Akun lataaminen

laturilla?

Latasin, tai yritin ladata akkua verkkolaturilla. Tuntui että virtaa ei oikein mennyt akkuun. Akku tosin on iso 95 Ah ja laturi pieni nimellisesti 4 A maksimissaan syöttävä oranssi laatikko. Kun mittasin laturin antaman jännitteen sen ollessa irti akusta se oli vain 12,2 V. Kuinka tuo sitten voisi ladata akkua kun täyden akun napajännite on muistaakseni 12,6 V. Naapurin samantapainen laturi näytti samoja jännitteitä.
Minkälaisia latureita teillä on talvilataukseen.

15

865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä tiedät

      Mistä tiedät ettei akkuun mennyt virtaa?

      Tuollaisella pienellä laturilla saa akun täyteen mutta siihen menee mahdollisesti monta päivää. Toki akku voi olla rikkikin, mutta ehjänkin akun lataus kestää.

    • SpK

      Jos/kun laiturin sähköverkko tehty pitkillä vedoilla ja vähän liian ohuilla kaapeleilla, syntyy kuormitettaessa jännitehäviöitä. Ei ole harvinaista, että laiturin töpselistä löytyy alle 200V jännite.

      Jos sulla on tilanne, jossa laiturilta tulee 200 V (20% alle nimellisjännitteen), ja käytät tavallista, muuntajalla tehtyä halpamallista laturia, niin laturin antama latausjännite on alle 12 V. Onko laite tällöin laturi? Ei, vaan se on purkuri, koska jännite on alempi kuin akun napajännite.

      Viisaat, hakkuriteholähteillä toteutetut laturit maksaa, mutta veneeseen ainoa oikea valinta. Esim C-tek -nimellä myytävät automaattilaturit on hyviä. Halpislaturia voi käyttää tilapäisesti kotona, mutta älä vie sellaista veneeseen.

    • -Mika-

      Koska laturi ei anna oikeanlaista tasavirtaa, et voi mitata sen antamaa jännitettä oikein.
      Mittaa sen sijaan akun napajännitettä lauturin ollessa siinä kiinni. Tällöin sen pitäisi näyttää jotain 13,5 - 14,5 voltin kieppeillä. Jos lukema on pienempi, ei se voi ladata kunnolla tai ainakaan täyteen sitä akkua.
      Toisaalta täyttä akkua jos yrität ladata, ei sen laturin ampeerimittari juuri mitään näytäkkään, koska täysi akku ei ota virtaa.

      Käytän talvilataukseen sellaista oranssia laatikkoa, jonka pitäisi ladata vax 4 ampeerilla....

      • juu

        Mistä näitä "sähköasentajia" tulee?


      • -Mika-
        juu kirjoitti:

        Mistä näitä "sähköasentajia" tulee?

        Minua? Oliko kirjoituksessani mielestäsi asiavirhe? Jos sellainen oli, niin kertoisitko sen?


      • puolelta
        juu kirjoitti:

        Mistä näitä "sähköasentajia" tulee?

        ..


      • asiavirhe
        -Mika- kirjoitti:

        Minua? Oliko kirjoituksessani mielestäsi asiavirhe? Jos sellainen oli, niin kertoisitko sen?

        on sähkötekniikan tuntemattomuus.


      • Matkaveneilijä
        asiavirhe kirjoitti:

        on sähkötekniikan tuntemattomuus.

        Akkulaturin antamaa jännitettä ei todellakaan voi mitata tavallisella digimittarilla, vaan se vaatii "true RMS"-mittarin. peruslaturi ei anna tasasähköä vaan siniaallon puolikkaita. Hakkuri antaa kanttiaaltoa.
        Viisarimittarilla saa jo oikean suuntaista tulosta, mutta parempi kun tosiaan kytkee laturin kiinni akkuun ja mittaa siitä. Se antaa lähimpänä todellista arvoa olevan jännitteen.

        Kun väitätte ettei ole tietämystä, niin silloin olisi hyvien tapojen mukaista kertoa, missä meni pieleen ja kertoa oikea vastaus. Mutta ei, on vaan kiva johtaa harhaan vai?


      • jännä napa
        Matkaveneilijä kirjoitti:

        Akkulaturin antamaa jännitettä ei todellakaan voi mitata tavallisella digimittarilla, vaan se vaatii "true RMS"-mittarin. peruslaturi ei anna tasasähköä vaan siniaallon puolikkaita. Hakkuri antaa kanttiaaltoa.
        Viisarimittarilla saa jo oikean suuntaista tulosta, mutta parempi kun tosiaan kytkee laturin kiinni akkuun ja mittaa siitä. Se antaa lähimpänä todellista arvoa olevan jännitteen.

        Kun väitätte ettei ole tietämystä, niin silloin olisi hyvien tapojen mukaista kertoa, missä meni pieleen ja kertoa oikea vastaus. Mutta ei, on vaan kiva johtaa harhaan vai?

        Totta on että laturin tasajännite on niitä siniaallon puolikkaita ja aku latautuu viimein ajan kanssa sinne siaallonpuolikkaiden huippuarvoon (lähes).
        Akun navoista ei kuitenkaan voi mitata tätä huippuarvoa ennenkuin akku on sinne latautunut. Vajaassa akussa napajännite on alempi sillä pieni laturi ei jaksa tietenkään puskea sitä akkua huippuarvojännitteeseen.


      • -Mika-
        jännä napa kirjoitti:

        Totta on että laturin tasajännite on niitä siniaallon puolikkaita ja aku latautuu viimein ajan kanssa sinne siaallonpuolikkaiden huippuarvoon (lähes).
        Akun navoista ei kuitenkaan voi mitata tätä huippuarvoa ennenkuin akku on sinne latautunut. Vajaassa akussa napajännite on alempi sillä pieni laturi ei jaksa tietenkään puskea sitä akkua huippuarvojännitteeseen.

        Siksi juuri kerroin, että toimiva akkulaturi antaa latauksen aikana noin 13,5 - 14,5 voltin napajännitteen akulta mitattaessa. Piruuttani vilkasin äsken skoopilla tuon minun "oranssin peltilaatikon" antaman jänniteen. Huippuarvo oli 16,2 volttia 100 ohmin kuorman yli mitattuna.
        Kun akku on täysi, ollaan siellä 14,5 voltin tuntumassa. Oikeastaan lataus pitäisi lopettaa kun napajännite on 14,4 koska 20 asteen lämpötilassa siinä jännitteessä alkaa perinteisen happoakun nesteet "kiehua" eli kaasunmuodostus kasvaa rajusti ja akkuneste väkevöityy ja vajaantuu. Aakun napajännite nousee nopeasi yli 13 voltin, kun tuollainen 4 ampeeria antava halpislaturi siihen kytketään. Näin siis silloin, kun akku on kunnossa ja se ei ole tyhjä.


      • Oma moka
        puolelta kirjoitti:

        ..

        peltiloota on mullakin, lieko saman merkkinen. Se katkaisee latauksen liian aikaisin, jännitteen ollessa hieman yli 12 V, vaikka ei olekkaan automaattilaturi. Hyvä puoli on siinä, ettei akkua tule "keitettyä" piloille. Senkin olen onnistunut tekemään, kun akkulaturi unohtui päälle talvella.


      • -Mika- kirjoitti:

        Siksi juuri kerroin, että toimiva akkulaturi antaa latauksen aikana noin 13,5 - 14,5 voltin napajännitteen akulta mitattaessa. Piruuttani vilkasin äsken skoopilla tuon minun "oranssin peltilaatikon" antaman jänniteen. Huippuarvo oli 16,2 volttia 100 ohmin kuorman yli mitattuna.
        Kun akku on täysi, ollaan siellä 14,5 voltin tuntumassa. Oikeastaan lataus pitäisi lopettaa kun napajännite on 14,4 koska 20 asteen lämpötilassa siinä jännitteessä alkaa perinteisen happoakun nesteet "kiehua" eli kaasunmuodostus kasvaa rajusti ja akkuneste väkevöityy ja vajaantuu. Aakun napajännite nousee nopeasi yli 13 voltin, kun tuollainen 4 ampeeria antava halpislaturi siihen kytketään. Näin siis silloin, kun akku on kunnossa ja se ei ole tyhjä.

        Ns. 12 voltin järjestelmän jänniteen kuuluu olla 13,8 volttia (moottorin ladatessa akkuja), joten nuo 14,5 V tuntuvat aika hurjilta...

        Lisäksi jännite ei itsessään ole oleellinen, vaan virta (joka tosin laskee jänniteen noustessa)....


      • vanhentunut
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ns. 12 voltin järjestelmän jänniteen kuuluu olla 13,8 volttia (moottorin ladatessa akkuja), joten nuo 14,5 V tuntuvat aika hurjilta...

        Lisäksi jännite ei itsessään ole oleellinen, vaan virta (joka tosin laskee jänniteen noustessa)....

        Tietosi on vanhaa. Kyllä modernissa koneessa latausjännite on yli 14 volttia.


      • lue edellinen
        Oma moka kirjoitti:

        peltiloota on mullakin, lieko saman merkkinen. Se katkaisee latauksen liian aikaisin, jännitteen ollessa hieman yli 12 V, vaikka ei olekkaan automaattilaturi. Hyvä puoli on siinä, ettei akkua tule "keitettyä" piloille. Senkin olen onnistunut tekemään, kun akkulaturi unohtui päälle talvella.

        Tuossa ylempänä kaveri juuri kertoo mitanneensa yli 16 voltin jännitettä tavallisesta yksinkertaisesta laturista, joka omasikin lienee. Se ei siis katkaise 12 voltilla mutta virta pienenee huomattavasti. Jos siinä on sellainen 50 sentin ampeerimittari, voi se lakata näyttämästä, mutta hieman virtaa menee kuitenkin.


      • vanhentunut kirjoitti:

        Tietosi on vanhaa. Kyllä modernissa koneessa latausjännite on yli 14 volttia.

        Jos on mitattu "true rms" mittarilla, sillä vaihto ja tasavirtalaturistakin taitaa tulla tuota siniaaltoa...
        Ennen vanhaan tyhjiä akkuja ladattaessa, periaatteessa jännite oli alle napajännitteen, alkoi nousta, ja akkuun menevät ampeerit vähenivät akun varauduttua täyteen.

        Nykyään "oranssisesta" laatikosta, jonka kunto todetaan oskilloskopiilla mittamalla jännitteeksi 13.8-14.4 V, vain tällä jännitteellä saadaan akut ladattua :))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      7282
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      6006
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      153
      5327
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      48
      4747
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      55
      4078
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      73
      3302
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      62
      3270
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      25
      3092
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      47
      2487
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      18
      2399
    Aihe