renault 19 kierroslukumittari

ei toimi ollenkaan

Eli tälläinen ongelma on ilmennyt renault 19:sessani eli kierroslukumittari ei toimi ollenkaan. Kyseinen auto on siis renault 19 RN biarritz 1.4e 59kw kone on tyypiltään E7J eli kysessä on yksipisteruisku. Tässä kyselenkin mistä tuo kierrolukumittari mittaa kierrokset ei kai puolalta tai laturilta tai kampiakselin anturilta vai onko sellaista tässä koneessa olemassakaan, tässä olen joistakin korjaamoista kysellyt myös asiaa niin eivät tunnu sielläkään oikein tietävän. Eli olisi kiva jos joku renault tietäjä osaisi neuvoa kuinka korjaan kierroslukumittarin kuntoon.

7

1069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TNo

      Omassa vm93 1.8:n yksipiste ruiskussa ainakin on yhdistetty puola/ohjainyksikkö/Map-anturi josta lähti kierrosluku mittarille liitäntä , mutta meneekö suoraan niin ei tietoa?Romiksilta etsimällä jos löytyy samanmerkkinen mittaristo niin voi ruuvata siitä pelkän mittarin niin ainakin saa selville onko mittari pelkästään sökönä.(jos ehjä)Ainakin on helppo vaihtaa,kolmen vartin homma ja saa vaihdettua pimeet mittarivalot.Mittaristoja on ainakin kolmen merkkisiä, taulun puolelta saman näkösiä mutta takaa erillaisia ,kiinityksistä ja liittimistä ei tietoa ovatko samanlaisia.

      • mittarissa vika

        Sitä en tiedä onko mittarissa se vika vai siinäkö on vika että ei saisi singnaali mittarille. Tosin joskus todella kostella sadekelillä kierroslukumittari saattaa pomppia vähän aikaa kunnes 0 jää näyttämään. Meinaatko että puola/ruiskunohjainboksi/map-anturi joista kaikista kolmesta yksiköstä kierroslukumittari ottaisi tietoa. Vai voisiko olla mahdollista että vauhvipyörältä ottaisi kierrosluvun 19:sen mittari. Mikä boksi se muuten on renault 19:sessa joka on vaihdelaatikon/moottorin välissä johon menee nippu sähköjohtoja. Tosin omassa autossakin tuo mittariston irrottaminen on vähän hankalampaa kun kyseinen autoni vm95 ja on kuljettajan airbagilla varustettu. Eli sitä en tiedä mahtuuko mittaristo pois tulemaan ilman että ratin joutuu irroittamaan.


      • TNo
        mittarissa vika kirjoitti:

        Sitä en tiedä onko mittarissa se vika vai siinäkö on vika että ei saisi singnaali mittarille. Tosin joskus todella kostella sadekelillä kierroslukumittari saattaa pomppia vähän aikaa kunnes 0 jää näyttämään. Meinaatko että puola/ruiskunohjainboksi/map-anturi joista kaikista kolmesta yksiköstä kierroslukumittari ottaisi tietoa. Vai voisiko olla mahdollista että vauhvipyörältä ottaisi kierrosluvun 19:sen mittari. Mikä boksi se muuten on renault 19:sessa joka on vaihdelaatikon/moottorin välissä johon menee nippu sähköjohtoja. Tosin omassa autossakin tuo mittariston irrottaminen on vähän hankalampaa kun kyseinen autoni vm95 ja on kuljettajan airbagilla varustettu. Eli sitä en tiedä mahtuuko mittaristo pois tulemaan ilman että ratin joutuu irroittamaan.

        Ei kaikista kolmesta,vaan ovat vain samassa kasassa.Kirjan mukaan puolan alta/takaa olevasta ohjainyksiköltä lähtevästa nipusta ruskea menisi suoraan kiekkamittarille.Itsellä kyllä ei näkynyt ruskeaa johtoa,muuten kyllä neljä johtoa löytyy toisessa liittimessä kolme ja toisessa yksi.Sitä en kyllä tiedä tuleeko alunperin tieto pyörimisnopeudesta ohjainyksikköön jostain muualta esimerkiksi kampiakselin asentotunnistimelta joka sijaitsee vaihteiston ja moottorin välissä yläpuolella.Luulisin mittariston tulevan ilman ratin irroitusta kun laittaa säädön ala-asentoon ja kääntää lappeelleen,ahdasta tulee olemaan ja liittimien irroitus on hankalaa mittarin takaa.Onkohan airbag ratti paljonkin isompi yläpuolelta.Kirja käskee irroittaa ratin joka tapauksessa airbagittomassakin mitä ei kyllä tarvi tehdä.


      • Renu19
        TNo kirjoitti:

        Ei kaikista kolmesta,vaan ovat vain samassa kasassa.Kirjan mukaan puolan alta/takaa olevasta ohjainyksiköltä lähtevästa nipusta ruskea menisi suoraan kiekkamittarille.Itsellä kyllä ei näkynyt ruskeaa johtoa,muuten kyllä neljä johtoa löytyy toisessa liittimessä kolme ja toisessa yksi.Sitä en kyllä tiedä tuleeko alunperin tieto pyörimisnopeudesta ohjainyksikköön jostain muualta esimerkiksi kampiakselin asentotunnistimelta joka sijaitsee vaihteiston ja moottorin välissä yläpuolella.Luulisin mittariston tulevan ilman ratin irroitusta kun laittaa säädön ala-asentoon ja kääntää lappeelleen,ahdasta tulee olemaan ja liittimien irroitus on hankalaa mittarin takaa.Onkohan airbag ratti paljonkin isompi yläpuolelta.Kirja käskee irroittaa ratin joka tapauksessa airbagittomassakin mitä ei kyllä tarvi tehdä.

        Vauhtipyörän YKK-anturihan sen pyörimistiedon sytkäboksille antaa. Jos anturi on rikki, ei auto saa sytkätietoa, joten vika ei liene siinä. Sytkäboksin kautta anturitieto tulee sitten mittaristolle. Viittais jonkin johtoliitoksen pätkimiseen, kun kerran mittari yrittää toimia. Saattaa saada toimimaan pelkästään johtoliitoksia renkkaamalla. Mittariston takana olevien liitosten rukkaaminen vaatii kyllä sitten sen mittariston irrotuksen. Lisätietoa: http://f4u.fi/timo/autot/korjaus/mittaristo.html ja http://f4u.fi/timo/autot/korjaus/mitta.html


      • nuo asiat mittaristosta
        Renu19 kirjoitti:

        Vauhtipyörän YKK-anturihan sen pyörimistiedon sytkäboksille antaa. Jos anturi on rikki, ei auto saa sytkätietoa, joten vika ei liene siinä. Sytkäboksin kautta anturitieto tulee sitten mittaristolle. Viittais jonkin johtoliitoksen pätkimiseen, kun kerran mittari yrittää toimia. Saattaa saada toimimaan pelkästään johtoliitoksia renkkaamalla. Mittariston takana olevien liitosten rukkaaminen vaatii kyllä sitten sen mittariston irrotuksen. Lisätietoa: http://f4u.fi/timo/autot/korjaus/mittaristo.html ja http://f4u.fi/timo/autot/korjaus/mitta.html

        Pitääpä tarkastella nuo asiat eli siis onko tämä vauhtipyörän YKK-anturi moottorin ja vaihdelaatikon etupuolella. Mittari kyllä joskus vähän aikaa saattaa pomppia todella kostella kelillä mutta harvoin enää sitäkään tekee, pitää ilmeisesti tarkastella tuo anturi ja mittariston pohjan liittimiä testata/kokeilla.


      • Renu19
        nuo asiat mittaristosta kirjoitti:

        Pitääpä tarkastella nuo asiat eli siis onko tämä vauhtipyörän YKK-anturi moottorin ja vaihdelaatikon etupuolella. Mittari kyllä joskus vähän aikaa saattaa pomppia todella kostella kelillä mutta harvoin enää sitäkään tekee, pitää ilmeisesti tarkastella tuo anturi ja mittariston pohjan liittimiä testata/kokeilla.

        YKK-anturi on pultattu vaihdelaatikon yläpuolelle kiinni. Eli se siinä moottorin ja vaihdelaatikon välissä laskeskelee vauhtipyörän hampaita. Sulla ei siinä ole mitään vikaa, koska auto käy. Muuten ei pelais sytkäkään. Eli nyt voit epäillä sytkäboksilta lähteviä liitoksia ja mittariston päässä olevia liitoksia.


      • juvelo
        nuo asiat mittaristosta kirjoitti:

        Pitääpä tarkastella nuo asiat eli siis onko tämä vauhtipyörän YKK-anturi moottorin ja vaihdelaatikon etupuolella. Mittari kyllä joskus vähän aikaa saattaa pomppia todella kostella kelillä mutta harvoin enää sitäkään tekee, pitää ilmeisesti tarkastella tuo anturi ja mittariston pohjan liittimiä testata/kokeilla.

        mittaristo, niin kierroslukumittarin toimimattomuus on ominaisuus ei vika. Nyrkki on ainoa tapa saada joksikin aikaa mittari toimimaan. Rellu Foorumilla on joku juottanut huonot kosketukset tinaamalla päät uudelleen ja saanut toimimaan. Kyseessä on siis mittarissa oleva kosketusvika. Itse en viitsinyt moiseen ryhtyä, vaan hankin vaihto-osasta Veglian mittarin, joka oli täysin yhteensopiva ainakin 1.8i 8v kanssa. Mittari oli vuoden -96 autosta. Ei maksanut kuin 37 €, ja hyvin on pelittänyt.

        Rellu Foorumin linkki http://renaultkeskustelu.net/foorumi/.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe