Niin siis etsin itselleni koiraa opiskelijakämppääni. Sen pitäisi olla siis sopeutuvainen ja tyytyä pieneen tilaan, ja koska asun melko pelottavassa yöelämä-kaupungissa haluaisin koiran joka on valmis puolustamaan hanakasti omistajaa vaikka kuolemaan asti. (kuulostaapas hurjalta). Koran pitäisi olla liikkuvainen ja iloinen, mutta ei tuhota heti paikkoja jos se jää kotiin kun opiskelen. :) Ja koska kyseessä on ensimmäinen koirani (kokemusta on kyllä) sen pitäisi olla suht- helppo kouluttaa ja ystävällinen sekä tottelevainen. Ja koska terrierit ovat sopeutuvaisia ja periksiantamattomia sekä pirteitä kavereita, suunnittelin ottavani sellaisen. omia ehdotuksiani ovat:
-Airedalenterrieri
-Vehnäterrieri
-Bokseri (tässä epäilyttää nuo sairaudet. tod.näköistä että tulee sairas kaveri ja hyökkää ihan ystävienkin kimppuun.)
P.S. kaikki ehdotukset tervetulleita. Paitsi EI pikkukoiria minulle.
Opiskeluboksiin koiraa etsin
22
234
Vastaukset
- kuulostaa sopivalta
Se on liikkuvainen ja iloinen ja ei tuhoa paikkoja kuin pentuna. On valmis puolustamaan sinua henkensä kaupalla. Tai ainakin tarvittaessa helppo opettaa sellaiseksi. On helppo muutenkin kouluttaa(myös väärin), on tottelevainen ja ystävällinen.
Ja ennenkaikkea; kun sen kanssa liikut mustassa nahkatakissa ja buutseissa, niin kyllä ohikulkijat kunnioittaa vaikka asuisit miten pelottavassa yöelämä-kaupungissa. Taitaapa mummojengi fifien kanssa siirtyä toiselle puolen katua.
Siispä dobbis täyttää kaikki vaatimuksesi.- suunnittelinkin
Doppista mutta eikös niissä ole myös niitä agressiivisia ja herkkiä yksilöitä? Pelottaa hankkia ekaks koiraks jos se minut tappaa ensin?
- kokeilematta
suunnittelinkin kirjoitti:
Doppista mutta eikös niissä ole myös niitä agressiivisia ja herkkiä yksilöitä? Pelottaa hankkia ekaks koiraks jos se minut tappaa ensin?
voi tietääkään. Nyt pitää vain miettiä kumpaa pelkäät enemmän niitä opiskelukaupungin lurjuksia vai pientä viatonta koiraa(joka tosin saattaa...)
- Miiki
Hmm.. noh itse en menisi takuuseen että vehnis tai airis pelottais jotkut "pahis jengit" pois :D Jos nyt jossain oikeen mahdottomalla alueella asut. Ei bokseri niin hirveän sairas rotu ole verrattuna moneen muuhun rotuun.
Ehdotuksia:
-Beauceron
-Sakemanni
-Hovawart
-Irlanninsusikoira
-Kaikki(?) belgit
-Suursnautseri
-Tanskandoggi
-Valkoinen paimenkoira (Esiinty arkoja yksilöitä aika paljonkin joten.. en ole ihan varma tästä rodusta)
-Tiibetinmastiffi
-Thai Ridgeback (Tosin, aika vaikeasti saatavilla oleva rotu)
Ei ole missään järjestyksessä. Onhan niitä varmasti muitakin sopivia rotuja.
www.koirat.com tuolta vaan selaamaan/tutustumaan. Ja jos nyt haluat koiran joka suojelee/vartioi niin muista kouluttaa se HYVIN ja asianmukaisesti. Älä oleta, että se itsestään oppii asiat ja rupee hyökkäilemään kaikkien vastaantulevien kimppuun. Joo kyllä huomasin että tiedät asian jo mutta on tylsää niin kirjotin nyt sitten romaanin tähän :D Heh. Hyvää jatkoa koiran etsinnässä!
Itse ottaisin Beauceronin ;)- kaukkis!
Kaukasianpaimenkoira!
ps. :D
- mikä vain
iso rotu tuntuu uppoavan tuonne opiskelijakämppään..
- ilmeen
sen yliopiston kiinteistövastaavan naamalla, kun menee käymään asunnossa haltijan poissaollessa huoltotehtävää suorittaan ja oven toisella puolella odottaa kiltti ja ystävällinen kaukkari... ;D
- onks järkee;;;
ilmeen kirjoitti:
sen yliopiston kiinteistövastaavan naamalla, kun menee käymään asunnossa haltijan poissaollessa huoltotehtävää suorittaan ja oven toisella puolella odottaa kiltti ja ystävällinen kaukkari... ;D
Koirahan ei suostu hyökkäämään kenenkään kimppuun edes omistajan käskystä, jos itse näkee sen turhaksi. Mitähän tuollainen epäluuloiseksi koulutettu koira oikein tuumii vieraista ihmisistä, kun isäntä on jossain muualla. Uskaltaako kenenlään muun antaa edes lenkkeilyttää tuollaista koiraa, jos siinä ei ole omistaja vieressä komentamassa, että >>purraanko>> vai >>eikö purra>> vastaantulijoita.
Eiköhän koiria kouluteta tuollaisiin suojelutehtäviin vain tarpeen vaatiessa erityistehtävissä, eli kun niistä tehdään vaikka poliisien tai puolustusvoimien apulaisia. Millaistahan on elää sellaisen koiran kanssa pelkkää arkea:=DDDD
- Jessess
Sinulla on kokemusta mistä rodusta? Nuo ehdotukset, joita olet saanut, ovat toiveitasi vastaavia ja hyviä, mutta onhan sinulla palveluskoirista yms. tietoa? Kannattaa perhehtyä asiaan hyvin, ennenkuin hankit pennun. Varsinkin palveluskoirat vaativat päättäväisen ja johdonmukaisen koulutuksen. Kirjoista on apua ja kasvattajasta, jolta hankit koiran, on todella hyvä kärkkyä vastauksia koirasta ja pitää yhteyttä myöhempiä kysymyksiä varten, varsinkin kun on ensimmäisestä omasta koirasta kyse.
(Nonni. Pakollinen osio on hoidettu, joka pittääpi tunkea aina jonnekin :D)
Ja mistä kaupungista on kyse, kun on niin vaarallinen yö-elämä, ettei yksin uskalla kävellä? :) Olen vain utelias. Olen itsekin opiskelija ja minulla on pienessä yksiössäni kaverina sheltti. Jos tahdot turvallista OLOA pihalla liikkuessasi, kaikki keskikokoiset ja siitä isommat tuovat sitä. Vielä enemmän jos pelkäät jotain ihme heeboja, itsepuolustuskursseja on olemassa..
Ehdotuksia:
Snautseri
Unkarinvizsla
Collie
Serra de airesinpaimenkoira
Onnea koiran hankintaan :)- ehdotuksista
Kiitos. Minulla on siis kokemusta esim. terriereistä, ja palveluskoirista. nuo snautserit kuulostaa hyvältä :) Ja en kerro kaupunkia tai saan nuo ihme heebot perääni :P saat itse arvata
- Jessess
ehdotuksista kirjoitti:
Kiitos. Minulla on siis kokemusta esim. terriereistä, ja palveluskoirista. nuo snautserit kuulostaa hyvältä :) Ja en kerro kaupunkia tai saan nuo ihme heebot perääni :P saat itse arvata
Juuh. Laitoit tuonne doberiin tuon komman.. Juu onhan niitä, mutta hankkiessa doberin kysy aina vanhemmista, millaisia ovat olleet. Se on virhe, jos dobermanni on arka. On moniakin jolla on ollut dobberi ensimmäisenä koirana ja onnistuneet kasvattamaan kelpo koiran :)
Juu. Tutullani on muuten keskikokoinen snautseri ja se on sen ensimmäinen oma koira ja ei ole ollut ongelmia :) Mitä nyt vähän ylivilkas, mutta pentuhan se vielä onkin.. - Pelkopois
Jessess kirjoitti:
Juuh. Laitoit tuonne doberiin tuon komman.. Juu onhan niitä, mutta hankkiessa doberin kysy aina vanhemmista, millaisia ovat olleet. Se on virhe, jos dobermanni on arka. On moniakin jolla on ollut dobberi ensimmäisenä koirana ja onnistuneet kasvattamaan kelpo koiran :)
Juu. Tutullani on muuten keskikokoinen snautseri ja se on sen ensimmäinen oma koira ja ei ole ollut ongelmia :) Mitä nyt vähän ylivilkas, mutta pentuhan se vielä onkin..Jokaisesta koirasta voi tulla aggressiivinen huonon koulutuksen ja esim. stressin vuoksi! Se pitää muistaa. Eli näin ollen pelkäisit jokaista rotua, koska jokaisesta koirasta voi tulla hermoheikko. Ja koiran ei ikinä tulisi puolustaa omistajaansa vaan omistajan koiraansa! Omistaja osoittaa heikkoutensa ja näin ollen koira on dominoiva, jos saa yhtäkkiä päähänsä, että nyt pitää puolustaa, kun nyhvö omistaja on hädässä. Ei ei ei.
Monilla roduilla on vartiointitaipumusta luonnostaan, mutta se pitäisi vain jäädä siihen vartiointiin. - Koiraaetsivä
Pelkopois kirjoitti:
Jokaisesta koirasta voi tulla aggressiivinen huonon koulutuksen ja esim. stressin vuoksi! Se pitää muistaa. Eli näin ollen pelkäisit jokaista rotua, koska jokaisesta koirasta voi tulla hermoheikko. Ja koiran ei ikinä tulisi puolustaa omistajaansa vaan omistajan koiraansa! Omistaja osoittaa heikkoutensa ja näin ollen koira on dominoiva, jos saa yhtäkkiä päähänsä, että nyt pitää puolustaa, kun nyhvö omistaja on hädässä. Ei ei ei.
Monilla roduilla on vartiointitaipumusta luonnostaan, mutta se pitäisi vain jäädä siihen vartiointiin.Taidampa vastata huvikseni. Olen nyt lukenut enemmän noista dopukoista ja ymmärtänyt että niistä kyllä oikeasti nostetaan enemmän hälyä kun muista koirista. Juu ja kyllä sinunkin täytyy myöntää että ei cavalierit kuitenkaan kovin hermoheikkoja oo verrattuna muihinkin rotuihin. Tottakai koira saa puolustaa omistajaa jos joku hullu hyökkää kimppuun. Kauhea heikkouden osoitus joo kun joku hakkaa toista. Onko raiskattu ihminen nyhverö koska ei voinut puolustautua? Ei ole. Tämä on siis minun ja isäni mielipide, joka on 30 vuoden koirankoulutuksen tulos
- EI MINKÄÄNLAISTA
Koiraa sinulle! Toivottavasti taas kerran tyhmä provokirjoitus...
- koiranomistaja2
Samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa.
- pännii
Voisitko kenties perustella näkemyksesi?
- Hukka-Musti
Älä vain yritä opettaa koiraa millään tapaa vahtimaan, sillä silloin koira voi muutta viakka kuinka suojelevaksi sekä vieraita kohtaan epäluuloisesti, eikä sellaista käytöstä ole yleensä helppo karsia pois. Sinun on yritettävä mahdollisimman hyvin totuttaa koira vieraisiin ihmisiin, muihin koiriin ja muuhun vastaakaan, ellet halua koirasta sellaista remmirähjääjää, joista varmasti itsekin olet paljon kuullut.
Ei pahalla, mutta se ei kerta kaikkisesti ole sitten mukavaa, jos seuraavat 10 vuotta joutuu elämään sellaisen rähjääjän kanssa. Koiraa ei missään nimessä tule yllyttää vahtimaan, päinvastoin.- koirkoirakoira
On mukava kuulla törmäysten jälkeen ettet moiti pahalla. Ehkä minun pitäisi tarkentaa mitä yritin kertoa. Elikkäs koiraa ei opeteta vahtimaan vaan käymme mahdollisesti suojelukurssin. En aio opettaa koiraa tappamaan kaikkia jotka astuvan alle 30 metrin päähän. Haluan koiran käyvän käsiksi vain jos minä niin käsken tai olen siinä kunnossa etten voi käskeä. Tarkennan vielä: koiraa ei opeteta rähjäämään vaan suojelemaan suojelukurssilla tai kotona ammattikouluttajaisäni valvonnassa! Ja nyt toivon asiallisia ja perusteltuja vastauksia!
- älä nyt loukkaannu
koirkoirakoira kirjoitti:
On mukava kuulla törmäysten jälkeen ettet moiti pahalla. Ehkä minun pitäisi tarkentaa mitä yritin kertoa. Elikkäs koiraa ei opeteta vahtimaan vaan käymme mahdollisesti suojelukurssin. En aio opettaa koiraa tappamaan kaikkia jotka astuvan alle 30 metrin päähän. Haluan koiran käyvän käsiksi vain jos minä niin käsken tai olen siinä kunnossa etten voi käskeä. Tarkennan vielä: koiraa ei opeteta rähjäämään vaan suojelemaan suojelukurssilla tai kotona ammattikouluttajaisäni valvonnassa! Ja nyt toivon asiallisia ja perusteltuja vastauksia!
Mitä järkeä on kouluttaa koirasta suojelijaa, jos siitä ei ole mitään hyötyä? Jos koira vahingoittaa jotain ihmistä, niin sinä olet vastuussa siitä. Ja vaikka kouluttaisitkin koirasi puremaan vain käskystä ja se olisi siinä asiassa tottelevainen, niin mitä hyödyt siitä, että koira on erikseen koulutettu suojelemaan? Jos vaikka hankit airedalenterrierin tai dobermannin, niin ne puolustavat sinua hyökkääjiltä joka tapauksessa, jos on tarve. Niitä ei tarvitse erikseen kouluttaa. En näe tuossa touhussasi mitään järkeä, koiraa saa joka hetki tarkkailla valppaana, jos sen kouluttaa suojelemaan. Koira käsittää silloin, että vieraat ihmiset ovat lähes aina arveluttavia. Tuollaiset suojelukoirakokeet ovat ammattikäyttöisiä koiria varten järjestettyjä. Onneksi niiden kurssien pitäjät yleensä katsovat, mihin koiran omistaja on suojelevaksi opetettua koiraa käyttämässä.
koirkoirakoira kirjoitti:
No oletko jo ottanut selville,mistä löydät sellaisen "suojelukurssin",mistä hokkus pokkus tehdään hyväkäytöksisiä,hyvin hallinnassa olevia ,käskystä vaan toimivia ja oikeassa tilanteessa,vahvan puolustusvietin omaavia koiria?
Taitaapa nyt mennä vähän utopian puolelle.Noit hommat on jotain ihan muuta kuin jokaiselle sopivia pikkukursseja.Eiköhän se ammattikouluttajaisukkikin sen jo osaa sinulle kertoa ;D
Jos lähtökohta on tuo,niin ei sovi yksikään vahvaluonteinen,puolustushalukas,vartioviettinen rotu.
Ihmisellä,jolla päällimäinen syy hankkia koira jonkunsortin oman turvallisuuden takia,niin lähtökohta on aikas väärä.Kyllä se pääsyy pitäisi olla ihan joku muu,ja sitten valita sopiva rotu.
Myöskin noit piirteet,jotka toivoisit,on useat sellaisia,joihin nimenomaan omistaja vaikuttaa.Eli peruskasvatuksesta tulevaa.Jos tuollaista perusasiaa ei tiedä,niin taitaapi olla niin,ettei tiedä paljon sellaistakaan,kuinka vastuullista on pitää rotua,jolla on vahva puolustus/suojeluhalu.Ja se taas on jo aikas vaarallistakin...
Ja entäs jos saatkin hyvin vaativan yksilön?Lähtökohta ei nyt kuulosta niiltäosinkaan oikein vänkältä,jos jostain rodusta jo miettii,että jos se hyökkääkin itsensä päälle...
Joten,jos juttu ei ole porvoosta,niin käy vaikka itsepuolustuskurssi pikemmin,saat kivan harrastuksenkin ja niitä löytyy helposti...
ja mieti uudelleen koiranottoa,jos vaikka tulisi mieleen jotain muita "kivampia"kriteereitä ja siihen sopivia vaihtoehtoja,jotka olis vähän niinkuin helpompia :D- Hukka-Musti
molossi kirjoitti:
No oletko jo ottanut selville,mistä löydät sellaisen "suojelukurssin",mistä hokkus pokkus tehdään hyväkäytöksisiä,hyvin hallinnassa olevia ,käskystä vaan toimivia ja oikeassa tilanteessa,vahvan puolustusvietin omaavia koiria?
Taitaapa nyt mennä vähän utopian puolelle.Noit hommat on jotain ihan muuta kuin jokaiselle sopivia pikkukursseja.Eiköhän se ammattikouluttajaisukkikin sen jo osaa sinulle kertoa ;D
Jos lähtökohta on tuo,niin ei sovi yksikään vahvaluonteinen,puolustushalukas,vartioviettinen rotu.
Ihmisellä,jolla päällimäinen syy hankkia koira jonkunsortin oman turvallisuuden takia,niin lähtökohta on aikas väärä.Kyllä se pääsyy pitäisi olla ihan joku muu,ja sitten valita sopiva rotu.
Myöskin noit piirteet,jotka toivoisit,on useat sellaisia,joihin nimenomaan omistaja vaikuttaa.Eli peruskasvatuksesta tulevaa.Jos tuollaista perusasiaa ei tiedä,niin taitaapi olla niin,ettei tiedä paljon sellaistakaan,kuinka vastuullista on pitää rotua,jolla on vahva puolustus/suojeluhalu.Ja se taas on jo aikas vaarallistakin...
Ja entäs jos saatkin hyvin vaativan yksilön?Lähtökohta ei nyt kuulosta niiltäosinkaan oikein vänkältä,jos jostain rodusta jo miettii,että jos se hyökkääkin itsensä päälle...
Joten,jos juttu ei ole porvoosta,niin käy vaikka itsepuolustuskurssi pikemmin,saat kivan harrastuksenkin ja niitä löytyy helposti...
ja mieti uudelleen koiranottoa,jos vaikka tulisi mieleen jotain muita "kivampia"kriteereitä ja siihen sopivia vaihtoehtoja,jotka olis vähän niinkuin helpompia :DHuomaa ainakin, että kyseessä on aloitteleva koiraihminen, eikä kokenut:-)
- lelukoira!
Sillä voit sitten mätkiä kaupungin yössä vastaantulevia.
Ihan oikeasti, sinulle ei sovi minkäänlainen elävä eläin. Ei noilla perusteilla ja noilla elämänvalmiuksilla koiraa oteta! Koira tarvitsee hiton PALJON AIKAA, HOITOA JA KOULUTUSTA! Mitäs jos hoitaisit ensin opiskelusi loppuun ja aikuistuisit ja miettisit vasta sitten uudestaan???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei225822- 601987
- 251419
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2301215- 741125
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531087Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️671062Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1431046- 511042
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58985