Milloin raskausarvet ilmestyy?

rv 23+3

Kertokaa kokemuksia siitä, milloin teille on ilmaantuneet ensimmäiset raskausarvet.
Äidilläni on niitä aika roimasti, ja epäilen, että minullekin niitä kohta ilmaantuu. Kerrottu on, että niiden tuloa ei oikein voi ehkäistä millään.
Missä "mahan vaiheessa" niitä olisi odotettavissa? Tuntuu, että tällä hetkellä vauveli kasvaa aika reippaasti. Pieniä kasvukipuja tuntuu silloin tällöin mahan/kohdun sivuilla.

19

7417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv37+4

      Raskausarpia tulee helpommin herkästi lihoville äideille. Olen itse aika pienikokoinen lähtötilanne 160cm/50kg ja nyt on kiloja kyl tullu n.13 lisää, mut ei oo yhen yhtä raskausarpee ainakaan vielä ilmaantunut..toivottavasti ei tuliskaan! Mut vaikee sanoo millon ne sit pitäs tulla...perusvoiteellahan niitä voi alkuun rasvata ja kyllähän ne vaalenee sit synnytyksen jälkeen!

    • ...

      juu toikin lienee melko yksilöllistä, mutta käsittääkseni ne ilmaantuu melko lopussa kun iho venyy aika reippaasti, niitä voi yrittää ehkästä rasvaamalla, olen myös jostain lukenut että on ihan semmonen arpia ehkäiseväkin rasva, nyt en vaan muista kellä, mutta varmaan jos kysyy jostain kosmetiikka osastolta, apteekista tai vastaavasta niin eiköhän löydy.

      • Lumia

        Joskus rv 34 paikkeilla mulle tuli ensimmäiset, pienet raskausarvet. Pahimmat tulivat vasta synnytyksessä.


    • tarja

      takana ja raskauskiloja 11v sitten n 7 kg,7v sitten n.10kg ja vuosi sitten n.10kg eikä yhtään raskausarpea,ilmeisesti luoja on antanut niin venyvän nahkan että se kesti tuon.En osaa sanoa siis milloin ne ilmaantuu,mutta eiköhän ne tule sitten kun se vatsa on suurimmillaan...

    • nuoriäiti*

      minulla tuli heti alussa vaikka kuinka paljon rintoihin ja vähän myöhemmin muutama reiteen..
      minulla ne on aivan punaiset..olen kyllä ollut aika pieni kun lähtökohdassa 164/50!! nyt olen painoltani 56 ja onnellinen kaikesta huolimatta!!
      hyvää odotusta sinulle ja monille muillekkin!!

    • Jossu

      Eli jos pelottaa niiden ilmestyminen tai haluat hoitaa jo ilmestyneita raskausarpia, niin Biothermilla on loistava rasva siihen tarkoitukseen!!

      Rasvan nimi siis Biotherm;Biovergetures, hinta varmaan 40 euron paikkeilla, kallis, mutta hintansa arvoinen ja riittoisa.

    • rv 41+1

      ...ei oo tullu arpia mahaan eikä rintoihin, vaan lonkkiin ja siitä mahaan päin.On ne jonku aikaa ollu.En muista millon tuli.Nyt tosiaan rv 41 1.

    • lila

      ilmestyivät vatsaan muutama viikko ennen laskettua aikaa, rasvailusta huolimatta.lapsi pian 9 kk. ja ovat hyvin näkyvissä edelleen...eivät ehkä niin punaiset kuin ennen.

      • Jossu2

        Kuulin omalta äidiltäni...joka odotti vuonna -84, että niitä olisi sellasia pikkuhousujen tyylisiä pöksyjä, jotka tukee mahaa sen verran ettei se pääse ihan valtoimenaan roikkumaan. Silloinhan vatsanahka on kovemmalla koetuksella... Eli vatsaa tukevat pikkarit auttais ehkäisemään arpien syntyä. Eiköhän niitä housuja oo vieläkin saatavilla joka mammaliikkeestä


    • pingi1

      STENDHAL voide on tosi hyvä !

    • tukivyö ja aqualan

      Minulla ei tullut yhden yhtäkään raskausarpea. Maha oli kyllä suuri! Olen ns normaalikokoinen tai ehkä pari kiloa ylimääräistä. Käsittääkseni nahkan koostumus ;) vaikuttaa asiaan. Minulla on tumma ja paksu iho joka ruskettuu helposti, siis tumma suomalaisesta näkökulmasta. Tämä ilmeisesti ehkäisee raskausarpia paremmin kuin ohut vaalea helposti palava iho. Vai? Ostin kyllä arpien pelossa sellaisen tukivyön, jota pidin välillä etenkin jos löysä mekko päällä. Mammafarkut toisaalta tukee jo valmiiksi joten en niiden kanssa viitsinyt käyttää. Käytin myös välillä sellaista mahatuubia, se oli mukava päällä. Ja rasvasin hyvin aina pesun jälkeen ja iltaisin muutenkin, apteekin kosteuttavalla aqualanilla. Ei niitä välttämättä tule vaikka omalla äitillä olisikin, ja toisaalta kai niitä voi tulla uudessa raskaudessa vaikka ei edellisessä olisikaan tullut?

    • nappula3

      Itse olen viikolla 26, ja alaselkään on tullut molemmin puolin pienet arvet. Painoa on tullut tässä vaiheessa raskautta lisää melkein 3kg, mahakaan ei ole mahottoman suuri. Saa nähdä, tuleeko arpia vielä kuinka paljon. Ostin jonkun Bio Oil -merkkisen tuotteen, jonka pitäisi ehkäistä ja auttaa jo tulleisiin arpiin. Epäilen, että toimisi, mut piti ostaa kokeiltavaks kun oli tarjouksessakin.
      Voiko olla, että raskausarpia tulee synnytyksessä, vaikka niitä ei raskauden aikana olisikaan tullut? Mietin, että tuleeko niitä synnytyksen aikana sitten helpommin.

    • näinkin joskus

      Minä laihdutin 25kg ennen kuin tulin raskaaksi. (lihavasta normaalipainon alarajoille). Ja tuli kyllä erityisesti tisseihin kamalasti raskausarpia. Muualle ei juurikaan. Olin toki lahduttaessani vasta vähän yli 20v. Nuorena sitä palautuu helpommin kun kollageeniä tuotetaan enemmän. ;) Raskausaikana painoa kertyi vaan 8kg ja se jäi kaikki heti synnärille. Enkä kyllä huomannut, että raskausarvet olisi mitenkään lisääntyneet raskauden aikana/ sen jälkeen. :)

    • maha solmuun

      Minä sain raskaanaollessani painoa reipas 25 kg. Lähtöpaino 50 kg. Iho on herkkä, tosi vaalea. Näytin siltä, kuin vatsassani olisi ollut rantapallo.

      Ei yhtäainutta arpea, vaikka olin aivan valtava. Ei mitään rasvailua. On siis hyvin venyvä ihotyyppi. Niin se sitten tekikin: venyi. Venyi ja venyi. Vois vatsanahan solmuun vetää, vaikka lapsi jo puolitoistavuotias.

    • Yllätysvauva ulkom.

      6. kuulla tuli pari vaaleaa viirua vatsaan, eivät punoittaneet missään vaiheessa. En ole perusvoidetta kummempaa rasvaa kättäynyt. Nyt rv 32 6, painoa tullut raskauden aikana 6 kg (lievä ylipaino ennen raskautta).

    • Seepraäiti

      Kun maha oli vielä suht pieni, huomasin vatsan alaosassa neljä pitkää arpea. En huolestunut näistä yhtään sillä LA oli ihan muutamien viikkojen päästä. No, maha kasvoi enkä huomannut enää uusia arpia KUNNES synnytyksen jälkeen huomasin kauhukseni vatsani olevan kuin seepralla :D Arvet olivat tulleet vatsan alle ja en enää loppuaikana nähnyt sinne tirkistellä. Lisäksi arpia reisissä, polvitaipeissa, rinnoissa ja ties missä. Tunnen olevani maantiekartta. Raskausaikana rasvailin ihoani normaalisti suihkun jälkeen. Bio-oilia käytin jonkun aikaa synnytyksen jälkeen, en kuitenkaan jaksanut sitoutua öljyämiseen 2x vuorokaudessa. Synnytyksestä nyt vuosi, osa arvista vaalentunut, osa näkyy vielä aivan liian selvästi. Tissit muistuttaa aurinkoa ku nännien ympäriltä lähtee arpia joka suuntaan. Ei nuo arvet mitään nättejä ole, mutta en stressaa. Kunniamerkkejä ovat :D

    • Ei raskausarpia

      Itse olen 170 cm pitkä ja ennen raskautta painoni on ollut 58 - 64 kg (kolme lasta). kaikissa raskauksissa on paino noussut lähes 20 kg, mutta raskausarpia ei ole mihinkään ilmaantunut. Itse olen päätellyt, että arpien syntyminen johtuu ihon kudostyypistä ja niitä tulee, jos on tullakseen.

      En ole rasvaillut ihoani, enkä muutoinkaan hoitanut. Olen hyvin vaaleaihoinen, mutta rusketun kuitenkin, jos olen auringossa. Olen kylläkin aina hiukan vältellyt aurinkoa, sen ihoa vanhentavan vaikutuksen vuoksi. Synnytin lapseni kolmenkympin kieppeissä.

      • Ei raskausarpi

        Ai niin, unohdin, että käytin kyllä odotusajalle tarkoitettuja housuliivejä ja hyvin rintaa tukevia rintaliivejä. Olisikohan ne oleet myös arvettomuuteni salaisuus?


    • RV 40+5

      Helou!

      Itsellä ei ole tullut vielä yhtäkään raskausarpea mahan seudulle, vaikka hyvin "iso" olenkin jo.
      Raskausaikana kiloja tullut hyvin reippasti. alkujaan olin 63kg ja 175cm pitkä
      nyt tosiaan laskettuaika ollut ja mennyt niin paino tällä hetkellä 88kg!
      ...Hauskinta vielä se ettei nämä kilot näy missään muualla kuin mahan seudulla.

      Entuudestaan minulla oli murros-iän kasvupyrädyksen aiheuttamia raskausarpia sisäreisissä.
      Ja nyt kun on raskaana niin vain toiseen reiteen tullut todella pahat arvet. (siis näiden vanhojen komeuksien päälle!)

      ..Niinkuin varmaan kaikki odotukseen liittyvä, niin yksilöllistä eikä voi vaikuttaa millään tavalla!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3654
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      577
      3425
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3279
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      50
      2141
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2061
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1918
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      152
      1599
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1341
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe