renault 19 kierroslukumittari

ei toimi ollenkaan

Eli tälläinen ongelma on ilmennyt renault 19:sessani eli kierroslukumittari ei toimi ollenkaan. Kyseinen auto on siis renault 19 RN biarritz 1.4e 59kw kone on tyypiltään E7J eli kysessä on yksipisteruisku. Tässä kyselenkin mistä tuo kierrolukumittari mittaa kierrokset ei kai puolalta tai laturilta tai kampiakselin anturilta vai onko sellaista tässä koneessa olemassakaan, tässä olen joistakin korjaamoista kysellyt myös asiaa niin eivät tunnu sielläkään oikein tietävän. Eli olisi kiva jos joku renault tietäjä osaisi neuvoa kuinka korjaan kierroslukumittarin kuntoon.

7

1149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TNo

      Omassa vm93 1.8:n yksipiste ruiskussa ainakin on yhdistetty puola/ohjainyksikkö/Map-anturi josta lähti kierrosluku mittarille liitäntä , mutta meneekö suoraan niin ei tietoa?Romiksilta etsimällä jos löytyy samanmerkkinen mittaristo niin voi ruuvata siitä pelkän mittarin niin ainakin saa selville onko mittari pelkästään sökönä.(jos ehjä)Ainakin on helppo vaihtaa,kolmen vartin homma ja saa vaihdettua pimeet mittarivalot.Mittaristoja on ainakin kolmen merkkisiä, taulun puolelta saman näkösiä mutta takaa erillaisia ,kiinityksistä ja liittimistä ei tietoa ovatko samanlaisia.

      • mittarissa vika

        Sitä en tiedä onko mittarissa se vika vai siinäkö on vika että ei saisi singnaali mittarille. Tosin joskus todella kostella sadekelillä kierroslukumittari saattaa pomppia vähän aikaa kunnes 0 jää näyttämään. Meinaatko että puola/ruiskunohjainboksi/map-anturi joista kaikista kolmesta yksiköstä kierroslukumittari ottaisi tietoa. Vai voisiko olla mahdollista että vauhvipyörältä ottaisi kierrosluvun 19:sen mittari. Mikä boksi se muuten on renault 19:sessa joka on vaihdelaatikon/moottorin välissä johon menee nippu sähköjohtoja. Tosin omassa autossakin tuo mittariston irrottaminen on vähän hankalampaa kun kyseinen autoni vm95 ja on kuljettajan airbagilla varustettu. Eli sitä en tiedä mahtuuko mittaristo pois tulemaan ilman että ratin joutuu irroittamaan.


      • TNo
        mittarissa vika kirjoitti:

        Sitä en tiedä onko mittarissa se vika vai siinäkö on vika että ei saisi singnaali mittarille. Tosin joskus todella kostella sadekelillä kierroslukumittari saattaa pomppia vähän aikaa kunnes 0 jää näyttämään. Meinaatko että puola/ruiskunohjainboksi/map-anturi joista kaikista kolmesta yksiköstä kierroslukumittari ottaisi tietoa. Vai voisiko olla mahdollista että vauhvipyörältä ottaisi kierrosluvun 19:sen mittari. Mikä boksi se muuten on renault 19:sessa joka on vaihdelaatikon/moottorin välissä johon menee nippu sähköjohtoja. Tosin omassa autossakin tuo mittariston irrottaminen on vähän hankalampaa kun kyseinen autoni vm95 ja on kuljettajan airbagilla varustettu. Eli sitä en tiedä mahtuuko mittaristo pois tulemaan ilman että ratin joutuu irroittamaan.

        Ei kaikista kolmesta,vaan ovat vain samassa kasassa.Kirjan mukaan puolan alta/takaa olevasta ohjainyksiköltä lähtevästa nipusta ruskea menisi suoraan kiekkamittarille.Itsellä kyllä ei näkynyt ruskeaa johtoa,muuten kyllä neljä johtoa löytyy toisessa liittimessä kolme ja toisessa yksi.Sitä en kyllä tiedä tuleeko alunperin tieto pyörimisnopeudesta ohjainyksikköön jostain muualta esimerkiksi kampiakselin asentotunnistimelta joka sijaitsee vaihteiston ja moottorin välissä yläpuolella.Luulisin mittariston tulevan ilman ratin irroitusta kun laittaa säädön ala-asentoon ja kääntää lappeelleen,ahdasta tulee olemaan ja liittimien irroitus on hankalaa mittarin takaa.Onkohan airbag ratti paljonkin isompi yläpuolelta.Kirja käskee irroittaa ratin joka tapauksessa airbagittomassakin mitä ei kyllä tarvi tehdä.


      • Renu19
        TNo kirjoitti:

        Ei kaikista kolmesta,vaan ovat vain samassa kasassa.Kirjan mukaan puolan alta/takaa olevasta ohjainyksiköltä lähtevästa nipusta ruskea menisi suoraan kiekkamittarille.Itsellä kyllä ei näkynyt ruskeaa johtoa,muuten kyllä neljä johtoa löytyy toisessa liittimessä kolme ja toisessa yksi.Sitä en kyllä tiedä tuleeko alunperin tieto pyörimisnopeudesta ohjainyksikköön jostain muualta esimerkiksi kampiakselin asentotunnistimelta joka sijaitsee vaihteiston ja moottorin välissä yläpuolella.Luulisin mittariston tulevan ilman ratin irroitusta kun laittaa säädön ala-asentoon ja kääntää lappeelleen,ahdasta tulee olemaan ja liittimien irroitus on hankalaa mittarin takaa.Onkohan airbag ratti paljonkin isompi yläpuolelta.Kirja käskee irroittaa ratin joka tapauksessa airbagittomassakin mitä ei kyllä tarvi tehdä.

        Vauhtipyörän YKK-anturihan sen pyörimistiedon sytkäboksille antaa. Jos anturi on rikki, ei auto saa sytkätietoa, joten vika ei liene siinä. Sytkäboksin kautta anturitieto tulee sitten mittaristolle. Viittais jonkin johtoliitoksen pätkimiseen, kun kerran mittari yrittää toimia. Saattaa saada toimimaan pelkästään johtoliitoksia renkkaamalla. Mittariston takana olevien liitosten rukkaaminen vaatii kyllä sitten sen mittariston irrotuksen. Lisätietoa: http://f4u.fi/timo/autot/korjaus/mittaristo.html ja http://f4u.fi/timo/autot/korjaus/mitta.html


      • nuo asiat mittaristosta
        Renu19 kirjoitti:

        Vauhtipyörän YKK-anturihan sen pyörimistiedon sytkäboksille antaa. Jos anturi on rikki, ei auto saa sytkätietoa, joten vika ei liene siinä. Sytkäboksin kautta anturitieto tulee sitten mittaristolle. Viittais jonkin johtoliitoksen pätkimiseen, kun kerran mittari yrittää toimia. Saattaa saada toimimaan pelkästään johtoliitoksia renkkaamalla. Mittariston takana olevien liitosten rukkaaminen vaatii kyllä sitten sen mittariston irrotuksen. Lisätietoa: http://f4u.fi/timo/autot/korjaus/mittaristo.html ja http://f4u.fi/timo/autot/korjaus/mitta.html

        Pitääpä tarkastella nuo asiat eli siis onko tämä vauhtipyörän YKK-anturi moottorin ja vaihdelaatikon etupuolella. Mittari kyllä joskus vähän aikaa saattaa pomppia todella kostella kelillä mutta harvoin enää sitäkään tekee, pitää ilmeisesti tarkastella tuo anturi ja mittariston pohjan liittimiä testata/kokeilla.


      • Renu19
        nuo asiat mittaristosta kirjoitti:

        Pitääpä tarkastella nuo asiat eli siis onko tämä vauhtipyörän YKK-anturi moottorin ja vaihdelaatikon etupuolella. Mittari kyllä joskus vähän aikaa saattaa pomppia todella kostella kelillä mutta harvoin enää sitäkään tekee, pitää ilmeisesti tarkastella tuo anturi ja mittariston pohjan liittimiä testata/kokeilla.

        YKK-anturi on pultattu vaihdelaatikon yläpuolelle kiinni. Eli se siinä moottorin ja vaihdelaatikon välissä laskeskelee vauhtipyörän hampaita. Sulla ei siinä ole mitään vikaa, koska auto käy. Muuten ei pelais sytkäkään. Eli nyt voit epäillä sytkäboksilta lähteviä liitoksia ja mittariston päässä olevia liitoksia.


      • juvelo
        nuo asiat mittaristosta kirjoitti:

        Pitääpä tarkastella nuo asiat eli siis onko tämä vauhtipyörän YKK-anturi moottorin ja vaihdelaatikon etupuolella. Mittari kyllä joskus vähän aikaa saattaa pomppia todella kostella kelillä mutta harvoin enää sitäkään tekee, pitää ilmeisesti tarkastella tuo anturi ja mittariston pohjan liittimiä testata/kokeilla.

        mittaristo, niin kierroslukumittarin toimimattomuus on ominaisuus ei vika. Nyrkki on ainoa tapa saada joksikin aikaa mittari toimimaan. Rellu Foorumilla on joku juottanut huonot kosketukset tinaamalla päät uudelleen ja saanut toimimaan. Kyseessä on siis mittarissa oleva kosketusvika. Itse en viitsinyt moiseen ryhtyä, vaan hankin vaihto-osasta Veglian mittarin, joka oli täysin yhteensopiva ainakin 1.8i 8v kanssa. Mittari oli vuoden -96 autosta. Ei maksanut kuin 37 €, ja hyvin on pelittänyt.

        Rellu Foorumin linkki http://renaultkeskustelu.net/foorumi/.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      102
      6618
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3970
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3405
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      383
      1817
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1418
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1360
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1113
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      1006
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      940
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      899
    Aihe