehmeäämät keinot tuovat pysyvämmän ja paremman tuloksen.

      • hmm.....

        "Yleensä pehmeäämät keinot tuovat pysyvämmän ja paremman tuloksen."

        Hmm, minusta jääkausi on erittäin pehmeä tapa koiralle. Mikä siinä muka olisi ei pehmeätä, koiraan ei edes kosketa koko sinä aikana joten minusta ainakin paras tapa saada koira ruotuun ja muutos tosiaan näkyy kolmessa viikossa KUNHAN jääkausi tehdään oikein. Ja samaten sen jälkeen muutetaan hieman elämistapoja sen koiran kanssa.

        Eli tällä saa ihan täysin pysyvän tuloksen kunhan vain itse viitsii nähdä hieman vaivaa etukäteen että miten toimitaan. Paras tapa mielestäni on tehdä tämä kouluttajan valvonnassa, silloin saa apua ongelmiin asiantuntijalta. Näilläpalstoilla kun kuka tahansa voi neuvoa mitä tahansaa.


      • kopka
        hmm..... kirjoitti:

        "Yleensä pehmeäämät keinot tuovat pysyvämmän ja paremman tuloksen."

        Hmm, minusta jääkausi on erittäin pehmeä tapa koiralle. Mikä siinä muka olisi ei pehmeätä, koiraan ei edes kosketa koko sinä aikana joten minusta ainakin paras tapa saada koira ruotuun ja muutos tosiaan näkyy kolmessa viikossa KUNHAN jääkausi tehdään oikein. Ja samaten sen jälkeen muutetaan hieman elämistapoja sen koiran kanssa.

        Eli tällä saa ihan täysin pysyvän tuloksen kunhan vain itse viitsii nähdä hieman vaivaa etukäteen että miten toimitaan. Paras tapa mielestäni on tehdä tämä kouluttajan valvonnassa, silloin saa apua ongelmiin asiantuntijalta. Näilläpalstoilla kun kuka tahansa voi neuvoa mitä tahansaa.

        Olen käsittänyt niin, että jääkaudella koiraa ei huomioida ollenkaan. Ei rapsutuksia, ei mitään kontaktia koiraan. Eli onhan huomioimattomuus tavallaan rangaistus. Siinä ei kuriteta koiraa fyysisesti, mutta henkisesti kyllä kuritusta tapahtuu. Joten ei se mitään pehmeää minun mielestäni ole - vaan eräällä tavalla se on henkistä väkivaltaa, jossa koiran mieli voi seota.

        Olen lukenut, että tuota äärimmäistä huomioimattomuutta pitäisi käyttää vain ja ainoastaan viimeisenä keinona koiran koulutuksessa, jos koiraan ei saada muulla tavalla kontaktia.


      • siihen kuole
        kopka kirjoitti:

        Olen käsittänyt niin, että jääkaudella koiraa ei huomioida ollenkaan. Ei rapsutuksia, ei mitään kontaktia koiraan. Eli onhan huomioimattomuus tavallaan rangaistus. Siinä ei kuriteta koiraa fyysisesti, mutta henkisesti kyllä kuritusta tapahtuu. Joten ei se mitään pehmeää minun mielestäni ole - vaan eräällä tavalla se on henkistä väkivaltaa, jossa koiran mieli voi seota.

        Olen lukenut, että tuota äärimmäistä huomioimattomuutta pitäisi käyttää vain ja ainoastaan viimeisenä keinona koiran koulutuksessa, jos koiraan ei saada muulla tavalla kontaktia.

        jos ei saa 24/7 rapsutuksia ja lässytyksiä taikka turpaa ei tungeta täyteen nameja jotta päästää koirasta ohi. Ja koiria on monenlaisia, yhdelle tehoaa toinen ja toiselle kolmas tyyli. Minä sain avun pevi-metodin kouluttajalta ja olen kasvattanut tämän nyt jo aikuisen rottiksurokseni heidän metodien mukaan ja käytän sitä myös nakukoiraani eikä kenenkään kanssa ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Ja yhtäkään en ole kouluttanut, vaan pennusta pitäen kasvattanut ja jokainen pystyy ohittamaan niin ihmiset,koirat kuin mopot ilman minkäänlaisia ongelmia.


      • Turskanen
        kopka kirjoitti:

        Olen käsittänyt niin, että jääkaudella koiraa ei huomioida ollenkaan. Ei rapsutuksia, ei mitään kontaktia koiraan. Eli onhan huomioimattomuus tavallaan rangaistus. Siinä ei kuriteta koiraa fyysisesti, mutta henkisesti kyllä kuritusta tapahtuu. Joten ei se mitään pehmeää minun mielestäni ole - vaan eräällä tavalla se on henkistä väkivaltaa, jossa koiran mieli voi seota.

        Olen lukenut, että tuota äärimmäistä huomioimattomuutta pitäisi käyttää vain ja ainoastaan viimeisenä keinona koiran koulutuksessa, jos koiraan ei saada muulla tavalla kontaktia.

        Aivan vitun perseestä moinen natsimainen koukutustapa


    • mene ja tiedä

      kenen mielestä tehoaa ja kenen ei. Itse kohdalla tehosi täydellisesti ja puhumme nyt koirasta,joka hyöki niin ihmisten kuin koirien päälle ja tuhosi kotiani ja häiriköi yksinollessaan naapureita.
      Se että joku tässä epäonnistuu,johtuu yleensä siitä että ihminen itse ei kykene oppimaan sitä asiaa,että koira on koira. Itse pystyin unohtamaan kuonokopan kotiin jo toisella viikolla ja entisestä agressiivisesta kodinvaihtaja rottiksuroksestani (tuli mulle 2-vuotiaana) tuli yhteiskuntakelvollinen koira,joka antaa niin ihmisten kuin muiden koirien olla ja aikaa kului koko prosessiin 3 viikkoa.
      Enkä ole ainoa, vaan moni muukin on todennut tämän tekniikan loistavaksi, mutta se aina vaatii ennenkaikkea sen, että koiran omistaja tajuaa sen että hänellä on hihnan toisessa päässä KOIRA ihan sen sanan koko merkityksellä.

    • Maanantai-painos

      Omalle koiralleni käytän sitä aina, kun on tarpeen ottaa ns. kurin palautus. Sen tarkoitushan on laskea koira hierarkiassa alaspäin. Sille ilmoitetaan omalla jääkylmällä suhtautumisella, että koira ei ole paljoa mitään. Tätä käytetään silloin, kun koiran ja ihmisen välillä on johtajuusongelmaa, eli koira on alkanut toimia perheen pomona tai koira pomottaa joissakin tilanteissa liikaa.

      Pehmeille koirille tehoaa vähempikin, esim. perushuomioimattomuus, kovemmille 2 vkon täyshuomioimattomuus voi olla tarpeen.

      Totaali jääkäudella kaikki huomio on kiellettyä. Sitä ei kielletä, kehuta, ei mitään, ei katsekontaktia tms. Ulkona käytetään hihnassa. Harrastukset jäähyllä sen aikana. Ruoka ja muu perushoito annetaan, mutta teknisesti suorittaen. Kun koira tuona aikana tekee tuhoja, sen tavoitteena on saada huomiota, ja kieltäminen on se palkinto. Eristäisin sen myös toisilta koirilta.

      Tätä jatketaan, kun koira ns. lopettaa yrittämästä, tavallaan masentuu, alistuu. Tämän jälkeen jääkausi aletaan purkaa pikkuhiljaa. Ensin esim. ruokaa annettaessa käsketään se ensin istumaan, uloslähtiessä käsketään istua kun laitetaan hihna jne.

      Perushuomioimattomuus on se, mitä pidetään koiran pitämisen kannalta hyvänä arjessa. Ideana on, että koiran pitää aina tehdä jotakin, ennen kuin saa huomiota, esim. kynsimistä, ruokaa jne. Esim. koiraa pyydetään tulemaan luokse ja istumaan tai maahan, ennen kuin sitä rapsutetaan. Koiran aloitteesta ei tehdä mitään. Jos koira tulee viereen ja kerjää rapsutusta = pomottamista, sitä ei huomioida. Dominoivalle koiralle on myös tärkeää osoittaa fyysisesti sen yläpuolella olemalla, että se on alapuolella kaikin puolin. Vetoleikkejä ei saa hävitä.

    • suvi1188

      Tä?? Mikä Helvetin jääkausi?? Valaiskaa joku nyt tyhmää koiran omistajaa?

      • X--X

        Se on yl. käytetty nimike koulutusmuodolle, jolloin koiralta evätään kaikki annettava huomio sekä koiran kanssa tehtävät toiminnot ajetaan alas, koirasta tehdään vähäksi aikaa "ilmaa". Tavoitteena palautta koira koiran paikalle ja pomo pomon paikalle.


    • varma, että se on sille

      soveltuva menetelmä. Jos et ole varma ja teet sitä vääränlaiselle koiralle, teet vain vahinkoa, kaikki menee entistä enempi pieleen.

      Omistajan on todella tiedettävä mitä tekee, ei kannata lähteä noin vain jonkin nettipalstan perusteella kokeilemaan. Tutustua huolella, sillä sinä sen toteutat, ei koira ja jos teet väärin, et voi vaatia koiralta mitään, sekoitat sitä vain enemmän.

      En suosittele juuri ylläolevista syistä, koska harva vaivautuu ottamaan selvää jääkaudesta kunnolla, sitä vain kokeillaan, tuttujen ohjeiden mukaan, kuka sanoo mitäkin ja väärin tehdään.

      • paljon helpompi

        toteuttaa operaatio, mikäli näitä neuvojia ei olisi näin paljon. Mikä siinä on että aina kun viestissä lukee sana jääkausi, niin kaikki nekin joilla ei edes koiraa ole, alkavat latelemaan viisaita mielipiteitä asiasta josta eivät edes tiedä mitään?

        Mutta sinänsä asiaa kirjoitit. Pitää tietää mitä tekee ja pitää päättää tehdä se kunnolla.


    • kokeiltu on ja plussat siitä!

      Itselläni on ongelmakoira ja tämäkin johtuu täysin omasta toiminnastani kun koira oli pentu. En osannu tehdä oikeita asioita ja tässä sitä ollaan.
      Käytiin ongelmakoirakouluttajan luona ja ehdottomasti oli elämäni parhaita ratkasuja! Saatiin ammattiapua ongelmaan, 3viikon jääkausi ja kolinapurkki. Eikä kouluttaja jätä sen jälkeenkään oman onnen nojaan, vaan häneltä voi edelleen kysellä neuvoja jos tulee ongelmia.
      Musta on niin naurettavaa kun ihmiset lässyttää koirilleen, pitää niitä "lapsina" ja sit ihmetellään tai naureskellaan kun ne rähjää lenkillä hihnassa ja silppoo himassa kaikki tavarat mitkä on saatavilla, haukkuu ym.
      Juu tämä oli myös mun elämää vielä 4kk sitten! Joka kerta kun tulin kotiin töistä niin jotain oli silpottu, tuolii, kamera, lehdet ym. Remmissä rähistiin kaikelle liikkuvalle.

      Jääkauden loputtua koira ei ole repinyt AINUTTAKAAN lehteäkään ym joka on jäänyt lattialle aamulla! Tai mitään muutakaan. KOira on rauhallinen (ennen niin adhd et ei kestäny sitä sisällä) ja kuuntelee mua. Katsekontakti saatu PALJON parempaan suuntaan, mutta työ jatkuu vielä. MEtsässä uskallan pitää irti koiraani. Ja jos sanon EI niin se on ei.
      Ja jääkaudella piti kieltää VAIN niistä asioista mistä halusi päästä eroon, kuten remmirähinä esim.
      Nykyisin tietenkin palkitaan kun tekee oikein/hyvin jotain.

      Itse olen kans nyt ottanut sen koiran kanssa että ketään ei mennä moikkaamaan ilman lupaa. Se vaan helpottaa asioita! haloo! Kun tuun kotiin töistä ja kädet täynnä tavaraa, en todellakaan kaipaa koiraa siihen jalkoihin hyppimään ja hötkyilemään. Koira odottaa kauempana kunnes oon saanut tavarat johonki ja annan luvan ja ajan koiralleni. Ja hyvin onnellisena se tulee sitten luokse. Se on odotuksen palkkio. Huomio. Kyse on kuitenkin vain muutamista minutteista mitä koira odottaa.


      Muutenkin ihmiset antaa ihan liikaa huomiota koiralle, joka johtaa ongelmiin. Allekirjoitan tämän itse omalla kohdallani. Nyt vasta tajusin miten ahdistunu mun koira oli kun mä en ollut johtaja vaan sen piti ottaa se paikka tässä kodissa, sen piti pitää tunkeilijat loitolla kun johtaja (mä) en sitä tehnyt.
      Tein ihan älyttömiä virheitä ekan 1½ vuoden aikana, joita nyt korjaillaan. Seuraavan koiran kanssa tiedän enemmän mitä tehdä ja ehkä ei tarvita ongelmakoirakouluttajan apua.

      Ja kun joku puhuu koiran henkisestä väkivallasta niin voi mennä muualle puhumaan. Koira ei siitä kärsi ettei sitä huomioida jääkaudella. Se vaan OPPII olemaan siinä asemassa kun sen pitää olla, eli ei johtajana vaan se alin kasti. Eikä sitä purkkia käytetä esim. ekalla viikolla kuin vain ja ainoastaan jos se usko murinaa tms. itse piti vain kerran täräyttää purkki mun ja koiran väliin kun se ei totellut mun murinaa (kröhöm, virkayskää) kun se tuli liian lähelle (puolen metrin hajurako koko jääkauden aikana). Sen jälkeen koira tiesei mitä se tarkotti. Pois.
      Tästä päästään myös siihen että koira ei ole ihminen, koira ei ajattele kuin ihminen. koira on laumaeläin. Ei ne koirat 50-vuotta sitte ollu samalla tavalla ihmisten kodeissa, nukkunu samassa sängyssä peiton alla vaan olivat usein ulkona ja saivat harvoin silityksiä ja silloinkin menossa töihin isännän kanssa metsälle tms.
      Eikä jääkautta pidäkkään käyttää muuhun kuin ongelmakoiriin!! O N G E L M A K O I R I I N. Ei esim. pentuihin. Jos osaa kasvattaa koiran oikein niin silloin näitä juttuja ei tarvita. Tietenkään.

      Mutta. Tietenkin kaikki koulutusjutut ovat koirakohtaisia, toisille toimii, toisille ei.
      Ja tosiaan itse ei kannata mennä tekemään näitä koulutuksia vaan menkää kouluttajan luo keskustelemaan.

      Itse menin kouluttajan luo sen jälkeen kun tuttu oli käynyt siellä samanlaisten ongelmien takia. Ja mun jälkeen on käynyt 3 tuttua samalla kouluttajalla ongelmakoirien kanssa.

      Puollan Vilanderin metodia ja kolinapurkkijääkautta.

    • tekemistä koiralla

      Koiralla on tietty toiminnan tarve. Se vaatii mielekästä sen vaistoluonnon kannalta oikeanlaista toimintaa lähes päivittäin. Jääkausi kuulostaa siltä kuin yritettäisiin saada paikallaan lojuva koirasta, jonka toiminnantarve on paljon omistajan olettamaa suurempi tai ihan toisenlainen kuin mitä toimintaa on tarjolla. Koira tarvitsee pallopeliä, temppujen opettelua, yhteispeliä arjessa: hei, katso tänne, tässä on tällanen tilanne, menisitkö tuonne, kiva, nyt menee hyvin -tyyppistä manoveeraamista niin kodin kapeissa kohdissa, joskus lenkillä ja erilaisissa arjen tilanteissa, missä koira on mukana, sitä se tavallaan mieltää osin tarkoitettavan sillä, että koira on lauman osa. Jos koira ei saa mielekästä tekemistä, se yrittää etsiä sitä edes jostakin. Jos sen vaikka pitää kävelyllä kävellä suoraa viivaa omistajan vieressä, niin luonnostaan sen huomio kohdistuu sen vaistoluonnon kannalta mielenkiintoisiin muihin tekemisiin kuten vastaantuleviin koiriin ja siihen, mitä se tunnetasolla voi saada kohtaamisista irti tylsän elämänsä piristykseksi. Jos sen sijaan omistaja tekee monimutkaisemman ohikulun huomioineen temppuineen, sosiaalisine kontakteineen ja muuttuvine tilanteineen, joihin omistaja reagoi koiran kaverin eikä pelkän jöön tapaan, niin koiralla on siinä paljon enemmän virikettä, mihin lähteä mukaan, ja niin kiusaus keksiä ohjelmaa toisesta koirasta tuntuu pienemmältä.
      Eli jääkautta en käyttäis, koira on monimutkaisempi eikä pelkkä kone, mutta sekuntien mittaiset kommunikatiiviset pienoisjääkaudet ovat ok, jos koiraan muuten pidetään sosiaalista kontaktia, joka tunnistaa lähelle juttelemaan tulemiset, muualle muuta tekemistä etsimään lähtemiset ym koiran elämän piirin elämänsisällöt sen elämään kuuluvina arjen osina eikä pois karsittavina.
      Eli tekemistä koiralle: uusi muotti arjelle, josta koira saa hyvän elämän ilman, että tunnesisällön hakeminen ajaa pahantekoon korviketekemisenä. Siis luo vaihtoehtoinen uoma koiran toiminnantarpeelle ja elämänsisällön haulle.

      • kon-taqti

        Kirjoitat ihan oikein alussa siitä, että koiralla on toiminnan tarve, ja lajinmukaiset aktiviteetit kuuluvat koiran hyvään elämään.
        Tekstisi loppupuoli sitten onkin koiran inhimillistämistä, tuollaiset tunnetason "tarpeet" eivät ole koiran ongelmakäytöksen taustalla. Koira kaipaa ihmiseltä hyväksyntää ja vahvaa johtajuutta, ei tasa-arvoista kaveria.

        Jääkausi on tarkoitettu ongelmakoiralle, ei se mikään kasvatuskeino ole. Ongelmien taustalla on yleensä se virhe, että koira on tottunut siihen että sen ehdoilla mennään. Se on tottunut komentamaan ihmistä eikä toisinpäin. Jääkaudella rikotaan vanhat, virheelliset tavat ja sen jälkeen aloitetaan puhtaalta pöydältä. Ja koira kiittää kun pääsee siitä johtajuuden stressistä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe