Millaisia kokemuksia teillä on siitä, että eskarit ja viskarit ovat samassa ryhmässä.
Positiivisia/ negatiivisia?
Eskarit ja viskarit yhdessä
17
5027
Vastaukset
- :)
kerron sitten...
- Neitihoitatar
Kysyin tuossa muutamalta lapselta, jotka eivät ole päiväkodissa arvaavatko keitä ovat eskarit, ja keitä viskarit. Mainiosti arvasivat.
Viskarit ovat siis viisivuotiaita. Ainakin täällä päin nimitys heidän ryhmästään monissa päiväkodeissa. - tietämätön eskarin äiti
Neitihoitatar kirjoitti:
Kysyin tuossa muutamalta lapselta, jotka eivät ole päiväkodissa arvaavatko keitä ovat eskarit, ja keitä viskarit. Mainiosti arvasivat.
Viskarit ovat siis viisivuotiaita. Ainakin täällä päin nimitys heidän ryhmästään monissa päiväkodeissa.meillä kun on koulumuotoinen eskari niin eikä päiväkoteja niin termi oli ihan tuntematon:)
- Neitihoitajatar
tietämätön eskarin äiti kirjoitti:
meillä kun on koulumuotoinen eskari niin eikä päiväkoteja niin termi oli ihan tuntematon:)
Onkin tuo koulumuotoinen esiopetus kiinnostanut. Eräs ystäväni on opettaja ja hänellä on luokassa yksi eskari, mutta miten se käytännössä toimii?
Mielelläni kuulisin kokemuksianne:) - myöskin
Neitihoitajatar kirjoitti:
Onkin tuo koulumuotoinen esiopetus kiinnostanut. Eräs ystäväni on opettaja ja hänellä on luokassa yksi eskari, mutta miten se käytännössä toimii?
Mielelläni kuulisin kokemuksianne:)samoissa tiloissa kun koulu,eli koulun ympäristökin tulee tutuksi.On luokkahuone pulpetteineen,joskin on myös mm. pikkuteltta missä voi pötkötellä ja isoja tyynyjä yms.
On esikoulutehtäviä käsittelevät kirjat jokaisella,joita pääsääntöisesti tehdään siellä koulussa.
On reissuvihkot ja reput penaaleineen.
On ohjelmat koulun juhlissa kuten kaikilla muillakin.
Koulupäivän pituudet on 3-5 tuntia,meillä alkoi joka aamu 8,30.
Poissaolot sovitaan kuten koulussa.
Kysy niin kerron enemmän sikäli kun osaan:)Meillä on kolme lasta käynyt koulumuotoisen eskarin.Oppivat lukemaan.laskemisen perusasiat kirjoittamaan kuten ennen vanhaan opittiin eka luokalla.Eka luokan alku tuntuukin sitten vanhan ja opitun kertaukselta,sillä erolla että läksyjä tulee. - neitihoitajatar
myöskin kirjoitti:
samoissa tiloissa kun koulu,eli koulun ympäristökin tulee tutuksi.On luokkahuone pulpetteineen,joskin on myös mm. pikkuteltta missä voi pötkötellä ja isoja tyynyjä yms.
On esikoulutehtäviä käsittelevät kirjat jokaisella,joita pääsääntöisesti tehdään siellä koulussa.
On reissuvihkot ja reput penaaleineen.
On ohjelmat koulun juhlissa kuten kaikilla muillakin.
Koulupäivän pituudet on 3-5 tuntia,meillä alkoi joka aamu 8,30.
Poissaolot sovitaan kuten koulussa.
Kysy niin kerron enemmän sikäli kun osaan:)Meillä on kolme lasta käynyt koulumuotoisen eskarin.Oppivat lukemaan.laskemisen perusasiat kirjoittamaan kuten ennen vanhaan opittiin eka luokalla.Eka luokan alku tuntuukin sitten vanhan ja opitun kertaukselta,sillä erolla että läksyjä tulee.Kiitos vastauksestasi.
Ulkoilevatko lapset eskarissa siis välituntien aikaan? kuinka usein on retkiä?
Millä tavoin opettaja eriyttää esiopetusta ja koulun opetusta (puhutaanko siinä siis perusopetuksesta, kun täällä joillain on niin kiivaita mielipiteitä näistä nimistä, noihin muihin ketjuihin viitaten...)
Onko vapaaseen leikkiin aikaa myös?
Siinäpä jotain mielipiteitä. Meillä on ollut puhetta töissä, että joskus voisi tehdä muutamiksi päiviksi vaihtoa eri eskareihin ja tässä nyt huomaa kuinka vähän sitä tosiaan joistain asioista tietääkään. - koulueskarista
neitihoitajatar kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.
Ulkoilevatko lapset eskarissa siis välituntien aikaan? kuinka usein on retkiä?
Millä tavoin opettaja eriyttää esiopetusta ja koulun opetusta (puhutaanko siinä siis perusopetuksesta, kun täällä joillain on niin kiivaita mielipiteitä näistä nimistä, noihin muihin ketjuihin viitaten...)
Onko vapaaseen leikkiin aikaa myös?
Siinäpä jotain mielipiteitä. Meillä on ollut puhetta töissä, että joskus voisi tehdä muutamiksi päiviksi vaihtoa eri eskareihin ja tässä nyt huomaa kuinka vähän sitä tosiaan joistain asioista tietääkään.meidän eskarissa on samantyyppiset välitunnit kuin koulun puolella,paitsi eskareilla on yksi pidempi ns. ruokavälkkä.
Rahaa vaativia retkiäkään ei ole sen useammin kuin koululaisilla,koska meiltä on joka paikkaan pitkä matka,eli linja-auton vuokraukset ja ruokailut yms tuovat niin paljon lisäkustannuksia että kunnalla/kaupungilla ei ole siihen varaa.Keväällä ja syksyllä kerran uimahalliretki lähikaupunkiin,ja ehkä keväällä retki johonkin lähi eläinpuistoon tms.
Koululla kyllä käy sitten aika paljon kaikenlaisa esiintyjiä nukketeatteria ja muuta sellaista.
Vapaata leikkiä on kyllä myös.Luokassa on pelejä,leluja ja kaikenlaista puuhaa,mutta tuntuu kuitenkin olevan niin että lapsia kiinnostaa kuitenkin ne kouluhommat enemmän kun ollaan sisätiloissa eli tekevät mieluummin vapaaehtoisia tehtäviä jms,ulkona sitten leikitään mieluummin.
Minä en ole kiinnittänyt oikeastaan edes huomiota noihin termeihin esikoulu/esiopetus tai muut vastaavat.
Eskarissa oli lapsilla kirja olikohan nimeltään ällitälli jota tekivät yhdessä ja erikseen.
Noihin en valitettavasti osaa sanoa että miten eriytettiin opetus,koska en ole pitänyt sitä niin tärkeänä kun kaikki lapseni ovat siellä viihtyneet,ehkä jos olisi ollut ongelmia niin asiaan olisi tullut kiinnitettyä enemmän huomiota. - Neitihoitajatar
koulueskarista kirjoitti:
meidän eskarissa on samantyyppiset välitunnit kuin koulun puolella,paitsi eskareilla on yksi pidempi ns. ruokavälkkä.
Rahaa vaativia retkiäkään ei ole sen useammin kuin koululaisilla,koska meiltä on joka paikkaan pitkä matka,eli linja-auton vuokraukset ja ruokailut yms tuovat niin paljon lisäkustannuksia että kunnalla/kaupungilla ei ole siihen varaa.Keväällä ja syksyllä kerran uimahalliretki lähikaupunkiin,ja ehkä keväällä retki johonkin lähi eläinpuistoon tms.
Koululla kyllä käy sitten aika paljon kaikenlaisa esiintyjiä nukketeatteria ja muuta sellaista.
Vapaata leikkiä on kyllä myös.Luokassa on pelejä,leluja ja kaikenlaista puuhaa,mutta tuntuu kuitenkin olevan niin että lapsia kiinnostaa kuitenkin ne kouluhommat enemmän kun ollaan sisätiloissa eli tekevät mieluummin vapaaehtoisia tehtäviä jms,ulkona sitten leikitään mieluummin.
Minä en ole kiinnittänyt oikeastaan edes huomiota noihin termeihin esikoulu/esiopetus tai muut vastaavat.
Eskarissa oli lapsilla kirja olikohan nimeltään ällitälli jota tekivät yhdessä ja erikseen.
Noihin en valitettavasti osaa sanoa että miten eriytettiin opetus,koska en ole pitänyt sitä niin tärkeänä kun kaikki lapseni ovat siellä viihtyneet,ehkä jos olisi ollut ongelmia niin asiaan olisi tullut kiinnitettyä enemmän huomiota.Hyvää syksyn jatkoa:)
- nävlaknoääd
Neitihoitatar kirjoitti:
Kysyin tuossa muutamalta lapselta, jotka eivät ole päiväkodissa arvaavatko keitä ovat eskarit, ja keitä viskarit. Mainiosti arvasivat.
Viskarit ovat siis viisivuotiaita. Ainakin täällä päin nimitys heidän ryhmästään monissa päiväkodeissa.Viskarit ja kuskarit...
yskärit. kivaa :) - aswera
Neitihoitajatar kirjoitti:
Onkin tuo koulumuotoinen esiopetus kiinnostanut. Eräs ystäväni on opettaja ja hänellä on luokassa yksi eskari, mutta miten se käytännössä toimii?
Mielelläni kuulisin kokemuksianne:)Jossain hevonhumpassa ehkä.
Kukaan ei ole puhunut mahdollisuudesta "pelkät eskarit". Eiköhän niitä ole isoissa taloissa ihan joka puolella.
- peppiini
meillä ainakin. tietyissä hommissa voi ryhmän jakaa viskareihin ja eskareihin, toki riippuu paljon eskarin toteutuksesta että tarvitseeko. mutta jos on esmes eskarikirjat, niin viskareille voi silloin antaa muuta puuhaa; pieniä kynähommia tms.
käytännössä lapsilla on siis suuri taitotasoero eskarienkin kesken, etteivät viskarit ryhmästä erotu. ja useinhan moni viskari on paljon taitavampi kuin eskari-ikäinen. esmes päiväkodissa ennen olleet viskarit ovat monissa asioissa taitavampia tietysti kuin kotoa tulleet eskarit. siis ryhmään liittyvissä taidoissa, odottamisessa, ehkä omatoimisuudessa jne, kirjaimet ja numerot tulleet jo hiukan tutuiksi jen.... nämä toki erot tosin tasoittuvat pian.
eikä viskarin ja eskarilaisen välillä välttämättä ole ikäeroa kuin pari päivää. eskariopelta vaatii tietysti ammattitaitoa ettei tee samoja juttuja kahta vuotta peräkkäin. mutta onneksi opella on sitä ammattitaitoa oltava. :-)
eskari on kuitenkin suureksi osaksi hyvin pitkälle samanlaista päiväkotielämää kuin vaikka pelkässä viskariryhmässä, itse esikouluhetki vaan pieni osa päivää (siis se joka erottuu pelkästä viskariryhmästä). ja onhan ne liikunnat, leikit, musiikit, taiteilut yms sellaiset joissa ei eriyttämistä tarvita.
toki tätä asiaa voi tarkastella sekä lapsen, että vanhemman että eskariopen näkökulmasta. itse olen kokenut nämä kaikki, ja joka kantilta toimii. meillä vielä lapset menee pieneen kouluun, jossa 1-2.luokat ovat yhdessä, joten senkin puolesta hyvä homma että saavat jo tässä vaiheessa tutustua tuleviin koulukavereihinsa. madaltaa aina kouluun menemisen kynnystä; saa keskittyä muihin asioihin kuin uusien luokkakavereiden jännittämiseen.- Neitihoitajatar
Kiitos asiallisesta vastauksestasi:)
Hyvää alkavaa syksyä sinne. - myös hyvä kokemus
Esikoululaisten pitäisi viettää jotenkin muutenkin päivänsä kuin olla muiden seassa päivähoidossa. Eli miten teillä järjestetään perusopetuslain mukaista esiopetusta? Selvennys: esiopetus ei ole päivähoitoa, jota taas säätelee sosiaalilainsäädäntö. Jotain eroa täytyy esiopetusikäisten ja viisivuotiaiden toiminnan välillä olla muutenkin kuin kerran viikossa vähän sinne päin kenties yhden kirjan täyttämisen tiimellyksessä. Provosoin hieman, koska vanhasta hoitoajatuksesta ei näytetä pääsevän minnekään. Mitä tulee kynnyksen madaltumiseen, se saavutetaan käytännössä parhaiten koulun yhteydessä olevassa esikoulussa. Leikeistä eikä kuusivuotiaiden muistakaan asioista luisteta. Esikoulun jälkeen maistuu viskareidenkin seura ihan mukavasti.
- Neitihoitajatar
myös hyvä kokemus kirjoitti:
Esikoululaisten pitäisi viettää jotenkin muutenkin päivänsä kuin olla muiden seassa päivähoidossa. Eli miten teillä järjestetään perusopetuslain mukaista esiopetusta? Selvennys: esiopetus ei ole päivähoitoa, jota taas säätelee sosiaalilainsäädäntö. Jotain eroa täytyy esiopetusikäisten ja viisivuotiaiden toiminnan välillä olla muutenkin kuin kerran viikossa vähän sinne päin kenties yhden kirjan täyttämisen tiimellyksessä. Provosoin hieman, koska vanhasta hoitoajatuksesta ei näytetä pääsevän minnekään. Mitä tulee kynnyksen madaltumiseen, se saavutetaan käytännössä parhaiten koulun yhteydessä olevassa esikoulussa. Leikeistä eikä kuusivuotiaiden muistakaan asioista luisteta. Esikoulun jälkeen maistuu viskareidenkin seura ihan mukavasti.
Jos oli, kerron, että työparini on ammatiltaan lastentarhanopettaja, luokanopettaja ja lisäksi myös opiskellut myös erityisopettajaksi. Joten lienee ammattitaitoa löytyy huolehtia pedagogisesta vastuustaan. Olen iloinen saatuani työparikseni niin pätevän ihmisen jolla on energiaa ja tarmoa vaikka mihinkä. Ja samaa mieltä olen, esiopetus ei saa olla pelkästään kerran viikkoon kirjaa. Sen tulee olla kokonaisvaltaista.
Viskareiden ja eskareiden toiminta on meillä tosiaan osittain eriytettyä . Mutta koska tällä alueella luokkakoot ovat suuria, on todettu hyväksi, että on isompi ryhmä, jossa opetella ryhmätaitoja, kuin se pelkkä n 5-7 lapsen esiopetusryhmä.
Toiminnassamme noudatetaan valtakunnallista esiopetussuunnitelmaa. Kaikki sen osa-alueet tulevat hyvin huomioitua. Ylpeä olen siitä, että meiltä kouluun lähteneet lapset ovat kovasti saaneet kiitosta hyvistä kouluvalmiuksistaan. Käymme siis tapaamassa heitä vielä koulun alettuakin. Keväällä vierailemme oppilaiden koulussa useita kertoja, oppilaat myös tulevat käymään yhteisissä tapahtumissa päiväkodillamme (esim. yhteinen talviurheiluaamupäivä makkaroineen, mehuineen, kisailuinen ja pulkkamäkineen)
Retkeilemme n. kaksi kertaa viikossa, nämä ovat erittäin paljon vanhemmilta kiitosta saaneita asioita. Retkiä teemme yhteistyötahojemme luokse, esim. yliopisto, kirjasto, 8 kertaa vuodessa uintiretket, retket lähiympäristöön, museoihin kouluille jne. Näillä retkillä opitaan paljon sellaisia taitoja joita ei pelkästään eskaritilassa istumalla opi, kuten liikenteessä kulkemista, muiden huomioimista, erilaisten aikuisten ohjeiden kuulemista, nähdään, kuullaan tunnetaan koetaan. Saadaan elämyksiä. Vanhemmista retket ovat yksi päiväkotimme valttikortti:)
Kalenterihetket joka aamu, niitä lapset odottavat kovasti. Niissä käydään lävitse lasten kuulumiset, viikonpäivät, kuukaudet, ja yksi tärkeä asia kuvallinen päiväjärjestys. Eri viikonpäiville on teemansa, tosin runsaat retkemme näitä välillä sotkevat.
Meillä myös on ainakin kerran viikossa ohjattua liikuntaa. Se voi olla joko n. reilun tunnin liikuntahetki tai sitten liikunta aamupäivä jossain lähialueella. Talvella luistelemme ja hiihdämme niin kauan kuin kelejä riittää. Useampana päivänä viikossa, koska täällä päin se talvi on usein melko lyhyt, ollut ainakin viime vuosina.
Kerran viikossa on kädentaitopäivä, n. kerran viikossa eskareilla oma aamunsa ja viskareilla omansa. Eskarit tekevät silloin kirjaansa liittyviä tehtäviä, riimittelyä, satuilua jne.
Virallinen esiopetusaika on meillä sen 4 tuntia, siitä n. 45 minuuttia on sitä leikkiaikaa "muiden joukossa".Se on siis ulkoiluaika. Ulkoilemme oikeastaan säässä kuin säässä. Vapaan leikin aika (kuin myös runsas ulkoilu) tuli tärkeänä osana esille vanhempien toiveissa, kuin myös olemme todenneet siinä hyvin mitattavan sosiaaliset taidot.
Paljon meillä runoillaan, loruillaan, riimitellään ja satuillaan.Draamapedagogiikkaa käytämme myös. Saduttaminen on mielenkiintoista ja lapsista mukavaa.
Järjestämme myös paljon juhlia. Itsenäisyyspäiväjuhlat, joulujuhlat, erilaiset puuhasteluillat, naamiaiset, ja ne odotetut lasten syntymäpäiväjuhlat jotka vietetään suuren maailman tyyliin koko päiväkodin porukalla;). Nimipäivät sitten juhlitaan omissa ryhmissä.
Suuressa osassa siis viskaritkin ovat mukana, heiltä ei kuitenkaan edellytetä samanlaista osaamista vielä kuin eskareilta. Seuraavana vuonna he sitten tekevätkin asioita kuin itsestään. Tämä toimintatapa on ollut meillä muutaman vuoden "kokeilussa" ja luultavasti näin myös jää.
Teemme paljon yhteistyötä vanhempien kanssa, kolme kertaa vuodessa on eskarivanhempien kanssa perhekeskustelut ja ns. arviointikeskustelut. Meillä on myös useampia vanhempainiltoja ja päivittäin tietenkin keskustelemme haku- ja tuontitilanteissa vanhempien kanssa. On myös ollut arvopohjakeskusteluja ( näihin on kyselty myös lasten mielipiteitä) ja kaikkien näiden perusteella toimintatapamme on osoittautunut myönteiseksi. Toki koko ajan otamme vastaan muutosehdotuksia, jos sinullakin tulee jotain mieleen, niin kerro vain:)
Viikonlopulla vanhemmille lähtee viikkokirje sähköpostina, ja tietoa miten tämä viikko on sujunut. Siinä on myös seuraavan viikon ohjelma. Tämä tiedottaminen on myös saanut paljon kiitosta. Siinä hyvä vinkki toisillekin päiväkodeille:)
Tästä tuli nyt vallan mahdottoman silppumainen sepustus, kun innostuin:D Mutta kysy jos jäi epäselvyyttä vielä kuinka meillä on esiopetusta todettu hyväksi toteuttaa. - kokemuksen rintaäänekäs
Neitihoitajatar kirjoitti:
Jos oli, kerron, että työparini on ammatiltaan lastentarhanopettaja, luokanopettaja ja lisäksi myös opiskellut myös erityisopettajaksi. Joten lienee ammattitaitoa löytyy huolehtia pedagogisesta vastuustaan. Olen iloinen saatuani työparikseni niin pätevän ihmisen jolla on energiaa ja tarmoa vaikka mihinkä. Ja samaa mieltä olen, esiopetus ei saa olla pelkästään kerran viikkoon kirjaa. Sen tulee olla kokonaisvaltaista.
Viskareiden ja eskareiden toiminta on meillä tosiaan osittain eriytettyä . Mutta koska tällä alueella luokkakoot ovat suuria, on todettu hyväksi, että on isompi ryhmä, jossa opetella ryhmätaitoja, kuin se pelkkä n 5-7 lapsen esiopetusryhmä.
Toiminnassamme noudatetaan valtakunnallista esiopetussuunnitelmaa. Kaikki sen osa-alueet tulevat hyvin huomioitua. Ylpeä olen siitä, että meiltä kouluun lähteneet lapset ovat kovasti saaneet kiitosta hyvistä kouluvalmiuksistaan. Käymme siis tapaamassa heitä vielä koulun alettuakin. Keväällä vierailemme oppilaiden koulussa useita kertoja, oppilaat myös tulevat käymään yhteisissä tapahtumissa päiväkodillamme (esim. yhteinen talviurheiluaamupäivä makkaroineen, mehuineen, kisailuinen ja pulkkamäkineen)
Retkeilemme n. kaksi kertaa viikossa, nämä ovat erittäin paljon vanhemmilta kiitosta saaneita asioita. Retkiä teemme yhteistyötahojemme luokse, esim. yliopisto, kirjasto, 8 kertaa vuodessa uintiretket, retket lähiympäristöön, museoihin kouluille jne. Näillä retkillä opitaan paljon sellaisia taitoja joita ei pelkästään eskaritilassa istumalla opi, kuten liikenteessä kulkemista, muiden huomioimista, erilaisten aikuisten ohjeiden kuulemista, nähdään, kuullaan tunnetaan koetaan. Saadaan elämyksiä. Vanhemmista retket ovat yksi päiväkotimme valttikortti:)
Kalenterihetket joka aamu, niitä lapset odottavat kovasti. Niissä käydään lävitse lasten kuulumiset, viikonpäivät, kuukaudet, ja yksi tärkeä asia kuvallinen päiväjärjestys. Eri viikonpäiville on teemansa, tosin runsaat retkemme näitä välillä sotkevat.
Meillä myös on ainakin kerran viikossa ohjattua liikuntaa. Se voi olla joko n. reilun tunnin liikuntahetki tai sitten liikunta aamupäivä jossain lähialueella. Talvella luistelemme ja hiihdämme niin kauan kuin kelejä riittää. Useampana päivänä viikossa, koska täällä päin se talvi on usein melko lyhyt, ollut ainakin viime vuosina.
Kerran viikossa on kädentaitopäivä, n. kerran viikossa eskareilla oma aamunsa ja viskareilla omansa. Eskarit tekevät silloin kirjaansa liittyviä tehtäviä, riimittelyä, satuilua jne.
Virallinen esiopetusaika on meillä sen 4 tuntia, siitä n. 45 minuuttia on sitä leikkiaikaa "muiden joukossa".Se on siis ulkoiluaika. Ulkoilemme oikeastaan säässä kuin säässä. Vapaan leikin aika (kuin myös runsas ulkoilu) tuli tärkeänä osana esille vanhempien toiveissa, kuin myös olemme todenneet siinä hyvin mitattavan sosiaaliset taidot.
Paljon meillä runoillaan, loruillaan, riimitellään ja satuillaan.Draamapedagogiikkaa käytämme myös. Saduttaminen on mielenkiintoista ja lapsista mukavaa.
Järjestämme myös paljon juhlia. Itsenäisyyspäiväjuhlat, joulujuhlat, erilaiset puuhasteluillat, naamiaiset, ja ne odotetut lasten syntymäpäiväjuhlat jotka vietetään suuren maailman tyyliin koko päiväkodin porukalla;). Nimipäivät sitten juhlitaan omissa ryhmissä.
Suuressa osassa siis viskaritkin ovat mukana, heiltä ei kuitenkaan edellytetä samanlaista osaamista vielä kuin eskareilta. Seuraavana vuonna he sitten tekevätkin asioita kuin itsestään. Tämä toimintatapa on ollut meillä muutaman vuoden "kokeilussa" ja luultavasti näin myös jää.
Teemme paljon yhteistyötä vanhempien kanssa, kolme kertaa vuodessa on eskarivanhempien kanssa perhekeskustelut ja ns. arviointikeskustelut. Meillä on myös useampia vanhempainiltoja ja päivittäin tietenkin keskustelemme haku- ja tuontitilanteissa vanhempien kanssa. On myös ollut arvopohjakeskusteluja ( näihin on kyselty myös lasten mielipiteitä) ja kaikkien näiden perusteella toimintatapamme on osoittautunut myönteiseksi. Toki koko ajan otamme vastaan muutosehdotuksia, jos sinullakin tulee jotain mieleen, niin kerro vain:)
Viikonlopulla vanhemmille lähtee viikkokirje sähköpostina, ja tietoa miten tämä viikko on sujunut. Siinä on myös seuraavan viikon ohjelma. Tämä tiedottaminen on myös saanut paljon kiitosta. Siinä hyvä vinkki toisillekin päiväkodeille:)
Tästä tuli nyt vallan mahdottoman silppumainen sepustus, kun innostuin:D Mutta kysy jos jäi epäselvyyttä vielä kuinka meillä on esiopetusta todettu hyväksi toteuttaa.Kiitos runsaasta vastauksesta!
- Kokemus-K
Oma lapsemme oli montessoripäiväkodissa myös eskarin aikana. Siellä olivat sulassa sovussa samassa ryhmässä kaikki 3-6 vuotiaat. Eskareita ei oikeastaan eroteltu kauhean paljon, heille vain annettiin hieman erilaisia tehtäviä. Toki tämä on siellä helpompaa ja luonnollisempaa koska montessoripäiväkodeissa kaiken ikäiset lapset tekevät säännöllisesti erilaisia tehtäviä päivittäin, kukin oman kiinnostuksensa ja ikäkautensa mukaan. Joten siirtyminen eskariin ei siellä tuntunut mitenkään käytännön elämässä.
Ja minä ainakin koin sen ihan positiivisena. Lapset eivät jakaantuneet mitenkään voimakkaasti eskarit-muut-jaolla vaan kaikki olivat kavereita. Pienessä päiväkodissa asiat ovat muutenkin monasti vähemän muodollisia ja ryhmäjaot häilyvämpiä.- Kokemus-K
Ja vielä lisäyksenä edelliseen... montessori-päiväkodeissa opetellaan jo paljon esikouluikää ennen rauhallinen tehtävine teko ja niihin keskittyminen. Joten siellä käyneet lapset eivät yleensä tarvitse mitenkään erityisesti ohjausta näihin tapoihin opettelussa. Silloin eskarikin voi olla melko samanlaista kuin päiväkodin arki on ollut jo sitä ennen. Aika monet mm. oppivatkin lukemaan yms. jo ennen kouluikää joten en usko että ovat mitenkään vähemmän kypsiä kouluun vaikka eivät ole enemmän muista erotettua ja enemmän koulumaista eskaria käyneetkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162178Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842118- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101296Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841207Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 78869
- 63854