Oli ihanaa olla lapsi

ennenvanhaan

Menin aikoinani 7v ekaluokalle, sitä ennen olin kotilapsi. Kerhoiluakin oli vain kerran viikossa. Luovuus kukki kun sain kotona toteuttaa ideoitani, ei ollut valmista mallia että minkälainen piirustuksesta, askartelusta ym tekemisistäni pitäisi tulla. Sai olla lapsi kauemmin kuin nykyään, ei ollut lähtö ja tuloaikoja.

Nykyään koulumaailmalle on iso etu kun lapset tulevat pääsääntöisesti päiväkodista, ovat valmiiksi koulutetuita apinoita, osaavat matkia tarvittavat tekemiset ja ovat helposti ohjattavia.

Monilla vanhemmilla onkin käsitys että päiväkoti on lapselle tarpeellinen kasvatuslaitos, siellä opetetaan käytös-ym tapoja, lapsesta tulee seurallinen ja siellä saa monipuolisia virikkeitä.
Tilanteensa kullakin, aina ei ole vaihtoehtoja joista voisi valita, kotona vai päiväkodissa.

Lapseni aloitti eskarin ja kun päiväkotimaailmasta ei ole kokemusta, on tämä hieno juttu kunnallinen, ilmainen kerhotoiminta, sellaiseksi sen olen mieltänyt, leikitään, ulkoillaan ja askarrellaan. Opitaan niitä ryhmätaitoja ja pelisääntöjä koulua varten.
Aika paljon vaaditaan nykyisin lapselta kun se totutetaan yhteiskunnan oravanpyörään pahimmillaan alle 1v. Kyllä kuusivuotiaanakin siihen kerkiää ja loppu elämän siinä menossa mukana olla. Tietenkin kasvatusvastuu vanhemmilla siitä saakka kun lapsi syntyy, päiväkodit ja koulut tukevat sitä.

Tästä eteenpäin toivon että koulumaailma ei tuhoa lapsen luovuutta juuri sillä että laitetaan liian tarkat raamit tekemisille varsinkin luovassa työskentelyssä. Onko kehitys mennyt 70-luvulta eteenpäin näissä asioissa, sitä en tiedä mutta toivon että on.

2

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaade...

      No ei ainakaan minulla ole varaa olla kotona kunnes lapsi on 6 v, kun asuntovelat ja muut velat pitää maksaa, ruoka saada pöytään ja muut tarvittavat enkä halua ihan köyhyysrajalla elää. Tälläkin hetkellä valvon öitä ja laskeskelen menoja että kykenisin olemaan kotona edes siihen saakka että pienempi alkaa kävellä eli tuonne hieman yli vuoden ikään. Kivaahan se olisi tässä kotosalla. En mitään inhoa niin kuin aamuisia töihinlähtöjä mutta pakkohan se on jos itse aikoo kyetä lapset elättämään...

    • Eräs lukija

      "Luovuus kukki kun sain kotona toteuttaa ideoitani, ei ollut valmista mallia että minkälainen piirustuksesta, askartelusta ym tekemisistäni pitäisi tulla. Sai olla lapsi kauemmin kuin nykyään, ei ollut lähtö ja tuloaikoja."

      Itse olen ollut niin tarhassa kuin perhepäivähoidossa, ja molemmista vain hyvin kauniita muistoja jäljellä. Koen että olisin jäänyt paljosta paitsi jos olisin joutunut olemaan kotona 6-vuotiaaksi, etenkään kun sisariakaan ei ole. Ei kukaan tullut minulle mitään valmista mallia esittämään, vaan piirrellä yms. aktiviteetteja sai puuhailla rauhassa. Riippuu hyvin paljon päiväkodista (ryhmäkoot, sijainti, "monikulttuurisuusaste") kuinka suositeltavana ko. paikkaa voi pitää. Jos yhtään katsoo minne lapsensa tunkee, on päiväkoti jopa hyvin suositeltava paikka eikä tuosta sen huonompaa omaatuntoa tarvitse tuntea kuin kotiäitien/isien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe