Eilen illalla ilmeni kaukohallintalaitteessa vika, eli moottori ei inahtanutkaan kun avaimesta väänsi. Starttasi kuitenkin nätisti kun antoi akusta startille suioraan virtaa. Tänään päivänvalossa asiaa tutkiessani huomasin että virtalukon pohja oli lähtenyt pois paikoiltaan eikä sitä enää saanut kiinni, liekö murtunut jostain kohtaa.
Lukko on ilmeisesti jo aiemmin vaihdettu, varmaankin jostain autosta. Muita piuhoja siellä ei mene kuin virtapiuhat. Ei siis trimmin tms. lisävarusteen johtoja, ei edes sähköryypyn, ryyppykin on käsikäyttöinen.
Jos hankin tilalle esim. motonetistä uuden lukon, niin menevätkö noissa lukoissa samat johdot samoissa paikoissa jotenkin vakiosti vai onko vaaraa että sössin jutun jotenkin pahasti?
Sitten semmoinen asia, että eikös periaatteessa nuo virtalukkoon menevät johdot jotenkin yhdistämällä olisi koneen pitänyt käynnistyä? Näin ei kuitenkaan käynyt.
No niin, kiitoksia asiallisista vastauksista ja ai niin... en ole uraani aloitteleva varkaanalku, vaan rehti veneilijä joka ei vain tiedä tekniikasta juuri mitään:)
Virtalukko-ongelma(ko)
5
5874
Vastaukset
- hgfhfg
Kyllä moottorin pitäisi startata kun yhdistät virtalukon kaksi johtoa. Jos näin ei tapahdu on startin solenoidi rikki/jumissa taikka johdin vika virtalukolta solenoidille.
- asdfdfdfdf
Rupesin tuota virtalukkoa epäilemään niin vaihdoin samantien toisen kaukohallintalaitteen jonka sain kaupan päälle. Vaan eipä starttaa vieläkään.
Kun avaimen kääntää ON asentoon, kuuluu napsahdus. Mutta eikös solenoidin pitäisi napsua starttiasennossa? Startin saa kyllä edelleen pyörimään antamaan suoraan startille virtaa tai yhdistämällä solenoidin navat.
Kone starttaa edelleen vain kun avainta pitää starttiasennossa.
Vaikuttaakos tämä nyt solenoidivialta sitten? Onkos tuo solenoidi muuten vaikea vaihdettava/kytkettävä? Mitenkäs voisin testata mistä kiikastaa? - ghjgh
asdfdfdfdf kirjoitti:
Rupesin tuota virtalukkoa epäilemään niin vaihdoin samantien toisen kaukohallintalaitteen jonka sain kaupan päälle. Vaan eipä starttaa vieläkään.
Kun avaimen kääntää ON asentoon, kuuluu napsahdus. Mutta eikös solenoidin pitäisi napsua starttiasennossa? Startin saa kyllä edelleen pyörimään antamaan suoraan startille virtaa tai yhdistämällä solenoidin navat.
Kone starttaa edelleen vain kun avainta pitää starttiasennossa.
Vaikuttaakos tämä nyt solenoidivialta sitten? Onkos tuo solenoidi muuten vaikea vaihdettava/kytkettävä? Mitenkäs voisin testata mistä kiikastaa?No eihän se voi solenoidivika olla jos solenoidi toimii navat yhdistämällä.
Solenoidin voit testata tuomalla niihin pienempiin napoihin 12v jännitteen. Silloin tulenoidin tulisi naksahtaa ja sulkea koskettimet. Koskettimien kautta pääsee päävirta startille. Solenoidi on helppo vaihtaa. Minkalainen moottori? koko? - asdfdfdfd
ghjgh kirjoitti:
No eihän se voi solenoidivika olla jos solenoidi toimii navat yhdistämällä.
Solenoidin voit testata tuomalla niihin pienempiin napoihin 12v jännitteen. Silloin tulenoidin tulisi naksahtaa ja sulkea koskettimet. Koskettimien kautta pääsee päävirta startille. Solenoidi on helppo vaihtaa. Minkalainen moottori? koko?Kone on Evinrude jota entinen omistaja on askarrellut melkoisesti. 55hp Johnsonista on otettu kaasarit ja jotain muutakin. VRO-pumppu ja automaattihörppy on poistettu ym. modifikaatiota tehty. Neljäkymppinen kone oli alkuaan ja 80-luvun puolivälin tienoilta. Jaa ettei voi olla solenoidivika? mikähän hitto siinä oikein voi olla vialla sitten? Olisko jossain päin nettiä kuvaa josta näkisin nuo solenoidin pienemmät navat selvästi, kun en nyt oikein tiedä mitä tarkoitat?
- sdfgdfhg
asdfdfdfd kirjoitti:
Kone on Evinrude jota entinen omistaja on askarrellut melkoisesti. 55hp Johnsonista on otettu kaasarit ja jotain muutakin. VRO-pumppu ja automaattihörppy on poistettu ym. modifikaatiota tehty. Neljäkymppinen kone oli alkuaan ja 80-luvun puolivälin tienoilta. Jaa ettei voi olla solenoidivika? mikähän hitto siinä oikein voi olla vialla sitten? Olisko jossain päin nettiä kuvaa josta näkisin nuo solenoidin pienemmät navat selvästi, kun en nyt oikein tiedä mitä tarkoitat?
Tuossa linkissä on solenoidi.
Voi se olla solenoidivikakin. Esimerkiksi koskettimet jumissa. http://www.elisanet.fi/voimakone/per%E4moottorin%20osia/Evinrude/7.%20solenoidi%20Evinrude,%20Johnson.JPG
Pienemmät navat eli hopeanväriset ovat ohjauspiirin navat. Niihin kun tuot akulta 12v jännitteen pitäisi naksahtaa ja koneen startata. Mikäli siis akulta tulee plus kaapeli solenoidin toiseen päähän ja toisesta päästä startille.
Jos on lisäkysymyksiä laita viestiä tai soita. Numeron saat sähköpostilla.
[email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4179171Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1893780- 212248
- 871393
- 1161168
- 271155
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661122Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791118- 751110
- 551063