Voi kurjuus

tätä yliherkkyyttä

hajusteille.Istuin torilla yhden vanhan tuttuni vierssä joka haisi jollekkin pistävälle hirveän hajuiselle dödölle. Kysäisin paljonko hän sitä on itseensä tunkenut kun aloin yskiä ja tulla huonovointiseksi.Sanoi laittaneensa käsien ulkosyrjille ihan ripauksen. ( en kyllä ymmärrä miksi laittaa dödöä käsiin?) Aikaa siinä ei mennyt kuin korkeintaan ½ tuntia kun siinä istuttiin. Sitten menin kotiin, ja se haju seurasi perässä.Nuuhkin siinä sitten vaatteeni ja voi hel... se haju oli tarttunut minun vaatteisiini. Ei kun kaikki rytkeet pyykkikoneeseen ja heti.Tämä hajusteallergia on kyllä yks kirottu vaiva ja teetättää kaikensorttista "ylilyönti hommaa" Mutta minkäs teet kun tästä vaivasta kärsii.Minun järkeeni ei kertakaikkiaan mahdu millään se että jos ihminen käy normaalisti suihkussa miksi laittaa jotakin hirveää katkua itseensä sen jälkeen.

8

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hajusteyliherkkä

      Olen itsekin hajusteyliherkkä ja saan voimakkaita päänsärkyjä ja suoranaista pahoinvointia tuoksuista. Jotkin todella voimakkaat tuoksut käyvät myös henkeen. Törmään siis kanssasi samoihin ongelmiin jatkuvasti, lenkkipoluillakin ihmiset tulevat tuoksuen vastaan. Ihmettelen monesti samoin, että miksi käyttävät hajusteita niin paljon, ja miksi lenkillekin laitetaan hajuvettä.

      Tuskin kuitenkaan kukaan vartavasten lenkille on tuoksua laittanut, vaikka minusta tuoksun määrä vaikuttaa juuri laitetulle. Luultavasti tuoksua on laitettu aiemmin ja se vaan edelleen lenkille lähteissä tuoksuu voimakkaana.

      Vaikka nuo tuoksut meidän yliherkkien nenään kammottaville tuoksuvatkin, niin todellisuudessa nuo paljon ja voimakkaita hajusteita käyttävät ihmiset eivät pidä niitä hirveinä katkuina, sillä eihän kukaan päällensä pahaa hajua halua laittaa. Ja todennäköisesti paljon voimakkaita hajusteita käyttävien ihmisten oma hajuaisti on niin turtunut tai huonontunut, että he eivät itse haista niitä laittamiaan tuoksuja juuri lainkaan, tämän oltava nähdäkseni myös ainoa syy siihen, miksi jotkut vielä lisäävät hajuvettä päivän aikana.

      Ikävä kyllä me yliherkät sitten kärsimme näistä muiden ihmisten käyttämistä tuoksuista. Tuskin kukaan kuitenkaan tarkoituksella kenenkään kiusaksi tuoksujaan sutsuttelee, pikemminkin omaksi ilokseen. Mutta kun näistä asioista pystytään puhumaan positiivisessa hengessä, ketään syyttelemättä, niin toisten huomioonottaminen varmasti lisääntyy ja ihmiset oppivat yleisillä paikoilla vähentämään tuoksuja.

      Meidän yliherkkien täytyy muistaa vanha sanonta "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan", ja opetella ottamaan näitä hajusteasioita puheeksi nätisti ja asiallisesti toista loukkaamatta, niin meidänkin yliherkkyyttämme opitaan ottamaan huomioon. Nopeasti tämä ei tietenkään tapahdu, sillä tunnetusti me ihmiset olemme huonomuistisia, ellei ole kyse omista asioista. Sama pätee yliherkkyyksiin, ei muiden allergioita opi muistamaan niin hyvin, kun taas omat on pakkokin muistaa, ettei esim. syö jotain itselle vaarallista. Joten meidän täytyy olla kärsivällisiä, kun joudumme toistamaan itseämme ja kertomaan hajusteyliherkkyydestä uudestaan ja uudestaan. Joskus se tietysti turhauttaa, kun saa kertoa samaa asiaa uudestaan ja uudestaan, mutta jaksettava on, sillä muuten ei muutosta voi saada aikaan.

      • lemuton

        ovat laittaneet lappuja oviinsa -tulethan tuoksuitta,muista hajusteallertigot. Joten vaiva on ongelmallinen. Olen tavannut joitakin lääkäreitä jotka eivät kestä dödöjä ja ovat niistä todella samaa mieltä kun minäkin. Olen käynyt lääkärissä jossa ennen minun vuoroani kävi tuote-esittelijä joka oli laittanut itseensä todella kauhean paljon useita dödöjä. Kun minun vuoroni tuli oli lekurilla tuuletin täysillä ja ikkunat auki.Lääkäri parka oli ihan tööt ja niin olin minäkin. Nykyajan dödöt ovat ihmeellisen hajuisia. Ne haisee ihan omituiselle ikäänkuin palaneen kumin ja kusen sekoitukselle (varsinkin miesten). Allertikkona minä haistan ne ikäänkuin väärin, en sellaisena kuin ne jotka haistavat ne "normaalina". Minä kestän hien pien ja paskan hajun. mutta dödöjä ja niiden myrkkyjä en kestä.


      • Atoopikko hajusteallerginen
        lemuton kirjoitti:

        ovat laittaneet lappuja oviinsa -tulethan tuoksuitta,muista hajusteallertigot. Joten vaiva on ongelmallinen. Olen tavannut joitakin lääkäreitä jotka eivät kestä dödöjä ja ovat niistä todella samaa mieltä kun minäkin. Olen käynyt lääkärissä jossa ennen minun vuoroani kävi tuote-esittelijä joka oli laittanut itseensä todella kauhean paljon useita dödöjä. Kun minun vuoroni tuli oli lekurilla tuuletin täysillä ja ikkunat auki.Lääkäri parka oli ihan tööt ja niin olin minäkin. Nykyajan dödöt ovat ihmeellisen hajuisia. Ne haisee ihan omituiselle ikäänkuin palaneen kumin ja kusen sekoitukselle (varsinkin miesten). Allertikkona minä haistan ne ikäänkuin väärin, en sellaisena kuin ne jotka haistavat ne "normaalina". Minä kestän hien pien ja paskan hajun. mutta dödöjä ja niiden myrkkyjä en kestä.

        Synteettisillä hajusteraaka-aineilla ei ole mitään tekemistä ns. luonnon eteeristen öljyjen kanssa.
        Ne on pyritty tekemään samantuoksuisiksi, elikkä meidän oletetaan haistavan ne luonnonaineiden kaltaisina, mutta pieleen menee.
        Itse olen haistanut ne pitkään aivan eri lailla, kutsuinkin niitä rotanmyrkyksi.
        Jotkut haistavat kissanpissan.
        Käyttäjät eivät välttämättä haista, hajuaisti on jo niin turtunut.


    • Parempi deodorantti kuin hien haju

      Kyllä se deodorantin haju on parempi kuin hien haju, te yliherkät tuppaatte haisemaan hieltä. Itsekin laitan hajuvettä ranteisiin, ellei tuoksuja kestä, saa mennäkin.

      • Inhoan luonnollisia hajuja

        Te yliherkät oletteko huomanneet,että se tuoksuton dödö pettää, ja hienhaju tuntuu selvästi. Kuka ei halua nauttia tuoksuista, itse käytän myös tuoksuvia huippulaatuisia kampaamotuotteita, ennen luovun vaikka ystävästä, mutta en kosmetiikasta enkä kalliista muotoilutuotteista.


      • ojalehto
        Inhoan luonnollisia hajuja kirjoitti:

        Te yliherkät oletteko huomanneet,että se tuoksuton dödö pettää, ja hienhaju tuntuu selvästi. Kuka ei halua nauttia tuoksuista, itse käytän myös tuoksuvia huippulaatuisia kampaamotuotteita, ennen luovun vaikka ystävästä, mutta en kosmetiikasta enkä kalliista muotoilutuotteista.

        Huomaa että pari edellistä kirjoittajaa ei todellakaan ole astmaatikkoja taikka tuoksuyliherkkiä. Itsekkin ajattelin juuri noin ennen näitä tauteja. Mutta elämä opettaa, jos ei muuta niin hitaasti kävelemään...

        Mekin ajattalemme juuri teistä tuoksuttelijoista samalla tavalla voi kun tuoksutte todella karmialle. Toisekseen tuskin te saatte vakavia oireita hien hajusta, meillä voi olla henki ja elämä kyseessä.


      • Niin metsä vastaa...
        ojalehto kirjoitti:

        Huomaa että pari edellistä kirjoittajaa ei todellakaan ole astmaatikkoja taikka tuoksuyliherkkiä. Itsekkin ajattelin juuri noin ennen näitä tauteja. Mutta elämä opettaa, jos ei muuta niin hitaasti kävelemään...

        Mekin ajattalemme juuri teistä tuoksuttelijoista samalla tavalla voi kun tuoksutte todella karmialle. Toisekseen tuskin te saatte vakavia oireita hien hajusta, meillä voi olla henki ja elämä kyseessä.

        Voisi aloittaja mennä itseensä, kukaan ei tykkää, jos kysyy "että kuinka paljon olet tunkenut jne". Itse vastaan, että huolehdi kuule ihan omasta hygieniasta, tuo hiki haisee paljon pahemmalle, suihkun ottaa jokainen, mutta tuoksuton deodorantti ei peitä hienhajua.


      • hajusteyliherkkä
        Niin metsä vastaa... kirjoitti:

        Voisi aloittaja mennä itseensä, kukaan ei tykkää, jos kysyy "että kuinka paljon olet tunkenut jne". Itse vastaan, että huolehdi kuule ihan omasta hygieniasta, tuo hiki haisee paljon pahemmalle, suihkun ottaa jokainen, mutta tuoksuton deodorantti ei peitä hienhajua.

        Kirjoitin aloittajalle vastauksen siinä toivossa, että omalla viestilläni olisi ollut sellainen vaikutus, ettei kukaan olisi provosoitunut. Näemmä en onnistunut.

        Mutta ei se mitään, ymmärrän että hajusteista pitävien ja niitä itse käyttävien on vaikea ymmärtää hajusteista allergiaoireita saavia. Ehkä kuitenkin aiheetonta väittää, että me hajusteettomia tuotteita käyttävät haisisimme kaikki hielle. Hajusteettomiakin tuotteita on nykyään nimittäin saatavilla paljon, myös erivahvuisia dödöjä. Jos siis hikoilu on voimakkaampaa, siihen on vain löydettävä sopiva tuote. Ja näitä vaihtoehtoja on. Jos ei tiedä mistä etsisi, niin varmasti vaikka googlettamalla löytyy, tai myös apteekista voi kysyä.

        Toisin kuin yleisesti luullaan, niin emme me hajusteyliherkätkään kestä hien hajua. En minä ainakaan. Saan siitäkin pahoinvointia. Pistävä hienhaju ei kuitenkaan aiheuta päänsärkyjä niinkuin tuoksut, mutta voimakkaan pahoinvoinnin se aiheuttaa. Näin ollen myös oman hikemme haju ei pääse juurikaan häiritsemään muita, sillä se on pestävä pois välittömästi jo senkin takia ettei rupeaisi itseä oksettamaan. Enkä minä ainakaan halua hielle haista sen enempää nyt hajusteettomana, kuin hajusteellisenakaan silloin joskus kun hajusteita vielä pystyin käyttämään. Lisäksi me yliherkistyneet haistamme hienhajun yleensä herkemmin myös tuoksuvien dödöjen läpi, todennäköisesti jopa ennenkuin tuoksujen käyttäjä itse, sillä hajuaistimme todellakin on herkistynyt.

        Aloittaja ehkä ilmaisi itseään turhan kärkkäästi, kuten ehkä sinäkin. Syynä ehkä teillä molemmilla harmitus toisen huomioonottamattomuudesta. Tämäkin kyllä minusta aivan ymmärrettävää, sillä joskus harmissaan saattaa tulla turhankin kärkkäästi sanottua, ja ehkä sitten myös kärkkäämpää tekstiä kirjoitettua. Toivon kuitenkin, että jatkossa voisimme kirjoittaa provosoitumatta ja toisiamme syyttelemättä, ja koittaa ymmärtää myös toisen kantaa asioihin.

        Lopuksi vielä faktaa dödöistä.. Deodorantin tarkoituksena ei ole niinkään peittää hienhaju, vaan estää sen muodostuminen. Sillä ei siis ole merkitystä dödön toimivuuteen onko dödö tuoksuton vai tuoksullinen. Ja mikäli dödö jostain syystä pettää, niin hienhaju tulee läpi, vaikka dödö olisi kuinka tuoksuvaa. Hien ja tuoksun sekoittumisesta muodostuu kyllä sitten sellainenkin cocktail, että huh. Tuskin kukaan meistä haluaa sellaista hajupilveä ympärilleen, ainakaan jos vaikka sattuisi joku itseä "sillai" kiinnostava henkilö lähettyville.. ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe