Olen kärsinyt vatsavaivoista, turvotuksesta ja ripulista jo useamman vuoden.
Minua on jo pitkään tutkittu ja useita kuureja olen syönyt, niiden kuitenkaan auttamatta.
Taas kerran menin lääkärille, ja n.40 v mieslääkäri halusi taas tunnustella vatsaani. (hän oli tämän jo edellisellä kerralla tehnyt).
Hän tutki vatsaani painelemalla pitkään.
Sen jälkeen hän kyseli onko peräaukon suulla näppylöitä, sanoin ettei ole. Sitten hän kysyi, entä haavaumia tai kipuja, sanoin että ei minkäänlaisia ongelmia siellä ole!
Hän halusi tutkia kädellä(kumihanska kädessä) sitten peräaukon, joka oli inhottavaa ja noloa!!
Mielestäni se kesti turhan kauan sekin.
Onko tämä tosiaan normaali käytäntö??
Vai voiko mieslääkäri käyttää mielivaltaisesti "valtaansa" ja tehdä turhia tutkimuksia?
Toivon asiallisia kommentteja, kiitos :)
Onko tämä normaalia tutkimusta?
14
3590
Vastaukset
- lääkärillä
mitään ketunhäntää kainalossa oli. paksunsuolen ongelmat voivat esiintyä myös peräaukossa. eikö ole hyvä, että tutki hyvin?
- lääkäri toimi
Moni asia voi auttaa oikean diagnoosin saamisessa ja muun muassa peräaukon tai siis varsinaisesti peräsuolen tutkiminen kuuluu normaaliin tutkimukseen.
Joskushan gynekologikin tutkii peräaukon kautta. Esim.peräsuolen kautta tunnusteltuna voi tuntua paremmin mahdolliset endometrioosipesäkkeet, jotka voivat aiheuttaa laajalla tuntuviakin vatsakipuja. Urologi kun tutkii miehillä vaikka eturauhasta, käyttää reittinä peräsuolta, eikä se miehillekään mukavaa ole. Crohnin tauti ja Colitis ulcerosa muun muassa ovat taas sisätautien erikoisalalla tauteja, joiden tutkimukseen kuuluu peräaukon tuseeraus.
Lääkäri tunnustelee noh, tietysti peräsuolen rakenteen, onko pukamia, silminnähtäviä/käsintuntuvia limakalvomuutoksia, kovia ulostekikkaroita, verta yms.
Erilaiset käsin ja tähystimillä tehdyt tutkimukset ovat vatsa- ja suolisto-, jossain määrin myös gynekologisten tutkimusten ikäviä, tavallisia, yleisesti suoritettavia tutkimuksia.
Kaikesta voi aina kieltäytyä tai kysyä tarkemmin. - lääkäri toimi
Moni asia voi auttaa oikean diagnoosin saamisessa ja muun muassa peräaukon tai siis varsinaisesti peräsuolen tutkiminen kuuluu normaaliin tutkimukseen.
Joskushan gynekologikin tutkii peräaukon kautta. Esim.peräsuolen kautta tunnusteltuna voi tuntua paremmin mahdolliset endometrioosipesäkkeet, jotka voivat aiheuttaa laajalla tuntuviakin vatsakipuja. Urologi kun tutkii miehillä vaikka eturauhasta, käyttää reittinä peräsuolta, eikä se miehillekään mukavaa ole. Crohnin tauti ja Colitis ulcerosa muun muassa ovat taas sisätautien erikoisalalla tauteja, joiden tutkimukseen kuuluu peräaukon tuseeraus.
Lääkäri tunnustelee noh, tietysti peräsuolen rakenteen, onko pukamia, silminnähtäviä/käsintuntuvia limakalvomuutoksia, kovia ulostekikkaroita, verta yms.
Erilaiset käsin ja tähystimillä tehdyt tutkimukset ovat vatsa- ja suolisto-, jossain määrin myös gynekologisten tutkimusten ikäviä, tavallisia, yleisesti suoritettavia tutkimuksia.
Kaikesta voi aina kieltäytyä tai kysyä tarkemmin.- että...
viesti tuli kaksi kertaa, vaikkei yleensä niin pysty edes tekemään. ehkä joku myrskyn aiheuttama häiriö...
- lisäkommentti
Vatsakipuinen potilas tulee aina tuseerata. Toinen pointti, vatsan tunnustelu kuuluu jokaisen potilaan perustutkimuksiin, mutta valitettavasti sitä eivät kaikki lääkärit aina jaksa/viitsi tehdä. Murtumat ym. ovat asia erikseen. Samoin sydän- ja keuhkoäänet tulee kuunnella. Itse olen tuseerannut (olen tuleva lääkäri) ja "joutunut" tuseeratuksi, niin voin sanoa kokemuksesta, että tutkimuksessa ei ole mitään erikoista mun mielestä, se on yksi tutkimus muiden joukossa. Sukupuoleen katsomatta.
- sananen
Olet saanutkin jo asiallisia ja aiheellisia vastauksia, niihin ei ole mitään lisättävää. Sen sijaan kiinnitin huomiota kirjoituksesi "Vai voiko mieslääkäri käyttää mielivaltaisesti "valtaansa" ja tehdä turhia tutkimuksia?" Kukaan lääkäri ei tee sinulle mitään, jos kiellät sen, siihen sinulla on oikeus! Jos koet, että joku tutkimus on epämiellyttävä toisen sukupuolen tekemänä, niin voit siitä aina kieltäytyä ja hankkiutua muualle. Mutta kaikenkaikkiaan lääkärille tuo kyseinen toimenpide on rutiinia, vaikka itsestäsi se tuntuikin nololta ja kauan. En usko, että olisit joutunut jotenkin asiattoman käytöksen kohteeksi.
- nainen_zzzzzzzzz
Suurkiitokset vastauksista!!
Ok, eli se oli "normaali rutiini-homma" vain.
Jotenkin tämä kyseinen mieslääkäri on hiukan lipevän oloinen,
joten aloin epäilemään.
Mielestäni gynekologiset ym. vastaavat tutkimukset ovat enemmän
kiusallisia jos mies ne tekee, tai siis varsinkin lipevä mies.
Yritinkin tänä vuonna vaihtaa oma-lääkäriäni, mutta se ei onnistunut täällä kaupungissa, mitä suuresti ihmettelen.
Kyseessä on siis terveyskeskuslääkäri.
Menen tästä lähtien yksityiselle, jos on jotain naistenvaivoja tms. Mutta pienemmät asiat voin kyllä hoitaa tällä terveyskeskuslääkärillä.
Mukavaa syksyn jatkoa kaikille :) - ihmettelijä??
nainen_zzzzzzzzz kirjoitti:
Suurkiitokset vastauksista!!
Ok, eli se oli "normaali rutiini-homma" vain.
Jotenkin tämä kyseinen mieslääkäri on hiukan lipevän oloinen,
joten aloin epäilemään.
Mielestäni gynekologiset ym. vastaavat tutkimukset ovat enemmän
kiusallisia jos mies ne tekee, tai siis varsinkin lipevä mies.
Yritinkin tänä vuonna vaihtaa oma-lääkäriäni, mutta se ei onnistunut täällä kaupungissa, mitä suuresti ihmettelen.
Kyseessä on siis terveyskeskuslääkäri.
Menen tästä lähtien yksityiselle, jos on jotain naistenvaivoja tms. Mutta pienemmät asiat voin kyllä hoitaa tällä terveyskeskuslääkärillä.
Mukavaa syksyn jatkoa kaikille :)Kuvitteleeko joku ihan tosissaan että lääkärit kokeilevat peräaukkoa ihan huvikseen??? Ja palpaatio on ihan normi toimenpide. Ja ihan tiedoksesi että se "terveyskeskuslääkäri" saatta olla töissä myös siellä yksityisellä puolella eli tehdä keikkaa joko terveyskeskuskeen tai/ja yksityiseen vastaanottoon. Suomessa kun ei tietääkseni ole eri koulutusta yksityiselle ja yleiselle puolelle.
"Se lääkäri koski mun peräaukkoa" = Olen varmaan niin ihana potilas että se halusi hipelöidä mua sieltä? Jessus.
- Mr. Vertigo
Tampereen YTHS tarjosi minulle 2001 saman käsittelyn. tosin olen mies ja lääkäri oli minua hieman nurempi neito. Ainakaan itse en saanut siitä kovinkaan hyviä kiksejä
- Outo juttu!
Onko toi tosiaan normaali käytäntö, vaikka kirjoittajalla ei ollut peräaukon suulla mitään ongelmia, kuten hän kirjoitti? Jos potilas sanoo ettei tule verta tai ei ole näppylöitä, niin miksi se pitää sisäisesti tutkia?
- työ työnä
Outo juttu! kirjoitti:
Onko toi tosiaan normaali käytäntö, vaikka kirjoittajalla ei ollut peräaukon suulla mitään ongelmia, kuten hän kirjoitti? Jos potilas sanoo ettei tule verta tai ei ole näppylöitä, niin miksi se pitää sisäisesti tutkia?
että jotkut potilaat on edelleen niin ujoja etteivät kerro totuuden mukaisesti oireistaan lääkärille "kun se on niin noloa". Ja näitä nolostelijoita riittää ihan aikuisissakin ihmisissä. Lisäksi peräaukon sisäpuolella voi esiintyä ongelmia jotka eivät edes näy/tunnu ulospäin tai potilas voi pitää vaivojaan normaaleina iän mukanaan tuomina muutoksina (varsinkin naisilla rektaaliprolapsin alut yms). Peräaukko ei lääkärin näkökulmasta eroa muista kehonaukoista, se tutkitaan jos siihen on aihetta eikä sitä funtsaile sen enempää. Potilaan näkökulma on tietenkin toinen ja se tuppaa välillä ammattilaisilta unohtumaan.
- Minäpä
Outo juttu! kirjoitti:
Useampikin syöpä löytynyt kun potilas väittää ettei verta ole ollut ulosteessa, itse kokeiltaessa tätä kuitenkin. Parempi muutama turha tutkimus kuin muutama löytämätön syöpä, sanoisin.
- Nainen_zzzzzzzzz
Minäpä kirjoitti:
Useampikin syöpä löytynyt kun potilas väittää ettei verta ole ollut ulosteessa, itse kokeiltaessa tätä kuitenkin. Parempi muutama turha tutkimus kuin muutama löytämätön syöpä, sanoisin.
Hei taas kaikille,
olen kirjoituksen aloittaja.
Nyt on tällä hetkellä tilanne se että olen tehnyt valituksen tästä lääkäristä koska hän on tehnyt tässä muitakin tutkimuksia jotka herättävät epäilyksiä. eli todellakin epäilen nyt että kyse on mieslääkärin saamista kikseistä!
Olen mennyt nimittäin hänelle suomi24-kirjoituksen aloittamisen jälkeen uudestaan muutamia kertoja(kun ajattelin että tuo inhotta va peräsuolitutkimus oli normaalirutiinia) ja joka kerta olen joutunut siellä "epämääräisiin" "riisu-vaatteet"-tutkimuksiin(ei liity tällä kertaa vatsaan). oon kertonut tuttavilleni ja läheisilleni näistä tarkemmin, en lähde enää erittelemään niitä ja he ovat kaikki sanoneet että erittäin omituisia tutkimusmenetelmiä mieslääkäri käyttää!
oon siis 100% varma että lääkäri käyttää valtaansa väärin tässä asiassa. itse en ole lääkäri joten en voi vastaanotolla tietää sairauksistani tarkemmin,sitä vartenhan käyn lääkärillä. tää ei ole vitsi jos joku niin luulee, vaan tosi inhottavaa, enk halua että kukaan joutuu tällaista läpikäymään siksi tein valituksen. hän lääkärin vastaanotolla terveyskeskuksessa tutkii kroppaani noin tunnin verran vaikka vastaanottoaika on tietääkseni lyhyempi.
Tarkennus vielä että jos menen vaikka korvakivun takia lääkärille, niin on se kumma jos lääkäri vääntää jostain minulle vaivan B jonka hän epäilee minulla olevan - ja siitä syystä pitää vaatteet riisua jotta hän voi tämän tutkia. toivottavasti saitte selvän tekstistä. harmi kun on tässä mennyt luotto mieslääkäreihin, vaikka tuo tietysti on varmasti vain yksittäistapaus.
tottakai on joku itsesuojeluvaisto ettei hän mitä/miten vaan voi tutkia, mutta aina en tunne sairauksia joita hän ehdottaa että epäilee minulla olevan. Kun kotona katson netissä tai juttelen tuttujen kanssa asiasta, niin vaiva B ei yhtään liity minuun vaan on tekaistu juttu. tätä en vastaanotolla tiennyt kun en oo lääkäri. tosiaan nyt on mitta täysi, en enää tälle lääkärille mene. ei ole normaaleja hänen tutkimustapansa ja asioiden kääntäminen sellaisiksi joissa pääsee nuoria naispotilaita kopeloimaan. - LH76
Nainen_zzzzzzzzz kirjoitti:
Hei taas kaikille,
olen kirjoituksen aloittaja.
Nyt on tällä hetkellä tilanne se että olen tehnyt valituksen tästä lääkäristä koska hän on tehnyt tässä muitakin tutkimuksia jotka herättävät epäilyksiä. eli todellakin epäilen nyt että kyse on mieslääkärin saamista kikseistä!
Olen mennyt nimittäin hänelle suomi24-kirjoituksen aloittamisen jälkeen uudestaan muutamia kertoja(kun ajattelin että tuo inhotta va peräsuolitutkimus oli normaalirutiinia) ja joka kerta olen joutunut siellä "epämääräisiin" "riisu-vaatteet"-tutkimuksiin(ei liity tällä kertaa vatsaan). oon kertonut tuttavilleni ja läheisilleni näistä tarkemmin, en lähde enää erittelemään niitä ja he ovat kaikki sanoneet että erittäin omituisia tutkimusmenetelmiä mieslääkäri käyttää!
oon siis 100% varma että lääkäri käyttää valtaansa väärin tässä asiassa. itse en ole lääkäri joten en voi vastaanotolla tietää sairauksistani tarkemmin,sitä vartenhan käyn lääkärillä. tää ei ole vitsi jos joku niin luulee, vaan tosi inhottavaa, enk halua että kukaan joutuu tällaista läpikäymään siksi tein valituksen. hän lääkärin vastaanotolla terveyskeskuksessa tutkii kroppaani noin tunnin verran vaikka vastaanottoaika on tietääkseni lyhyempi.
Tarkennus vielä että jos menen vaikka korvakivun takia lääkärille, niin on se kumma jos lääkäri vääntää jostain minulle vaivan B jonka hän epäilee minulla olevan - ja siitä syystä pitää vaatteet riisua jotta hän voi tämän tutkia. toivottavasti saitte selvän tekstistä. harmi kun on tässä mennyt luotto mieslääkäreihin, vaikka tuo tietysti on varmasti vain yksittäistapaus.
tottakai on joku itsesuojeluvaisto ettei hän mitä/miten vaan voi tutkia, mutta aina en tunne sairauksia joita hän ehdottaa että epäilee minulla olevan. Kun kotona katson netissä tai juttelen tuttujen kanssa asiasta, niin vaiva B ei yhtään liity minuun vaan on tekaistu juttu. tätä en vastaanotolla tiennyt kun en oo lääkäri. tosiaan nyt on mitta täysi, en enää tälle lääkärille mene. ei ole normaaleja hänen tutkimustapansa ja asioiden kääntäminen sellaisiksi joissa pääsee nuoria naispotilaita kopeloimaan.Kyllähän niitä "sairaita" löytyy hoitoalankin henkilöistä siinä samassa, kun väkivaltainen naisten ja lasten hakkaaja poiliisista ja pyromaani palomiehestä. Ilse hoitoalan ihmisenä tiedän, miten paljon vihjailuja saamme miespuolisilta lääkäreiltä =) Mutta onneksi osaan (ainakin itse) ottaa ne huumorilla vastaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3867214Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai886082Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j2035563Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi894319Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan623538Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta863492HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok703459Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava153438SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha613217Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan393115