Olen julkisesti puhunut aivoverenvuodosta.. jota sairastaa 14 000 suomalaista ihmistä.. siis muitakin..
Elikkä kertauksena.. joka päivä 38 suomalaista sairastuu aivoverenkiertohäiriöihin eli vuosittain sairastuu
vajaat 14 000 henkilöä. Väestön ikääntyessä sairastuvuuden ennustetaan kasvavan
vuoteen 2020 mennessä jopa 21 000:een, ellei preventiota tehosteta. Sairastuneista
80:lla % on aivoinfarkti, yli 10:llä % on aivoverenvuoto ja alle 10:llä % SAV.
Paljonko tuo määrä tekee esim. 10 vuodessa.. 140 000 ihmistä.. eri puolilla Suomea..
Aivoinfarktipotilaista joka toiselle jää pysyvä haitta, puolelle heistä vaikea-asteinen.
Toisaalta joka kolmas toipuu oireettomaksi, kolme neljästä omatoimisiksi ja 15 %
jää pysyvään laitoshoitoon. Tuoreimpien (2005) koko maan tilastojen mukaan 15 %
aivoinfarktipotilaista sairastuu vuoden kuluessa uuteen aivohalvaukseen ja 22 %
kuolee vuoden kuluessa. Osa sairastuneista (10–20 %) dementoituu, toistuvat aivoverenkiertohäiriöt
lisäävät riskiä. Kolmanneksella sairastaneista esiintyy afasiaa,
häiriötä kielellisissä kyvyissä. Afaattisia henkilöitä arvioidaan olevan noin 16 000–
17 000. Vaikka ennuste on parantunut, aivohalvaus aiheuttaa enemmän pysyvää
vaikeaa invaliditeettia kuin mikään muu sairaus.
On kysymys kansantaloudellisesti isosta asiasta.. Tämä asia ei oo mikään pikkujuttu.. koskapa kyseinen sairaus koskettaa tuhansia ihmisiä.. sitä kautta heidän perheitään, läheisiään, ystäviä.. Elikkä koko suomalaista yhteiskuntaa tavalla tahi toisella.. terveydenhuollon ihmisiä ja monia muitakin tahoja..
AVH on kolmanneksi kallein kansantautimme mielenterveyden häiriöiden ja dementian
jälkeen. Ensimmäisen vuoden hoitokustannukset ovat noin 15 000 euroa, josta
akuuttihoidon osuus on noin kolmannes. Elinikäiset hoitokustannukset ovat noin
60 000 euroa, eli yhden vuoden aikana sairastuneiden osalta noin 840 miljoonaa
euroa. Pitkäaikaishoidon vuosikustannukseksi on arvioitu noin 200 miljoonaa euroa.
Erikoissairaanhoidossa kuluu 400 000 hoitopäivää vuosittain ja perusterveydenhuollossa
lisäksi 1 500 000 hoitopäivää. On laskettu, että vuoteen 2020 mennessä
tarvitaan ainakin 100 uutta vuodeosastoa pelkästään aivohalvauspotilaille, elleivät
ennaltaehkäisy ja akuuttihoito tehostu.
Mitä olen kirjoittanut näillä palstoilla monia hyvinkin yleisiä asioita joita yhteiskunnassa esiintyy...
AVH tietoa ja vähän muutakin..
1
185
Vastaukset
- Uupumaton
Sinua herjataan,sinä et vastaa koska koet sen henkilökohtaiseksi uteluksi,silti jatkat väsymättä.
Olet kuin tulvavesi joka hivuttamalla työntyy eteenpäin,kun opit kuuntelemaan toisia, asiaasi kuunnellaan paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971948- 881370
- 1101153
- 761047
- 1191030
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57883- 47801
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48751- 33703