Hei,
minä otan matkalle mukaan vanhasta lakanasta tai muusta kankaasta leikkaamiani erikokoisia paloja. Yksi kangaspala toimii esim. mattona sängyn vieressä, toinen mattona kylpyhuoneessa, kolmannella voi pyyhkiä likaantuneet vaelluskengät, neljännellä siivota pölyistä parveketta... sitten kankaat roskiin. Samalla laukkuun tulee tilaa ostoksille.
Luksusmajoituksessa rättejä ei juuri tarvitse, mutta reppureissuilla esim. Intiassa sitäkin enemmän. Kangaspala käy vaikka rantapyyhkeestä tai pöytäliinasta...
Mukaan otan myös pois heitettäviä T-paitoja ym. vaatteita, joista luovun matkan aikana. Menomatkalla esim. Thaimaaseen hikeentyy jo 1. paita poisheittokuntoon ja helteessä kulkiessa vaatetta kuluu ainakin 1/päivä.
Jos aikoo pesettää vaatteita Aasian maissa katujen pyykkipalveluissa esim. kilohinnalla, ei kannata ottaa mukaan mitään liian hienoa tai uusia väriä päästäviä vaatteita. Vain sellaisia jotka voi kaikki laittaa samaan pyykkierään. Intiassa käsinpesussa pyykin käsittely on aika rajua. Hienommat vaatteet säästän iltakäyttöön ja pesen itse vasta kotona.
vanhaa lakanaa ja vanhat paidat
6
1771
Vastaukset
- Kestomurkku
Joka matkalla jää jotain roskiin heitettäväksi. Vanha pyyhe, t-paita tai lenkkarit. ehkä on väärin lisätä heidän jätemääräänsä, mutta uutta tavaraa lähtee mukanani ainakin paikallista viiniä.
Aasiassa käytämme paikallisia pesulapalveluja edullisten hintojen takia, samalla jätämme roposemme paikallisten käyttöön. Usein olen reissusta kotiin lähtiessä jättänyt vaelluskenkäni viimeiseen majapaikkaan, toivoen että niistä olisi vielä jollekin käyttöä. Indonesian reissulla 2006 sattui Jaavalla paha maanjäristys ja poislähtiessämme lahjoitimme rinkoista kaikki ylimääräiset vaatteet, pyyhkeet ja filtin järistyksen uhreille. Turhaa tavaraa meille, mutta tarpeellista monille kodittomiksi jääneille.
- tollero1
viimeisiään veteleviä kylpypyyhkeitä. 2-3 viikon (ja 1 pesun) jälkeen pyyhkeet onkin mukava jättää roskikseen - ja tästäkin tulee tilaa tuliaisille:)
- chittychees
kiitos siitä.
Lakananpalat painavat huomattavsti vähemmän kuin yhtä isot vanhat pyyhkeet tai tpaidat - matkamaijailija
ja ikkunaverhonakin kankaanpala toimii. Ja sidostarpeena jos tulee haava tms., on itse pestyä puhdasta kangasta.
Minä otan myös shampoot ym. jäminä tai ilmaisina näytepusseina joita saa kaupoista tai lehtien välistä.- Carvin
Otan matkalle mukaan myös vaatteita ja kenkiä, joita en aiokaan tuoda takaisin. Afrikan matkoilla mukana on myös valmiiksi printattu teksti "löytäjä saa pitää, kunhan ensin puhdistaa, sillä nämä ovat käytettyjä". Syksyn Etelä-Afrikan reissulla vaihdoin lentokentällä matkavaatteet ja päällä olleet laitoin siististi pussiin, jonka annoin siivoojalle. Hän oli ylen onnellinen selittäessäni, että voi pitää tai pistää kiertoon. Meinaan, ellei ole kenkiä, ovat käytetyt kengätkin paremmat kuin ei mitään. Tarkoitukseni ei ole kuormittaa kohdemaan jätevuorta, vaan ojentaa auttava käteni, kun en enää itse tarvitse ko. tuotteita. Samahan olisi laittaa ne UFFin laatikkoon, mutta kun jättää esim. hotelliin siistissä pinossa, saattaa se olla monesti parempikin kuin parin kolikon tippi. Aikuisten vaatteista voi taitava muokata parikin lasten vaatetta - ja lapsiahan Afrikassa riittää.
Palatessa matkalaukku painoi 4kg vähemmän kuin mennessä, vaikka olin tehnyt myös ostoksia eli tukenut paikallista elinkeinoelämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563161Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810