Esikoulu parempi kuin esiopetus

asiaa_seurannut

Viitaten toiseen ketjuun (esikoulu/esiopetus), totean, että oli huono päätös muuttaa vanha ja selkeä ESIKOULU esiopetukseksi. Eduskunnassa sosiaalimuorit pelkäsivät koulu-sanaa ja homman nimi piti vääntää tuohon muotoon.

Kansan syvät rivit, esim. vanhemmat puhuvat edelleen esikoulusta, mikä kertoo termin toimivuudesta. Esiopetus on outoa kiertelyä : "ei-oikeaa-opetusta, vaan ihan sellaista leikkittelyä vain". Esikoulu olisi neutraali ja viittaisi vain aikaan ja paikkaan ennen peruskoulua. Esikoulu ei tarkoita pulpetissa istuttamista vaan toiminnallista oppimista ja tietenkin myös leikkiä. Kuusivuotiaatkin ovat vielä aika pieniä...

6

1343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esiluokanopettaja

      eri asia kuin kirjakieli ja molemmat kielet muuttuvat. Vaikka kuinka puhuisimme eskareista, viskareista ja esikoulusta, on Suomessa kuitenkin vanhempia ja työntekijöitä korkeammalla taholla päätetty antaa kuusivuotiaiden opetukselle nimeksi esiopetus. Aivan samoin kuin meillä on perusopetusta 1 - 9 -luokkalaisille sekä alkuopetusta 1-2- luokkalaisille. Ei meilä enää puhuta myöskään kansa- tai kansalaiskoulusta tai edes peruskoulusta, niiden tilalla ovat ala- ja yläaste (tai ala-aja yläkoulu). Suomessa on vain kouluja, joissa annetaan esi- perus- ja lukio-opetusta. Perusopetuksen kaksi ensimmäistä vuotta ovat alkuopetusta, ei vaikkapa alkukoulua.

      Meidän ei tarvitse kaikista nimityksistä pitää, meidän pitää vain silti niitä käyttää. Esiopetus on yksi tällainen termi.

      Kutsutaan minuakin välillä eskarin tädiksi, tehtävänimikkeeni on kuitenkin esiluokanopettaja - tykättiin tai ei.

      • Vanhemmpi

        "Aivan samoin kuin meillä on perusopetusta 1 - 9 -luokkalaisille sekä alkuopetusta 1-2- luokkalaisille. Ei meilä enää puhuta myöskään kansa- tai kansalaiskoulusta tai edes peruskoulusta, niiden tilalla ovat ala- ja yläaste (tai ala-aja yläkoulu). Suomessa on vain kouluja, joissa annetaan esi- perus- ja lukio-opetusta. Perusopetuksen kaksi ensimmäistä vuotta ovat alkuopetusta, ei vaikkapa alkukoulua."

        Oletko koskaan miettinyt, miksi yksinkertainen asia tehdään termeillä monimutkaiseksi?

        "Meidän ei tarvitse kaikista nimityksistä pitää, meidän pitää vain silti niitä käyttää. Esiopetus on yksi tällainen termi."

        Viranomaiskieli tuppaa tuottamaan tällaisia eroja. Olisi ehkä liian yksinkertaista puhua vain esikoulusta.


      • esiluokanopettaja
        Vanhemmpi kirjoitti:

        "Aivan samoin kuin meillä on perusopetusta 1 - 9 -luokkalaisille sekä alkuopetusta 1-2- luokkalaisille. Ei meilä enää puhuta myöskään kansa- tai kansalaiskoulusta tai edes peruskoulusta, niiden tilalla ovat ala- ja yläaste (tai ala-aja yläkoulu). Suomessa on vain kouluja, joissa annetaan esi- perus- ja lukio-opetusta. Perusopetuksen kaksi ensimmäistä vuotta ovat alkuopetusta, ei vaikkapa alkukoulua."

        Oletko koskaan miettinyt, miksi yksinkertainen asia tehdään termeillä monimutkaiseksi?

        "Meidän ei tarvitse kaikista nimityksistä pitää, meidän pitää vain silti niitä käyttää. Esiopetus on yksi tällainen termi."

        Viranomaiskieli tuppaa tuottamaan tällaisia eroja. Olisi ehkä liian yksinkertaista puhua vain esikoulusta.

        Sanat ovat vain sopimuksia. Sopimuksista on kuitenkin se etu, että yhdelle asialle on sovittu pääsääntöisesti yksi nimi. Jos näin ei olisi, emme ymmärtäisi toisiamme tai ymmärtäminen voisi huomattavasti vaikeutua. Vanhemmat voivat hyvin puhua eskareista ja esikoulusta, minä esiopetuksen ammattilaisena puhun esiopetuksesta. Toisten mielestä pullistelua, minun mielestäni tervettä ammattiylpeyttä. Tällaisten palstojen yhteydessä toivoisin kuitenkin edes palstan ylläpitäjän käyttävän sovittuja termejä, tässä hteydessä esiopetus. Työssäni olen kohdannut monenlaisia nimityksiä, yksi erikoisimmista oli Lintu Sininen. Sen ymmärsivät vain lapsi ja hänen äitinsä, arki helpottui uomattavasti, kun pääsimme selville Lintu Sinisen merkityksestä. Se oli jotain aivan muta kuin sininen lintu.


      • päiväkodissa
        esiluokanopettaja kirjoitti:

        Sanat ovat vain sopimuksia. Sopimuksista on kuitenkin se etu, että yhdelle asialle on sovittu pääsääntöisesti yksi nimi. Jos näin ei olisi, emme ymmärtäisi toisiamme tai ymmärtäminen voisi huomattavasti vaikeutua. Vanhemmat voivat hyvin puhua eskareista ja esikoulusta, minä esiopetuksen ammattilaisena puhun esiopetuksesta. Toisten mielestä pullistelua, minun mielestäni tervettä ammattiylpeyttä. Tällaisten palstojen yhteydessä toivoisin kuitenkin edes palstan ylläpitäjän käyttävän sovittuja termejä, tässä hteydessä esiopetus. Työssäni olen kohdannut monenlaisia nimityksiä, yksi erikoisimmista oli Lintu Sininen. Sen ymmärsivät vain lapsi ja hänen äitinsä, arki helpottui uomattavasti, kun pääsimme selville Lintu Sinisen merkityksestä. Se oli jotain aivan muta kuin sininen lintu.

        myös henkilökunta puhuu eskarista. Mielestäni luontevaa kansankielen käyttöä, lastenkin suuhun sopii paremmin. Hyvä niin!


      • syntynyt

        Niin, pitäis ja pitäis, mutta...

        Heh, minä taidan kyllä olla sitten aika pahasti jälkeen jäänyt näissä.
        Ai, eikö peruskoulustakaan enää puhuta.... : ]
        Sitä tuppaa kuitenkin puhumaan siten kuin on aina tottunut.
        Annettakoon se kuitenkin anteeksi, jos vahingossa, vanhasta tottumuksesta käytän vielä vanhoja termejä. En sitä tahallani tee, enkä sen takia, että en tykkäisi näistä uusista termeistä.
        Tiedon kulussa voi olla aukkoja, eivätkä ihmiset välttämättä aina pysy näiden kaikkien sanamuutosten yms. perässä, jos asia ei juuri sillä hetkellä kosketa omaa elämää millään lailla.
        Ja toisaalta, vaikka kuinka yrittäisi skarpata, niin kyllä nuo vanhat termit pääsee, ikävä kyllä, aina joskus sieltä lipsahtamaan, mutta onko se nyt niin kuolemanvakavaa?
        Puhun usein edelleen myös "tarhasta", vaikka pitäisi sanoa tietysti päiväkoti.
        Sitä sanaa tuntuvat käyttävän usein myös muut minun ikäluokkani ihmiset & vanhemmat henkilöt. Se tulee vaan niin automaattisesti, on niin takaraivoon iskostunut.
        Lapset sitten aina korjailee...


    • ainakin täällä

      Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä. Tiedäthän sananlaskun.

      Eskarista kai puhekielessä yleisesti puhutaan, ja jos vanhempien kanssa yhteistyö kunnolla pelaa, he kyllä tietävät mistä on kyse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe