Raivaussahan valinta?!

Kokemuksia?

Olen päättänyt pitkän vertailun jälkeen hankkia joko Husqvarna 343FR tai Stihl FS450K. Sopivat parhaiten käyttötarkoituksiini, siis metsänraivaukseen ja linjanaluksien sekä pihan reunojen siistimiseen. Molemmat saan hintaan 699e. En ole löytänyt päätökseen johtavaa eroa. Haluaisin kuulla käyttäjien kokemuksia molemmista, mielellään ammattimieheltä, joka on käyttänyt molempia. Kiitos jo etukäteen valintaa auttavista tiedoista.

19

7715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu,

      että puuhastelusi tulokset saa aikaan pelkällä vesurillakin.

      • taas, että

        tällä palstalla harvoin saa minkäänlaista asiallista tai järkevää palautetta mihinkään kysymykseen. Yleensä vain asiasta mitään ymmärtämättömät idiootit aukovat päätään ja vittuilevat, vaikka kuten edellisen vastaajan tapauksessa, itse eivät edes vesuria pysty hankkimaan, saati käyttämään. Pikaisen luonneanalyysin perusteella toteaisin näin.

        Saman olen huomannut autopalstalla, josta olen joskus jotakin tietoa yrittänyt etsiä.

        Tilanne on nyt kuitenkin se, että minulla olisi 14 ha erittäin tiheäksi päässyttä nuorta kasvatusmetsää ja taimikkoa sekä kesämökkitontin ympäristöä hoidettavana. Vaikka en alan ammattilainen olekaan niin näkisin, että raivaussaha olisi tehokkaampi väline kuin vesuri. Vesuria ja moottorisahaa olen kyllä metsänhoitohommissakin käyttänyt.


    • 345FXT

      343FR on ruohoraivuri. Vastaavat laitteet mettäpuolelta on 343F ja siitä ylöspäin. Mm. teräkulmat ja välitykset on erilaiset kuin ruohoraivureissa. Mettämallien ergonomia toimii metsässä paremmin ja lyhyemmän välityksen johdosta menevät paremmin puuhun. Tarkemmissa pihan siistimishommissa ruohomalli on "helpomman" teräkulman ansiosta parempi. Joskaan raivurit eivät yleensäkään tarkemmissa nysväyshommissa loista. Trimmerit on siihen hommaan näppärämpiä. Mieti vielä siis käyttötarkoitusta. Tosta avauksesta saa sen vaikutelman että mettähommat olisi se pääkäyttötarkoitus.

      • kyllä tietoinen

        siitä että tuo FR tarkoittaa nimenomaan ns. monitoimimallia, joka on tarkoitettu sekä kevyehköön metsänraivaukseen, että ruohonraivaukseen. Ymmärrän vastauksesi sisällön täysin ja olen samaa mieltä. Olen kuitenkin päätymässä huskeista 343FR malliin, koska minulla tulee olemaan jatkossa paljonkin kevyempää vesakonraivausta ja ruohonraivausta, vaikka metsähommat ovatkin ehdottomasti päätarkoitus. Montaa konetta en kuitenkaan aijo ostaa. Varsinaiset polttopuusavotat teen kevättalvisin moottorisahalla. Jos taas ottaisin stihlin, niin tuo 450 ois lähinnä vastaava. Huskeissa kuulemma muutama vuosi sitten oli paljon ns. lastentauteja, mutta uusista malleista ne toisten mukaan on jo korjattu. Eikä tämä nyt mikään elämää suurempi kysymys ole kumman ostan, mutta nimenomaan halusin kuulla kokemuksia näistä, niin onpahan sitten ainakin yksi asia vähemmän kaduttavana.


    • Vaarilla ei ole nykyisistä huskuista kokemusta, mutta FS450K on ainakin hyvä vehe. Vertaile vielä painoja, täydessä varustelussa, keveys on hyvä valtti.

      Älä masennu asiattomista vastauksista niitä valitettavasti tulee aina.

      • on kehunut

        stihliä jostakin syystä enemmän kuin huskeja. Muun muassa kulma ois kuulemma stihlissä kestävämpi, mutta talvella pitää erään tarinan mukaan vaihtaa toinen ilmansuodatin? Stihli on hieman kevyempi ja tehokkaampi. Huskin valjaat olivat minusta miellyttävämmät ja pari tuntemaani ammattimetsuria pitää ainakin huskin moottorisahoja ehdottomasti parhaina. Tosin heillä ei stihlistä tunnu juuri kokemusta olevan... Ehkä näistä ei enää uutta mullistavaa kuultavaa ole. Sitten menee kolikonheitoksi.


      • ammattilainen...
        on kehunut kirjoitti:

        stihliä jostakin syystä enemmän kuin huskeja. Muun muassa kulma ois kuulemma stihlissä kestävämpi, mutta talvella pitää erään tarinan mukaan vaihtaa toinen ilmansuodatin? Stihli on hieman kevyempi ja tehokkaampi. Huskin valjaat olivat minusta miellyttävämmät ja pari tuntemaani ammattimetsuria pitää ainakin huskin moottorisahoja ehdottomasti parhaina. Tosin heillä ei stihlistä tunnu juuri kokemusta olevan... Ehkä näistä ei enää uutta mullistavaa kuultavaa ole. Sitten menee kolikonheitoksi.

        Ei kokemusta Huskun raivaussahoista muuta ku ammattikoulusta; muistaakseni pelas ihan hyvin nekin...

        Moottorisaha on kyl Husqvarna, mutta raivaussaha on aina ollu Stihl merkkinen, ja nimeenomaan toi FS 450K ja aina toiminut ku junan vessa.

        Ilmasuodattimen vaihto talvella? Juu ei, oma 450K käy ku kello vuodenajasta riippumata... Huskun moottorisahoista tuttu ilmiö (339 XP - Husqvarnan häpeäpilkku), mut se ny on sitten toinen asia...

        Eli, jos kevyt ja toimintavarma raivaussaha hakusessa nii suosittelen Stihliä...


      • kommentista
        ammattilainen... kirjoitti:

        Ei kokemusta Huskun raivaussahoista muuta ku ammattikoulusta; muistaakseni pelas ihan hyvin nekin...

        Moottorisaha on kyl Husqvarna, mutta raivaussaha on aina ollu Stihl merkkinen, ja nimeenomaan toi FS 450K ja aina toiminut ku junan vessa.

        Ilmasuodattimen vaihto talvella? Juu ei, oma 450K käy ku kello vuodenajasta riippumata... Huskun moottorisahoista tuttu ilmiö (339 XP - Husqvarnan häpeäpilkku), mut se ny on sitten toinen asia...

        Eli, jos kevyt ja toimintavarma raivaussaha hakusessa nii suosittelen Stihliä...

        Taas yksi suositus stihlin puolesta. Sitä ei siis varmaan tarvitsisi katua...


      • on kehunut kirjoitti:

        stihliä jostakin syystä enemmän kuin huskeja. Muun muassa kulma ois kuulemma stihlissä kestävämpi, mutta talvella pitää erään tarinan mukaan vaihtaa toinen ilmansuodatin? Stihli on hieman kevyempi ja tehokkaampi. Huskin valjaat olivat minusta miellyttävämmät ja pari tuntemaani ammattimetsuria pitää ainakin huskin moottorisahoja ehdottomasti parhaina. Tosin heillä ei stihlistä tunnu juuri kokemusta olevan... Ehkä näistä ei enää uutta mullistavaa kuultavaa ole. Sitten menee kolikonheitoksi.

        Ei mitään suodattimen vaihtoja tarvita.

        Husku oli 80-luvun alussa ehdoton kunkku, mutta kisa on tasaantunut paljon niistä ajoista ja jopa huskun taantumisen takia.


      • tuo seikka
        on kehunut kirjoitti:

        stihliä jostakin syystä enemmän kuin huskeja. Muun muassa kulma ois kuulemma stihlissä kestävämpi, mutta talvella pitää erään tarinan mukaan vaihtaa toinen ilmansuodatin? Stihli on hieman kevyempi ja tehokkaampi. Huskin valjaat olivat minusta miellyttävämmät ja pari tuntemaani ammattimetsuria pitää ainakin huskin moottorisahoja ehdottomasti parhaina. Tosin heillä ei stihlistä tunnu juuri kokemusta olevan... Ehkä näistä ei enää uutta mullistavaa kuultavaa ole. Sitten menee kolikonheitoksi.

        "moni on kehunut stihliä jostakin syystä enemmän kuin huskeja."

        Jännä juttu siinä mielessä että ylivoimaisesti suurin osa ammattimetsureista Suomessa käyttää kuitenkin Husqvarnaa. Harrastajien keskuudessa Stihliäkin löytyy.


      • ilmenee mielipiteissä
        tuo seikka kirjoitti:

        "moni on kehunut stihliä jostakin syystä enemmän kuin huskeja."

        Jännä juttu siinä mielessä että ylivoimaisesti suurin osa ammattimetsureista Suomessa käyttää kuitenkin Husqvarnaa. Harrastajien keskuudessa Stihliäkin löytyy.

        "tilhissä mäntä kestää kolmekertaa kauemmin ja kulmavaihde puolet kauemmin, kahden männänrenkaan ansiosta käyttötunnit lisääntyy huomattavasti mutta ei ole niin kierrosherkkä kuin husku, noh suomen myydyin ammatikone on tämä 450 ollut vuosia eli porukka ottanut sen omakseen" ... eräs saamani kommentti.


      • esiintyy
        tuo seikka kirjoitti:

        "moni on kehunut stihliä jostakin syystä enemmän kuin huskeja."

        Jännä juttu siinä mielessä että ylivoimaisesti suurin osa ammattimetsureista Suomessa käyttää kuitenkin Husqvarnaa. Harrastajien keskuudessa Stihliäkin löytyy.

        mielipiteissä, mitkä sitten lie faktat...
        "tilhissä mäntä kestää kolmekertaa kauemmin ja kulmavaihde puolet kauemmin, kahden männänrenkaan ansiosta käyttötunnit lisääntyy huomattavasti mutta ei ole niin kierrosherkkä kuin husku, noh suomen myydyin ammatikone on tämä 450 ollut vuosia eli porukka ottanut sen omakseen" ... eräs kommentti


    • kommenteista

      Käyn ostamassa lähipäivinä Stihl FS450K:n.

      • selvisi.

        "tilhissä mäntä kestää kolmekertaa kauemmin ja kulmavaihde puolet kauemmin, kahden männänrenkaan ansiosta käyttötunnit lisääntyy huomattavasti.


    • Konemies_88...

      No niin jonseredi se taitaa olla huonoin vaihto ehto.
      Kysseessähän vissiin oli satunnainen sahaaja, ja monestikohan tällainen sahaaja joutuu männänrenkaita vaihtamaa, tai mäntia, ei nuo nyky ajan sahat ihan äkkiä leviä.

      Ni stilhit on kevyempiä, mukavampi kaasu liipasin, ruuvit tahtoo löystyä fs 580 itellä, tangon kiinnike kulutus tavaraa (kevyt valu metallia), uusi maksaa 10 euroa ei tosin kallis uusia, siitä se sarana kiinnike hässäkkä hajoaa, ja on tossa pikku lapsuksia ollu, iso tankki, halvempi kuin husku. Paskat valjaat huskuun ja jonserediin verrattuna, jos tekee pitkää päivää huomaa, saadot liikku itestään, tarkoitettu kyllä oikeen leveelle miehelle, niin ei tue kunnolla, ja saattaa pitemmän ppääle selkä kipeytyä, no onneksi varastossa itellä jonseredin liivit, että menoa ei haitannut.

      Husku no laadukashan se on, enne oli sellainen ja kaduttaa että vaihdoin merkkiä, en muista mallia vanha se oli, voimakas, nyky sahoissa oikeen mukavat liivit, vanhassani ei ikinä mitään vikoja ja aina välillä tulee sillä sahailtua kun hyvä edelleen 8 vuotta vanha no uudet on tehokkaampia ja kevyempiä, ehkä vastaavat mallit stilhiä painavempiä, kalliimpi kuin stilhi, sillä monet harrastelija valitsee stilhin, monilla metsureilla husku lienee laadun vuoksi, ei tartte ylimääräisiä lapsuksia rassata.

      Jonsered jönssi. Sellaisella kanssahannut moottorisahat aika varmoja, huskut ehkä ergonomisemmat.
      Mutta jönssin raivureilla ei kyllä tee mitään, yksi syksy sillä turasin, bensa letkusta ja terän kiinnike booreistä lähtien vaikka mitä pitivaihtaa, kaasaria säädellä, tehty osista jotka ei huskuun kelpaa olen niin funtsinut.

      No itse ostaisin Huskun kun on mukavampi sahailla jos ei tartte olla jotain ruuvia kiristelemässä, ja kahvat hölsky, ja mukavammat liivit, vanha husku kulutti vähemmän kuin stilhi, no jönssi vielä vähemmän, uudet huskut kuluttaa aika jönssin luokkaa omasta mielestä, mutta se riippuu maastosta ja puitten/risujen koosta.

      • mutta..

        tilhin käyttäjä pääsee neljä kertaa helpommalla ja elää kaksikymmentä vuotta kauemmin kuin kuin tyhmä naapuri, joka osti huskun.


      • naapurina
        mutta.. kirjoitti:

        tilhin käyttäjä pääsee neljä kertaa helpommalla ja elää kaksikymmentä vuotta kauemmin kuin kuin tyhmä naapuri, joka osti huskun.

        ostin huskun 355 fxt:n pari vuotta sitten ja on todettava että ainakin vielä se on toiminut kuin unelma siitäkin huolimatta että olen sillä sahaillut jokseenkin aika paljon. Tilhin miehet varoitteli kulmavaihteesta ja kytkimestä, mutta ei mitään ongelmia. Käy ja kukkuu kaikilla keleillä kun säädöt on heti alussa laitettu kohdalleen. Isomman sahan painoa ei enää juuri huomaa kun on mukavat valjaat ja jos joskus haluaa tarjota isomman puun kylkeen, niin ei nikottele siinäkään. Jos nyt olisin sahaa ostamassa niin samaan päätyisin.


    • Anonyymi

      Mikä on tämän aloituksen pointti?

      • Anonyymi

        Jännäkakka on jotenkin saatava irtoamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe