Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ei purevia hämppiksiä,onko olemassa?

villou

Kiinnostaisi tietää onko olemassa hämähäkkilajia jonka voisi ottaa lemmikiksi ilman että tarvitsee pelätä sen puremista?

Hämppis olisi tulossa ihmiselle jolle mm.ampiaisenpisto on vaarallinen joten onko syytä unohtaa hämppis haaveet vai onko olemassa sellaisia tapauksia jotka ei purisi ja olisivat suht isoja ei siis sormepään kokoisia...?

15

1250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arachno KING

      Jos kerran pelkää puremista mutta miksi pelkäisi, hämähäkki pistää ihmistä todella harvoin, pahempia ovat sen poltin karvat jos hämähäkkiä joutuu jostain syystä käsittelemään, ei hämis ole mikään paijjattava lemmikki, itse käsittelen omaamme valkopolvea ainoastaan kun puhdistan terraariota, tarvittaessa.

      Kannattaisi lukea juttuja hämisten hoitamisesta tuolta .. ja tuolta ...

      http://www.birdspiders.net/forum/viewforum.php?f=36&sid=4989cb1444d37dfce2837ede13d2b063

      http://www.herppi.net/keskustelu?func=showcat&catid=5

      Myös noilta samoilta saiteilta kannattaa sitä hämähäkkiä lähteä hankkimaan, ei kukaan muu kuin toinen harrastaja osaa sua opastaakaan hämähäki hoitamiseen.

    • buglady

      Lintuhämähäkkiä ei tarvitse käsitellä. Lajista riippuen niillä on luonne-eroja, joten suosittelen ottamaan lajeista ja hoitotoimenpiteistä selvää www.birdspiders.netin kautta. Suomenkielinen sivusto.

      Ensimmäiseksi hämähäkiksi sopivat Grammostola-suvun, Brachypelma-suvun ja Avicularia-suvun jäsenet. Kaksi ensimmäistä ovat maahämähäkkejä ja yleensä kestävät kuivuutta paremmin. Aviculariat ovat puuhämähäkkejä ja niille suositellaan yleisesti korkeampaa ilmankosteutta. Aviculariat ovat ainoita, joita itse olen vielä aika isoiksi käsitellyt. Niillä on paljon muita varoitus- ja puolustuskeinoja ennenkuin iskevät ranteeseen kiinni.

      http://www.youtube.com/watch?v=LnPjTo4Gr_M&feature=channel_page

      Tässä esimerkki hämähäkin käsittelystä. Laji on Brachypelma boehmei eli meksikon tulijalaksikin kutsuttu. Pitkävartisella pensselillä ohjaan sen pakasterasiaan. Rasiaankin voin tarttua pitkillä pihdeillä ja sitten vain kansi päälle ja terraarion - eli tässä tapauksessa karkkirasian - voi puhdistaa tai hämähäkki on valmis matkustamaan uuteen kotiin tms. Missään vaiheessa ei ole välttämätöntä koskea hämähäkkiin paljain käsin.

    • herpit

      Jokainen hämähäkki voi purra, ja jokaisen hämähäkin purema on omalla tavallaan myrkyllinen ja jokaisen ihmisen keho reagoi myrkkyyn eri tavalla, Hämähäkkihän ei suositella käsiteltäväksi vaan se viihtyy paremmin omissa oloissaan. Siirtäessä hämähäkkiä sinun ei tarvitse ottaa hämähäkkiä käteen vaan voit ohjaa sen purkkiin, kansi kiinni (muista ilma reijät) ja siirtämään. Ja joku sanoi että hämähäkki puree todella harvoin. Se riippuu hyvin paljon siitä mikä laji on kyseessä, millä tuulella hämähäkki on ja mitä sinä teet!

      • Mulla on neljä tarantulaa. Kaksi chilentarantulaa joista toinen on yli 10 cm. Sitten on tää kaivautuva jota ei ole näkynyt reiluun kuukauteen ja pienin on muutaman sentin, sekin oleilee turpeen alla.
        En laita käsiäni terroihin muuten kun vaihdan vedet välillä. Enkä ole yrittänytkään kämmenelle ottaa. Hämpyn puremahan vastaa ampiaisen pistoa.
        Kuvat löytyy galleriastani.


      • buglady
        hamppy3 kirjoitti:

        Mulla on neljä tarantulaa. Kaksi chilentarantulaa joista toinen on yli 10 cm. Sitten on tää kaivautuva jota ei ole näkynyt reiluun kuukauteen ja pienin on muutaman sentin, sekin oleilee turpeen alla.
        En laita käsiäni terroihin muuten kun vaihdan vedet välillä. Enkä ole yrittänytkään kämmenelle ottaa. Hämpyn puremahan vastaa ampiaisen pistoa.
        Kuvat löytyy galleriastani.

        Hämähäkin puremia ja ampiaisen pistoja ei voi verrata toisiinsa. Harvojen hämähäkkien myrkyllisyydestä on mitään tietoja ja myrkkyjen voimakkuus vaihtelee todella paljon lajien välillä. Tavanomaisesti harrastuksessa liikkuvien uuden maailman eli amerikoista kotoisin olevien lajien myrkyn sanotaan vastaavan noin kolmea ampiaisen pistosta, mutta koska kyse on aivan eri myrkyistä, ei voi mitenkään ennakoida miten kukin niihin sitten reagoi. Sitten taas on lajeja, joiden myrkky aiheuttaa kaikkea kudosten hitaasta surkastumisesta sydänoireisiin.

        Hämähäkki ei ole perinteinen lemmikki. Hämähäkit ovat harrastus ja harrastuksen luonteeseen kuuluu tiedon hankkiminen näistä lajeista. Ellei nyt halua seurattavakseen vain sitten yhtä hämähäkkiä, on syytä opetella käyttämään tieteellisiä nimiä, joita käyttämällä avautuu netin kautta aivan uusi tietokanava!

        Esimerkiksi tästä mainitusta chilentarantulasta löytyy sekä suomeksi, että muilla kielillä paljon tietoa laittamalla googleen hakusanaksi Grammostola rosea. Lähdekriittinen pitää olla. Yhdistysten tai harrastajaryhmien ylläpitämät sivustot ovat luotettavampia, kuin yleiset foorumit -kuten tämä- ja yksityisten ihmisten ylläpitämät sivustot. Monesti harrastuksen alkutaipaleella tulee innostus tehdä elukoistaan myös nettisivut ja sinne sitten kirjoitetaan kaikki mututieto, mitä vaan mustatuntuuettätääehkänäinon.. ja se kirjoitetaan kuin tiedettäisiin asian varmasti näin olevan.


      • buglady kirjoitti:

        Hämähäkin puremia ja ampiaisen pistoja ei voi verrata toisiinsa. Harvojen hämähäkkien myrkyllisyydestä on mitään tietoja ja myrkkyjen voimakkuus vaihtelee todella paljon lajien välillä. Tavanomaisesti harrastuksessa liikkuvien uuden maailman eli amerikoista kotoisin olevien lajien myrkyn sanotaan vastaavan noin kolmea ampiaisen pistosta, mutta koska kyse on aivan eri myrkyistä, ei voi mitenkään ennakoida miten kukin niihin sitten reagoi. Sitten taas on lajeja, joiden myrkky aiheuttaa kaikkea kudosten hitaasta surkastumisesta sydänoireisiin.

        Hämähäkki ei ole perinteinen lemmikki. Hämähäkit ovat harrastus ja harrastuksen luonteeseen kuuluu tiedon hankkiminen näistä lajeista. Ellei nyt halua seurattavakseen vain sitten yhtä hämähäkkiä, on syytä opetella käyttämään tieteellisiä nimiä, joita käyttämällä avautuu netin kautta aivan uusi tietokanava!

        Esimerkiksi tästä mainitusta chilentarantulasta löytyy sekä suomeksi, että muilla kielillä paljon tietoa laittamalla googleen hakusanaksi Grammostola rosea. Lähdekriittinen pitää olla. Yhdistysten tai harrastajaryhmien ylläpitämät sivustot ovat luotettavampia, kuin yleiset foorumit -kuten tämä- ja yksityisten ihmisten ylläpitämät sivustot. Monesti harrastuksen alkutaipaleella tulee innostus tehdä elukoistaan myös nettisivut ja sinne sitten kirjoitetaan kaikki mututieto, mitä vaan mustatuntuuettätääehkänäinon.. ja se kirjoitetaan kuin tiedettäisiin asian varmasti näin olevan.

        Mä olen kaikki hämpyt osanut herppi.net sivuilta joista saa muutenkin hyvää tieota. Ja sieltä voi kysyä jos joku asia askaruttaa.


      • buglady
        hamppy3 kirjoitti:

        Mä olen kaikki hämpyt osanut herppi.net sivuilta joista saa muutenkin hyvää tieota. Ja sieltä voi kysyä jos joku asia askaruttaa.

        Samoilla sivuilla olen minäkin terraarioharrastukseni aloittanut. Siellä olen myös nimenomaan saanut sapiskaa aloittelevana harrastajana, jos olen mennyt vastoin parempaa tietoa neuvomaan toisia asioista täysin tietämättömiä.

        Suosittelen myös hankkimaan aiheesta kirjallisuutta, jota toistaiseksi on vain englanniksi tai mahdollisesti saksaksi. Esimerkiksi pariskunta Schultz & Schultz, Tarantula Keeper's Guide on erittäin hyödyllinen ja mielenkiintoinen opas hämähäkkiharrastajalle.


      • buglady kirjoitti:

        Samoilla sivuilla olen minäkin terraarioharrastukseni aloittanut. Siellä olen myös nimenomaan saanut sapiskaa aloittelevana harrastajana, jos olen mennyt vastoin parempaa tietoa neuvomaan toisia asioista täysin tietämättömiä.

        Suosittelen myös hankkimaan aiheesta kirjallisuutta, jota toistaiseksi on vain englanniksi tai mahdollisesti saksaksi. Esimerkiksi pariskunta Schultz & Schultz, Tarantula Keeper's Guide on erittäin hyödyllinen ja mielenkiintoinen opas hämähäkkiharrastajalle.

        Noista kirjoista, oon yrittänyt ettii suomenkielisenä muttei niitä sitten ole. Ei oo englanninkieli niin hyvä et voisi ees aatella kirjaa hankkia.
        Netistä kuitenkin löytyy hoito-ohjeitakin. Mekin tehtiin virhe ensimmäisen hämpyn kohdalla kun ei tiedetty, et tollaiselle alle sentin mittaiselle hämpylle pitää olla tosi pieni purkki. Oli liian suuressa tilassa ja hävisi.
        Nyt siirrettiin isoin Roseandi toiseen parempaan terraan ja samalla olkkariin niin nyt on sitten kaikki samassa huoneessa.


      • hamppy3 kirjoitti:

        Noista kirjoista, oon yrittänyt ettii suomenkielisenä muttei niitä sitten ole. Ei oo englanninkieli niin hyvä et voisi ees aatella kirjaa hankkia.
        Netistä kuitenkin löytyy hoito-ohjeitakin. Mekin tehtiin virhe ensimmäisen hämpyn kohdalla kun ei tiedetty, et tollaiselle alle sentin mittaiselle hämpylle pitää olla tosi pieni purkki. Oli liian suuressa tilassa ja hävisi.
        Nyt siirrettiin isoin Roseandi toiseen parempaan terraan ja samalla olkkariin niin nyt on sitten kaikki samassa huoneessa.

        Löytyy suomeksi kirja lintuhämähäkeistä:

        http://www.suomalainen.com/sk/servlets/ProductServlet;jsessionid=eb8a73afe0ce52c087a717bc3066743856b41271e021bbb401b418276ed0108...


    • veera-marja

      minun mielestäni kaikki hämyt puree mut ne puree mut niin harvoin mun yhel kamul oli hämy pienenä ja se oli antanut sen kävellä vapaasti huoneessaan se oli mennyt mun kaverin housuihin sit se heräs aamulla ja meni kouluu se laittoi ne huosut päälle ja lähti tunnilla seoli purrut sitä tosi kovaa jase pidätteli itkuaan kun oli liikuntaa sen piti vaihtaa vaatteet ja ekaks tippui hämyn jalka sitten hämy ihan liiskautuneena ja oli tietysti kuollut ja mun kaveri pelästy

      • yök hämy

        no hämppy on ihan tyhmäääääääääääääääääääääääääääääää ja ällöööööööööööööööööööööööööööööö ja rumaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ja läski paskan hajusii osta marsuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu


      • yök hämy
        yök hämy kirjoitti:

        no hämppy on ihan tyhmäääääääääääääääääääääääääääääää ja ällöööööööööööööööööööööööööööööö ja rumaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ja läski paskan hajusii osta marsuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

        siis haloo hämyt on ällöi rumii ja haisee paskalta rumii kerma peppu laiskoja ahneita osta marsu mul on marsu


      • S-P-I-D-E-R
        yök hämy kirjoitti:

        siis haloo hämyt on ällöi rumii ja haisee paskalta rumii kerma peppu laiskoja ahneita osta marsu mul on marsu

        Yök hämy: uskallanpa veikata, että marsuu "haisee" hieman enemmän kuin hämähäkki. Sitäpaitsi, ne syövätkin vain n. 1-2 kertaa viikossa, joten eivät voi olla mitenkään ahneita. Ja ovatpa vähän harvinaisempia lemmikkejä, toisin kun sinun tavalliset marsusi. Et revi siitä.

        Itselläni on 2 Chilen Tarantulaa ja Brasilian valkopolvi. Eivät ole ikinä vielä purreet, mutta kerran sain poltinkarvoja käsiini, kun jouduin siirtämään toisen tarantulan siivouksen ajaksi faunaboksiin.


      • adasdsd
        S-P-I-D-E-R kirjoitti:

        Yök hämy: uskallanpa veikata, että marsuu "haisee" hieman enemmän kuin hämähäkki. Sitäpaitsi, ne syövätkin vain n. 1-2 kertaa viikossa, joten eivät voi olla mitenkään ahneita. Ja ovatpa vähän harvinaisempia lemmikkejä, toisin kun sinun tavalliset marsusi. Et revi siitä.

        Itselläni on 2 Chilen Tarantulaa ja Brasilian valkopolvi. Eivät ole ikinä vielä purreet, mutta kerran sain poltinkarvoja käsiini, kun jouduin siirtämään toisen tarantulan siivouksen ajaksi faunaboksiin.

        Lukki :D Onhan niitäkin melko isoja :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1975
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      50
      1253
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe