ordkavalkad

hanna-stina

Hei på er alla svensk talande, ja har i många år längtat efter att få skriva på svenska ,o orsaken e att jag som barn har gått i svenska skolor, men sen kom en ung o snygg kille från Norra-Savolax år 1968 o dansade mej helt förvirrad på Kungsbocken i Stockholm, o nu har ja efter 40 år här i Savolax börjat fundera på att ,om jag inte nu börjar skriva på svenska, så kommer ja att förlora mitt andra språk, mitt barn doms språk, totalt!

De tog en ganska bra stund att få dom här få raderna iväg, hur har någon annan klarat sej me sitt andra språk, om man inte kan använda den?
jag kan läsa svenska tidningar,o se på SFT o liknande, men att skriva, o se bokstäverna framför sej, de e skojigt.
några ord, om dom e rätt skrivna, inge problem, men om dom e felskrivna, dom märker ja genast, men de tar en liten tid att få ifatt va som var fel, o att få orden i rätt ordning. 40 år bland folk som endast pratar finska, d e en väldigt lång tid, vägen tillbaka till 1968 den går via Svenska Österbotten -Stockholm - Åland, närmare sakt Eckerö, o Stokholm tillbaka, o sen Norra-Savolax.
Finns de nån som har medecin till att jag inte helt o hållet glömmer svenska språket?

2

925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tripptrapp

Hej på dig!

Jag har också finska som modersmål , bodde länge i Sverige och vill inte heller tappa bort
      svenskan.Brukar inte skriva på svenska, men har gjort detta nu med en fd arbetskompis.
      Jag är lite fanatisk med grammatiken i alla språk, och vill inte skriva fel.
      Du tar väl inte illa upp om jag rättar till några av dina stavfel?

Hmm jag kanske inte ens kan det, men tar detta so ett slags spel,bara att babbla på
      här!

----------------------------------------

"Hei på er alla svensk talande, ja har i många år längtat efter att få skriva på svenska ,o orsaken e att jag som barn har gått i svenska skolor, men sen kom en ung o snygg kille från Norra-Savolax år 1968 o dansade mej helt förvirrad på Kungsbocken i Stockholm, o nu har ja efter 40 år här i Savolax börjat fundera på att ,om jag inte nu börjar skriva på svenska, så kommer ja att förlora mitt andra språk, mitt barn doms språk, totalt!

De tog en ganska bra stund att få dom här få raderna iväg, hur har någon annan klarat sej me sitt andra språk, om man inte kan använda den?
      jag kan läsa svenska tidningar,o se på SFT o liknande, men att skriva, o se bokstäverna framför sej, de e skojigt.
      några ord, om dom e rätt skrivna, inge problem, men om dom e felskrivna, dom märker ja genast, men de tar en liten tid att få ifatt va som var fel, o att få orden i rätt ordning. 40 år bland folk som endast pratar finska, d e en väldigt lång tid, vägen tillbaka till 1968 den går via Svenska Österbotten -Stockholm - Åland, närmare sakt Eckerö, o Stokholm tillbaka, o sen Norra-Savolax.
      Finns de nån som har medecin till att jag inte helt o hållet glömmer svenska språket?
      ------------------------------------------------

"Hej på er alla svensk talande, jag har i många år längtat efter att få skriva på svenska ,och orsaken är att jag som barn har gått i svenska skolor, men sen kom en ung och snygg kille från Norra-Savolax år 1968 och dansade mig helt förvirrad på Kungsbocken i Stockholm, och nu har jag efter 40 år här i Savolax börjat fundera på att ,om jag inte nu börjar skriva på svenska, så kommer ja att förlora mitt andra språk, mitt barndoms språk, totalt!

De tog en ganska bra stund att få dom här få raderna iväg, hur har någon annan klarat sig med sitt andra språk, om man inte kan använda den?
      Jag kan läsa svenska tidningar,och se på SFT och liknande, men att skriva, och se bokstäverna framför sig, det är skojigt.
      några ord, om dom är rätt skrivna, inga problem, men om dom är felskrivna, dom märker jag genast, men de tar en liten stund att få ifatt vad som var fel, och att få orden i rätt ordning. 40 år bland folk som endast pratar finska, det är en väldigt lång tid, vägen tillbaka till 1968 den går via Svenska Österbotten -Stockholm - Åland, närmare sagt Eckerö, och Stokholm tillbaka, och sen Norra-Savolax.
      Finns de någon som har medicin till att jag inte helt och hållet glömmer svenska språket?

• USH!

Rotvälska... taita ola myös se hoono soomi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      63
      3776
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3159
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      89
      2401
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1630
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1398
    6. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1270
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      40
      1182
    8. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      50
      1011
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1011
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      56
      1010
    Aihe