ordkavalkad

hanna-stina

Hei på er alla svensk talande, ja har i många år längtat efter att få skriva på svenska ,o orsaken e att jag som barn har gått i svenska skolor, men sen kom en ung o snygg kille från Norra-Savolax år 1968 o dansade mej helt förvirrad på Kungsbocken i Stockholm, o nu har ja efter 40 år här i Savolax börjat fundera på att ,om jag inte nu börjar skriva på svenska, så kommer ja att förlora mitt andra språk, mitt barn doms språk, totalt!

De tog en ganska bra stund att få dom här få raderna iväg, hur har någon annan klarat sej me sitt andra språk, om man inte kan använda den?
jag kan läsa svenska tidningar,o se på SFT o liknande, men att skriva, o se bokstäverna framför sej, de e skojigt.
några ord, om dom e rätt skrivna, inge problem, men om dom e felskrivna, dom märker ja genast, men de tar en liten tid att få ifatt va som var fel, o att få orden i rätt ordning. 40 år bland folk som endast pratar finska, d e en väldigt lång tid, vägen tillbaka till 1968 den går via Svenska Österbotten -Stockholm - Åland, närmare sakt Eckerö, o Stokholm tillbaka, o sen Norra-Savolax.
Finns de nån som har medecin till att jag inte helt o hållet glömmer svenska språket?

2

890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tripptrapp

Hej på dig!

Jag har också finska som modersmål , bodde länge i Sverige och vill inte heller tappa bort
      svenskan.Brukar inte skriva på svenska, men har gjort detta nu med en fd arbetskompis.
      Jag är lite fanatisk med grammatiken i alla språk, och vill inte skriva fel.
      Du tar väl inte illa upp om jag rättar till några av dina stavfel?

Hmm jag kanske inte ens kan det, men tar detta so ett slags spel,bara att babbla på
      här!

----------------------------------------

"Hei på er alla svensk talande, ja har i många år längtat efter att få skriva på svenska ,o orsaken e att jag som barn har gått i svenska skolor, men sen kom en ung o snygg kille från Norra-Savolax år 1968 o dansade mej helt förvirrad på Kungsbocken i Stockholm, o nu har ja efter 40 år här i Savolax börjat fundera på att ,om jag inte nu börjar skriva på svenska, så kommer ja att förlora mitt andra språk, mitt barn doms språk, totalt!

De tog en ganska bra stund att få dom här få raderna iväg, hur har någon annan klarat sej me sitt andra språk, om man inte kan använda den?
      jag kan läsa svenska tidningar,o se på SFT o liknande, men att skriva, o se bokstäverna framför sej, de e skojigt.
      några ord, om dom e rätt skrivna, inge problem, men om dom e felskrivna, dom märker ja genast, men de tar en liten tid att få ifatt va som var fel, o att få orden i rätt ordning. 40 år bland folk som endast pratar finska, d e en väldigt lång tid, vägen tillbaka till 1968 den går via Svenska Österbotten -Stockholm - Åland, närmare sakt Eckerö, o Stokholm tillbaka, o sen Norra-Savolax.
      Finns de nån som har medecin till att jag inte helt o hållet glömmer svenska språket?
      ------------------------------------------------

"Hej på er alla svensk talande, jag har i många år längtat efter att få skriva på svenska ,och orsaken är att jag som barn har gått i svenska skolor, men sen kom en ung och snygg kille från Norra-Savolax år 1968 och dansade mig helt förvirrad på Kungsbocken i Stockholm, och nu har jag efter 40 år här i Savolax börjat fundera på att ,om jag inte nu börjar skriva på svenska, så kommer ja att förlora mitt andra språk, mitt barndoms språk, totalt!

De tog en ganska bra stund att få dom här få raderna iväg, hur har någon annan klarat sig med sitt andra språk, om man inte kan använda den?
      Jag kan läsa svenska tidningar,och se på SFT och liknande, men att skriva, och se bokstäverna framför sig, det är skojigt.
      några ord, om dom är rätt skrivna, inga problem, men om dom är felskrivna, dom märker jag genast, men de tar en liten stund att få ifatt vad som var fel, och att få orden i rätt ordning. 40 år bland folk som endast pratar finska, det är en väldigt lång tid, vägen tillbaka till 1968 den går via Svenska Österbotten -Stockholm - Åland, närmare sagt Eckerö, och Stokholm tillbaka, och sen Norra-Savolax.
      Finns de någon som har medicin till att jag inte helt och hållet glömmer svenska språket?

• USH!

Rotvälska... taita ola myös se hoono soomi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      179
      2059
    2. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      175
      1761
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      169
      1618
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      24
      1413
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      103
      1406
    6. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      100
      1067
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      159
      1056
    8. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      73
      1037
    9. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      228
      866
    10. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      56
      820
    Aihe