Moi,
tarviin kauheesti tietoa ja neuvoja ja nopeestikin!!:S
Täytän 1kk päästä 18v, ja silloin mun on ihan PAKKO muuttaa pois kotoa, koska meitä on 7henkilöä yhdessä asunnossa jossa on 4h kk. En pysty keskittyy kouluu, koska ei ole työrauhaa. Vanhemmilla on hyvät tulot, mutta ne kaikki menee veloihin. 18- vuotiaana mun pitää muuttaa pois kotoa ja haluisin tietää mitä kaikkee tukea mun kuuluu saada??
Meenkö sossulle itkemään ? Kelaan ? Vai mitä teen? En oo ees löytänyt asuntoa, vaikka 1kk päästä pitäisi muuttaa. Hinnat niin hullun korkeet, millä se pitäisi maksaa ?
Kertokaa mitä voin tehdä !! Oon niin sekaisin kun en tiiä mitä tehdä!!
Kiitos kaikille etukäteen!
Tuet 18-vuotiaalle yksinasuvalle!!??
12
2667
Vastaukset
- sinulla...
työtä et tule löytämään lähes 100% varmuudella, joten ainoaksi keinoksi saattaa olla harjoitteluun työmarkkinatuella jonnekin, saat 500 euroa kuussa. muuten on aika heikkoa.
- apuaa
Kyllähän sossun on pakko maksaa mulle jotai ku kerran vanhemmat ei huolehdi musta !? Oon opiskelija ja työtön ! Ooonko väärässä?
Hei apua, enkä saa mitään asumistukee? asumislisää? Vai kattooks ne vanhempien tulot 18-vuotiaanakin? Ja jos kattoo, nii miksi ihmeessä, ku en asu kotonaa!
Anteeks ku valitan näin paljo ,mut elämä oikeesti niin sekasin!!- vaa
Meinaatko et vanhemmat on häätämässä kotoo?
Sulle vaa tiedoks et meillä 94 neliön rivarissa asuu 10 henkee ja arvaa hajoonko ite.. jatkuva yötyö itsellä joten siin on yrittämistä nukkuu kunnolla ku muut ramppaa koko ajan talossa..
Mutsi on työtön jo pitkäänki voit varmaan arvata miksköhän...Faija saa 1600-1700 bruttona..94 000€ asuntolainaa jäljellä josta 31 v jäljellä.
Sen onneks on mua kohdellu hyvin joten vippaan 300€ ku kerran asun viel vanhempien himassa.
Mitä voit yrittää on opiskelijakämppä hankkii jostain. Solu-asunto ois kaikkein paras. Ite maksoin Hoas paskasta 150€ joskus. Hinnat vaihtelee 100-500€
Sit vaa hakee opintotukee asumistukee opintolainaa. Ilman opintolainaa ei pärjää jos ei käy välillä töissä - ----
vaa kirjoitti:
Meinaatko et vanhemmat on häätämässä kotoo?
Sulle vaa tiedoks et meillä 94 neliön rivarissa asuu 10 henkee ja arvaa hajoonko ite.. jatkuva yötyö itsellä joten siin on yrittämistä nukkuu kunnolla ku muut ramppaa koko ajan talossa..
Mutsi on työtön jo pitkäänki voit varmaan arvata miksköhän...Faija saa 1600-1700 bruttona..94 000€ asuntolainaa jäljellä josta 31 v jäljellä.
Sen onneks on mua kohdellu hyvin joten vippaan 300€ ku kerran asun viel vanhempien himassa.
Mitä voit yrittää on opiskelijakämppä hankkii jostain. Solu-asunto ois kaikkein paras. Ite maksoin Hoas paskasta 150€ joskus. Hinnat vaihtelee 100-500€
Sit vaa hakee opintotukee asumistukee opintolainaa. Ilman opintolainaa ei pärjää jos ei käy välillä töissäOpiskelija ei yleensä saa asumistukea, vaan asumislisää, joka kuuluu opintotukeen. Vaikkei se tietysti estä hakemasta, mutta täysin turhaa se on, ellei sitten muuta omistuasuntoon tai yhteiseen kämppään lastensa/puolisonsa lasten kanssa.
- ---
Vanhempien tulot vaikuttavat kunnes täytät 20. Ei tässä mikään itkeminen auta.
Asumislisää voit saada Kelalta. Se kattaa maksimissaan 80% vuokrasta ja jos asuu kalliisti (vuokra yli 252€), se ei kata edes sitä.
Vanhempien tulot voivat estää kokonaan opintorahan saamisen. Jos et opiskele lukiossa, voit saada silti opintolainaa.
Yleensä ihmiset maksavat vuokran työstä saamastaan palkalla.
ps. !!!!!!!!???????????!!!!!!!!!!!!??????????????!!!!!!!!!!!- nuorille on
ollut tarpeeksi palkkatöitä, kun ainut mihin hallituskin tähtää on nuorten ilmaisharjoittelun lisääminen!!
- neiti...X
1. opintotuki
Opintorahaan vaikuttaa vanhempiesi tulot, kunnes olet 20-vuotias tai opiskelet korkeakoulussa. Asumislisää voit saada 80% vuokrasta, kuitenkin maksimissaan n.201e. Lainantakausta et saa, jos olet lukiolainen.
2. työt
3. toimeentulotuki
Sossu voi auttaa, jos saisit vain tuon asumislisän, eikä vanhemmillasi todella ole varaa auttaa sinua taloudellisesti. Etsi nyt ensin se asuntokin (esim. soluasunto, on ainakin oma huone) ja käy juttelemassa sossussa.
Yleiseen asumistukeen tai työttömyystukiin sinulla ei opiskelijana ole oikeutta.- ...
"Lainantakausta et saa, jos olet lukiolainen."
Kyllä lukiolainenkin lainatakauksen saa, jos vain on oikeutettu opintorahaan. Eli aloittajalla on mahdollisuus opintolainaan, jos vanhempien tulot eivät ole niin suuret, että veisivät koko opintorahan.
Eri juttu tietysti on, kannattaako lainaa ottaa jo toisen asteen koulutukseen.
Ja aloittajalle: Mikäli sinun nyt tosissaan on pakko muuttaa pois kotoa, onko sinulla mahdollisuutta oppilaitoksen asuntolassa asumiseen? Myös opiskelija-asuntosäätiöiden (KOAS, TOAS, HOAS, KUOPAS jne.) soluasunnoissa asuminen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin yksityisellä, jos vaan paikkakunnaltasi näitä asuntoja löytyy. Kannattaa myös selvittää, löytäisitkö mistään kämppistä jakamaan kanssasi esimerkiksi kaksion, yksiöt kun ovat suhteessa kaikkein kalleimpia asuntoja vuokramarkkinoilla. - neiti...X
... kirjoitti:
"Lainantakausta et saa, jos olet lukiolainen."
Kyllä lukiolainenkin lainatakauksen saa, jos vain on oikeutettu opintorahaan. Eli aloittajalla on mahdollisuus opintolainaan, jos vanhempien tulot eivät ole niin suuret, että veisivät koko opintorahan.
Eri juttu tietysti on, kannattaako lainaa ottaa jo toisen asteen koulutukseen.
Ja aloittajalle: Mikäli sinun nyt tosissaan on pakko muuttaa pois kotoa, onko sinulla mahdollisuutta oppilaitoksen asuntolassa asumiseen? Myös opiskelija-asuntosäätiöiden (KOAS, TOAS, HOAS, KUOPAS jne.) soluasunnoissa asuminen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin yksityisellä, jos vaan paikkakunnaltasi näitä asuntoja löytyy. Kannattaa myös selvittää, löytäisitkö mistään kämppistä jakamaan kanssasi esimerkiksi kaksion, yksiöt kun ovat suhteessa kaikkein kalleimpia asuntoja vuokramarkkinoilla.Ilmaisin itseni epäselvästi, kiitos kun tarkensit. Tarkoitin toki tuota, että lukiolainen ei voi saada lainantakausta, jos vanhempiensa tulot estävät opintorahan saannin. Uskoisin, että aloittajan tapauksessa vanhempien tulot estävät kokonaan opintorahan saamisen. Jos on varaa elättää viisi lasta ja maksaa samalla velkoja, tulot ylittänevät rajan selvästi.
- dgs
niin ja jos vanhemmillasi on oikeasti hyvät tulot(esim.pienentää/poistaa opintotuen) ,niin ei sossukaan sulle anna rahaa,koska vanhemmilla elatusvelvollisuus kunnes olet 20v..näin mulle aikanaan sanottiin.
- neiti...X
Lain mukaan vanhemmilla on elatusvelvollisuus ainoastaan 18-vuotiaaseen saakka. Sen vanhemman lapsensa osalta vanhemmat ovat velvollisia avustamaan taloudellisesti kykyjensä mukaan opiskeluun liittyvissä asioissa. Toki käytäntö on tuo, mitä sossussa on sanottu, mutta laki ei.
- :)
Kiitti kaikille näistä vastauksista/ neuvoista. Onneks ratkaisin ongelmani puhumalla isosiskolleni, joka tarjos mulle heti huoneen omasta kämpästä.
Muutan aluksi ainakin sinne vaikka se asuuki Vantaalla ja yritän sitten vaikka myöhemmin etsiä jonkun kivan työn, jonka voisin käydä koulun ohella ja ehk sit myöhemmi muuttaa oman kämppään. Ihanaa kun on isosisko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733