BMW on käyttänyt lukemattomia tunteja ja mielettömästi rahaa tutkimukseen ja kehitykseen, jotta autosta on saatu niin loistava kuin se on. Ja onhan se, olen ollut tyytyväinen omaan 320i malliin, pari vuotta vanha ja ensimmäinen bemarini.
Mutta mutta...yksi asia missä BMW jää kauas taakse monesta muusta merkistä on äänentoistojärjestelmä! Tämä tuntuu olevan kyhätty puolihuolimattomasti kasaan henkilöiden toimesta, jotka eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä koko asiasta.
Itsellä on business-CD systeemi, eli taitaa olla se huonoin malli. Koostuu surkeasta ohjelmalähteestä, vielä huonommista kaiuttimista edessä ja hattuhyllyn rimpuloista en viitsi edes puhua... Asennus on myös huono. Järkytys oli suuri kun ensimmäistä kertaa kuulin. Tästä on kaiketi (korjatkaa jos olen väärässä) kaksi parempaa systeemiä, joista parempi on Logic7 (premium audio). En ole välimallia kuullut, mutta myös Logic7 on äärettömän huono hintaansa nähden. Rakennan itse huomattavasti paremman äänentoiston 1000 €:lla. Mitä tuo Logic7 mahtaa edes maksaa kun uuden auton ostaa? Logic7 löytyy myös joistakin muista merkeistä, joista olen lukenut paljon parempia kokemuksia.
Miksi ihmeessä niinkin hiljaiseen autoon on tehty niin surkea "hifi"-järjestelmä? Helpolla, siis HELPOLLA, olisi saatu rakennettua 100 kertaa parempi. Todennäköisesti myös halvemmalla. Kyllä tämän hintaluokan autoissa odottaisi vähän parempaa. Ehkä olen vaan "entisenä" hifistinä liian vaativa, mutta olen kuullut paljon parempia systeemejä muissa merkeissä ja itselläkin niitä on ollut.
Onko joku oman bemarinsa vakioäänentoistoon tyytyväinen? Itse suunnittelen tässä että pitäisikö pitkästä aikaa laittaa taas itse kunnon soittopelit autoon. Ei kyllä jaksaisi...
P.S korostetaan nyt vielä, että en edes oleta mitään HiFi-tason toistoa vakiojärjestelmiltä, sellaista kun ei ole yhdessäkään autossa vakiona. Odottaisin kyllä huomattavasti nykyistä parempaa.
BMW "HiFi" system?
28
8370
Vastaukset
- biistii
ovat lentäneet ensimmäisenä romukoppaan aina kun autoa olen vaihtanut oli autona sitten mikä vain, ja käyttämällä mainitsemasi n. 1000e saavutan 100x paremman äänenlaadun kattavilla säädöillä
- .................
Näin olen itsekin yleensä tehnyt. Edellisessä autossa oli ihan tyydyttävä järjestelmä, joten päädyin vain vaimentamaan ovet, vaihtamaan erillissarjan ja laittamaan DSP:llä varustetun soittimen. Kaiutinten asennuksia en muuttanut ja subbarille ei ollut tarvetta.
Näissä nykyautoissa on tuo soittimen vaihtaminen melko hankalaa. Kai niihinkin jotain sovituspalikoita löytyisi maahantuojalta. Omassa ei sentään ole mitenkään kovin integroitu järjestelmä, joten kyse on tosiaan pelkästä ohjelmalähteestä. Mutta etuovista ylhäältä löytyy vain 4" keskitiet. Se on ihan hyvä paikka niille, mutta mihin laittaisi midbassot ja diskantit rikkomatta autoa kovin paljoa? Miten itselläsi on nyt ja mikä bemari? Bemarilla on jossain audiosysteemissä subbarit etupenkkien alla. En ole sen tarkemmin katsonut, mutta sinne voisi pienet subbarit mahtua, vaikkei tällä hetkellä olisikaan. Midbassojahan ei kannata penkkien alle tunkea. - minisubbarit
................. kirjoitti:
Näin olen itsekin yleensä tehnyt. Edellisessä autossa oli ihan tyydyttävä järjestelmä, joten päädyin vain vaimentamaan ovet, vaihtamaan erillissarjan ja laittamaan DSP:llä varustetun soittimen. Kaiutinten asennuksia en muuttanut ja subbarille ei ollut tarvetta.
Näissä nykyautoissa on tuo soittimen vaihtaminen melko hankalaa. Kai niihinkin jotain sovituspalikoita löytyisi maahantuojalta. Omassa ei sentään ole mitenkään kovin integroitu järjestelmä, joten kyse on tosiaan pelkästä ohjelmalähteestä. Mutta etuovista ylhäältä löytyy vain 4" keskitiet. Se on ihan hyvä paikka niille, mutta mihin laittaisi midbassot ja diskantit rikkomatta autoa kovin paljoa? Miten itselläsi on nyt ja mikä bemari? Bemarilla on jossain audiosysteemissä subbarit etupenkkien alla. En ole sen tarkemmin katsonut, mutta sinne voisi pienet subbarit mahtua, vaikkei tällä hetkellä olisikaan. Midbassojahan ei kannata penkkien alle tunkea.vakiona molempien etupenkkien alla lattiaan upotettuna. Kyllä niillä pikkuisen saa lahkeen lepattamaan.
- On joka
Autossa se mikä lähtee ensimmäisenä vaihtoo tosin joissakin uusissa autoissa soitin pitää olla integroitu ilmastoinin ja ajotietokoneen kanssa joka vaikeuttaa asiaa. Soittin ei ole soitin jos siitä ei löydy usb reikää edestä, 3xrca ja tietty säätämään pitää pästä kunnolla eikä mitä pop rock asetuksia
- .................
minisubbarit kirjoitti:
vakiona molempien etupenkkien alla lattiaan upotettuna. Kyllä niillä pikkuisen saa lahkeen lepattamaan.
Onko ne kaikissa E90-malleissa? Audiojärjestelmästä riippumatta? Jos itsellänikin sellaiset on, niin hieno juttu, sillä voin vaihtaa sinne suoraan paremmat tilalle. Ehkä nykyisistä saisi jotain irti, jos kytkisi vahvistimen subbareille (ja tietysti etuämyreille, jotka nekin menevät vaihtoon). Epäilen vahvasti, ettei moista ole vakiona tullut. Minulla on siis se surkein audiojärjestelmä.
- perusmallista alkaen
Onko ne kaikissa E90-malleissa? Audiojärjestelmästä riippumatta? Jos itsellänikin sellaiset on, niin hieno juttu, sillä voin vaihtaa sinne suoraan paremmat tilalle. Ehkä nykyisistä saisi jotain irti, jos kytkisi vahvistimen subbareille (ja tietysti etuämyreille, jotka nekin menevät vaihtoon). Epäilen vahvasti, ettei moista ole vakiona tullut. Minulla on siis se surkein audiojärjestelmä.
Ainakin mulla näkyy olevan E90 -07 ja perusstereot.
- uutta E81:stä
tilauskirjaan välittömästi merkintä; hifi-kaiutinjärjestelmä.Silloin kuuluu edes jotenkin.Hinta oli n.800€.Kolmosen audion vakio äänentoistosta en tiedä,mutta ykkös-sarjan vakio poppi on ihan saatan.n surkea,kannattaa ruksata tuo hifi-kaiutin juttu.
- wassu
Mun mielestä noi bemarin hifit menee seuraavasti.
Normi (kauheeta soopaa)
hifi (ihan jees kun vertaa muiden merkkien ensi asennus "hifeihin")
harman kardon (nimi kertoo..)- ................
Mutta tuo Harman Kardonin elementeillä tehty järjestelmä on juurikin se Logic7, joka ei missään nimessä soi hyvin. Syynä ei todennäköisesti ole elementit, vaan huono kaiutinsijoittelu ja/tai -asennus, sekä tietysti vahvistuspuoli, jakotaajuudet yms. Ei hyvä.
- mutta...
harmaa kartonki ei ole mitään verrattuna Cadillacin Boseen.
- kertoo?
Kerroppas mitä se HKn nimi kertoo? Kyllähän samaan Harman-konserniin kuuluu Infinity ja JBL mutta jos toteutus on tuubaa hintaansa nähden...
Yllättäen Jenkkiautoissa on vakionakin aikas päteävät toistimet ja Boseb systeemit saa lisävarustelistalta varsin kohtuullisella hinnalla. - ..Slum
mutta... kirjoitti:
harmaa kartonki ei ole mitään verrattuna Cadillacin Boseen.
Bose on merkki saa muuten muihnkin autoihin esim. Audi ja tehdas vehkeistä bose on paras oli sit missä autossa tahansa.
Transporttereissahan on pioneerirykmentti kajuttimet. tiä sit oliko 1 vaiko 2 pionkista...
- 120 dee
business cd ole varsinaisesti hifi järjestelmä, vaan vasta "hifi" on taso 1 ja hifi professional on taso 2. Ja pelkkä business cd on vain joku parempi cd soitin. Ei erillistä vahvistinta, ei extra bassoja tai muita lisäkajareita.
Itse olen tuohon hifi tasoon erittäin tyytyväinen. Eipä ole vielä tullut vastaan alle tonnin tee se itse ratkaisuilla vastaan systeemiä, joka kuuluisi yhtä tasapainoisesti ja "kaikkialta" kuin tuo on. Kovempaa kyllä saa kuulumaan melko halvallakin.
PS. Syy lienee siihen miksi ihan perusrakenne on niin "huono", on se, että saataisiin kaupaksi noita hifi settejä, ja tuo ensimmäinen hifi tasohan on halpa. - on ettei
bmw osaa tehdä soittimiakaan kunnolla. koko autossa on useita aataminaikuisia virityksiä, joita ei tämän päivän autoissa enää kuuluisi olla.
- automerkki
ei tee itse soittimia, vaan ne tulee ihan jostain muualta.
- .................
automerkki kirjoitti:
ei tee itse soittimia, vaan ne tulee ihan jostain muualta.
Totta, ja haluaisin vielä lisätä, että vielä ei ole yhtään automerkkiä tullut vastaan joka osaa oikeasti tehdä hyvää, hifi-tasoista, äänentoistoa autoon.
- ei hyvä
Totta, ja haluaisin vielä lisätä, että vielä ei ole yhtään automerkkiä tullut vastaan joka osaa oikeasti tehdä hyvää, hifi-tasoista, äänentoistoa autoon.
Minulla on menossa noin 22. auto. Bemareita on ollut kuusi. Totuus on se, että perussoitittimet ovat autoon nähden ala-arvoiset. E39:iin yritin etukaiuttimien vaihdolla saada säädyllisen äänentoiston. Ei onnistunut. Nyt E90 (320 i vm 2008) jossa HiFi -paketti. Äänentoisto samalla tasolla tai hieman parempi kuin Passatissa. Harmittaa!
- olen...
ei hyvä kirjoitti:
Minulla on menossa noin 22. auto. Bemareita on ollut kuusi. Totuus on se, että perussoitittimet ovat autoon nähden ala-arvoiset. E39:iin yritin etukaiuttimien vaihdolla saada säädyllisen äänentoiston. Ei onnistunut. Nyt E90 (320 i vm 2008) jossa HiFi -paketti. Äänentoisto samalla tasolla tai hieman parempi kuin Passatissa. Harmittaa!
ollut tasan kahden autoni musalaitteisiin tyytyväinen. VW Passat CC:n RCD-510 ja Cadillacin Bose.
- J K
ei hyvä kirjoitti:
Mulla on E91, jossa on tuo "DSP Hifi-Professional Logic7". Ei se nyt suoranaisesti huonosti soi, mutta hintaansa nähden voisi odottaa paljon enemmän. Entisessä W211-mersussani oli keskitason APS50, jonka soundit oli paljon muhkeammat. Samaan hengenvetoon on kyllä todettava, että missään muussa ko. mersu ei sitten ollutkaan parempi. Tuon Logic7:n hinnalla moni lippispää rakentaisi varmasti aika hienosti soivan setin.
- .....................
J K kirjoitti:
Mulla on E91, jossa on tuo "DSP Hifi-Professional Logic7". Ei se nyt suoranaisesti huonosti soi, mutta hintaansa nähden voisi odottaa paljon enemmän. Entisessä W211-mersussani oli keskitason APS50, jonka soundit oli paljon muhkeammat. Samaan hengenvetoon on kyllä todettava, että missään muussa ko. mersu ei sitten ollutkaan parempi. Tuon Logic7:n hinnalla moni lippispää rakentaisi varmasti aika hienosti soivan setin.
Mitä se Logic7 maksaa?
- hinnastosta
..................... kirjoitti:
Mitä se Logic7 maksaa?
5-sarjan autoon maksaa noin 1700 euroa.
- E61_530d_automaatti
Noh, mulla on toi dsp ja se sisältää 13 kaiutinta, joista 2 subbaria. En voi moittia niitä huonoiksi, mutta eipä tuota autoa ole tarkoitettukaan konserttisaliksi.
Parhaat mitä mull aon tähän mennessä ollut. En ole ultimatum hifistelijä tai kultakorva, mutta onsaan arvostaa hyvää ja puhdasta ääntä. - Höfisti
Olen samaa mieltä. Muuten e39 535i v8 on tehty huolella ja rahalla, mutta autoon on ympätty business cd system todella surkeilla kaiuttimilla. Mulla on ollu paljon autoja ammatin vuoksi, eri merkkejä ja niistä eri malleja ja täytyy sanoa että bemareiden äänentoisto on ollut surkeinta. Otetaan vertailuksi vaikka joku vanha opel, astra tai omega vm-90-95 niin äänentoisto orkkisvehkeillä on hyvä verrattuna bemariin. Tai joku vanha W124 korinen mersu. Mersussa orkkislaitteet soi hyvin, jopa takakaiuttimista saa ulos pehmeää bassoa ja diskantit soi edessä kirkkaasti. Onneksi erillissarjoja saa edullisesti automerkeittäin, harmittaa vaan työ kun purkaat hattuhyllyjä ja ovipahveja pois.
- Karvalakit
Taas tätä.. Oisko ideaa laittaa se 4-5 donaa ekstraa ja ostaa se hyvin varustettu auto, vai mennäänkö taas karvalakkiversiolla ku sehän on ulkopuolisesti saman näköinen ku se kalliimpi versio, ei mtn eroa.. itellä on -07 e61 525d missä ok popit, mutta muuten autossa on kaikki varusteet, jopa erikoistilattu ilman panoramakattoa. ei kyllä hirveesti tunnu lompakossa ku laittaa se 1000e lisää et saa hyvät popit ja sit on KAIKKI niin kuin bemaris pitää olla..
- pekka-
Olisi aika mielenkiintoista tietää, mitä tänne kirjoittajat ymmärtävät "hyvällä äänentoistolla"?
Suora taajuusvaste?
Hirveä meteli ja kovat bassot?
Diskojytkettä?
Hyvä äänentoisto ei ole sellainen, jossa perse pomppii bassojen tahdissa.
Ja kyllä, olen sitä mieltä että BMW:n persutaso äänentoistossa on surkea. - 32525622263236
Business radiosetti on surkea, jos vähänkään arvotaa äänentoistoa niin kannattaa ottaa joku noista paremmista malleista
- Työsuhdeautoilija
Olen kyllä juurikin samaa mieltä. Ensin kuuntelin 5-sarjalaista vm. 2005, sitten Audi A4:ä vm. 2008, seuraavaksi jonkin kuukauden edellistä 3-sarjalaista ja nyt uutta 5-sarjalaista, ja myönnettävä on Bemarin kauhean surkea äänentoisto. Toki rahalla saa ja hepolla männöö, mutta ilman sarvia ja hampaita Audin äänentoisto on ollut paras. Joskaan sekään ei hivellyt korvia.
Mutta, jos auto maksaa paljon, niin ihan perusäänentoiston soisi olla kunnossa. - amisjuntti
ei muutaku bassot ja diskantit täysille niin johan saa hifisaundit joka autoon!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819