siivousalan koulutus

ammattitaidoton

Mitä pitää sisällään siivousalan koulutus? Sain määräaikaisen työpaikan siivoojana, kannattaako lähteä koulutukseen vai oppiiko samat asiat vain tekemällä ja kokeilemalla, kotisiivouksen pohjalta? Työpaikalla ei ole kokeneenpaa perehdyttämässä.

Alalla näyttää riittävän työpaikkoja, mutta ilman koulutusta ei taida päästä kokopäiväpaikkoihin kuin tuurilla(kuten nyt). Syksyllä pitäisi alkaa miettimään tulevaisuutta...

42

17336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näkkäri

      Kotisiivouspohjalta et osaa tehdä minkäänlaista ammattisiivousta. Jos ei halua rikkoa paikkojaan ja käsiään kuivattaa aineilla niin pitää todella tietää mitä tekee, silloin siivous on oikeasti mukavaa ja vaihtelevaa työtä. Eli koulunpenkille mars.

      • Ikisiivooja

        Olen eri mieltä. Loppujen lopuksi ergonomiset tavat oppii itsekin käyttämällä järkeään ja kuuntelemalla kehoaan. Kädet eivät kuivu kun käyttää siivoushansikkaita. Siivousalalla töitä riittää, enkä tunne kovin montaa kokopäiväpaikoissa työskentelevää siivooja, jolla olisi koulutus.


      • Minä vain

        Kannattaa muistaa myös se että siivouskohteissa asiakkaat eivät tunne ammattisiivoojan työtapoja, joten voi tulla valituksia kun siivooja ei siivoakaan kotisiivouspohjalta.


      • Anonyymi
        Minä vain kirjoitti:

        Kannattaa muistaa myös se että siivouskohteissa asiakkaat eivät tunne ammattisiivoojan työtapoja, joten voi tulla valituksia kun siivooja ei siivoakaan kotisiivouspohjalta.

        Totta,että asiakastahon saattaa olettaa,että siivoojan tehtäviin kuuluu kaikki mitä talon omat työntekijät ikinä keksivät kun pyytää. Mutta: vetää itse rajat nätisti. Itse aloitin tämän vuoden ottamalla puheeksi muutaman vuoden jatkuneen tytöttelyn. Nyt minusta käytetään etunimeä,ja olen iloinen.


    • siivooja

      Joo, ehdottomasti kouluun. Opiskelen itse laitoshuoltajaksi ja olen huomannut, että ennen koulua en osannut siivota "oikein"..
      Koulutuksessa opetetaan mm. siivousvälineistä ja -koneista, puhdistusaineista jne..Ihan mielenkiintoista!!

    • Heisuli

      On tää siivoominen niin rankka ammatti,että pakene kun vielä voit.Eli älä ihmeessä mene mihinkään "siivouskouluun" vaan kouluttaudu johonkin ihan muuhun ammattiin.

      • ammattitaidoton

        Jo kolme tutkintopaperia on taskussa, vaan ei ole löytynyt kuin pätkätöitä, vanhimmista koulutuksista on jo niin paljon aikaa, ettei enää mitään mahdollisuuksia, kun aika on ajanut ohitse. Viimeisimpään ei taas ole työkokemusta, eikä pelkkä perustutkinto näytä vakuuttavan työnantajia.

        Nyt on vain mietittävä sitä, miltä alalta töitä voisi saada, ja mihin on sellaista koulutusta, ettei tarvitse eläkemummona opintolainoja maksella.Oppisopimus olisi tietysti paras vaihtoehto, jos sellaisen saisi.

        Onkohan kevyttä työtä olemassakaan? Jos ei ole fyysisesti raskasta, niin sitten on kiire ja älyttömästi työtä. En halua stressilläkään itseäni tappaa, enkä työttömänä nälkään.


      • heisuli
        ammattitaidoton kirjoitti:

        Jo kolme tutkintopaperia on taskussa, vaan ei ole löytynyt kuin pätkätöitä, vanhimmista koulutuksista on jo niin paljon aikaa, ettei enää mitään mahdollisuuksia, kun aika on ajanut ohitse. Viimeisimpään ei taas ole työkokemusta, eikä pelkkä perustutkinto näytä vakuuttavan työnantajia.

        Nyt on vain mietittävä sitä, miltä alalta töitä voisi saada, ja mihin on sellaista koulutusta, ettei tarvitse eläkemummona opintolainoja maksella.Oppisopimus olisi tietysti paras vaihtoehto, jos sellaisen saisi.

        Onkohan kevyttä työtä olemassakaan? Jos ei ole fyysisesti raskasta, niin sitten on kiire ja älyttömästi työtä. En halua stressilläkään itseäni tappaa, enkä työttömänä nälkään.

        Niin ammattia en osaa sulle sanoa,koska en tunne,mutta oikeasti mieti vielä vaihtoehtoja.
        itse olen 35-vuotias koulutettu siivooja.
        Selkä on aivan paska eikä töitten jälkeen jaksa tehdä mitään.
        Itsekkin mietin ammatinvaihtoa,mutta mietityttää tietenkin noi samat asiat kuin suakin.
        Mutta varmaa on etten eläkemummoon asti tätä jaksa.


      • ammattitaidoton
        heisuli kirjoitti:

        Niin ammattia en osaa sulle sanoa,koska en tunne,mutta oikeasti mieti vielä vaihtoehtoja.
        itse olen 35-vuotias koulutettu siivooja.
        Selkä on aivan paska eikä töitten jälkeen jaksa tehdä mitään.
        Itsekkin mietin ammatinvaihtoa,mutta mietityttää tietenkin noi samat asiat kuin suakin.
        Mutta varmaa on etten eläkemummoon asti tätä jaksa.

        Joo, olen 6 vuotta vanhempi kuin sinä ja hyvin tietoinen siitä, että ikääntyminen on jo ovella, 10 vuoden päästä voi olla jo liian rankkaa.
        Työsuhde on kesän lopulle, joten on onneksi mahdollisuus hypätä pois kyydistä. Jos jatkoa tarjotaan, eikä muuta ole näkyvissä, niin on pakko.
        Pätkätyön takia työnhakua on pidettävä yllä koko ajan, sen sitten näkee pääseekö koulutustani vastaaviin hommiin koskaan.
        Jos tästä joudun pois, voi olla että en siivoojaksikaan pääse muualle ilman tutkintoa. Siksi harkitsin koulutusta, että olisi edes JOTAIN.


      • iita

        Eihän se tarkoita sitä, että sun pitää loppuikäs olla siivooja jos kouluttaudut moiseksi, pääsee siivousalallakin eteenpäin. Onhan sitä kaiken maailman työnjohtoa, suunnitelijoita, kouluttajia, päälliköitä sun muita.. pitää sen ylemmän henkilökunnankin osata siivota, vaikka enään sitä ei päivittäisessä työssä tarvitsisikaan tehdä.

        Tietysti jos ei siivoaminen kiinnosta ja tekee työt huonosti ja on paljon pois.. niin ei sua kukaan ylemmäs halua nostakaan..


    • luutuniekka

      ... menet koulunpenkille, et voi käyttää siivouskoneita must tuntuu- pohjalta, enemmän teet haittaa kuin hyötyä, ja saatat teloa vielä itsesi. Koulussa opit oikeat työotteet, välineet ja kaikkea mitä tulet tarvitsemaan työssäsi. Olet oikea onnentyttö jos saat työnantajasi sopimaan vaikka oppisopimuspaikastasi, mikäili työnantajallasi ei ole tarjota töitä ko. koulutuksen jälkeen, ole huoleti, tätä työtä löytyy ja työnantajia myös.
      Tässä kirjoitan kokemuksen kautta, itsekin menin suoraan pystymetsästä siivoamaan, mutta minulla oli sen verran huonoa tuuria, jouduin kaiken oppimaan kantapään ja erehdyksien kautta.
      Onnea matkaan sinulle!

    • laitoshuoltaja

      Itse valmistuin laitoshuoltajaksi 2002, kannattaa kouluttautua: saa hyvää tietoa mm. siivouaineista, menetelmistä, koneista ja vapaaehtoisesti sai suorittaa hygieniapassin.

      Joko oppisopimus tai työvoimapolittinen koulutus, jossa 16 viikkoa työharjoittelua. Ja tietysti näytöt.

    • johanna

      Olen Heisulin kanssa samaa mieltä. Pakene kun vielä voit.
      Siivoustyö on erittäin raskasta ja työmäärään nähden huonosti palkattua.

    • Ammattitaitoinen

      Siivous on yksi niistä aloista joilla ei tarvitse mitään koulutusta ellei ole ihan täysi nuija. Silloin kun itse olin siivoojana mulle neuvottiin miten pölyhuiskua pitää käyttää!! Ihme idiootteja sitä onkin joka paikassa, mutta onneksi ei enää semmoisessa paskahommassa tarvitse olla.

      • Laikkari 04

        Se joka väittää,että siivota osaa jokainen ilmankin koulutusta voisi kertoa millaisilla menetelmillä hän siivoaisi päivittäin linolattian ja miten hän tekisi siihen peruspesun. Seuraavaksi hän voisi keroa mihin käytetään puhdistusainetta jonka ph on alle seitsemäm taikka mihin käytetään puhdistusainetta jonka ph on yli 10.
        Koulussa opetetaan tunnistamaan eri pintamateriaalit, puhdistusaineet ja niiden käyttö. Sekä miljoonia muita tärkeitä asioita jotka ovat tärkeitä osata jotta työ sujuisi ja olisi turvallista niin työntekijälle kun siivottaville pintamateriaaleille.
        Kyllähän moni luututa osaa mutta ammattimainen siivous ei sitä ole nykypäivänä.


      • hälbä
        Laikkari 04 kirjoitti:

        Se joka väittää,että siivota osaa jokainen ilmankin koulutusta voisi kertoa millaisilla menetelmillä hän siivoaisi päivittäin linolattian ja miten hän tekisi siihen peruspesun. Seuraavaksi hän voisi keroa mihin käytetään puhdistusainetta jonka ph on alle seitsemäm taikka mihin käytetään puhdistusainetta jonka ph on yli 10.
        Koulussa opetetaan tunnistamaan eri pintamateriaalit, puhdistusaineet ja niiden käyttö. Sekä miljoonia muita tärkeitä asioita jotka ovat tärkeitä osata jotta työ sujuisi ja olisi turvallista niin työntekijälle kun siivottaville pintamateriaaleille.
        Kyllähän moni luututa osaa mutta ammattimainen siivous ei sitä ole nykypäivänä.

        Siivous on kyllä yksi niistä aloista joita pystyt tekemään ilman koulutustakin. Vaikka siinäkin nyt jotain omia niksejä ja laitteita onkin. Veikkaisin, että erilaisten pesuaineiden ja pintojen, ja joidenkin siivouslaitteiden käytön oppii jossain 2h - viikossa, kohteesta riippuen. Jos on normaali älyinen ihminen (äo100>...) Kyse on kuitenkin aika yksinkertaisista asioista - ei mistään rakettitieteestä. Olen "ammattitaitoisen" kanssa samaa mieltä. Jos alaa täytyy oikein opiskella 2-3v täytyy kyllä olla vähän nuija. Ja ylipäänsä miksi? Miksei jotain muuta? No joo.. Onhan siivoojankin työ tärkeää. Jonkunhan sekin täytyy tehdä, mutta kyllä joskus hiukan mietin, että mistä sillekkin alalle työntekijät tulevaisuudessa oikein saadaan? Ala ei varmasti kauhean monia nuoria tänä päivänä vedä puoleensa. Raskas työ, paska palkka, heikko arvostus. Hyvä että sentään joku sitäkin tekee. Siitä dropsit, mutta älä nyt kuitenkaan 2-3 vuodeksi mene sellaisen takia kouluun, vaan opiskele mielummin jotain järkevämpää.


      • joskus näin voi käyd
        hälbä kirjoitti:

        Siivous on kyllä yksi niistä aloista joita pystyt tekemään ilman koulutustakin. Vaikka siinäkin nyt jotain omia niksejä ja laitteita onkin. Veikkaisin, että erilaisten pesuaineiden ja pintojen, ja joidenkin siivouslaitteiden käytön oppii jossain 2h - viikossa, kohteesta riippuen. Jos on normaali älyinen ihminen (äo100>...) Kyse on kuitenkin aika yksinkertaisista asioista - ei mistään rakettitieteestä. Olen "ammattitaitoisen" kanssa samaa mieltä. Jos alaa täytyy oikein opiskella 2-3v täytyy kyllä olla vähän nuija. Ja ylipäänsä miksi? Miksei jotain muuta? No joo.. Onhan siivoojankin työ tärkeää. Jonkunhan sekin täytyy tehdä, mutta kyllä joskus hiukan mietin, että mistä sillekkin alalle työntekijät tulevaisuudessa oikein saadaan? Ala ei varmasti kauhean monia nuoria tänä päivänä vedä puoleensa. Raskas työ, paska palkka, heikko arvostus. Hyvä että sentään joku sitäkin tekee. Siitä dropsit, mutta älä nyt kuitenkaan 2-3 vuodeksi mene sellaisen takia kouluun, vaan opiskele mielummin jotain järkevämpää.

        Siivouksesta ollaan erimieltä ,toisten mielestä ihan paskaa ja taas toisten mielestä jees
        mun mielipide melkein 30v siivonneena ja koulun käyneenä voin sanoa- jos elämä ja kohtalo olisi määrännyt toisin, jos kaikki olis mennyt niinkuin ajattelin nuorena, oli jo ammatti ,mutta kohtalo puuttui peliin ja minusta tuli siivoja, en KOSKAAN olisi vapaaehtoisti suostunut siivoojaksi.


      • näin on
        joskus näin voi käyd kirjoitti:

        Siivouksesta ollaan erimieltä ,toisten mielestä ihan paskaa ja taas toisten mielestä jees
        mun mielipide melkein 30v siivonneena ja koulun käyneenä voin sanoa- jos elämä ja kohtalo olisi määrännyt toisin, jos kaikki olis mennyt niinkuin ajattelin nuorena, oli jo ammatti ,mutta kohtalo puuttui peliin ja minusta tuli siivoja, en KOSKAAN olisi vapaaehtoisti suostunut siivoojaksi.

        Suosittelen kouluttautumaan. Kyllähän jokainen "osaa" siivota, mutta tekeekö sen okein se on sitten eri juttu.


      • Anonyymi
        joskus näin voi käyd kirjoitti:

        Siivouksesta ollaan erimieltä ,toisten mielestä ihan paskaa ja taas toisten mielestä jees
        mun mielipide melkein 30v siivonneena ja koulun käyneenä voin sanoa- jos elämä ja kohtalo olisi määrännyt toisin, jos kaikki olis mennyt niinkuin ajattelin nuorena, oli jo ammatti ,mutta kohtalo puuttui peliin ja minusta tuli siivoja, en KOSKAAN olisi vapaaehtoisti suostunut siivoojaksi.

        En koskaan minäkään halunnut. Muita ihmisiä on ollut,joitten kyseenalainen kunnia on,että siivoan raskaassa sarjassa yli viiskymppisenä. Samahan se muuten. Mutta kroppa ei kestä hyvin montaa vuotta enää. Ja palkka on...


    • EI siivooja

      Ei kannata tulla siivoojaks. Se ei oo kivaaa.

    • näin on

      Siivous on todellakkin muuttunt nykypäivänä.
      Hain kerran sairaala siivoojaksi ja esimies antoi tehtävän
      Oli tehty remontti osastolla ja se oli valmis, esimies sanoi: saat kokemattoman apulaisen tee osastolle käyttöönotto
      siivous ja vahaa käytävät.
      käytävä oli noin 50m pitkä ja huoneita oli 8 aikaa 1 päivä eli 8h
      huoneen seinät pestiin kevyesti mopilla, kylpyhuoneen seinät myös ja kaikki pinnat, lattiaan tenin pintapesun eli yhdistelmäkoneeseen vahan poistoo ja huuhtelu koneella ja vahaus päälle aikaa mulla meni kylläkin 10h mutta sain paikan.

      • Mies siivooja

        Kuiva tai nihkeä pyyhittiin seinät ei varmaankaan pesty märällä mopilla. Tosin kaheksan tuntia aika tiukka aika.

        Mutta siivoustyönohjaajat pitäisi saada kuriin eivät itse tee muutakun leiki toimisto naista tai muuta uraohjusta muiden työntekijöiden kustannuksella.


    • Kissus

      Siinä moni kirjoittaja on oikeassa, ettei siivous mitään rakettitiedettä ole. Mutta eipä koulutuskaan rakettiteknikoksi valmista. Saat koulusta valmiudet toimia työtehtävissäsi, ja tarvittavat perustiedot yleisimmistä materiaaleista sekä oikeaoppiset työskentelytavat ettet kuormita liikaa vartaloasi.

      Nykyiset pintamateriaalit on aivan liian helppo pilata vääränlaisella siivouksella. Käytettävät aineet ovat usein myrkyllisiä. Siivouksessa käytettävät koneet ja työmenetelmät ovat aikalailla erilaisia kuin perus kotisiivouksessa.

      Edes jonkinlainen opastus/koulutus olisi suositeltavaa.

    • vielä viisi vuotta

      Olen koulutukseltani laitoshuoltaja, toisin sanoen siivooja. No kyllähän koulutuksesta hyötyä on opii arvostamaan omaatyötään kaiken edellä mainittujen lisäksi. työkin on ihan kivaa. Ongelmaksi muodostuu liian tiukaksi mitoitettu työtahti ja naisvaltainen ala jossa huono työilmapiiri on erittäin yleistä. Naiset eivät vain tule toimeen keskenään, kaikilla on tietynlainen pätemisentarve. Keinoja kaihtamatta esitetään kuinka huono tuo toinen on verrattuna minuun. Varmsti hyviä tiimejäkin löytyy mutta harvassa. Ehkä liian tiukka työtahti saa hermot kiristymään. etenkin perus-siivou on raskasta ja stressaavaa. Kanattaa siis todella harkita haluaako siivota. Jos onnistuu saamaan yksin hoidettavakseen jonkun kohteen niin itse siivoaminen on hauskaa.

    • Laitoshuoltaja 2009.

      Voi,olen valmistunut syksyllä 2009 laitoshuoltajaksi.Mennyt vuosi oli tosi raskas,mutta antoisa.Töitä on ollut sen jälkeen mitä mukavammin,on saanut jopa valita mitä haluaa tehdä.Työelämä on raskas tänäkin päivänä.Olisi hieno asia jos vanhemmat antaisivat nuorille mahdollisuuden tehdä työtä,eivätkä olisi työn jarruna työpaikalla kiusaamassa ketään.Jokainen tekijä on arvokas ihminen tänä aikana.

    • siivoussilmä

      Toimitilahuoltaja, laitoshuoltaja, kotipalvelutyöntekijä yms... Kaikissa opiskellaan siivousta, enemmän tai vähemmän. Laikkarin tutkinto on kai "syventävin", monipuolisin? Jatko-opintoja perusopintoihin ovat siivoustyönohjaajan tutkinto ja siivousteknikon erityisammattitutkinto.

      Siivousta tehdään erilaisissa kohteissa ja vaadittava osaaminenkin siis vaihtelee.

      Itselläni ei ole koulutusta, mutta olen saanut erittäin hyvää perehdytystä työpaikoissani ja tehnyt monenlaisia työtehtäviä. Siivousalalla tekemälläkin kyllä oppii, mutta nykyäänhän aika moniin työpaikkoihin edellytetään jotain siivousalan ammattitutkintoa? Tai tutkinto on vähintään iso plussa.

    • Miettikää oikeasti!

      En tähän hätään jaksanut lukea koko ketjua, joten pahoittelut, jos toistan toisten ihmisten kommentteja.

      Minun mielestäni kannattaa ehdottomasti mennä koulutukseen. Nykypäivänä MYÖSKIN siivousala muuttuu tiuhaan tahtiin. Tulee uusia aineita, pintamateriaaleja ja niin edelleen. Jos et tunne taikka erota lattiapintamateriaaleja (vrt laminaatti, aito puu, linoleumia alias linoli ja muovi sekä muoveissa erilaiset jutut....toisia muovimattoja vahataan, toisia taas ei tartte vahata vaan pelkästään hoitoaineella pärjätään), niin et osaa käyttää oikeita aineita niiden hoitoon (sekä ylläpito- että peruspesusiivouksessa).

      Aivan, siivojan pitää myös tietää mikä ero on ylläpito- ja perussiivouksissa. Samoin eroavaisuudet vedettömässä siivouksessa, nihkessä, kosteassa ja märässä siivousmenetelmässä. Pitää myös tietää, milloin käyttää hapanta pesuainetta, milloin taas emäksistä, taikka neutraalia.

      Koulutukseen, ja sassiin! Muuten väärillä menetelmillä ja pesuaineilla pilaat pintamateriaalit ja työntantajallesi tulet kalliiksi (=työnantaja joutuu maksamaan/korvaamaan uudet materiaalin sinun vuoksesi)....ja jonkun ajan päästä tällainen kallis työntekijä pistetään pihalle.

      Itse opiskelen tällä hetkellä oppisopimuksella siivoustyönohjaajaksi ja tällaiset asiat tulee esille tosi konkreettisesti! Kouluttamattomat ja "olen-täällä-töissä-kun-muuta-töitä-ei-saa"-tyypit pilaavat AMMATTITAITOISTEN siivoojien maineen ja sen myötä firma kuin firma saa pahoja kolhuja maineeseen.

      • Minä vaan

        Tjoo.. jokuhan voi laittaa vaikka tavallista kiilto tai mattavahaa linoleum lattialle.
        Voin vaan kuvitella montako tonnia lattian vaihtaminen tulee maksamaan sen jälkeen...


    • Alantöissä

      Jos saiain mennä elämässä takaisin 18 vuotiaaksi olisin heti alkanut siivoojaksi, nyt olen huomannut että elämässä mennyt monta vuotta hukkaan..

    • elmersson77

      täyttä höpsötystä nuo koulutukset ja rahan nyhtämistä meiltä veronmaksajilta. lisäksi täysin järjettömiä.

    • afadsgh

      Kouluttautuminenhan kannattaa aina:) Itse sain laitoshuoltajan ammattitutkinnon näytöt juuri suoritettua. Todellinen opiskeluaika oli noin 8kk, kerran viikossa koulussa, muutama tehtävä, hygieniapassi, siivouskoneiden ajokortti, ensiapukoulutus ja neljä näyttöä. Ei siis kestä mitään 2-3vuotta.
      Paljon tuli uutta asiaa, vaikka luulin olevani jo täysin oppinut tuosta ammatista.
      Opiskelukavereilta ja opettajilta kuulee paljon hyödyllisiä vinkkejä käytännön työhön.
      Jos voit opiskella oppisopimuksella, niin sittenhän saat istua päivän ja palkka vaan juoksee (mutta sinä et)

      • ulkona kuin ellun k.

        ,teitkö koulussa Portfoliota , aika vähän aíkaa kesti sun koulutus


      • ammattitaitoinen44

        ohoh. jaksoitko noitten koulutusten jälkeen mennä töihin.


    • tollo 1012

      Mitä tarkoittaa potfolio

    • Laitoshuoltaja 30

      Kävin Laitoshuoltajan ammattitutkinnon pari vuotta sitten. Mulla se kesti kaikkineen noin 1.5v kesäloma oli välissä 2kk
      Koulussa oltiin 3 päivänä viikossa jossa 1 kokopäivä muut päivät töitten jälkeen 4h.
      Tehtäviä oli paljon joista sai arvosanon 0-5
      Portfoliota piti tehdä kokoajan edistymisen mukaan josta tuli myös arvosana.
      (portfolio on kansio mihin teet aiheita ja kuvia siivouksesta miellummin itse kirjoitettuja ei kopioituja lehdistä)
      suoritin koneajokortin 8 konetta. E1 ensiapukurssin ja 5 näyttöä, hygienia passi jo mulla olikin-
      Koulussa on todella paljon tehtäviä ja aiheita (muutama tehtävä aika outoo, meillä ainakin niin paljon että hyvä kun kerkes ne tekemään.
      Käytiin myös tutustumassa erinlaisiin työpaikkoihin esim. Arabian tehtaalle ja Heurekaan.
      todistus tulee arviointi asteikolla kiitettävä 5 hyvä 4 ja tyydyttävä 2-1
      Koulun suoritettuuan voi hakea koulutusrahaa joka on tällä hetkellä vähän yli 300e

    • Anonyymi

      Saada Suomen kansalaisuus siivousalan ammattilaiselle
      Kiitos

    • Anonyymi

      Siivoojan perustietoa? Pinnat,aineet millekin. Mitäkin varten,nopeat ja hyvät työtavat,siivouskoneet,ylläpitosiivouksen ja perussiivouksen erot,asiakastahon kohtaaminen,itsenäinen ongelmanratkaisukykyä ja oman työn perusteleminen ja arviointi. Siinä koko pakka,lisättynä vielä ergonomialla. Mutta: kaikkea tuota ei opeteta missään. Suosittelen oppisopimusta.

    • Anonyymi

      Hei mä haluan siivous ammati kolulu

    • Anonyymi

      Ei kannata lähtee siivousalan koulutukseen vaan jonnekin ihan muualle! Toki jos luulet, että tulet jaksamaan siivota, siivota ja siivota kuin hullupäinen niin ei se koulutus tällekään alalle pahitteeksi ole.

    • Anonyymi

      Siivousalalla kai se tutkinto voi auttaa siihen jos haluaa kokopäivätyötä tai haluaa saada vakituisen työsuhteen helpommin. Kaveri Miespuolinen on teollisuus siivoojana tai pesijänä ja siellä palkkakin on joku 12-13 euroa tunti + yölisät välillä pääsee kai lähemmäksi 14 euroakin. Pesee painepesureilla kaikkea teollisuus koneita ja laitteita.

      • Anonyymi

        Tuossa työssä 80 prosenttia työntekijöistä on Miehiä toisinkuin siivous alalla yleensä mitä tuo tuttu kertoi niin siellä pesijöistä valtaosa miehiä ja vain muutama nainen.


    • Anonyymi

      Kannattaa kouluttautua. Olen perehdyttänyt sekä koulun käyneitä että kouluttamattomia ja ero on huomattava. Esimerkiksi se joka ei ole koulua käynyt on hyvin raskas taakka ja suorastaan vaarallinen työpaikalla. Täytyy ohjeistaa koneiden käyttö kädestä pitäen ja vie todella paljon aikaa, ammattilaiselle ei tarvitse näyttää kuin työjärjestys ja tilat, se on siinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe