Voiko uhrista tulla narsisti?

---9876----

Mitä mieltä olette? Voiko narsistin uhrista tullakin myöhemmin itse narsisti? Voiko narsistinen ihminen herättää narsismin eloon uhrissaan? Voiko narsistisen ihmisen tapa riidellä kierosti ja häikäilemättömästi tarttua uhriin? Niin että hän alkaa käyttää samoja menetelmiä myös muissa ihmissuhteissaan? Vai onko kuvio aina se, että narsisti jyrää uhrinsa keinolla millä hyvänsä?

I

24

4094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirri57

Narsismi kaikkinensa on niin syvällä persoonallisuuden rakenteissa ja rakentunut ihmiseen niin varhaisesta lapsuudesta, ettei (aikuisesta) uhrista yllättäen kuoriudu esiin aitoa narsistia. Narsisti kyllä provosoi uhrissaan esille narsistista käyttäytymistä, mutta se on eri asia.

Kuinkahan moni narsisti lopulta pääsee hengestään narsistin uhrin toimesta, sitä tuskin kukaan tietää. Narsisti voi ihan oikeasti saada uhrinsa käyttäytymään äärimmäisen narsistisesti, ja jopa tappamaan. Eli kuvio ei aina ole se, että narsisti jyrää uhrinsa keinolla millä hyvänsä, vaan hän voikin tulla itse jyrätyksi. Tai no, miten asian ottaa... Kuka silloin on jyrännyt ja kenet, jos narsistin uhri lopulta tappaa narsistin?

• narsistinen..

Mielestäni uhrista ei voi tulla täysin narsistia mutta traumat uhrina olemisen ajoilta saattavat uusissa suhteissa (varsinkin stressitilanteissa) laukaista uhrissa narsistisia puolustuskeinoja.

• voi tulla

Uhri (varsinkin lapsi, joka on kasvanut narsistisen vanhemman kanssa) voi omaksua narsistisia arvoja ja toimintatapoja, mutta narsistia hänestä ei tule.

Ehkä narsistin kanssa parisuhteessa elänyt saatttaa uuden suhteen alussa reagoida samoin kuin narsistin kanssa, mutta palautuu omaksi itsekseen huomatessaan, ettei terveen ihmisen kanssa tarvitse toimia kuten narsistin kanssa.

• Goose

Exäni on narsistiäidin ja -isäpuolen hedelmä. Sitten avioliitossa narsistin kanssa... Ja voin sanoa, että hyväksikäyttö, manipulointi, kaikki mitä aito narsisti tekee ja kuinka toimii, löytyy hänen persoonastaan. Joku on sanonut, että se voi olla vain narsistinen kuori, mutta väitän toisin. Hän on manipuloinnin mestari, valehtelija, pettäjä, ihmisten pelinappuloina käyttäjä, kääntäjä, syyllistäjä.... mitä tahansa mikä kuuluu kuvaan. Täysin välinpitämätön teoistaan, tekemättä jättämisistään, kaikesta.. Omatkin lapset vain pelinappuloita ja hyväksi käytettäviä. Mitä tahansa hän tekeekin, on varmaa että syy aina toisissa. Yhteisesiä lapsiamme käytti kilpenä minua vastaan, kun yritin saada itselleni edes jonkinlaista ihmisarvoa perheessämme. Omia aiemmista suhteista olevia lapsia yllytti kohtelemaan minua kaltoin. Eräs näistä aiemman suhteen lapsista erittäin väkivaltainen ja muutenkin käyttäytyi kuin psykopaatti. Tämän lapsen teoilta ummisti silmänsä täysin. Yhteitien lapsiemme hätäkään tämän "äidin luomuksen" käsittelyssä ei hetkauttanut. Täydellisen välinpitämätön ja vastuuton mistään mitä hänen olisi pitänyt tehdä tai mihin olisi pitänyt puuttua. Kun itse yritin saada hänet puuttumaan asioihin, syytti minua kaikesta, aivan kaikesta. Hän vain istui tietokoneella aamusta yöhön ja vaati minua tekemään kaiken kotona, itsellään piti oikeuden olla tekemättä mitään. Muutenkin piti itsellään oikeuden tehdä mitä vaan, minulla oli oikeus vain tuoda palkka kotiin, tehdä kotityöt, huolehtia hänen oikuistaan ja tarpeistaan...
        Hän jopa keksi ruveta syyttämään minua narsistiksi. Jos yritin saada asioita kuntoon kotona tai puhua hänen kanssaan asioista ja ongelmista, omista tarpeista tai näkemyksistä, alkoi syytökset: olet narsisti. millainen peroona olet jne..
        Hän pelasi kaikki rahat mitä sai. Niin omat kuin vieraat. Asunnot meni alta. Laskut jäi pystyyn. Kavalsi täysi-ikäiseltä tyttäreltään, minulta. Sai manipuloitua minut, sukulaisensa ja yhden tyttärensä lainaamaan peleihinsä rahaa. Mikään ei riittänyt. Pikavippejä, pankkilainoja ym.. Kaiken lupasi maksaa joka kerta kun taivutteli antamaan rahaa. Mitään ei maksanut eikä maksa, eikä välitä pätkääkään kun muut joutuvat vaikeuksiin.

Siinä on mielestäni malliesimerkki ihmisestä, josta tulee narsisti narsistiympäristössä.

• kauan on kärsitty..
        Goose kirjoitti:

Exäni on narsistiäidin ja -isäpuolen hedelmä. Sitten avioliitossa narsistin kanssa... Ja voin sanoa, että hyväksikäyttö, manipulointi, kaikki mitä aito narsisti tekee ja kuinka toimii, löytyy hänen persoonastaan. Joku on sanonut, että se voi olla vain narsistinen kuori, mutta väitän toisin. Hän on manipuloinnin mestari, valehtelija, pettäjä, ihmisten pelinappuloina käyttäjä, kääntäjä, syyllistäjä.... mitä tahansa mikä kuuluu kuvaan. Täysin välinpitämätön teoistaan, tekemättä jättämisistään, kaikesta.. Omatkin lapset vain pelinappuloita ja hyväksi käytettäviä. Mitä tahansa hän tekeekin, on varmaa että syy aina toisissa. Yhteisesiä lapsiamme käytti kilpenä minua vastaan, kun yritin saada itselleni edes jonkinlaista ihmisarvoa perheessämme. Omia aiemmista suhteista olevia lapsia yllytti kohtelemaan minua kaltoin. Eräs näistä aiemman suhteen lapsista erittäin väkivaltainen ja muutenkin käyttäytyi kuin psykopaatti. Tämän lapsen teoilta ummisti silmänsä täysin. Yhteitien lapsiemme hätäkään tämän "äidin luomuksen" käsittelyssä ei hetkauttanut. Täydellisen välinpitämätön ja vastuuton mistään mitä hänen olisi pitänyt tehdä tai mihin olisi pitänyt puuttua. Kun itse yritin saada hänet puuttumaan asioihin, syytti minua kaikesta, aivan kaikesta. Hän vain istui tietokoneella aamusta yöhön ja vaati minua tekemään kaiken kotona, itsellään piti oikeuden olla tekemättä mitään. Muutenkin piti itsellään oikeuden tehdä mitä vaan, minulla oli oikeus vain tuoda palkka kotiin, tehdä kotityöt, huolehtia hänen oikuistaan ja tarpeistaan...
        Hän jopa keksi ruveta syyttämään minua narsistiksi. Jos yritin saada asioita kuntoon kotona tai puhua hänen kanssaan asioista ja ongelmista, omista tarpeista tai näkemyksistä, alkoi syytökset: olet narsisti. millainen peroona olet jne..
        Hän pelasi kaikki rahat mitä sai. Niin omat kuin vieraat. Asunnot meni alta. Laskut jäi pystyyn. Kavalsi täysi-ikäiseltä tyttäreltään, minulta. Sai manipuloitua minut, sukulaisensa ja yhden tyttärensä lainaamaan peleihinsä rahaa. Mikään ei riittänyt. Pikavippejä, pankkilainoja ym.. Kaiken lupasi maksaa joka kerta kun taivutteli antamaan rahaa. Mitään ei maksanut eikä maksa, eikä välitä pätkääkään kun muut joutuvat vaikeuksiin.

Siinä on mielestäni malliesimerkki ihmisestä, josta tulee narsisti narsistiympäristössä.

Kyse ei ole malliesimerkki ihmisestä, josta narsisti tekee narsistin omalla käyttäytymisellään vaan kyseessä on ihminen, joka alkujaankin on narsisti, epävakaa persoonallisuus tai jotain muuta. Kenenkään luonnetta kukaan toinen ei voi muuttaa, ei edes narsisti. Uhri tajuaa aina jossain vaiheessa tilanteen ja lähtee, mutta ei itse muutu narsistiksi.

• - L

Ei voi.. mut joitakin toimintamalleja voi jäädä, joista pystyy kyllä oppiin pois

• huolestunut++

Aikuisella on jo paremmat keinot selvitä traumatilanteista, jos lapsuudessa ja nuoruudessa on saanut edes jonkinlaiset eväät.

Tosin olen itse kohdannut yhden erityistapauksen. Tuttavallani on selkeästi aspergerin syndrooma ja toisella selkeä narsismi. He eivät ole, eikä heidän kanssa voikaan olla ystävyyttä - olemme olosuhteiden pakosta tutustuneet.

Asperger -ihminen selvästi ikäänkuin "imee" narsistista käyttäytymismalleja itselleen ja käyttää niitä muussakin elämässään, suhteessa muihinkin ihmisiin kuin tuon narsistin seurassa. Olen alkanut epäillä, että AS-ihminen saattaa muuttua narsistiksi aikuisena, ainakin ulospäin näkyvän käyttäytymisen tasolta, suhteessa toisiin. Ehkä hänen sisäinen maailmansa pysyy silti samana monilta osin.

Asperger-ihminen, joka käyttäytyy narsistin tavoin - voin kokemuksesta sanoa - hänestä kannattaa pysyä kaukana!

Riittävän hyvän hoivan lapsena saanut neurologisesti terve ihminen traumatisoituu narsistin seurassa ja saattaa oireilla pahastikin postraumaattisella oireistolla, joka on hoidettavissa. Narsistia hänestä ei kuitenkaan, onneksi, tule.

• Markku Ahdeoja

Aikuisesta ei tule narsistia, mutta uhri voi käyttäytyä samalla tavalla.

Narsistin voittamiseen tarvitaan narsistin keinoja ja se saattaa olla todella pelottavaa.

Narsisti kerää itselleen " hovia", jota käyttää hyödykseen toista ihmistä vastaan.

Narsismi on vakavassa tapauksessa hyvin hankalaa uhrin kannalta.

Narsisti pystyy tekemään elämästä helvetin

• Mirri57
        Markku Ahdeoja kirjoitti:

Aikuisesta ei tule narsistia, mutta uhri voi käyttäytyä samalla tavalla.

Narsistin voittamiseen tarvitaan narsistin keinoja ja se saattaa olla todella pelottavaa.

Narsisti kerää itselleen " hovia", jota käyttää hyödykseen toista ihmistä vastaan.

Narsismi on vakavassa tapauksessa hyvin hankalaa uhrin kannalta.

Narsisti pystyy tekemään elämästä helvetin

"Narsistin voittamiseen tarvitaan narsistin keinoja ja se saattaa olla todella pelottavaa."

Sinäpä sen sanoit. Uhrin auttaminen on pitkäjänteistä puuhaa, koska uhri neuroottisine syyllisyydentuntoineen on mahdollisimman huono 'tapaus' käyttämään puolustautumiseensa 'narsistin keinoja'. Hän kertakaikkiaan ei voi kuvitellakaan tekevänsä mitään niin 'hirveää' kuin mitä narsistilta suojautuminen usein vaatii.

On pelottavaa ruveta 'pelaamaan' narsistin laatimilla säännöillä, tai yleensä 'pelaamaan' - sitä pelottavampaa mitä vaikeammin syyllisyyden- ja häpeäntuntoisemmasta uhrista on kysymys. Kuitenkin narsistin 'voittaminen' - pääseminen hänen otteestaan irti - vaatii nimenomaan narsistin keinojen käyttämistä, taitavaa pelaamista hänen antamansa esimerkin mukaisesti...

Narsistien uhrit tarvitsevat ihan oikeasti tukevaa apua, jotta onnistuvat pyristelemään irti narsistin otteesta. Heidän pitäisi olla niin vahvoja, etteivät tuntisi syyllisyyttä siitä, että käyttävät pyristelyssään narsistin laatimia sääntöjä...

• Mitä ihmettä??

Ihmettelen kanssa tuota huolestunut viestiä. Eihän asperger ja narsismi ole yhteydessä toisiinsa. Tuntemani aspergerit ovat ainakin narsistin täysiä vastakohtia.

• A
        Mitä ihmettä?? kirjoitti:

Ihmettelen kanssa tuota huolestunut viestiä. Eihän asperger ja narsismi ole yhteydessä toisiinsa. Tuntemani aspergerit ovat ainakin narsistin täysiä vastakohtia.

Narsistin "uhrin" yleisiä oireita ovat kuvittelut omasta narsismista. Jossain vaiheessa narsistinen ihminen saa uhrinsa provosoitua (projektio...) erinäisiin tunnereaktioihin ja toisaalta taas suhteen dynamiikka on muodostunut seuraamaan narsistista maailmankuvaa. Siinä siis "uhrikin" alkaa omaksua tietynlaisia käyttäytymismalleja koska provosoituu ja myös siksi, että läheisriippuvainen tms., pitää narsistin tavoin muita ihmisiä jatkeenaan ja elää heidän mukaansa tai vuokseen tai sisällään.
        Hän siis omaksuu myös narsistisia tapoja elää ja reagoida, mutta sillä erolla narsistiin, että "uhri" kärsii tekemisistään ja omatunto soimaa...

• huutaa yli
        A kirjoitti:

Narsistin "uhrin" yleisiä oireita ovat kuvittelut omasta narsismista. Jossain vaiheessa narsistinen ihminen saa uhrinsa provosoitua (projektio...) erinäisiin tunnereaktioihin ja toisaalta taas suhteen dynamiikka on muodostunut seuraamaan narsistista maailmankuvaa. Siinä siis "uhrikin" alkaa omaksua tietynlaisia käyttäytymismalleja koska provosoituu ja myös siksi, että läheisriippuvainen tms., pitää narsistin tavoin muita ihmisiä jatkeenaan ja elää heidän mukaansa tai vuokseen tai sisällään.
        Hän siis omaksuu myös narsistisia tapoja elää ja reagoida, mutta sillä erolla narsistiin, että "uhri" kärsii tekemisistään ja omatunto soimaa...

huutaa niin kovaa että tämä narsisti tai joku muu tohelo tekee samat virheet kerta toisensa jälkeen?

• Anonyymi
        A kirjoitti:

Omatuntoni alkoi soimaan niin tuloksena oli se että poliisi kutsui ensihoidon tekemään mt-arvion … ensihoito vei päivystykseen.. lääkäri ja mtsairaanhoitja nyt tutkivat löytyykö minusta psykoottisia piirteitä… perjantaina kerroin kasvokkain tämän a-klinikkasäätiön toimiston työntekijälle (kts viereinen ketju)

• Anonyymi

Olen sitä mieltä että voi vanhempanakin huomata itsestään narsistisia piirteitä. Sehän on hyvä asia pelkästään. Ei syyllistetä ketään.
      Elämä on kasvun paikka.

• Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Kun kiltti uhri alkaa voimaantua, voi tapahtua ylilyöntejä. Se että uskaltaa näyttää suuttumuksen on niin uutta ja outoa, että voi ovi paukkua ja ääni nousta mutta se ei todellakaan ole narsismia.
      Jos narsisti näkee tämän "kohtauksen" hän kyseenalaistaa mielenterveyden ja kaikki on tietysti muiden syytä. Toipumiseen kuuluu olla vihainen mutta vihaan ei saa juuttua. Toisin kuin ne, me voimme muuttua. Ne eivät muutu vaan pyörivät itsensäkeskeistä ympyrää odotettuun loppuunsa saakka.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3545
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      1002
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      833
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      824
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe