Puoli vuotta sitten minulle määrättiin verenpainelääkitys, Zanidip 10 mg ja Diurex mite, koska sain diabeteshoitajan luona jonkinlaisen paniikkikohtauksen ja kun verenpaine mitattiin niin se oli 180/100.
Tämän yhden mittauksen perusteella määrättiin lääkitys. Olen syönyt siis lääkettä puolisen vuotta ja minulla on kotiverenpainemittari (jota on verrattu terveyskeskuksen verenpainemittariin, pitäisi näyttää oikeita arvoja) ja mittaan usein sillä verenpainettani. Levossa ollessani paine on useimmiten 105-115/70-75 ja esim lenkiltä tultuani 120-130/75-85.
Mietin että onko lääkitys määrätty liian "hätäisesti" yhden arvon perusteella? Kärsin tosin ahdistuneisuushäiriöstä ja tiedän, että aina kun hoitohenkilökunta mittaa paineeni niin se on korkea (senkin jälkeen diabeteshoitajan tai lääkärin mitatessa jotain 170/95 mutta heti kotona mitatessa nuo ihan alhaiset lukemat).
Sitäkin mietin että miksi minulle määrättiin heti kaksi verenpainelääkettä, kun tuttavissani on kyllä ihmisiä, jotka käyttää verenpaineeseen zanidipiä muttei ole rinnalla diurexia vaikka tietääkseni heillä on korkeammat verenpainearvot.
En tiedä johtuuko diurexista että hyvin usein suuni ja kieleni kuivuu niin että on jopa vaikea puhua.
Verenpainelääkityksen aloittamisen jälkeen minulla on alkaneet myös migreenikohtaukset (tai en ole varma onko migreeniä, yleensä "kohtaukset" ovat sellaisia että osa näkökentästä häipyy ja sitten 10-20 minuutin ajan silmässä vilisee kirkasta sahalaitakuviota, lääkäri on epäillyt että saattaisi olla silmämigreeniä, päänsärkyä ei tule yleensä sen jälkeen, silmänympärys ja joskus oireilevan silmän puoleinen osa päätä on jotenkin puutuneen tuntuinen pari tuntia näköhäiriön jälkeen, yritän päästä tästä tarkempiin tutkimuksiin koska niitä on tullut lähiaikoina todella usein).
Mietin että voisiko johtua verenpainelääkkeestä?
Onko kenelläkään kokemusta asiasta?
Olen tilannut siis ajan lääkärille mutta sitä odotellessa olisi kiva lukea jos joku sattuisi asiasta tietämään.
Zanidip ja
4
1426
Vastaukset
- samoja oireita
Pojalle määrättiin Zanidip 10 mg ja ei käynyt yhtään, kamala paniikkiolo ja rytmihäiriöt ja ei laskenut verenpainetta, vaihtoivat Atacandiin. On 25 v. Ja hänellä koski niskaan ja päähän.
Itselläni on diasectral ja zozaar verenpaineeseen ja ihan samoja kamalia oireita silmissä, no niitä tutkittiin ja tiedätkö mitä, sain vaihdettua lääkkeet ja nyt on Spesicor pieni annos ja coversyl 5 mg, mitään silmäjuttuja ei ole tullut.
Mutta hieman on ollut nyt päänsärkyä oletan sen johtuvan tästä nuhasta. Käytin näitä lääkkeitä 15 v ja lisäksi tukka lähti sekin todetiin ihopolilla, että epäilivät tuo diasectralia ja itsekkin olen sitä mieltä, odotan uuden tukan kasvua joka on jo alkanut.
Oli ihan hirveää kun läksin alkukesästä lenkille ja puolivälissä n. 4 km päässä kotoa tuli tunne etten näe enää mitään, soitin miehelle ja onneksi hän pääsi minut hakemaan kotiin, join heti mustaa kahvia ja otin buranan, menin pitkälleni ja n. 30 min. päästä näköhäiriöt nimenomaan nuo sahakuviot poistui, näitä on tullut joskus ja en tiedä onko tuo lääkeyhdistelmä sen tehnyt, kaikki olemme erilaisia. Nyt odotan etten saisi enää tälläisiä oireita. Kävin tutkimuksissa ja minulla todettiin ns. "migreenipää" elin olin altis sille vaikka se kamala päänsärky puuttui, mutta ne valohäiriöt tuli kuitenkin.
Toivottavasti asiasi selviää ja tutkin lääkelaitoksen sivuilta mitä tuo lääkkeesi voi aiheuttaa.
tv kaikkea kokenut 20 vuotta verenpainelääkkeiden kanssa.- edellinen kun piti
Eli tutki lääkelaitoksen sivuja laitoin väärin että "tutkin", piti laittaman tietysti että tutki.
- Anonyymi
Atacand ollut hyvä.
Nyt Zanipid mukana ja ei tunnu hyvältä lääkkeeltä.
Kokemuksia tai vaihtoehtoja? - Anonyymi
Onko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2214370Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k223339Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2621935Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,61533Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast381217Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611179Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin96885- 63755
- 30747
- 176730