Minkälaisia keinoja teillä muilla alkoholisteilla on tilanteisiin, joissa viinanhimo yllättää? Itsellä ainakin esim. rankan työpäivän jälkeen nousee mieleen kuva kylmästä kaljasta niin vahvasti, että sitä on todella vaikea vastustaa. Ja joka kerta kun annan periksi, juon pääni täyteen. Ikinä ei jää yhteen kaljaan, eikä itse humalatila ole pitkään aikaan ollut millään tavoin miellyttävä, vaan oikeastaan pelottava, sekava tila. Hauskat juomingit on osaltani jo vietetty, tiedän sen, mutta vieläkin kaljanhimo iskee usein voimalla.
Onko ideoita, miten voisi korvata juomisen jollain edes tilapäisesti. Toki raittiuteen pääsemiseksi tarvitaan muutakin kuin pieniä korvikkeita, mutta jos tulisi jotain uusia ideoita pahimpiin hetkiin. Liikuntaa olen kokeillut harrastaa, se usein vie ajatukset alkoholista pois. Mitäs te muut?
Apu viinanhimoon
8
3163
Vastaukset
- ja raittiit
kaverit.
-
Jokainen lopettaa alkoholin käytön jossain vaiheessa. Monet alkoholistit tekevät sen vielä eläessään. Liian moni menee hiekkahoitoon tuhoten myös läheistensä elämän.
---------------------------------------------------------
" en halua vanhana muistella alkolinhuuruista elämää...
nyt kuvittelen et pystyn yksin hoitamaan tämän asian mut taitaa sekin olla vaan harhaa.tarvitsen varmaan jonkun tueksi joka tukee mua olemaan juomatta. "
Siinä valitettavasti käy monesti niin, ettei enää ole edes muistelemassa.
-----------------------------------------------------
Yksinkin alkoholismin niskan päälle voi päästä mutta vertaistuella huomaat miten monet kamppailevat aivan samojen ongelmien kanssa. Ja mikä tärkeintä, he pystyvät kertomaan miten sieltä kuopasta pääsee pois. Suosittelen lämpimästi tuen vastaanottamista.
Kirjaa itsellesi listaan ne kestävät edut joita saat alkoholista. Kirjoita viereen ne haitat joita alkoholi sinulle aiheuttaa. Elämästä tulee kestämätöntä viinan kanssa.
Älä yritä pysyä ottamatta viikkoa. Ole ottamatta vain tämä päivä. Huomisesta et voi luvata mitään. Jos et päivää, sitten hetki kerrallaan.
----------------------------------------------------------
Tunnetusti mikään muu keino ei auta kuin se, että laittaa elämänsä kestävään kuntoon ja myös raitistuu. Se tuo tasapainoisen elämän mahdollisuuden. Se ei ole tiukkapipoisuutta vaan oman tilansa ymmärtämäistä.
Jos ja kun nyt laitat asiat menemään määrätietoisesti oikeaan suuntaan, voit nauttia niistä elämän herkuista, joita sillä on tarjottavana, vielä kymmeniä vuosia. Juovana alkoholistina eläminen ei ole nautittavaa eikä pitkäikäistä. Et edes voi kuvitella miltä olosi voi tuntua ensivuonna tähän aikaan kun nyt teet sen eteen päättäväisesti ja lujasti töitä!
--------------------------------------------------------------
Vinkkejä toipumiseen. Nämä ajatukset ovat alkoholistien kokemia asioita ja ne ovat hyväksi havaittu kun henkilö haluaa ottaa vastuun tervehtymisestään. Toipuminen on prosessi joka etenee ja kehittyy kun sen eteen tekee työtä.
- Kohtele alkoholismia kuin mitä muuta vakavaa sairautta tahansa. Ymmärrä, että kehon tarve alkoholiin on sairaalloista -se johtuu sairaudesta.
- Alkoholismi ei ole hengellinen sairaus. Sitä ei pidä myöskään pitää moraalisena ongelmana.
- Alkoholista luopuminen on valtava kriisipiste. Suru, joka siitä seuraa, on verrattavissa pieneen kuolemaan tai rakkaimman i hmisen menetykseen (Atik Ismail).
- Kukaan ei voi kieltää minua juomasta -se on valinta jonka voin itse tehdä.
- Ymmärrä, että olen saavuttanut toisen sijan kilpailussa alkoholin kanssa. Se on selättänyt minut monta kertaa eikä sitä ottelua tarvitse uusia toistamiseen. Tiedän miten siinä tulee käymään. Aina.
- Ota päivä kerrallaan. Et voi tehdä raittiuslupausta mutta lupaa hoitaa raittiuttasi joka päivä! Jos lupaat olla juomatta kaksi kuukautta, se tarkoittaa kääntäen sitä, että kahden kuukauden päästä juot taas. Älä petä itseäsi.
- Mikään asia ei ole niin huonosti ettei sitä juomalla saisi vielä huonommaksi. Voit kyllä yrittää mutta hinta tulee olemaan kova.
- Muista seuraukset. Mieti edellistä juomistasi joka lähti käsistäsi. Muista kamala krapula ja morkkis. Saman saat helposti takaisin.
- Jokainen juo oman pohjansa - minun ei tarvitse käydä katsomassa teho-osastoa, monet ovat jo käyneet siellä. Minun ei tarvitse menettää perhettäni, työpaikkaani, ystäviäni, rahojani, itsekunnioitustani. Ymmärrä lopettaa NYT kun voit.
- Mahtipontisuus, uhma ja usko omiin voimiin loppuelämäksi ovat uhka raittiudelle.
- Tunnista mitkä tilanteet aiheuttavat painetta. Ole silloin erityisen varovainen, älä hanki tekosyitä juomiseen.
- Alkoholismi on tunne-elämänkin häiriö. Kummeli laulaa alkoholistin ratkaisumalleista seuraavasti; jos joku morkkaa niin pullo korkkaa, jos joku pännii niin vedä kännii, jos joku mokaa niin ala dokaa, vedä silloin pelti kii...
- muuta ajattelutapaasi. ”Raittius on sitä, että on päässyt eroon pullosta ja lapsellisuudestaan”, sanoo eräs lääkäri. Toisin sanoen juomisen lopettamisen lisäksi täytyy myös sisäinen ihminen saada muuttumaan. Muuten juominen jatkuu.
- Mitä teet yhdellä paukulla tai viinipullolla -kiusaat itseäsi. ÄLÄ OTA ENSIMMÄISTÄ! - Harvaan hoitamattomana kuolemaan johtavaan sairauteen on näin helppoa hoitokeinoa. Ensimmäinen on liikaa ja tuhat sen jälkeen liian vähän.
- Syö säännöllisesti. Jano ja nälkä ovat vaarallisia, alkoholisti kokee tällöin suurempaa tarvetta alkoholiin mielihyvän saamiseksi.
------------------------------------------
http://www.paihdelinkki.fi/testaa/sadd
http://www.taitolaji.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=24
http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/mao/alkoholi_ja_terveys/alkoholin_haittavaikutuksia/?ord=1
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/default.htm
http://www.suom - kaffeemuki
...ei ole ollut viinanhimoa sen jälkeen, kun lopetin oikeasti. Lopettamishalu tuli aivan ehdoitta, kun olo oli erään putken jälkeen tarpeeksi kurja. Siinä ei tarvittu järkeilyä, sen sijaan järki tuli mukaan pari päivää myöhemmin kun ymmärsin lähteä hakemaan apua (A-klinikalta).
Se oman pohjani löytyminen oli siis minullakin se riittävän hyvä syy lopettaa juominen, itseni takia. Ymmärsin olevani alkoholisti vasta vähän myöhemmin, muistaakseni siinä vaiheessa kun olin ollut jo selvä pari viikkoa. Sen ymmärtäminen vei mielestäni lopullisesti mahdollisuudet siihen, että vielä joskus pystyisin juomaan kuten suurin osa ihmisistä, eli ongelmitta. En siis ole tämän yhden elämänalueen suhteen kuten "muut", mutta en sitä enää haluakaan. - sillä hetkellä
Aloittaja kysyi, miten selvitä hetkellisestä, esim töistä tulon jälkeen, kaljanhimosta. Minulla sama ongelma, mutta viinin kanssa. Ei siihen hätään kavereita voi kutsua, eikä toveriseuraan liittyä.
Minun vinkkini: Olen huomannut kaipaavani viinilasillista nälkäisenä (hypoglygemia?) Usein ruokailu auttaa, mutta makeanhimo jää jäljelle. Lasillinen kivennäisvettä, kuivattu viikuna tai jokin muu pieni makeapala. Lehti käteen tai telkka päälle, pientä puuhailua ja heps´kuin huomaamatta se viininhimo on unohtunut.
Jotkut väittävät glutamiinin (aminohappo) tyhjään mahaan nautittuna vähentävän alkoholinhimoa. Olen kokeillut ja kyllä siinä varmaan perää on. siitä on ihan virallisiakin tutkimuksia olemassa.- voipytty
apu on lähellä. Minulla on kännykän muistissa iso joukko numeroita, joihin voin soittaa vaikka yöllä välttyäkseni ekalta huikalta. Tietysti minäkin olen antanut numeroni vastavuoroisesti.
- toka vastaus
oli jo melkoisen tyhjentävä ja täynnä hyviä neuvoja, olen käyttänyt niistä jokaista ja pohtinut, miettinyt asioita, lukenut kirjoja, nettiä jne.
Lisäisin vielä, että liikunnalla on melkoisen hyvä vaikutus. Ei tarvitse tehdä pitkääkään lenkkiä kävellen ulkoilmassa, niin olo ja ahdistus helpottuu. TIEDÄN, että se lähteminen voi olla varsinkin töiden jälkeen todella tökkivä ajatus, mutta enpä koskaan ole lenkiltä palattuani katunut, mutta entisessä elämässäni kyllä kaduin rankasti sitä toista vaihtoehtoa, jonka jo varmaan arvaatkin...- muuta tekemistä oltava
Siitä hetkestä on vaan päästävä yli tavalla tai toisella. Omalla kohdallani himo tai mielioteko ei kestä koko iltaa, vaan se häipyy mielestä kun puuhailee jotain muuta. Pelkästään sohvalle lysähtäminen on huono vaihtoehto.
Ja sitten yrittää muistella, kuinka mukava on nukkkua yö rauhassa ja herätä aamulla "terveenä".
- Marjaleesa
Kiitos hyvistä vastauksista! Tänään on juuri sellainen päivä, jolloin alkoholi vilkkuu mielessä vähän väliä. Ja perjantai kun on, tulee puhelimeen ryyppykutsuja, joista osa kieltämättä houkuttelee... Ymmärsin, ettei minulla ole montaakaan kaveria, joita tapaisin muulloin kuin tuoppi kädessä. Inhottavaa! Tuntuu todella typerältä, kun joutuu selittelemään juomattomuuttaan. Tänään aion sanoa olevani flunssassa edelleen (sanoin samaa viime viikonloppuna). Retkahdin nimittäin tällä viikolla jo kerran; siitä kuuluisasta yhdestä saunakaljasta tuli aamuneljään jatkunut ryyppyputki, jonka loppupuolella muisti pätkii pahasti.
Juominen aiheuttaa masennustilan, eikä minulla ole muita keinoja masennuksen "poistamiseen" (=sivuun työntämiseen) kuin juominen. Tänään koitan kuitenkin juomisen sijaan kylpeä pitkään, syödä hyvää ruokaa ja juttuseuran tarpeessa soittaa niille harvoille kavereilleni, jotka eivät juo.- Meriläinen
viikonloppuun.
Aika on paras auttaja. Itse alussa kun taistelin viinanhimon kanssa niin pätkin päivää käymallä suihkussa, välillä mietin mitä ruokaa teen. Sellaisia pikkujuttuja, Hetken oli helpompaa ja sitten taas kun tuli tuska niin kävelylle, jotain tekemistä.
Ja mähän löysin kanssa tieni paikkaan jossa saattoi puhua näistä samankaltaisille muille.
Helppoa se ei välttämättä ole mutta onnistuu kun jaksat yrittää, joka päivä minkä vietät raittiina on kauempana entisestä tuskasta ja lähempänä hyvää ja nautinnollista elämää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212266
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242153Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13968Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790- 44784
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15754Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32679