Kuka voisi auttaa!Asun Ruotsissa minulle täältä myönetty varaktig sjukersättning 2004 samassa anomuksessa lähette sairaskassa suomeen eläkehakemuksen .suomesta myönetty 2003 täysityökyvyttömyyseläke(100%invalidpension) josta saan työeläkettä 13 työvuodesta.En saa kansaneläkettä ja tämä on siis vain 13 vuodentyöstä (ei kaikista työvuosistani suomessa) Nyt vuonna 2009 Ruotsinsairaskassa alkaa vähentämmän tämän koko Suomesta ansaitsemani työeläkkeen määrän kokonaan pois tästä ruotsin sjukersättning.EU-takaa ansaitut työeläkkeet toisesta EU-maasta mutta nyt Ruotsi alkaa vähentämään sen monen vuoden jälkeen??? En kuitenkaan täältä saa täyttä summaa kun asumiskaudet ei riitä.Onko muille käynyt näin ja kuka osaisi neuvoa.Tämä on suuri taloudellinen menetys ja en tiedä nyt kuinka eres pystyn vuokrani maksamaan.
voitteko auttaa eläke suomesta
2
571
Vastaukset
- ViljoJ
Miepä yritän jotaki skriivata kun itsellä suurinpiirtein samat täyden työkyvyttömyyseläkkeen määräytymisvuodet Suomi valtiosta ja olen Suomessa työssä ollessa menettänyt täysin työkykyni.
En ole eläkeikää vielä saavuttanut ja en sen johdosta ole oikeutettu saamaan Ruotsista tienaamaani eläkettä vielä.
Oli vuosi 2004 1 päivä kesäkuuta ja sen Ruotsi ja Suomi katsoivat vakuutustapahtuma päiväksi. Päivä jolloin Suomalainen työnantaja lopetti minulle palkan maksun. Siitä päivästä alkaen Ruotsin Länsrättenin antaman tuomion minulla on oikeus Ruotsista saada täyttä sjukersättningiä kun sinnekin piti valittaa kun Försäkringakassan hylkäsi sjukersätninghakemuksen. Suomi kielellä on tämä sjukersättning sairauskorvaus ja se ei ole mikään eläke.
Ruotsin hallituksesta Socialförsakringsenheten on lausumassaan S2008/4278/SF selvittänyt mitä täysi sairauskorvaus on. Se on työkyvyn menettämisestä korvausta ja se lasketaan sen palkan mukaan minkä sai kun työkyky meni.
Sinun tilanteesi on sama kun minullakin eli kun Suomi ei maksa kansaneläkettä niin ei Ruotsi saa vähentää sairauskorvauksen Ruotsissa asumisaikaan perustuvaa osaakaan eli ei mitään vähennyksiä sjukersättningistä saa tehdä. Tämä sairauskorvaus on palkkaan verrattava tulo ja se kasvatta eläkepisteitä Ruotsin eläkkeeseen. Siitä sinullekin tulee joka vuosi ns. orangebrev josssa on päätöskin tienaamastasi eläkkeestä Ruotsissa. Syntymävuosi määrää milloin saavutat eläkeoikeuden. Sairauskorvauksen maksaminen loppuu kun saavutat eläkeoikeus iän. Minulla se on 65 vuotta kon olen syntynyt vuonna 1949.
Ruotsissa sinulla on oikeus asioidessa virastoissa saada tulkki jos haluat ja voit valitukset ja kyselyt kirjoittaa Suomikielelläkin jos osaat parempi kun Ruotsi kieltä.
Muuten sitten se vielä että sjukersättning ei ole kokonaan verotettavaa tuloa Ruotsissa, vain osa siitä.
Siellä Ruotsissa on eräs eläkkeelä oleva verotuksen huippuasiantuntija ja hän on vastannut verotuskysymyksiin Ruotsin Suomalainen lehdessä. Hänen nimi on Raimo Havilehto.
Minä olen huono skriivaamaan Suomi kieltä ja vielä huonompi Ruotsi kieltä ja se on meillä pitkään kahdessa erilaisessa valtiossa asuneille ikääntymisen tuoma ongelma. Kallo käypi välillä Ruostsiksi ja välillä suomeksi ja useimmiten yhtäaikaa molempi kieli.
Toivottavasti saat tämän minu vastauksen ja ymmärsit minun kirjoitukse.
Viljo- farmor
kiitos vastauksestasi voisitko neuvoa mistä löytäisintämän ruotsin hallituksen lähettämään lausunnon yritin hakea internetistä mutta en löytänyt olisi minulle hyvin tärkeä kiitos vielä kerran farmor
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3067718Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856019Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733571Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322057Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221906- 361679
- 441494
- 551452
- 221441