Kyynärpään tekonivel

Miten sujuu arki?

Miten kyynärpään tekonivel vaikuttaa arkeen? Miten sujuu siivoaminen, tavaroiden nosto ja kantaminen, liikeraja jne? Kauanko leikkauksesta kestää toipua, miten pitkä sairausloma?

Olen 32 vee ja pelottaa, että miten rajoittaa elämää. Työkseni hääräilen tietokoneen ääressä, joten ei pitäisi sihen vaikuttaa sentään?

Onko nivel pysynyt hyvin paikallaan, kyynärpäässä taitaa olla vähän suurempi riski sijoiltaanmenon osalta. Luin netistä infoa leikkauksesta, mutta haluaisin ihan omakohtaisia kokemuksia päivittäisistä jutuista.

12

6710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuusan nuuskana

      No mun kyynärpää on tämän vuoden ollut arvioituna. Ortopedin mielestä kyynärpää on vaikea protetisoitava, koska siihen kuuluu laajemmat liikeradat kuin muihin niveliin, eikä hänen kuuleman mukaan tuloksetkaan ole kovin rohkaisevia. Minusta vaikuttaa että jään ikuisiksi ajoiksi oman tuusan nuuskana olevan kyynärnivelen armoille.

      • Miten sujuu arki

        No mä oon vähän lukenut kanssa, että ei ole yhtä hyvät tulokset kuin esim. lonkassa (jossa mulla onkin tekonivel, tosin jo kerran vaihdettu, mutta ihan ok:sti toimii). Mulle ortopedi sanoi myös sitä, että kun on suht nuori, niin pelkona on, että iän myötä se joudutaan leikkaamaan useamman kerran ja tulokset heikkenee joka kerta. Eli mikä on sitten tilanne, kun alkaa olla eläkeiässä?

        Mulla on kanssa se tilanne, että kortisonia laitetaan kuukauden välein ja ei meinaa aina saada haarukkaa suuhun ja kipeytyy milloin mistäkin. Nyt uutena on sellaiset terävät kivut, jotka tulee yhtäkkiä. Silloin voi olla just kupissa kuumaa juomaa ja käsi meinaa pettää.

        Nyt mulla hinkkaa siellä jo luut yhteen, eli rustoa ja nivelrakoa ei enää ole. Toivottavasti joku vastaisi, että miten on uusi nivel pelittänyt.


      • luottaa kirurgeihin
        Miten sujuu arki kirjoitti:

        No mä oon vähän lukenut kanssa, että ei ole yhtä hyvät tulokset kuin esim. lonkassa (jossa mulla onkin tekonivel, tosin jo kerran vaihdettu, mutta ihan ok:sti toimii). Mulle ortopedi sanoi myös sitä, että kun on suht nuori, niin pelkona on, että iän myötä se joudutaan leikkaamaan useamman kerran ja tulokset heikkenee joka kerta. Eli mikä on sitten tilanne, kun alkaa olla eläkeiässä?

        Mulla on kanssa se tilanne, että kortisonia laitetaan kuukauden välein ja ei meinaa aina saada haarukkaa suuhun ja kipeytyy milloin mistäkin. Nyt uutena on sellaiset terävät kivut, jotka tulee yhtäkkiä. Silloin voi olla just kupissa kuumaa juomaa ja käsi meinaa pettää.

        Nyt mulla hinkkaa siellä jo luut yhteen, eli rustoa ja nivelrakoa ei enää ole. Toivottavasti joku vastaisi, että miten on uusi nivel pelittänyt.

        Hei!

        Itsellä on ollut toisessa kyynärpäässä jo yli kymmenen vuotta,laitettiin kun olin 18 vuotias ja vielä on kestänyt,ei mitään oireita kulumisesta tmv.

        Liikerata on siinä lähes normaali(sitä ennen oli 45 asteen koukussa eikä ojentunut mihinkään,vihlasi jos yritti taivutella)

        En nyt osaa sanoa miten se keinonivel siinä rajoittaisi,ei sillä varmaan kauppakasseja kannata kauheasti kanniskella mutta itsellä kun sormet ja ranteet oireilee paljon niin ei ole tullut mieleen niitä muutenkeen kannella=D
        Pikku koiran nostelun se on ainakin kestänyt.
        Taitaa olla joku 5 kg max.suositus annettu leikkauksen jälkeen.

        Joskus on vähän lämmin ja tulehtuneen oloinen mutta pääosin säryt jäi kyllä leikkauspöydälle.
        Kirurgi sanoikin että harvinaisen hyvin onnistunut leikkaustulos siinä,eli ilmeisesti on tietystikkin aika yksilöllistä miten toimiva kyynärpäästä tulee.
        Varmasti kirurgeissakin on vaihtelevuutta laadussa ja iso osa tulosta on leikkauksen jälkeisellä oikeanlaisella fysioterapialla!!!

        Rohkeutta vaan!=)


      • Miten sujuu arki?
        luottaa kirurgeihin kirjoitti:

        Hei!

        Itsellä on ollut toisessa kyynärpäässä jo yli kymmenen vuotta,laitettiin kun olin 18 vuotias ja vielä on kestänyt,ei mitään oireita kulumisesta tmv.

        Liikerata on siinä lähes normaali(sitä ennen oli 45 asteen koukussa eikä ojentunut mihinkään,vihlasi jos yritti taivutella)

        En nyt osaa sanoa miten se keinonivel siinä rajoittaisi,ei sillä varmaan kauppakasseja kannata kauheasti kanniskella mutta itsellä kun sormet ja ranteet oireilee paljon niin ei ole tullut mieleen niitä muutenkeen kannella=D
        Pikku koiran nostelun se on ainakin kestänyt.
        Taitaa olla joku 5 kg max.suositus annettu leikkauksen jälkeen.

        Joskus on vähän lämmin ja tulehtuneen oloinen mutta pääosin säryt jäi kyllä leikkauspöydälle.
        Kirurgi sanoikin että harvinaisen hyvin onnistunut leikkaustulos siinä,eli ilmeisesti on tietystikkin aika yksilöllistä miten toimiva kyynärpäästä tulee.
        Varmasti kirurgeissakin on vaihtelevuutta laadussa ja iso osa tulosta on leikkauksen jälkeisellä oikeanlaisella fysioterapialla!!!

        Rohkeutta vaan!=)

        Saako udella sen verran, että missä sinut leikattiin? Itse olen hoidossa Hesassa Kirurgisessa sairaalassa.

        Mullakin on kaksi koiraa (5 ja 7,5 kg) ja olen miettinyt, että kai sitä painavampaakin voi nostella, mutta se paino pitää "jakaa" kahdelle kädelle.


      • kannattaa luottaa
        Miten sujuu arki? kirjoitti:

        Saako udella sen verran, että missä sinut leikattiin? Itse olen hoidossa Hesassa Kirurgisessa sairaalassa.

        Mullakin on kaksi koiraa (5 ja 7,5 kg) ja olen miettinyt, että kai sitä painavampaakin voi nostella, mutta se paino pitää "jakaa" kahdelle kädelle.

        Minut leikattiin heinolassa,mutta samoja kirurgeja tiettävästi muuallakin kun siellähän nykyään myös ns. "keikkakirurgeja" myös niinkuin muissakin yksityisissä sairaaloissa.
        Ehkä en ihan heti tavalliseen keskussairaalaan menisi,varsinkin jos etukäteen tiedossa että hankalampi leikkaus.Kuten minulla oli,kyynärnivelestä kun oli jo rustopinnat mennyt ja nivel syöpynyt niin paljon että luusiirrettäkin siihen laitettiin jonkin verran.
        heti sai muistaakseni alkaa käyttämään kättä,ja pitikin alkaa,ainoastaan kiertoliike oli kielletty pari kk ja tavaroiden nostoakin muistaakseni piti välttää tuon ajan.
        Toki nuokin säännökset on voineet muuttua jo ja myös leikkaustekniikka,kuitenkin oli 90 luvun puolella itsellä tehty.
        (tosiaan kiven lohkareita en suosittele kädellä työntelemään kuitenkaan)

        Mutta kaikenkaikkiaan itsellä ainakin onnistui ja toimii oikein hyvin,
        ja oli paljon helpompi leikkaus kuin polven tekonivel joka myös laitettu.

        Jos on vastuuntuntoinen lääkäri niin uskoisin että lähettää myös eteenpäin semmoiseen paikkaan missä löytyy kirurgi joka tarpeeksi kyseisiä operaatioita on tehnyt=)


      • jojojoo
        kannattaa luottaa kirjoitti:

        Minut leikattiin heinolassa,mutta samoja kirurgeja tiettävästi muuallakin kun siellähän nykyään myös ns. "keikkakirurgeja" myös niinkuin muissakin yksityisissä sairaaloissa.
        Ehkä en ihan heti tavalliseen keskussairaalaan menisi,varsinkin jos etukäteen tiedossa että hankalampi leikkaus.Kuten minulla oli,kyynärnivelestä kun oli jo rustopinnat mennyt ja nivel syöpynyt niin paljon että luusiirrettäkin siihen laitettiin jonkin verran.
        heti sai muistaakseni alkaa käyttämään kättä,ja pitikin alkaa,ainoastaan kiertoliike oli kielletty pari kk ja tavaroiden nostoakin muistaakseni piti välttää tuon ajan.
        Toki nuokin säännökset on voineet muuttua jo ja myös leikkaustekniikka,kuitenkin oli 90 luvun puolella itsellä tehty.
        (tosiaan kiven lohkareita en suosittele kädellä työntelemään kuitenkaan)

        Mutta kaikenkaikkiaan itsellä ainakin onnistui ja toimii oikein hyvin,
        ja oli paljon helpompi leikkaus kuin polven tekonivel joka myös laitettu.

        Jos on vastuuntuntoinen lääkäri niin uskoisin että lähettää myös eteenpäin semmoiseen paikkaan missä löytyy kirurgi joka tarpeeksi kyseisiä operaatioita on tehnyt=)

        Olen itsekkin menossa kyynärpään tekonivel leikkaukseen, onko käsi leikkauksen jälkeen kovin kipeä?
        Entäs kun luin, että siihen tulee imuletku, joka poistaa haavasta nestettä, niin onko sen poistaminen kivuliasta. itselläni oli sellainen selkäleikkauksen jälkeen, ja se sattui hieman, mutta se oli myös tosi pitkä. Joten luulen, että käteen tulee pienempi vai?


      • tuusan nuuskana
        jojojoo kirjoitti:

        Olen itsekkin menossa kyynärpään tekonivel leikkaukseen, onko käsi leikkauksen jälkeen kovin kipeä?
        Entäs kun luin, että siihen tulee imuletku, joka poistaa haavasta nestettä, niin onko sen poistaminen kivuliasta. itselläni oli sellainen selkäleikkauksen jälkeen, ja se sattui hieman, mutta se oli myös tosi pitkä. Joten luulen, että käteen tulee pienempi vai?

        Olen menossa huuhtikuussa kyynärnivelen tekonivelen laittoon. Meillä täällä Lounais-Suomessa leikkauspakka on PAIMION sairaala, on TYKS:iä.

        Leikkaukseen valmistautumislista:

        1. Hampaat:
        - Hampaiston röntgenkuvaus
        - Hammaslääkärin tutkimus ja hoito
        - Hammaslääkärin lausunto

        2. Iho:
        - Iho terve ja ehjä
        - Ihopoimut ja varvasvälit ehjät
        - Ei säärihaavoja ja kynnet hoidettu
        - Rinnanalusten tarkistus

        3. Infektiot:
        - Kaikki tulehdukset hoidettu ennen tekonivelleikkausta (esim. virta-, poskiontelo-, ja hammastulehdukset.
        - Tarvittaessa yhteys omaan TK:n lääkäriin.

        4. Sairaudet:
        - Perussairaudet tasapainossa ennen leikkausta; diabetes, verenpaine yms.
        - Tarvittaessa yhteys omaan TK:n lääkäriin

        5. Lääkitys:
        - Lääkityksen tarkistus omalla terveysasemalla
        - Reumalääkkeiden tauotuksen selvittäminen reumapoliklinikalle

        6. Lihasvoima:
        - Hyvä yleiskunto sekä lihasten hyvä kunto (esim. kävely, pyöräily, uinti)

        7. Ravinto;
        - Monipuolinen ravinto
        - Tarvittaessa painonpudotus

        8. Tupakointi:
        - Tupakoinnin lopetus/vähentäminen

        Haavaimu poistetaan toisena päivänä.
        Sairaalassaoloaika 4 päivää tai tarpeen mukaan.
        Tikit tai hakaset poistetaan 2 viikon kuluttua.
        Käsi pidetään 3 viikkoa kantositeessä.
        Kolmen viikon kuluttua aloitetaan osastolla kyynärnivelen liikkuvuusharjoitukset (sairaalassa 3-4 päivää).

        Ennen kolmen kuukauden jälkitarkastusta on käden kuormittaminen sallittu n. 3 kg:n painolla ja myöhemmin suositellaan n. 10 kg, reumapotilaalla 6 kg.
        Kyynärsauvojen käyttö ei ole suosteltavaa lainkaan leikkauksen jälkeen.

        Tällaiset ohjeet on mun papereissa. Haavaimu ei minusta koske lainkaan, varsinkin, kun ajoittaa kipulääkkeeen oton sitä ennen, että se ehtii vaikuttaa. Minä otan kipulääkkeet myös tikkienpoistoon mennessäni, niin ei koske yhtään.


      • rocknroll23
        tuusan nuuskana kirjoitti:

        Olen menossa huuhtikuussa kyynärnivelen tekonivelen laittoon. Meillä täällä Lounais-Suomessa leikkauspakka on PAIMION sairaala, on TYKS:iä.

        Leikkaukseen valmistautumislista:

        1. Hampaat:
        - Hampaiston röntgenkuvaus
        - Hammaslääkärin tutkimus ja hoito
        - Hammaslääkärin lausunto

        2. Iho:
        - Iho terve ja ehjä
        - Ihopoimut ja varvasvälit ehjät
        - Ei säärihaavoja ja kynnet hoidettu
        - Rinnanalusten tarkistus

        3. Infektiot:
        - Kaikki tulehdukset hoidettu ennen tekonivelleikkausta (esim. virta-, poskiontelo-, ja hammastulehdukset.
        - Tarvittaessa yhteys omaan TK:n lääkäriin.

        4. Sairaudet:
        - Perussairaudet tasapainossa ennen leikkausta; diabetes, verenpaine yms.
        - Tarvittaessa yhteys omaan TK:n lääkäriin

        5. Lääkitys:
        - Lääkityksen tarkistus omalla terveysasemalla
        - Reumalääkkeiden tauotuksen selvittäminen reumapoliklinikalle

        6. Lihasvoima:
        - Hyvä yleiskunto sekä lihasten hyvä kunto (esim. kävely, pyöräily, uinti)

        7. Ravinto;
        - Monipuolinen ravinto
        - Tarvittaessa painonpudotus

        8. Tupakointi:
        - Tupakoinnin lopetus/vähentäminen

        Haavaimu poistetaan toisena päivänä.
        Sairaalassaoloaika 4 päivää tai tarpeen mukaan.
        Tikit tai hakaset poistetaan 2 viikon kuluttua.
        Käsi pidetään 3 viikkoa kantositeessä.
        Kolmen viikon kuluttua aloitetaan osastolla kyynärnivelen liikkuvuusharjoitukset (sairaalassa 3-4 päivää).

        Ennen kolmen kuukauden jälkitarkastusta on käden kuormittaminen sallittu n. 3 kg:n painolla ja myöhemmin suositellaan n. 10 kg, reumapotilaalla 6 kg.
        Kyynärsauvojen käyttö ei ole suosteltavaa lainkaan leikkauksen jälkeen.

        Tällaiset ohjeet on mun papereissa. Haavaimu ei minusta koske lainkaan, varsinkin, kun ajoittaa kipulääkkeeen oton sitä ennen, että se ehtii vaikuttaa. Minä otan kipulääkkeet myös tikkienpoistoon mennessäni, niin ei koske yhtään.

        Olen menossa kyynärpään tekonivel-leikkaukseen, ja harrastukseeni kuuluu kitaran soitto. Voinko jatkaa harrastustani vielä leikkauksenki jälkeen, olen oikea kätinen ja vasemmal kädellä painan kitaran kieliä, ja juuri vasen käsi leikataan.

        Niin kysymykseni on että voinko vielä jatkaa soittoa tekonivelen kanssa?


      • tuusan nuuskana
        rocknroll23 kirjoitti:

        Olen menossa kyynärpään tekonivel-leikkaukseen, ja harrastukseeni kuuluu kitaran soitto. Voinko jatkaa harrastustani vielä leikkauksenki jälkeen, olen oikea kätinen ja vasemmal kädellä painan kitaran kieliä, ja juuri vasen käsi leikataan.

        Niin kysymykseni on että voinko vielä jatkaa soittoa tekonivelen kanssa?

        Niin, mikä se estäisi, eihän se sentään 10 lg:n painotaakkaa aiheuta.
        Siksihän käsi korjataan, että saisit normaaleita elintoimintoja takaisin käteen. Näin minä olen ajatellut ja odotan. Siellähän ne kyselee eri toiminnoista, miten se ja set toiminto sujuu, ja jos ei suju, sitä painavammat syyt on nivelen korjaukselle.

        Mulla oli päällimmäisenä toiminnot, joita testasivat, että pystynkö syömään tuhotuneen käden kyynärpään johdosta sillä kädellä. Testasivat erilaisia toimintoja, niitähän mulla ei juurikaan ollut jäljellä. Ja mieletön kipu kyynärpäässä, kun vähänkin kättä kääntelivät ja liikuttivat.

        Kyllä minä odotan lukemattomien toimintojen palautumista.


      • tuusan nuuskana
        tuusan nuuskana kirjoitti:

        Niin, mikä se estäisi, eihän se sentään 10 lg:n painotaakkaa aiheuta.
        Siksihän käsi korjataan, että saisit normaaleita elintoimintoja takaisin käteen. Näin minä olen ajatellut ja odotan. Siellähän ne kyselee eri toiminnoista, miten se ja set toiminto sujuu, ja jos ei suju, sitä painavammat syyt on nivelen korjaukselle.

        Mulla oli päällimmäisenä toiminnot, joita testasivat, että pystynkö syömään tuhotuneen käden kyynärpään johdosta sillä kädellä. Testasivat erilaisia toimintoja, niitähän mulla ei juurikaan ollut jäljellä. Ja mieletön kipu kyynärpäässä, kun vähänkin kättä kääntelivät ja liikuttivat.

        Kyllä minä odotan lukemattomien toimintojen palautumista.

        Pitää olla 10 kg:n


      • tuusan nuuskana
        rocknroll23 kirjoitti:

        Olen menossa kyynärpään tekonivel-leikkaukseen, ja harrastukseeni kuuluu kitaran soitto. Voinko jatkaa harrastustani vielä leikkauksenki jälkeen, olen oikea kätinen ja vasemmal kädellä painan kitaran kieliä, ja juuri vasen käsi leikataan.

        Niin kysymykseni on että voinko vielä jatkaa soittoa tekonivelen kanssa?

        Aivan ihnaa, kun ei joka liike satu. Luin illalla sängyssä Reumalehteä, ja nautin tavattomasti, kun kädellä voi normaalisti pitää lehteä, käänneellä sivuja, eikä koskenut.
        Tässä vaiheessähän kättä pitäisi vielä kantaa kaulasiteessä, mutta multa tulehtui kaularanka ja kallonpohjanivel, niin etten ole pystynyt kaulan kantositeessä lainkaan kantamaan. Ehkä tuosta syystä sillä on tullut tehtyä kaikkea pientää toimintoa. Ainoastaan en vielä syönyt, niin voimakasta koukistusliikettä ei ole vielä lupa tehdä.

        Tekstiä olen 10 sormijärjestelmällä jo pystynyt tuottamaan 1,5 viikkoa. En enää paljoa huomaakkaan, että käsi pitäisi olla toipilasvaiheessa.

        Tässä vaiheessa ainakin kerrassaan IHANAA, ja hyvä tulos


    • Anonyymi

      Minulla on ollut kyynärpäässä tekonivel kohta 3 vuotta. Olen ollut tyytyväinen. Käsi jää vähän koukkuun ja nostoraja on 5kg, mutta kivut ovat poissa. Nivelrikon takia siihen päädyttiin. Kolme kuukautta myöhemmin sain tekonivelen polveen, joka oli järkyttävän kipeä, jalka kääntynyt pilvesta 90° lateraalisesti, sivulle.
      Eilen kaaduin portaissa kantaessani viherkasveja ulkoilemaan.Kyynärpää osui pihan laattoihin. Ei ole yhtään kipeä, rupi siinä on, mutta kyynärpään pää on nyt erinäköinen, -muotoinen kuin ennen. Saa nähdä mitä siitä seuraa....mutta siis tyytyväinen olen siihen ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2860
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2135
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe