Mikä kaktus?

Punainen

Ostin kaktuksen, mutten valitettavasti tiedä sen "merkkiä". Osaisikohan joku auttaa?

Tuntomerkit:
Kaktus on pallomainen. Halkaisija noin 15 cm.
Siinä on tiheässä pitkiä,paksuja (mutta ikäänkuin litteitä, ei pyöreitä) kärjistä kihartuvia viininpunaisia piikkejä. Piikit lähtevät kaktukset rungosta säteittäisinä "tupsuina".

13

1458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauppias

      Kannattaisikohan kysyä kauppiaalta kasvin nii jo ostaessa ja pyytää hoito-ohjeet mukaan

      • ostaja

        Kauppiaat taitavat olla viimeisiä,jotka kaktusten nimiä tietävät.
        Lajikkeita on tuhansia ja sitten niiden risteytymiä,hybridejä toinen mokoma.
        Aika lähelle pääset,kun selaat läpi kuvat sivulta:
        http://www.desert-tropicals.com/Plants/Cactaceae/

        Veikkaisin jotain Mammilariaa,mutta kaupoissa harvoin on noin isoina.
        Kerrohan,jos löydät nimen!


      • Punainen
        ostaja kirjoitti:

        Kauppiaat taitavat olla viimeisiä,jotka kaktusten nimiä tietävät.
        Lajikkeita on tuhansia ja sitten niiden risteytymiä,hybridejä toinen mokoma.
        Aika lähelle pääset,kun selaat läpi kuvat sivulta:
        http://www.desert-tropicals.com/Plants/Cactaceae/

        Veikkaisin jotain Mammilariaa,mutta kaupoissa harvoin on noin isoina.
        Kerrohan,jos löydät nimen!

        Samaa mieltä olen. Ei ne osaa kaktuksia nimetä tuolla marketeissa. Eikä siinä jonossa, kun olet itse kasvin hyllystä valinnut, viitsi kovasti alkaa kyselemään, kun monta ihmistä jonottaa perässä. Hoito-ohjeet kuitenkin sain, joten jotain sekin.

        Kiitos linkki-vinkistä. Kävin jo katselemassa, mutta ei vielä samanlaista löytynyt.Koukkumaiset on tuossa nuo piikit ja pitkät. Ainakin 3-5 cm ja ihan selkeesti punaiset, ei yhtään keltaista tai ruskeaa vaan ihan rehellisen punaiset. Ja niitä on paljon!!!!Ja nuo piikkitupsut on linjassa pystysuunnassa.

        Hmmm. Pakko varmaan käydä vielä joskus hiljaisempana päivänä siellä liikkeessä häiritsemässä niitä myyjiä. Niin kovasti tämä nyt itseäkin häiritsee. Eihän tuo kuitenkaan kovin harvinainen kasvi voi olla.


      • Anonyymi

        Tuskin saa myyjiltä mitään tietoa. Ovat harvoin kukkien ammattilaisia


    • Maria/Juulia
    • juho

      kuuluu sukuun Ferocactus

      • Punainen

      • juho
        Punainen kirjoitti:

        Kiitos, Juho!

        Kaktukseni muistuttaa hyvin paljon tätä:

        http://www.desert-tropicals.com/Plants/Cactaceae/Ferocactus_tortulispinus.html

        Tosin kaktukseni piikit ovat hurjan paljon punaisemmat.

        Osaatko sanoa, vaatiiko tuon hoito mitään erityistä? Vain vähän vettä talvella ja paljon valoa? Miten lannoitus?

        jos tällaisen lajin kuvan löyät niin se voisi olla aika lähellä. Kaktuksen hoitoon pätevät aika usein samat kaavat, talvella viileä, kesällä kuuma ja aina mahdollisimman vaoisa paikka. Kastelu niukkaa ja saa talvella loppua lähes kokonaan. Lannoitusta ani harvoin, lannoittaisin vain kerran parissa kuukaudessa ja talvella en ollenkaan..


      • punainen
        juho kirjoitti:

        jos tällaisen lajin kuvan löyät niin se voisi olla aika lähellä. Kaktuksen hoitoon pätevät aika usein samat kaavat, talvella viileä, kesällä kuuma ja aina mahdollisimman vaoisa paikka. Kastelu niukkaa ja saa talvella loppua lähes kokonaan. Lannoitusta ani harvoin, lannoittaisin vain kerran parissa kuukaudessa ja talvella en ollenkaan..

        Kiitos hoito-ohjeista. Piikit on tuolla mainitsemallasi kaktuksella täsmälleen oikeanlaiset...siis samanlaiset kuin minun kaktuksellani, mutta minun kaktuksessani on piikit hurjan paljon tiheämmässä eikä piikkien juuressa ole tuommoista vaaleaa untuvaa. Mutta voisko nuo ominaisuudet just vaihdella kaktuksen iän myötä. Tuo mun kaktus ei varmaan ihan poikanen ole, koska se on jo piikkeineen noin 14 cm korkea ja 18 cm halkaisijaltaan.

        Katselin tuossa noita kahta tänään lähetettyä linkkiä ja niiden perusteella minun kaktukseni voisi olla joku seuraavista:

        ferocactus gracilis
        ferocactus pilosus (tosin mulla on kippurammat piikit)
        ferocactus latispinus

        Kiitos sinulle vielä kovasti siitä, että osasit neuvoa, mistä kaktuksesta on kyse. Itse tuon lajin löytämiseen ois mennyt iäisyys noita kaktus-sivuja selaillessa.


      • Maria
        punainen kirjoitti:

        Kiitos hoito-ohjeista. Piikit on tuolla mainitsemallasi kaktuksella täsmälleen oikeanlaiset...siis samanlaiset kuin minun kaktuksellani, mutta minun kaktuksessani on piikit hurjan paljon tiheämmässä eikä piikkien juuressa ole tuommoista vaaleaa untuvaa. Mutta voisko nuo ominaisuudet just vaihdella kaktuksen iän myötä. Tuo mun kaktus ei varmaan ihan poikanen ole, koska se on jo piikkeineen noin 14 cm korkea ja 18 cm halkaisijaltaan.

        Katselin tuossa noita kahta tänään lähetettyä linkkiä ja niiden perusteella minun kaktukseni voisi olla joku seuraavista:

        ferocactus gracilis
        ferocactus pilosus (tosin mulla on kippurammat piikit)
        ferocactus latispinus

        Kiitos sinulle vielä kovasti siitä, että osasit neuvoa, mistä kaktuksesta on kyse. Itse tuon lajin löytämiseen ois mennyt iäisyys noita kaktus-sivuja selaillessa.

        http://images.google.fi/images?q=ferocactus gracilis &hl=fi&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&start=0&sa=N

        Hei! Selaa tästä linkistä kaikki kuvat/3sivua luulen, että löydät etsimäsi!


      • punainen

    • Maria
      • linkki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3654
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      577
      3425
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3279
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      50
      2141
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2061
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1918
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      152
      1599
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1341
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe