Monologi

Clueless

Tiedän, että näitä keskusteluja on ties kuinka monta, mutta päätimpä tehdä uuden. En tajua sitten ollenkaan minkälainen toi monologi pitäisi olla, kun ajattelin liittyä Roolituspalveluun. Te joilla on kokemusta, kertokaahan mitä ootte puhunu tos monologi-osuudessa. Ja kertokaa kaikki mitä tiedätte mitä monologeissa yleensä voi esittää yms. Helppiä kiitos, tyhmä kun olen.

21

10033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pubbles

      Olen menossa kans Roolituspalvelun listoille ja painin myös ton monologi-aiheen parissa, kun en tiedä miten se pitäisi valmistella..

    • juttu mulla

      Mullakin on sama tilanne, ei ole mitään hajua tosta monologista. Kaikki vaan sanoo että: joku yksinpuhelu vaan mut sekin on niin hemmetin laaja käsite!!! ELi joo, jos joku on käynyt tuolla Roolituspalvelussa niin vois kertoa siitä mon ologista kun muuten olisin täysin valmis liittymään sinne mutta monologista ei ole tietoakaan!!

    • ._.

      Vasta viime viikolla, meillä töissä oli eräs, Lappeenrannan kaupunginteatterin näyttelijä, esittämässä monologi esitystä. Tila missä hän esiintyi oli pieni päivätoimintahuone, eikä rekvisiittaa ollut kuin huoneen omat kalusteet sekä puhelin ja vanha rammari.
      Tässä esityksessä (kesto oli n.30min) näyttelijä puhui puhelimessa ensimmäisen vartin ajan vanhalle tuttavalleen, jonka jälkeen hän vaihtoi nopeasti asuaan, toisen vartin ajan hän rupesi kertomaan tarinaa elämästään, miten asiat olivat edenneet nuoruudesta tähän päivään asti. Välillä hän kohdisti katseensa johon kuhun meistä yleisöstä ja saattoi haastella ikään kuin oltais oltu hyviäkin tuttuja.
      Sai kyllä minut ainakin uppoutumaan tarinaan täysin!, ihan kuin tosiaan olisi oma kaveri siinä kertonut tarinaansa minulle:).. Ja ihmettelen että miten se osaskin olla niin luontevasti..yksikseen höpötellessään..siinä puhelimeen puhuessaan varsinkin :D!

      Toivottavasti tästä esimerkistä oli edes jotain hyötyä:)

      • Clueless

        Kiitos, kiitos lisää vaan tällasia. Käyks monologissa jos kertoo vaik jostain kirjasta jonku pätkän??


      • Monologiiikkaa
        Clueless kirjoitti:

        Kiitos, kiitos lisää vaan tällasia. Käyks monologissa jos kertoo vaik jostain kirjasta jonku pätkän??

        ... Roolituspalveluun käy ihan mikä tahansa teksti. Ota se kirjasta, näytelmästä, laulutekstistä, runosta, omasta elämästä. Kaikki käy, kunhan mahtuu 1-2 min. aikarajaan. Kannattaa harjoitella kellon kanssa tai esim. kuvata itse videokameralla, kun siitähän näkee kestonkin helposti. Vitsi ei ole paras mahdollinen, ja loppusoinnullista runoa kannattaa välttää ellei ole kokenut lausuja. Kameran edessä pienikin ilmeen muutos näkyy, joten kaikki ylimääräinen "näytteleminen" kannattaa karsia pois. Siellä ei haluta nähdä mitään teatraalista, vaan ihan tavallisia ihmisiä. Toki kannattaa valita teksti, joka ei ole liian yksi-ilmeinen, esim. pelkästään surullinen.

        Monologiesitykset sitten voivatkin olla jopa monen tunnin mittaisia ja juuri tuon ylläolevan kuvauksen tapaisia.

        Onnea matkaan!


      • Cueless
        Monologiiikkaa kirjoitti:

        ... Roolituspalveluun käy ihan mikä tahansa teksti. Ota se kirjasta, näytelmästä, laulutekstistä, runosta, omasta elämästä. Kaikki käy, kunhan mahtuu 1-2 min. aikarajaan. Kannattaa harjoitella kellon kanssa tai esim. kuvata itse videokameralla, kun siitähän näkee kestonkin helposti. Vitsi ei ole paras mahdollinen, ja loppusoinnullista runoa kannattaa välttää ellei ole kokenut lausuja. Kameran edessä pienikin ilmeen muutos näkyy, joten kaikki ylimääräinen "näytteleminen" kannattaa karsia pois. Siellä ei haluta nähdä mitään teatraalista, vaan ihan tavallisia ihmisiä. Toki kannattaa valita teksti, joka ei ole liian yksi-ilmeinen, esim. pelkästään surullinen.

        Monologiesitykset sitten voivatkin olla jopa monen tunnin mittaisia ja juuri tuon ylläolevan kuvauksen tapaisia.

        Onnea matkaan!

        Notoi minkä aattelin ottaa kirjasta on aika yksitoikkonen. =OSe on juuri ja juuri minuutin mittainen ja tunnetila on koko aika sama. Mut siis voiks se olla siis sellanen mis ei oikeestaan oo yhtään näyttelemistä?? Niin mä ainakin ymmärsin eli kertoo vaan aika tavallisesti mut ei tylsästi ??


      • That's me
        Monologiiikkaa kirjoitti:

        ... Roolituspalveluun käy ihan mikä tahansa teksti. Ota se kirjasta, näytelmästä, laulutekstistä, runosta, omasta elämästä. Kaikki käy, kunhan mahtuu 1-2 min. aikarajaan. Kannattaa harjoitella kellon kanssa tai esim. kuvata itse videokameralla, kun siitähän näkee kestonkin helposti. Vitsi ei ole paras mahdollinen, ja loppusoinnullista runoa kannattaa välttää ellei ole kokenut lausuja. Kameran edessä pienikin ilmeen muutos näkyy, joten kaikki ylimääräinen "näytteleminen" kannattaa karsia pois. Siellä ei haluta nähdä mitään teatraalista, vaan ihan tavallisia ihmisiä. Toki kannattaa valita teksti, joka ei ole liian yksi-ilmeinen, esim. pelkästään surullinen.

        Monologiesitykset sitten voivatkin olla jopa monen tunnin mittaisia ja juuri tuon ylläolevan kuvauksen tapaisia.

        Onnea matkaan!

        Voiko monologin siis ottaa tohon Roolituspalveluun vaik elokuvasta?


      • näyttelijäopiskelija
        That's me kirjoitti:

        Voiko monologin siis ottaa tohon Roolituspalveluun vaik elokuvasta?

        Suosittelisin nyt teitä pieniä ihmisiä kävelemään kirjastoon ja lainaamaan jonkun näytelmän sieltä, tai vaihtoehtoisesti etsimään jostain romaanista jonkun henkilön monologin, joka sisältäisi tunnetilojen vaihtelevuutta ja jossa puhe olisi selvästi suunnattu suoraan jollekkulle toiselle ihmiselle. Toimii parhaiten kyseisessä tilanteessa, eikä vaadi vielä mitään suuria näyttelemisen taitoja. Joku sanoi, että monolgia esittäessä ei kannata ilmeillä hirveästi, mutta haluan korostaa, että luonnollisen tulkinnan ja ylinäyttelemisen välillä on suuri ero. Jos ilmeet ovat luontevia ja tekstiin sopivia, nehän ovat vain suurta plussaa. Monotominen lausunta on vain tylsää katseltavaa. Lycka till!


      • Utelias 22

        Hei,

        Kiitos vain! Kaikki tieto monologista auttaa! Tuo kuulostaa jo "paljolta" verrattuna siihen, mitä aiheesta aiemmin tiesin! :D

        Kiitos!

        Minä


    • Katariinaaaaa

      Pitääkö monologi opetella ulkoa, vai voiko olla jokin paperi?

    • jjep

      voi teitä, kuulkaas ei se ole niin vaikeaa...
      Siis monologiksi kelpaa lähes mikä tahansa yhden henkilön näkökulmasta tuleva teksti. Hyvä tapa valmistautua roolituspalvelua varten on ottaa jostakin näytelmästä/kirjasta/elokuvasta pätkä, joka kuitenkin myös sellaisenaan on ehjä kokonaisuus, eikä tarvitse ympäröivää tekstiä tuekseen. Sitten otatte videokameran käteen ja kuvaatte itseänne muutaman kerran lausuessanne tuota tekstiä(helpottaa huomattavasti kun vähän tietää miltä kameran välityksellä näyttää). Monologin voi tietysti myös kirjoittaa itse jos niin haluaa. Muistaakseni roolituspalvelu vaatii kuitenkin noin minuutin mittaista monologia, joten pyrkikää siihen että ei mene hirveästi yli tai alle sen..

    • JDKF

      Kiitti paljon kaikille vastanneille. Oon selaillu paljon romaaneja/näytelmiä ja yrittänyt etsiä yhtä pitkää puhetta joka olisi myös luontevaa lausua. Ei vain löydy sellaista sopivaa kun monissa kirjoissa ei noita pitkiä reploja kauheesti oo. Eipä tässä muuta kun jatkan vaan etsimistä. Olisiko kenelläkään tiedossa mitään kirjoja missä olisi monologiksi sopivia pätkiä?

      • piukulii

        Anton Tsehovin näytelmistä saattaa löytyä, samoin Rosa Liksomin novelleista. Jotkut laulun sanat voivat myös toimia, joten kannataa niitäkin lueskella. Leffakäsiksiäkin löytää ihan googlettamalla.


      • kyselijä...
        piukulii kirjoitti:

        Anton Tsehovin näytelmistä saattaa löytyä, samoin Rosa Liksomin novelleista. Jotkut laulun sanat voivat myös toimia, joten kannataa niitäkin lueskella. Leffakäsiksiäkin löytää ihan googlettamalla.

        Voiko siis monologi olla vaikka tämmöinen:
        Istuin bussissa sisään tuli nainen . Yllätyin kovesti sillä hän asui naapurisamme. Yhtäkkiä minua alkoi pelottaa...

        jne.

        voiko se olla tuommoinen?


      • uldex
        kyselijä... kirjoitti:

        Voiko siis monologi olla vaikka tämmöinen:
        Istuin bussissa sisään tuli nainen . Yllätyin kovesti sillä hän asui naapurisamme. Yhtäkkiä minua alkoi pelottaa...

        jne.

        voiko se olla tuommoinen?

        Kyllä! Siitä se lähtee! Usein itsetehty monologi voi olla itselle juuri luontevin lausuttavaksi - ja tietenkin se pitää opetella myös ulkoa! :)


      • abbedissan abbot
        uldex kirjoitti:

        Kyllä! Siitä se lähtee! Usein itsetehty monologi voi olla itselle juuri luontevin lausuttavaksi - ja tietenkin se pitää opetella myös ulkoa! :)

        Voiko monologi roolituspalveluun olla niin kuin päiväkirjasta?


      • poni12
        abbedissan abbot kirjoitti:

        Voiko monologi roolituspalveluun olla niin kuin päiväkirjasta?

        Käykö tollanen pieni pätkä mun oma keksimästä tarinasta.pitääkö se näytellä vai voiko sen vaan sanoa


    • Jemmuu

      mä olen aloittamassa itse näytelmäkerhoa, ensimmäiseksi kerraksi tehtäväkseni annettiin luoda monologi. Ohjaajani laittoi mulle viestiä siitä minkälainen monologi on ja miten se luodaan, nyt olen jo kovassa vauhdissa luomaan sitä :)

    • kysymyssss

      jemmuu mihin näytelmäkerhoon liityit?

    • jemmuu

      johonkin nuokun pitämään

    • Anonyymi

      Mulla on koulussa tehtävä missä mun pitää pitää oma monologi puhe (tai joku semmone) enkä keksi yhtään mitään asiaa miten aloittaisin sen tai mitä tekisin. Joten voisko joku auttaa mua ees pääsee alotukseen!! Mulla on siis valinnaisena ilmaisutaito.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe