Miten tullaan uskoon?

Melperi1

Joku kysyi minulta toisessa ketjussa, miten ihminen saa synnit anteeksi ja Jumalan rauhan sisimpäänsä. Asia on niin tärkeä, että kopioin vastaukseni tähän omaksi avaukseksi.

"Vastaan uusi Kirjoittanut: Melperi1 / Eilen / klo 20:42
Pyhä Henki synnyttää ihmisessä synnintunnon. Jumala on istuttanut jokaiseen ihmiseen taivaskaipuun. Luotu kaipaa yhteyteen Luojansa kanssa. Tätä PH:n synnyttämää synnintunnon aikaa kutsutaan etsikkoajaksi. Etsikkoaikana ihminen vastaa Jumalan kutsuun myöntävästi tai hylkää kutsun. Jos ihminen hylkää Jumalan kutsun, niin hän alkaa pikkuhiljaa paatua, jolloin Jumalan ääni ja "kutsuhuuto" hänen sisällään heikkenee.

Jos ihminen vastaa myöntävästi Jumalan kutsuun, niin hän kääntyy sydämessään Jumalan puoleen, tunnustaa syntisyytensä, pyytää syntejään anteeksi ja ilmaisee halunsa tulla Jumalan lapseksi ja Jeesuksen seuraajaksi. Tämä tapahtuu usein uskovaisen ihmisen läsnä ollessa ja yhdessä voidaan rukoilla "untuvikon" kanssa ns. syntisen rukous.

Mutta...

Raamattu ei missään kohtaa pakota ja määrää toista uskovaista olemaan paikalla ehdottomana ja pakollisena keppihevosena. Ja tässä kohtaa vl-opetus lähtee harhapoluille. SRK ja vl-puhujat opettavat, että Pyhä Henki voi toimia vain heidän kauttaan eli nämä tyypit ALISTAVAT OPETUKSESSAAN Pyhän Hengen omaksi rengikseen. Luuletko, että ihminen voi alistaa Jumalan tai Pyhän Hengen omaksi käsikassarakseen?

Ihminen voi siis olla herätyksen tilassa Pyhän Hengen työn seurauksena ja varsinainen H-hetki = uskoontulo = uudestisyntyminen voi tapahtua - kuten olen ennenkin todennut - vaikkapa marjametsässä kannon päällä. Siihen ei tarvita ketään uskovaista pakollisena mukaan. 2 pakollisen välimiehen oppi, jota SRK ja vl-puhujat opettavat, on Raamatun vastaista HARHAOPPIA.

1.Tim. 2:

"5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa"

175

2338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko Jeesukseen Kristukseen antaa synnit anteeksi ja tuottaa sielun pelastuksen. Mitään pakollisia ihmiskeppihevosia ei tarvita. Näin Raamattu opettaa.

Joh. 3:16

"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

• !!!!!!

Jaak. 2:19
        Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat.

Jaak. 2:20
        Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

• !!!!!! kirjoitti:

Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat.

Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

lainkaan keskustella?

• puupappi

Uskomalla Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen saa synnit anteeksi.

Paavali tuo sen selkeästi esille massa uskoon tulossaan, autiolla tiellä, missä ei ollut muita ihmisiä kuin uskosta osattomia seurana. Tosin jokaisen uskoon tulo on oma tilanteensa, mutta perusasia on sama.
        Ap.t. 26:12-18

” 12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
        13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
        14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'
        15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
        17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
        18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja USKOMALLA MINUUN (JEESUKSEEN) SYNNIT ANTEEKSI ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'”

1.) Yhteys Jumalaan voidaan löytää vain totuudessa eli kaikki vilpistelijät epäonnistuvat pahemman kerran.

Kol. 1:6

"joka on tullut teidän tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona te kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon TOTUUDESSA, "

2.) Rukoilla, pyytää sydämestään armoa:

Room. 10:9-13

"9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"."

3.) Kaikesta sydämestään etsivät saavat löytää.

Jer. 29:13

"Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. "

Matt. 7:7-8

"Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. 8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."

Jokaisen on kohdallaan kilvoiteltava ahtaasta portista elämän tielle (Matt. 7:13-14), muuten "sudet lammasten vaatteissa" vie. (Matt. 7:15-)

Tässä yksi esimerkki uskoon tulosta:

http://www.youtube.com/watch?v=-nzJ_vq-RrU&feature=related

• fanisi..

kiitos!
        Olet hyvä ihminen

• Nyökkää
        Melperi1 kirjoitti:

lainkaan keskustella?

rauhanyhdistysksellä on pään nyökyttelyä.

• Tiedonjanoinen.
        !!!!!! kirjoitti:

miksi SRK ja vl-puhujat eivät usko Raamattuun vaan opettavat itse keksimiään harhaoppeja? Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

• murkkuikänen
        Tiedonjanoinen. kirjoitti:

miksi SRK ja vl-puhujat eivät usko Raamattuun vaan opettavat itse keksimiään harhaoppeja? Kiitos jo etukäteen vastauksesta.

toinen tykkää isästä ja toinen pojasta

• ::: :::
        puupappi kirjoitti:

Uskomalla Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen saa synnit anteeksi.

Paavali tuo sen selkeästi esille massa uskoon tulossaan, autiolla tiellä, missä ei ollut muita ihmisiä kuin uskosta osattomia seurana. Tosin jokaisen uskoon tulo on oma tilanteensa, mutta perusasia on sama.
        Ap.t. 26:12-18

” 12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
        13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
        14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'
        15 Niin minä sanoin: 'Kuka olet, herra?' Ja Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
        17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
        18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja USKOMALLA MINUUN (JEESUKSEEN) SYNNIT ANTEEKSI ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'”

1.) Yhteys Jumalaan voidaan löytää vain totuudessa eli kaikki vilpistelijät epäonnistuvat pahemman kerran.

Kol. 1:6

"joka on tullut teidän tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona te kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon TOTUUDESSA, "

2.) Rukoilla, pyytää sydämestään armoa:

Room. 10:9-13

"9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"."

3.) Kaikesta sydämestään etsivät saavat löytää.

Jer. 29:13

"Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. "

Matt. 7:7-8

"Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. 8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."

Jokaisen on kohdallaan kilvoiteltava ahtaasta portista elämän tielle (Matt. 7:13-14), muuten "sudet lammasten vaatteissa" vie. (Matt. 7:15-)

Tässä yksi esimerkki uskoon tulosta:

http://www.youtube.com/watch?v=-nzJ_vq-RrU&feature=related

:::::::

• että usko Kris-

tuksen sovitustyöhön pelastaa.

• Ihan varmasti

Raamatun totuus aina vl-valheet voittaa.

• tä??

Ap. t. 8:
      16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
      17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen
      ...
      19 ja sanoi: "Antakaa minullekin tuollainen valta, että kenen päälle panen käteni, se saa Pyhän Hengen."
      ...
      36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
      37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]
      38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

--ensin usko, sitten kaste

Ap. t. 9:
      5 Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
      6 Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
      ...
      12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin."

--Saa näkönä=uskon silmätä avautuvat="tulee uskoon"

17 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
      18 Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.

Ap. t. 10:
      22 Miehet vastasivat: "Pyhä enkeli on ilmestynyt sadanpäällikkö Corneliukselle, joka on hurskas ja jumalaapelkäävä mies ja hyvässä maineessa kaikkien juutalaisten keskuudessa. Enkeli käski hänen kutsua sinut kotiinsa ja kuunnella, mitä sinulla on sanottavana."
      ...
      42 Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi. [Ap. t. 2:20,21, 17:31, 24:25]
      43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." [Jer. 31:34; Miika 7:18; Sak. 13:1]
      44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.

• acimlai nen

..vaikka juuri nämä herrat eivät olisi tulleet uskoon yksinään, niin sen ei tarvitse välttämättä tarkoittaa ettei kukaan muukaan voi tulla uskoon yksinään. Tämän olen käsittänyt olevan Melperin kannan.

Oma näkemykseni asiasta on se, että toista ihmistä kyllä tarvitaan omaan pelastumiseen. Mutta huom! ei siksi että kyse olisi jonkinlaisesta vallankäytöstä, kuten vl:t naivisti asian ymmärtävät, vaan jostain aivan muusta.
        "Systeemi" on nimittäin sillä tavalla kasassa - ihan konkreettisesti - että meidän oma tiedostamaton ja toistaiseksi hoitamaton syyllisyytemme näkyy meille toisten ihmisten syntisyytenä. Ja antamalla anteeksi, lakkaamalla tuomitsemasta ketään yhtään mistään, hyväksymme sen Jumalan totuuden, että jokainen ihminen on armahdettu itsemme mukaan lukien. Niin kauan kuin näemme syntisyytemme toisissa, sitä ei ole vielä annettu Pyhän Hengen hoidettavaksi.

Eli vl:ien pitäsi miettiä keitä he sydämessään tuomitsevat ja luopua tuomitsemisesta, pikemminkin kuin esiintyä valtaa käyttävinä virkamiehinä jotka voivat antaa anteeksi toisten syntejä.

Joka ei tätä ymmärrä niin tutkikoon rukouksen kanssa, Pyhän Hengen ohjausta pyytäen, Jeesuksen opetuksia Uudesta Testamentista.

• iveta
        acimlai nen kirjoitti:

..vaikka juuri nämä herrat eivät olisi tulleet uskoon yksinään, niin sen ei tarvitse välttämättä tarkoittaa ettei kukaan muukaan voi tulla uskoon yksinään. Tämän olen käsittänyt olevan Melperin kannan.

Oma näkemykseni asiasta on se, että toista ihmistä kyllä tarvitaan omaan pelastumiseen. Mutta huom! ei siksi että kyse olisi jonkinlaisesta vallankäytöstä, kuten vl:t naivisti asian ymmärtävät, vaan jostain aivan muusta.
        "Systeemi" on nimittäin sillä tavalla kasassa - ihan konkreettisesti - että meidän oma tiedostamaton ja toistaiseksi hoitamaton syyllisyytemme näkyy meille toisten ihmisten syntisyytenä. Ja antamalla anteeksi, lakkaamalla tuomitsemasta ketään yhtään mistään, hyväksymme sen Jumalan totuuden, että jokainen ihminen on armahdettu itsemme mukaan lukien. Niin kauan kuin näemme syntisyytemme toisissa, sitä ei ole vielä annettu Pyhän Hengen hoidettavaksi.

Eli vl:ien pitäsi miettiä keitä he sydämessään tuomitsevat ja luopua tuomitsemisesta, pikemminkin kuin esiintyä valtaa käyttävinä virkamiehinä jotka voivat antaa anteeksi toisten syntejä.

Joka ei tätä ymmärrä niin tutkikoon rukouksen kanssa, Pyhän Hengen ohjausta pyytäen, Jeesuksen opetuksia Uudesta Testamentista.

aika hyvää tekstiä.

• lyyleri
        acimlai nen kirjoitti:

mielestäsi , ennen oli ennen ja nyt on nyt.. Mutta Jumalan sana on sama eilen, tänäpäivänä ja ikuisesti.

• kuuliainen,
        acimlai nen kirjoitti:

kun Jumala ensin avaa etsivälle ymmärryksen. Tämä ei vielä yksin riitä,
        vaan pitää saada kuulla omalle kohdalle armoevankeliumi.
        -- Ensin usko sitten kaste.

Aivan niin tarvitaan uskovainen ihminen, Jeesuksen seuraaja:

"näkemykseni asiasta on se, että toista ihmistä kyllä tarvitaan omaan pelastumiseen. Mutta huom! ei siksi että kyse olisi jonkinlaisesta vallankäytöstä, kuten vl:t naivisti asian ymmärtävät,"

• kuuliainen, kirjoitti:

kun Jumala ensin avaa etsivälle ymmärryksen. Tämä ei vielä yksin riitä,
        -- Ensin usko sitten kaste.

Aivan niin tarvitaan uskovainen ihminen, Jeesuksen seuraaja:

"näkemykseni asiasta on se, että toista ihmistä kyllä tarvitaan omaan pelastumiseen. Mutta huom! ei siksi että kyse olisi jonkinlaisesta vallankäytöstä, kuten vl:t naivisti asian ymmärtävät,"

"Tämä ei vielä yksin riitä,

Aivan niin tarvitaan uskovainen ihminen, Jeesuksen seuraaja"

vl-POTASKAA tuli jälleen tuutin täydeltä.

• acimlai n e n
        lyyleri kirjoitti:

mielestäsi , ennen oli ennen ja nyt on nyt.. Mutta Jumalan sana on sama eilen, tänäpäivänä ja ikuisesti.

..viestistäsi. Selittäisitkö perusteellisemmin.

• puupappi

Mutta eivät olleet täyttyneet Pyhällä Hegellä, mikä lienee täysin käsittätön asia vl:lle?

Ananias kutsui Paavalia "veljeni" ja hän ei julistanut enää evankeliumia tai syntejä anteeksi vain laski kätensä, että Paavali saisi näkönsä ja täyttyisi Pyhällä Hengellä. Sama tilanne oli Samariassa Ap.t. 8 luvaussa.

http://www.youtube.com/watch?v=QdeMw4iGqlk

http://www.youtube.com/watch?v=Pe4c30rgU7I&feature=related

Ap.t 19:1-7

Kertoo, kun Paavali tapasi opetuslapsia Efesossa ja joiden opetus oli hyvin puutteellista, mutta olivat silti puhtaasi uskossa. Paavali kastoi ja selvitti Pyhän Hengen kasteen ja nämä miehet ( eikä vaimoja tai lapia kastettu) kastettiin ja sen jälkeen Paavali rukoili heidän puolestaan, niin he täyttyivät Pyhällä Hengellä ja puhuivat kielillä sekä ennustivat.

Ap.t. 19:1-7

"1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
        2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
        3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
        4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
        5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
        7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä."

• etsivä-xx

Kun on kyse ev. lut. kirkon kastetusta ihmisestä.
        Kun hän sitten tulee vanhoillislestadiolaiseen uskoon, minkä mallin mukaan hän tulee uskoon?
        Häntähän ei olla uudelleen kastamassa. Vanhoillislestadiolaisille kansankirkon kaste on pätevä.
        Päteekö tuhlaajapoikavertaus (kasteen armoon?)?
        Vai mikä kaikista niistä kertomuksista, joissa tullaan uskoon?
        Niissä muissa kertomuksissa on sanan kuulosta tullut usko, jos olen ymmärtänyt oikein. Mutta kun ihminen on kastettu on kaste on kuitenkin ollut ennen kuin on kuullut vl henkilön evankeliumia.

Lapsi syntyy uskovana. Sitten kastetaan. Onko Pyhä Henki silloin?
        Mihin tehdään parannusta. Pakanuuteen vai kasteeseen?
        Onko tuhlaajapoika vai pakana?

Onko tulkintaa tästä?

• Huh huh

vl-pelle olet sinäkin.

• Resepti
        lyyleri kirjoitti:

suomentaa kommenttisi vai vienkö apteekkiin?

• lyyleri
        acimlai n e n kirjoitti:

tarkoitit, ettäRaamatun ihmisille vanhurskauttaminen tapahtuu eri lailla kuin meille tämän päivän ihmisille...että silloin oli joku, joka paransi tai saarnasi synnit anteeksi.., mutta tänä päivänä suoraan Jumalalta huokaamalla.. Näin luulen sinun uskovan..Jumalan sana on muuttumaton , ja ihminen vanhurskautetaan aina samalla tavalla..näin uskon.

• ymmärtää
        acimlai n e n kirjoitti:

vain toinen veeällä. Ei kukaan normaali ihminen.

• Näin on
        ymmärtää kirjoitti:

vain toinen veeällä. Ei kukaan normaali ihminen.

valehtelija ymmärtää toista valehtelijaa.

• Oulun poika

että Jumala ei ilman vl:N apua pysty antamaa syntejä anteeksi ja pelastamaan ihmsisielua?

Luuletko?

• Vastaan sivusta
        Oulun poika kirjoitti:

että Jumala ei ilman vl:N apua pysty antamaa syntejä anteeksi ja pelastamaan ihmsisielua?

Luuletko?

se luulee.

• kilperi
        Melperi1 kirjoitti:

"Tämä ei vielä yksin riitä,

Aivan niin tarvitaan uskovainen ihminen, Jeesuksen seuraaja"

vl-POTASKAA tuli jälleen tuutin täydeltä.

pötäskaa kovasti tuutin täödeltä

• muuttuvat.
        lyyleri kirjoitti:

Mutta taivaspaikan pitääkseen täytyy omantunnon muuttua. SRK:lla on avainten valta.

• ratsumies...
        kilperi kirjoitti:

pötäskaa kovasti tuutin täödeltä

elämä on, se vaan ON!

• Tässä meillä on varsinainen Vl apostoli.

Tunnen kymmeniä, ehkä satoja ihmisiä, jotka ovat löytäneet totuuden , Jeesuksen yksi, mutta läsnä on ollut Raamattu ja Pyhä Henki.

He ovat kristittyjä, pelastettuja, mutta en tiedä yhtään, KUKA OLISI TULLUT LELSTADIOLISEKSI, yksin.

Syy on selvä, SRK on ihmisten tekemä lahko, Jeesus on Jumala.

Puhut Pyhästä Hengestä. Miten määrittelet Hengen Voitelun, onko sinulla yhtään armolahjaa, ei varmaan, koska ei ole henkeäkään. Olet paljailla.

Ap. t. 8:
        16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. [Ap. t. 19:2]
        17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen
        ...
        19 ja sanoi: "Antakaa minullekin tuollainen valta, että kenen päälle panen käteni, se saa Pyhän Hengen."*****

Etkö tajua, että tässä ei ole mikään Pyhän hengen lähettäminen, vaan SIUNUS, jonka Henki hyväksyy.

Ap. t. 9:
        5 Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        6 Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
        ...
        12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin."

--Saa näkönä=uskon silmätä avautuvat="tulee uskoon" * Jos luet Apt; loppuun, siellä kerrotaan, että Anainaksella oli VAIN tehtävä palauttaa Hänelle näkönsä.

Mutta olennaisin jäi auki, milloin Paavali tuli uskoon? – HÄN TULI SIELLÄ TEILLÄ, KUN JEESUS PUHUI HÄNELLE, YKSIN, ei yhtään ihmistä kuullut tätä tapahtumaa.

• nään

ei voi kukaan tulla . uskoon,, vaan uskomaan pääsee kun jumalan valtakunnasta saarnaataan anteeksi annon evalnkeliumi,,,synnin annetaan anteeksi, älä melperi opeta väärää oppia ,,ja älä puhu semmosta josta et tiedä,,

• kirjoittelet palstalle!

• oletk
        Melperi1 kirjoitti:

kirjoittelet palstalle!

sitä mieltä, mutta sun mielipiteet täällä on jo kuultu,, ei voi muuta kuin rukoilla sininkin puolestasi,, että saisit parannuksen armon sinäkin , ennen kuin on liian myöhästä. nyt on vielö armon ovi tänään vielä avoinna huomenna jo saatat olla kuolon kylmän laudalla,,,,,,

• kirjoitettu on
        Melperi1 kirjoitti:

kirjoittelet palstalle!

Matt. 6:33
        Vaan ETSIKÄÄT ENSIN JUMALAN VALTAKUNTAA ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan.

1. Tess. 1:6
        Ja te olette MEITÄ JA HERRAA seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan,

Hepr. 10:25
        Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niinkuin muutamain tapa on, vaan neuvokaat teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.

1. Tim. 3:15
        Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

• palstalle
        oletk kirjoitti:

sitä mieltä, mutta sun mielipiteet täällä on jo kuultu,, ei voi muuta kuin rukoilla sininkin puolestasi,, että saisit parannuksen armon sinäkin , ennen kuin on liian myöhästä. nyt on vielö armon ovi tänään vielä avoinna huomenna jo saatat olla kuolon kylmän laudalla,,,,,,

vl-harhaoppia. Mutta siihenhän sinut on aivopesty.

• iankaikkisesti

Ap. t. 10:43
        Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." [Jer. 31:34; Miika 7:18; Sak. 13:1]

Ap. t. 13:38
        (13:38-39) Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,

• iankaikkisesti kirjoitti:

Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." [Jer. 31:34; Miika 7:18; Sak. 13:1]

(13:38-39) Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,

Pyhä Raamattu.

Mutta se oppi ei kelpaa SRK:lle, vl-puhujille eikä heidän harhaoppeihinsa uskoville.

• näin.
        Melperi1 kirjoitti:

Pyhä Raamattu.

Mutta se oppi ei kelpaa SRK:lle, vl-puhujille eikä heidän harhaoppeihinsa uskoville.

Ap. t. 15:Ap. t. 15:7
        Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden KUULLA MINUN SUUSTANI EVANKELIUMIN JA TULLA USKOON.

Room. 1:17
        Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy USKOSTA USKOON. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää." [Hab. 2:4; Gal. 3:11; Hepr. 10:38]

Uskon vaikutuksia:
        Ap. t. 19:18
        Monet uskoon tulleet kävivät avoimesti tunnustamassa, mitä kaikkea olivat tehneet,

Room. 10:14
        Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?
        Room. 10:17
        Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.

• iveta

voi tulla uskoon. Ei kukaan ole niin väittänytkään. Vaikka meillä jumalan valtakunnasta saarnataan ihanaa anteeksiannon evankeliumia, emme saa itsekkäästi tai toisia tuomiten sanoa, ettei muuallakin saarnata anteeksiannon evankeliumia ja vielä vilpittömästi ja ehkä vielä paremmin.

• kirjoitettu on kirjoitti:

Vaan ETSIKÄÄT ENSIN JUMALAN VALTAKUNTAA ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan.

Ja te olette MEITÄ JA HERRAA seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan,

Ei antain ylön yhteistä seurakuntaa, niinkuin muutamain tapa on, vaan neuvokaat teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.

Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.

"Matt. 6:33
        Vaan ETSIKÄÄT ENSIN JUMALAN VALTAKUNTAA ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan."

Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa = etsikää Kristuksen sisäistä tuntemista = etsikää Kristus sydämeenne.

Eihän tuolla ilmaisulla hyvänen aika tietenkään tarkoiteta, että pitää etsiä jonkun pienen maan pientä herätysliikettä. Tuollainen opetus on täysin sekopäistä opetusta.

• iveta
        Melperi1 kirjoitti:

Vaan ETSIKÄÄT ENSIN JUMALAN VALTAKUNTAA ja hänen vanhurskauttansa, ja niin kaikki nämät teille annetaan."

Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa = etsikää Kristuksen sisäistä tuntemista = etsikää Kristus sydämeenne.

Eihän tuolla ilmaisulla hyvänen aika tietenkään tarkoiteta, että pitää etsiä jonkun pienen maan pientä herätysliikettä. Tuollainen opetus on täysin sekopäistä opetusta.

olet Melperi. Siunausta!

• Aamenen sanoja
        Melperi1 kirjoitti:

Noin.

• pitää
        Melperi1 kirjoitti:

"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa = etsikää Kristuksen sisäistä tuntemista = etsikää Kristus sydämeenne."

omaa kehitellä, kun ei kelpaa Jumalan valtakunnasta saarnattu evankeliumi.

Saarnasiko Jeesus tai apostolit, että "Kristuksen sisäinen tunteminen lähestyy, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi"?

Kun Jeesus lähetti opetuslapsiaan kaksin ja kaksin kaupunkeihin, hän käski heidän saarnata Jumalan valtakunnan lähestymisestä.

Luuk 10:
        8. Mutta kuhunka kaupunkiin te tulette sisälle, ja he teitä ottavat vastaan, niin syökäät mitä teidän eteenne pannaan,
        9. Ja parantakaat sairaita, joita siinä on, ja sanokaat heille: Jumalan valtakunta on teitä lähestynyt.
        10. Mutta kuhunka kaupunkiin te tulette sisälle, ja ei he teitä ota vastaan, niin menkäät ulos sen kaduille, ja sanokaat:
        11. Tomunkin, joka teidän kaupungistanne tarttui meihin, me pudistamme teille: kuitenkin se tietäkäät, että Jumalan valtakunta oli teitä lähestynyt.

Jeesus edellä sanoo, että siellä missä on Jumalan lapsia, siellä on Jumalan valtakunta. Pitää löytää Kristuksen omat, jos aikoo löytää Jumalan valtakunnan. Mistään muualta se ei löydy.

• Illan teema
        pitää kirjoitti:

"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa = etsikää Kristuksen sisäistä tuntemista = etsikää Kristus sydämeenne."

Saarnasiko Jeesus tai apostolit, että "Kristuksen sisäinen tunteminen lähestyy, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi"?

Kun Jeesus lähetti opetuslapsiaan kaksin ja kaksin kaupunkeihin, hän käski heidän saarnata Jumalan valtakunnan lähestymisestä.

Luuk 10:
        8. Mutta kuhunka kaupunkiin te tulette sisälle, ja he teitä ottavat vastaan, niin syökäät mitä teidän eteenne pannaan,
        9. Ja parantakaat sairaita, joita siinä on, ja sanokaat heille: Jumalan valtakunta on teitä lähestynyt.
        10. Mutta kuhunka kaupunkiin te tulette sisälle, ja ei he teitä ota vastaan, niin menkäät ulos sen kaduille, ja sanokaat:
        11. Tomunkin, joka teidän kaupungistanne tarttui meihin, me pudistamme teille: kuitenkin se tietäkäät, että Jumalan valtakunta oli teitä lähestynyt.

Jeesus edellä sanoo, että siellä missä on Jumalan lapsia, siellä on Jumalan valtakunta. Pitää löytää Kristuksen omat, jos aikoo löytää Jumalan valtakunnan. Mistään muualta se ei löydy.

vl-herätysliike on Jumalan valtakunta = täyttä vl-paskaa!

• Vähän riippuu
        pitää kirjoitti:

Luuk 10:

**kun ei kelpaa Jumalan valtakunnasta saarnattu evankeliumi.**

saarnattu evankeliumi toki kelpaa. Mutta valheen valtakunnasta eli vl-herätysliikkeestä saarnattu evankeliumi ei kelpaa.

• Älä etsi väärää
        kirjoitettu on kirjoitti:

**Vaan ETSIKÄÄT ENSIN JUMALAN VALTAKUNTAA**

että tämä tarkoittaa Raamatun vastaisia valheoppeja opettavaa vl-herätysliikettä? Jos luulet, niin olet täysin metsässä.

• kuuliainen,
        iankaikkisesti kirjoitti:

"Ap. t. 13:38
        (13:38-39) Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,"

Ja kuka tuon armahtavan evankeliumin saa sitten yhä uudestaan ja uudestaan julistaa?
        Vastaus: USKOVAINEN ihminen (vanhurskas)!

• Arka kysymys
        kuuliainen, kirjoitti:

(13:38-39) Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,"

Ja kuka tuon armahtavan evankeliumin saa sitten yhä uudestaan ja uudestaan julistaa?

vl-roskaan?

• kuuliainen,
        Arka kysymys kirjoitti:

vl-roskaan?

En kuitenkaan siihen roskaan! Vl-seurakunnissa julistetaan edelleen Jumalan sanan mukaista täydellistä armoevenkeliumia. Sieltä minä olen sielun rauhan saanut. Opissa ja näkemyksissä olisi kuitenkin korjattavaa, niinkuin olen tänne aiemmin asiaa kritisoinutkin.

• missä se
        Vähän riippuu kirjoitti:

saarnattu evankeliumi toki kelpaa. Mutta valheen valtakunnasta eli vl-herätysliikkeestä saarnattu evankeliumi ei kelpaa.

Jumalan valtakunta on, että etsivä sen voisi löytää?

• yhtään mitään

• yhtään mitään kirjoitti:

0-tieto Melperiltä. Tuolla tiedolla ei löydä kukaan Jumalan valtakuntaa.

""Matt. 6:33
        Vaan ETSIKÄÄT ENSIN JUMALAN VALTAKUNTAA..."

Eihän tuolla ilmaisulla hyvänen aika tietenkään tarkoiteta, että pitää etsiä jonkun pienen maan pientä herätysliikettä. Tuollainen opetus on täysin sekopäistä opetusta."

• Selkeät merkit
        yhtään mitään kirjoitti:

0-tieto Melperiltä. Tuolla tiedolla ei löydä kukaan Jumalan valtakuntaa.

löytää, kun katsoo minkä talon pihalta nousee taivaalle suuret savupilvet. Siellä ei ole intiaaneja koolla vaan vl-jumalanvaltakunnan jäsenet ovat väliaikatupakilla.

• pitää
        Selkeät merkit kirjoitti:

löytää, kun katsoo minkä talon pihalta nousee taivaalle suuret savupilvet. Siellä ei ole intiaaneja koolla vaan vl-jumalanvaltakunnan jäsenet ovat väliaikatupakilla.

vl-seuroissa tauko, jotta nikotiinin orjat pääsevät savuille. Se on mukamas kahvitauko, mutta se on oikeasti tupakkatauko.

• Puhujaveli

kun veli kertoi osoitteen.

• Oululainen.

ihmetellyt, että onko Ouluun perustettu intiaanireservaatti, mutta se onkin näköjään vanhoillislestadiolaisten kirkko.

• Istuva Härkä
        Oululainen. kirjoitti:

ihmetellyt, että onko Ouluun perustettu intiaanireservaatti, mutta se onkin näköjään vanhoillislestadiolaisten kirkko.

vanhoillislestadiolaiset eräänlaisia elämäntapaintiaaneja ovat. Savumerkkejä lähetetään tiuhaan koko ajan sekä perheen sisällä että toisille veeällille.

• Vahvistus
        Älä etsi väärää kirjoitti:

**Vaan ETSIKÄÄT ENSIN JUMALAN VALTAKUNTAA**

että tämä tarkoittaa Raamatun vastaisia valheoppeja opettavaa vl-herätysliikettä? Jos luulet, niin olet täysin metsässä.

SRK ja vl-puhujat. Suurin osa veeällistä uskoo tuohon älyvapaaseen opetukseen.

• Kumpi?
        kuuliainen, kirjoitti:

En kuitenkaan siihen roskaan! Vl-seurakunnissa julistetaan edelleen Jumalan sanan mukaista täydellistä armoevenkeliumia. Sieltä minä olen sielun rauhan saanut. Opissa ja näkemyksissä olisi kuitenkin korjattavaa, niinkuin olen tänne aiemmin asiaa kritisoinutkin.

**Vl-seurakunnissa julistetaan edelleen Jumalan sanan mukaista täydellistä armoevenkeliumia.**

vl-opetusta ja Raamattua vai valehteletko tahallasi?

• veikkaan.
        Kumpi? kirjoitti:

**Vl-seurakunnissa julistetaan edelleen Jumalan sanan mukaista täydellistä armoevenkeliumia.**

vl-opetusta ja Raamattua vai valehteletko tahallasi?

valehtelua.

• Heh
        kuuliainen, kirjoitti:

varsinainen vitsiniekka olet.

• kuuliainen,
        veikkaan. kirjoitti:

valehtelua.

Miksi valehtelisin? Jos vl-oppia tarkastelee Raamatun valossa, niin onko se mielestäsi epäuskoa? Minä kaipaan perusteluja...

• Älä esitä
        kuuliainen, kirjoitti:

Miksi valehtelisin? Jos vl-oppia tarkastelee Raamatun valossa, niin onko se mielestäsi epäuskoa? Minä kaipaan perusteluja...

vl-harhaopit tunnet.

• kirjoitella

palstalle tuollaista sontaa?!

• kuuliainen, kirjoitti:

Vanhoillislestadiolainen herätysliike opettaa mm. seuraavia HARHAOPPEJA:

1. Vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.

Missään kohden Raamattua ei mainita, että joskus elävä usko rajautuu yksinomaan yhden pienen herätysliikkeen sisälle. Jeesus antoi lähetyskäskyssä kehotuksen julistaa evankeliumia kaikille kansoille. Tätä kehotusta noudatetaan koko ajan ja ihmisiä tulee uskoon kaikkialla maailmassa.

Kyseessä on vl-herätysliikkeen HARHAOPPI.

2. Vain vanhoillislestadiolaisilla on Pyhä Henki.

Ei mitään perustetta tällaiselle opetukselle. Kytkeytyy kohtaan 1.

3. Vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta.

Jumalan valtakunta maan päällä muodostuu kaikista elävässä uskossa olevista ja Kristuksen verellä pestyistä henkilöistä ympäri maailmaa. Tämän joukon päänä on Jeesus Kristus. Jeesus itse sanoi, että älkää uskoko, jos joku sanoo, että Jumalan valtakunta on vain “täällä“.

4. Jumala ei kykene pelastamaan syntistä ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua.

Tottakai Jumala pystyy pelastamaan ihmissielun. On suurta röyhkeyttä opettaa, että kaikkivaltias ja kaiken luonut Jumala ei pysty tähän. Mihin Jumala ei pysty ilman ihmisen apua?

5. Jumala ei pysty yksin antamaan syntejä anteeksi. Aina on oltava mukana vanhoillislestadiolainen.

Samaa röyhkeyttä tässä opissa kuin edellisessäkin. Jeesus opettaa Isä meidän -rukouksessa anomaan syntejä anteeksi suoraan Jumalalta. Raamatun mukainen perusoppi on, että USKO JEESUKSEEN sisältää sekä syntien anteeksiannon että sielun pelastuksen.

6. Ehkäisy on syntiä.
        Missään kohden Raamattua ehkäisyä ei nimetä synniksi. Vl-saarnaajat ja vastaavat yrittävät epätoivoisesti käyttää tässä harhaopissa mm. kohtia: "Älä tapa", "Täyttäkää maa" jne. Nämä eivät mitkään liity ehkäisyyn eivätkä kiellä sitä.

=========================
        Kaikki mainitut HARHAOPIT perustuvat SRK:n ja vl-saarnaajien itsekkyyteen. nöyrtymättömyyteen Jumalan edessä, omavanhurskauteen ja hengelliseen korskaan. Heillä on halu syrjäyttää Jumala omalta paikaltaan ja sijoittaa itsensä sille paikalle. Vrt. sielun pelastus ja syntien anteeksi antaminen.

Kuinka kauan Jumala katselee tätä puuttumatta asiaan? Sitä minä en tiedä. Jumala yksin sen tietää.

PS. Lestadiolaisuuden perustaja Lars Levi Laestadius ei opettanut "vain me" -HARHAOPPIA. Sen ovat Oulun veijarit keksineet päissään hänen kuolemansa jälkeen. Tämä tieto perustuu väitöskirjatutkimukseen."

• tuota.
        kirjoitella kirjoitti:

palstalle tuollaista sontaa?!

lainkaan tuskaa kirjoittaa pelkkää valhetta palstalle.

• antaa
        näin. kirjoitti:

Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden KUULLA MINUN SUUSTANI EVANKELIUMIN JA TULLA USKOON.

Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy USKOSTA USKOON. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää." [Hab. 2:4; Gal. 3:11; Hepr. 10:38]

Uskon vaikutuksia:
        Monet uskoon tulleet kävivät avoimesti tunnustamassa, mitä kaikkea olivat tehneet,

Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista?

synnit anteeksi ja synnyttää elävän uskon. Ei tarvita vl-välimiestä eikä SRK:n valheoppeja.

• Okra
        näin. kirjoitti:

Uskon vaikutuksia:

On tärkeää muistaa, että tuohon aikaan ihmiset olivat lukutaidottomia, joten ainoa tapa tutustua Raamattuun ja Jeesuksen opetukseen oli kokoontua yhteen kuuntelemaan henkilöä, joka osasi lukea tai oli ollut henkilökohtaisesti läsnä tapahtumissa.

Vain sokeilla usko syntyy ainoastaan kuuloaistin kautta.

Jokainen uskovainen on Jumalan valtakunnassa.

• VL = valheen valtakunta
        Okra kirjoitti:

On tärkeää muistaa, että tuohon aikaan ihmiset olivat lukutaidottomia, joten ainoa tapa tutustua Raamattuun ja Jeesuksen opetukseen oli kokoontua yhteen kuuntelemaan henkilöä, joka osasi lukea tai oli ollut henkilökohtaisesti läsnä tapahtumissa.

Vain sokeilla usko syntyy ainoastaan kuuloaistin kautta.

Jokainen uskovainen on Jumalan valtakunnassa.

**Jokainen uskovainen on Jumalan valtakunnassa.**

Sen sijaan SRK ja vl-puhujat opettavat törkeää valhetta, että pelkkä vl-herätysliike on Jumalan valtakunta.

• saarnattu
        pitää kirjoitti:

Luuk 10:

evankeliumi kelpaa. Mutta ei tupakalle haisevasta vl-herätysliikkeestä saarnattu valhe-evankeliumi.

• No huh huh!
        Melperi1 kirjoitti:

Vanhoillislestadiolainen herätysliike opettaa mm. seuraavia HARHAOPPEJA:

1. Vain vanhoillislestadiolaiset ovat ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.

Missään kohden Raamattua ei mainita, että joskus elävä usko rajautuu yksinomaan yhden pienen herätysliikkeen sisälle. Jeesus antoi lähetyskäskyssä kehotuksen julistaa evankeliumia kaikille kansoille. Tätä kehotusta noudatetaan koko ajan ja ihmisiä tulee uskoon kaikkialla maailmassa.

2. Vain vanhoillislestadiolaisilla on Pyhä Henki.

Ei mitään perustetta tällaiselle opetukselle. Kytkeytyy kohtaan 1.

3. Vain vanhoillislestadiolaisuus = Jumalan valtakunta.

Jumalan valtakunta maan päällä muodostuu kaikista elävässä uskossa olevista ja Kristuksen verellä pestyistä henkilöistä ympäri maailmaa. Tämän joukon päänä on Jeesus Kristus. Jeesus itse sanoi, että älkää uskoko, jos joku sanoo, että Jumalan valtakunta on vain “täällä“.

4. Jumala ei kykene pelastamaan syntistä ihmistä ilman vanhoillislestadiolaisen apua.

Tottakai Jumala pystyy pelastamaan ihmissielun. On suurta röyhkeyttä opettaa, että kaikkivaltias ja kaiken luonut Jumala ei pysty tähän. Mihin Jumala ei pysty ilman ihmisen apua?

5. Jumala ei pysty yksin antamaan syntejä anteeksi. Aina on oltava mukana vanhoillislestadiolainen.

Samaa röyhkeyttä tässä opissa kuin edellisessäkin. Jeesus opettaa Isä meidän -rukouksessa anomaan syntejä anteeksi suoraan Jumalalta. Raamatun mukainen perusoppi on, että USKO JEESUKSEEN sisältää sekä syntien anteeksiannon että sielun pelastuksen.

6. Ehkäisy on syntiä.
        Missään kohden Raamattua ehkäisyä ei nimetä synniksi. Vl-saarnaajat ja vastaavat yrittävät epätoivoisesti käyttää tässä harhaopissa mm. kohtia: "Älä tapa", "Täyttäkää maa" jne. Nämä eivät mitkään liity ehkäisyyn eivätkä kiellä sitä.

=========================
        Kaikki mainitut HARHAOPIT perustuvat SRK:n ja vl-saarnaajien itsekkyyteen. nöyrtymättömyyteen Jumalan edessä, omavanhurskauteen ja hengelliseen korskaan. Heillä on halu syrjäyttää Jumala omalta paikaltaan ja sijoittaa itsensä sille paikalle. Vrt. sielun pelastus ja syntien anteeksi antaminen.

Kuinka kauan Jumala katselee tätä puuttumatta asiaan? Sitä minä en tiedä. Jumala yksin sen tietää.

PS. Lestadiolaisuuden perustaja Lars Levi Laestadius ei opettanut "vain me" -HARHAOPPIA. Sen ovat Oulun veijarit keksineet päissään hänen kuolemansa jälkeen. Tämä tieto perustuu väitöskirjatutkimukseen."

lahko!

• ole.
        No huh huh! kirjoitti:

lahko!

ensimmäinen ihmettelijä.

• Selvästi
        kuuliainen, kirjoitti:

= vl-pelle

• superilainen...
        Istuva Härkä kirjoitti:

vanhoillislestadiolaiset eräänlaisia elämäntapaintiaaneja ovat. Savumerkkejä lähetetään tiuhaan koko ajan sekä perheen sisällä että toisille veeällille.

puuttuu vaan ivetan( vai mikä se oli) kehut, sun rakkaudelliselle kommentille.(ihmeen valikoiva sen ärähtely on, :)))))))))

• Kauhistelija
        ole. kirjoitti:

ensimmäinen ihmettelijä.

kauhistelee törkeitä vl-valheoppeja.

• enemmän
        Kauhistelija kirjoitti:

kauhistelee törkeitä vl-valheoppeja.

totta olisi voinut kirjoittaa.

• syvälle ylpeyteensä!

Miten sellainen, joka tekee työtä siellä tuhlaajapojan isonveljen pelloilla, voi neuvoa toiselle uskoon tulemisen?

Ota omanvarhuskauden lippalakki pois päästäsi ja aja amisviikset pois. Katso peiliin ja hämmästyt.

Kaikenlaista omaa SONTAA tänne kirjoitetaankin!

• ihmeessä

**Kaikenlaista omaa SONTAA tänne kirjoitetaankin!**

kirjoitit??

• Se on omavanhurskas, joka uskoo, luottaa ja panee toivonsa Kristukseen.

Se ei ole omavanhurskas, joka uskoo, luottaa ja panee toivonsa SRK:hon.

Haluatko sinä tämän viestin lukija olla oheisen määritelmän ja vl-opetuksen mukaan 1) omavanhurskas vai 2) ei-omavanhurskas?

• paristi läpi
        Melperi1 kirjoitti:

Se on omavanhurskas, joka uskoo, luottaa ja panee toivonsa Kristukseen.

Se ei ole omavanhurskas, joka uskoo, luottaa ja panee toivonsa SRK:hon.

Haluatko sinä tämän viestin lukija olla oheisen määritelmän ja vl-opetuksen mukaan 1) omavanhurskas vai 2) ei-omavanhurskas?

Kirjoitit:
        "Se on omavanhurskas, joka uskoo, luottaa ja panee toivonsa Kristukseen."

Näinkö todella ajattelet?????

• iveta
        paristi läpi kirjoitti:

Kirjoitit:
        "Se on omavanhurskas, joka uskoo, luottaa ja panee toivonsa Kristukseen."

Näinkö todella ajattelet?????

Melperi kirjoitti: Vl:n opetus: "Se on omavanhurskas, joka uskoo, luottaa ja panee toivonsa Kristukseen." Uskoisin, että hän itse ei näin ajattele.

• tuo

Raamatun totuus näyttää olevan kova pala.

• sortuu

tuollaiseen.

• puplisfaani
        sortuu kirjoitti:

tuollaiseen.

... väitä että vl:t kirjoittaa aina asiaa, varsinkaan kun näyttää siltä etteivät juuri enää tänne edes kirjoita ollenkaan. En yhtään ihmette

• Pyhän Hengen

työnä uskovaisen ihmisen julistaman evankeliumin kautta. Uskovaiset ovat Jumalan sanan kylväjiä, Jumala itse antaa kasvun. Vain osa kylvetyistä Jumalan sanan siemenistä osuu hyvään maaperään. Uudestisyntyminen tapahtuu elävästä Jumalan sanasta, joka iankaikkisesti pysyy. Se on se sana, joka on SAARNATTU uskovaisten keskuudessa.

1. Piet. 1:23 Niinkuin ne, jotka jälleen syntyneet ovat, ei katoovaisesta, vaan katoomattomasta siemenestä, ELÄVÄSTÄ JUMALAN SANASTA, joka ijankaikkisesti pysyy.
      24 Sillä kaikki liha on niinkuin ruoho ja kaikki ihmisen kunnia niinkuin ruohon kukkanen. Ruoho on kuivunut, ja sen kukkanen lakastunut;
      25 Mutta Herran sana pysyy ijankaikkisesti, ja se on se sana, joka teidän seassanne SAARNATTU on.

• Heikkoa tasoa

Kun tarvii apuun ihmisen

• Okra

Suusta-suuhun-sana vääristyy, Vain kirjoitettu sana on pysyvä. Raamatusta voi tarkistaa puhuuko puhuja omiaan.

• etsivä-xx

Miksi ihmeessä tämäkin ketju on täynnä Raamatun lauseita, puolesta ja vastaan.
      Todellisuus silloin, kun saarnattiin alkuseurakunnan aikana pakanoille, oli erilainen kun nyt, kun eletään maassa, missä vieläkin pyöresäti 80 % kansasta kuuluu johonkin kristilliseen kirkkoon, enemmistö ev. lut. kanstankirkkoomme. Raamattu on sama joka paikassa. Sitä luetaan viikosta viikkoon. Ääneen luettua sanaa kuulee paljon runsaampi joukko noin 5 miljoonaisesta kansasta kuin vanh. lestadiolaista seurapuhetta. Syntymästään liikeeseen kuuluvista ei tässä vl vastauksissa ole kysymys. Kysymys oikeasti kuuluu, miten ei liikeeseen syntyneet vaan siihen liittyneet ovat saaneet omakohtaisen uskon vaikka tässä tapauksessa vl mukaisen uskon. Onko sitä edeltänyt Raamatun kuuleminen esimerkiksi luterialaisessa kirkossamme jumalanpalveluksessa. Onko se sitten herättänyt kiinnostuksen vertaamaan, mikä ero on kirkossa kuulluilla saarnoilla verrattuna vaikka netissä kuultavaan seurapuheeseen.

Tässä mielessä enemmän merkitystä on nyt merkitystä sillä kuvauksella, miten liikkeeseen liittyneet ovat siihen tulleet liittyneiksi, kuin vanhoilla seurapuheilla hoviherroista tai sotapäälliköistä tai Paavalistakaan.

• xxxoooxxx

Luepa uusimmasta Päivämiehestä, siellä on juttu nuoresta miehestä, joka PM:n sanoja lainatakseni "löysi viime talvena Jumalan valtakunnan". Siinä yksi tällainen kuvaus.

• ???
        xxxoooxxx kirjoitti:

Luepa uusimmasta Päivämiehestä, siellä on juttu nuoresta miehestä, joka PM:n sanoja lainatakseni "löysi viime talvena Jumalan valtakunnan". Siinä yksi tällainen kuvaus.

helluntaiseurakuntaan?

• vl
        ??? kirjoitti:

helluntaiseurakuntaan?

liittynyt, miten ihmeessä siitä olisi muka kirjoitettu vanhoillislestadiolaisten päivämiehessä?

• Oikea JV vai vl-JV?
        xxxoooxxx kirjoitti:

**joka PM:n sanoja lainatakseni "löysi viime talvena Jumalan valtakunnan".**

tuo "Jumalan valtakunta" tarkoittaa vl-herätysliikettä, niin henkilö on todella säälittävässä asemassa. :((

• vl-

Käytät korviin särähtävää lausetta uskoon tuleminen. Sitä käyttää vapaat uskonlahkot, ei vanh.lestadiolaiset.

Meillä tehdään parannus ja tullaan siis käsittämään parannuksen armo. Lisäksi meillä tullaan Jumalan valtakuntaan ja Jumalan lasten joukkoon.
      Uskoon ei "tulla" tosta noin, vaan siihen vaaditaan kuulevat korvat sekä elävä Jumalan lasten seurakunta.

• laisuushan

on orjuuttava uskonlahko erotuksena vapaista lahkoista

• Peksujeff

Ap. t. 13:8

Mutta tuo tietäjä -- sitä hänen toinen nimensä Elymas tarkoittaa -- vastusti heitä ja yritti estää käskynhaltijaa tulemasta uskoon.

Ap. t. 13:48

Tämän kuullessaan pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa, ja kaikki ne, jotka oli säädetty iankaikkiseen elämään, tulivat uskoon. [Room. 8:29,30]

Ap. t. 14:1

Ikonionissa Paavali ja Barnabas menivät samalla tavoin juutalaisten synagogaan puhumaan, ja heidän puheensa johdosta suuri joukko juutalaisia ja kreikkalaisia tuli uskoon. [Ap. t. 11:21]

Ap. t. 15:5

Silloin eräät uskoon tulleet fariseukset puuttuivat asiaan ja sanoivat, että kääntyneet pakanat oli ympärileikattava ja velvoitettava noudattamaan Mooseksen lakia.

Ap. t. 15:7

Kun väittelyä oli kestänyt pitkään, Pietari nousi puhumaan ja sanoi: "Veljet, te tiedätte, että Jumala on jo aikoja sitten teidän keskuudessanne tehnyt valintansa: hän on antanut pakanoiden kuulla minun suustani evankeliumin ja tulla uskoon. [Ap. t. 11:18]

Ap. t. 17:12

Monet heistä tulivatkin uskoon, samoin useat arvossa pidetyt kreikkalaiset naiset ja miehet.

Ap. t. 17:34

Muutamat kuitenkin hakeutuivat hänen seuraansa ja tulivat uskoon. Heidän joukossaan oli Dionysios, Areiopagin tuomioistuimen jäsen, Damaris-niminen nainen sekä muutamia muita.

Ap. t. 18:4

Joka sapattina Paavali kävi keskusteluja synagogassa ja koetti taivuttaa uskoon sekä juutalaisia että kreikkalaisia.

Ap. t. 18:8

Kuitenkin synagogan esimies Crispus tuli uskoon, ja myös koko hänen perhekuntansa uskoi Herraan. Monet muutkin korinttilaiset, jotka kuuntelivat Paavalia, tulivat uskoon, ja heidät kastettiin. [1. Kor. 1:14]

Ap. t. 19:2

ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?" "Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä", nämä vastasivat. [Joh. 7:39; Ap. t. 2:38, 10:44]

Ap. t. 21:20

Sen kuultuaan vanhimmat ylistivät Jumalaa, mutta sitten he sanoivat Paavalille: "Sinä tiedät, veli, että juutalaisia on tuhansittain tullut uskoon, ja he kaikki vaativat kiivaasti lain noudattamista. [Ap. t. 2:41; Room. 10:2]

Ap. t. 21:25

Uskoon tulleiden pakanoiden asian me jo olemme ratkaisseet. Me olemme kirjeitse ilmoittaneet heille, että heidän tulee karttaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja myös lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta." [Ap. t. 15:29]

----------------------

Sen sijaan Kristuksen omille se ollut välttämättömyys kuten Raamattu todistaa.

Onko IVETA tosiaan niitä harvoja vl-kristittyjä?

• "Uskoon ei "tulla" tosta noin, vaan siihen vaaditaan kuulevat korvat sekä elävä Jumalan lasten seurakunta."

missä kohden Raamatussa sanotaan, että ihmisen uskoontuloon vaaditaan "elävä Jumalan lasten seurakunta".

Uskovaiset ymmärtävät asian niin, että uskoontulon jälkeen on hyvä saada itselle seurakuntayhteys. Siellä voi iloita yhteisestä uskosta ja syödä elämän leipää. Yksinäinen klapi sammuu helpommin kuin kokonainen nuotio.

Meneekö vl-opetus jälleen tässäkin pers eellä puuhun?

• ei tunne
        Melperi1 kirjoitti:

"Uskoon ei "tulla" tosta noin, vaan siihen vaaditaan kuulevat korvat sekä elävä Jumalan lasten seurakunta."

missä kohden Raamatussa sanotaan, että ihmisen uskoontuloon vaaditaan "elävä Jumalan lasten seurakunta".

Uskovaiset ymmärtävät asian niin, että uskoontulon jälkeen on hyvä saada itselle seurakuntayhteys. Siellä voi iloita yhteisestä uskosta ja syödä elämän leipää. Yksinäinen klapi sammuu helpommin kuin kokonainen nuotio.

Meneekö vl-opetus jälleen tässäkin pers eellä puuhun?

yksinäistä "kannonpää-" tai "polviparannusta".

• ei tunne kirjoitti:

yksinäistä "kannonpää-" tai "polviparannusta".

vaatii paikalle ällöttävälle tupakalle haisevan vl-henkilön. Raamattu ei tunne 2 pakollisen välimiehen (Jeesus sätkäukko) oppia.

Jatka kaikessa rauhassa SRK:n leipoman homeisen ja mädän hengellisen rieskan syömistä.

1.Tim. 2:

"5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
        6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa"

• veeällien

silmissä roskaa. Vl-raamattu sisältää vain seuraavan kohdan:

"22. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
      23. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Tämä riittää.

• .............

................

• uskotaan/saadaan

synnit anteeksi, siinä se lyhykäisyydessään

• Toisenlainen armo

saadaan anteeksi ihmisen armosta. Taikka ei saada, jolloin erotetaan joukosta ja nakataan saatanalle.

• Vl- (vähäinen)
        Toisenlainen armo kirjoitti:

saadaan anteeksi ihmisen armosta. Taikka ei saada, jolloin erotetaan joukosta ja nakataan saatanalle.

Kiitos sinulle, kun kirkastat herraa Jeesusta kristusta... sinulle on moni asia avautunut.

• Vl- (vähäinen) kirjoitti:

Kiitos sinulle, kun kirkastat herraa Jeesusta kristusta... sinulle on moni asia avautunut.

Siunausta sinulle sinne jonnekin!

• mukainen

uskoontulo on niin helppoa, että SRK:n valheisiin uskovat vl:t eivät sitä ymmärrä.

• ex-vl.

No oletkos sinä sitten tullut johonkin uskoon ja millä tavalla. Uskoon ei tulla ihan miten vain, ts. hokkus-pokkus tempulla. Minä itse kyllä kasvoin uskoon lestadiolais kodissani. Myöhemmin on kyllä tullut oltua maailman teillä, en siis ole käynyt vuosiin lestadiolais-seuroissa.
        Lestadiolaisuudessa ei käytetä termiä: "uskoon tuleminen" sitä käyttää muut vapaat suunnat.
        Lestadioloais-uskossa saadaan parannuksen armo, tehdään parannus ja aletaan käymään seuroissa joka viikko.

• lyyleri
        ex-vl. kirjoitti:

No oletkos sinä sitten tullut johonkin uskoon ja millä tavalla. Uskoon ei tulla ihan miten vain, ts. hokkus-pokkus tempulla. Minä itse kyllä kasvoin uskoon lestadiolais kodissani. Myöhemmin on kyllä tullut oltua maailman teillä, en siis ole käynyt vuosiin lestadiolais-seuroissa.
        Lestadiolaisuudessa ei käytetä termiä: "uskoon tuleminen" sitä käyttää muut vapaat suunnat.
        Lestadioloais-uskossa saadaan parannuksen armo, tehdään parannus ja aletaan käymään seuroissa joka viikko.

tosiaan seuroissa, koska ."Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta tulee.." Eli usko tulee kuulosta. ja kuulo Jumalan sanan kautta.

• Uskoon tulo.
        ex-vl. kirjoitti:

Ap 19:2
        "Saitteko Pyhän-Hengen silloin, kun tulitte uskoon."

Room 13:11
        ""Pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun tulimme uskoon."

Kannattaisi teidänkin opetella raamatullista sanastoa, sillä Raamattu ei tunne sellaista
        käsitystä kuin:
        "Olen uskomassa"!!!

Mitähän se tarkoittaa?

• Miehet mustissa
        Uskoon tulo. kirjoitti:

Ap 19:2
        "Saitteko Pyhän-Hengen silloin, kun tulitte uskoon."

Room 13:11
        ""Pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun tulimme uskoon."

Kannattaisi teidänkin opetella raamatullista sanastoa, sillä Raamattu ei tunne sellaista
        käsitystä kuin:
        "Olen uskomassa"!!!

Mitähän se tarkoittaa?

emme ole kiinnostuneita Raamatun termeistä.

• Aimo.
        Miehet mustissa kirjoitti:

emme ole kiinnostuneita Raamatun termeistä.

miehen puhetta!

• Vilpitön neuvo
        lyyleri kirjoitti:

tosiaan seuroissa, koska ."Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta tulee.." Eli usko tulee kuulosta. ja kuulo Jumalan sanan kautta.

parannus ja eroa valheellisesta vl-herätysliikkeestä.

• Aimo-veli

oli minulle aivan uutta. Pitäähän vl-henkilön tietenkin olla välimiehenä.

• Olli.

on jonkun epäuskoisen höpötystä.

• Oma oppi

eivät tule uskoon eikä heidän tarvitse uudestisyntyä. Riittää, kun ihminen syntyy vl-kotiin. Näin opettavat SRK ja vl-puhujat.

Joh. 3:

"1. Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
      2. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
      3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"."

• Miehet mustissa

on turha meille tyrkätä!

• Sievin veli

***Raamattu ei missään kohtaa pakota ja määrää toista uskovaista olemaan paikalla ehdottomana ja pakollisena keppihevosena.***

opettavat, että keppihevonen pitää olla.

• niinniin...

uskomalla että Jeesus on Herra ja hänen nimeensä uskotaan omat synnit anteeksi, huom ei siis toisten, jotka sua vallan kiinnostaa...

• Tosi on

vanhoillislestadiolainen ei tiedä uskoontulosta yhtään mitään.

• sinä

tiedät?

• Nämä ovat eväät

Ihminen syntyy vl-kotiin ja aloittaa tupakoinnin ennen kuin koulunkäynnin.

• Uusi palstalla

tiedosta.

• Nämä ovat eväät
        Uusi palstalla kirjoitti:

tiedosta.

hyvä vaan.

• Vl-teologia

"Miten tullaan uskoon?"

täysin sivuseikka vanhoillislestadiolaisuudessa. Keskeisiä asioita ovat korvakoruttomuus, televisiottomuus, huulikiillottomuus, puuterittomuus - sekä tietysti tupakointi.

• teutatess

Ja nimi listan tekoa sellaisista seikoista , joilla ei merkitystä uskoon tulemisen kanssa . Otetaampa yksi esimerkki
        Saul , hän ratsastaa kohti damaskoa kaikkineen sen ajan fariseksen ja rabbin ulkoisissa asuissa ja prinikoissa .
        Hänet pysäytetään ja kirkkaus lankeaa hänen päälleen , niin että hän tulee sokeaksi . Hänet on jo valittu !
        Vaikka Anaias vasta kolmantena päivänä päästää sokeudesta , ja saa uskon ja näön . Johon Ananias sanoo
        antakaa kastaa myös itsenne heti.

• vartijan ääni

Yksinkö tuli uskoon? Ei, ei tullut yksin, vaikka saulus rukoili.

Ajattele, miten kuvaavaa tekstiä.
      Jeesus käski rukoilevaa Saulusta ilmestyksessä menemään: Oikialle kadulle. Toisessa käännöksessä: Suoralle kadulle.

Biblia 1776
      Ap. t. 9:11
      "Herra sanoi hänelle: nouse ja mene sille kadulle, joka"" Oikiaksi ""kutsutaan, ja kysy Juudan huoneessa sitä, joka Saulus Tarsilaiseksi kutsutaan; sillä katso, hän rukoilee.

Eikö tuo kadunkin nimi ole aika kuvaava?

12 "Ja hän näki näyssä yhden miehen, nimeltä Ananias, tulevan sisälle ja "panevan kätensä hänen päällensä", että hän sais "näkönsä "jälleen."

17 "Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani ""kätensä hänen päällensä"", ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra "lähetti" minun, Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit, että sinä saisit """näkös """jälleen, ja "Pyhällä Hengellä täytettäisiin."

18 Ja hänen silmistänsä putosivat kohta """niinkuin suomukset""", ja hän sai sillä hetkellä "näkönsä jällensä", nousi ja kastettiin.
      19 Ja kuin hän otti "ruokaa" , niin hän vahvistui. Saulus oli muutamat päivät opetuslasten kanssa, jotka olivat Damaskussa,

- Mitä ruokaa? Olisko evästä evankeliumia viemään. Jeesus kysyi opetuslapsilta. Onko teillä lapset ruokaa ja puuttuuko teiltä mitään. He vastasivat: ei puutu.

Raamattu 1938/1933
      Ap. t. 9:11
      Niin Herra sanoi hänelle: "Nouse ja mene sille kadulle, jota sanotaan """Suoraksi"" kaduksi, ja kysy Juudaan talosta Saulus nimistä tarsolaista miestä. Sillä katso, hän rukoilee; "
      17 Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat "kätensä hänen päälleen" ja sanoi: "Veljeni Saul, ""Herra lähetti minut"""-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että 2saisit näkösi" jälleen ja tulisit täytetyksi "Pyhällä Hengellä".
      18 Ja heti putosivat hänen silmistään "ikäänkuin suomukset", ja hän sai näkönsä ja nousi ja "otti kasteen".
      19 Ja kun hän nautti "ruokaa", niin hän vahvistui. Ja hän oli opetuslasten seurassa Damaskossa jonkun aikaa.

• vartijan ääni

Tämä minua erityisesti puhutteli ja avasi, kun itse aloin ymmätää:

Apollohan uskoi Jeesukseen, koska hän opetti ja tiesi tarkoin Jeesuksesta, oli kastettukin, mutta Johanneksen kasteella,
        mutta ei ollut hänkään vielä sisällä Jumalan valtakunnassa.. Vaan menivät Priskilla ja Akylas, aviopari, teltantekijöitä Italian Pontosta muistaakseni.
        Ja he olivat myös Paavalin työtovereita. He joutuivat neuvomaan Apollokselle oikean tien. Ja huomaa seuraavassa tekstissä, kuinka sen jälkeen hän "ARMON KaUTTA" oli suureksi hyödyksi uskoon tulleille. Aiemmin hänellä oli kyllä tietoa, mutta ei ollut vielä sitä elävää uskoa. Vaan todennäköisesti Pricilla ja Akuilas saivat siunata häntä.

Ap. t. 18:
        "24 Ja Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä raamatuissa.
        25 Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.
        26 Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien.
        27 Ja kun hän tahtoi mennä Akaiaan, niin veljet kehoittivat häntä siihen ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet vastaan. Ja sinne saavuttuaan hän """armon kautta"" oli suureksi hyödyksi uskoon tulleille.
        28 Sillä hän kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus."

• "Eikö tuo kadunkin nimi ole aika kuvaava?"

Oikiakatu oli ihan kuvaava, koska Sauluksen mieli oli muuttunut siellä ollessaan Jumalan koulussa 3 pv näkemätönnä, syömätönnä ja juomatonna.
        Jos sinun selityksesi olisi oikea ja Raamatun mukainen, niin katu olisi ollut nimeltään "Valhekatu".

"Mitä ruokaa?"

Leipää, juomaa, keittoa. puuroa jne. Kun ihminen on 3 pv ilman ruokaa ja juomaa, niin hän alkaa pikkuhiljaa heikaantua. Ilman ruokaa pärjäämme varmaan kuukauden tai pidempään, mutta ilman juomaa emme pysy hengissä montaa päivää.

Apt. 9:19

"19. Ja kun hän nautti ruokaa, niin hän vahvistui."

Missään kohtaa Sauluksen kääntymistä kuvaavassa Apt. 9:ssä EI SANOTA, että Ananias olisi julistanut Saulukselle syntejä anteeksi - kuten VALEHTELEVAT SRK ja vl-puhujat opettavat. Saulus oli uskovainen mies silloin, kun Ananias tuli hänen luokseen. Jumala käytti uskollista palvelijaansa Ananiasta vahvistaakseen Sauluksen "upouutta" uskoa osoittamalla, että "taivaan kännykät" toimivat ja linjat ovat auki, koska Saulus oli RUKOILLUT ja nähnyt näyssä Ananiaksen tulon.

Saulus - tuo entinen uskovaisten kiivas vastustaja ja jopa murhamies - RUKOILI ollessaan Jumalan koulussa. Eikös mahdu tämäkin asia hienosti vl-VALHEOPPIIN, että Saulus rukoili ennenkuin Vl-VALHEIDEN mukaan hänestä tuli uskovainen mies?

Sinun juttusi on samaa vl-POTASKAA (tekisi mieli sanoa PASKAA) ja valhetta, jota vl-puhujat syöttävät ihmisille rauhanyhdistyksillä.

Tee parannus ja hylkää vl-VALHEOPIT ennenkuin se on liian myöhäistä. Ikuisuus on pitkä.

• Hidasta matkantekoa

vl-valheissa taapertaminen makoisaa?

• tuntuu

olevan siellä päässä.

• Voi voi

vl-pimeyttä, joka sinun päässäsi ja sydämessäsi asustaa. :((

• Ymmärrä onnetonta
        Voi voi kirjoitti:

vl-pimeyttä, joka sinun päässäsi ja sydämessäsi asustaa. :((

Vl-koti, vl-pyhäkoulu, vl-puhujat ja Päivämies ovat saaneet miehen menemään hengellisesti ihan sekaisin. Ei ole oma syy.

• Vl = valhe

sinäkin Raamatun vastaiseen vl-valheeseen, että Ananias antoi Saulukselle synninpäästön? Tällaista valhetta vl-puhujat ovat opettaneet vuosikymmeniä.

• kaksplussaa sulle

kuulosta (ymmärsinkö oikein?)

Kuulo tulee Jumalan sanasta (oonko jyvällä?)

• Armonaika kuluu Melperi

kipin kapin ry:lle Sanan kuuloon. Siellä sinulle silmät avautuu ja saat kuulevin korvin kuulla evankeliumin omalle osoitteellesi.

• Melperin puolesta

Vai riittääkö se, että hän istuu hiljaa penkissä. Siis voi uskoa ja saada syntinsä anteeksi myös yksinäisyydessä, eli vieraana ja muukalaisena seurapenkissä, jossa kukaan ei tiedä Melperin ajatuksista mitään.

Seurapenkin yksinäisyydessä voi siis kokea synnin päästöä, mutta jos Melperi menee seurasalin ulkopuolle, niin silloinko hän ei enää voikkaan uskoa syntejään yksinään anteeksi.

• Melperin puolesta kirjoitti:

Vai riittääkö se, että hän istuu hiljaa penkissä. Siis voi uskoa ja saada syntinsä anteeksi myös yksinäisyydessä, eli vieraana ja muukalaisena seurapenkissä, jossa kukaan ei tiedä Melperin ajatuksista mitään.

Seurapenkin yksinäisyydessä voi siis kokea synnin päästöä, mutta jos Melperi menee seurasalin ulkopuolle, niin silloinko hän ei enää voikkaan uskoa syntejään yksinään anteeksi.

vilkuttelulla mennään vl-taivaaseen.

• niljakas...
        Melperi1 kirjoitti:

vilkuttelulla mennään vl-taivaaseen.

osuu omaan nilkkaan

• uskoon

kun se syntyy vl-kotiin. Näin SRK-raamattu opettaa.

• lyyleri

missä Jumalansanaa oikein ja Raamatun mukaan julistetaan, se puheen aikana johdattelee Sanan totuuksiin ja siinä käy ilmi , miten ihminen vanhurskautetaan..se käy ilmi siellä Jumalan sanan alla, miten tullaan autuaaksi. Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalansanan kautta.

• Tiedäthän?

että SRK ja vl-puhujat opettavat täysin väärin ja valheellisesti, miten ihminen tulee uskoon.

• lyyleri
        Tiedäthän? kirjoitti:

että SRK ja vl-puhujat opettavat täysin väärin ja valheellisesti, miten ihminen tulee uskoon.

Perustelehan !

• Tiedäthän?
        lyyleri kirjoitti:

Perustelehan !

ei opeta missään kohtaa kahden pakollisen välimiehen oppia (= vain ihmisen kautta voidaan saada synnit anteeksi ja kokea pelastus), jota SRK ja vl-puhujat opettavat omaan korvasyyhyynsä.

• kommenttiin:

• milloinkaan

• Tasan ei käy...

*Miten tullaan uskoon?*

mutta vanhoillislestadiolaisille liian vaikeaa.

• Ei ole

= kun ihminen syntyy vl-kotiin.

Tämä on uskoontulon merkki SRK:lle. Onko se sitä myös Jumalalle?

• Puhujaveli

syntymällä vl-kotiin.

Me ei raamatuita tarvita!

• Tutustuin vasta nyt kirjoitukseen, miten tullaa uskoon ja kauhistuin alkuunsa.

" Pyhä Henki synnyttää ihmisessä synnintunnon. *** Vai niin, miten joku voi olla näin metsässä Pyhän Hengen osalta.

Pyhä Henki on puolustaja, sekä kirkastaa Kristusta. Henki on myös persoona, joka antaa armolahjoja, jokaiselle Jeesukseen uskovalle uudensyntyneelle halunsa mukaan. Hänessä meillä Pyhillä on myös sama voima kun Jeesuksella maan päällä ollessa. VÄITE ON SAASTAA. Kaikesta näkee, ettei kirjoittaja ole Voideltu.

Kertoiko Jeesus lähtiessään näin? – Minä menen ja lähetän teille syyllistäjän, joka avaa teille synnin tunnon?

Jos näin sanoi, näyttäkää se paikka Raamatusta, olen lukenut sitten kirjan aika huonosti.

Jumala loi ihmisen paratiisiin, vapaaksi ja vailla työ pakotetta, suoraan yhteyteen Isän, Jumalan kanssa. Ehtona oli vain kuuliaisuus.

On luonnollista, että se olotila vetää, ja se on Sanassa luvattu Hänen liittonsa pitäjille.

Tätä PH:n synnyttämää synnintunnon aikaa kutsutaan etsikkoajaksi. Etsikkoaikana ihminen vastaa Jumalan kutsuun myöntävästi tai hylkää kutsun. Jos ihminen hylkää Jumalan kutsun, niin hän alkaa pikkuhiljaa paatua, jolloin Jumalan ääni ja "kutsuhuuto" hänen sisällään heikkenee. ** Juuri näin kirjoittaa muslimi, hindu, sekä Jehovan todistat. Jumala ei vedä ketään itseensä, vaan poikaansa. Luonnollisesti tähän musliiniperheeseen kuuluu kirjoittaja, sekä SRK.

Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.

Jos ihminen vastaa myöntävästi Jumalan kutsuun, niin hän kääntyy sydämessään Jumalan puoleen, tunnustaa syntisyytensä, pyytää syntejään anteeksi ja ilmaisee halunsa tulla Jumalan lapseksi ja Jeesuksen seuraajaksi. ** Vai oikein Jumalalle synnit tunnustaa, Olet naurettava. Jumalako syntisi sovitti? Musliineilla, kuten sinulla on vain se ongelma, että Jeesus on hyvä profeetta. Oletko ajatellut uudenlaista pukeutumista.

Tämä tapahtuu usein uskovaisen ihmisen läsnä ollessa ja yhdessä voidaan rukoilla "untuvikon" kanssa ns. syntisen rukous.** Se on turhaa, jos Jumalalle sen osoitat.

Jos saarnamiehesi on sinulle kertonut Sauluksesta, ketä Hän rukoili ennen Damaskia, Jumalaa. Hän todella oli samassa ukossa kun sinä, ja pilkkasi Kristittyjä, sekä Pyhää Henkeä.

Sinäkö muka neuvot sitten Melperiä?

Olipa vekkuli muslimi.

Sitten kommentti Melperille vastukseen.

Raamattu ei missään kohtaa pakota ja määrää toista uskovaista olemaan paikalla ehdottomana ja pakollisena keppihevosena. Ja tässä kohtaa vl-opetus lähtee harhapoluille. SRK ja vl-puhujat opettavat, että Pyhä Henki voi toimia vain heidän kauttaan eli nämä tyypit ALISTAVAT OPETUKSESSAAN Pyhän Hengen omaksi rengikseen. Luuletko, että ihminen voi alistaa Jumalan tai Pyhän Hengen omaksi käsikassarakseen? ** Miten lahko, jossa ei ole Pyhän Hengen Voitelua, voi käyttää Hänen palvelujaan. Onko M. nähnyt yhtään armolahjaa VL;illä? Et varmaan.

Ihminen voi siis olla herätyksen tilassa Pyhän Hengen työn seurauksena ja varsinainen H-hetki = uskoontulo = uudestisyntyminen voi tapahtua - kuten olen ennenkin todennut - vaikkapa marjametsässä kannon päällä. Siihen ei tarvita ketään uskovaista pakollisena mukaan. 2 pakollisen välimiehen oppi, jota SRK ja vl-puhujat opettavat, on Raamatun vastaista HARHAOPPIA. ** Niin, vaikka Damaskin tiellä, siellä ei ollut yhtään lestadiolaista.

1.Tim. 2:

6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa"**

Hallujaa,, Amen.

Shalom

• kova

Melperille.

• Ari Matialainen

Raamattua?? Hän kirjoittaa:

"" Pyhä Henki synnyttää ihmisessä synnintunnon. *** Vai niin, miten joku voi olla näin metsässä Pyhän Hengen osalta.

Pyhä Henki on puolustaja, sekä kirkastaa Kristusta. Henki on myös persoona, joka antaa armolahjoja, jokaiselle Jeesukseen uskovalle uudensyntyneelle halunsa mukaan. Hänessä meillä Pyhillä on myös sama voima kun Jeesuksella maan päällä ollessa. VÄITE ON SAASTAA. Kaikesta näkee, ettei kirjoittaja ole Voideltu.

Kertoiko Jeesus lähtiessään näin? – Minä menen ja lähetän teille syyllistäjän, joka avaa teille synnin tunnon?

Jos näin sanoi, näyttäkää se paikka Raamatusta, olen lukenut sitten kirjan aika huonosti."

Olet todella lukenut huonosti Raamattua:

Joh 16;8-11
        "Ja kun Hän tulee, niin Hän näyttää maailmalle todeksi SYNNIN, ja vanhurskauden ja TUOMION.
        Synnin, koska eivät usko minuun, vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää
        minua näe, ja TUOMION, koska tämän maailman ruhtinas on jo tuomittu."

Tokihan Pyhän-Hengen tärkein tehtävä on kirkastaa Kristusta, mutta koska Hän on myös Jumalan
        Henki, niin hän tekee työtään myös uskomattomien ihmisten sydämessä osoittaen, että
        "Kaikki ovat pois poikenneet ja tyynni kelvottomiksi käyneet"!!!

• kannattaisi

kirjoittaa noin voimakkaasti, kun itse kirjoittaa täysin ohi Raamatun.

• Ari Matialainen
        kannattaisi kirjoitti:

kirjoittaa noin voimakkaasti, kun itse kirjoittaa täysin ohi Raamatun.

Ymmärtänyt hyvin UT:n opetuksen uskoontulosta. Siihen ei todella tarvita
        välttämättä toista henkilöä.:

"Raamattu ei missään kohtaa pakota ja määrää toista uskovaista olemaan paikalla ehdottomana ja pakollisena keppihevosena. Ja tässä kohtaa vl-opetus lähtee harhapoluille. SRK ja vl-puhujat opettavat, että Pyhä Henki voi toimia vain heidän kauttaan eli nämä tyypit ALISTAVAT OPETUKSESSAAN Pyhän Hengen omaksi rengikseen. Luuletko, että ihminen voi alistaa Jumalan tai Pyhän Hengen omaksi käsikassarakseen?"

Raamattu sanoo, että "Jumala puhuu tavalla ja toisella" ja toimii tavalla ja toisella, eikä ihminen voi
        komentaa Häntä:
        "Tuuli puhaltaa, missa tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne
        se menee. Samoin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt".

• Ari Matialainen kirjoitti:

Raamattua?? Hän kirjoittaa:

"" Pyhä Henki synnyttää ihmisessä synnintunnon. *** Vai niin, miten joku voi olla näin metsässä Pyhän Hengen osalta.

Jos näin sanoi, näyttäkää se paikka Raamatusta, olen lukenut sitten kirjan aika huonosti."

Olet todella lukenut huonosti Raamattua:

Joh 16;8-11
        "Ja kun Hän tulee, niin Hän näyttää maailmalle todeksi SYNNIN, ja vanhurskauden ja TUOMION.
        Synnin, koska eivät usko minuun, vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää
        minua näe, ja TUOMION, koska tämän maailman ruhtinas on jo tuomittu."

Tokihan Pyhän-Hengen tärkein tehtävä on kirkastaa Kristusta, mutta koska Hän on myös Jumalan
        Henki, niin hän tekee työtään myös uskomattomien ihmisten sydämessä osoittaen, että
        "Kaikki ovat pois poikenneet ja tyynni kelvottomiksi käyneet"!!!

7 Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne

8 HÄN TULEE JA PALAJASTAA, ETTÄ MAAILMA ON VÄÄRÄSSÄ. HÄN PALAJASTAA MIKÄ ON SYNTI, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio.

Näin tekee, kuten sanoit, mutta syyllistä ei ihmistä eikä saa kristitylle syntitaakkaa.

Olisi pitänyt ottaa jo ensimmäisessä kirjoituksessa tämä esille.

PH Paljastaa meille, MIKÄ ON MAAILMAN SYNTI, mutta ei tuo synnin tuntoa meille, sen tuo omatuntomme.

• 1000

Ei uskoon tulla vaan usko tuli.

Gal. 3:23
      Mutta ennenkuin usko tuli, olimme me lain alla kätketyt ja siihen uskoon suljetut, joka piti ilmoitettaman.
      Gal. 3:25
      Mutta sitte kuin usko tuli, niin emme enempi ole sen opettajan alla.

Raamatun mukaan näin on!

• vl riekosta

kun usko tuli, niin usko oli ihmisessä eli ihminen oli uskomassa eli oli tullut uskoon.

• 1000
        vl riekosta kirjoitti:

kun usko tuli, niin usko oli ihmisessä eli ihminen oli uskomassa eli oli tullut uskoon.

"kun usko tuli, niin usko oli ihmisessä eli ihminen oli uskomassa eli oli tullut uskoon. "

Eihän siinä näin lukenut. Raamatun teksti oli hyvin selkeä, pysytäänpä siinä.

• lain sijaan tarkoitetaan iste Messiasta.

• kysymyksitä tär-

kein: miten tullaan uskoon.

• En tajua

vl-herätysliike opettaa tuon asian täysin Raamatun vastaisesti?

• hande-56

Sehän on varmaa että kun uskoon tullaan tai paremminkin ei siihen tulla siihen uudesti synnytään elävän Sanan kautta,Pyhä Henki synnytää synintunnon ja uudesti syntyminen tapahtuu varmasti niin että siihen ei toista ihmistä tarvita,kaikki kunia ja ylistys siitä kuuluu Israelin Pyhälle Jeesuksen kautta.Sitä kun ei täällä maanpäällä ole ihmistä joka Jumalan eteen kelpaa muuta kuin Jeesuksen kautta.
      Mutta tottakai näin toimittaan sydämmen uskolla ja suuntunnustuksela...........................että näin.
      No näitäkin sanomisiani tulkitaan miten satuu mutta sillä ei ole mitään väliä.Mutta pelastus on vain Jeesuksessa.Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta.
      Ei pelastukseen tarvita mitään kirjanopineita viisauksia,evankeliumi se on mistä uskokasvu saadaan,lue niitä ja tee niiden mukaan.Herramme ikiaikojen Jumala eikö hän tietäisi millasta tekoa me kukin olemme,sitä ei meidän tarvinne tuoda enää HÄNELLE julki. Amosta elämme,näitäkin hetkiä.KIITOS SIITÄ.

• PRKLEH

SÄNGYNLAIDALLA.

• Sinulla on

aivan aiheellinen, keskeinen: miten tullaan uskoon? Tuohan on elämän tärkein kysymys.

• tärkeän kysymyksen:

Miten tullaan uskoon.

Jospa menisit seuroihin ja kyselisit vilpittömällä mielellä siellä, niin asia saattaisi valjeta.

• Vl-hengellisyyttä

kyselijä kohtaa vain tupakalle haisevan valehtelijan.

• hj

En ymmärrä näitä "uudestisyntyneitä", jotka hehkuttavat sitä miten Jeesus tuli ihmeellisesti heidän elämäänsä synkimmällä hetkellä. Itse koen olevani uskovainen, mutten ole kokenut mitään tuollaista. Kai Pyhän Hengen voi saada ilman tuollaista "ekstaasissa" olon tunnetta?

• se uskoon

tuleminen niin kaksisia kommervenkkejä edellytä, jos Jumala suo parannuksen armon. Sitä jokaisen epäuskoisen sopisi rukoilla omalle kohdalleen.

• myksesi on

tärkeä. No, mene vilpittömällä mielelä seuroihin ja kysäise siellä joltakulta uskovaiselta, saisitko uskoa syntisi anteeksi. Ei se monimutkaista ole. Vilpitöntä mieltä voisit ensiksi rukoilla yksiksesi JUmalalta vaikkapa sanoin: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen."

• Haluatko?

vl-seuroihin, niin menet suoraan saatanan syliin.

• Sinähä olet

resonnut palstoilla vuosia... ja vieläkin kyselet, miten tullaan uskoon. No, menepäs seuroihin ja kuuntele siellä!

• 22

Uskoon tullaan niin, että alennutaan omaa paskaa syövän pikkulapsen tasolle ja vain uskotaan! Omaa paskaa syövien lasten kaltainen on taivasten valtakunta.

Niin ja manipulaatio, auktoriteetit, helvetin pelko, synnin vääryys, jne jne

• tä jumalaton

pelkää, siihen hän törmää, mitä hurskas toivoo, se hänelle annetaan.
      Myrskyn mentyä jumalaton on poissa, mutta vanhurskaalla on kestävä perusta.
      Mitä etikka hampaille ja savu silmille, sitä on laiskuri isännälleen.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      98
      6128
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      333
      5775
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      57
      4999
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      325
      3786
    5. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2295
    6. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      137
      2227
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      108
      1312
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      10
      1053
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      163
      923
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      56
      773
    Aihe