Volvo Penta MD5B -moottorin siirtopumppu taitaa olla olla vaihdontarpeessa. Ko. moottoriin myydään uutta pumppua muutamassa liikkeessä Suomessa ja Ruotsissa koodilla 833323 tai 833323.28 hinnan vaihdellessa 100-170 euroa. Hinta on aika suolainen, enkä meinaa suostua siihen.
esim: http://www.drevia.se/
Sama pumppu on mm. seuraavissa Volvo moottoreissa:"
MD1B, MD2B, MD3B, MD11, MD17, MD5, MD6, MD7, 2001(*), 2002(*), 2003(*) 833.323.28
998:- (*)=Upp till och med motornummer 2300046825" (lainaus www.drevia.se)
Nyt haluaisin löytää ko. moottoriin liki suoraan istuvan siirtopumpun jostain muusta vehkeestä:traktorit, autot, työkoneet jne. Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa asiasta? Minkälainen polttoainepumppu on Volvo 262ssa?
Olen käynyt paikallisessa IKHssa ettimässä sopivaa. Aika lähellä osuu monet mutta hieman pitää asiaa vielä tonkia.
Volvo Penta diesel/siirtopumppu
12
4767
Vastaukset
- VPman60
Itse vaihdoin vanhaan MD1:een siirtopumpun tänä keväänä. Tilasin pumpun Dreviasta Ruotsista ja taisi maksaa kaikkineen satasen verran. Ehkä jostain autotarvikeliikeestä voisi saada halvemmallakin, en tiedä. Käytettynäkin voisi löytyä, muttä tuntuvat pyytävän viitäkymppiä, missä ei ole järkeä.
Drevia palvelee ainakin varsin hyvin ja tilaukset tulevat nopeasti. Suosittelen.- J
Muistatko sen pumpun valmistajan?
- Touhos
Volvo 262:ssa on Rellun 2.7-litrainen veekuutonen ruiskulla. Ei käy mitkään osat venedieseliin. Saakohan polttoainepumpun kalvoa varaosana.
- minor700
että on pakko vaihtaa pumpun? Niissä on se vika että venttiilit irtoaa ja moottori on vaikea käynnistää. Kiinnitä venttiilit uudelleen niin pelaa taas. Jos kalvo on puhki se on vaan uusittava.
- J
Kiitos tiedosta tuon Volvon suhteen, jossain yhteydessä asiaa tutkiessani vaan törmäsin tuohon 262seen.
Pumppu on uusittava kokonaisuudessaan, koska pumppu pumppaa pa-järjestelmään polttoaineen lisäksi ilmaa. Liekö ottaa "imutahdilla" ilmaa jostain välistä. Ja koska varaosia (kalvo, tiiviste) pumppuun ei saa enää mistään. Myös pumpun runko oli runnottu edellisen omistajan/korjaajan jäljiltä kieroon kiristämällä pultit liian tiukkaan. Oikasin parhaani mukaan pumpun rungon ja kannen ja tiivistin liimalla - toimi vuoden, ei toimi enää.
Drevia myy toki käypästä pumppua. Mutta en oikein usko, että joku pumppuvalmistaja tekee pumppua, joka käy ainoastaan VP:n muutamaan venedieselin. Haluaisin saada selville sen, missä muissa vehkeissä on tuo Drevian myymä pumppu. Kai mulla on joku ristiretki näitä veneosien hinnoitteluja vastaan..
esim. VP:n pa suodatin 40e --> sama suodatin traktorista x 9,9e
VP:n öljyn suodatin 30e --> sama suodatin tipparelussa tai jossain Lanciassa 5e.. - Ei oo tietoa
J kirjoitti:
Kiitos tiedosta tuon Volvon suhteen, jossain yhteydessä asiaa tutkiessani vaan törmäsin tuohon 262seen.
Pumppu on uusittava kokonaisuudessaan, koska pumppu pumppaa pa-järjestelmään polttoaineen lisäksi ilmaa. Liekö ottaa "imutahdilla" ilmaa jostain välistä. Ja koska varaosia (kalvo, tiiviste) pumppuun ei saa enää mistään. Myös pumpun runko oli runnottu edellisen omistajan/korjaajan jäljiltä kieroon kiristämällä pultit liian tiukkaan. Oikasin parhaani mukaan pumpun rungon ja kannen ja tiivistin liimalla - toimi vuoden, ei toimi enää.
Drevia myy toki käypästä pumppua. Mutta en oikein usko, että joku pumppuvalmistaja tekee pumppua, joka käy ainoastaan VP:n muutamaan venedieselin. Haluaisin saada selville sen, missä muissa vehkeissä on tuo Drevian myymä pumppu. Kai mulla on joku ristiretki näitä veneosien hinnoitteluja vastaan..
esim. VP:n pa suodatin 40e --> sama suodatin traktorista x 9,9e
VP:n öljyn suodatin 30e --> sama suodatin tipparelussa tai jossain Lanciassa 5e..Valitettavasti en vain ottanut Drevian pumpun tietoja ylös. Voin yrittää lähipäivinä tsekata, josko pumpusta näkisi. On vain aika pimeessä paikassa.
Tuon sinun missiosi on kaikinpuolin kannatettava: venemoottoreissa on paljon normaaleja tarvikeosia ja niistä olisi hyvä tietää. Rahaa säästyisi hyvin. - neuvoksi
minor700 kirjoitti:
että on pakko vaihtaa pumpun? Niissä on se vika että venttiilit irtoaa ja moottori on vaikea käynnistää. Kiinnitä venttiilit uudelleen niin pelaa taas. Jos kalvo on puhki se on vaan uusittava.
Volvo Penta 2001 siirtopumpun vaihdon jälkeen on tosiaan ollut noita käynnistysongelmia. Yleensä on pitänyt pumpata käsipumpulla minuutin verran ennen kuin käynnistyy.
- VolvoMan59
Ei oo tietoa kirjoitti:
Valitettavasti en vain ottanut Drevian pumpun tietoja ylös. Voin yrittää lähipäivinä tsekata, josko pumpusta näkisi. On vain aika pimeessä paikassa.
Tuon sinun missiosi on kaikinpuolin kannatettava: venemoottoreissa on paljon normaaleja tarvikeosia ja niistä olisi hyvä tietää. Rahaa säästyisi hyvin.Kysäisepä siirtopumppua US-Partsista. Uskoisin, että heidän tarvikevalikoimasta löytyy.-Ja vielä asiallisella hinnalla.
- ja taas mennään
neuvoksi kirjoitti:
Volvo Penta 2001 siirtopumpun vaihdon jälkeen on tosiaan ollut noita käynnistysongelmia. Yleensä on pitänyt pumpata käsipumpulla minuutin verran ennen kuin käynnistyy.
Lääkkeenä taällä kertaa oli varokkeen liittimen paikan vaihtaminen. Eli jokavuotinen huoltotoimenpide.
- J
J kirjoitti:
Kiitos tiedosta tuon Volvon suhteen, jossain yhteydessä asiaa tutkiessani vaan törmäsin tuohon 262seen.
Pumppu on uusittava kokonaisuudessaan, koska pumppu pumppaa pa-järjestelmään polttoaineen lisäksi ilmaa. Liekö ottaa "imutahdilla" ilmaa jostain välistä. Ja koska varaosia (kalvo, tiiviste) pumppuun ei saa enää mistään. Myös pumpun runko oli runnottu edellisen omistajan/korjaajan jäljiltä kieroon kiristämällä pultit liian tiukkaan. Oikasin parhaani mukaan pumpun rungon ja kannen ja tiivistin liimalla - toimi vuoden, ei toimi enää.
Drevia myy toki käypästä pumppua. Mutta en oikein usko, että joku pumppuvalmistaja tekee pumppua, joka käy ainoastaan VP:n muutamaan venedieselin. Haluaisin saada selville sen, missä muissa vehkeissä on tuo Drevian myymä pumppu. Kai mulla on joku ristiretki näitä veneosien hinnoitteluja vastaan..
esim. VP:n pa suodatin 40e --> sama suodatin traktorista x 9,9e
VP:n öljyn suodatin 30e --> sama suodatin tipparelussa tai jossain Lanciassa 5e..Itse ratkaisin ongelman ostamalla International - Case -traktorin siirtopumpun hintaan 40e. Pumpun kieli on tässä mallissa melko samanlainen kuin alkuperäisessä, tosin se on liian pitkä. Toisekseen pumpun kiinnikekorvalliset ovat liian kapeat. Ratkaisuna ongelmaan tein 10mm vahvasta muovista lisälaipan pumpun alle. Sopivasta metallista olisi varmasti tullut myös hyvä laippa ellei parempi.
Kiinnitin uuden pumpun laippaan ja sitten laippa kiinni vanhan pumpun "pulttien reikiin" koneessa. Tällä tavalla pääsi eroon kiinnikekorvallisen eroista. Ko. paksuinen laippa lisäksi nostaa pumppua juuri sopivasti ylös, jolloin pumpun kielen liiallinen pituus ei haittaa. Asentamisessa kannatta tarkistaa se, että koneen akselin epäkesko, joka heiluttaa pumpun kieltä ei pääse kääntämään pumpun kieltä liian pitkälle/pohjaan. Tämä säästää pumppua ja pumpun kalvoa varmasti.
Toisekseen pumpun vaihtaminen aiheutti muutoksia vanhojen/alkuperäisten polttoaineputkien/letkujen suhteen. Pumpun tulo- ja lähtöpuolen kierteet ovat eriluokkaa, kun alkuperäisessä pumpussa. Casen pumpun kierteet ovat UNF ½, joten vedenerottimelta tulevan pa. letkun pumpun puoleinen banjoliitin meni vaihtoon. Pumpun lähtöpuolella on sama puolen tuuman unffikierre, joten alkuperäinen putki pumpun ja suodattimen välissä on myös vaihdettava. Korvasin putken letkulla ja sopivilla banjoliittimillä. Edellisten lisäksi suuttimelta lähtevä alkuperäinen paluuvirtausputki piti myös uusia. Korvasin vanhan jäykänputken letkulla. Tähän tarvittiin kaksi banjoa, toinen 8mm ja toinen 6mm. 6mm banjoa sai täältä Tampereelta aikansa hakea ja sellaisia löytyi ainakin JA-yhtiöiltä Sarankulmasta / ”Pirkkahallin” vierestä. Lisäksi uusi paluuvirtausletkun tulopää piti nyt kiinnittää suoraan suodattimen kylkeen. Käytin tässä siis vanhoja banjoliittimiä, jolla ko. putki on alkuperäisesti liitetty pa. järjestelmään. Alkuperäisestihän paluuvirtausputki kiinnittyy pumpun lähtöpuolelle.
Nyt toimii taas.
Kustannukset:
-uusi pumppu 40 e (IKH:n malli V557)
-letkut ja kilkkeet 35e,
Uusin samalla vedenerottimelta asti kaikki putket ja letkut, klemmarit, kuparitiivisteet, osan vanhoista banjoista. Alkuperäistä on enää ruiskupumpun ja suuttimen välinen putki.
- pumpman
Helpoin ja halvin ratkaisu on vaihtaa pumppu sähköpumpuksi. On varmatoiminen ja halpa. Löytyy kaikista
autotarvikeliikkeistä.- penttikarl
10 kpl ko pumppuja myynnissa 40 EUR/kpl
kts ilmoitukset hakusana siirtopumppu Tori.fi tai Keltainen Pörssi
Pentti A
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu635608Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204237Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1552193
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1281760- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988