Akun lataaminen

laturilla?

Latasin, tai yritin ladata akkua verkkolaturilla. Tuntui että virtaa ei oikein mennyt akkuun. Akku tosin on iso 95 Ah ja laturi pieni nimellisesti 4 A maksimissaan syöttävä oranssi laatikko. Kun mittasin laturin antaman jännitteen sen ollessa irti akusta se oli vain 12,2 V. Kuinka tuo sitten voisi ladata akkua kun täyden akun napajännite on muistaakseni 12,6 V. Naapurin samantapainen laturi näytti samoja jännitteitä.
Minkälaisia latureita teillä on talvilataukseen.

15

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä tiedät

      Mistä tiedät ettei akkuun mennyt virtaa?

      Tuollaisella pienellä laturilla saa akun täyteen mutta siihen menee mahdollisesti monta päivää. Toki akku voi olla rikkikin, mutta ehjänkin akun lataus kestää.

    • SpK

      Jos/kun laiturin sähköverkko tehty pitkillä vedoilla ja vähän liian ohuilla kaapeleilla, syntyy kuormitettaessa jännitehäviöitä. Ei ole harvinaista, että laiturin töpselistä löytyy alle 200V jännite.

      Jos sulla on tilanne, jossa laiturilta tulee 200 V (20% alle nimellisjännitteen), ja käytät tavallista, muuntajalla tehtyä halpamallista laturia, niin laturin antama latausjännite on alle 12 V. Onko laite tällöin laturi? Ei, vaan se on purkuri, koska jännite on alempi kuin akun napajännite.

      Viisaat, hakkuriteholähteillä toteutetut laturit maksaa, mutta veneeseen ainoa oikea valinta. Esim C-tek -nimellä myytävät automaattilaturit on hyviä. Halpislaturia voi käyttää tilapäisesti kotona, mutta älä vie sellaista veneeseen.

    • -Mika-

      Koska laturi ei anna oikeanlaista tasavirtaa, et voi mitata sen antamaa jännitettä oikein.
      Mittaa sen sijaan akun napajännitettä lauturin ollessa siinä kiinni. Tällöin sen pitäisi näyttää jotain 13,5 - 14,5 voltin kieppeillä. Jos lukema on pienempi, ei se voi ladata kunnolla tai ainakaan täyteen sitä akkua.
      Toisaalta täyttä akkua jos yrität ladata, ei sen laturin ampeerimittari juuri mitään näytäkkään, koska täysi akku ei ota virtaa.

      Käytän talvilataukseen sellaista oranssia laatikkoa, jonka pitäisi ladata vax 4 ampeerilla....

      • juu

        Mistä näitä "sähköasentajia" tulee?


      • -Mika-
        juu kirjoitti:

        Mistä näitä "sähköasentajia" tulee?

        Minua? Oliko kirjoituksessani mielestäsi asiavirhe? Jos sellainen oli, niin kertoisitko sen?


      • puolelta
        juu kirjoitti:

        Mistä näitä "sähköasentajia" tulee?

        ..


      • asiavirhe
        -Mika- kirjoitti:

        Minua? Oliko kirjoituksessani mielestäsi asiavirhe? Jos sellainen oli, niin kertoisitko sen?

        on sähkötekniikan tuntemattomuus.


      • Matkaveneilijä
        asiavirhe kirjoitti:

        on sähkötekniikan tuntemattomuus.

        Akkulaturin antamaa jännitettä ei todellakaan voi mitata tavallisella digimittarilla, vaan se vaatii "true RMS"-mittarin. peruslaturi ei anna tasasähköä vaan siniaallon puolikkaita. Hakkuri antaa kanttiaaltoa.
        Viisarimittarilla saa jo oikean suuntaista tulosta, mutta parempi kun tosiaan kytkee laturin kiinni akkuun ja mittaa siitä. Se antaa lähimpänä todellista arvoa olevan jännitteen.

        Kun väitätte ettei ole tietämystä, niin silloin olisi hyvien tapojen mukaista kertoa, missä meni pieleen ja kertoa oikea vastaus. Mutta ei, on vaan kiva johtaa harhaan vai?


      • jännä napa
        Matkaveneilijä kirjoitti:

        Akkulaturin antamaa jännitettä ei todellakaan voi mitata tavallisella digimittarilla, vaan se vaatii "true RMS"-mittarin. peruslaturi ei anna tasasähköä vaan siniaallon puolikkaita. Hakkuri antaa kanttiaaltoa.
        Viisarimittarilla saa jo oikean suuntaista tulosta, mutta parempi kun tosiaan kytkee laturin kiinni akkuun ja mittaa siitä. Se antaa lähimpänä todellista arvoa olevan jännitteen.

        Kun väitätte ettei ole tietämystä, niin silloin olisi hyvien tapojen mukaista kertoa, missä meni pieleen ja kertoa oikea vastaus. Mutta ei, on vaan kiva johtaa harhaan vai?

        Totta on että laturin tasajännite on niitä siniaallon puolikkaita ja aku latautuu viimein ajan kanssa sinne siaallonpuolikkaiden huippuarvoon (lähes).
        Akun navoista ei kuitenkaan voi mitata tätä huippuarvoa ennenkuin akku on sinne latautunut. Vajaassa akussa napajännite on alempi sillä pieni laturi ei jaksa tietenkään puskea sitä akkua huippuarvojännitteeseen.


      • -Mika-
        jännä napa kirjoitti:

        Totta on että laturin tasajännite on niitä siniaallon puolikkaita ja aku latautuu viimein ajan kanssa sinne siaallonpuolikkaiden huippuarvoon (lähes).
        Akun navoista ei kuitenkaan voi mitata tätä huippuarvoa ennenkuin akku on sinne latautunut. Vajaassa akussa napajännite on alempi sillä pieni laturi ei jaksa tietenkään puskea sitä akkua huippuarvojännitteeseen.

        Siksi juuri kerroin, että toimiva akkulaturi antaa latauksen aikana noin 13,5 - 14,5 voltin napajännitteen akulta mitattaessa. Piruuttani vilkasin äsken skoopilla tuon minun "oranssin peltilaatikon" antaman jänniteen. Huippuarvo oli 16,2 volttia 100 ohmin kuorman yli mitattuna.
        Kun akku on täysi, ollaan siellä 14,5 voltin tuntumassa. Oikeastaan lataus pitäisi lopettaa kun napajännite on 14,4 koska 20 asteen lämpötilassa siinä jännitteessä alkaa perinteisen happoakun nesteet "kiehua" eli kaasunmuodostus kasvaa rajusti ja akkuneste väkevöityy ja vajaantuu. Aakun napajännite nousee nopeasi yli 13 voltin, kun tuollainen 4 ampeeria antava halpislaturi siihen kytketään. Näin siis silloin, kun akku on kunnossa ja se ei ole tyhjä.


      • Oma moka
        puolelta kirjoitti:

        ..

        peltiloota on mullakin, lieko saman merkkinen. Se katkaisee latauksen liian aikaisin, jännitteen ollessa hieman yli 12 V, vaikka ei olekkaan automaattilaturi. Hyvä puoli on siinä, ettei akkua tule "keitettyä" piloille. Senkin olen onnistunut tekemään, kun akkulaturi unohtui päälle talvella.


      • -Mika- kirjoitti:

        Siksi juuri kerroin, että toimiva akkulaturi antaa latauksen aikana noin 13,5 - 14,5 voltin napajännitteen akulta mitattaessa. Piruuttani vilkasin äsken skoopilla tuon minun "oranssin peltilaatikon" antaman jänniteen. Huippuarvo oli 16,2 volttia 100 ohmin kuorman yli mitattuna.
        Kun akku on täysi, ollaan siellä 14,5 voltin tuntumassa. Oikeastaan lataus pitäisi lopettaa kun napajännite on 14,4 koska 20 asteen lämpötilassa siinä jännitteessä alkaa perinteisen happoakun nesteet "kiehua" eli kaasunmuodostus kasvaa rajusti ja akkuneste väkevöityy ja vajaantuu. Aakun napajännite nousee nopeasi yli 13 voltin, kun tuollainen 4 ampeeria antava halpislaturi siihen kytketään. Näin siis silloin, kun akku on kunnossa ja se ei ole tyhjä.

        Ns. 12 voltin järjestelmän jänniteen kuuluu olla 13,8 volttia (moottorin ladatessa akkuja), joten nuo 14,5 V tuntuvat aika hurjilta...

        Lisäksi jännite ei itsessään ole oleellinen, vaan virta (joka tosin laskee jänniteen noustessa)....


      • vanhentunut
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ns. 12 voltin järjestelmän jänniteen kuuluu olla 13,8 volttia (moottorin ladatessa akkuja), joten nuo 14,5 V tuntuvat aika hurjilta...

        Lisäksi jännite ei itsessään ole oleellinen, vaan virta (joka tosin laskee jänniteen noustessa)....

        Tietosi on vanhaa. Kyllä modernissa koneessa latausjännite on yli 14 volttia.


      • lue edellinen
        Oma moka kirjoitti:

        peltiloota on mullakin, lieko saman merkkinen. Se katkaisee latauksen liian aikaisin, jännitteen ollessa hieman yli 12 V, vaikka ei olekkaan automaattilaturi. Hyvä puoli on siinä, ettei akkua tule "keitettyä" piloille. Senkin olen onnistunut tekemään, kun akkulaturi unohtui päälle talvella.

        Tuossa ylempänä kaveri juuri kertoo mitanneensa yli 16 voltin jännitettä tavallisesta yksinkertaisesta laturista, joka omasikin lienee. Se ei siis katkaise 12 voltilla mutta virta pienenee huomattavasti. Jos siinä on sellainen 50 sentin ampeerimittari, voi se lakata näyttämästä, mutta hieman virtaa menee kuitenkin.


      • vanhentunut kirjoitti:

        Tietosi on vanhaa. Kyllä modernissa koneessa latausjännite on yli 14 volttia.

        Jos on mitattu "true rms" mittarilla, sillä vaihto ja tasavirtalaturistakin taitaa tulla tuota siniaaltoa...
        Ennen vanhaan tyhjiä akkuja ladattaessa, periaatteessa jännite oli alle napajännitteen, alkoi nousta, ja akkuun menevät ampeerit vähenivät akun varauduttua täyteen.

        Nykyään "oranssisesta" laatikosta, jonka kunto todetaan oskilloskopiilla mittamalla jännitteeksi 13.8-14.4 V, vain tällä jännitteellä saadaan akut ladattua :))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      265
      4630
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3019
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2817
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1771
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1634
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1511
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1380
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1272
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1149
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1148
    Aihe