Yksinkertaisia kysymyksiä joihin toivoisin kokeneilta tai tietäviltä vastauksia:
Tuoko silmälasit apua piilokarsastukseen? Minulla toinen silmä ulkokarsastaa ja se aiheuttaa vaivoja, silmä väsyy ja jomottelee ja rivit sekoaa. Käykö tavalliset lasit vai vaatiiko prismat?
Jos menen optikolle suoraan, tutkiiko hän myös hajataiton automaattisesti, vai onko se silmälääkärin hommaa?
Kiitos etukäteen.
karsastus ja hajataitto
7
5187
Vastaukset
- ...
Nostan.
- Piilolinssioptikko
Se tuoko silmälasit apua piilokarsastukseen riippuu siitä onko sinulla kaukotaitteisuutta vai likinäköisyyttä ja kuinka paljon sitä on.
Optikko tutkii näöntarkastuksessa niin karsastukset kuin hajataitteisuudetkin.
Hajataitteisuus ja karsastus eivät tarkoita samaa asiaa. Hajataitteisuus on silmän taittovirheen muoto jossa silmässä on 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden kaksi eri voimakkuutta.
Karsastuksesta tai piilokarsastuksesta puhutaan silloin kun silmiä liikuttavat lihakset eivät toimi tasavahvoina pareina.- ihan ymmällään
Kiitos noista, olisi ihana jos sinä tai joku muu ymmärtää silmälääkäreiden kirjaamisista enemmän ja hieman selittäisi seuraavia.
Ymmärtääkseni minulla on ollut aina kaukotaitteisuutta. Mutta en ota hieroglyfeistä selvää ja sairaan vasemman silmän tilanne hiukan elää. Siinä on tätä nykyä tekomykiö, oikea silmä normaali, jossa visus 1.0 i.l.
Helmikuussa vasemman visus merkitty V=0.1 i.l. 0.4 os. (-1.25) Str ei paranna.
Elokuussa vasemman visus merkitty 0.9 (-0.5 cyl 0 ax 130)
Maddoxilla 6 prD vasemman eksoforiaa, ei vertikaalista karsastusta.
Mitä ihmettä nämä kertovat? Ja osaako joku sanoa tuoko lasit apua karsastukseen tapauksessani. Optikko tietysti suosittaa laseja rahastus mielessään, sehän on selvä.
Mitä muuten tarkoittaa kun BUT-aika on lyhentynyt? Kiitti! - Piilolinssioptikko
ihan ymmällään kirjoitti:
Kiitos noista, olisi ihana jos sinä tai joku muu ymmärtää silmälääkäreiden kirjaamisista enemmän ja hieman selittäisi seuraavia.
Ymmärtääkseni minulla on ollut aina kaukotaitteisuutta. Mutta en ota hieroglyfeistä selvää ja sairaan vasemman silmän tilanne hiukan elää. Siinä on tätä nykyä tekomykiö, oikea silmä normaali, jossa visus 1.0 i.l.
Helmikuussa vasemman visus merkitty V=0.1 i.l. 0.4 os. (-1.25) Str ei paranna.
Elokuussa vasemman visus merkitty 0.9 (-0.5 cyl 0 ax 130)
Maddoxilla 6 prD vasemman eksoforiaa, ei vertikaalista karsastusta.
Mitä ihmettä nämä kertovat? Ja osaako joku sanoa tuoko lasit apua karsastukseen tapauksessani. Optikko tietysti suosittaa laseja rahastus mielessään, sehän on selvä.
Mitä muuten tarkoittaa kun BUT-aika on lyhentynyt? Kiitti!Näkösi todella heittelee aika tavalla kun verrataan helmikuun ja elokuun tuloksia. Näiden arvojen perusteella olet likinäköinen, koska voimakkuus on miinusta. Onko keinomykiö asennettu helmikuun ja elokuun välissä?
Elokuun voimakkuuksissa ihmettelen voimakkuutta. Se ei voi olla oikein, koska cyl-kohdassa on arvo 0. Aina kun reseptissä on merkittynä ax-arvo myös cyl-kohdassa tulee olla jokin muu arvo kuin nolla.
Karsastuksen uskoisin olevan mitattu lähelle. Jos se on mitattu lähelle on 6 pdr aika pieni määrä.
Onko sinulla esimerkiksi rivien hyppimistä, kuvan hajoamista kahdeksi tms karsastuksen aiheuttamaa ongelmaa?
Sinun kohdalla uskoisin silmälasien tuovan enemmän apua näkemisen tarkkuuteen, en niinkään karsastukseen. Lasivoimakkuudet ovat viimeisen mittauksen mukaan niin pienet.
Jos sinulla on esimerkiksi rivien hyppimistä tai kahtena näkemistä voisi prismakorjauksesta laseissa olla apua. Uskoisin kuitenkin silmälääkärin varmistaneen, että prismasta ei ole apua, koska sitä ei ole merkitty reseptiin.
BUT eli Break Up Time kertoo kyynelfilmin hajaantumisajan. Alentunut BUT tarkoittaa että sinulla on mahdollisesti kuivahkot silmät. - ...
Piilolinssioptikko kirjoitti:
Näkösi todella heittelee aika tavalla kun verrataan helmikuun ja elokuun tuloksia. Näiden arvojen perusteella olet likinäköinen, koska voimakkuus on miinusta. Onko keinomykiö asennettu helmikuun ja elokuun välissä?
Elokuun voimakkuuksissa ihmettelen voimakkuutta. Se ei voi olla oikein, koska cyl-kohdassa on arvo 0. Aina kun reseptissä on merkittynä ax-arvo myös cyl-kohdassa tulee olla jokin muu arvo kuin nolla.
Karsastuksen uskoisin olevan mitattu lähelle. Jos se on mitattu lähelle on 6 pdr aika pieni määrä.
Onko sinulla esimerkiksi rivien hyppimistä, kuvan hajoamista kahdeksi tms karsastuksen aiheuttamaa ongelmaa?
Sinun kohdalla uskoisin silmälasien tuovan enemmän apua näkemisen tarkkuuteen, en niinkään karsastukseen. Lasivoimakkuudet ovat viimeisen mittauksen mukaan niin pienet.
Jos sinulla on esimerkiksi rivien hyppimistä tai kahtena näkemistä voisi prismakorjauksesta laseissa olla apua. Uskoisin kuitenkin silmälääkärin varmistaneen, että prismasta ei ole apua, koska sitä ei ole merkitty reseptiin.
BUT eli Break Up Time kertoo kyynelfilmin hajaantumisajan. Alentunut BUT tarkoittaa että sinulla on mahdollisesti kuivahkot silmät.Kaihi operoitiin siis jo tammikuussa. Mutta iriitti ärhäköityi siitä sen jälkeen taas kunnolla ja päälle sain vielä makulaödemaa. Silmätipoilla ei iriitti tällä kertaa mennytkään, puolisen vuotta söin suun kautta kortisonia. Iriitti karvan verran vielä orastaa, verkkokalvon alaiset turvotukset on kivasti poissa.
Silmälääkärin lausunto ei kai ole ihan virallinen silmälasiresepti vaan epikriisi yliopistosairaalan silmälääkäriltä, jonka lähetti kun sanoi ettei optikot yleensä määrää laseja jos on joku silmäsairaus. Lausui siinä siis ikäänkuin 'luvan' ja oman arvion. Ymmärsin että optikko tarkemmin katsoo.
Tarkistin vielä että olin kirjannut oikein tuon cyl-kohdan nollan. Kuka tietää jos sanelun puhtaaksikirjoituksessa on käynyt virhe. Karsastus mitattiin lähelle. Olen kyllä ihan ihmeissäni jos nyt olen likinäköinen, kun mulle on joskus, tosin aikaa sitten, määrätty lukulasit kun olen ollut kaukonäköinen ja yritettiin hoitaa siten päänsärkyä. Mutta tämä kaikki oli kiva saada kuulla ja tietää.
Rivit tuppaa minulla sekoamaan. Ja jotenkin maailma näyttää 'vääntyneeltä'. Katsetta on vaikea kohdistaa, silmiä ja päätä särkee helposti. Terveellä silmällä kun yksistään katson pimeässä valolyhtyä, se näyttää pyöreältä, vain huonoa silmää käyttäen valolyhty näkyy pitkulaisempana ja venyy aina vasemmalle yläviistoon. Sama ilmiö television tekstissä vaikken tarkasti selvää saakaan, niin huonolla silmällä yksistään katsellen teksti on kuin heilahtanut, varjokuvallinen, ylempänä vasemmalla on se varsinaisen oloinen terävämpi teksti ja alempana oikealla on sama himmeämpänä. Onko tämä sitten viite hajataitosta? Ilmeisesti jos näin, se taitaakin sitten olla ainoa mihin laseja sitten varsinaisesti tarvin, sillä likinäköisyydestä en mielestäni kärsi itse käytännössä ja piilokarsastus on lääkärinkin mukaan tosi pientä, ja sitä muistan olleen jo ennen näitä todellisia silmäongelmia eikä se ole koskaan ennenkään minua haitannut. Mutta nyt risoo joku muu ja pahasti. Arpikudosta on kehittynyt jo nyt mykiöön kuulemma hiukan, mutta niin vähän ettei sitä lähdettäisi edes poistamaan tässä vaiheessa. Silläkin kai joku vaikutuksensa? Olen työikäinen ja teen ammatikseni tarkkaa ja erittäin vastuullista työtä ja haluaisin kyllä maksimoida kaikista silmäongelmistani huolimatta näkökykyni. Siksi tässä yritän itsekin ymmärtää mitä ollaan korjaamassa ja miksi, ettei vaan olla korjaavinaan. Että kaikki asiat tulisi huomioiduksi.
Silmät tosiaan on kuivat, kuuluu yhteen perussairauteeni. Kyynelkanavat on jo tulpattu kiinni ja kostutusta käytän tiuhaan ja silti vaan on kuivat...
Kiitos tosi paljon sinulle kun viitsit vastata. Tuntee kysyvänsä tyhmiä kun ei ole tarvinnut ennen souvata näkönsä takia eikä löydy yhtään vielä ymmärrystä tähän alaan. Mutta onneksi viisaampia löytyy. - Piilolinssioptikko
... kirjoitti:
Kaihi operoitiin siis jo tammikuussa. Mutta iriitti ärhäköityi siitä sen jälkeen taas kunnolla ja päälle sain vielä makulaödemaa. Silmätipoilla ei iriitti tällä kertaa mennytkään, puolisen vuotta söin suun kautta kortisonia. Iriitti karvan verran vielä orastaa, verkkokalvon alaiset turvotukset on kivasti poissa.
Silmälääkärin lausunto ei kai ole ihan virallinen silmälasiresepti vaan epikriisi yliopistosairaalan silmälääkäriltä, jonka lähetti kun sanoi ettei optikot yleensä määrää laseja jos on joku silmäsairaus. Lausui siinä siis ikäänkuin 'luvan' ja oman arvion. Ymmärsin että optikko tarkemmin katsoo.
Tarkistin vielä että olin kirjannut oikein tuon cyl-kohdan nollan. Kuka tietää jos sanelun puhtaaksikirjoituksessa on käynyt virhe. Karsastus mitattiin lähelle. Olen kyllä ihan ihmeissäni jos nyt olen likinäköinen, kun mulle on joskus, tosin aikaa sitten, määrätty lukulasit kun olen ollut kaukonäköinen ja yritettiin hoitaa siten päänsärkyä. Mutta tämä kaikki oli kiva saada kuulla ja tietää.
Rivit tuppaa minulla sekoamaan. Ja jotenkin maailma näyttää 'vääntyneeltä'. Katsetta on vaikea kohdistaa, silmiä ja päätä särkee helposti. Terveellä silmällä kun yksistään katson pimeässä valolyhtyä, se näyttää pyöreältä, vain huonoa silmää käyttäen valolyhty näkyy pitkulaisempana ja venyy aina vasemmalle yläviistoon. Sama ilmiö television tekstissä vaikken tarkasti selvää saakaan, niin huonolla silmällä yksistään katsellen teksti on kuin heilahtanut, varjokuvallinen, ylempänä vasemmalla on se varsinaisen oloinen terävämpi teksti ja alempana oikealla on sama himmeämpänä. Onko tämä sitten viite hajataitosta? Ilmeisesti jos näin, se taitaakin sitten olla ainoa mihin laseja sitten varsinaisesti tarvin, sillä likinäköisyydestä en mielestäni kärsi itse käytännössä ja piilokarsastus on lääkärinkin mukaan tosi pientä, ja sitä muistan olleen jo ennen näitä todellisia silmäongelmia eikä se ole koskaan ennenkään minua haitannut. Mutta nyt risoo joku muu ja pahasti. Arpikudosta on kehittynyt jo nyt mykiöön kuulemma hiukan, mutta niin vähän ettei sitä lähdettäisi edes poistamaan tässä vaiheessa. Silläkin kai joku vaikutuksensa? Olen työikäinen ja teen ammatikseni tarkkaa ja erittäin vastuullista työtä ja haluaisin kyllä maksimoida kaikista silmäongelmistani huolimatta näkökykyni. Siksi tässä yritän itsekin ymmärtää mitä ollaan korjaamassa ja miksi, ettei vaan olla korjaavinaan. Että kaikki asiat tulisi huomioiduksi.
Silmät tosiaan on kuivat, kuuluu yhteen perussairauteeni. Kyynelkanavat on jo tulpattu kiinni ja kostutusta käytän tiuhaan ja silti vaan on kuivat...
Kiitos tosi paljon sinulle kun viitsit vastata. Tuntee kysyvänsä tyhmiä kun ei ole tarvinnut ennen souvata näkönsä takia eikä löydy yhtään vielä ymmärrystä tähän alaan. Mutta onneksi viisaampia löytyy.Todella hankala sanoa mitkä oireet johtuvat piilokarsastuksesta, mitkä hajataitosta ja mitkä iriitin aiheuttamista muutoksista. Näöntutkimuksessa pystytään vertaamaan minkä verran mikäkin korjaus vaikuttaa näkemiseen.
Onko silmälääkäri antanut selkeästi epikriisissä luvan optikolle määrätä sinulle silmälasit? Ilman tätä lupaa optikko ei voi lain mukaan tehdä lasimääräystä, koska silmä on leikattu.
Menet sitten kummalle tahansa tarkastukseen kannattaa sinun pyytää, että saat rauhassa katsella silmälasimääräyksen voimakkuuksilla esimerkiksi myymälätilassa tai odotustilassa. Näin saat saat itsekin osviittaa siitä miltä näkeminen lasien kanssa tuntuu. - ...
Piilolinssioptikko kirjoitti:
Todella hankala sanoa mitkä oireet johtuvat piilokarsastuksesta, mitkä hajataitosta ja mitkä iriitin aiheuttamista muutoksista. Näöntutkimuksessa pystytään vertaamaan minkä verran mikäkin korjaus vaikuttaa näkemiseen.
Onko silmälääkäri antanut selkeästi epikriisissä luvan optikolle määrätä sinulle silmälasit? Ilman tätä lupaa optikko ei voi lain mukaan tehdä lasimääräystä, koska silmä on leikattu.
Menet sitten kummalle tahansa tarkastukseen kannattaa sinun pyytää, että saat rauhassa katsella silmälasimääräyksen voimakkuuksilla esimerkiksi myymälätilassa tai odotustilassa. Näin saat saat itsekin osviittaa siitä miltä näkeminen lasien kanssa tuntuu.Ymmärrän, että vaikea on eritellä syitä ja seurauksia kovin tarkoin ja etenkin näin nettikeskustelun pohjalta. Yksi näköä heikentävä tekijä on vielä silmän sädetys joka on saattanut jonkun verran tuhota näköhermoa tai verkkokalvoa. Erittäin hyvän neuvon annoit tuossa lopussa. Ajattelinkin että on hiukan kuin ostaisi sika säkissä vaikka linssivahvuuksia haetaankin tarkoin, mutta itsellekin on ollut tosi vaikeaa joskus erottaa onko joku linssi parempi vai ei ja minulla tuntuu tuo näkö jotenkin elävän ihan siinäkin kun tihruttelen kirjaimia taululta. Välillä näkyy E, välillä F, vai onko se sittenkin T ... Oma panoskin siinä reseptissä siis ratkaisee. En arvannutkaan, että voisin pyytää tunnustella tulevaa lasivahvuutta jonkun aikaa.
Silmälääkäri kertoi tosiaan ettei optikot yleensä määrää laseja jos on kyseessä joku silmäsairaus. Totesi, ettei sen puoleen niitä määrätä sairaalastakaan. Hetken ihmettelin, että ilman lasejakos sitä sitten pitää olla sairaan silmän kanssa... Mutta sanoi kirjoittavansa juuri optikkoa ajatellen sen kommenttinsa tai luvan antonsa. Miksi ihmeessä sellainen sääntö? Eikö asiakas voi ottaa itse vastuuta jos tietää hoitaneensa silmälääkärin kanssa silmät kuntoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802