Hammaskiveä ikenien sisällä:(

Paniikissa

Hei,
kävin n. kk sitten tarkistuttamassa hampaani, minulla oli yksi reikä ja ilmeisesti ikenien sisällä hammakiveä. Ja tämä kuulemma minun ikäisilläni harvinaista (?), olen reilu parikymppinen.Sain "kiireellisen" ajan lokakuulle. Mitä tämä tarkoittaa että hammaskiveä ikenien sisällä,kuinka hoito tapahtuu? Sattuuko paljon? Tuleeko verta? Puudutus?

Olen aivan hajalla tämän takia,ja pelkään hammaslääkäreitä aivan tajuttomasti. kuinka selviän tämän rääkin? rääkkäys tulee olemaan ainakin ensikerralla tunnin kestävää:(. Onko tälläinen vaiva vakava juttu?

Ja vielä, en kaipaa haukkumista että olisit pitänyt hampaistasi parempaa huolta...koska minun hampaani olivat kuulemma hyvässä kunnossa. Ainoa on että en ole moneen vuoteen käynyt hamppilekurissa pelkojen takia...

20

9419

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • floorattu

Hammaskiven poisto ei todellakaan ole niitä miellyttävimpiä operaatioita. Hammaskivi on aina ikenen sisällä, josta se poistetaan joko ultraäänellä tai piikillä nostaen. Minulla on ollut hammaskiveä ihan nuoresta tytöstä lähtien ja kiven muodostuminen johtuu syljen koostumuksesta.
      Hoidossa on mahdollisuus saada puuduttavaa geeliä ikeniin, mikä ainakin itselläni on auttanut. Operaatio kestää tunnin.

• aloittaja

kiitos vastauksesta, mutta tosiaanki mulle sanottii et tää mun hammaskivi ongelma ei oo yleinen ikäisilläni:(. Ja sanoi että tämä kiireinen tapaus,ja siksi sain ajan "nopeasti", jos olisi ollut normaalia hammaskiveä tai vastaavaa ni olis tulu aika tammikuulle lokakuun sijaan:(. Sanoi vielä jonku ihme sanan tälle hammaskivelle:(.

Sattuuko kumpi enemmän piikillä kaivaminen vai ultraäänellä? Saako toimenpiteen jälkeen sairaslomaa? kuinka nopeasti suu paranee? pystyykö syömään tai puhumaan kuinka nopeasti normaalisti?

• floorattu
        aloittaja kirjoitti:

kiitos vastauksesta, mutta tosiaanki mulle sanottii et tää mun hammaskivi ongelma ei oo yleinen ikäisilläni:(. Ja sanoi että tämä kiireinen tapaus,ja siksi sain ajan "nopeasti", jos olisi ollut normaalia hammaskiveä tai vastaavaa ni olis tulu aika tammikuulle lokakuun sijaan:(. Sanoi vielä jonku ihme sanan tälle hammaskivelle:(.

Sattuuko kumpi enemmän piikillä kaivaminen vai ultraäänellä? Saako toimenpiteen jälkeen sairaslomaa? kuinka nopeasti suu paranee? pystyykö syömään tai puhumaan kuinka nopeasti normaalisti?

Ikenet ovat arat vielä pari päivää toimituksen jälkeen, mutta mitään normaalia syömistä tai juomista se ei estä. Varoisin kuitenkin kuumia ja kylmiä ruokia, ne voivat vihloa.
        Sattuminen on yksilöllistä, itse en pidä ultraäänestä, mutta kokeile kummasta enemmän pidät. Ja muista pyytää se puuduttava geeli:)

• aloittaja...
        floorattu kirjoitti:

Ikenet ovat arat vielä pari päivää toimituksen jälkeen, mutta mitään normaalia syömistä tai juomista se ei estä. Varoisin kuitenkin kuumia ja kylmiä ruokia, ne voivat vihloa.
        Sattuminen on yksilöllistä, itse en pidä ultraäänestä, mutta kokeile kummasta enemmän pidät. Ja muista pyytää se puuduttava geeli:)

Onko kaupngin hammashoitoloissa yleensä myös ultraäänilaitteita? Minulla kuulemma suu täynnä kiveä..ja ajatuskin puistattaa. En tiedä kuinka kestän tunnin rääkin pelkojeni kanssa.

Olen menossa suuhygienistin pakeille,joka nimenomaan perehtynyt tälläiseen hoitoon. Eli hammaskiveen ja sen poistoon:(.

• -kivestä

Hammaskiveä on ikenen päällä olevaa ja ikenen sisällä olevaa. Mikäli on ikenien alla, on yleensä myös syventyneitä ientaskuja eli tällöin puhutaan hampaan kiinnityskudossairaudesta eli parodontiitista. Hoitamaton parodontiitti voi johtaa hampaiden heilumiseen ja tippumiseen.

• Poistosta
        aloittaja... kirjoitti:

Onko kaupngin hammashoitoloissa yleensä myös ultraäänilaitteita? Minulla kuulemma suu täynnä kiveä..ja ajatuskin puistattaa. En tiedä kuinka kestän tunnin rääkin pelkojeni kanssa.

Olen menossa suuhygienistin pakeille,joka nimenomaan perehtynyt tälläiseen hoitoon. Eli hammaskiveen ja sen poistoon:(.

Älä stressaa etukäteen, eikä kannata kuunnella muiden jututuja. Jokainen ihminen on yksilö ja reagoi eritavalla.

Kaupungillakin on utraäänilaitteita, niitä käytetään yleensä vain ikenen päällä olevaan hammaskiveen. Eli ikenen alta yleensä poistetaan kiven käsi-instrumenteilla. Myös puudutuksen saa, jos tuntuu ettei kestä ilman.

Tärkein neuvo sinulle on: HUOLELLINEN HAMPAIDEN PUHDISTAMINEN! Eli harjaa hampaasi kahdesti päivässä 2min ajan fluorihammastahnalla, mieluiten sähköhammasharjalla eli jos et omista sähköhammasharjaa kannattaa sellainen hankkia.

Ja muista: PELKKÄ HARJAUS EI RIITÄ!Eli myös hammasvälit on puhdistettava harjauksen yhteydessä: hammaslangalla, hammastikuilla tai hammasväliharjoilla. Nyt sinulla voi olla niin paljon hammaskiveä, että et välejäsi pysty puhdistamaan, mutta hammaskivenpoiston jälkeen kotihoito on tärkeintä!

Voit itse miettiä: kumpi vaikuttaa enempi kerran vuodessa hammaskivenpoisto vai huolellinen putsailu kotona 365pv:nä/vuodessa?!

Hammaskivi on kovettunutta plakkia eli hyvällä puhdistuksella/plakin poistolla pystyt ehkäisemään hammaskiven muodostumista.

Ikenistä ei saa vuotaa verta, ei tippaakaan...jos vuotaa se on merkki ientulehduksesta, joka johtuu plakista, joka sisältää bakteereita. Ientulehdus=bakteeritulehdus, paranee parissa pv:ssä huolellisella puhdistuksella eli ei millään lääkkeillä.

Ksylitolilla on myös hyvä vaikutus plakin muodostumiseen eli käytä ksylitolituotteita päivittäin, koska se muuttaa plakin koostumusta ja täten ehkäisee reikiintymistä ja hammaskiven muodostumista.

Älä stressaa etukäteen hammaskivenpoistoa, kyllä siitä hengissä selviää ja pyydä puudutusta, jos sattuu!

• aloittaja taas
        -kivestä kirjoitti:

Hammaskiveä on ikenen päällä olevaa ja ikenen sisällä olevaa. Mikäli on ikenien alla, on yleensä myös syventyneitä ientaskuja eli tällöin puhutaan hampaan kiinnityskudossairaudesta eli parodontiitista. Hoitamaton parodontiitti voi johtaa hampaiden heilumiseen ja tippumiseen.

Kiitokset neuvoista...

Tosiaanki hammaslekuri sanoi,että minun hammaskivi ei johdu hampaiden huonosta hoidosta. Vaan hampaani olivat hyvässä kunnossa,eikä plakkia olisi ollut?!

Mutta koitan nyt saada itseni tsempattua operaatioon, onneks kuukausi aikaa. Voiko muuten tässä kuukaudessa,jonka venailen hammaslääkärille pääsyä..niin suuni kunto huonontua? Eli tarviiko mun välttää jotakin? tai onko jotain mitä minun pitää ottaa huomioon kotihoidon aikana?

• moro moro
        aloittaja taas kirjoitti:

Kiitokset neuvoista...

Tosiaanki hammaslekuri sanoi,että minun hammaskivi ei johdu hampaiden huonosta hoidosta. Vaan hampaani olivat hyvässä kunnossa,eikä plakkia olisi ollut?!

Mutta koitan nyt saada itseni tsempattua operaatioon, onneks kuukausi aikaa. Voiko muuten tässä kuukaudessa,jonka venailen hammaslääkärille pääsyä..niin suuni kunto huonontua? Eli tarviiko mun välttää jotakin? tai onko jotain mitä minun pitää ottaa huomioon kotihoidon aikana?

50 on ikää ja hyvät hampaat suussa. Puolen vuoden välein käyn poistattamassa hammaskiven syventyneistä ientaskuista. Sinne kun ei ite pääse millään konstilla. Jäi penskana hampaanhoito retuperälle, harjasin kyllä, mutta en huolellisesti. Oli vähän ientulehdusta ja sitä myötä kasvoi taskut.
        Hammaskiven poisto on pikku juttu. Ota rennosti kuopsuttaminen, ei se ketään tapa. Pyydä se geeli ekakerralla. Jos kiveä on runsaasti, ei ne poista kun toisen puolen kerralla, ylä tai alakeran. Ja nyt kunhan kuuntelet ensin miltä tuntuu, niin jos haluut, niin sano, että toinen puoli ens- tai seuraavalla viikolla.
        Eka kerralla voi ikenet olla vähän arat, mutta arkuus häviää päivässä, viimeistään kahdessa.
        Vaikka ientulehdus olisi päässyt niin pahaksi, että hampaat heiluu, tapahtuu ihme, kun kivi poistetaan ja alat hoitaa hampaita säänöllisesi. Niin vaan jämähtävät taas paikoilleen ja ompusta haukkaat kuin tyhjää vaan.
        Ei kannata pelätä pätkääkään kiven poistoa, hienot vehkeet nykyään ja hellävaraisesti osaavat poistaa.

• ..........
        moro moro kirjoitti:

50 on ikää ja hyvät hampaat suussa. Puolen vuoden välein käyn poistattamassa hammaskiven syventyneistä ientaskuista. Sinne kun ei ite pääse millään konstilla. Jäi penskana hampaanhoito retuperälle, harjasin kyllä, mutta en huolellisesti. Oli vähän ientulehdusta ja sitä myötä kasvoi taskut.
        Hammaskiven poisto on pikku juttu. Ota rennosti kuopsuttaminen, ei se ketään tapa. Pyydä se geeli ekakerralla. Jos kiveä on runsaasti, ei ne poista kun toisen puolen kerralla, ylä tai alakeran. Ja nyt kunhan kuuntelet ensin miltä tuntuu, niin jos haluut, niin sano, että toinen puoli ens- tai seuraavalla viikolla.
        Eka kerralla voi ikenet olla vähän arat, mutta arkuus häviää päivässä, viimeistään kahdessa.
        Vaikka ientulehdus olisi päässyt niin pahaksi, että hampaat heiluu, tapahtuu ihme, kun kivi poistetaan ja alat hoitaa hampaita säänöllisesi. Niin vaan jämähtävät taas paikoilleen ja ompusta haukkaat kuin tyhjää vaan.
        Ei kannata pelätä pätkääkään kiven poistoa, hienot vehkeet nykyään ja hellävaraisesti osaavat poistaa.

Mä olen hoitopelkoinen, mutta hammaskiven poisto on mulle kyllä niitä vähemmän stressaavia toimenpiteitä. Toki sitä mieluummin istuis vaikka katsomassa jotain hauskaa elokuvaa, mutta tehtävä mikä tehtävä. Jos sitä ei tee, tulevaisuudessa on luvassa paljon ikävämpiä operaatioita...

Hoitopelon takia olen käynyt hammaslääkärissä säännöllisesti, sen jälkeen siis, kun alkuun pääsin. Mitä enemmän aikaa edellisestä käynnistä on, sitä enemmän sinne menoa jännittää. Näin ainakin mulla. Ja tietysti esim. hammaskiven poisto on sitä pienempi toimenpide, mitä vähemmän sitä ehtii kerryttää. Näin siis aloittajallekin voi ennustaa, että vaikka ensimmäisellä kerralla poisto veisi aikaa, seuraava kerta on nopeampi.

• ........
        .......... kirjoitti:

Mä olen hoitopelkoinen, mutta hammaskiven poisto on mulle kyllä niitä vähemmän stressaavia toimenpiteitä. Toki sitä mieluummin istuis vaikka katsomassa jotain hauskaa elokuvaa, mutta tehtävä mikä tehtävä. Jos sitä ei tee, tulevaisuudessa on luvassa paljon ikävämpiä operaatioita...

Hoitopelon takia olen käynyt hammaslääkärissä säännöllisesti, sen jälkeen siis, kun alkuun pääsin. Mitä enemmän aikaa edellisestä käynnistä on, sitä enemmän sinne menoa jännittää. Näin ainakin mulla. Ja tietysti esim. hammaskiven poisto on sitä pienempi toimenpide, mitä vähemmän sitä ehtii kerryttää. Näin siis aloittajallekin voi ennustaa, että vaikka ensimmäisellä kerralla poisto veisi aikaa, seuraava kerta on nopeampi.

Lisään tähän vielä hammaslääkärini kultaisen neuvon: "Älä mieti sitä etukäteen." Tuota opettelin viisaudenhampaan poistoa odotellessa, ja vaikeaa oli. Mutta kyllä sitä vähitellen myös oppi ohjaamaan ajatuksiaan muihin asioihin aina, kun ne eksyivät edessä olevaan toimenpiteeseen.

• kun ne repi
        ........ kirjoitti:

Lisään tähän vielä hammaslääkärini kultaisen neuvon: "Älä mieti sitä etukäteen." Tuota opettelin viisaudenhampaan poistoa odotellessa, ja vaikeaa oli. Mutta kyllä sitä vähitellen myös oppi ohjaamaan ajatuksiaan muihin asioihin aina, kun ne eksyivät edessä olevaan toimenpiteeseen.

sitä piikillä se vasta oli elämys.Nykyään ne ultra äänet ei satu juuri lainkaan.Turha jännittää .

• aloittaja taas
        kun ne repi kirjoitti:

sitä piikillä se vasta oli elämys.Nykyään ne ultra äänet ei satu juuri lainkaan.Turha jännittää .

kiitos edelleenkin rohkaisevista kommenteista, varsinkin niiden kommenteista jotka kertovat ientaskujen hammaskiven poistosta! Ikävä kyllä tässä kohdallani on k'ynyt niin,että kun 18 vuotias syntymäpäivieni jälkeen en ole käynyt lekurilla, hoidon muututtua maksulliseksi,ja myös pelko on siivittänyt ja estänyt varaamasta aikaa. Olen siis nyt 23 vuotias,ja edellisestä käynnistä kulunut jo yli 5 vuotta:((.

Ja joku kehoitti,että jos toimenpide tuntuu pahalta...että käsken hammashoitajaa poistamaan kivet vain toiselta puolelta aluksi,ja seuraavalla viikolla uusi hoito toiselle puolelle--> tämä taitaa olla mahdotonta täällä helsingissä jossa jonot ovat pitkät, kuten näkeekin...koska sain ajan tiistaina soitettua lokakuulle,n.1,5 kk:n päähän siis:(.

Minkä ikäisinä teille on tullut tätä hammaskiveä ientaskuihin? Johtuuko hammaskiven meneminen ientaskuihin juuri tuosta 5 vuodesta jona aikana en käynyt hammaslekurilla poistattamassa kievä?:/.
        Koitin kysyä ajanvarauksesta, kun täti luki tietojani koneelta saadessani aikaa, mutta hän kyllä sanoi suoraan,että tälle ei ole yleensä mitään selitystä.Eikä siis tiedetä mistä ientaskuihin levinnyt hammaskivi johtuu:o. Itse hammaslääkärihän ei mulle puhunut mitään reilu kuukausi sitten,kun kävin tarkistuksessa. Sanoi vain että laittaa minut suuhygienisti jonoon hammaskiven takia (käsitin että minulla normaalia hammaskiveä...),
        ja kun soitin ajanvaraukseen pari päivää sitten...olin aivan shokissa kuultuani tilanteeni,joka on kuulemma paha ja siksi pääsen "kiireellisenä" jo lokakuussa hygienistin pakeille...

• taskuinen

kiitos edelleenkin rohkaisevista kommenteista, varsinkin niiden kommenteista jotka kertovat ientaskujen hammaskiven poistosta! Ikävä kyllä tässä kohdallani on k'ynyt niin,että kun 18 vuotias syntymäpäivieni jälkeen en ole käynyt lekurilla, hoidon muututtua maksulliseksi,ja myös pelko on siivittänyt ja estänyt varaamasta aikaa. Olen siis nyt 23 vuotias,ja edellisestä käynnistä kulunut jo yli 5 vuotta:((.

Ja joku kehoitti,että jos toimenpide tuntuu pahalta...että käsken hammashoitajaa poistamaan kivet vain toiselta puolelta aluksi,ja seuraavalla viikolla uusi hoito toiselle puolelle--> tämä taitaa olla mahdotonta täällä helsingissä jossa jonot ovat pitkät, kuten näkeekin...koska sain ajan tiistaina soitettua lokakuulle,n.1,5 kk:n päähän siis:(.

Minkä ikäisinä teille on tullut tätä hammaskiveä ientaskuihin? Johtuuko hammaskiven meneminen ientaskuihin juuri tuosta 5 vuodesta jona aikana en käynyt hammaslekurilla poistattamassa kievä?:/.
        Koitin kysyä ajanvarauksesta, kun täti luki tietojani koneelta saadessani aikaa, mutta hän kyllä sanoi suoraan,että tälle ei ole yleensä mitään selitystä.Eikä siis tiedetä mistä ientaskuihin levinnyt hammaskivi johtuu:o. Itse hammaslääkärihän ei mulle puhunut mitään reilu kuukausi sitten,kun kävin tarkistuksessa. Sanoi vain että laittaa minut suuhygienisti jonoon hammaskiven takia (käsitin että minulla normaalia hammaskiveä...),
        ja kun soitin ajanvaraukseen pari päivää sitten...olin aivan shokissa kuultuani tilanteeni,joka on kuulemma paha ja siksi pääsen "kiireellisenä" jo lokakuussa hygienistin pakeille...

Kumma juttu, ettei lekuri sanonut mitään.

Olen suunnilleen saman ikäinen ja painin kanssa tuon ongelman kanssa. Minun ientaskujen syntyyn tarvittiin pari hammaslääkärissä käymättömyysvuotta ja hammaslangan unohtaminen. Hammaslääkärin mukaan olen vain altis taudille. :/ Minulta kai puuttuu vastustuskykyä tietyille bakteereille.

Hammaslääkäri totesi tulehduksen ja ientaskut. Röntgenkuvissa tilanne kuitenkin näytti paremmalta kuin mitä hammaslääkäri oli pelännyt eli tauti on aikaisessa vaiheessa.

Sain kolmen viikon päästä ajan puhdistukseen, joka tehtiin kahdessa osassa. Puudutettuna homma ei tuntunut yhtään pahalta. Lääkäri arveli, että saadaan hyvin parantumaan, kun vain tehostan kotihoitoa, minkä olenkin tehnyt. Kontrolli on varmaan ensi kuussa. Asioin yksityisellä, joten itselläni ei ole huolta pitkistä jonoista, ja tunnen olevani hyvissä käsissä.

Yksityinen on kallista, mutta en uskalla tämän kanssa ainakaan toistaiseksi käydä julkisella. :/ Olen opiskelija, mutta vanhemmat onneksi hieman sponssaa vielä. Jos tätä ei nyt hoideta, niin vuosien päässä voi olla paljon kalliimpi remontti edessä ja lisäksi ientulehduksella on todettu olevan yhteys moniin ongelmiin, esimerkiksi sydämen sairauksiin ja raskauskomplikaatioihin.

• bakteerien syytä

Hammaskivihän on kivettynyttä bakteerimassaa. Valitettavasti varsin harva kynee puhdistamaan hampaansa niin huolellisesti, ettei bakteeripeitettä jää yhtään hampaan pinnalle. Syljen mineraalit kalkkeuttavat bakteerit hammaskiveksi. Kun hammaskiveä on ehtinyt muodostua, sen pintaan elävät bakteerit tarttuvat entistä helpommin ja puhdistaminen käy vaikeammaksi, joten kivi alkaa paksuuntua nopeasti yhä uuden bakteerikerroksen kovetuttua. Kiven pinnalla on aina elävä bakteerikerros, joka aiheuttaa ientulehduksen. Kun kiveä ja bakteereita on riittävästi, ne alkavat kasvaa myös ikenen alle. Toisilla tämä tapahtuu nopeammin, toisilla hitaammin. Hammaskiveä voi kasvaa jopa suoraan ikenen allekin.

Vaikka hammaskiveä olisi ikenen alla, se ei vielä tarkoita syventynyttä ientaskua. Syventynyt ientasku tarkoittaa sitä, että bakteerit ovat tuhonneet hampaan tukikudossäikeistöä ja ympäröivää luuta. Terve ientasku on syvyydeltään 1-3 mm. Jos ientaskun syvyys on esim. 5 mm, silloin on menetetty tukikudosta jo pari milliä! On yksilöllistä, kuinka nopeasti syventyneitä ientaskuja ja luukatoa syntyy, yleensä se tapahtuu vuosien kuluessa ja varsinainen iensairaus tulee "esiin" vasta nelikymppisenä. Jos vastustuskyky on huono, kuten esim. diabeetikoilla ja tupakoitsijoilla, vaurioita voi näkyä jo huomattavasti nuorempana.

Jos iensairautta ei havaita ajoissa, tauti siis pahenee pikkuhiljaan. Yleensä syviin ientaskuihin (varsinkin kun 6 mm raja menee rikki) pesiytyy tietyntyyppisiä iensairausbakteereja, jotka kykenevät entistä suurempaan kudostuhoon. Silloin ollaan jo vähän vaikeammalla maaperällä, sillä hoito on jo vaativampaa.

Koska olet vielä sen verran nuori, ienongelmasi johtuu todennäköisesti pitkän hoitotauon aikana kasvaneesta hammaskivestä. Tällainen runsaasta kivestä johtuva iensairaus yleensä reagoi nopeasti ja hyvin hoitoon ja alkaan parantua kun kivi poistetaan ja opit puhdistamaan hampaasi entistä paremmin (etenkin ne välit!). Voi parantua lähes jälkiä jättämättä, mutta on hyvin mahdollista, että jokin alttius sinulla on syventyviin ientaskuihin, jolloin kuulut riskiryhmään lopun ikääsi. Menetettyjä kollageenisäikeitä hampaan ympärille ei enää uusia tule, vaikka taskut mataloituisivat. Huolellisella kotihoidolla ja säännöllisillä hammaslääkäri/suuhygienistikäynneillä tilanne kuitenkin saadaan pidettyä hallinnassa. Valitettavasti hammashoitokäyntien laiminlyöminen yleensä saa taudin uusiutumaan entistä nopeammin, kun alttius on jo olemassa, joten oikotietä onneen ei ole.

Tsemppiä hoitoon! Voin lohduttaa, että hoitotulokset ovat hyviä. Tilanteesi ei voi olla kovin vakava, jos suuhygienistin antama hoito riittää. Vaikeammat tapaukset vaativat hammaslääkärin tai jopa erikoishammaslääkärin hoitoa.

Tehokkain pintapuudute on geelimäinen, joka voidaa annostella suoraan ientaskuun. Aine on varsin kallis, joten en tiedä onko terveyskeskuksilla sitä käytössään.

• shg''''
        bakteerien syytä kirjoitti:

Hammaskivihän on kivettynyttä bakteerimassaa. Valitettavasti varsin harva kynee puhdistamaan hampaansa niin huolellisesti, ettei bakteeripeitettä jää yhtään hampaan pinnalle. Syljen mineraalit kalkkeuttavat bakteerit hammaskiveksi. Kun hammaskiveä on ehtinyt muodostua, sen pintaan elävät bakteerit tarttuvat entistä helpommin ja puhdistaminen käy vaikeammaksi, joten kivi alkaa paksuuntua nopeasti yhä uuden bakteerikerroksen kovetuttua. Kiven pinnalla on aina elävä bakteerikerros, joka aiheuttaa ientulehduksen. Kun kiveä ja bakteereita on riittävästi, ne alkavat kasvaa myös ikenen alle. Toisilla tämä tapahtuu nopeammin, toisilla hitaammin. Hammaskiveä voi kasvaa jopa suoraan ikenen allekin.

Vaikka hammaskiveä olisi ikenen alla, se ei vielä tarkoita syventynyttä ientaskua. Syventynyt ientasku tarkoittaa sitä, että bakteerit ovat tuhonneet hampaan tukikudossäikeistöä ja ympäröivää luuta. Terve ientasku on syvyydeltään 1-3 mm. Jos ientaskun syvyys on esim. 5 mm, silloin on menetetty tukikudosta jo pari milliä! On yksilöllistä, kuinka nopeasti syventyneitä ientaskuja ja luukatoa syntyy, yleensä se tapahtuu vuosien kuluessa ja varsinainen iensairaus tulee "esiin" vasta nelikymppisenä. Jos vastustuskyky on huono, kuten esim. diabeetikoilla ja tupakoitsijoilla, vaurioita voi näkyä jo huomattavasti nuorempana.

Jos iensairautta ei havaita ajoissa, tauti siis pahenee pikkuhiljaan. Yleensä syviin ientaskuihin (varsinkin kun 6 mm raja menee rikki) pesiytyy tietyntyyppisiä iensairausbakteereja, jotka kykenevät entistä suurempaan kudostuhoon. Silloin ollaan jo vähän vaikeammalla maaperällä, sillä hoito on jo vaativampaa.

Koska olet vielä sen verran nuori, ienongelmasi johtuu todennäköisesti pitkän hoitotauon aikana kasvaneesta hammaskivestä. Tällainen runsaasta kivestä johtuva iensairaus yleensä reagoi nopeasti ja hyvin hoitoon ja alkaan parantua kun kivi poistetaan ja opit puhdistamaan hampaasi entistä paremmin (etenkin ne välit!). Voi parantua lähes jälkiä jättämättä, mutta on hyvin mahdollista, että jokin alttius sinulla on syventyviin ientaskuihin, jolloin kuulut riskiryhmään lopun ikääsi. Menetettyjä kollageenisäikeitä hampaan ympärille ei enää uusia tule, vaikka taskut mataloituisivat. Huolellisella kotihoidolla ja säännöllisillä hammaslääkäri/suuhygienistikäynneillä tilanne kuitenkin saadaan pidettyä hallinnassa. Valitettavasti hammashoitokäyntien laiminlyöminen yleensä saa taudin uusiutumaan entistä nopeammin, kun alttius on jo olemassa, joten oikotietä onneen ei ole.

Tsemppiä hoitoon! Voin lohduttaa, että hoitotulokset ovat hyviä. Tilanteesi ei voi olla kovin vakava, jos suuhygienistin antama hoito riittää. Vaikeammat tapaukset vaativat hammaslääkärin tai jopa erikoishammaslääkärin hoitoa.

Tehokkain pintapuudute on geelimäinen, joka voidaa annostella suoraan ientaskuun. Aine on varsin kallis, joten en tiedä onko terveyskeskuksilla sitä käytössään.

Erinomainen, selkokielinen vastaus, joka joka selittää taudin synnyn ja ehkäisyn ymmärrettävästi ilman latinankielistä liturgiaa. Taidat olla ammattilainen.

• "Mätäsuu"
        shg'''' kirjoitti:

Erinomainen, selkokielinen vastaus, joka joka selittää taudin synnyn ja ehkäisyn ymmärrettävästi ilman latinankielistä liturgiaa. Taidat olla ammattilainen.

Hei, kävin eilen vuositarkastuksessa yksityisellä hammaslääkärillä ja valitin pahanhajuisesta hengityksestä. Lääkäri teki perusteellisen tarkastuksen ja mittasi myös ientaskut. Hampaani ovat siistit, valkoiset ja reikiä 0. Hammasluu on kuulemma kova, MUTTA... Hammaslääkäri totesi mulla olevan kiinnityskudossairauden. Pahimmillaan ientasku on 6mm, joka on jo paha. Eli tästä pahanhajuinen hengitys johtui. Ikenet eivät edes vuoda verta eivätkä hampaat heilu. Sairauteni on alkuvaiheessa, onneksi, mutta kyllä tieto hiljaiseksi veti. Kaikista eniten huolettaa kuinka kestän kivun, kun ientaskuja syvältä ronklataan. Olen äärimmäisen kipuherkkä ihminen eikä hammaslääkärillä käynti mitään herkkua ole vaikka olisi tarkastuksesta kyse.

H-lääkäri sanoi käyttävänsä ultraa, geeliä sekä puudutuspiikkejä. Kertokaa te kokeneet tai asiantuntevat millainen operaatio se kaikenkaikkiaan on, sattuuko ihan oikeasti, montako hoitokertaa ja kuinka käy kukkaron päälle? Miten usein käydään suuhygienistillä tämän jälkeen? Ekalla kerralla hammaslääkäri itse puhdistaa ientaskut. Sain ajan kahden viikon päähän.

Hän muuten suositteli harjaamaan myös kieltä päivittäin, koska kielessä on myös bakteereita. Ja tietyn merkkisiä hammastahnoja ja suuvettä tulee tästä eteenpäin käyttää. Myös hammaslangat yms. on tulevaisuuteni. Onko tämä sellanen sairaus, että voi tarttua puolisoon suudeltaessa?

Kiitollinen vastauksista!

• Pettynyt Keravalta

Kävin Keravan kunnallisessa aivan hirvittävällä suuhygienistillä (vaalea tukka n. 50-55v), joka aiheutti minulle aikuiselle naiselle totaalisen kivun ja itkun penkissä. Ikinä mikään sattunut niin paljon kuin tämän naisen hutiloiminen ja ikenien kaivaminen. Hän raapi ientaskut auki, veri lensi, jouduin huutamaan lopettamaan toisen hampaan jälkeen ja pyytämään puudutusta. Nainen sanoi, että puudutus pistetään piikillä. Yläriviin tuli sellaiset 10 piikkiä ja alariviin jokaisen hampaan kohdalle omansa, kun ei alarivi ei kuulemma puudu mitenkään muuten. :( Nainen ajoi ensin sellaisella laitteella joka vihdoi aivan jumalattomasti ja sen jälkeen repi kaapimella täysiä jolloin lähti jopa nahkaa hampaiden väliin. Huusin ja itkin 2 tuntia operaation jälkeen kotona tuskaani, sydämen tykytys tuntui koko suun alueella ikenissä. Ja tämä tarina on tosi. Ja olen käynyt tätä ennen yksityisellä eikä sattunut yhtään!!!! Kyllä tässä on kyse tekijästä eikä mistään muusta! Oisinpa tiennyt tuosta puudutusgeelistä!!!! En siis suosittele Keravan kunnallisen puolen suuhygienistiä kenellekään!!! Juoskaa karkuun!!!

• itsekin shg

Harmi että sinulla on ollut noin kurja kokemus suuhygienistin hoidossa. Totesit aivan oikein, kysymys on nimenomaan tekijästä, toiset ovat kovakouraisempia ja "eri tyylisiä" kuin toiset, koskee tietenkin kaikkia ammatteja ja ihmiset ovat aina erilaisia.

Jos hammaskivi on syvällä ientaskuissa, ei se poistaminen kyllä voi mitenkään miellyttävältä tuntua. Pyri jatkossa käymään puhdistuksessa useammin ja pidä hyvää huolta hampaistasi ja suun puhtaudesta kotona niin pääset hammaskivenpoistossakin vähemmällä. Tulee myös mieleen se, että onhan aikaisemmilla hammaskivenpoistokerroilla kaikki hammaskivi saatu pois jos nyt oli niin iso homma?
        Seuraavan kerran aikaa varatessasi voit pyytää aikaa eri suuhygienistille. Ota särkylääke hieman ennen hoitoa, sekin auttaa.

• Paljon kiveä
        itsekin shg kirjoitti:

Harmi että sinulla on ollut noin kurja kokemus suuhygienistin hoidossa. Totesit aivan oikein, kysymys on nimenomaan tekijästä, toiset ovat kovakouraisempia ja "eri tyylisiä" kuin toiset, koskee tietenkin kaikkia ammatteja ja ihmiset ovat aina erilaisia.

Jos hammaskivi on syvällä ientaskuissa, ei se poistaminen kyllä voi mitenkään miellyttävältä tuntua. Pyri jatkossa käymään puhdistuksessa useammin ja pidä hyvää huolta hampaistasi ja suun puhtaudesta kotona niin pääset hammaskivenpoistossakin vähemmällä. Tulee myös mieleen se, että onhan aikaisemmilla hammaskivenpoistokerroilla kaikki hammaskivi saatu pois jos nyt oli niin iso homma?
        Seuraavan kerran aikaa varatessasi voit pyytää aikaa eri suuhygienistille. Ota särkylääke hieman ennen hoitoa, sekin auttaa.

Minulla kertyy runsaasti hammaskiveä ja ientaskut ovat olleet syvät. Joitakin vuosia sitten tehtiin isompi saneeraus, hygienisti käytti aikaa 2 x 1 h (tunti ylä- ja tunti alaleukaan) jotta saatiin kaikki hammaskivi pois. Samalla sain perusteellisen hoito-ohjeen ja aloin käyttämään hammasväliharjaa. Tuota isoa operaatiota varten piti puuduttaa koko leuka ja puudutuksen teki hammaslääkäri. Ei tarvittu montaa piikkiä.

Tuon saneerauksen jälkeen on päästy helpommalla hammaskiven poistolla ja suurimpana ansiona on hammasväliharjan aktiivinen käyttö. Silti inhoan erityisesti ultra-äänellä puhdistusta koska se vihloo valtavasti ja edellyttäisi puudutuksen, mutta kun sitä ei viitsi enää nykyisin pyytää työn vähennyttyä selvästi.

• Harvahammas

Oma ikävä kokemukseni on parin vuoden takaa. Arveluttaa vieläkin mennä hammaskiven poistoon. Rouhimisen suoritti hammaslääkäri itse, hieman kiireisenä. Toisen etuhampaani juuressa oli kuulemma harvinaisen iso keräytymä kiveä. Rönkittiin ja rouhittiin. Ei saanut irti. Veri tursusi suuhun ja laitettiin puudutusta. Ei onnistunut. Lopulta lääkäri tuli siihen johtopäätökseen, että hammasluussa on kova luuharjanne, eikä se ole kiveä.
      No tästä johtuikin sitten se, että hammas rupesikin heilumaan. Menin lääkäriin, jossa olikin uusi henkilö, joka totesi, että kyllä se hammas heiluu. Ei tehty kuitenkaan mitään. Viime kesänä kipu yllätti mökillä ja hammas oli putoamaisillaan. Menin paikalliselle hammaslääkärille, joka totesi, että ei voi mitään, pois on otettava! Harvenneen hymyn korjaus onkin sitten toinen juttu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe