Sijaissynnytys adoption sijasta

............

Adoption sijasta kannattaisi miettiä vaihtoehtona sijaisäidin palkkaamista tehtävään ulkomailla. Lapselle voi valita biologiset vanhemmat spermapankista käyttämällä luovutettua spermaa ja munasoluja.

Tämä on loppujen lopuksi paljon nopeampaa kuin vuosien odottelu adoptiojonoissa ja lapsen ulkonäköön ja muihin ominaisuuksiin mm. terveyteen voi vaikuttaa. Suomessa sijaissynnytys on kielletty, mutta esimerkiksi USAssa tai Virossa ei.

40

4468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      kiellettyä Suomessa. Hedelmöityshoitojen antaminen sijaissynnyttäjälle sen sijaan on.

      • mahdollisuus...

        Hei!

        Meillä on tilanne sellainen, että en voi saada biologista lasta itse synnyttämällä ja kun löytäisimme halukkaan naisen, joka synnyttää meille lapsen, toteuttaisimme välittömästi haaveemme! Keinoja kyllä löytyy miten tämän pystyy toteuttamaan. Huomiokaa, että hedelmöityshoitojen antaminen on suomessa laitonta, ei synnyttäminen. Ja Virossa tämä ei ole mahdollista.


      • Tietämätön...
        mahdollisuus... kirjoitti:

        Hei!

        Meillä on tilanne sellainen, että en voi saada biologista lasta itse synnyttämällä ja kun löytäisimme halukkaan naisen, joka synnyttää meille lapsen, toteuttaisimme välittömästi haaveemme! Keinoja kyllä löytyy miten tämän pystyy toteuttamaan. Huomiokaa, että hedelmöityshoitojen antaminen on suomessa laitonta, ei synnyttäminen. Ja Virossa tämä ei ole mahdollista.

        Hello! Millaisia prosesseja nämä hedelmöityshoidot ovat esim. Virossa? Millaista palvelua olette saaneet siellä? Voisiko osan hoidoista tehdä kuitenkin Suomessa? Esim.munasolun kypsyttelyt sun muut esivalmistelut? Entäpä hinnat tämän tyyppiseen hoitoon per.kerta. Ja adoptiovalmennuksessa täytyy kait olla heti mukana? Itse olen samassa tilanteessa. Olen ajatellut kysyä varovaisesti josko joku suvustani olisi kiinnostunut asiasta. Vaikea prosessi. Ja luultavasti tämä kielteinen laki on ja pysyy. Ja kiitos jo etukäteen asiallisesti vastanneille:)


      • Lepita
        mahdollisuus... kirjoitti:

        Hei!

        Meillä on tilanne sellainen, että en voi saada biologista lasta itse synnyttämällä ja kun löytäisimme halukkaan naisen, joka synnyttää meille lapsen, toteuttaisimme välittömästi haaveemme! Keinoja kyllä löytyy miten tämän pystyy toteuttamaan. Huomiokaa, että hedelmöityshoitojen antaminen on suomessa laitonta, ei synnyttäminen. Ja Virossa tämä ei ole mahdollista.

        Synnytykseen asti ok, mutta kun Suomen lain mukaan synnyttäjä on lapsen vanhempi, riippumatta siitä kenen soluista on alkunsa saanut. Eli siis tarkoittaa sitä että lapsen haluavat vanhemmat joutuvat adoptoimaan ko. lapsen ja koska adoptoida voi vain adoptioneuvonnan käyneet, niin adoptioprosessiin siinäkin joutuu. Mekin tätä aikanamme harkitsimme, mutta päädyimme kuitenkin lopulta ihan "tuntemattomaan" adoptioon. Nyt meillä on 5-vuotias kotimaasta adoptoitu poika.

        Lepita


      • stimuloitu
        mahdollisuus... kirjoitti:

        Hei!

        Meillä on tilanne sellainen, että en voi saada biologista lasta itse synnyttämällä ja kun löytäisimme halukkaan naisen, joka synnyttää meille lapsen, toteuttaisimme välittömästi haaveemme! Keinoja kyllä löytyy miten tämän pystyy toteuttamaan. Huomiokaa, että hedelmöityshoitojen antaminen on suomessa laitonta, ei synnyttäminen. Ja Virossa tämä ei ole mahdollista.

        Hei,

        Minulla on kokemusta sijaissynnytysprosessista ulkomailla: kokeillut Intiaa Se on hyva vaihtoehto adoptiolle. En kuitenkaan suosittele Intiaa, vaikka siella paljon amerikkalaisia pareja kaykin hoidossa. Itse sain silla reissulla hyperstimulaatiokomplikaation ja olin viikon sairaalahoidossa(onneksi en siewlla Intiassa). Toiminta siella oli aika lailla rahastusta ja epailemme, etta m,eita huijattiin myos. Toki siella on useita klinikoita. Ja Intia epasiistina maana kauhistutti. Toisaalta olen myos kuullut positiivisista tuloksista Intiassa. Itse maksoimme noin 25000 euroa pelkasta yrityksesta, jossa yksi raskaus, joka meni kesken heti alussa. hyvalaatuisia alkioita oli varmnaan 15 yhteensa, mutta emme onnistuneet saamaa vauvelia silta. Siella ei pakastettu alkioita vaan kaikki sijaissynnyttajan sisaan yhdella kertaa, jolloin on myos moniraskausvaara suurempi.


      • Cirp
        stimuloitu kirjoitti:

        Hei,

        Minulla on kokemusta sijaissynnytysprosessista ulkomailla: kokeillut Intiaa Se on hyva vaihtoehto adoptiolle. En kuitenkaan suosittele Intiaa, vaikka siella paljon amerikkalaisia pareja kaykin hoidossa. Itse sain silla reissulla hyperstimulaatiokomplikaation ja olin viikon sairaalahoidossa(onneksi en siewlla Intiassa). Toiminta siella oli aika lailla rahastusta ja epailemme, etta m,eita huijattiin myos. Toki siella on useita klinikoita. Ja Intia epasiistina maana kauhistutti. Toisaalta olen myos kuullut positiivisista tuloksista Intiassa. Itse maksoimme noin 25000 euroa pelkasta yrityksesta, jossa yksi raskaus, joka meni kesken heti alussa. hyvalaatuisia alkioita oli varmnaan 15 yhteensa, mutta emme onnistuneet saamaa vauvelia silta. Siella ei pakastettu alkioita vaan kaikki sijaissynnyttajan sisaan yhdella kertaa, jolloin on myos moniraskausvaara suurempi.

        Mitä klinikkaa käytitte Intiassa? Onko sinulla parempia kokemuksia jostain toisesta maasta?


      • stimuloitu
        Cirp kirjoitti:

        Mitä klinikkaa käytitte Intiassa? Onko sinulla parempia kokemuksia jostain toisesta maasta?

        Olimme Mumbaissa, Rotunda-klinikasssa. Luulen, etta sahasivat linssiin ja rahastivat kunnolla. Joka tapauksessa en ollutb tyytyvainen heidan palveluihinsa (keskustelin laakarin kanssa tasan 5min ja mieheni ei ollenkaan, koska ei ollut mahdollisuutta siihen).Emme myoskaan saaneet tavata sijaissynnyttajaa henkilokohtaisesti. Oleskelu 2vk mumbaissa oli kauheaa (likaista ja epamaaraista). sain kunnon hyperstimulaatiosyndrooman ja melkein kuolin. Tosin sellainen ilmeisesti olisi voinut tapahtua muuallakin, mutta stimuloivat minua aikamoisilla annoksilla. Suomessa kokemukseni oli aivan toista luokkaa. Tuolloin se oli viela sallittua. Ukraina vaikuttaa enemman eurooppalaiselta. Myos Englannissa se on sallittua.


      • pöntsö
        stimuloitu kirjoitti:

        Olimme Mumbaissa, Rotunda-klinikasssa. Luulen, etta sahasivat linssiin ja rahastivat kunnolla. Joka tapauksessa en ollutb tyytyvainen heidan palveluihinsa (keskustelin laakarin kanssa tasan 5min ja mieheni ei ollenkaan, koska ei ollut mahdollisuutta siihen).Emme myoskaan saaneet tavata sijaissynnyttajaa henkilokohtaisesti. Oleskelu 2vk mumbaissa oli kauheaa (likaista ja epamaaraista). sain kunnon hyperstimulaatiosyndrooman ja melkein kuolin. Tosin sellainen ilmeisesti olisi voinut tapahtua muuallakin, mutta stimuloivat minua aikamoisilla annoksilla. Suomessa kokemukseni oli aivan toista luokkaa. Tuolloin se oli viela sallittua. Ukraina vaikuttaa enemman eurooppalaiselta. Myos Englannissa se on sallittua.

        Hei! Miten teidän hedelmöityshoidot onnistuivat? Onnistuitteko saamaan lapsen sijaisäidin avulla? Tuleekohan tämä sijaissynnyttämisen kieltävä laki pysymään Suomessa? :)


      • Cirp
        stimuloitu kirjoitti:

        Olimme Mumbaissa, Rotunda-klinikasssa. Luulen, etta sahasivat linssiin ja rahastivat kunnolla. Joka tapauksessa en ollutb tyytyvainen heidan palveluihinsa (keskustelin laakarin kanssa tasan 5min ja mieheni ei ollenkaan, koska ei ollut mahdollisuutta siihen).Emme myoskaan saaneet tavata sijaissynnyttajaa henkilokohtaisesti. Oleskelu 2vk mumbaissa oli kauheaa (likaista ja epamaaraista). sain kunnon hyperstimulaatiosyndrooman ja melkein kuolin. Tosin sellainen ilmeisesti olisi voinut tapahtua muuallakin, mutta stimuloivat minua aikamoisilla annoksilla. Suomessa kokemukseni oli aivan toista luokkaa. Tuolloin se oli viela sallittua. Ukraina vaikuttaa enemman eurooppalaiselta. Myos Englannissa se on sallittua.

        Kiitos tiedoista Stimuloitu:) Kuulisin mielelläni, jos löydätte jonkun maan/klinikan, jossa koko prosessi on hoitunut mallikaasti. Harmillista tosiaan, että sijaissynnyttäminen on Suomessa kielettyä. Kokemukset Suomessa hoidetuista sijaissynnytyksistähän olivat hyvin positiivisia.


      • toimittaja12345
        stimuloitu kirjoitti:

        Olimme Mumbaissa, Rotunda-klinikasssa. Luulen, etta sahasivat linssiin ja rahastivat kunnolla. Joka tapauksessa en ollutb tyytyvainen heidan palveluihinsa (keskustelin laakarin kanssa tasan 5min ja mieheni ei ollenkaan, koska ei ollut mahdollisuutta siihen).Emme myoskaan saaneet tavata sijaissynnyttajaa henkilokohtaisesti. Oleskelu 2vk mumbaissa oli kauheaa (likaista ja epamaaraista). sain kunnon hyperstimulaatiosyndrooman ja melkein kuolin. Tosin sellainen ilmeisesti olisi voinut tapahtua muuallakin, mutta stimuloivat minua aikamoisilla annoksilla. Suomessa kokemukseni oli aivan toista luokkaa. Tuolloin se oli viela sallittua. Ukraina vaikuttaa enemman eurooppalaiselta. Myos Englannissa se on sallittua.

        Arvoisat keskustelijat: Iso sanomalehti etsii haastateltavaa.

        Hei! Etsin haastateltavaksi vanhempia/vanhempaa, joka on saanut lapsen sijaissynnyttäjän avulla joko Suomessa tai ulkomailla.

        Koska asia on arkaluontoinen ja joissakin tapauksissa laiton, haastattelu toteutetaan ehdotonta lehdistön lähdesuojaa noudattaen ja haastateltavan yksityisyyttä kunnioittaen.

        Sijaissynnytykseen kaavaillaan parhaillaan lakimuutosta, joten mediassa esitetyillä mielipiteillä on varsinkin tässä vaiheessa merkitystä. Haastattelusi on varmasti monelle tärkeä. Ota yhteyttä pikaisesti 050-5524904.


    • mikko_n_75

      Tämä keskustelu on kokonaisuudessaan järkyttävä ja kuvastaa sitä piirrettä sijaissynnytys- ja adoptioteollisuudessa, jota olen aina kritisoinut. Adoptio nähdään lapsettomien rikkaiden pariskuntien oikeutena toisten lapsiin, eikä erityistapauksissa lapsen etua huomioivana sosiaalisena mahdollisuutena. Ei ihme, että siellä liikkuu rikollisia, jotka voivat rahastaa 25000€ tuosta noin vain epätoivoisilta ihmisiltä.

      • oikea äiti

        Vaikka pystyn ymmärtämään lapsen saannin halun ja minulla on omia lapsia, en voi mitenkään käsittää sitä, että joku kehtaa vaatia jotakin naista synnyttämään itselleen lapsia. Mikä vaiva tälle naiselle. Hävetkää naisten hyväksikäyttäjät. Adoptoikaa


      • Surullinen.
        oikea äiti kirjoitti:

        Vaikka pystyn ymmärtämään lapsen saannin halun ja minulla on omia lapsia, en voi mitenkään käsittää sitä, että joku kehtaa vaatia jotakin naista synnyttämään itselleen lapsia. Mikä vaiva tälle naiselle. Hävetkää naisten hyväksikäyttäjät. Adoptoikaa

        Niin haluaisin tehdä!
        Mutta minä en saa yhtään adoptiolasta. Koska adoptiolapsia ei ole. Sille ei voi mitään. Ei vaikka olen käynyt adoptioneuvonnan ja meidät on tutkittu adoptiovanhemmiksi sopiviksi. Ikä alkaa tulla vastaa vuosien odottamisen jälkeen.

        Minä en vaadi keneltäkään mitään. Siihen minulla ei ole oikeutta.
        Mutta jos joku saa haluamansa lapsen jotenkin muuten kuin synnyttämällä tai adoptoimalla, niin onko se paha asia?

        Minä tiedän miten kovasti ihminen voi haluta oman lapsen. Se on suuri ikävä ja suru. Sitä ei voi ymmärtää kuin toinen saman kokenut.


      • Äiti kuudelle

        Miten sinä miehenä mistään mitään tiedät? Kysynpä vaan? Siis oletan, että olet mies?


      • puolesta
        oikea äiti kirjoitti:

        Vaikka pystyn ymmärtämään lapsen saannin halun ja minulla on omia lapsia, en voi mitenkään käsittää sitä, että joku kehtaa vaatia jotakin naista synnyttämään itselleen lapsia. Mikä vaiva tälle naiselle. Hävetkää naisten hyväksikäyttäjät. Adoptoikaa

        tuo on taas niin feminiinisen yksipuolinen käsitys asiasta kuin vai voi olla. Eihän tuossa kukaan mitään vaadi tai hyväksikäytä vaan sopimus tehdään ihan täysin vapaaehtoisesti sijaissynnyttäjän ja parin välillä. Jokaisella on vapaa tahto päättää! Kuten on tullut esille niin jos tuolla samalla prosessilla voi auttaa esim intialaisen perheen kouluttamaan lapsensa tai parantamaan elämänlaatua niin ei siinä mielestäni ole mitään väärää! Tämähän antaa aivan uskomattoman paljon toivoa pareille, jotka eivät ikinä aikaisemmin voineet unelmoida omasta lapsesta ja toisaalta perheille, jotka eivät ikinä voineet unelmoida paremmasta elämänlaadusta! tämä siis periaatteellisesti. Tottakai välistävetävät ja systeemin vääristävät välittäjät on toinen juttu ja pitäisi saada kuriin tai säädösten alle mutta periaatteellisesti tämä asia on hieno juttu!


      • suhtautuminen
        puolesta kirjoitti:

        tuo on taas niin feminiinisen yksipuolinen käsitys asiasta kuin vai voi olla. Eihän tuossa kukaan mitään vaadi tai hyväksikäytä vaan sopimus tehdään ihan täysin vapaaehtoisesti sijaissynnyttäjän ja parin välillä. Jokaisella on vapaa tahto päättää! Kuten on tullut esille niin jos tuolla samalla prosessilla voi auttaa esim intialaisen perheen kouluttamaan lapsensa tai parantamaan elämänlaatua niin ei siinä mielestäni ole mitään väärää! Tämähän antaa aivan uskomattoman paljon toivoa pareille, jotka eivät ikinä aikaisemmin voineet unelmoida omasta lapsesta ja toisaalta perheille, jotka eivät ikinä voineet unelmoida paremmasta elämänlaadusta! tämä siis periaatteellisesti. Tottakai välistävetävät ja systeemin vääristävät välittäjät on toinen juttu ja pitäisi saada kuriin tai säädösten alle mutta periaatteellisesti tämä asia on hieno juttu!

        Periaate saisi olla sellainen, että jokaisella lasta kaipaavalla naisella olisi oikeus yhteen lapseen aina, adoptiolapseen, jos ei muulla keinoin lasta saa. Adoptiota tarvitsevia lapsia on paljon, kunhan ulkomaalaisiin lastenkoteihin saataisiin yhteys toimimaan. Miksi kiduttaa ketään, lasta orpona ja köyhänä tai naista koko elämänsä ilman lasta.


      • mikko_n_75
        puolesta kirjoitti:

        tuo on taas niin feminiinisen yksipuolinen käsitys asiasta kuin vai voi olla. Eihän tuossa kukaan mitään vaadi tai hyväksikäytä vaan sopimus tehdään ihan täysin vapaaehtoisesti sijaissynnyttäjän ja parin välillä. Jokaisella on vapaa tahto päättää! Kuten on tullut esille niin jos tuolla samalla prosessilla voi auttaa esim intialaisen perheen kouluttamaan lapsensa tai parantamaan elämänlaatua niin ei siinä mielestäni ole mitään väärää! Tämähän antaa aivan uskomattoman paljon toivoa pareille, jotka eivät ikinä aikaisemmin voineet unelmoida omasta lapsesta ja toisaalta perheille, jotka eivät ikinä voineet unelmoida paremmasta elämänlaadusta! tämä siis periaatteellisesti. Tottakai välistävetävät ja systeemin vääristävät välittäjät on toinen juttu ja pitäisi saada kuriin tai säädösten alle mutta periaatteellisesti tämä asia on hieno juttu!

        " Eihän tuossa kukaan mitään vaadi tai hyväksikäytä vaan sopimus tehdään ihan täysin vapaaehtoisesti sijaissynnyttäjän ja parin välillä. "

        " Tämähän antaa aivan uskomattoman paljon toivoa pareille, jotka eivät ikinä aikaisemmin voineet unelmoida omasta lapsesta ja toisaalta perheille, jotka eivät ikinä voineet unelmoida paremmasta elämänlaadusta! Tämä siis periaatteellisesti. "

        No on täällä hurjat periaatteet. Orjuuden ja ihmiskaupan torjuminen on ollut yksi keskeisistä elementeistä modernien ja tasa-arvoisten sivistysvaltioiden kehityksessä. Kuitenkin löytyy Suomestakin paljon ihmisiä, jotka haluavat tehdä tämän tyhjäksi.


      • Cirp
        mikko_n_75 kirjoitti:

        " Eihän tuossa kukaan mitään vaadi tai hyväksikäytä vaan sopimus tehdään ihan täysin vapaaehtoisesti sijaissynnyttäjän ja parin välillä. "

        " Tämähän antaa aivan uskomattoman paljon toivoa pareille, jotka eivät ikinä aikaisemmin voineet unelmoida omasta lapsesta ja toisaalta perheille, jotka eivät ikinä voineet unelmoida paremmasta elämänlaadusta! Tämä siis periaatteellisesti. "

        No on täällä hurjat periaatteet. Orjuuden ja ihmiskaupan torjuminen on ollut yksi keskeisistä elementeistä modernien ja tasa-arvoisten sivistysvaltioiden kehityksessä. Kuitenkin löytyy Suomestakin paljon ihmisiä, jotka haluavat tehdä tämän tyhjäksi.

        Mikko hyvä!

        Sijaissynnyttämistä, joka perustuu kaikkien osapuolten vapaaseen tahtoon on turha verrata orjuuteen tai ihmiskauppaan. Orjuuttamisessa ja ihmiskaupassa kun ei ole kyse vapaasta tahdosta. Sijaissynnyttäminen ei ole helppo eikä yksinkertainen asia eikä se sen takia kaikille sovikaan. Tälläisiä monimutkaisia asioita on monia (vaikkapa sijaisperheenä toimiminen) mutta ei niitä monimutkaisuuden takia kielletä (eipä kai ketään sijaisperheeksikään pakoteta).


      • EnOleMikk0
        Cirp kirjoitti:

        Mikko hyvä!

        Sijaissynnyttämistä, joka perustuu kaikkien osapuolten vapaaseen tahtoon on turha verrata orjuuteen tai ihmiskauppaan. Orjuuttamisessa ja ihmiskaupassa kun ei ole kyse vapaasta tahdosta. Sijaissynnyttäminen ei ole helppo eikä yksinkertainen asia eikä se sen takia kaikille sovikaan. Tälläisiä monimutkaisia asioita on monia (vaikkapa sijaisperheenä toimiminen) mutta ei niitä monimutkaisuuden takia kielletä (eipä kai ketään sijaisperheeksikään pakoteta).

        ei se niin yksinkertaista ole.
        Kyse on todella epätoivottomista ihmisistä joilla ei ole muuta keinoa tuoda ruoka poytään
        En ole valmis kutsumaan sitä täysin vapaaehtoiseksi.

        Vauvojen myynti, muniaisten myynti jne jne
        Pintaa kun hiukan raapaiset niin menee nopeasti ideaalit kauas


      • jossittelua
        Äiti kuudelle kirjoitti:

        Miten sinä miehenä mistään mitään tiedät? Kysynpä vaan? Siis oletan, että olet mies?

        jos sijaisynnyttäjästä pidetään hyvä huoli ja on mukana vapaaehtoisesti & saa kohtuullisen korvauksen vaivannäöstään, voi tämä olla ainoa mahdollisuus lapseen useille lapsettomille pariskunnille. samalla jos lapsi on biologinen, on paremmin ympäristön hyväksymä kuin eri rotuinen lapsi-- vaikka mä en ole rasisti, suurin osa suomalaisista on.

        mun olisi pitänyt yrittää sijaissynnyttäjää sen sijaan että lähdimme 5v hedelmättömyyshoitoihin. multa meinas mennä terveys kokonaan, ja jouduin vihdoin hedelmättömyyshoitojen seurauksena isoon leikkaukseen kun oli hengenlähtö lähellä. biolapsia en voi saada. aikoinaan ne muutamat "omat" alkiot oli ihan reippaita ja elinkelpoisia, mä en vaan ollut hyvä "alusta" heille eli ei olis kannattanut niin monta kertaa yrittää.

        adoptio taas on tehty tosi vaikeaksi, ja kun me ollaan oltu 5v hedelmättömyyshoidoissa ja nyt 4v adoptioprosessissa ja homma on vielä kesken (kestää vielä ainakin 3-5v saada se lapsi himaan) ja mulla rupee olemaan jo ikää (nyt 41) - toivon että olis yritetty silloin 9v sitten edes kerran sitä sijaissynnytystä, sen sijaan että tähän meidän prosessiin menee ehkä yhteensä 14 vuotta. Mä oon ihan fossiili sit kun saadaan ne lapset, enkä mä ehkä sit enää haluakaan adoptiolapsia jos en saa pian- oon mielestäni liian vanha ja se ei ole reilua sille lapsille. ajattelen aina että mulla vois nyt olla 8-vuotias lapsi jos kaikki olis mennyt toiveiden mukaan- mut kun niin ei vaan käynyt...


      • jaahas.
        oikea äiti kirjoitti:

        Vaikka pystyn ymmärtämään lapsen saannin halun ja minulla on omia lapsia, en voi mitenkään käsittää sitä, että joku kehtaa vaatia jotakin naista synnyttämään itselleen lapsia. Mikä vaiva tälle naiselle. Hävetkää naisten hyväksikäyttäjät. Adoptoikaa

        Kaikilla naisilla ei ole esim kohtua, joten eivät voi olla raskaana. Ja kukaan tuskin pakottaa ketään olemaan sijaissynnyttäjä. Esim intiassa jotkut köyhät naiset ovat saaneet lapsilleen koulutuksen ja itselleen ja perheelleen kodin olemalla sijaissynnyttäjä. Ei kuulosta pahalta mun mielestä.


      • mikko_n_75
        jaahas. kirjoitti:

        Kaikilla naisilla ei ole esim kohtua, joten eivät voi olla raskaana. Ja kukaan tuskin pakottaa ketään olemaan sijaissynnyttäjä. Esim intiassa jotkut köyhät naiset ovat saaneet lapsilleen koulutuksen ja itselleen ja perheelleen kodin olemalla sijaissynnyttäjä. Ei kuulosta pahalta mun mielestä.

        Lasten käyttö kauppatavarana kuulostaa aina pahalta ja on myös sitä. Lapsikaupasta hyötyvien lukumäärä on pieni ja kapea ja adoptioihin ja sijaissynnytyksiin liittyy usein muutama kattojärjestö, jotka keräävät kaikkein suurimmat rahapotit erilaisina sivukuluina, joiden todellinen merkitys on häivytetty ja rahoja yritetään pestä. Sijaissynnytyksissä on huomioitava myös, että samassa epäeettisessä toiminnassa mukana ovat myös useat lääkärit ja sairaanhoitajat hedelmöityshoitoklinikoilla ja synnytysosastoilla.

        Amerikassakin on hälyttävästi yleistynyt sellainen tapa, jossa adoptiovanhemmat on katsottu hyvissä ajoin raskauden aikana ja heidät päästetään synnytyssaliinkin asti. Tällainen ei edistä kovinkaan hyvin synnyttävän äidin oikeuksia ja itsenäisen harkintakyvyn muodostamista sitovien adoptioasiakirjojen allekirjoittamisen vaiheessa. Adoptiovanhemmiksi aiotuilla ei ole tuossa vaiheessa mitään juridisia oikeuksia lapseen eikä ennen adoptiosuostumuksen ottamista olevilla käytännön järjestelyillä tule tätä tosiseikkaa hämärtää.

        Adoptio, liittyi siihen sijaissynnytys tai ei, särkee perheitä ja jättää pahimmillaan pysyvän surun ja muun perheen keskinäistä luottamusta haittaavat jäljet, jos adoptoidulla on vanhempia biologisia sisaruksia. Jos adoption perusteet eivät ole kestäneet päivänvaloa, on se huono asia myös adoptiolapselle itselleen myöhemmin paljastuessaan.


      • 2 lapsen äet
        jossittelua kirjoitti:

        jos sijaisynnyttäjästä pidetään hyvä huoli ja on mukana vapaaehtoisesti & saa kohtuullisen korvauksen vaivannäöstään, voi tämä olla ainoa mahdollisuus lapseen useille lapsettomille pariskunnille. samalla jos lapsi on biologinen, on paremmin ympäristön hyväksymä kuin eri rotuinen lapsi-- vaikka mä en ole rasisti, suurin osa suomalaisista on.

        mun olisi pitänyt yrittää sijaissynnyttäjää sen sijaan että lähdimme 5v hedelmättömyyshoitoihin. multa meinas mennä terveys kokonaan, ja jouduin vihdoin hedelmättömyyshoitojen seurauksena isoon leikkaukseen kun oli hengenlähtö lähellä. biolapsia en voi saada. aikoinaan ne muutamat "omat" alkiot oli ihan reippaita ja elinkelpoisia, mä en vaan ollut hyvä "alusta" heille eli ei olis kannattanut niin monta kertaa yrittää.

        adoptio taas on tehty tosi vaikeaksi, ja kun me ollaan oltu 5v hedelmättömyyshoidoissa ja nyt 4v adoptioprosessissa ja homma on vielä kesken (kestää vielä ainakin 3-5v saada se lapsi himaan) ja mulla rupee olemaan jo ikää (nyt 41) - toivon että olis yritetty silloin 9v sitten edes kerran sitä sijaissynnytystä, sen sijaan että tähän meidän prosessiin menee ehkä yhteensä 14 vuotta. Mä oon ihan fossiili sit kun saadaan ne lapset, enkä mä ehkä sit enää haluakaan adoptiolapsia jos en saa pian- oon mielestäni liian vanha ja se ei ole reilua sille lapsille. ajattelen aina että mulla vois nyt olla 8-vuotias lapsi jos kaikki olis mennyt toiveiden mukaan- mut kun niin ei vaan käynyt...

        Kaikki sijaissynnyttäjät on jotenkin heikko-osaisia, intialaiset ja esim. amerikkalaiset rahattomia naisia. Siksi heitä riistetään


      • Cirp
        2 lapsen äet kirjoitti:

        Kaikki sijaissynnyttäjät on jotenkin heikko-osaisia, intialaiset ja esim. amerikkalaiset rahattomia naisia. Siksi heitä riistetään

        Hei EnOleMikk0 ja 2 lapsen äet

        Olen samaa mieltä - ei sijaissynnyttäminen ole yksinkertaista. En kuitenkaan ole valmis yleistämään, että kaikki sijaissynnyttäjät olisivat todella epätoivoisia ihmisiä. Ennen lakimuutosta myös Suomessa syntyi lapsia sijaissynnyttäjän avulla (http://metku.net/~pesu/artikkelit/lainakohtu.php) enkä oheisen artikkelin perusteella usko, että he kokevat tulleensa hyväksikäytetyiksi. Tässä tapauksessahan sijaissynnyttäjästä tuli mummi:) Sijaissynnyttäminen on mahdollista myös Yhdysvalloissa, jossa asiaa säätelee osavaltiokohtaisesti laki. Kehitysmaissa ja kehittyvissämaissa hyväksikäytön mahdollisuus on varmasti suurempi lakien puuttuessa mutta en olisi myöskään valmis yleistämään, että köyhät naiset ovat aina kykenemättömiä tekemään itsenäisiä päätöksiä omasta elämästään.


      • 4atbv
        Cirp kirjoitti:

        Hei EnOleMikk0 ja 2 lapsen äet

        Olen samaa mieltä - ei sijaissynnyttäminen ole yksinkertaista. En kuitenkaan ole valmis yleistämään, että kaikki sijaissynnyttäjät olisivat todella epätoivoisia ihmisiä. Ennen lakimuutosta myös Suomessa syntyi lapsia sijaissynnyttäjän avulla (http://metku.net/~pesu/artikkelit/lainakohtu.php) enkä oheisen artikkelin perusteella usko, että he kokevat tulleensa hyväksikäytetyiksi. Tässä tapauksessahan sijaissynnyttäjästä tuli mummi:) Sijaissynnyttäminen on mahdollista myös Yhdysvalloissa, jossa asiaa säätelee osavaltiokohtaisesti laki. Kehitysmaissa ja kehittyvissämaissa hyväksikäytön mahdollisuus on varmasti suurempi lakien puuttuessa mutta en olisi myöskään valmis yleistämään, että köyhät naiset ovat aina kykenemättömiä tekemään itsenäisiä päätöksiä omasta elämästään.

        mitään, mutta kun tuolla aborttipalstalla on nuoria raskaana olevia tyttöjä, jotka on "pulassa", niin miksi ei voisi suoraan ottaa yhteyttä heihin, tai laittaa omaa ilmoitusta , että haluatte adoptoida sen lapsen, älä tee aborttia? Onko laki vastaan vai ?


      • mikko_n_75
        4atbv kirjoitti:

        mitään, mutta kun tuolla aborttipalstalla on nuoria raskaana olevia tyttöjä, jotka on "pulassa", niin miksi ei voisi suoraan ottaa yhteyttä heihin, tai laittaa omaa ilmoitusta , että haluatte adoptoida sen lapsen, älä tee aborttia? Onko laki vastaan vai ?

        Tarkkaan ottaen laki ei ole noita "adoptiotarjouksia" vastaan, mutta käytännössä adoptio on niin rajoitettu Suomessa, että sellaisissa ei ole mitään mieltä ja ne varmaan poistettaisiin sieltä heti. Adoptiosta ei esimerkiksi saa suorittaa palkkiota biologisille vanhemmille. Lisäksi adoptiossa ovat koko prosessin aikana mukana valvomassa sosiaaliviranomaiset. Adoptiotarjokkaiden tuleminen tyrkylle teiniäidin asioihin sekaantumaan jo kesken raskausaikaa ei näytä hyvältä missään päin maailmaa, Suomessa siitä todennäköisesti joutuisi pahastikin viranomaisten silmätikuksi.

        Adoptiolasta odottavia vanhempia on Suomessa monikymmenkertainen määrä muutenkin adoptioon tarjolla oleviin kotimaisiin sylivauvoihin verrattuna, eli adoptiovanhempien puute ei ole ongelma. Abortin valinnan motivaationa ei ole myöskään pelkästään lapsen hoidon rasitteet vaan koko raskausajan läpikäyminen ja sen mahdolliset komplikaatiot. On luonnollista, että useimmat synnyttävät äidit haluavat lapsen pitämisen kerran jo valittuaan olla luopumatta hänestä synnytysvuoteelta.


      • Tahtoo lapsen
        oikea äiti kirjoitti:

        Vaikka pystyn ymmärtämään lapsen saannin halun ja minulla on omia lapsia, en voi mitenkään käsittää sitä, että joku kehtaa vaatia jotakin naista synnyttämään itselleen lapsia. Mikä vaiva tälle naiselle. Hävetkää naisten hyväksikäyttäjät. Adoptoikaa

        Juuri tuo, että sijaissynnytys on Suomessa (ja monissa muissa maissa) kielletty johtaa siihen että mennään johonkin Intiaan tms. sijaissynnytykseen. Sijaissynnytyskiellot juuri synnyttävät nämä markkinat kehitysmaissa...


      • mikko_n_75
        Tahtoo lapsen kirjoitti:

        Juuri tuo, että sijaissynnytys on Suomessa (ja monissa muissa maissa) kielletty johtaa siihen että mennään johonkin Intiaan tms. sijaissynnytykseen. Sijaissynnytyskiellot juuri synnyttävät nämä markkinat kehitysmaissa...

        Suosittelen lukemaan oikeusministerion sivuilta adoptiolainsäädännön uudistusta koskevan mietinnön. Pidän todennäköisenä, että Suomessa tullaan todennäköisesti kieltämään ensi hallituskaudella omatoimisesti järjestettävät adoptiot ulkomailta, mikä tarkoittaa myös sitä, että vanhemmuuden vahvistaminen sijaissynnytysjärjestelyjen perusteella voi olla vaikeata. Jo nykyisellään on ollut tapauksia, joissa omatoimisia kansainvälisiä adoptioita ei ole suostuttu suoralta kädeltä vahvistamaan, kun lapsen alkuperästä on ollut epäselvyyttä.

        Jos sijaissynnytykseen liittyy luovutetun munasolun hedelmöittäminen ja istuttaminen kohtuun, se on vaativa ja kallis toimenpide, jossa on korkeat epäonnistumisen mahdollisuudet eikä sitä saa joka kadunkulmalla.

        Sijaissynnytyksissä, kuten kaikissa muissakin asioissa pätee myös se, että ei se, että joissakin muissa maissa tai etenkään kehitysmaissa, sallitaan Suomessa kiellettyjä ja ihmisoikeuksien kannalta karkeita käytäntöjä, ole peruste tuoda samoja asioita sallittaviksi omalle maaperällemme.


      • Ihmettelen!
        jossittelua kirjoitti:

        jos sijaisynnyttäjästä pidetään hyvä huoli ja on mukana vapaaehtoisesti & saa kohtuullisen korvauksen vaivannäöstään, voi tämä olla ainoa mahdollisuus lapseen useille lapsettomille pariskunnille. samalla jos lapsi on biologinen, on paremmin ympäristön hyväksymä kuin eri rotuinen lapsi-- vaikka mä en ole rasisti, suurin osa suomalaisista on.

        mun olisi pitänyt yrittää sijaissynnyttäjää sen sijaan että lähdimme 5v hedelmättömyyshoitoihin. multa meinas mennä terveys kokonaan, ja jouduin vihdoin hedelmättömyyshoitojen seurauksena isoon leikkaukseen kun oli hengenlähtö lähellä. biolapsia en voi saada. aikoinaan ne muutamat "omat" alkiot oli ihan reippaita ja elinkelpoisia, mä en vaan ollut hyvä "alusta" heille eli ei olis kannattanut niin monta kertaa yrittää.

        adoptio taas on tehty tosi vaikeaksi, ja kun me ollaan oltu 5v hedelmättömyyshoidoissa ja nyt 4v adoptioprosessissa ja homma on vielä kesken (kestää vielä ainakin 3-5v saada se lapsi himaan) ja mulla rupee olemaan jo ikää (nyt 41) - toivon että olis yritetty silloin 9v sitten edes kerran sitä sijaissynnytystä, sen sijaan että tähän meidän prosessiin menee ehkä yhteensä 14 vuotta. Mä oon ihan fossiili sit kun saadaan ne lapset, enkä mä ehkä sit enää haluakaan adoptiolapsia jos en saa pian- oon mielestäni liian vanha ja se ei ole reilua sille lapsille. ajattelen aina että mulla vois nyt olla 8-vuotias lapsi jos kaikki olis mennyt toiveiden mukaan- mut kun niin ei vaan käynyt...

        jos sijaisynnyttäjästä pidetään hyvä huoli ja on mukana vapaaehtoisesti & saa kohtuullisen korvauksen vaivannäöstään, voi tämä olla ainoa mahdollisuus lapseen useille lapsettomille pariskunnille. samalla jos lapsi on biologinen, on paremmin ympäristön hyväksymä kuin eri rotuinen lapsi-- vaikka mä en ole rasisti, suurin osa suomalaisista on.

        Kerro, mistä olet saanut tietosi, että suurin osa suomalaisista on rasisteja???


    • D.

      Itse olisin olisin valmis toimimaan sijaissynnyttäjänä, eikä minulle tarvitsisi maksaa centtiäkään jos ei halua, en missään nimessä rahasta ikinä sitä tekisi vaan koen lapsen olevan maailman suurin lahja ja jos minulla on mahdollisuus sellainen jollekkin antaa niin sen myös tekisin, mikäli heidän tarkoituksensa puhtaat olisivat!!

      En edes osaa kuvitella miltä lapsettomuus tuntuu, varmasti hyvin tyhjältä :(

      • MaijaPoppanen100

        Mitenhän sinuun saisi yhteyden :(


    • toimittaja12345

      Hei! Etsin haastateltavaksi vanhempia/vanhempaa, joka on saanut lapsen sijaissynnyttäjän avulla joko Suomessa tai ulkomailla. Vastaavasti voin haastatella myös henkilöä, joka on ryhtymässä tällaiseen prosessiin. Juttu tulee isoon valtakunnalliseen sanomalehteen.
      Koska asia on äärimmäisen arkaluontoinen ja tällä hetkellä Suomessa laitonta, haastattelu toteutetaan ehdotonta lehdistön lähdesuojaa noudattaen ja haastateltavan yksityisyyttä kunnioittaen.
      Kuten varmasti tiesitte, sijaissynnytykseen kaavaillaan parhaillaan lakimuutosta, joten mediassa esitetyillä mielipiteillä on varsinkin tässä vaiheessa merkitystä. Asia on varmasti teille, ja monelle muulle vastaavassa tilanteessa olevalle, äärimmäisen tärkeä. Haastattelu voidaan toteuttaa myös nimettömänä.

      Odottelen yhteydenottoa! 050-5524904

      • Hei! Saitko kirjoitettua jutun aiheesta? En ole nyt ilmoittautumassa, mutta tarina kiinnostaisi.


    • Samassa veneessä

      Hei! Mistä tällainen tieto on peräisin, että sijaissynnytykseen kaavailtaisiin lakimuutosta? Tarkempi tieto kiinnostaisi myös minua.

    • toi.vei.kas

      Lapseton naishenkilö oli lähestynyt kansanedustaja Tuija Braxia asiasta ja tästä johtuen sijaissynnyttäjyyden laillistamista on lähdetty käsittelemään uudestaan. Oikeusministeriö on pyytänyt asiasta lausuntoa Sosiaali- ja terveysalan eettiseltä neuvottelukunnalta ja päätös pitäisi tulla syksyllä.

      Adressit.com sivustolla kerätään adressia sijaissynnyttämisen laillistamisesta Suomessa

      Etene.fi sivustolla voi käydä antamassa oman mieliptieensä asiaan.

    • EyesWideOpen2

      www.lily.fi/blogit/matkalla-perheeksi/

      Silmiä avaava blogi aiheesta -sijaissynnytys ei ole aina riistoa.

    • Ifelfke

      Kuka tänne vielä lapsia haluaa?
      Adoptoidaan maahanmuuttajia

    • Heihaloo

      Vanha aihe kyllä, mutta jos joku vaikka lukee tätä joskus, niin tiedoksi...sijaissynnytys on Suomessa laitonta ja sijaissynnytetyn lapsen Suomeen tuominen on laitonta!! Että varautukaa selityksiin te jotka ehkä tosissanne harkitsette hakevanne/ostavanne ulkomailta sijaissynnytetyn lapsen Suomeen...

    • Noppa9

      Olemme kolmekymppinen pariskunta, takana vuosien lapsettomuus. Sijaissynnytys alkaa näyttää ainoalta toivoltamme, mutta se on laitoin täällä ja ulkomailla taas hyvin kallis, tai eettisesti arveluttava.

      Voi kunpa sijaissynnytys tulisi mahdolliseksi Suomessa. Käyttäisin mahdollisuuden heti. Elämäni on palasina, kun toiveemme perheestä ei ole toteutunut.

      • Anonyymi

        Me teimme ulkomailla sijaissynnytyksen, suosittelen jos vain mahdollista. Selvitimme itse netistä paikkoja/maita ja lakia sen mukaan. Iso urakka mutta kannatti. Lapsen kaipuu oli molemmilla suuri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe